Vi vil ha kronen opp igjen.
Grantchester
27.04.2024 kl 17:24
3506
Ved en kontinuerlig sterk valuta, blir importprisene lavere, ref. CHF. I Sveits har inflasjonen vÊrt stabilt lav, selv de siste 2-3 Ärene, en drÞm for de fleste bedriftene (og konsumentene). KjÞpekraften av vanlige sveitsiske lÞnnsmottager er mye hÞyere enn i Norge, selv med vesentlig hÞyere eiendomspriser. Ok, alle kan ikke bo i Zug eller Lugano. Husker dere hvor ille det skulle gÄ med Sveits hvis de ikke ble medlem av EU ? Mange, mange av de kommentatorene, Þkonomene, journalistene og en del politikerne bommet grovt. Har noen av de tatt ansvaret i etterkant ? Nei.
i) De to norske politikerne som har byttet statsministerposten mellom seg de siste periodene vet veldig godt hva de gjĂžr. ii) den reelle makten ligger ved sentralbanken, som vet enda bedre hva de gjĂžr; de kontrollerer Ăžkonomien, det (NOK-baserte) finansielle systemet og finansmarkedene. Politikerne er sentralbankens marionetter. Ola Nordmann har ikke en sjangs. Lave NOK er nok 'by design'. Ola Nordmanns stĂžrste offentlige fiende er sentralbanken, men hvor er protestene, hvor er demonstrasjonene ?
i) De to norske politikerne som har byttet statsministerposten mellom seg de siste periodene vet veldig godt hva de gjĂžr. ii) den reelle makten ligger ved sentralbanken, som vet enda bedre hva de gjĂžr; de kontrollerer Ăžkonomien, det (NOK-baserte) finansielle systemet og finansmarkedene. Politikerne er sentralbankens marionetter. Ola Nordmann har ikke en sjangs. Lave NOK er nok 'by design'. Ola Nordmanns stĂžrste offentlige fiende er sentralbanken, men hvor er protestene, hvor er demonstrasjonene ?
Redigert 27.04.2024 kl 21:22
Du mÄ logge inn for Ä svare
Lord Wincheste
05.05.2024 kl 13:18
3125
Krona vil styrke seg mye fremover. Og dollaren vil falle veldig. Arbeidsmarkedstallene i USA er helt kokko. Revideres med 50% fra det FED "vil hÞre" i starten. latterlig. Tilstanden i USA er mye verre enn det som fremkommer for folk flest. Det vil dere se neste mÄned. Det finnes noen som virkelig gÄr bak tallene, men fed og powell har ikke noe sÊrskilt Þnske om det fÞr valget, og helst ikke fÞr han gÄr av neste Är.
Det blir en brutal nedtur for dollaren, det er min pÄstand.
Det blir en brutal nedtur for dollaren, det er min pÄstand.
Dette har jeg trodd i et par Är nÄ at det ville smelle for dollaren, men jeg var/er trolig for tidlig ute. Det er hinsides at kredittratingen til Dollar er sÄ god som den er. Det beviser bare hvor korrupt og styrt markedene egentlig er. De kan visst bare trykke penger sÄ mye de orker og dollaren blir sterkere. Hvor er logikken ?
FÄr du kanskje bedre renter av Ä ha lÄn som overstiger verdien i boet ditt ? Nei, da mÄ du betale kredittkortrente om du i det hele tatt fÄr noe. Jeg hÄper dollaren tryner. FÞr sa de at krona kollapset om dollaren gjorde det. NÄ har krona kollapset og dollaren er skyhÞy. La dollaren falle jeg gir faen. Krona kan nesten ikke bli dÄrligere enn den er. Vi har masse Ä eksportere, men regjerningen raserer de fordeler vi har som feks Ä gi vekk billig strÞm til EU. Vi fÄr selvsagt aldri en dritt tilbake. NÄ har Spania strÞm for under 5 Þre killowattn. De som skreik over dyr strÞm fÞr. Tilbake til Dollaren. HÄper den gÄr rett i dass. Ingen fortjener Ä trone pÄ toppen nÄr de har brukt opp alt av penger om mer til.
FÄr du kanskje bedre renter av Ä ha lÄn som overstiger verdien i boet ditt ? Nei, da mÄ du betale kredittkortrente om du i det hele tatt fÄr noe. Jeg hÄper dollaren tryner. FÞr sa de at krona kollapset om dollaren gjorde det. NÄ har krona kollapset og dollaren er skyhÞy. La dollaren falle jeg gir faen. Krona kan nesten ikke bli dÄrligere enn den er. Vi har masse Ä eksportere, men regjerningen raserer de fordeler vi har som feks Ä gi vekk billig strÞm til EU. Vi fÄr selvsagt aldri en dritt tilbake. NÄ har Spania strÞm for under 5 Þre killowattn. De som skreik over dyr strÞm fÞr. Tilbake til Dollaren. HÄper den gÄr rett i dass. Ingen fortjener Ä trone pÄ toppen nÄr de har brukt opp alt av penger om mer til.
Redigert 05.05.2024 kl 17:59
Lord Wincheste
06.05.2024 kl 08:38
2930
Helt i dass gÄr den nok aldri. Det skal du vÊre gla for. Den amerikanske statsgjelden er frekk. Koster straks mer i renter per Är enn hele forsvarsbudsjettet. Kina ikke sÄ langt bak med statsgjeld de heller, sÄ eier de i tillegg over 25% av den amerikanske gjelda. Bra jobba det. Kina har ikke rÄd til Ä gÄ til angrep pÄ Taiwan, sÄ enkelt er det. Fint Ä samarbeide med Russland, men de gÄr snart tom for penger (ca september) og vil fÄ ekstremt lite fart pÄ olje og gassinntekter fremover grunnet ekstremt smarte ukrainere. Putt penga i India og kast nÞkkelen i 10 Är.
Grantchester
11.07.2024 kl 22:05
2221
EUR er tilbake til 11,65 NOK. Sentralbankene fortsetter konkurransen mot bunnen. Den gjeldsbelastede norske forbrukeren ser at kjĂžpekraften forsvinner og er nĂždt til Ă„ endre sine ferieplaner. Bestillingene til Tyrkia og Bulgaria har Ăžkt med henholdsvis 38 prosent og 43 prosent de siste par ukene.
