USA og oljeprisen lover dårlig for tirsdag på OSE

Slettet bruker
NANO 12.11.2018 kl 22:27 12900

Etter at olja snudde opp en periode i dag og ting så noenlunde greie ut, har kvelden blitt et dystert skue for dem som håper på drahjelp på OSE i morgen:
- olja er nå under 70
- USA er ned over 2% over hele fjøla, og US futures er nesten like råtne
- går også Asia dårlig i natt kan vi få det tungt i morra

Det kan virke litt pussig å ta opp dette under en farmaticker, men heller ikke farma er fristilt fra slike negative megatrender.
I tillegg er det selvsagt litt urovekkende at NANO sank godt under 70 igjen i dag - FØR markedet råtnet ned i kveld

Årsaker til markedsnervene nå?
Trump skylder på fake news, men internasjonale analytikere risser opp et mer komplekst bilde.
Det er ikke noe poeng å gå i detalsjer , men forklaringene tenderer til å preges av ståsted:
- her på berget er brått synkende oljepris alene nok til å senkie OSE betraktelig
- i USA er bl.a. rentebekymringer en kronisk kilde til børsuro
- i Østen er div. handelskonflikter en urofaktor
- osv.

I sum:
Skal aksjene på OSE klare seg i morra, må de komme opp med individuelle forhold som trumfer markedsdepresjon.
Jeg har ventet på en ny, generell markedskorreksjon en stund, og sitter derfor ikke så tungt lastet. Men tungt nok til at jeg ikke liker kveldens bilde.

Vi får bare satse på at dette ikke er begynnelsen på en ny børstrøkk, i praksis en third wave av kraftige korreksjoner i høst.

Redigert 21.01.2021 kl 04:05 Du må logge inn for å svare
Titleist
12.11.2018 kl 22:36 8983

Bla bla bla.
Hvorfor advarte du ikke mer på ATH?
Oljeprisen falt pga en latterlig tweet fra Trump og vil snart skyte opp igjen.

Sikkert litt rødt i morgen, men kan også ende opp. Mye tull fra USA om dagen..
Redigert 21.01.2021 kl 00:06 Du må logge inn for å svare
YNWA250505
12.11.2018 kl 22:40 8949

Er Nano et oljeselskap? Hmmm den var ny
Redigert 21.01.2021 kl 00:06 Du må logge inn for å svare
omans
12.11.2018 kl 22:43 8892

Nano for liten, nano for stor.
Redigert 21.01.2021 kl 00:06 Du må logge inn for å svare
Panis
12.11.2018 kl 22:44 8821

Hvorfor i all verden legger du ut info om oljeprisen under Farma og på NANO ticker? Hører ikke det mer hjemme under en ticker på Olje og Energi?
Redigert 21.01.2021 kl 00:06 Du må logge inn for å svare
heilo888
12.11.2018 kl 22:58 8717

Oljeprisen har absolutt null betydning for prisingen av biotek-sektoren på sikt.
Redigert 21.01.2021 kl 00:06 Du må logge inn for å svare
Kongen
12.11.2018 kl 23:16 8531

Hvorfor la du ikke denne under bgbio tickeren? Du blir litt for lett å gjennomskue. Igjen....

Nano kan godt gå ned til 30 på kort sikt for min del.
Så lenge dataene holder seg som de er så er det kun snakk om tid før vi som sitter long får betalt. Hvor kursen er på veien dit bekymrer meg lite. Sikkert værre for de som har lånt cash men. Da får jeg dems til en billig penge når de må selge.
Redigert 21.01.2021 kl 00:06 Du må logge inn for å svare
dr. Stockman
13.11.2018 kl 00:12 8349

"Jeg har ventet på en ny, generell markedskorreksjon en stund, og sitter derfor ikke så tungt lastet. Men tungt nok til at jeg ikke liker kveldens bilde.

Vi får bare satse på at dette ikke er begynnelsen på en ny børstrøkk, i praksis en third wave av kraftige korreksjoner i høst."

