Grunnrente på lakseoppdrett

kingcanning
27.09.2022 kl 13:27 21334

Innkalling til pressekonferanse fra Støre og Vedum i morgen 0830. VG snakker om børsensitive opplysninger. Hvis det er grunnrente på oppdrett som opplyses om , hvilke selskaper blir hardest rammet ?
coccoman
29.09.2022 kl 09:36 2167

Hva blir grunnrentebeskatningen for et landbasert oppdrettsanlegg?

Har ellers stor sans for folkeliggjøringen din av laskebaronene. Jeg er vokst opp i et fiskevær og kjenner igjen væreieren i beskrivelsen din, men ikke sønnen som overtok ;O) Da var det sjøfly til fylkeshovedstaden, høy sigarføring og partyfaktor til namsmannens en dag stor på døra, huff, huff. Slik kan det gå lokalt.

Å si at grunnrentebeskatning av fellesarealer i prinsippet er feil, nei det kan du virkelig ikke mene? Jeg tror at næringa er nødt til å tilpasse seg de nye rammebetingelsene og vil greie det med glans! Det er som du sier robuste karer og få silkeslips i bransjen.

Hau, hau
Redigert 29.09.2022 kl 09:37 Du må logge inn for å svare
Bennyfyfasan
29.09.2022 kl 09:18 2191

Du har helt rett i det med rikingene på landet kontra by. Jeg er så heldig at jeg kjenner flere av de som snakkes om her. Jeg har vært hjemme hos dem, vært på fagturer etc etc.

Det er ikke privatfly. Det er ikke enorm rikdom som spres rundt. De bor i vanlige hus, de har 1-2 biler. Der har en relativt normal hytte. Det finnes unntak som Witzøe, men han er fortsatt LANG unna de rikingene som sogner til hovedstaden.
Bennyfyfasan
29.09.2022 kl 09:14 2208

Jeg kan fortelle deg at det motsatte vil skje - det blir ikke lagt ned noe av det som er bygd, men investeringene blir bare mot økt produksjon og ikke på teknologi og miljø. Risikokapitalen er dratt inn av staten. I tillegg gis det fratrekk for produksjon i sjø, og ikke på land. Dermed er ordningen optimalisert for mer i sjø og ingenting på land.

Miljøet og arbeidsplassene taper. Staten vinner
coccoman
29.09.2022 kl 09:06 2232

Kan det være håp om noen renere fjorder med færre lakselus framover?
Er det slik at gratis leie av av store fellesarealer som legger havbotn rundt anleggene brakk med dette er historie?
Er det slik at bruk av fellesarealer ikke skal beskattes og noe gi bidrag til felleskapet?
Er det slik Hegnar sier at grunnrenteskatt er et ran eller har han en tendens til å se sakene fra baronenes lommebok?
Er det slik at lakselobbyen sier at "landet taper" ? Er det virkelig sant at havbruk forsvinner?
Kan grunnrenteskatt gjøre landbasert oppdrett mer lønnsomt og bidra til investeringer?
Er det slik at tilsvarende skatt i olja har redusert investeringene der? Er det ikke slik at statens bidrag til investering har økt?

Tror egentlig at alle er enige om prinsippet med grunnrenteskatt men nivået bør diskuteres. Jeg tror at Erna som kommer til å vinne neste valg IKKE kommer til å fjerne den, men kommer til å redusere nivået. Det er jo mer gøy å motta en utbetalingsblankett fra NAV enn en innbetalingsblankett fra skatteetaten. Noen stikker jo til Sveits for å slippe unna fellesdugnaden. Ja noen "stakk" faktisk til Bø i Vesterålen, det er jo helt fantastisk!

Hau, hau
Redigert 29.09.2022 kl 09:14 Du må logge inn for å svare
polakk
29.09.2022 kl 09:05 2211

For at noen skal ta økonomisk risiko og investere i noe, så må der være muligheter til en bra gevinst.
Dersom disse mulighetene forsvinner eller minsker så vil kapital og krefter gå til andre prosjekt med større potensiell oppside.
Har selv jobbet i oppdrett og vet hvor skiftene tidene har vært.
Selv om det er relativt gode tider nå, så kommer næringen nokså sikkert til å møte på nye problemer i fremtiden og god egenkapital og rike eiere er en forutsetning for å kunne overleve i tunge tider.
Veldig mange rike på mindre plasser langs med kysten oppfører seg nokså annerledes en sine "brødre" fra dei store byene.
Veldig mange av dei er slik eg ser det filantroper som hjelper med å bygge opp lokalsamfunnene. Dei er patrioter og forstår også at dersom dei skal lykkes med å ha fornøgde ansatte så må dei kunne ha et liv utenom arbeid. Derfor bidrar dei til bygging av basseng, idrettsanlegg osv. og det blir laget kjekke bo og oppvekst miljø.
Etter min mening er det viktig at vi har kapitalsterke personer rundt i landet som investerer i lokalsamfunnene og er med på å bygge dem opp.

