Vi vil ha kronen opp igjen.

-sannheten-
KRONEN 28.09.2022 kl 12:42 139935

$ 10,91
€ 10,45
SEK 95,70
DKK 140,38
£ 11,68
CHF 1100,32
Yuan 150,15
Yen 7,54
Rub 18,67
Osebx 1093
Olje 86,91

Dette går ikke. Vi kan ikke ha en så svak krone.
peaf
I dag kl 12:28 111

Det er som vanligt et ervinnerlig gnål om offentlig sektor, det er røde og blå regjeringer om vartannet men inget blir bedre. Det er alltid de andre som er årsaken, og så går dagerne. Men en sak skal de ha, offentlig sektor er meget gode forbrukere de spar ikke på pengerne eller bygger formue. Mange får til og med en pensjon de kan leve med.
Mr Karma
I dag kl 12:02 138

Ja der kan man se...

Noe av det har nok foregått i lang tid. Når man kobler den holdning med at det er mulig å få litt lettere ja hvis man er en av de rette folkene, så blir ikke gøy å være seriøs innbygger. I min kommune er ikke selv kommuneadministrasjonen så aller verst, det er heller de folkevalgte i utvalgene som svikter.

Uttalelsen fra Moss er også et tegn på noe som utviklet seg enormt siste årene. Nemlig at de gidder ikke skjule det. For en kommune å komme med slike uttalelser er egentlig hinsides useriøst. Hører ingen plass hjemme. Vet ikke hvordan det har virket for Moss. Kjørte gjennom Moss på tur på 80-tallet, så temmelig utdatert..

Generelt opplever jeg offentlig sektor for tiden som en plage for personer med integritet. De kjenner det ikke igjen engang. Det sier ikke så rent lite om forfallet i personellet. Kvinnene er verst. Gjør det jeg kan overalt for å unngå en kvinnelig saksbehandler. Det er etter min mening mennenes feil. Når de begynte å lete etter kvinner i lederstillinger for å være politisk korrekt, satset de på menn i kvinnekropp. Kvinnene har bare tatt hintet..
Hva har det med NOK? Sentralbanksjefen er kvinne, jeg synes hun kommer vel lettvint ut av intervjuer særlig når det gjelder kronekursen. Hun er visstnok faglig dyktig, men hva om faget er utdatert? For meg synes det som om mye innen økonomi ikke er så opplagt lenger. Det har skjedd før. For rundt hundre år siden hadde vi en sentralbanksjef som var nesten en katastrofe. Inflasjon var i fokus da også.

Kanskje det må en ny regjering inn for å reparere NOK, om ikke annet for at det gir utlandet en grunn til å se på NOK i et nytt lys. Egentlig har jeg ikke tro på hele Stortinget. Covid avgjorde den saken. Som så mange vestlige land var opposisjonen totalt fraværende. Ser på de som en stim med glassmaneter.
PSI- Investor
I dag kl 11:00 185

Fikk bare lyst til å kommentere det aller siste der:
I Moss gikk kommunen ut i avisen for en 2-3 år siden med at hos oss sier ‘nei’ når vi kan og ‘ja’ bare når vi må.
Fin holdning det, hva var oppgaven vi var satt til igjen… burde de ha spurt seg
Mr Karma
I dag kl 09:34 249

Dessverre er det "gunner"-scenarioet ikke så vanvittig som den burde være. Tror ikke den blir sannsynlig, men la oss si den er med i scenariomiksen, og det viser bare hvor langt det har gått mange plasser. Vil tro det blir først mer flytting som blir løsningen, og kulturendringer først. Hvordan det vil påvirke NOK vet jeg ikke. GBP har jo styrket seg en del, og politisk uro der er på vei opp. Mange briter er redd for å gå på gata. Ungjenter foretrekker mange steder å være hjemme fordi de er oppriktig redde.

Har ikke gitt opp NOK enda. håper og tror den er under en viss kontroll. D.v.s. svak krone er ønsket. Det grønne skiftet (som jeg tror er altfor mote-preget) er gjør nok også til at NOK kommer ut av fokus. NOK er ingen interessant og positiv "story" for tiden. Men det kan snu, selv om det vrient å se.

Husker USD midt på 70-tallet. Da var den under 5. Familien min var avhengig av USD og det var tungt for oss. Det var liksom vedtatt at USA var ferdig. Vietnam, oljekrise, Watergate, o.s.v. Noen år senere var USD nesten i 10. Jeg er nesten glad for at foreldrene mine ikke opplever dagens krone, for hadde vi hatt dagens kurser da hadde vi hatt det veldig komfortabelt.

