SIOFF - glemt diamant?
Er ikke SIOFF uvanlig billig på dette nivået? Med investorer som Midelfart og Sveaas i styret og utsiktene i supply er bedre enn på mange år. I tillegg er gjeldsgraden i SIOFF bedre enn i konkurrerende selskaper. Siem har den mest morderne supplyflåten og det har lenge vært snakk om fusjon mellom Viking og Siem.
Og nå er kursen 9,28. Er det noe jeg har oversett eller er dette en glemt diamant hvor en virkelig kan gjøre et godt kjøp nå?
For the record; jeg kjøpte meg inn på fredag til kurs 9,6 og har planer om å sitte lenge her.
Og nå er kursen 9,28. Er det noe jeg har oversett eller er dette en glemt diamant hvor en virkelig kan gjøre et godt kjøp nå?
For the record; jeg kjøpte meg inn på fredag til kurs 9,6 og har planer om å sitte lenge her.
Redigert 01.03.2023 kl 10:16
Du må logge inn for å svare
desirata
30.04.2023 kl 10:22
4524
Havvind bliver stort de kommende årene, hva betyr det ? Mener du de kommende 5 - 10 årene som jeg nevner. Hugs at skipsbehov er ikke samme i utbygging fasen som vedlikeholds fasen etterpå Eksempel skal en da bygge et skip som skal nedbetales over 10år. Isåfall blir kapital kostnaden NOK 300k per dag, hver dag i 10år !
Dersom det er så bra, hvorfor bestiller ingen danske rederier havvind skip. Ørsted har noen, men har ikke bestilt nye siste året.
Dersom det er så bra, hvorfor bestiller ingen danske rederier havvind skip. Ørsted har noen, men har ikke bestilt nye siste året.
GullogGråstei
30.04.2023 kl 12:51
4500
Jeg tror også at en større AHTS som er klasset for nordiske farvann ville kostet godt over milliarden i dag, og er helt enig i at man trenger langvarige kontrakter i den størrelsesorden som du beskriver før det kommer på tale å gjøre slike bestillinger. Det fine med f.eks. SIOFF som aksje er at markedet fortsatt er avgrenset på tilbudssiden av denne begrensningen og at tilbudet av båter - uten rateendringer - egentlig vil gå nedover fordi eldre båter simpelthen blir for gamle og går ut av drift.
Man er derfor nesten nødt til å få et rateløft og tilsvarende verdiløft på selskapene i årene som kommer, såfremt man ikke tror at offshorebransjen er en solnedgangsindustri som bare sakte men sikkert er i ferd med å dø ut og erstattes med [sett inn grønn eventyrfortelling her]. Det tror iallfall ikke jeg på.
Der ligger oppsiden. For selskaper som allerede har en flåte, der verdiene er kraftig nedskrevet og der gjelden er håndterbar, virker fremtiden svært lovende. Selv en kjedelig utvikling på makroplan med en ganske hard landing, bør ikke egentlig forandre på det fundamentale som setter rammene for offshorefartøy-segmentet.
Man er derfor nesten nødt til å få et rateløft og tilsvarende verdiløft på selskapene i årene som kommer, såfremt man ikke tror at offshorebransjen er en solnedgangsindustri som bare sakte men sikkert er i ferd med å dø ut og erstattes med [sett inn grønn eventyrfortelling her]. Det tror iallfall ikke jeg på.
Der ligger oppsiden. For selskaper som allerede har en flåte, der verdiene er kraftig nedskrevet og der gjelden er håndterbar, virker fremtiden svært lovende. Selv en kjedelig utvikling på makroplan med en ganske hard landing, bør ikke egentlig forandre på det fundamentale som setter rammene for offshorefartøy-segmentet.
Redigert 30.04.2023 kl 13:09
Du må logge inn for å svare
desirata
30.04.2023 kl 13:00
4721
Gråstein, takk for den.
Vennligst også si om du har info vedr eventuel havvind satsing i Siem Offshore. Da jeg vil se det som negativt for aksjen, pga det isåfall må en emisjon til. Du hugser forsøket med skifte av namn + dolomicile ifjor, men ble skrinlagt.
Vennligst også si om du har info vedr eventuel havvind satsing i Siem Offshore. Da jeg vil se det som negativt for aksjen, pga det isåfall må en emisjon til. Du hugser forsøket med skifte av namn + dolomicile ifjor, men ble skrinlagt.