Gas1
12.07.2024 kl 13:36
2120
Ja som dansk med norske aktier mÊrker man det ogsÄ. Noget af en nedtur de sidste dage :(
Kvisla
12.07.2024 kl 13:48
2102
Vi fÄr de politikerne og den politikken vi fortjener. Norge kan omdÞpe seg til rÞdstrÞmperepublikk som ikke eier bakkekontakt om utgifter og inntekter og ikke minst forutsigbarhet. NÄ har vi invitert 1 million jallajajj pÄ NAV og det er forutsigbart at dette tallet vil Þke. Samtidig mens kvinner som stemmer for mer av dette ogsÄ stort sett gÄr pÄ NAV. Hvordan skal kronen styrke seg pÄ en slik fremtid ? Samt at all nÊring skattelegges hÞyt. Du blir straffet om du jobber i Norge og ikke gÄr pÄ NAV.
Morsomt uansett Ä hÞre at ola dunk mÄ bestille ferie kun i bulgaria og tyrkia for Ä fÄ seg en ferie.
Morsomt uansett Ä hÞre at ola dunk mÄ bestille ferie kun i bulgaria og tyrkia for Ä fÄ seg en ferie.
Redigert 12.07.2024 kl 13:50
Mr Karma
12.07.2024 kl 14:05
2081
Importere NAV-klienter for Ä redde velferdsstaten. De som har betalt inn til velferdsstaten i tiÄr blir behandlet som dritt.
De de innbiller seg at de redder velferdsstaten gjennom Ă„ lĂžse et demografisk underskudd. I realiteten framskynder de bare kollapsen.
Hvem vet, kanskje det er det endelige mÄlet.
Kronekursen mÄ bare fikses. Sist jeg var pÄ butikken var det sjokkerende prisÞkninger pÄ ulike matvarer spesielt. Elendig styring. Skylder bare pÄ Ukrainakrig. Hvis det var riktig burde det vÊre mye som sank i pris ogsÄ. Var ikke en av begrunnelsene til Ä opprette oljefondet at det skulle hindre inflasjon?
Typisk offentlig. Etter en stund er det glemt hvorfor et tiltak startet. Lar budsjettposter bare surre videre.
De de innbiller seg at de redder velferdsstaten gjennom Ă„ lĂžse et demografisk underskudd. I realiteten framskynder de bare kollapsen.
Hvem vet, kanskje det er det endelige mÄlet.
Kronekursen mÄ bare fikses. Sist jeg var pÄ butikken var det sjokkerende prisÞkninger pÄ ulike matvarer spesielt. Elendig styring. Skylder bare pÄ Ukrainakrig. Hvis det var riktig burde det vÊre mye som sank i pris ogsÄ. Var ikke en av begrunnelsene til Ä opprette oljefondet at det skulle hindre inflasjon?
Typisk offentlig. Etter en stund er det glemt hvorfor et tiltak startet. Lar budsjettposter bare surre videre.
Thesistulling
12.07.2024 kl 14:58
2055
Noen kilometer fra fronten i Ukraina er det langt bedre utvalg i frukt og grĂžnt, samt kjĂžttvarer, enn i Norge.......
Styring?
Hvilken styring?
Det sitter jo folk i ledende posisjoner som mener det vil gÄ utover inflasjonen hvis vi ansetter noen hundre nye politifolk.
đ€Ł
Styring?
Hvilken styring?
Det sitter jo folk i ledende posisjoner som mener det vil gÄ utover inflasjonen hvis vi ansetter noen hundre nye politifolk.
đ€Ł
Bearwizard
25.07.2024 kl 11:32
1670
Den svake kronekursen er en dom over den hÄplÞse Þkonomiske politikken som fÞres i dette landet. Vi jager verdiskapere ut av landet, innfÞrer nye skatter over natta og dermed skapes et uforutsigbart investeringsklima. Det mÄ jo gÄ galt nÄr det eneste man hÞrer i det politiske ordskiftet er utjevning av forskjeller og lite og ingenting om verdiskaping. Legg dette sammen ned en oppblÄst offentlig sektor, verdensrekord i antall ufÞretrygda, samt et sykefravÊr som er det dobbelte av det vi finner i sammenlignbare land (skyldes selvsagt de svÊrt generÞse ordningene knyttet til sykefravÊr). Vi har politikere som ikke er i stand til Ä prioritere od det betyr at du og jeg skal finansiere all galskapen som kommer fremover. Dessverre er det slik at HÞyre bare er marginalt bedre enn dagens regjering nÄr det gjelder politikk pÄ ovennevnte omrÄder, sÄ hva skal en stakkars velger gjÞre?
Mammon
25.07.2024 kl 11:36
1659
helt korrekt!
+ bistand til korrupte regimer som hamas ref stĂžre
+ import av nav klienter fra mena som betyr uendelig kostnader for de og deres etterkommere
ikke rart at de rike flykter fra molbolandet og snart vil middelklassen fĂžlge etter...
+ bistand til korrupte regimer som hamas ref stĂžre
+ import av nav klienter fra mena som betyr uendelig kostnader for de og deres etterkommere
ikke rart at de rike flykter fra molbolandet og snart vil middelklassen fĂžlge etter...
Gas1
25.07.2024 kl 14:16
1560
En norsk krone koster nu 61,80 Þrer i DK. NordmÊndene flest mÄ holde ferie derhjemme?
Mr Karma
25.07.2024 kl 15:19
1521
Ja, den kursen er bare helt utrolig. VÊrt i lang tid underliggende positiv til krona i den forstand at syklus, o.s.v. og annet ville slÄ inn snart og gi en vending, Men det er som om det ikke er interesse pÄ toppen. Ikke er det noe folkeopprÞr heller. Hele greia er merkelig.
