DNO - PT 20 NOK
Ny analyse, egen tråd.
På tide å se oppover på tabellen igjen, etter nedrykket.
Noen ganger trenger man å rykke ned for å samle krefter til ny giv og entusiasme.
Reset knappen er trykket på, og når markedet komme rtilbake vil nok DNO være en av aksjene i førersetet, skal en tro analysen. 20.
På tide å se oppover på tabellen igjen, etter nedrykket.
Noen ganger trenger man å rykke ned for å samle krefter til ny giv og entusiasme.
Reset knappen er trykket på, og når markedet komme rtilbake vil nok DNO være en av aksjene i førersetet, skal en tro analysen. 20.
Anywhere
08.08.2023 kl 09:57
6402
Genel Energy, Gulf Keystone og Shamaran har en langt mer utelukkende eksponering mot Kurdistan, og vil få betydelige utfordringer om ikke produksjon og eksport settes i gang ganske snart. Med nesten utelukkende produksjon fra Kurdistan utarmes de ganske raskt, og vil måtte søke sine lands respektive rettsinstanser om assistanse.
Det er også svært ødeleggende for Irak at småkjegling skal skape såpass usikkerhet som man ser pt.
Det er også svært ødeleggende for Irak at småkjegling skal skape såpass usikkerhet som man ser pt.
StephanDerrick
08.08.2023 kl 10:02
6348
I dag ser det ut til at markedet har tatt inn over seg at der er betydelig nedsiderisiko i DNO-caset, ref utredningene mine i går. Et fall på mer enn 5% er langt, langt mer enn andre oljeselskap på OSE og er selskapsspesifikkt-
17.aug får vi fasit og etter mitt syn så ser dette ikke bra ut, gitt at vi da ikke får en avklaring/enighet mtp eksport noe som synes å være langt mer i det fjerne etterhvert som månedene går.
17.aug får vi fasit og etter mitt syn så ser dette ikke bra ut, gitt at vi da ikke får en avklaring/enighet mtp eksport noe som synes å være langt mer i det fjerne etterhvert som månedene går.
Anywhere
08.08.2023 kl 10:14
6286
Hehe, markedet tok det inn over seg i dag at det har vært nedstengt 5 måneder i Kurdistan!!! Det er i overkant dårskap å hevde. Da undervurderer man markedet..
Og så glemte markedet at Kurdistan har stengt ned da aksjen gikk fra 9,5 til 11 på gassfunnet forleden??
Nå er det tradernes inntogsmarsj i aksjen. Den herjes ned med forhåpninger om frykt som våpen, og høyst trolig får man stå klar å ta ny inngang rundt 9,50 nok en gang.
Og så glemte markedet at Kurdistan har stengt ned da aksjen gikk fra 9,5 til 11 på gassfunnet forleden??
Nå er det tradernes inntogsmarsj i aksjen. Den herjes ned med forhåpninger om frykt som våpen, og høyst trolig får man stå klar å ta ny inngang rundt 9,50 nok en gang.
Redigert 08.08.2023 kl 10:40
Du må logge inn for å svare
StephanDerrick
08.08.2023 kl 10:25
6334
En aksje som primært trades av retail-investorer er det ingen grunn til å overvurdere.
Vi står foran en dypere nedgang nå forut for og under presentasjonen 17 august.
Risikoen er i ferd med å gå opp for markedet.
Når vi får en gjenåpning i Kurdistan er anybodys guess. Nå har det allerede gått 5 mnd som ingen , absolutt ingen så for seg i april/mai.
Da kan det like godt drøye til årsdagen for nedstengningen ( mars2024) som at det åpnes igjen i morgen. Her er det tydeligvis en fullstendig fastlåst politisk suppe.
Vi står foran en dypere nedgang nå forut for og under presentasjonen 17 august.
Risikoen er i ferd med å gå opp for markedet.
Når vi får en gjenåpning i Kurdistan er anybodys guess. Nå har det allerede gått 5 mnd som ingen , absolutt ingen så for seg i april/mai.