Redigert 29.09.2022 kl 09:07 Du må logge inn for å svare
ibyx
29.09.2022 kl 08:56 2230

Jeg er ikke uenig i at beskatning av overskudd/ leie av grunn kan økes i lakseindustrien (hva med fiskeriene? Bunntråling på sokkel osv? Landbruket og oversgjødsling, brutal skogsdrift osv)
Poenget er bla. At det er dårlig timet og bærer preg av «å gjøre noe». Altså symbolverdien for visse velgergrupper er kanskje viktigere enn utfallet.
Det er nok av andre eksempler på urettferdighet som skaper opphoping av kapital hos en stadig større, men fortsatt svært liten gruppe mennesker.
En gradvis og forutsigbar holdning hadde vært langt å foretrekke. Dette er krisemaksimering i en krisetid. Det siste man trenger.
Som det påpekes er det også en lang rekke med «collateral damage» her. Leverandørindustri, fare for tap av arbeidsplasser som følge av outsourcing av bearbeiding og annet. Dessuten er det en gavepakke til deler av finansmiljøet (shortinteresser fx).
Og så er det også slik at det går opp og ned i denne industrien. Veien fra himmel til helvete er ikke alltid særlig lang (det politiske forslaget her er ironisk nok også en variant av dette!). Se hva som skjer når det oppstår infeksjoner osv. Ta en titt på historikken til fx Bakkafrost. Det er ikke bare å lempe noen laks i en mærd og håve inn penger…
Selskapene trenger også buffere. At for mye penger hoper seg opp hos enkelte privatpersoner bør man kanskje ta andre grep for å tøyle?

Siste ekesempel:

Ice Fish Farm tapte 144 mill. før skatt i andre kvartal

Selskapet skriver i en børsmelding at driftsresultatet ble negativt påvirket av at majoriteten av den slaktede fisken i kvartalet kom fra lokaliteter som hadde blitt infisert med et virus.

https://investor.dn.no/#!/Oversikt/Direkte/120719
Redigert 29.09.2022 kl 08:56 Du må logge inn for å svare
Bennyfyfasan
29.09.2022 kl 07:35 2359

Problemet er at mange ikke hverken skjønner eller vil skjønne hva dette betyr. Jeg tipper det har med at man er så ensporet at man ikke ser de ansatte og de innleide tjenestene som nå forsvinner. Det er jo bare distriktene - så pytt pytt! Det skal være uberørt til byfolka skal på rekreasjon

https://ilaks.no/bjarte-tunold-en-laksekonsesjon-har-ingen-verdi/
Slettet bruker
29.09.2022 kl 05:46 2440