Så har ikke gitt opp enda. Det er en del flinke folk her, og det er enda en brukbar arbeidsmoral. Offentlige institusjoner har falt drastisk i kvalitet og nærmest kommet i et slags fiendeforhold til befolkningen de skal tjene. Det er min opplevelse, og det er ikke bra.
Kvisla
I går kl 23:21 361

Vesten/Norge og USA vil bli de store taperne fremover. Tror enkelte kan kjøpe seg en "gunner" for å sikre seg selv. Jeg tror det kan bli så ille.
keisam
I går kl 22:45 400

Høyresiden lå godt an etter første valgrunde i Frankrike og hvor sentrum/venstre rottet seg sammen i andre valgrunde. På Document radio er dette behørlig omtalt.

von der Leyen og hennes videre lederskap i Europakommisjonen er et rottegrep mot høyresiden. Hvis jeg ikke husker feil så snakket Asle Toje mye om dette i podcasten til Wolfgang Wee.

Eurabia, eurasia, brics osv har blant annet Glenn Diesen snakket om i flere episoder i Wolfgang Wee. Hvilken konstellasjoner som vil oppstå i fremtiden er usikkert, mange snakker om ulike varianter. Kina vil nok være en viktig del antakeligvis. Hvis man ser litt stort på det så utgjorde vestens befolkning ca 25-30% av verdens befolkning rett etter krigen. I 2050 vil antakeligvis vestens befolkning utgjøre 7-8% av verdens befolkning. Om noe av maktforholdet vil endres fra 1950 til 2050 kan man ikke se bort fra.

KrF tok et retningsvalg for noen år siden, hvor Hareide trekte seg. De valgte da høyresiden. Bollestad er ikke en magnet for velgerne.
Erik Selle i Konservativt var i sin ungdom medlem av unge Høyre og ifølge han så har han ikke flyttet seg mer til høyre men Høyre har flyttet seg mer til venstre.

FrP med dagens leder Sylvia Listhaug så er nok dette et parti som nærmer seg sentrum. Personlig så støttet hun Biden mens han var kandidat, regner med det er Harris som er hennes foretrukne kandidat i dag.

Svenneby i unge Høyre og Velle i FpU gjorde det bra ved siste skolevalg. Mulig kan det komme en mer konservativ gjeng etter hvert som kan skape en annen retning, men det vil nok ta noen år.

Når det gjelder innvandring så ble den veldig stor i forbindelse med Syriakrigen og nå med Russland-Ukraina-krigen. Norge er forholdsvis skånet i forhold til vest-Europa, hvor både tyskere og engelskmenn samler seg i større mønstringer. Om disse mønstringene blir knust av styresmaktene er for tidlig å si, men det virker slik.
Kvisla
I går kl 20:48 496

Høyresiden har vært så svak at i realiteten har de ikke kunnet sette begrensninger, men det kan forandre seg selv om det er for sent. Vi vil få alvorlige konfrontasjoner i europa etterhvert. Bør vel passe meg for å si Eurabia, da jeg blir satt i bås med en viss gærning, men det er sant desverre. Krf er i realiteten et venstreparti og de har og påskyndet utviklingen. Politikken til KRF vil føre til at vi kan hjelpe færre etterhvert, da det tar for mye resursser her hjemme. Jeg er personlig ikke for absolutt NULL innnvandring, men det vi har gjort siden 1986 er TOTAL GALSKAP. Så nå må vi faktisk stanse NAV importen. Er kun Frp som har kunnet gjøre noe, men de er av folket kalt tullinger og rasister. Så folk tørr ikke engang flagge at de stemmer på dem. Men det tvinger seg frem. Høyresiden vil bli sterkere i Europe, men nå er det vel allerede for sent. De får 8 barn og misbruker alt av stønader, så jeg vil bare ønske hele befolkningen lykke til. Gidder ikke mer om temaet da det stort sett er tullinger i Norge. Vi lever faen ta meg etter kardemommeloven og det blir vår egen undergang.

Det er bare å innse at vi har mistet tillit blant økonomer ute i verden og med de forpliktelsene vi har importert vil vi ALDRI komme tilbake til tidligere tider. DVS. kronekursen vil forbli lav. Rentene vil nok også forbli høyere her i Norge enn resten av verden på grunn av utviklingen så dere får bli vant til noe høyere renter her på Bjerget.

"Svakeste krone siden pandemien: – En krisesvak krone bør føre til krisetenkning
Om trenden ikke snur kan både renteheving og «dirty peg» bli aktuelt, mener økonomer E24 har snakket med."