GullogGråstei
30.04.2023 kl 13:03
4731
Spesialskip rettet mot havvind - uten gode alternativanvendelser - er høyrisiko. Det er i ferd med å demre for våre samfunn politisk hvor store de de facto subsidiene til denne bransjen vil være, og alle de problemene som risikerer å oppstå i kjølvannet av en energimiks som har så store innslag av variabel fornybarkraft. Det må bygges ut reservekapasitet til å håndtere perioder med lite vind i Nordsjøen. Det må investeres massivt i infrastruktur for å ta toppen av elkraftproduksjonen, selv om denne kapasiteten sjelden vil bli brukt. Prisene på vindkraftturbiner har steget dramatisk i det siste, siden turbinprodusentene ikke tjener penger. Vi som investerer i offshore-rederier forventer ratevekst som igjen vil ramme bunnlinje og lønnsomhet og marginberegninger som i dag ligger til grunn for havvindprosjektene. Jeg spår at "havvind-eventyret" blir kortvarig.
Det er ikke lett å gjøre økonomi ut av fornybar, noe f.eks. Ørsted har fått merke på kursutviklingen. Den aksjen er halvert siden toppen i desember 2020.
Det er ikke lett å gjøre økonomi ut av fornybar, noe f.eks. Ørsted har fått merke på kursutviklingen. Den aksjen er halvert siden toppen i desember 2020.
Redigert 30.04.2023 kl 13:07
Du må logge inn for å svare
GullogGråstei
30.04.2023 kl 13:05
4807
Jeg var også en av de som fikk morgenkaffen i halsen da jeg leste at Siem begynte å fjase med grønne floskler og den domicile-endringen.
GullogGråstei
30.04.2023 kl 13:11
5033
Jeg vet ikke noe konkret om Siem, men jeg tror at verftsindustrien og klasseselskapene har forventninger om at bestillinger på slike fartøy vil komme ganske snart og at de representerer et vekstsegment.
Redigert 30.04.2023 kl 14:15
Du må logge inn for å svare
desirata
30.04.2023 kl 13:17
5088
Vedr nykontrahering av AHTS vil jeg tilegge følgende:
Når beddinger blir ledige på Møre i 2025 er det muleg LO og verftene vil lobby for bedre betingelser. Dersom Eksfin da kommer opp med lavrente lån og gode betingelser, er det muleg å bygge under milliarden.
Men det er også mere skjær i sjøen.
Det kan være at AHTS markedet ser bra ut neste åra, men ingen kan bygge en båt for kun 10år. Hva med år 10-30 ?
Desuten må den utstyres med batteri pakke og alternativ drivstoff. Tror ikke at dual fuel med LNG vil være fullgodt, det må ha mulegheten til hydrogen, ammoniakk eller metanol.
Summa-summarium så tror jeg ikke rate på halv million vil være tilstrekkelig, iom alle risiko momenter som kan inntreffe. Olje på vei ut, hva skal båten gjøre om 15 år ?
Når beddinger blir ledige på Møre i 2025 er det muleg LO og verftene vil lobby for bedre betingelser. Dersom Eksfin da kommer opp med lavrente lån og gode betingelser, er det muleg å bygge under milliarden.
Men det er også mere skjær i sjøen.
Det kan være at AHTS markedet ser bra ut neste åra, men ingen kan bygge en båt for kun 10år. Hva med år 10-30 ?
Desuten må den utstyres med batteri pakke og alternativ drivstoff. Tror ikke at dual fuel med LNG vil være fullgodt, det må ha mulegheten til hydrogen, ammoniakk eller metanol.
Summa-summarium så tror jeg ikke rate på halv million vil være tilstrekkelig, iom alle risiko momenter som kan inntreffe. Olje på vei ut, hva skal båten gjøre om 15 år ?
GullogGråstei
30.04.2023 kl 14:24
5539
Olje er neppe på vei ut. Verden har ingen erstatning som er rimelig nok til å holde hjulene i gang uten olje. Verden har betydelig befolkningsvekst. Etterspørselen etter energi, spesielt rimelig energi, er låst til å vokse. Rimelig energi er brutalt hardt korrelert med velstand.
Statlig lederskap som bevisst trosser denne sammenhengen og styrer mot lavere og lavere velstand og dårligere global konkurransedyktighet vil bli erstattet av lederskap som er villig til å styre på en måte som er mer i samsvar med folks interesser på individplan.