Jeg fnyser av sutringen her og i norske medier, om en bransje som har forsynt seg grovt av kaka over lang tid.
Overskriftene er fulle av trusler, feilinfo, indoktrinering og negativ ladete ord for å indoktrinere folk flest i god gammeldags avleggs norsk stil: Kapitalen konfiskeres
Peter Hermanrud eide lakseaksjer: – Jeg solgte alt i går
Grieg Seafood setter investeringer på vent etter skattesjokk
Gustav (29) tapte 10 milliarder på Trygves (43) pennestrøk
Et brutalt ran. Trygve Hegnar har lite til overs for regjeringens nye skattepakke. Oslo Børs huser en rekke selskaper som produserer vind- og vannkraft. Samtlige raser etter regjeringens skatteplaner. 
Laksetaperne ble 60 milliarder fattigere,
Det er Norge AS som er den store taperen.
Kapitalen konfiskeres
Lerøy: vil få alvorlige konsekvenser.
Slutt på all investering
Sjokk, resultatslakt bla bla bla.
Sannheten og fakta hentet fra makthaverens redskaper viser at de rike har blitt ufattelig mye rikere på rekordtid i Norge især da de svartblåe brukte Covid til å overføre enda mere penger til de som ikke trengte det. Så fikk Statoil enda gunstigere forhold som ikke er reversert, selvom hele grunnlaget for statsoverføringer er historie, og aksjen har mer enn tredoblet seg på no time.
De samme fakta fra makthavere viser at Norge tilhører de få landene hvor det er ekstremt lett å bli superrik, og hele det politiske systemet er rigget for det. Den «
Nordiske modellen» er nettopp at man støtter opp under store og monopolistiske selskaper i motsetning til f.eks. mellomeuropa hvor det er små og mellomstore bedrifter har størst politisk fokus.
At media og de blåsvarte går så hardt ut er latterlig. Etter 40 år med bare massiv tilrettelegging for de rike, og total utarming av alt som gagner folk flest, så sutrer man fordi de rødsvarte for første gang på 40 år tar foten fra gasspedalen som kun beriker de rike?
1 av tre unger sliter med alvorlige psykiske plager. Fattigdommen har økt 7 år på rad og er nå 50% høyere enn f.eks. Nederland. Lønna til medianyrker ligger betydelig under andre rike EU land, kostnadsnivået minst 50 % høyre, infrastrukturen er noe av det dårligste i Europa, og den systematisk undertrykking i mange former er helt ekstrem og på et russisk nivå, og så klager alle på noen få milliarder i skattepenger fra en søkkrik næring
Om demokratiet skal overleve som styringsform, så må det mye sterkere lut til enn å beskatte kun laksekakser.
Må jeg minne om at Statoil rotet offisielt bort 200 milliarder i sin tid, uten konsekvenser for noen?
Det er på tide at Staten ( samtlige norske politiske partier), går tilbake til de helt avgjørende grunnleggende demokratiske prinsipper: Sørge for at flest mulig skal ha best mulig livskvalitet.
Der har Norge sviktet totalt i 40 år, og tiltaket de varsler nå er en dråpe i havet. Det kreves omfattende strukturelle endringer om vi skal få demokratiet tilbake. Med så enorme mangler også sett i internasjonal sammenheng på så å si samtlige samfunnsområder, så må mange ting reverseres. Om ikke det skjer kan Putin bare ta Norge: Vi vil ikke merke noe forskjell… Vi må se på det de gjør i mellomeuropa for å få bukt med alle problemer vi har påført samfunnet på rekordtid før Norge kollapser. Da må vi starte med å slutte å indoktrinere en hel befolkning og opplyse de om hva andre land har av konstruktive tiltak for å få bukt med de helt vanvittige utfordringer vi har skapt her. I motsetning til de fleste land har vi en stor sparegris på 2 millioner per innbygger, så vi kan omtrent gjøre hva vi vil for å redde Norge. Hittil har kun eliten fått penger derfra, og livskvaliteten til folk flest har blitt redusert betydelig ( altså midler har ikke gått til de).

Redigert 29.09.2022 kl 06:10 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
29.09.2022 kl 00:22 2533

Huff, føler med dere lakse aksjonærer, tok litt i mot i Mowi i dag, røk på stopp selvf en time etter, lommerusk tap uansett.

Nå lurer jeg på hvordan dette kommer til å slå ut på forbruker, de som kjøper fisken, er jo ikke noe særlig dyrt i utgansgspunktet.
Selskapene vil med denne tilleggsskatt mest trolig lempe noe over på forbruker til en viss grad, et sted går vel grensen for hva en fisk kan koste, før folk rett å slett ikke gidder, ikke har råd lenger.
Hva tenker dere om etterspørsel ved enda høyere fiske priser? Ender laks som et luksus produkt til slutt, er dette starten på slutten for Norsk oppdrett? Sikkert ikke slutten, men kanskje en grov nedgang? I det minste for de mindre aktørene?
Redigert 29.09.2022 kl 00:24 Du må logge inn for å svare
ibyx
28.09.2022 kl 22:04 2680

Det er så men ikke bare laksebaroner som har blitt ribbet for verdier av det såkalte papirtapet på over 50mrd bare idag. Det er selvsagt også større og mindre vanlige aksjonærer og fond med sine tusener av småsparere som har tapt verdier. Dagens fall kan også være supplert med større summer grunnet være mulig innsideinformasjon og fall dagene forut som av dette antydes det i artikkelen under! I tillegg kommer gavepakken dette har vært for shortposisjoner som også kan være delvis drevet av innsideinformasjon?
Det er bare å gratulere med vellykket omfordeling av midler!
Mye av dette vil måtte tilbakebetales av staten som fradragsberettigede tap, penger som heller kunne ha tilført statskassa beskattede overskudd.
«Alt henger sammen med alt» sa en tidligere AP minister?
Så hva blir den samlede stats og samfunnsgevinsten av dette? En noe mer forsiktig framgang ikke minst i svært usikre tider hadde kanskje vært mer lønnsom for nær sagt alle? Og definitivt ikke produsert så mye splid!
https://ilaks.no/var-innsideinformasjon-pa-avveie-da-aksjeverdier-for-559-milliarder-kroner-gikk-opp-i-royk/
Bennyfyfasan
28.09.2022 kl 21:35 2710