Nå er NOK så billig at utlendinger kjøper opp det som er verdt å kjøpe opp her. Så skal bli "morsomt" etterhvert dette.
Redigert i går kl 21:26 Du må logge inn for å svare
keisam
I går kl 19:01 563

Trenger ikke å vise noe ovenfor deg. Faktum skjer hver dag og oppfatningen av disse hendelsene er ulike, noen tolker det annerledes i forhold til andre. Du har gnålet om akkurat det samme siste årene og vil gjøre det samme frem mot 2029, intet nytt under solen. Klipp og lim på din egen tråd, og helst lås den for godt, er ingen som gidder å få tilgang til å skrive på den.
Thesistulling
I går kl 18:57 574

Hmmm, kom til å tenke på Dunning-Kruger-effekten.

No point.....
*JBJB
I går kl 18:33 600

Hei keisam/folkens:))

Og...du må nok vise til mer økonomiske forståelse over tid før anbefalinger fra deg blir tatt til etterretning, keisam - men raust og hyggelig at du bruker dine telepatiske evner og estimerer IQ rundt 80:)) - ZnageZz...

-TaKK-

Lykke til

Hilzen
Tille Lulla
keisam
I går kl 17:26 646

For enkelte er det så enkelt og tydeligvis for deg. For andre er det mer komplekst. Vil anbefale deg å gå tilbake til din egen tråd, helst låst og gjenta det samme hele tiden. En kjent eks-komiker/gjøgler sier at gjennomsnittlig IQ er 100, og det er utrolig mange som har rundt 80.
Mr Karma
I går kl 16:50 690

Enige om del her om vanlige folks kjøpekraft. Før var kjøpekraft et evig argument som kom fra venstresiden, men ser ut som de har mistet interessen. Aner ikke hvorfor.
Lave renter og husprisoppgang har skapt høyt forbruk hos mange som kompenserer for dårlig kjøpekraft utvikling.
lav kronekurs fører til at vi dreier for mye over til en eksportøkonomi, der arbeidskraften ikke samtidig er næringslivets kunder. Det er kulturforandrende.

Setter det på spissen: Med sterk valuta har man i realiteten 7 milliarder "slaver" der ute som kan produsere varer og tjenester for oss som vi simpelthen kan kjøpe fra de og importere. Å importere hundretusenvis av NAV-klienter for at de skal redde velferdsstaten er bare tull, fordi det er 7 milliarder der ute som vi kan sette i gang og arbeide for oss.
*JBJB
I går kl 16:34 711

Hei keisam/folkens:))

Og...de to du nevner i tett samarbeid med "ryk og reis" partiet er ansvarlig for kronekollapsen, skatteøkningene som jager grunderne/investorene ut av landet, offentlig sløsing big time, import av NAV klienter og analfabeter+++, keisam - så enkelt, men dog så vanskelig å akseptere for dere - skrekk og gru - ZnageZz...

-TaKK-

Lykke til

Hilzen
Tille Lulla
Redigert i går kl 17:13 Du må logge inn for å svare
Mr Karma
I går kl 16:24 728

Tror du må vente lenge på kollaps i USD. Uro i lange perioder ja, men ikke kollaps. Grunnen er den ekstreme dominansen USD har, det voldsomt vide og dype kapitalmarkedet der borte, og ikke minst at landet er en supermakt. Hvis man sitter med 1000 milliarder som må plasseres har man egentlig ingen annen plass å gå. USD er egentlig uten rivaler, selv om noen skulle prøve seg. Reservestatus tror jeg heller vi kan se noen endringer på. Ikke slik at andre land ikke vil ha den, men heller at den blir for utilgjengelig.

Skal forklare. For at andre land skal sitte med valutareserver i USD, må de først få tak i USD (enten utenfor USA eller på konto i USD) Det får de bare til hvis de kan eksportere til USA eller i USD, eller veksler over til USD. Skal andre land ha valutareserver i USD må USA på en eller annen måte gi slipp på de. Der kan det bli endringer. Store underskudd over mange år gir andre land mulighet til å ha rentepapirer i USD, og USD reserve for å betjene eget næringsliv til å importere f.eks. olje og råvarer, eller betale leverandører som krever oppgjør i dollar.

Hvis USA plutselig konsentrerer seg om hva som er best for de. D.v.s. fikse handelsunderskuddet og budsjettene raskt kan det bli et mareritt for resten av verden. USD vil i en periode gå til himmels for alle vil i panikk prøve å skaffe landet så mye som mulig USD for å unngå at sitt eget land blir et uland. Jeg kommer til å følge endringstakten på gjelda de nærmeste årene. Obama doblet gjelda (8 år), Trump + Biden (8 år), gjør vel omtrent det samme, men med Covid. Så gjelda vil øke framover men ny dobling om 8 år føles for vanvittig. Men hvem vet?