Kan ikke huske noe policy fra toppen om at landet vil ha svak krone. Er det hÞyere rente de er sÄ livredd for? Eller handlingsregelen som blir mindre verdt i kroner med sterkere krone. Et eller annet holder igjen, for denne valutatilstanden er ikke bra.
Kan ikke huske noe policy fra toppen om at landet vil ha svak krone. Er det hÞyere rente de er sÄ livredd for? Eller handlingsregelen som blir mindre verdt i kroner med sterkere krone. Et eller annet holder igjen, for denne valutatilstanden er ikke bra.
Gas1
25.07.2024 kl 15:29
1506
Jeres oliefond vokser i NKR og der kan eksporteres billigt, men ja for almindelige nordmÊnd mÄ det vÊre en dyr omgang. Mange ting importeres jo.
MacanT
26.07.2024 kl 17:07
1363
Det aller meste importeres, inkludert innsats varer til industrien, oppdrettsnĂŠringen og landbruket.
keisam
26.07.2024 kl 22:22
1268
Kronenkursen er suveren, alle som er medlemmer i folketrygden fÄr godt over 100000 ekstra pÄ pensjonskontoen sin. Den ekstra kostnaden med litt svekket kronekurs blir bare blÄbÊr i forhold til Þkningen av pensjonsbeholdningen.
klarak
27.07.2024 kl 10:33
1137
Hvordan kan en svak kronekurs vĂŠre positivt for vanlige folk? Hvor finner du ut at svak kronekurs medfĂžrer hĂžyere pensjon for vanlige folk? Vanlige folk blir fattige av stortingspartiet. Sier som Trump overfĂžrt til norsk: GNSI.
Redigert 27.07.2024 kl 10:59
keisam
27.07.2024 kl 11:03
1104
Oljefondet er vÄre pensjonspenger. Hvis kronen styrker seg vil oljefondets verdi falle betraktelig. I fÞlge Tangen kan oljefondet reduseres betraktelig, og da gÄr jeg ut fra at han tenker i dollar. For Ä kompensere for dollartapet har staten muligheten til Ä opprettholde sine pensjonsforpliktelser med Ä la kronekursen svekke seg mot dollaren. NÄ nÄr vi har muligheter til Ä overfÞre ekstra midler til oljefondet, mellom 1-3 mrd. per dag sÄ er det gunstig med tanke pÄ Ä opprettholde pensjonen, selv om kronekursen svekkes. Tror det er lite vilje i folket til Ä fÄ redusert pensjonsutbetalingene sine i fremtiden.
Kvisla
27.07.2024 kl 12:19
1050
Vi har fÄtt oss en tegneserievaluta. Blir mye igjen i pensjon da. Det rakner totalt med idiotregjeringene vi har hatt fra venstresiden. Hovedmantraet deres er fri iimport og alle mann pÄ NAV........
Ekstremistene har fÄtt rasere landet i fred. Gratulerer!!!!
Ekstremistene har fÄtt rasere landet i fred. Gratulerer!!!!
Redigert 27.07.2024 kl 12:21
Fluefiskeren
27.07.2024 kl 12:48
1878
Det er akkurat det samme i Sverige. SEK er like svak som NOK. Moderaterna har bÄde statsministeren og finansministeren. Moderaterna tilsvarer som du muligens vet HÞyre her hjemme. SÄ Ä bruke dette til et hatefullt angrep pÄ venstresiden blir for dumt.
STHLM
27.07.2024 kl 13:19
1855
Du fÄr betale 1,02-1,03nok for 1svenskekrone tross
-8 Ă„r med udugelig rĂždgrĂžnn regjering, Ăždelagt mye.
-lavere rente enn Norge
-lavkonjunktur, ikke olje der heller.
-massimport av kriminelle og bidragstakere.
-til dels borgerkrig. Antall byer krig. No go soner.
Moderatene (hĂžyre) har tatt over et synkende skip. Norge har i motsetning kun et problem. Europas verste politikker som kjĂžrer landet i full fart mot bergveggen. Dette iht Svenske avisen Dagens industri.
-8 Ă„r med udugelig rĂždgrĂžnn regjering, Ăždelagt mye.
-lavere rente enn Norge
-lavkonjunktur, ikke olje der heller.
-massimport av kriminelle og bidragstakere.
-til dels borgerkrig. Antall byer krig. No go soner.
Moderatene (hĂžyre) har tatt over et synkende skip. Norge har i motsetning kun et problem. Europas verste politikker som kjĂžrer landet i full fart mot bergveggen. Dette iht Svenske avisen Dagens industri.
Redigert 27.07.2024 kl 13:22
klarak
27.07.2024 kl 14:21
1807
Oljefondets verdi har ingen vanlige folk i Norge noe glede av, heller tvert i mot. Regjeringen har ikke Norges befolkning i tankene nÄr pengene skal brukes. AP bruker penger som en full sjÞmann i utlandet og til innvandring, men nÄr det kommer til etniske nordmenn er AP, H og Þvrige stÞtte partier for onkel skrue Ä regne. Nei, oljefondet er en forbannelse for vanlige arbeidsfolk. Arbeidsfolk hadde bedre rÄd i 1970 enn i dag, det er fakta. AltsÄ fÞr Norge hadde oljkeinntekter.
Redigert 27.07.2024 kl 14:25
keisam
27.07.2024 kl 15:27
1743
Oljefondet er statens pensjonsfond utland og selvfÞlgelig kan ingen regjering kÞdde med disse pengene. De er Þremerket til min og din pensjon. Du kan bare logge inn pÄ min pensjon pÄ nav for Ä se hvor mye penger som er Þremerket til deg. Oljefondet med dens forpliktelse vil stadig sette et negativt press pÄ krona og da er spÞrsmÄlet om de andre faktorene som er blitt fremlagt de siste Ärene vil utlikne det negative presset.
Det var et helt annet system pÄ 70-tallet og kan ikke sammenlignes med i dag. Det var heller ikke vanlig at vanlige arbeidsfolk kjÞpte/skaffet seg nybil som i dag. Vi i Norge har aldri hatt det bedre enn i dag, kanskje unntatt i 2019.