Ingen sivilisasjoner som er bygget på prinsippet om at man kannibaliserer på fellesskapet gjennom tilkarringsmekanismer vil overleve spesielt lenge. Lønnsomhet gjennom subsidier og kostnader som er skjøvet over på forbrukere med tvang er ikke egentlig lønnsomhet.
Jeg er fullstendig klar over alt maset om hydrogen og ammoniakk som alternative drivstoff for båter, men det forblir like fullt er en "pie-in-the-sky" sett fra kostnadsperspektiv. Det er ubeskrivelig mye prat om grønn omstilling og alternativer til olje- og gass. Likevel fortsetter det faktiske forbruket av hydrokarboner i verden å øke for hvert år som går. For meg er derfor olje- og gass, og bedrifter som leverer tilhørende støttefunksjoner, noe av det sikreste man kan satse på, også i et lengre perspektiv.
Statlig lederskap som bevisst trosser denne sammenhengen og styrer mot lavere og lavere velstand og dårligere global konkurransedyktighet vil bli erstattet av lederskap som er villig til å styre på en måte som er mer i samsvar med folks interesser på individplan.
Ingen sivilisasjoner som er bygget på prinsippet om at man kannibaliserer på fellesskapet gjennom tilkarringsmekanismer vil overleve spesielt lenge. Lønnsomhet gjennom subsidier og kostnader som er skjøvet over på forbrukere med tvang er ikke egentlig lønnsomhet.
Jeg er fullstendig klar over alt maset om hydrogen og ammoniakk som alternative drivstoff for båter, men det forblir like fullt er en "pie-in-the-sky" sett fra kostnadsperspektiv. Det er ubeskrivelig mye prat om grønn omstilling og alternativer til olje- og gass. Likevel fortsetter det faktiske forbruket av hydrokarboner i verden å øke for hvert år som går. For meg er derfor olje- og gass, og bedrifter som leverer tilhørende støttefunksjoner, noe av det sikreste man kan satse på, også i et lengre perspektiv.
Redigert 30.04.2023 kl 14:29
Du må logge inn for å svare
danmark1
30.04.2023 kl 15:50
5635
Jeg taler ikke om nye skibe. Jeg skriver, at de selskaber, der har skibe, der kan bruges til havvind, står godt stillet.
danmark1
30.04.2023 kl 16:04
5817
Ørsted behøver du ikke bekymre dig om, de skal nok klare sig. Det er først nu, at der virkelig bliver satset på havvind.
GullogGråstei
30.04.2023 kl 17:07
6081
Det er mye prat om havvind, men den politiske rekylen bort fra dette kostnadssluket kommer, forhåpentligvis for befolkningen i landene våre, før eierne av skipene har sikret lønnsomhet.
Redigert 30.04.2023 kl 17:07
Du må logge inn for å svare
danmark1
30.04.2023 kl 19:27
6198
Jeg tror, du kommer til at revidere dit syn på havvind. Dine påstande er for letkøbte. Det betyder blot mere arbejde og formodentlig bedre rater for offshore, at havvind udbygges i stor stil. Hvor mange år, det kommer til at strække sig over med selv udbygningen er ikke nemt at forudsige, men det bliver mange år, for det kræver stor planlægning og stor produktion af vindmøller, for at komme op på en passende andel.
GullogGråstei
30.04.2023 kl 21:09
6131
Havvindprodusentene vil ikke få betalt når det blåser og de kan produsere mye strøm. Da blåser det jo i hele Nordsjøbassenget. Lønnsomheten er tvilsom og kostnadene, spesielt på staten, strømkundene og skattebetalerne vil bli veldig store. Iallfall slik dette er planlagt her i Norge.
desirata
30.04.2023 kl 21:27
6224
Enig i at havvind er dyrt, særleg flytende som er dobbelt så dyrt som bunnfast per idag.
Derimot kan flytende havvind bli en god muleghet for Sioff iom. sine store AHTS. Dette ble omtalt i siste kvartal rapporten. Troleg vil dette bli senere om noen år, da de bygger bunnfast dersom muleg, pga kostnad forskjellen.
Derimot kan flytende havvind bli en god muleghet for Sioff iom. sine store AHTS. Dette ble omtalt i siste kvartal rapporten. Troleg vil dette bli senere om noen år, da de bygger bunnfast dersom muleg, pga kostnad forskjellen.
desirata
30.04.2023 kl 21:46
6281
Like lettkjøpte som dine påstander om at Solstad aksjen skulle opp i over 50kr og det ikke trenger en emisjon.