Jeg tar papirtapet med ro. Har god pluss i oppdrett over 2 år - men det er ikke det som bekymrer meg. Det er fremtida til næringa i Norge. Grunnen til at det går bra her er ikke at vannet eller fjordene er unik - det er at det er enormt med kompetanse. Tyngdepunktet på den fronten vil endre seg nå som de økonomiske incentivene er borte.

Jeg skjønner at de som ikke bryr seg ikke forstår hvor viktig næringa er i distriktene. Dette er faktisk ganske kritisk

Jeg kjøper ikke oppdrett med disse rammebetingelsene. Mine penger.

Jeg tror ikke laks snur med det første
Bennyfyfasan
28.09.2022 kl 21:28 2739

Hvis det er rett blir det nok innført globalt.

Her blir det kostnadskutt. Går nok utover tiltak mot rømming og lus 💸
milk
28.09.2022 kl 21:17 2772

Jeg gidder ikke å regne på papirtapet... Det kommer å går i sykluser. Jeg sitter long å mener bestemt at fornuften seirer til slutt. Det bekymrer meg dog at selskapene eventuelt vil begynner å kutte i utbytter.. Da faller mye av interessen blant investorer for denne sektoren ...
Marketwatch
28.09.2022 kl 20:58 2822

Hjelper ikke å tjene penger når alt går til skatt. Verdien av et selskap er neddiskontert forventet fremtidig kontantstrøm (til aksjonærene). Verdifallet idag er derfor naturlig ut fra regjeringens forslag, kanskje enda mer fall venter om ikke deler av denne skatten reduseres i høringen. Kanskje løsningen for de større selskapene er å fisjonere selskapet til enkeltselskap for hver konsesjon, for å kunne nyttiggjøre seg bunnfradraget for hvert selskap, men vet ikke om det hjelper.
McCartney
28.09.2022 kl 20:50 2848

Benny: nå må du roe deg ned litt, først sier du at du tar papirtapet med ro, og samme kveld sier du at du skal selge deg ut i løpet av et par dager....
Sitter selv med et stort papirtap i LSG og jeg tar dette fortsatt med ro, og kjøpte litt mer på 45,60 idag. Smart?, det er jeg ikke sikker på, det vil tiden vise.

Er i utgangspunktet positiv til at de må skatte for å forsøple fjordene, fordi det gjør de.
Jeg er også positiv til fordelingen av denne skatten der halvparten går direkte til den berørte kommunen.
DN har en kjempefin og balansert artikkel om dette idag(for abonnenter).
Jeg tror og håper at dette er en fin kjøpsmulighet, Lerøy Seafood Group har holdt på så lenge at de vet å tjene penger👍💰
*JBJB
28.09.2022 kl 20:45 2867

Hei folkens:))

Og...hehehe - kjerringa er gift med millionær blakk Jans Ulltveit Moe i MDGs sentralkomite som tror alt blir bra hvis "jeg klipper deg og du meg", og eplet faller neppe langt fra stammen, folkens - den gjengen har i alle år vært pådrivere for å legge ned norsk gass og olje og ivret for det grønne skifte uten konsekvensutredning med henvisning til Parisavtalen med liten skrift og FNs agenda 30 - det hadde vært musikk i Putins ører i dag, det skal de ha...ZnageZz...

-TaKK-

Lykke til

Hilzen
Tille Lulla
Fluefiskeren
28.09.2022 kl 20:17 2925

Hun var leder i utvalget som vurderte dette i 2019 og er professor i økonomi.

«Dette er en gledens dag for det norske samfunnet, sier Karen Helene Ulltveit-Moe, professor på Økonomisk Institutt ved Universitetet i Oslo, etter at regjeringen onsdag kunngjorde at de ville innføre en grunnrenteskatt på havbruk.

Økonomiprofessoren ledet havbruksskatteutvalget som i 2019 leverte en utredning om skattleggingen av havbrukssektoren.»