Det var et helt annet system pÄ 70-tallet og kan ikke sammenlignes med i dag. Det var heller ikke vanlig at vanlige arbeidsfolk kjÞpte/skaffet seg nybil som i dag. Vi i Norge har aldri hatt det bedre enn i dag, kanskje unntatt i 2019.
Mulla3
27.07.2024 kl 15:28
1746
Hvorfor vil dere ha kronen opp igjen. Vet dere hva det fĂžrer til. Ăkt grensehandel og kraftig Ăžkning i arbeidsledigheten. Nasjonen Norge fĂ„r langt mindre varer Ă„ selge. For nĂ„ er verden vant til lav kronekurs. Jeg er enig med dere men det har en bakside. Kronen burde ligg pĂ„ ca. 9 mot euro og 90 mĂ„t Svensk kr.
klarak
27.07.2024 kl 17:20
1693
Hvor gammel er du?
Selv var jeg ungdom pÄ 70 tallet og snakker fra erfaring. Som lÊrling i sveisefaget og hadde ca 50% av fagarbeider lÞnn fikk jeg lÄn i banken og hadde jeg rÄd til Ä kjÞpe en leilighet pÄ 90m2 uten Ä ha oppsparte midler. I dag er det umulig for arbeiderungdom Ä kjÞpe seg sin egen leilighet. Vi hadde statsministere fra AP som stammet fra vanlige arbeidere. Hva het de? Trygve Bratteli og Oddvar Nordlie er 2 eksempler pÄ vanlige arbeidsfolk som ble politikere. Trist med folk som snakker uten erfaring og som later som de vet hva de snakker om.
Selv var jeg ungdom pÄ 70 tallet og snakker fra erfaring. Som lÊrling i sveisefaget og hadde ca 50% av fagarbeider lÞnn fikk jeg lÄn i banken og hadde jeg rÄd til Ä kjÞpe en leilighet pÄ 90m2 uten Ä ha oppsparte midler. I dag er det umulig for arbeiderungdom Ä kjÞpe seg sin egen leilighet. Vi hadde statsministere fra AP som stammet fra vanlige arbeidere. Hva het de? Trygve Bratteli og Oddvar Nordlie er 2 eksempler pÄ vanlige arbeidsfolk som ble politikere. Trist med folk som snakker uten erfaring og som later som de vet hva de snakker om.
klarak
27.07.2024 kl 17:25
1692
Du skriver: Oljefondet er statens pensjonsfond utland og selvfĂžlgelig kan ingen regjering kĂždde med disse pengene. De er Ăžremerket til min og din pensjon.
AP har foreslÄtt Ä bruke oljefondet til Ä redde verden og bruke pengene til klima formÄl. Nei AP sÞler bort oljefondet pÄ kort tid. Dere som er unge i dag kommer aldri til Ä se noe til verdiene i oljefondet dessverre.
AP har foreslÄtt Ä bruke oljefondet til Ä redde verden og bruke pengene til klima formÄl. Nei AP sÞler bort oljefondet pÄ kort tid. Dere som er unge i dag kommer aldri til Ä se noe til verdiene i oljefondet dessverre.
keisam
27.07.2024 kl 18:39
1638
Erfaring er ikke alt, finnes ulike varianter av erfaringer pÄ godt og vondt. Jeg kan fint tenke meg hva som skjer hvis man hopper ut fra taket pÄ Postgirobygget, mÄ ikke gjennomfÞre hoppet. Kjenner mange ungdommer i dag som stÄr i vanlig arbeid og har kjÞpt seg eiendom, bÄde hus og leilighet. Du mÄ ogsÄ huske at du fÄr en helt annen opplevelse med samfunnet ut fra alderen. 70-tallet var preget med hÞy inflasjon, stor uro i verden, dÄrlig politisk styring mange steder osv hvor det meste kulminerte Þkonomisk slutten av Ättitallet. Du finner igjen mÞnsteret i fÞdselstallene hvordan samfunnet blir oppfattet i samtiden.
Jeg syns du bÞr vÊre forsiktig med Ä antyde at jeg ikke har erfaring eller later som jeg vet, det vet du ingenting om. Selvsagt sÄ er det meget begrenset det jeg vet men er ikke i sÊrstilling.
Jeg syns du bÞr vÊre forsiktig med Ä antyde at jeg ikke har erfaring eller later som jeg vet, det vet du ingenting om. Selvsagt sÄ er det meget begrenset det jeg vet men er ikke i sÊrstilling.
keisam
27.07.2024 kl 18:48
1651
Ja det var en MDG politiker som foreslo Ä gi 1500 mrd til Ukraina. Lovverket og byrÄkratiet vil ikke tillate at politikere vil slÞse bort Oljefondet. Du har ingen belegg for Ä pÄstÄ at dagens ungdommer ikke fÄr gleden av Oljefondet, og matematisk faller din pÄstand.
klarak
27.07.2024 kl 18:52
1665
Jeg vet jo ikke hvilken bakgrunn du har. Jeg forteller om arbeiderungdom og deres Þkonomi i dag, kontra for 40 - 50 Är siden. NÄr du forteller om ungdom du kjenner som har kjÞpt seg bolig/ leilighet pÄ stÞrrelsen jeg skriver om 90m2 i dag, sÄ har nok ikke du din bakgrunn fra arbeiderklassen. Rikmanns barn klarer seg alltid, jamfÞr StÞre og co.
klarak
27.07.2024 kl 19:00
1660
AP bruker uanstendig mye penger pÄ det ''grÞnne'' skiftet (helt bortkastet). Nevner noe av slÞseriet. Elektrifisering av oljeinstallasjoner, Stoltenbergs ''mÄnelanding'', alle midlene som blir sendt til Kina og andre land som u-hjelp, innvandring av mennesker som ikke passer inn i vÄrt land, VindmÞller pÄ land og til havs. Med slike prosjekt forsvinner oljefondet i rekordfart. Kan bare ikke nevne all galskapen stortingspartiet bruker penger pÄ.
Kvisla
27.07.2024 kl 19:11
1673
Du er sÄ dum at det ryker av deg. Hvem har sÞrget for rekordNAVinnvandring ?