Nå er kursen nærmere 20kr og emisjon faren er imminent.
Nå er kursen nærmere 20kr og emisjon faren er imminent.
GullogGråstei
30.04.2023 kl 23:05
6245
Jeg er enig i at flytende havvind kan bidra til diversifiseringsmuligheter for eksisterende AHTS-flåte. Slik sett er det en gunstig etterpørselsekspansjon for offshore-rederiene all den tid "havvindeventyret" pågår.. Jeg er bare skeptisk til å bygge svindyre spesialskip som er låst til idéen om at det skal bygges mer og mer havvind i et stadig voksende tempo over flere tiår. Den fremtidsvisjonen står på skrøpelige bein.
Redigert 30.04.2023 kl 23:07
Du må logge inn for å svare
Mariner2023
01.05.2023 kl 09:39
6083
Nesten alle offshore selskap ser på havvind som en stor mulighet i dag, gitt dagens planer og ønsker om utbygging. Vår Energi utreder havvind ved Goliat. Subsea7, Siem og Kongsberg Maritime signerte i år en samarbeidsavtale for å se på optimalisering av havvind prosjekter. Så dette kan bli en god mulighet, hvis det blir aktuelt. Jeg er også skeptisk til havvind, eller vindkraft generelt. For dyrt, og for lite pålitelig kraftkilde. Når det er sagt, det kommer til å være arbeid med oljeleting/utvinning i nordsjøen lenge med pågående og nye prosjekter. Det er pr.idag tatt opp ca. 50 % av antatte ressurser, de siste 50 årene. Så vi kan også anta at det kommer minst 50 år til med utvinning på norsk sokkel.
danmark1
01.05.2023 kl 09:45
6240
Jeg ved ikke, hvilke muligheder havvind har i Norge, men i resten af nord Europa bliver udbygningen enorm, men som nævnt tager det mange år. Tyskland er helt færdig med atomkraft og her vil man få en del strøm fra Danmark. Alle disse vindmølleparker kommer til at samarbejde om levering af strøm til Europa. Man nævner at AHTS vil have muligheder og det vil smitte af på raterne generelt. Andre fartøjer, der er mere egnede vil få nok at se til.
sveipen
01.05.2023 kl 10:05
6425
Sioff må være en av de beste offshore investeringene på OSSE for øyeblikket.
Restrukturert gjeld, og selskapet vil tjene penger fremover.
Jeg er enig i at å bygge nytt ikke er noen god idé for øyeblikket, derfor håper jeg ikke det blir gjort.
Når ratene stiger, og flåteverdiene skrives opp ytterligere, vil aksjekursen fortsette å stige. 30 kroner er ingen umulighet før sommeren er over.
Restrukturert gjeld, og selskapet vil tjene penger fremover.
Jeg er enig i at å bygge nytt ikke er noen god idé for øyeblikket, derfor håper jeg ikke det blir gjort.
Når ratene stiger, og flåteverdiene skrives opp ytterligere, vil aksjekursen fortsette å stige. 30 kroner er ingen umulighet før sommeren er over.
GullogGråstei
01.05.2023 kl 16:04
6235
Hvordan skal vindmølleparkene samarbeide om levering av strøm til Europa når de er avhengige av de samme værsystemene? Når det er vindstille over Europa fordi det ligger et høytrykk over kontinentet kan det også være bikkjekaldt. Da må man ha backupløsninger. for energiproduksjon Man kan ikke få støtte fra andre vindmøller som også står stille.
Redigert 01.05.2023 kl 16:34
Du må logge inn for å svare
danmark1
01.05.2023 kl 16:22
10563
Nu har jeg ikke påstået, at der ikke skal være backup, men det er næppe sandsynligt, at det hele står stille på en gang :-). Målet er, at en større del af strømmen skal komme fra vindmøller og fordelingen kommer til at foregå, som det allerede er tilfældet i dag. Norge leverer jo også strøm, når det kniber.