Da kan det like godt drøye til årsdagen for nedstengningen ( mars2024) som at det åpnes igjen i morgen. Her er det tydeligvis en fullstendig fastlåst politisk suppe.
Redigert 08.08.2023 kl 10:27
Vaksine20
08.08.2023 kl 10:49
6172
Aksjen faller på meget lav omsetning. Folk er lettskremte. Tusen takk, sier jeg :)
Anywhere
08.08.2023 kl 10:55
6280
Vaksine20, det er feil. Omsetningen er bra. Dette er forsøk på å vaske ut aksjer, man ser det på handelsmønsteret. Den kjøres ned, så dukker plutselig 100.000-isch aksjer opp og rasker til seg på beste selger.
Dette er aksjekjør, ikke markedets store viten. Markedet mener ikke at en aksje er verdt 9,5 for en måned siden, 11 kroner dagen etter, for så å plutselig en måned deretter mene at 9,5 likevel var greit når man ikke har noe ny info...
Markedet er rett og slett ekstremt usikkert fordi man avventer gjenåpning av Kurdistan, og er også usikker på oljeprisens nivå fremover. Minste motstands vei er ofte nedover og da er det greit å delta i å gi aksjen et ekstra push nedover bakken. Så snur bildet en vakker dag...
Dette er aksjekjør, ikke markedets store viten. Markedet mener ikke at en aksje er verdt 9,5 for en måned siden, 11 kroner dagen etter, for så å plutselig en måned deretter mene at 9,5 likevel var greit når man ikke har noe ny info...
Markedet er rett og slett ekstremt usikkert fordi man avventer gjenåpning av Kurdistan, og er også usikker på oljeprisens nivå fremover. Minste motstands vei er ofte nedover og da er det greit å delta i å gi aksjen et ekstra push nedover bakken. Så snur bildet en vakker dag...
Redigert 08.08.2023 kl 10:56
Anywhere
08.08.2023 kl 11:06
6218
Bagdad er nok ikke overivrig, dessverre. Det er overbyråkratiske prosesser vi er vitne til.
Det eneste som kan antyde at det nærmer seg gjenåpning er at aksjen kjøres ned i forkant:)
Det eneste som kan antyde at det nærmer seg gjenåpning er at aksjen kjøres ned i forkant:)
Redigert 08.08.2023 kl 11:15
Vaksine20
08.08.2023 kl 11:11
6249
Takk for oppklarende svar! Ser nå at informasjonen om omsetningen på skjermen min frøs på 15,52 millioner. Solgte hele posten med en gang jeg ble oppmerksom på det! tillegg faller oljeprisen så her kan det bli virkelig ille! Ønsker dere DNO optimister Lykke Til!
Føre var
08.08.2023 kl 11:13
6271
Delegates from the governments in Baghdad and Erbil held a meeting on Aug. 5 to discuss the drafting of the bill as instructed by Prime Minister Mohammed al-Sudani, the federal oil ministry said in a statement.
Anywhere
08.08.2023 kl 12:02
5974
Denne bill-draftingen har de holdt på med påståelig stadig vekk, det er litt hjelpeløst at man ikke evner å finne minneligheter.
Det er også enda mer evneveikt at man ikke kan klare å restarte produksjon og overlater inntektene fra denne eksporten til en låst konto der fordeling blir gjort når komiteen(e) er ferdige. Det hele kunne vært overvåket og sikret av 3. part om nødvendig.
Man kan lure på om det som skal være vedtaksdyktige folk bevisst går inn for å fordumme seg.
Det er også enda mer evneveikt at man ikke kan klare å restarte produksjon og overlater inntektene fra denne eksporten til en låst konto der fordeling blir gjort når komiteen(e) er ferdige. Det hele kunne vært overvåket og sikret av 3. part om nødvendig.
Man kan lure på om det som skal være vedtaksdyktige folk bevisst går inn for å fordumme seg.
msmekk
08.08.2023 kl 12:15
5880
Nav i Dno uten Kurdistan ligger i området 13kr med pen oppside om nye brønner gir positivt resultat. Med Kurdistan ligger vel Nav opp mot 30kr. Uansett ligger oljen i bakken ( som penger i banken) og prisen fremover blir bare høyere og høyere. Kjøp av Dno idag er en no brainer spør du meg
omans
08.08.2023 kl 12:25
5800
Ja, lasten inn en post til på 9 tallet. Lang sikt er det smart å kjøpe på downturns.