Tror nok du undervurderer henne. Virker litt gammeldags.
Redigert 28.09.2022 kl 20:17 Du må logge inn for å svare
ibyx
28.09.2022 kl 20:11 2540

Joda, men dette hadde blitt kompensert med grunnrenteskattstøtte. Som selvsagt hadde slått rettferdig ut i hytt og pine samtidig som det hadde produsert flere arbeidsplasser for konsulenter og omstillingsinnovatører osv.
Marketwatch
28.09.2022 kl 20:07 2554

Argumentet hun fremfører må da like mye gjelde for bøndene. Er det en gruppe som gratis benytter seg av naturresursene, så må det være bøndene. Her er det bare å vente på at SP også innfører grunnrenteskatt for bøndene (he, he)
ibyx
28.09.2022 kl 17:24 2724

NFKK: – Et feilskjær i regjeringens distriktspolitikk

Med grunnrenteskatten vender regjeringen i stedet ryggen til både kysten og sin egen distriktspolitikk for å hente inn penger til formål i sentrale strøk. Dette er ikke tider for å skape usikkerhet. Dette er tider for å vise ansvarlighet og gi forutsigbarhet til små lokalsamfunn, sier Haugen.

https://ilaks.no/nfkk-et-feilskjaer-i-regjeringens-distriktspolitikk/
Bennyfyfasan
28.09.2022 kl 15:22 2846

Jeg tror det er omvendt. Han hadde en mening....den har hun bestemt at han skal ha nå
Fluefiskeren
28.09.2022 kl 15:11 2879

Nå snakker du vel om mannen hennes. Hun kan nok ha en mening på egen hånd.
Bennyfyfasan
28.09.2022 kl 15:00 2908

Det er en kjent sak at det brukes partipisk i AP - men at denne pisken også fungerer på folk i hele regjeringa er mer overraskende.

Jeg blir å selge ut med tap det jeg har av oppdrett (om noen dager). Jeg skal ikke inn med en krone der av egne penger så lenge vi har dagens regjering.

Villmannen
28.09.2022 kl 14:54 2928

Enig.

Men at SP kunne gå med på et slikt forslag er noe ingen normale folk ville trodd før SP ble styrt av latter og ikke fornuft. Det er trist å se at et parti går helt i oppløsning. Dette skyldes ikke regjeringsslitasje - dette skyldes ren idioti.
Bennyfyfasan
28.09.2022 kl 14:45 2957

Jeg tror ikke det får så store konsekvenser der folk i stor grad bor - dvs byene. Det er det som er viktig å ta vare på - stemmekveget.

SP er død og begravet allerede. Jeg håper de ansatte og alle de som er avhengig av aktivitet ser at dette er vanskelig å svelge. De bør bruke stemmeurnene neste gang å ikke følge partiet som de alltid har fulgt.
Villmannen
28.09.2022 kl 14:44 2960

Ulltveit-Moe har sølt bort sin formue og sitter i deep shit med MDG. Hva han sier burde faktisk ikke hatt noen betydning fordi ingen kan leve av å følge folk som taper og søler bort sin formue på ideologi.
Villmannen
28.09.2022 kl 14:38 2988

Vi ser at galskap kan dukke opp i form av tåpeligheter, men det vil alltid være en viss forskjell på å få noe i retur til å skjær bort en hel næring. Om dette kjøres gjennom vil AP/SV/SP samlet kunne gå inn å danne nytt mikro parti Ingen med normale tanker vil foreslå noe så drastisk som det vi her har fått på bordet.
Redigert 28.09.2022 kl 14:46 Du må logge inn for å svare
Villmannen
28.09.2022 kl 14:33 3004

Dette forslaget kommer til å møte så stor motbør at det ikke går gjennom. For om SP sentralt stemmer dette gjennom- da ber de om å bli utslettet som parti.
Bennyfyfasan
28.09.2022 kl 14:31 3012

Veldig bra vurdert og satt inn i sammenheng victor.

Det vil ta tid å komme seg over dette. Milliardæren Karen U.Moe trenger ikke bekymre seg. Hun er tidlig i 50 årene og gubben 80 år....
vicktor
28.09.2022 kl 14:10 3079

Dette er IKKE en gledens dag. Av de 6 milliarder som betales i utbytte, går ca. 2 milliarder tilbake i statskassen i form av
utbytteskatt. Lakseselskapene har hatt få muligheter til å utvide sin produksjon og derfor betalt ut utbytter.
Utbytteskatten ble i 2020 øket fra 31,68 %, til 35,2 %. Da utbytteskatten ble innført i 2005 av Per Kristian Foss, skulle formueskatten gradvis reduseres.
I motsetning til Oljenæringen, som har fått dekket sine letekostnader, har ikke lakseselskapene fått noe tilskudd fra staten.
Laksenæringen kan ha en lys fremtid i norske farvann, med mulighet til å bli 5 ganger så store.
Men da kan ikke Staten ta fra de pengene de må bruke for å utvide produksjonen.
For ca. 50 år siden klarte Arbeiderpartiet å få rederne til å rømme landet pga. høye skatter og avgifter.
Det medførte at vi mistet 25 000 arbeidsplasser til sjøs. Nå er dette avgift partiet i gang igjen.