Mariner2023
01.05.2023 kl 19:10
10645
Nyheten om millionratene har nådd Finansavisen. Blir spennende å følge med fremover. Ser at Pearl og Opal sirkler rundt Tott West som skal bores av Equinor de neste månedene.
https://www.finansavisen.no/energi/2023/05/01/8004717/ny-millionrate-for-offshorerederne
https://www.finansavisen.no/energi/2023/05/01/8004717/ny-millionrate-for-offshorerederne
GullogGråstei
01.05.2023 kl 19:34
10752
Utfordringene med at den fornybare kraften er variabel vil forsterke både pålitelighets- og prisutfordringer desto større andel slik kraft utgjør av helheten. I dag er vindkraftkomponenten ganske liten. Hvis man bygger ut mye mer slik kraft kan det skape store problemer dersom man ikke samtidig bygger store balansekraft-kilder. Jeg synes dette høres veldig dyrt ut for både strømkundene og skattebetalerne, og antar derfor at de politiske vindene kan komme til å snu.
Men denne tråden skal handle om SIOFF og ikke om havvind, så jeg kommer ikke til å skrive mer om politikken rundt dette.
Men denne tråden skal handle om SIOFF og ikke om havvind, så jeg kommer ikke til å skrive mer om politikken rundt dette.
danmark1
02.05.2023 kl 10:03
10571
Det er sikkert fornuftig nok at slutte her, du kan ikke rigtig finde argumenterne mere. Det handlede netop om offshore rederiernes muligheder med havvind, som uanset hvordan du vender og drejer det, bliver en positivt faktor i de kommende år. De selskaber, der har fartøjer, der kan bruges, vil kunne få en god indtjening her.
desirata
04.05.2023 kl 16:54
10170
Opal og Pearl hyret ut til nytt Rigmove til 900k rate igjen og direkte fra jobb til jobb.
Samtidig så strammer AHTS markedet seg med mange oppdrag på gang. Leste at flere store AH skip skal til Afrika snart. Derved kan det bli 2 mil. rater i sommer, men som sagt er utilization er også viktig.
Aksjen vil gå ATH.
Samtidig så strammer AHTS markedet seg med mange oppdrag på gang. Leste at flere store AH skip skal til Afrika snart. Derved kan det bli 2 mil. rater i sommer, men som sagt er utilization er også viktig.
Aksjen vil gå ATH.
Mariner2023
05.05.2023 kl 09:03
9954
Ja sommeren har startet! Ser ut til at de fikk i underkant av 50 000GBP men uansett bra at oppdragene kommer. Ikke for å dra igang vindkraft diskusjonen, men ser også at Island Vanguard har fått oppdrag for Equinor og Hywind Tampen, det er vel i første omgang 3 vindturbiner, og så er vel planen 11 til sammen til Gullfaks feltet. Ser ut til å være 3 ukers oppdrag så der også kan det jo komme noe etterhvert.
Gull i pungen
05.05.2023 kl 16:10
10022
Braastad
08.05.2023 kl 09:05
9743
SIOFF: FEARNLEY SECURITIES TAR OPP DEKNING MED KJØP, KURSMÅL 27
Oslo (Infront TDN Direkt): Fearnley Securities tar opp dekning av Siem Offshore med en kjøpsanbefaling og kursmål 27 kroner pr aksje.
Det fremgår av en analyse fra meglerhuset mandag.
I et landskap med høyt belånte norske OSV-eiere, har Siem Offshore vært i stand til å løse sine vanskeligheter gjennom en vellykket restrukturering og redusering av selskapets flåte, viser meglerhuset til.
"Vi anslår at Siem Offshores ebitda til 127 og 160 millioner dollar i henholdsvis 2023 og 2024, basert på vårt syn om at OSV-markedet forventes å forblir stramt de neste årene", skriver meglerhuset.
Oslo (Infront TDN Direkt): Fearnley Securities tar opp dekning av Siem Offshore med en kjøpsanbefaling og kursmål 27 kroner pr aksje.
Det fremgår av en analyse fra meglerhuset mandag.
I et landskap med høyt belånte norske OSV-eiere, har Siem Offshore vært i stand til å løse sine vanskeligheter gjennom en vellykket restrukturering og redusering av selskapets flåte, viser meglerhuset til.
"Vi anslår at Siem Offshores ebitda til 127 og 160 millioner dollar i henholdsvis 2023 og 2024, basert på vårt syn om at OSV-markedet forventes å forblir stramt de neste årene", skriver meglerhuset.
Tanjiro
08.05.2023 kl 09:34
9857
Flotte greier, har ikke vært i tvil når det kommer til denne investeringen, benyttet uroen i markedet den siste uken til å kjøpe mer
desirata
08.05.2023 kl 11:02
9905
AH slutninger på Kr. 1,3 og 1,4 million idag.