Trump snakker om å innføre toll og heller fjerne en del skatter innenlands hvis han blir valgt. Det er i så fall egentlig klassisk amerikansk politikk. Man må huske at verdensfinansene ble endret kraftig etter 1945, og USA ble i den frie verden kongen på haugen. I amerikansk sammenheng var dette en slags unntakstilstand. Man lagde ordninger at alle kunne handle med alle (og demontere imperiene , som ble sett på som en stor årsak til WW2)
Så USA gjorde det greit for andre land å selge til USA og verdensmarkedet for at de skulle bygge seg opp og bli funksjonelle frie land som kunne ta vare på seg selv.
Selv mener jeg at denne kolossen av en politikk er i endring og ville tvinge seg fram før eller siden fordi man kan ikke holde på med slike gigantisk underskudd fordi de koster. Det er begynt å bli litt kjent blant folk der borte at rentene på gjelda er på størrelse med forsvarsbudsjettet nå. Det klinger ikke bra der borte.

Om 20-40 så kan det bli USA som er "den nye verden" igjen.
*JBJB
I går kl 15:48 784

Hei keisam/folkens:))

Og...du får se deg selv i speilet og lese hvilke påstander du kom med kl. 13:18, keisam - say no more...ZnageZz...

-TaKK-

Lykke til

Hilzen
Tille Lulla
keisam
I går kl 15:24 288

Du vet ingenting om mitt politiske ståsted og det du påstår stemmer ikke. Vil fraråde deg og komme med slike påstander for de som ikke skriver det du vil.

Jeg registrerer hva som skjer og prøver å tolke situasjonen ut fra det. Du må huske at folket har bestemt, valgt inn AP og Sp med støtte fra SV. Pickety er en økonom som de venstresidepartiene foretrekker og det kan ikke komme som en bombe at skattene for de med formue øker, likeledes mulig generelle skatter, luksusavgifter og arveavgifter. Høyresiden har også bevist at de ønsker å styrke staten, med flere ansatte og større vekst. Byråkratiet er sterkt i Norge og blir sterkere for hver dag, og i mange tilfeller styrer de over politiske forslag. All skyld kan ikke legges på Vedum og Støre.
Kvisla
I går kl 14:58 316

Hvem er ansvarlig for NAV innvandringen ? og jage alle kapitalsterke mennesker samt fortelle verden at vi skal slutte med olje og er steingærne MDG messigt ?

Der har du årsakene kort fortalt.

Er en grunn til at Kuwait har verdens sterkeste valuta. De vil ikke ha NOEN av de tingene Norge har ropt høyt om. Og de pumper olje!
Redigert i går kl 15:09 Du må logge inn for å svare
peaf
I går kl 14:45 330

Fantastisk påstand som opprepes i det uendelige, men nå har reallønnen gått ned de siste 10 år. Så de her bedreviterne i økonomi har ikke gjort noe som helst nytte i regjering om det er blått eller røtt. Men formuerne har økt kraftigt og det har vart og er målet til sånne som dom og deg. Hvorfor dropper det ikke på arbeiderne, er de ikke en del av verdiskapningen.

Vi kan jo ta Covid da verdens centralbanker senkte renter til null for at stimulere forbruket, og utsatte næringer fikk rentefrie lån. For at ikke alt skulle stoppe opp, folk gikk på jobb og sen satt de hemma og forbrukte i stort sett bare mat og kostnader i hemmet. Der såg man at forbrukerne er alt, det hjalp ikke med store formuer og selskap som ikke fikk solgt noe. Folk lånte penger til minimale renter og kjøpte på boliger og hytter og innlandsferier. Når vel alt begynnte fungere igjen, så kom det prisøkninger på mat og spesielt tjenster. Da de såg sin sjanse at høye priserne på pengerne forbrukerne spart eller kan låne billigt.

Vi vet jo at spesielt arbeiderne og forbrukerne for svi for inflasjon, men ingen vil ta på seg ansvaret. Men lær vi noe uten forbrukerne stopper alt opp, det er de som skal betale avkastning på investeringer og de skal betale skatt på sine inntekter og de betaler høye renter på lån som går til banken og dess långivere. Og da hør man at investorerne skaper arbeidsplasser og verdiskapning, ja men for hvem så lenge de går med vinst så drar de mer ut av samfunnet en de gir tilbake. Noe av det befinner seg i Sveits, og det er førståligt om de ikke vil dele med seg. Økt produksjon gir verdiskapning og det er sant om de får solgt den.