Kvike11
08.08.2023 kl 12:39
5818
Har Irak ikke lavet en aftale med OPEC om mindre olie produceren ,
så passer det perfekt de kan stoppe olieproduktionen i kurdernes område,
måske de laver flere udvalg, ingen vil tage beslutninger og tiden går
Det er en gratis omgang til Bagdad, og går ud over DNO
så passer det perfekt de kan stoppe olieproduktionen i kurdernes område,
måske de laver flere udvalg, ingen vil tage beslutninger og tiden går
Det er en gratis omgang til Bagdad, og går ud over DNO
sologsommer22
08.08.2023 kl 13:17
5556
StephanDerrick, fikk du kjøpt aksjer under 9.9 nå ? Jeg fikk i alle fall fylt på noen hundre tusen aksjer
Forventer oppdatering på brønner i Norge, muligens allerede på torsdag denne uken.
Ved kurs under 13 er Kurdistan ikke regnet inn og aksjen er grisebillig
Forventer oppdatering på brønner i Norge, muligens allerede på torsdag denne uken.
Ved kurs under 13 er Kurdistan ikke regnet inn og aksjen er grisebillig
Bare tull og tøys. Substansen av ditt innlegg, er at det er substansløst.
Som MANGE har forsøkt å forklare deg så er det ikke en "nyhet" at eksporten er stanset. Det er også en grunn til lav kurs. Det eneste "nye" er trolig at du skal kjøpe aksjer. Og derfor "baisser".
Blir lite overrasket om du snart "hausser", igjen. Det eneste som skulle til var vel at aksjen gikk under 10 kr. Slik at du kanskje kunne komme inn billigere enn tidligere utgang. Så skal plutselig oppsiden løftes fram.
Du bidrar i posten over med ingenting av substans. Per nå er DNO langt unna fair priset.
DET SUBSTANSIELLE
Dette har f.eks.TMP3 forsøkt å forklare deg. Det at KRG-delen trolig er veldig lavt verdsatt per nå og ved dagens kurs.
Følgende er kun ment som en illustrasjon. Det er kun tenkte anslag. Jeg er ikke opptatt av desimaler.
Med dagens kurs har DNO en børsverdi på ca. 10 mrd. kr. Trekk så fra:
- ca, 3 kr. i cash. Det skriver du jo selv.
- ca. 1 kr. på Afrika assets. Gitt P/E på 5, så innebærer det at asseten må levere earnings på 200 mill. kr. per år.
- ca. 1 kr. verdi av funn som ikke produserer. Tatt helt ut av lufta. Siste funn var bra.
- ca. 5 kr resten av Norge/Nordsjøen. Gitt P/E på 5 så innebærer det at assetene må levere earnings på 1 mrd. kr per år.
Da er resten av DNO "verdt" 10 mrd. kr.
Og KRG/Irak-satsingen har verdi null. NULL verdi.
Så mener du at DNO skal falle mye fordi KRG/Irak satsingen skal falle i verdi.
Hvorfor skal resten i DNO bli mindre verdt pga. dette.
Som en del nok skjønner, det du kommer med er bare SPRØYT. Og trolig forsøk på å baisse totalt uten substans.
PS! En kan sikkert diskutere anslagene og forutsetningene. De er ikke presise og kun tenkt som en illustrasjon. Jeg tenker at DNO har og sikkert bør ha en "styreformann" rabatt på minst 10%.
Som MANGE har forsøkt å forklare deg så er det ikke en "nyhet" at eksporten er stanset. Det er også en grunn til lav kurs. Det eneste "nye" er trolig at du skal kjøpe aksjer. Og derfor "baisser".
Blir lite overrasket om du snart "hausser", igjen. Det eneste som skulle til var vel at aksjen gikk under 10 kr. Slik at du kanskje kunne komme inn billigere enn tidligere utgang. Så skal plutselig oppsiden løftes fram.