Når disse kryper opp mot 2 mill, vil også aksjen komme opp mot kursmålet.
Når disse kryper opp mot 2 mill, vil også aksjen komme opp mot kursmålet.
Braastad
09.05.2023 kl 08:32
9700
Oslo (Infront TDN Direkt): Supplyrederiet Tidewater fikk en justert ebitda på 59,1 millioner dollar i første kvartal 2023, det høyeste nivået siden tredje kvartal 2015.
Det fremgår av en selskapets kvartalsrapport mandag kveld.
Omsetningen i kvartalet var på 193,1 millioner dollar, det høyeste nivået siden fjerde kvartal 2015.
Selskapet gjentar forventningen om en omsetning på 900 millioner dollar i 2024, med en driftsmargin for fartøyene på rundt 50 prosent.
Etter kjøpet av PSVer fra Solstad Offshore ventes proforma omsetning å være 1.030 millioner dollar, også med en driftsmargin for fartøyene på rundt 50 prosent.
"Vi er oppmuntret av det fortsatte momentet vi så i løpet av første kvartal med økte dagratene, spesielt for det som forventes å være det tregeste kvartalet i året på grunn av sesongvariasjoner i visse markeder. Konsoliderte globale gjennomsnittlige dagrater fortsatte den oppadgående trenden vi så gjennom 2022", skriver selskapet.
Det fremgår av en selskapets kvartalsrapport mandag kveld.
Omsetningen i kvartalet var på 193,1 millioner dollar, det høyeste nivået siden fjerde kvartal 2015.
Selskapet gjentar forventningen om en omsetning på 900 millioner dollar i 2024, med en driftsmargin for fartøyene på rundt 50 prosent.
Etter kjøpet av PSVer fra Solstad Offshore ventes proforma omsetning å være 1.030 millioner dollar, også med en driftsmargin for fartøyene på rundt 50 prosent.
"Vi er oppmuntret av det fortsatte momentet vi så i løpet av første kvartal med økte dagratene, spesielt for det som forventes å være det tregeste kvartalet i året på grunn av sesongvariasjoner i visse markeder. Konsoliderte globale gjennomsnittlige dagrater fortsatte den oppadgående trenden vi så gjennom 2022", skriver selskapet.
Redigert 09.05.2023 kl 08:35
Du må logge inn for å svare
Contrarianus
10.05.2023 kl 21:26
9353
Jeg vet ikke om de sier noe om det i morgen, men dessverre ser det ut til at operasjonene med Joides Resolution ikke blir forlenget etter 2024.
https://www.nsf.gov/news/news_summ.jsp?cntn_id=306986&org=OCE&utm_medium=email&utm_source=govdelivery
https://www.nsf.gov/news/news_summ.jsp?cntn_id=306986&org=OCE&utm_medium=email&utm_source=govdelivery
desirata
10.05.2023 kl 21:49
9362
Ja desverre er det slutt ved kommende nyttår. Kan heller ikke se noe nye oppdrag for JR, så den blir vel skrapet. Det vil merkes på inntjeningen, men forhåpentligvis vil vi ha bedre OSV inntekter neste åra.
Jeg har vært ombord der flere ganger.
Skipet har vært i samme chart i 38 år siden 1985. Snitt raten har vært oppunder $100k, litt mindre siste åra. Da har de ikke betalt fullrate for vente perioder.
Skal lete lenge etter en bedre "pengebåt"
Jeg har vært ombord der flere ganger.
Skipet har vært i samme chart i 38 år siden 1985. Snitt raten har vært oppunder $100k, litt mindre siste åra. Da har de ikke betalt fullrate for vente perioder.
Skal lete lenge etter en bedre "pengebåt"
Braastad
11.05.2023 kl 08:27
9191
Oslo (Infront TDN Direkt): Siem Offshore fikk et driftsresultat på 20 millioner dollar i første kvartal 2023, mot 1 million dollar i samme periode året før, ifølge selskapets kvartalsrapport torsdag.
Resultat før skatt var på 30 millioner dollar (6), mens driftsinntektene var 76 millioner dollar (61).
Den forventede aktivitetsøkningen i Brasil, Vest-Afrika og Nordsjøen viser nå tegn til realisering, selv om det går langsommere enn forventet.
"Selv om det går saktere enn forventet, vi ser høyere rater i lengre perioder innenfor flere segmenter. Fokuset er å sikre utnyttelse, spesielt for AHTS-segmentet i Australia, Asia og Nordsjøen", heter det.