Kina trodde på det og nå sitter de med overproduksjon som de prøver selge billigt i utlandet, men nå er det vel ikke mange land som er inntressert av at alt skal produseres i kina. Hva skal de da leve av, så da begynner kampen om forbrukerne. Penger finns det mer en nok av, kan du garantere avkastning så får du hvor mye som helst. 12,5 mil studenter stod uten jobb i Kina i fjor, penger finns og arbeidskraft finns men ikke forbrukere.
Og når man ser vilke store penger oljefondet tjener i utlandet er det ikke mer en rett at norske forbrukere kan bruke litt ekstra på import og ferier. Men enligt finansen er det deres priviligerer at bruke og tjene penger.
Kvisla
I går kl 14:22 353

Bricks vil bli sterkere og USD vil kollapse. Det er spørsmål om tid før dette skjer. De er så forgjeldet at det er ufattelig.
så hvorfor er dollar sterk og ikke NOK når vi ikke har gjeld totalt sett. Er lei alt og gidder snart ikke bry meg. Det får bare gå til bunns her hjemme på bjerget. Kun tullinger som styrer uansett. Helt enig i at 5 mot USD var for sterkt og 11 er altfor svakt. Samme med Euro. som var på 7 og i dag 12.

Vi er jo best i verden på alt her hjemme i Norge. Nå også best på å svekke landets valuta mot andre.
Redigert i går kl 14:23 Du må logge inn for å svare
peaf
I går kl 14:19 356

Fantastisk påstand som opprepes i det uendelige, men nå har reallønnen gått ned de siste 10 år. Så de her bedreviterne i økonomi har ikke gjort noe som helst nytte i regjering om det er blått eller røtt. Men formuerne har økt kraftigt og det har vart og er målet til sånne som dom og deg. Hvorfor dropper det ikke på arbeiderne, er de ikke en del av verdiskapningen.

Vi kan jo ta Covid da verdens centralbanker senkte renter til null for at stimulere forbruket, og utsatte næringer fikk rentefrie lån. For at ikke alt skulle stoppe opp, folk gikk på jobb og sen satt de hemma og forbrukte i stort sett bare mat og kostnader i hemmet. Der såg man at forbrukerne er alt, det hjalp ikke med store formuer og selskap som ikke fikk solgt noe. Folk lånte penger til minimale renter og kjøpte på boliger og hytter og innlandsferier. Når vel alt begynnte fungere igjen, så kom det prisøkninger på mat og spesielt tjenster. Da de såg sin sjanse at høye priserne på pengerne forbrukerne spart eller kan låne billigt.

Vi vet jo at spesielt arbeiderne og forbrukerne for svi for inflasjon, men ingen vil ta på seg ansvaret. Men lær vi noe uten forbrukerne stopper alt opp, det er de som skal betale avkastning på investeringer og de skal betale skatt på sine inntekter og de betaler høye renter på lån som går til banken og dess långivere. Og da hør man at investorerne skaper arbeidsplasser og verdiskapning, ja men for hvem så lenge de går med vinst så drar de mer ut av samfunnet en de gir tilbake. Noe av det befinner seg i Sveits, og det er førståligt om de ikke vil dele med seg. Økt produksjon gir verdiskapning og det er sant om de får solgt den.

Kina trodde på det og nå sitter de med overproduksjon som de prøver selge billigt i utlandet, men nå er det vel ikke mange land som er inntressert av at alt skal produseres i kina. Hva skal de da leve av, så da begynner kampen om forbrukerne. Penger finns det mer en nok av, kan du garantere avkastning så får du hvor mye som helst. 12,5 mil studenter stod uten jobb i Kina i fjor, penger finns og arbeidskraft finns men ikke forbrukere.
Og når man ser vilke store penger oljefondet tjener i utlandet er det ikke mer en rett at norske forbrukere kan bruke litt ekstra på import og ferier. Men enligt finansen er det deres priviligerer at bruke og tjene penger.
*JBJB
I går kl 13:35 395

Hei keisam/folkens:))

Og...det blir enda mer simpelt og lettvint å vise sitt venstre ekstreme standpunkt ved å forsvare Venezuelaregjeringen og medløperne i et og alt når fakta er skrevet i stein, keisam - formuesskatten og utbytteskatten er økt så mye at investorer og grundere rømmer landet mens NAV klienter og analfabeter strømmer på og utarmer velferdsstaten - for å kompensere for manglende dekning innfases derfor nye skatter og avgifter over natten - tilliten til komiske Ali og vingle Støre svekkes as we speak og kronekursen viser vei - skrekk og gru - ZnageZz...

-TaKK-

Lykke til

Hilzen
Tille Lulla
Redigert i går kl 13:44 Du må logge inn for å svare
keisam
I går kl 13:18 404

Blir alt for simpelt og lettvint å skylde på regjeringen. Harald Magnus Andreassen har snakket om svekket produktivitetsvekst selv om stor teknologivekst de siste 10 årene, ikke noe nytt. Mye av nye reguleringer kommer fra EU og blir implementert i systemet, går uavhengig av regjeringen.

Det er ikke økt arbeidsgiveravgift på den mest produktive, men de som tjener over 750`, mulig økt siden.