Du bidrar i posten over med ingenting av substans. Per nå er DNO langt unna fair priset.
DET SUBSTANSIELLE
Dette har f.eks.TMP3 forsøkt å forklare deg. Det at KRG-delen trolig er veldig lavt verdsatt per nå og ved dagens kurs.
Følgende er kun ment som en illustrasjon. Det er kun tenkte anslag. Jeg er ikke opptatt av desimaler.
Med dagens kurs har DNO en børsverdi på ca. 10 mrd. kr. Trekk så fra:
- ca, 3 kr. i cash. Det skriver du jo selv.
- ca. 1 kr. på Afrika assets. Gitt P/E på 5, så innebærer det at asseten må levere earnings på 200 mill. kr. per år.
- ca. 1 kr. verdi av funn som ikke produserer. Tatt helt ut av lufta. Siste funn var bra.
- ca. 5 kr resten av Norge/Nordsjøen. Gitt P/E på 5 så innebærer det at assetene må levere earnings på 1 mrd. kr per år.
Da er resten av DNO "verdt" 10 mrd. kr.
Og KRG/Irak-satsingen har verdi null. NULL verdi.
Så mener du at DNO skal falle mye fordi KRG/Irak satsingen skal falle i verdi.
Hvorfor skal resten i DNO bli mindre verdt pga. dette.
Som en del nok skjønner, det du kommer med er bare SPRØYT. Og trolig forsøk på å baisse totalt uten substans.
PS! En kan sikkert diskutere anslagene og forutsetningene. De er ikke presise og kun tenkt som en illustrasjon. Jeg tenker at DNO har og sikkert bør ha en "styreformann" rabatt på minst 10%.
Redigert 08.08.2023 kl 14:52
chr-
08.08.2023 kl 15:06
5104
Tak for dine altid gode indlæg PaleRider.
Altid let forståelige og meget lette at læse.
Altid let forståelige og meget lette at læse.
StephanDerrick
08.08.2023 kl 15:47
5243
Vurderer ikke å kjøpe før 17 august. Slik jeg ser det kan DNO enda falle betydelig. Mulighetene for å se 8-tallet er store.
Redigert 08.08.2023 kl 15:48
StephanDerrick
08.08.2023 kl 16:01
5465
Bare hyggelig. Håper du fulgte med allerede fra igår da jeg anbefalte salg mens DNO sto i 10,60.
Føre var
08.08.2023 kl 16:16
5562
Åpner vel på 10,40,- i morra :)
Redigert 08.08.2023 kl 16:17
chr-
08.08.2023 kl 17:42
5270
Du er lidt pessimistisk "Føre var". Olieprisen stiger stejlt efter børsslut i Norge. Så 10,60+ er vel ikke nogen dårlig start i morgen.
M79
08.08.2023 kl 18:26
7366
Absolutt har sagt lenge den skal ned på 7-8 tallet… exporten via Tyrkia stengt for godt, da går kursen dessverre rett i kjeller.. mulig 8 tallet nå i august.
finx
08.08.2023 kl 20:33
7104
Ja da er det vel rett før de blir enige da siden alt ser som svartest ut og ikke så mange dagene vi var i 11 kr heller å dette har jo vært bagdads syn hele veien.
StephanDerrick
08.08.2023 kl 20:55
7063
sologsommer22 skrev Så du er så høy at du tror at forumet påvirker kursen. OK
Ja, hvorfor skriver folk ellers her inne?.......
Anywhere
08.08.2023 kl 20:55
7103
Finx, ja, skulle til å si det samme. Der svartmale og tygges på informasjon som egentlig alle vet om. Det jobbes samtidig sammen for å miste ut veien. Å la et helt folk stoppe alle sine inntekter fordi de er kurdere og la det bære Iraks bortfall av olje er selvsagt utelukket å akseptere for storsamfunnet. Det er kollektiv utfrysing og utmobbing av et helt folk.
Det skal males på den sorte kvernen og alle lys må av, så kommer gryningen.