polakk
28.09.2022 kl 14:05 3077

Bøndene i SP er misunnelig på norges mest suksessrike distriktsnæring.
Soprano1111
28.09.2022 kl 13:33 3157

En gledens dag at en næring vil innføre investeringsstopp/investeringer vil flyttes til utlandet, at det blir mindre ringvirkninger i verdikjeden, at det vil skapes færre arbeidsplasser, at det blir mindre innovasjon (og Norge vil miste sitt fortrinn som ledende aktør innenfor næringen), at det blir mindre fokus på bedre og mer miljømessige løsninger, at det over tid vil bli mindre skatteinntekter til staten...........? Osv..........

Det er kun i et regneark i den tykkeste Oslogryten at dette er en gledens dag - og kanskje i noen andre bykjerner rundt om kring også. Det er jo urettferdig at noen er flinke og tjener penger.

Det virker som om at noen tror at denne næringen er skapt av staten, at det er en næring som ikke betaler skatt, at det er en næring som består av laksebaroner som John Fredriksen, at de ikke legger igjen noe i lokalsamfunnene, at den ikke er viktig for Norge - det eneste den gjør er å belaste fellesarealene i Norge sies det. Dette er faktisk Norges nest største eksportnæring etter olje og gass, en suksesshistorie uten like. Det kan vi selvsagt som stat ikke sitte stille og se på. Best å rasere den først som sist.

Hvilket signal sender dette til utenlandske investorer på Oslo Børs? At vi nå har større politisk risiko enn en del land vi ikke liker å sammenligne oss med tror jeg ikke er en veldig drøy påstand. Legg til at vi er et lite land i tillegg. En uheldig bieffekt av dette, vil derfor være at det vil være mindre kapital tilgjengelig for å utvikle ting i Norge. Men vent, vi har jo staten - og den superlønnsomme og stabile vindkraften - ingen grunn til bekymring....flere bussjøfører skal vi også ha...

Men sosialister tenker kun kortsiktig og ideologisk, da biter ikke rasjonell argumentasjon. Det jubles når Røkke flytter, han har jo ikke jobbet, tatt sjanser eller vært flink når han har skapt verdiene sine - det er pga STATEN han er rik (og de som jobber for han) - derfor tipp topp at han flytter. Slike folk trenger vi IKKE! Flytt gjerne til Venezuela sier jeg da, drømmesamfunnet skulle det bli - eller vent det gikk jo til h......Men det var selvsagt ikke systemet sin feil, det var omgivelsene - og spesielt USA. Fjols....

Redigert 28.09.2022 kl 13:38 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
28.09.2022 kl 13:01 3245

«Dette er en gledens dag for det norske samfunnet, sier Karen Helene Ulltveit-Moe, professor på Økonomisk Institutt ved Universitetet i Oslo, etter at regjeringen onsdag kunngjorde at de ville innføre en grunnrenteskatt på havbruk.

Økonomiprofessoren ledet havbruksskatteutvalget som i 2019 leverte en utredning om skattleggingen av havbrukssektoren.

Flertallet i utvalget foreslo nettopp å innføre en grunnrenteskatt på 40 prosent på oppdrett. Mindretallet ønsket å beholde dagens system.

– Skattegrepet regjeringen foreslår reduserer behovet for andre skatter som er mer skadelige av natur. Videre vil skatten bidra til å gi staten inntekter som er avgjørende for å finansiere den norske velferdsstaten, sier Ulltveit-Moe til E24.

– Dette er en veldig legitim skatt. Oppdrettsnæringen har fått bruke oppdrettstillatelsene så å si gratis. Det er rett og rimelig at fellesskapet kompenseres for å dele naturressursene med næringen, sier hun videre»

https://e24.no/naeringsliv/i/Mo1MoB/ulltveit-moe-om-lakseskatt-en-gledens-dag-for-det-norske-samfunnet
Slettet bruker
28.09.2022 kl 12:59 3217

Det blir mindre lukrativt med konsolideringer i bransjen, kanskje man til og med vil se en del selskaper som fisjonerer selskapene i mindre selskaper.