Det er vel ingen unnskyldning at det stÄr dÄrlig til i Sverige, vi burde da for faen se konturene av et rasert Sverige, men vi lukker Þynenen og later som ingenting.
Her er det om Ä gjÞre Ä fÄ til stÞrst mulig NAV import, mest mulig kostbart grÞnnt skifte, skatte alle bedrifter slik at alle med kapital flykter.
Jeg skjemmes over det vĂ„re politikere overlater vĂ„re barn. John michelet ropte 1 million innvandrere i 1986. I dag har vi langt over dette. Og penger fĂžres ut av landet av hele bunten. Er ikke rart krona blir sĂ„ svak nĂ„r alt og alle mister tilliten til Norge. Ăkte "fremtids" utgifter er ogsĂ„ med pĂ„ Ă„ pĂ„virke kredittvurderingen til Norge.
De rikdommene vi har, selger vi til underpris til EU som noen latente horer.
Vi kommer nok aldri tilbake til en Euro pÄ 9 kroner og SEK pÄ 90. Det kunne en leve med, men det har jeg mistet all tro pÄ. KRF og V tilhÞrer venstesiden. HÞyre mÄ tekke venstresiden for ikke bli for "usoiselige" Gratulerer fÞkkings MDG og hele venstresullamitten. Dere har virkelig fÄtt det til. Det vil bli Þkte steile fronter og fremtiden ser ikke lys ut, nÄr Þkonomien vil rakne helt.
Det er vel ingen unnskyldning at det stÄr dÄrlig til i Sverige, vi burde da for faen se konturene av et rasert Sverige, men vi lukker Þynenen og later som ingenting.
Her er det om Ä gjÞre Ä fÄ til stÞrst mulig NAV import, mest mulig kostbart grÞnnt skifte, skatte alle bedrifter slik at alle med kapital flykter.
Jeg skjemmes over det vĂ„re politikere overlater vĂ„re barn. John michelet ropte 1 million innvandrere i 1986. I dag har vi langt over dette. Og penger fĂžres ut av landet av hele bunten. Er ikke rart krona blir sĂ„ svak nĂ„r alt og alle mister tilliten til Norge. Ăkte "fremtids" utgifter er ogsĂ„ med pĂ„ Ă„ pĂ„virke kredittvurderingen til Norge.
De rikdommene vi har, selger vi til underpris til EU som noen latente horer.
Vi kommer nok aldri tilbake til en Euro pÄ 9 kroner og SEK pÄ 90. Det kunne en leve med, men det har jeg mistet all tro pÄ. KRF og V tilhÞrer venstesiden. HÞyre mÄ tekke venstresiden for ikke bli for "usoiselige" Gratulerer fÞkkings MDG og hele venstresullamitten. Dere har virkelig fÄtt det til. Det vil bli Þkte steile fronter og fremtiden ser ikke lys ut, nÄr Þkonomien vil rakne helt.
Redigert 27.07.2024 kl 19:18
keisam
27.07.2024 kl 19:32
1670
Det grÞnne skifte styres ut fra Parisavtalen og sÄ vidt jeg vet er alle partiene pÄ Stortinget for denne avtalen. Europa inkl. Norge skal vÊre ledende pÄ det grÞnne skifte. Trump vil nok trekke USA ut av avtalen. Kina skal produsere alt av solceller og batterikjÞretÞyene. Pengene som skal brukes mÄ komme fra folket i form av skatter og avgifter, prioriteringer. Kan bare trÞste deg med at uansett parti pÄ Stortinget, byrÄkratiet, lobbyister og akademia vil gjennomfÞre Parisavtalen til punkt og prikke. Jeg gidder ikke lengre Ä engasjere meg i dumskapen, mÄ bare vente i 10 Är fÞr resten av folket innser situasjonen og nye politikere kan velges. MÄ bare utnytte situasjonen best mulig for egen berikelse.
Thesistulling
27.07.2024 kl 21:06
1614
Klarak har helt rett......
NĂžyer meg med det, selv om innlegget ditt skriker etter en litt dypere kommentar.
God helg.
NĂžyer meg med det, selv om innlegget ditt skriker etter en litt dypere kommentar.
God helg.
keisam
27.07.2024 kl 21:37
1594
Ja, du fÄr nÞye deg med et bra og utfyllende innlegg, og ikke minst Ä vÊre i en slik posisjon hvor du kan pÄpeke hvem som har rett og galt.
Mulla3
27.07.2024 kl 21:47
1633
GÄr krona opp, gÄr eksporten ned.
Redigert 27.07.2024 kl 21:47
Kvisla
28.07.2024 kl 07:17
1583
"Svakeste krone siden pandemien: â En krisesvak krone bĂžr fĂžre til krisetenkning
Om trenden ikke snur kan bÄde renteheving og «dirty peg» bli aktuelt, mener Þkonomer E24 har snakket med."
https://e24.no/boers-og-finans/i/XjjKV7/svakeste-krone-siden-pandemien-en-krisesvak-krone-boer-foere-til-krisetenkning?referer=https%3A%2F%2Fwww.vg.no
Om trenden ikke snur kan bÄde renteheving og «dirty peg» bli aktuelt, mener Þkonomer E24 har snakket med."
https://e24.no/boers-og-finans/i/XjjKV7/svakeste-krone-siden-pandemien-en-krisesvak-krone-boer-foere-til-krisetenkning?referer=https%3A%2F%2Fwww.vg.no
Mr Karma
28.07.2024 kl 09:32
1519
Det betyr at du ogsÄ vil ha sterkere krone. Jeg er mer opptatt av dollaren. Synes alt over 7-7,5 er for mye. Den bÞr nok ikke ned pÄ 5 tallet igjen. Den gang sa jeg til alle at krona var etter min mening altfor sterk. NÊrmest kunstig sterk. Media var full av gode grunner til den sterke krona, sÄ jeg fikk ofte blikk som om jeg var en slags Norgeshater e.l.