Det skal males på den sorte kvernen og alle lys må av, så kommer gryningen.
Anywhere
08.08.2023 kl 21:02
7929
StephanDerrick skrev Ja, hvorfor skriver folk ellers her inne?.......
F.eks for å hjelpe folk til bedre forståelse.
Jazz
08.08.2023 kl 21:13
7873
Det er normalt en styrke med flere syn på en forumtråd, men jeg lurer jo litt på hvorfor du i det hele tatt vurderer å gå inn i DNO etter 17.august når du er så pessimistisk? Hva er det du ser for deg av type informasjon ved resultatfremleggelsen som ikke alt er kjent? Og har du egentlig tillit nok til hva ledelsen eventuelt vil si om Kurdistan-situasjonen til å vurdere å kjøpe DNO-aksjer?
StephanDerrick
08.08.2023 kl 21:17
7847
Anywhere skrev F.eks for å hjelpe folk til bedre forståelse.
Tviler sterkt på at vi har en mengde Mor Theresaer her inne som skriver kontrært til hvordan de selv har posisjonert seg...
StephanDerrick
08.08.2023 kl 21:22
7799
Nei, jeg har ikke tillit til hva ledelsen vil si om Kurdistan situasjonen. Vi vil nok bare få noe sedvanlige strofer om at man håper og tror at dette snart vil løse seg.
Men det kan hende at analytikerne nå vil begynne å bli mer kritiske. Vi ser allerede tendensen. Alt for mye tro, håp og kjærlighet har blitt priset inn i det siste og altfor lite realisme/realiteter.
I tillegg så vil man jo få en mengde regnskapsdata som det vil bli interessant å pløye gjennom. Muligens eller egentlig sansynligvis blir det også et kutt i dividendeutbetalingene.
Men det kan hende at analytikerne nå vil begynne å bli mer kritiske. Vi ser allerede tendensen. Alt for mye tro, håp og kjærlighet har blitt priset inn i det siste og altfor lite realisme/realiteter.
I tillegg så vil man jo få en mengde regnskapsdata som det vil bli interessant å pløye gjennom. Muligens eller egentlig sansynligvis blir det også et kutt i dividendeutbetalingene.
Redigert 08.08.2023 kl 21:24
Jazz
08.08.2023 kl 21:48
7682
Tja, det har jo vært flere som har formidlet linker til internasjonale nettsider med informasjon om den stengte rørledningen, nyttig og positivt for tråden i mine øyne.
Jazz
08.08.2023 kl 21:53
7655
Joda, regnskapstallene blir interessante, men poenget mitt er at du må jo ha et positivt syn på selskapet potensiale for å i det hele tatt vurderer å investere i det. Hvis kursen faller til 8, hvorfor skal den senere stige og gi deg gevinst?
M79
08.08.2023 kl 22:16
15085
Lest hele artiklene, dem diskuterer hvordan og hvorfor det har skjedd stopp på exporten via Kurdistan til Tyrkia…. Dem nevner ikke noe som helst ang gjenåpning… fleste DNO ansatte ble sendt hjem uten arbeid noe som jeg har kjennskap til… dessuten kan bli permanent stopp
omans
08.08.2023 kl 22:20
15041
Derric var tidligere i år (mai) på Norske Skog tråden og snakket ned det selskapet der og den etter hans syn den uungåelige resesjonen som man var på full fart inn i da og da ville sende kursen videre nedover 30 tallet. Så ikke ta det detektiv arbeidet derfra så høytidelig. Er bare en som ikke klarer la vær å skrive om noe han ikke har så mye greie på.
Redigert 08.08.2023 kl 22:22
StephanDerrick
08.08.2023 kl 23:03
14881
Et eventuelt positivt syn er jo avhengig av kursen.
Der vi har vært nå i det siste ( 11), så var for mye forhåpninger og for lite realiteter priset inn. ( Risikorabatten har ikke vært stor nok). Da er det ikke verdt risikoen.
Jeg sier slettes ikke at jeg kommer til å kjøpe 17 august, mest sansynligvis ikke, men da har man best muligheter til å se et større bilde/vurdere selskapet.