Det aller meste i statsbudsjettet er låst også driver regjeringen å flytter på noen titalls mrd frem og tilbake, at det skal gi store utslag på kronekursen er bare tull. Rammebetingelsene for norsk næringsliv er ikke vesentlig forandret sammenlignet med europeisk næringsliv.

Hvis han professoren der er så smart hvorfor i all verden jobber han på universitetet i Stavanger. Var samme gjeng som regnet på det grønne skiftet hvor Sjølie høvlet over. Universitetet i Stavanger er ferdig for min del, de er aktivister.

Du har en vendetta mot Støre og Vedum og gjentatte ganger låser tråden din hvis du møter motstand, hvilken klipp og lim du holder på med på din egen tråd er likegyldig for meg.

peaf
I går kl 12:37 448

Jeg leste den artikkeln og men for at spekulere i Norske kroner må noen selge de og, og det er vel bare Norges bank som har for mye av dem. Importører har vel en del som de må veksle inn i utlandsk valuta, og selger gjerne til høystbydende. Men om det lønner seg at sitte med norske kroner så må vel oljefondet se det og, de må ikke overføre dem til varje pris så fort som muligt. De bør kunne vente til det gir lite flere dollar per krona, det styrker og automatiskt kronen da den ikke selges til bunnpris lengre.

Og en sak om mellanøsten og deres valuta, deres inntekter er i dollar de veksler ikke i valuten. Og utlandsinnvesteringer skjer med overskudds dollar, etter de vekslet med seg selv i innhemsk valuta.
*JBJB
I går kl 12:21 468

Hei keisam/folkens:))

Og...kronesvekkelsen skyldes total mangel på tillit til Venezuelaregjeringen og medløpernes økonomiske og skattemessige poletikk, keisam - dette er belyst opp og i mente i en annen tråd - skrekk og gru...ZnageZz...

Da Støre-regjeringen tiltrådte 14. oktober 2021, stod kronen i 8,50 mot dollaren. Hva har regjeringens signaler om produktivitetspolitikk vært? Skal en tro analysene til mange av landets investorer, næringsdrivende og økonomer, legger hverken skattepolitikken, arbeidsmarkedspolitikken, næringspolitikken, klimapolitikken, distriktspolitikken eller utdanningspolitikken opp til økt produktivitet. Her er noen eksempler på tiltak som neppe gjør økonomien mer produktiv:

- Økt arbeidsgiveravgift på den mest produktive arbeidskraften
- Innleieforbud som reduserer fleksibiliteten i arbeidsmarkedet
- Subsidier til industri
- Lite kostnadseffektive klimatiltak
- Reversering av effektivitetsreformer i offentlig sektor
- Opprettholdelse av upopulære studieprogram

Dette er alle eksempler på tiltak som reduserer verdien av økonomiens realressurser, som arbeidskraften og kapitalen. De bidrar til at ressursene ikke blir sysselsatt fullt ut, eller ikke blir brukt der de kaster mest av seg.

Framover bør regjeringen derfor forsøke noe nytt. For hver eneste nye idé regjeringen måtte få, bør den spørre seg: Vil dette forbedre produktiviteten til norsk økonomi? Hvis svaret er nei, bør tiden og pengene brukes på noe annet.
https://www.finansavisen.no/makro/2024/07/26/8158816/kronen-og-stores-okonomiske-politikk

-TaKK-

Lykke til

Hilzen
Tille Lulla

Redigert i går kl 12:23 Du må logge inn for å svare
Thesistulling
I går kl 12:00 497

JP og Chase Manhattan tror jeg startet, husker ikke.
Klart det er spekulativt, de satser vel på regjeringsbytte.

Etter valget skjer det vel litt skulle man tro, vi kan ikke ha de reglene vi har idag, til og med svenskene ler av oss.
Tenk, brutter'n ler av oss!
DET er flaut det.
Skal dit nå, tør ikke prate norsk.....
Foreigner
I går kl 11:55 508

👍 But this is speculative purchases? Not money to be invested on Norwegian economy?
Thesistulling
I går kl 11:52 511

Stod på Hegnar, DN, eller et sted for et par dager siden.
Flere som hadde kjøp på norske kroner nå, på kort og lang sikt, husket ikke hvem, men det var ihvertfall et par av de store.
Foreigner
I går kl 11:47 517

I would be interested to hear why you say foreigners are buying NOK again. As far as I know it is the opposite
Thesistulling
I går kl 11:47 518

Joda, skal tildels være enig i det, skal ikke være for bastant, er bare en tulling.
Men, de tilpasser ikke de økonomiske modellene fort nok, eller, de gjør jo egentlig ingenting med dem, de kjører på med gamle utdaterte modeller.
De tar fortsatt ikke hensyn til importert inflasjon, det er flere økonomer som faktisk ikke forstår dette temaet.
Det er helt utrolig.......