Men jeg forventet ikke at justeringen en del Är senere skulle ligne et krakk. SÄ jeg mener NOK er egentlig latterlig svak. Norge har tross alt flere statsbudsjett pÄ konto. Selv om jeg mener landet de siste 10-15 Är er styrt rekorddÄrlig, sÄ skal det en del Ä kjÞre Norge til ruin. SÄ noen Är med styrket krone fÞr en eventuell mulig kollaps burde det vÊr rom for.
Ellers mener jeg man burde bare gÄ over til dollar her. Oljefondet og dens dominans over Þkonomien ser bare ut til Ä Þke, samt mesteparten av handelen vÄr er i dollar, sÄ kan like gjerne skifte til dollar. Kan gjÞre noe liknende Panama som har egen valuta, men som egentlig er dollar. à hevde man mÄ ha egen valuta for Ä ha kontroll pÄ finanspolitikken ser jeg pÄ som en illusjon. Det er like mye en hindring som kontroll. Med dollar som valuta fjerner man enormt med risiko for innenlandske og utenlandske investorer. Men selvfÞlgelig en del vil ha problem med det fÞlelsesmessig.
Men jeg forventet ikke at justeringen en del Är senere skulle ligne et krakk. SÄ jeg mener NOK er egentlig latterlig svak. Norge har tross alt flere statsbudsjett pÄ konto. Selv om jeg mener landet de siste 10-15 Är er styrt rekorddÄrlig, sÄ skal det en del Ä kjÞre Norge til ruin. SÄ noen Är med styrket krone fÞr en eventuell mulig kollaps burde det vÊr rom for.
Ellers mener jeg man burde bare gÄ over til dollar her. Oljefondet og dens dominans over Þkonomien ser bare ut til Ä Þke, samt mesteparten av handelen vÄr er i dollar, sÄ kan like gjerne skifte til dollar. Kan gjÞre noe liknende Panama som har egen valuta, men som egentlig er dollar. à hevde man mÄ ha egen valuta for Ä ha kontroll pÄ finanspolitikken ser jeg pÄ som en illusjon. Det er like mye en hindring som kontroll. Med dollar som valuta fjerner man enormt med risiko for innenlandske og utenlandske investorer. Men selvfÞlgelig en del vil ha problem med det fÞlelsesmessig.
Mammon
28.07.2024 kl 09:45
1509
gÄ over til Ä pegge nok til usd er ikke lÞsningen
usd kommer til Ä kollapse vil ikke lenger vÊre reserve currency og med hÞyeste statsgjeld ift gpd reg i verdenshistorien sÄ er USA allerede teknisk konkurs
faen meg utrolig at molboene klarte Ä dumpe alt gullet man hadde fÄr Ä investere i jalla
lÞsningen er at molbolandet mÄ laste opp masse gull slik andre sentralbanker allerede gjÞr og backer corona med gull!
brics landene er allerede i samtaler om Ä lansere egen lÞsning pÄ handelsvaluta backet med rÄvarer ingen Þnsker lengre Þkt eksponering i usd
ikke rart usa driver med proxy krig i ukraina og midtĂžsten for Ă„ fjerne fokuset mĂžt sin egen Ăžkonomi som er i full kollaps...
usd kommer til Ä kollapse vil ikke lenger vÊre reserve currency og med hÞyeste statsgjeld ift gpd reg i verdenshistorien sÄ er USA allerede teknisk konkurs
faen meg utrolig at molboene klarte Ä dumpe alt gullet man hadde fÄr Ä investere i jalla
lÞsningen er at molbolandet mÄ laste opp masse gull slik andre sentralbanker allerede gjÞr og backer corona med gull!
brics landene er allerede i samtaler om Ä lansere egen lÞsning pÄ handelsvaluta backet med rÄvarer ingen Þnsker lengre Þkt eksponering i usd
ikke rart usa driver med proxy krig i ukraina og midtĂžsten for Ă„ fjerne fokuset mĂžt sin egen Ăžkonomi som er i full kollaps...
keisam
28.07.2024 kl 10:04
1570
Klart vi har svak krone, vi produserer penger som hakka mÞkk. Akkurat samme skjer hvis det blir superavling av potet et Är, enhetsprisen faller. Tilbud og etterspÞrsel heter det og som er det kapitalistiske systemet. E24 repeterer seg jevnlig, vÊrt mange slike artikler med ikke noe nytt. Alle disse Þkonomene hadde ulike begrunnelser/tiltak for Ä styrke den svake kronen og det viser bare at Þkonomiske modeller er gyldig innenfor gitte kriterier og veldig begrensete omrÄder.
Argumentet for renteheving tidligere var inflasjon, og Ida kan ikke komme nÄ med renteheving for Ä styrke kronen, blir fort 2 sifret rente da. Ida har ogsÄ ansvar med Ä opprettholde finansiell stabilitet og det er ikke forenlig med mye hÞyere rente.
Hvis Ida vil absorbere all de ekstra pengene vi produserer uten Ä omgjÞre de til dollar mÄ hun putte de inn i folketrygdfondet. MÄ samtidig Þke folketrygdfondets begrensede eierandel betydelig i hvert selskap, de har nÄdd taket i de fleste selskaper. Blir fest pÄ nordiske bÞrser isÄfall.
Argumentet for renteheving tidligere var inflasjon, og Ida kan ikke komme nÄ med renteheving for Ä styrke kronen, blir fort 2 sifret rente da. Ida har ogsÄ ansvar med Ä opprettholde finansiell stabilitet og det er ikke forenlig med mye hÞyere rente.
Hvis Ida vil absorbere all de ekstra pengene vi produserer uten Ä omgjÞre de til dollar mÄ hun putte de inn i folketrygdfondet. MÄ samtidig Þke folketrygdfondets begrensede eierandel betydelig i hvert selskap, de har nÄdd taket i de fleste selskaper. Blir fest pÄ nordiske bÞrser isÄfall.
Thesistulling
28.07.2024 kl 10:52
1559
Grunnen til den svake krona er ene og alene den sittende regjeringen sin skyld, ikke noe annet.
De har senket krona med politikken sin sÄpass at nÄ kjÞper utlendinger kroner igjen.