Er synet negativt etter presentasjonen og kursen for høy så kjøper jeg ikke.
Det finnes utallige andre å spille på. Man må ikke gå inn i DNO.
Der vi har vært nå i det siste ( 11), så var for mye forhåpninger og for lite realiteter priset inn. ( Risikorabatten har ikke vært stor nok). Da er det ikke verdt risikoen.
Jeg sier slettes ikke at jeg kommer til å kjøpe 17 august, mest sansynligvis ikke, men da har man best muligheter til å se et større bilde/vurdere selskapet.
Er synet negativt etter presentasjonen og kursen for høy så kjøper jeg ikke.
Det finnes utallige andre å spille på. Man må ikke gå inn i DNO.
Redigert 08.08.2023 kl 23:04
chr-
09.08.2023 kl 07:41
14537
www.dno.no/en/investors/announcements/brasse-swims-towards-brage-2023-08-09/
Endnu en positiv melding fra DNO i Nordsøen.
Ikke noget kæmpefund og start først i 2026, men det bidrager stadig positivt.
Samtidig er olieprisen også steget siden børsslut i Oslo i går, så vi må vinde det tabte tilbage fra i går.
Endnu en positiv melding fra DNO i Nordsøen.
Ikke noget kæmpefund og start først i 2026, men det bidrager stadig positivt.
Samtidig er olieprisen også steget siden børsslut i Oslo i går, så vi må vinde det tabte tilbage fra i går.
StephanDerrick
09.08.2023 kl 08:06
14423
Og Norske Skog har vært en gullgruve siden mai?
Kursen har enda ikke duppet videre, men er heller ikke opp.
Verdensmarkedets etterspørsel etter konsumvarer er fallende. Det rammer etterspørselen etter Norske skogs produkter.
Kursen har enda ikke duppet videre, men er heller ikke opp.
Verdensmarkedets etterspørsel etter konsumvarer er fallende. Det rammer etterspørselen etter Norske skogs produkter.
chr-
09.08.2023 kl 10:00
13984
Pæn interesse for DNO det sidste kvarters tid med en pæn omsætning til følge. Og der ligger samtidig en stor købsordre på mere end 600.000 aktier til kurs 10,05.
Olieprisen er samtidig pænt stigende, så det tegner til at blive en god dag i dag.
Olieprisen er samtidig pænt stigende, så det tegner til at blive en god dag i dag.
omans
09.08.2023 kl 10:32
13858
Poenget er at du er bastant og har et slags "tunnelsyn" som jg nevnte på NSKOG tråden til deg da, og da er en ute å kjøre. Stock prices can stay irrationell longer than investor can stay solvent. Var ikke snakk om at NSKOG skulle bli en gullgruve kursmessig på kort sikt fra så mange, mer at en kunne se etter bunnformasjon og hva det kunne komme ut av det på sikt. Nåsituasjonen er det ikke så vanskelig å lese seg opp på.
Redigert 09.08.2023 kl 10:34
Tm3P
09.08.2023 kl 10:45
13782
DNO blør på ingen måte penger. Utgifter er kuttet til $30-40m i kvartalet og nå som de har startet med lokalsalg så skal det ikke så mye til for at de går break even der nede.
Anywhere
09.08.2023 kl 12:22
13423
Som man ser har aktører lyktes i å få gjort solid omsetning i aksjen på lave kurser i går og i dag, så dette har vært en vellykket utnyttelse av drypp av negative artikler etc.
Snart skjer nok det motsatte....
Snart skjer nok det motsatte....
sologsommer22
09.08.2023 kl 13:03
13271
Ser ut som det er flere som er sikre på at dette går veien....
https://www.marketscreener.com/quote/stock/GULF-KEYSTONE-PETROLEUM-L-32526464/news/Gulf-Keystone-Petroleum-confident-export-suspension-will-be-temporary-44562171/
https://www.marketscreener.com/quote/stock/GULF-KEYSTONE-PETROLEUM-L-32526464/news/Gulf-Keystone-Petroleum-confident-export-suspension-will-be-temporary-44562171/