Kommer sikkert flere endringer i budsjettet for 2023, det vil ikke overraske om utbytteskatten økes ytterligere. Da blir det fint å være aksjonær i Norge.
Bennyfyfasan
28.09.2022 kl 12:22 3258

jeg har 600k i tap i dag på lakseaksjene - men det bryr meg ikke i det hele tatt! Det jeg bryr meg om er fremtidsutsiktene.

Jeg har nå bladd igjennom høringsuttalelsen på noen og førti sider. Det er verre enn jeg trodde - også for de små. Jeg skal ikke gå inn på det regnetekniske her, men blant annet fradraget skal være ett snitt av andre sitt overskudd på en produksjon av X-antall tonn. Problemet er at det er mange som produserer dårlig - så for de som produserer bra av de små blir det ett dårligere fradrag enn man skulle anta.

Jeg kommer med mer når jeg har summet meg....men her blir det krig. Jeg tor tiden er inne å spille "dirty". Dvs det er ikke bare oppdrettere som er milliardærer, også feks Ullteit Moe

Cartr
28.09.2022 kl 12:20 3258

He he, det kommer nok. Først i storbyene slik at folk skal få ren luft. Vet ikke hvordan det er i Kina og Mexico, men ikke utenkelig at de allerede har innført avgifter

Man har lenge snakket om å beskatte solen. Spania gjorde det, men ser ut til å ha fjernet den. https://www.spania24.no/spania-fjerner-kontroversiell-solskatt/

Sverige innførte solskatt i 2016 tror jeg. Folk med paneler må betale skatt for solenergien.

Vi må nok vente til tilstrekkelig mange husholdninger i Norge har fått statsstøttet solpaneler så skal det hentes inn igjen i mangfold
Tm3P
28.09.2022 kl 11:38 3388

Uff ja dette kommer til å gå til helvete, ser jo hvordan det har gått med grunnrenteskatten i Nordsjøen. Nå blir det kun 50% årlig avkastning på investert kapital istedenfor 100%.
sbx
28.09.2022 kl 11:32 3405

Helt enig i det du skriver. Vi er vell ikke vitne til noe annet enn talentløshet.
MrAkva
28.09.2022 kl 11:16 3475

Uff, demokratiet på sitt aller værste, AP på sitt aller værste. Gir 12-13 milliarder til bønder, ødelegger den største næringa Norge har "født" (foruten olje). Det kan vi kalle å fore en død hest, en næring nærmest uten reel verdiskapning. Kun for at AP skulle kunne sitte i maktposisjon.
Det er så lite fremtidsrettet som det går an å tenke seg. Fremtidig investering i oppdrett vil flyttes ut (tap av masse arbeidsplasser/lavere skattinngang frem i tid). Første som vil skje er jo at det meste av videreforedling flyttes ut av landet til selskaper eid uten skatteplikt til Norge, overskuddet flyttes ut gjennom lavere laksepriser og høyere margin på videreforedlingsdelen. Det neste er at fordelen av landbasert oppdrett i andre land, drevet av utflyttet ekspertise, vil gjøre dette lønnsomt. Langsomt men sikkert vil lønnsomheten svekkes, vi sitter igjen med noen svære merder, og noen få røktere rundt. Nok en tapt næring for Norge, og olja på retur. i mot null. Men i SV er man glad til, der antar man at olje fondet skal brødfø deres velgere i all fremtid, og det jubles over alle rikinger som forlater landet. Derigården antaes med sikkerhet at verdiskapning skjer gjennom protesttog i gatene. Men at også nå AP deler dette synet, er så foruroligende at en må vurdere om selve demokratiet står for fall. En av de viktigste bærebjelkene i demokratiet er som kjent, at alle kan stole på "eiendomsretten". Troen på dette svekkes nå betydelig, da flertallet av stemmeberettigede synes å enes om at den retten ikke skal gjelde de såkalt "rike", kun "vanlige" folk. Kina forsøkte en lignende politikk på 60-70 tallet, Russland 20-30-40 tallet. De med initiativ og arbeidslyst, som hadde skaffet seg mere en "hordene", ble regelrett avlivet. Tyskland på 30 tallet hadde vel en lignende politikk, de skyldige i folks sult og elendighet falt på en rase, eller de rike Jødene i klartekst. Alt for at flertallet enklelt kunne forledes til å tro at dette var "løsningen". At SV benytter slik retorikk overrasker ikke, men frem til nå har vi kunnet stole på at AP kun har fisket velgere med slike argumenter, men på bakrommet utvist en noe mer helhetlig vurdering av hva som er samfunnstjenlige, men ikke lenger.
ibyx
28.09.2022 kl 11:06 3511