For OSCV-segmentet ser selskapet nå at forespørsler om flerårige kontrakter treffer markedet, som er et signal om at befraktere posisjonerer seg strategisk for å redusere risikoen for ikke å ha kontroll over eiendeler for å gjennomføre sine allerede bokførte prosjekter i årene som kommer.
Etter å ha avstått fra å ta på seg langsiktig kontrakter i det tidligere svake markedet har selskapet nå flere fartøy i posisjon til å målrette langsiktig muligheter i årene som kommer", heter det videre.
Resultat før skatt var på 30 millioner dollar (6), mens driftsinntektene var 76 millioner dollar (61).
Den forventede aktivitetsøkningen i Brasil, Vest-Afrika og Nordsjøen viser nå tegn til realisering, selv om det går langsommere enn forventet.
"Selv om det går saktere enn forventet, vi ser høyere rater i lengre perioder innenfor flere segmenter. Fokuset er å sikre utnyttelse, spesielt for AHTS-segmentet i Australia, Asia og Nordsjøen", heter det.
For OSCV-segmentet ser selskapet nå at forespørsler om flerårige kontrakter treffer markedet, som er et signal om at befraktere posisjonerer seg strategisk for å redusere risikoen for ikke å ha kontroll over eiendeler for å gjennomføre sine allerede bokførte prosjekter i årene som kommer.
Etter å ha avstått fra å ta på seg langsiktig kontrakter i det tidligere svake markedet har selskapet nå flere fartøy i posisjon til å målrette langsiktig muligheter i årene som kommer", heter det videre.
The Godfather
11.05.2023 kl 09:21
9142
Fra Pareto;
SIOFF – Solid Q1, run rate EV/EBITDA 6.2x
Siem Offshore (Not covered) reports Q1’23 EBITDA of USD 37m, up from USD 21m in Q4 on the back of an improvement in across almost all asset classes on the back of increased utilization and charter rates
Net debt stood at USD 445m at Q1’23, down USD ~30m from year-end on the back of operating cash flow
Thus, run rate NIBD/EBITDA is at ~3x, and EV/EBITDA 6.2x not taking into account expected higher earnings throughout the year as Q1 is usually seasonally soft
The market outlook remains bullish across all segments, and it states it is well positioned as it has refrained from taking on long term contracts in the previously weak market
On floating wind, it states the segment may require large high-end AHTS newbuilds, but due to the high capex on such newbuilds it sees the current fleet as a key contributor
SIOFF – Solid Q1, run rate EV/EBITDA 6.2x
Siem Offshore (Not covered) reports Q1’23 EBITDA of USD 37m, up from USD 21m in Q4 on the back of an improvement in across almost all asset classes on the back of increased utilization and charter rates
Net debt stood at USD 445m at Q1’23, down USD ~30m from year-end on the back of operating cash flow
Thus, run rate NIBD/EBITDA is at ~3x, and EV/EBITDA 6.2x not taking into account expected higher earnings throughout the year as Q1 is usually seasonally soft
The market outlook remains bullish across all segments, and it states it is well positioned as it has refrained from taking on long term contracts in the previously weak market
On floating wind, it states the segment may require large high-end AHTS newbuilds, but due to the high capex on such newbuilds it sees the current fleet as a key contributor
Puffen
11.05.2023 kl 10:15
9178
Q1| rapporten overgår alle mine forventninger. Og det sier ikke lite. Men utvikling i cash og gjeld er råsterkt. Særlig mtp at dette var Q1.
sveipen
11.05.2023 kl 20:31
9160
Fantastisk 1Q.
Dette var over mine forventninger.
Neste stopp 30 kroner ila. 23.
Dette var over mine forventninger.
Neste stopp 30 kroner ila. 23.
desirata
11.05.2023 kl 22:41
9021
Tror ikke kursen passerer 25kr inntil AHTS ratene er vedvarende over kr. 1million en måneds tid.
Også det Siem prøver seg på i Solstad kan bli interessant. Han er ekspert og har lang erfaring med / på konsolideringer. Avhenger vel også mye på om Røkke er lei av supply affæren. Det har jo ikke vært noen suksess til nå.
Også det Siem prøver seg på i Solstad kan bli interessant. Han er ekspert og har lang erfaring med / på konsolideringer. Avhenger vel også mye på om Røkke er lei av supply affæren. Det har jo ikke vært noen suksess til nå.
sveipen
12.05.2023 kl 23:26
8682
Sioff+ Soff kan bli et knallbra prosjekt.