Det, kombinert med ny regjering neste Ă„r, vil rette opp litt.
Det er IKKE "klart" at vi har svak krone fordi "vi produserer penger som hakka mĂžkk"
Hva med de oljeprodusernde landene litt lengre ned pÄ kloden, hvorfor i alle dager har ikke de svak valuta?
"Alle disse Ăžkonomene"?
Selv synes jeg det er ganske greit med en Þkonomisk utdannelse i bunnen, man forstÄr litt......
De har senket krona med politikken sin sÄpass at nÄ kjÞper utlendinger kroner igjen.
Det, kombinert med ny regjering neste Ă„r, vil rette opp litt.
Det er IKKE "klart" at vi har svak krone fordi "vi produserer penger som hakka mĂžkk"
Hva med de oljeprodusernde landene litt lengre ned pÄ kloden, hvorfor i alle dager har ikke de svak valuta?
"Alle disse Ăžkonomene"?
Selv synes jeg det er ganske greit med en Þkonomisk utdannelse i bunnen, man forstÄr litt......
keisam
28.07.2024 kl 11:29
1605
Kronen svekket seg ogsÄ under Erna. Dagens regjering fÞlger handlingsregelen. Hvor stor skyld regjeringen har pga svekket krone er ren gjetning, kan ikke beregnes.
De sammenlignbare landene i MidtĂžsten har fastkurs mot dollar.
Man forstÄr jo litt med realfagsutdanning ogsÄ, sÄpass at mange av de Þkonomiske modellene mÄ stadig tilpasses ny virkelighet.
De sammenlignbare landene i MidtĂžsten har fastkurs mot dollar.
Man forstÄr jo litt med realfagsutdanning ogsÄ, sÄpass at mange av de Þkonomiske modellene mÄ stadig tilpasses ny virkelighet.
peaf
28.07.2024 kl 11:42
1594
Man undrer om folk fÞrstÄr realiteter, forbrukerne er grunnen til all verdiskapning. Du kan ikke innvestere i et selskap og produsere noe og selge om ikke det finns forbrukere med penger som kjÞper produkten. Det mÄ vare utgangspunkten pÄ all diskusjon og meninger, og nÄr forbrukerne mister global kjÞpekraft eller minker i antall som de gjÞr i mange land i dag. SÄ har du et problem du kan ikke tjene penger pÄ dem som ikke har noen, da er eksport lÞsningen fÞr at tjene penger pÄ utlandske forbrukere. NÄ er jo Norge sÄ heldige at de har oljen og fisken og strÞmmen som naturen har velsingnet dem med. De har et enormt handelsoverskudd som gÄr dels til staten, og sen til eierne av selskapen som selger produkten sÄ dyrt som muligt og skaper inflasjon.
Da trur man jo at forbrukerne skal fÄ sin del av verdiskapningen, men hva skjer de fÄr 5 % i lÞnnsÞkning og inflasjon tar 4 % og skatten resten. Men det stopper ikke der kronesvekkelsen tar 6 % i Är som gir utslag i Þkte priser med tiden pÄ all import, og sen mÄ vi betale 6 % i boligrenter fÞr at bekjempe inflasjon og valutakurs. Og nordmenn er de som betaler mest av alle vestlige land takk vare valutan uten at noe blir billigare av den grunn. Da er vi tilbake til begynnelsen Norge tjener mye penger og de gÄr til oljefondet og eiere av eksportbedrifter, mens verdiskapende forbrukere blÞr kraftigt i kjÞpekraft.
Skal ikke dra det lengre men et eksempel pÄ hvordan saker blir fremstillt som harryhandel lekkasje, nÄr de handler for 10 mrd i Sverige sÄ mener de at de 10 mrd er tapt i Norge. Men det er jo ikke realiteten det er en form for egen import, om samme varer skulle selges i Norge sÄ mÄ de importeres og det meste av pengerne gÄr utenlands any way. Klart en kjÞpman i norge vil at handelen skal gÄ igjenom han sÄ han kan tjene store penger, men av de 10 mrd er det vel ikke mye som gÄr i lÞnner og det reelle tapet i Norge er kansje ca 1 mrd.
Men er det meningen at tappe norske forbrukere pÄ kjÞpekraft sÄ har de lykkes, nÄ drar polakkerne hem det lÞnner seg ikke at komme hem med norske kroner da ingen vil betale for jobben de gjÞr. Sen klager de pÄ at de mangler arbeidere, da er det hele komplett. SÄ konklusjonen er at inget land i vestverden har mer penger per innbyggere en Norge, og i inget land gÄr mindre % del av den direkte verdiskapningen til arbeider eller forbruker.
MakroÞkonomerne gÄr dagligen ut i media og mener at renten mÄ hÞyes for at forsvare kronekursen, eller rettere sagt de mener pengerne gjÞr mest nytte i Banken sÄ de kan betale utbytte.
Det klages og hÞylytt pÄ at det byggs for lite bosteder, men det gjÞr jo ikke det man kan ikke bygge noe som folk ikke har rÄd at bo i. AlltsÄ det mangler forbrukere med penger, det er selve beviset uten forbrukere med penger nytter det ikke at innvestere.
Og det er klart at Þke rentekostnader med 200 % og en valuta som stadigt minker i verdi og gjÞr byggkostnaden dyrere gjÞr det ikke enklare. Men turistnÊringen blomstrer sÄ de kan fÄ seg et lavlÞnt sesongsjobb der vilket mange jubler for, sÄ de kommer i statestikken for de som har arbeid.
Sen om det kommer en kraftig korreksjon pÄ kansje 40 % er det da sÄ smart at spare sÄ mye penger som gÄr opp i rÞyk, om vi bruker litt av dem nÄ sÄ har vi i alle fall glede av dem. Som til eksempel i bosteder som alltid mÄ til, vi kan ikke slute bo even om de minker i verdi for en stund. Det er vel sent nÄr korreksjonen er ett faktum.
Men flertallet av norges befolkning Þnsker nok Þkt kjÞpekraft likt med resten av vestverden, da kan man ikke fjerne rentekostnader og valutasvekkelse i regnestykket og pÄstÄ at vi har fÄtt Þkt kjÞpekraft.