Over 5 år er straks alle store nå i minus!
Salmar er unntaket. Her er oppgangen fortsatt 117%.
Marketwatch
28.09.2022 kl 10:46 3563

Grunnrenteskatten er så høy, at den gjør risikoen med å drive i en uforutsigbar bransje som fiskeoppdrett, uholdbar. For å sikre aksjonærenes verdier, bør defor de børsnoterte selskapene (som blir hardest rammet), straks sette iverk tiltak for å flytte kompetanse og store deler av sin virksomhet utenlands. Jeg tør ihvertfall ikke å sitte langsiktig investert i en så usikker bransje, der staten tar omtrent alt i gode år, mens eierne må bære alt tap i dårlige år.
oppturen
28.09.2022 kl 10:27 3651

Dagens regjering må være den svakeste i moderne tid.
Beskatning av vannkraft er overføring fra kommune til stat, vi er i en tid hvor kommunene får høyere utgifter og staten renner over med penger. 🙃
coccoman
28.09.2022 kl 10:24 3661

Svar: Redusert utbytte selvfølgelig. Investeringer settes settes på vent men tar seg opp som i oljenæringa som har hatt tilsvarende skatt i årtider. Takk gud for at ikke Anders Lange fikk det som han ville ;O). Selvfølgelig trengs det matproduksjon i alle land, også laks! Landbasert er trend i tiden og innovasjonen vil fortsette også inne laksebransjen selv om dere ikke tror det. Dere tar feil, det blir mye lakseproduksjon i norge framover.

Hurra for grunnrentebeskatning av lakse- og vindkraftnæring. Det er felleskapets grunn som benyttes, det er felleskapet som nå endelig får betalt!
Sutrring fra baroner i næringa er et godt tegn, meget godt !

I dag har jeg kjøpt lakseaksjer for første gang på lenge, etisk sett er de blitt langt renere og på sikt kommer jeg til å tjene på aksje ;O).
Ha en vakker høst.

Hau, hau.
Winter is Here
28.09.2022 kl 10:17 3690

LoL, jeg føler det er fortsatt absurd at man signerer avtalen for eksport av strøm til utlandet og ender med støtteordning.
Cartr
28.09.2022 kl 10:16 3691

Staten kunne hentet inn over 20 milliarder på om alle offentlig ansatte, som jo har meget god lønn, gikk ned 3 prosent i lønn. De har vel et snitt på 50.000 i måneden så det ville utgjøre svært lite for hver og en.

Politikerne bevilget seg selv 76.000 i lønnsøkning i år så de ville ikke lide, men jeg tipper alle skal straffeskattes. De har ymtet frempå om store skatteskjerpelser fra neste år.

Hvor blir det av alle milliardene fra astronomiske priser på strøm, olje og gass? Oljefondet har økt med ca 2000 milliarder siden pandemien startet, og er i dag på over 12.000 milliarder.

Men vi er jo så fattige at her skal alle tas og det var jo god timing å komme med dette nå mens frykten er så stor. Det raser alle veier og løsningen blir nok høyere renter selv om inflasjonen er importert
oppturen
28.09.2022 kl 10:11 3680

Slapp av , de kommer vel snart med grunnrente kompensasjons ordning 🤡
Winter is Here
28.09.2022 kl 10:09 3680

Q3 og Q4 vil sikkert ha estimater for neste år. Men det er mange spørsmål man må få svaret på.
- Hva skjer med Utbytte ?
- Blir utvikling og invisteringer satt på vent ?
- Bør man ha lakseprosukajon i andre land ?
- Hva skjer med landbasert ?
- generelt hva vil skje med konkuranseevnet til hele virksomheten med hensyn på andre aktører i verden ?
Redigert 28.09.2022 kl 10:09 Du må logge inn for å svare
JonasKr
28.09.2022 kl 10:03 3674

Overreaksjon? Utbyttene blir vel nærmest barbert med en tilleggsskatt på 40%?
Slettet bruker
28.09.2022 kl 10:02 3645

Er det en overreaksjon?

Selskapene går fra å sitte igjen med 78 kroner (av hver 100 lapp med overskudd) til å sitte igjen med 38 kroner. Dette er en halvering. Dersom et selskap har all sin produksjon i Norge, så tilsier det i praksis at selskapet er halvparten så mye verdt.