Godt skrevet Peaf!
Redigert i går kl 11:50 Du må logge inn for å svare
peaf
I går kl 11:42 526

Man undrer om folk førstår realiteter, forbrukerne er grunnen til all verdiskapning. Du kan ikke innvestere i et selskap og produsere noe og selge om ikke det finns forbrukere med penger som kjøper produkten. Det må vare utgangspunkten på all diskusjon og meninger, og når forbrukerne mister global kjøpekraft eller minker i antall som de gjør i mange land i dag. Så har du et problem du kan ikke tjene penger på dem som ikke har noen, da er eksport løsningen før at tjene penger på utlandske forbrukere. Nå er jo Norge så heldige at de har oljen og fisken og strømmen som naturen har velsingnet dem med. De har et enormt handelsoverskudd som går dels til staten, og sen til eierne av selskapen som selger produkten så dyrt som muligt og skaper inflasjon.

Da trur man jo at forbrukerne skal få sin del av verdiskapningen, men hva skjer de får 5 % i lønnsøkning og inflasjon tar 4 % og skatten resten. Men det stopper ikke der kronesvekkelsen tar 6 % i år som gir utslag i økte priser med tiden på all import, og sen må vi betale 6 % i boligrenter før at bekjempe inflasjon og valutakurs. Og nordmenn er de som betaler mest av alle vestlige land takk vare valutan uten at noe blir billigare av den grunn. Da er vi tilbake til begynnelsen Norge tjener mye penger og de går til oljefondet og eiere av eksportbedrifter, mens verdiskapende forbrukere blør kraftigt i kjøpekraft.

Skal ikke dra det lengre men et eksempel på hvordan saker blir fremstillt som harryhandel lekkasje, når de handler for 10 mrd i Sverige så mener de at de 10 mrd er tapt i Norge. Men det er jo ikke realiteten det er en form for egen import, om samme varer skulle selges i Norge så må de importeres og det meste av pengerne går utenlands any way. Klart en kjøpman i norge vil at handelen skal gå igjenom han så han kan tjene store penger, men av de 10 mrd er det vel ikke mye som går i lønner og det reelle tapet i Norge er kansje ca 1 mrd.

Men er det meningen at tappe norske forbrukere på kjøpekraft så har de lykkes, nå drar polakkerne hem det lønner seg ikke at komme hem med norske kroner da ingen vil betale for jobben de gjør. Sen klager de på at de mangler arbeidere, da er det hele komplett. Så konklusjonen er at inget land i vestverden har mer penger per innbyggere en Norge, og i inget land går mindre % del av den direkte verdiskapningen til arbeider eller forbruker.
Makroøkonomerne går dagligen ut i media og mener at renten må høyes for at forsvare kronekursen, eller rettere sagt de mener pengerne gjør mest nytte i Banken så de kan betale utbytte.
Det klages og høylytt på at det byggs for lite bosteder, men det gjør jo ikke det man kan ikke bygge noe som folk ikke har råd at bo i. Alltså det mangler forbrukere med penger, det er selve beviset uten forbrukere med penger nytter det ikke at innvestere.
Og det er klart at øke rentekostnader med 200 % og en valuta som stadigt minker i verdi og gjør byggkostnaden dyrere gjør det ikke enklare. Men turistnæringen blomstrer så de kan få seg et lavlønt sesongsjobb der vilket mange jubler for, så de kommer i statestikken for de som har arbeid.

Sen om det kommer en kraftig korreksjon på kansje 40 % er det da så smart at spare så mye penger som går opp i røyk, om vi bruker litt av dem nå så har vi i alle fall glede av dem. Som til eksempel i bosteder som alltid må til, vi kan ikke slute bo even om de minker i verdi for en stund. Det er vel sent når korreksjonen er ett faktum.
Men flertallet av norges befolkning ønsker nok økt kjøpekraft likt med resten av vestverden, da kan man ikke fjerne rentekostnader og valutasvekkelse i regnestykket og påstå at vi har fått økt kjøpekraft.
Det nytter ikke at øke produksjon eller tilrettelegge for flere bedrifter som høyresiden påstår, om forbrukerne skal tape kjøpekraft hele tiden. Det nytter ikke heller at påstå at noen får økt kjøpekraft som regjeringen gjør når de fjernet rentekostnader og valutasvekkelse som er de store kostnaderne.
keisam
I går kl 11:29 549

Kronen svekket seg også under Erna. Dagens regjering følger handlingsregelen. Hvor stor skyld regjeringen har pga svekket krone er ren gjetning, kan ikke beregnes.

De sammenlignbare landene i Midtøsten har fastkurs mot dollar.