Gjelden i Soff bør reduseres først om dette skal bli en virkelighet.
Viking er kanskje et bedre alternativ.
Gjelden i Soff bør reduseres først om dette skal bli en virkelighet.
Viking er kanskje et bedre alternativ.
desirata
13.05.2023 kl 00:12
8682
Enig, håper at det kan bli en merger med Viking heller. Solstad blir for stort lerret og mye gjeld.
Men tror nok Siem har større planer vedr konsolidering. Han prøvde seg sist på Farstad, men Røkke var raskere på labben. Det var nok bra for Siem, bedre å prøve etter de 7 dårlege åra er forbi. Lets someone else take d fall.
Men tror nok Siem har større planer vedr konsolidering. Han prøvde seg sist på Farstad, men Røkke var raskere på labben. Det var nok bra for Siem, bedre å prøve etter de 7 dårlege åra er forbi. Lets someone else take d fall.
Dølle
13.05.2023 kl 08:46
8557
nå driver Siem å kjøper seg opp i Solstad, uten at det nødvendivis er noen link mellom selskapene men dette gnålet om gjelda kan man sette ? tegn ved hvordan man skal vurdere. Vil ivertfall med stor sikkerhet hevde at hva som er for mye gjeld kan diskuteres iom at Siem også vurderer at de 7 dårlige år er historie.
drekkapilsen
14.05.2023 kl 09:29
8301
Det var et kjemperesultat i q1 selv med veldig lite inntekter fra spotten i Norge. Opal og Pearl og kanskje Ruby hadde lite å gjøre, Emerald var i layup og enda tjente Siem solid med cash.Q2 ser virkelig bra ut, nå gjelder det bare å finne jobb til Aquamarine. Kan de tjene 3 kroner aksjen i 2023?
desirata
14.05.2023 kl 11:44
8332
En må merke at neste halvparten av Q1 net resultat var finans og revers impairment.
Når det gjeld net resultat 2023, vil det totalt avhenge av AH inntekter og rater, iom resten av flåten er fullbooket til litt over break-even rater.
Eksempel kan AH flåten klare $40k med 85% utilisation, så har en EPS 3kr bare der. Håper også at 2-3 måneder med million rater for de 3 stk AH i Northsea spot marked vil bidra.
Når det gjeld net resultat 2023, vil det totalt avhenge av AH inntekter og rater, iom resten av flåten er fullbooket til litt over break-even rater.
Eksempel kan AH flåten klare $40k med 85% utilisation, så har en EPS 3kr bare der. Håper også at 2-3 måneder med million rater for de 3 stk AH i Northsea spot marked vil bidra.
sveipen
21.05.2023 kl 00:36
7531
Dette blir nok bra.
Riggmangel og mangel på båter vil presse rayene opp, og Sioff vil tjene gode penger.
Det stopper ikke på 21-22 kroner som kursen er nå.
Riggmangel og mangel på båter vil presse rayene opp, og Sioff vil tjene gode penger.
Det stopper ikke på 21-22 kroner som kursen er nå.
Redigert 21.05.2023 kl 00:37
Du må logge inn for å svare
desirata
21.05.2023 kl 12:27
7297
Rigg mangel vil ikke presse ratene opp, heller motsatt.
Hywind Tampen vil være ferdig snart, da vil 3 store båter bli frigitt og operere spot. Det har vært snakk lenge om at flere store AH skal forlate Nordsjøen for Afrika o.a. Ser ut for det drar ut.
Per idag må vi ha mere aktivitet for at ratene stabiliseres over kr. 1 mil. Markedet må være tilnærmet ursolgt dvs util +90%
Vi får se, kan også bli andre triggere, mer er med Viking eller konsilidation med andre.
Uten store nyhende er vi vel stuck på 21-22kr. Eller hva ?
Hywind Tampen vil være ferdig snart, da vil 3 store båter bli frigitt og operere spot. Det har vært snakk lenge om at flere store AH skal forlate Nordsjøen for Afrika o.a. Ser ut for det drar ut.
Per idag må vi ha mere aktivitet for at ratene stabiliseres over kr. 1 mil. Markedet må være tilnærmet ursolgt dvs util +90%
Vi får se, kan også bli andre triggere, mer er med Viking eller konsilidation med andre.
Uten store nyhende er vi vel stuck på 21-22kr. Eller hva ?