Det nytter ikke at Þke produksjon eller tilrettelegge for flere bedrifter som hÞyresiden pÄstÄr, om forbrukerne skal tape kjÞpekraft hele tiden. Det nytter ikke heller at pÄstÄ at noen fÄr Þkt kjÞpekraft som regjeringen gjÞr nÄr de fjernet rentekostnader og valutasvekkelse som er de store kostnaderne.
Da trur man jo at forbrukerne skal fÄ sin del av verdiskapningen, men hva skjer de fÄr 5 % i lÞnnsÞkning og inflasjon tar 4 % og skatten resten. Men det stopper ikke der kronesvekkelsen tar 6 % i Är som gir utslag i Þkte priser med tiden pÄ all import, og sen mÄ vi betale 6 % i boligrenter fÞr at bekjempe inflasjon og valutakurs. Og nordmenn er de som betaler mest av alle vestlige land takk vare valutan uten at noe blir billigare av den grunn. Da er vi tilbake til begynnelsen Norge tjener mye penger og de gÄr til oljefondet og eiere av eksportbedrifter, mens verdiskapende forbrukere blÞr kraftigt i kjÞpekraft.
Skal ikke dra det lengre men et eksempel pÄ hvordan saker blir fremstillt som harryhandel lekkasje, nÄr de handler for 10 mrd i Sverige sÄ mener de at de 10 mrd er tapt i Norge. Men det er jo ikke realiteten det er en form for egen import, om samme varer skulle selges i Norge sÄ mÄ de importeres og det meste av pengerne gÄr utenlands any way. Klart en kjÞpman i norge vil at handelen skal gÄ igjenom han sÄ han kan tjene store penger, men av de 10 mrd er det vel ikke mye som gÄr i lÞnner og det reelle tapet i Norge er kansje ca 1 mrd.
Men er det meningen at tappe norske forbrukere pÄ kjÞpekraft sÄ har de lykkes, nÄ drar polakkerne hem det lÞnner seg ikke at komme hem med norske kroner da ingen vil betale for jobben de gjÞr. Sen klager de pÄ at de mangler arbeidere, da er det hele komplett. SÄ konklusjonen er at inget land i vestverden har mer penger per innbyggere en Norge, og i inget land gÄr mindre % del av den direkte verdiskapningen til arbeider eller forbruker.
MakroÞkonomerne gÄr dagligen ut i media og mener at renten mÄ hÞyes for at forsvare kronekursen, eller rettere sagt de mener pengerne gjÞr mest nytte i Banken sÄ de kan betale utbytte.
Det klages og hÞylytt pÄ at det byggs for lite bosteder, men det gjÞr jo ikke det man kan ikke bygge noe som folk ikke har rÄd at bo i. AlltsÄ det mangler forbrukere med penger, det er selve beviset uten forbrukere med penger nytter det ikke at innvestere.
Og det er klart at Þke rentekostnader med 200 % og en valuta som stadigt minker i verdi og gjÞr byggkostnaden dyrere gjÞr det ikke enklare. Men turistnÊringen blomstrer sÄ de kan fÄ seg et lavlÞnt sesongsjobb der vilket mange jubler for, sÄ de kommer i statestikken for de som har arbeid.
Sen om det kommer en kraftig korreksjon pÄ kansje 40 % er det da sÄ smart at spare sÄ mye penger som gÄr opp i rÞyk, om vi bruker litt av dem nÄ sÄ har vi i alle fall glede av dem. Som til eksempel i bosteder som alltid mÄ til, vi kan ikke slute bo even om de minker i verdi for en stund. Det er vel sent nÄr korreksjonen er ett faktum.
Men flertallet av norges befolkning Þnsker nok Þkt kjÞpekraft likt med resten av vestverden, da kan man ikke fjerne rentekostnader og valutasvekkelse i regnestykket og pÄstÄ at vi har fÄtt Þkt kjÞpekraft.
Det nytter ikke at Þke produksjon eller tilrettelegge for flere bedrifter som hÞyresiden pÄstÄr, om forbrukerne skal tape kjÞpekraft hele tiden. Det nytter ikke heller at pÄstÄ at noen fÄr Þkt kjÞpekraft som regjeringen gjÞr nÄr de fjernet rentekostnader og valutasvekkelse som er de store kostnaderne.
Thesistulling
28.07.2024 kl 11:47
1602
Joda, skal tildels vĂŠre enig i det, skal ikke vĂŠre for bastant, er bare en tulling.
Men, de tilpasser ikke de Þkonomiske modellene fort nok, eller, de gjÞr jo egentlig ingenting med dem, de kjÞrer pÄ med gamle utdaterte modeller.
De tar fortsatt ikke hensyn til importert inflasjon, det er flere Þkonomer som faktisk ikke forstÄr dette temaet.
Det er helt utrolig.......
Godt skrevet Peaf!
Men, de tilpasser ikke de Þkonomiske modellene fort nok, eller, de gjÞr jo egentlig ingenting med dem, de kjÞrer pÄ med gamle utdaterte modeller.
De tar fortsatt ikke hensyn til importert inflasjon, det er flere Þkonomer som faktisk ikke forstÄr dette temaet.
Det er helt utrolig.......
Godt skrevet Peaf!
Redigert 28.07.2024 kl 11:50
Foreigner
28.07.2024 kl 11:47
1603
I would be interested to hear why you say foreigners are buying NOK again. As far as I know it is the opposite
Thesistulling
28.07.2024 kl 11:52
1604
Stod pÄ Hegnar, DN, eller et sted for et par dager siden.
Flere som hadde kjÞp pÄ norske kroner nÄ, pÄ kort og lang sikt, husket ikke hvem, men det var ihvertfall et par av de store.
Flere som hadde kjÞp pÄ norske kroner nÄ, pÄ kort og lang sikt, husket ikke hvem, men det var ihvertfall et par av de store.
Foreigner
28.07.2024 kl 11:55
1625
đ But this is speculative purchases? Not money to be invested on Norwegian economy?