Man forstår jo litt med realfagsutdanning også, såpass at mange av de økonomiske modellene må stadig tilpasses ny virkelighet.
Thesistulling
I går kl 10:52 593

Grunnen til den svake krona er ene og alene den sittende regjeringen sin skyld, ikke noe annet.
De har senket krona med politikken sin såpass at nå kjøper utlendinger kroner igjen.
Det, kombinert med ny regjering neste år, vil rette opp litt.

Det er IKKE "klart" at vi har svak krone fordi "vi produserer penger som hakka møkk"
Hva med de oljeprodusernde landene litt lengre ned på kloden, hvorfor i alle dager har ikke de svak valuta?

"Alle disse økonomene"?
Selv synes jeg det er ganske greit med en økonomisk utdannelse i bunnen, man forstår litt......
keisam
I går kl 10:04 644

Klart vi har svak krone, vi produserer penger som hakka møkk. Akkurat samme skjer hvis det blir superavling av potet et år, enhetsprisen faller. Tilbud og etterspørsel heter det og som er det kapitalistiske systemet. E24 repeterer seg jevnlig, vært mange slike artikler med ikke noe nytt. Alle disse økonomene hadde ulike begrunnelser/tiltak for å styrke den svake kronen og det viser bare at økonomiske modeller er gyldig innenfor gitte kriterier og veldig begrensete områder.

Argumentet for renteheving tidligere var inflasjon, og Ida kan ikke komme nå med renteheving for å styrke kronen, blir fort 2 sifret rente da. Ida har også ansvar med å opprettholde finansiell stabilitet og det er ikke forenlig med mye høyere rente.

Hvis Ida vil absorbere all de ekstra pengene vi produserer uten å omgjøre de til dollar må hun putte de inn i folketrygdfondet. Må samtidig øke folketrygdfondets begrensede eierandel betydelig i hvert selskap, de har nådd taket i de fleste selskaper. Blir fest på nordiske børser isåfall.
Mammon
I går kl 09:45 664

gå over til å pegge nok til usd er ikke løsningen
usd kommer til å kollapse vil ikke lenger være reserve currency og med høyeste statsgjeld ift gpd reg i verdenshistorien så er USA allerede teknisk konkurs

faen meg utrolig at molboene klarte å dumpe alt gullet man hadde får å investere i jalla
løsningen er at molbolandet må laste opp masse gull slik andre sentralbanker allerede gjør og backer corona med gull!

brics landene er allerede i samtaler om å lansere egen løsning på handelsvaluta backet med råvarer ingen ønsker lengre økt eksponering i usd
ikke rart usa driver med proxy krig i ukraina og midtøsten for å fjerne fokuset møt sin egen økonomi som er i full kollaps...
Mr Karma
I går kl 09:32 682

Det betyr at du også vil ha sterkere krone. Jeg er mer opptatt av dollaren. Synes alt over 7-7,5 er for mye. Den bør nok ikke ned på 5 tallet igjen. Den gang sa jeg til alle at krona var etter min mening altfor sterk. Nærmest kunstig sterk. Media var full av gode grunner til den sterke krona, så jeg fikk ofte blikk som om jeg var en slags Norgeshater e.l.

Men jeg forventet ikke at justeringen en del år senere skulle ligne et krakk. Så jeg mener NOK er egentlig latterlig svak. Norge har tross alt flere statsbudsjett på konto. Selv om jeg mener landet de siste 10-15 år er styrt rekorddårlig, så skal det en del å kjøre Norge til ruin. Så noen år med styrket krone før en eventuell mulig kollaps burde det vær rom for.

Ellers mener jeg man burde bare gå over til dollar her. Oljefondet og dens dominans over økonomien ser bare ut til å øke, samt mesteparten av handelen vår er i dollar, så kan like gjerne skifte til dollar. Kan gjøre noe liknende Panama som har egen valuta, men som egentlig er dollar. Å hevde man må ha egen valuta for å ha kontroll på finanspolitikken ser jeg på som en illusjon. Det er like mye en hindring som kontroll. Med dollar som valuta fjerner man enormt med risiko for innenlandske og utenlandske investorer. Men selvfølgelig en del vil ha problem med det følelsesmessig.
Kvisla
I går kl 07:17 779

"Svakeste krone siden pandemien: – En krisesvak krone bør føre til krisetenkning
Om trenden ikke snur kan både renteheving og «dirty peg» bli aktuelt, mener økonomer E24 har snakket med."

https://e24.no/boers-og-finans/i/XjjKV7/svakeste-krone-siden-pandemien-en-krisesvak-krone-boer-foere-til-krisetenkning?referer=https%3A%2F%2Fwww.vg.no
Mulla3
27.07.2024 kl 21:47 900

Går krona opp, går eksporten ned.
Redigert 27.07.2024 kl 21:47 Du må logge inn for å svare