Dessverre ikke alltid, men faktisk ganske ofte så snus ting på hodet i kjølvannet av slike nedganger. Morgendagens future kan være klart opp, og får markedet til å glemme nedgangen i kveld. Men det må medgis at med fallende oljepris på kjøpet så er nok oddsene litt svake for en positiv utvikling i morgen. Når det gjelder NANO så var jo motstanden formidabel ved 67-68 kr, og det gjenstår å se om dette nivået nå kan by på tilsvarende støtte når aksjen blir utsatt for press nedover. ASH er neppe glemt av markedet, og er bokstavelig talt like rundt hjørnet nå.
Redigert 21.01.2021 kl 00:06 Du må logge inn for å svare
omans
13.11.2018 kl 00:51 8170

Ts skriver om noen bekymrede selvfølgeligheter, og skulle han få rett i noe som på papiret ved stengetid i usa er 90-100% sannsynlig om man har tatt brevkurs 1 aksjemarked for dummies, blir det selvskryt å høre :)

Olje fortsatt i nedtrend, men det er trolig grunn til å anta at dette er i aller siste fase. Usa kan reagere opp i morgen, komplettere OHS på sp500 for dernest å teste 2820 igjen.
Redigert 21.01.2021 kl 00:06 Du må logge inn for å svare
RGTBJØRN
13.11.2018 kl 01:05 8038

Ingenting tyder på børskrakk akkurat nå, da må med det mere til. Regner med en sideveis bevegelse før et forsøk på julerally settes inn.
Redigert 21.01.2021 kl 00:06 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.11.2018 kl 06:24 7815

Jeg snakker ikke om "børskrakk", men "markedsnerver", og dermed volatile tilstander. Dette har pågått i flere uker nå, og det skal lite til før man får svært nervøse dager.
Jfr. gårsdagens USA (mest rente- og sentimentstyrt) i kombinasjon med raskt svekket oljepris. Alt som OSE ikke liker.
Jeg har imidlertid vært aktiv i Asia i natt, og der lysner det litt nå, dog blandet:
- Shanghai litt opp faktisk, Hang Seng (Hongkong) litt ned, men Japan kraftig ned.
- oljefallet ser ut til å ha stabilisert seg/snudd litt opp
- det mest positive er at US futures har snudd opp atter en gang, ikke utypisk for det sterkt volatile USA for tiden

Med foreløpig retningsløst Kina gjenstår å se hva OSE vil preges av, det positive i US futures og stabilisert oljepris, eller det svært negative Japan.
Tipper analytikerne vil se for seg litt svak/nervøs åpning før det snur mer oppover utover dagen.
USA har egentlig gode selskapsresultat å vise til for tiden, men holdes foreløpig nede av diverse makrofaktorer.
Det skal derfor ikke så mye til før vi like pene opp-dager som vi i går hadde bjørnetilstander.

Siden dette er en NANO-tråd: Blir spennende å se om aksjen holder fortet/tar seg litt inn igjen etter gårsdagens sene fall under 69.
Siden vinden har løyet der ute, bør fokus igjen rettes mer mot det selskapsspesifikke, og da er jo den lokale hop aldri i tvil: Rett opp :-)
Ha en fin børsdag.
Redigert 21.01.2021 kl 00:06 Du må logge inn for å svare
Forum forum
13.11.2018 kl 07:34 7520

Aldri interessert meg i å lese grut, men har fått med meg at dere innimellom snakker om at man må ned for å tette hullet på forrige topp, nå bunn. Om du sier det er en bunn på ca 68 da er vel en liten tur ned dit helt perfekt. Så spretter vi opp imot himmelen igjen...
Redigert 21.01.2021 kl 00:06 Du må logge inn for å svare
dr. Stockman
13.11.2018 kl 09:17 7256

I går kveld skrev jeg at "Dessverre ikke alltid, men faktisk ganske ofte så snus ting på hodet i kjølvannet av slike nedganger. Morgendagens future kan være klart opp, og får markedet til å glemme nedgangen i kveld. "

Ser ut som markedet har snudd litt på en femøring også denne gangen, som så ofte før, og så får vi se hva som skjer når den virkelige handelen starter i USA utpå ettermiddagen. NANO viser grei evne til å holde seg over sitt nye støtteområde, men vil ganske sikkert være sårbar hvis det blir knall og fall på børsene. Gjelder å holde seg flytende frem til ASH.
Redigert 21.01.2021 kl 00:06 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.11.2018 kl 09:38 7159

Vet ikke, nå tror jeg de som følger olja har glemt at det blir radium om porteføljebedriftene i ettermiddag. Så mistenker det snur opp igjen.
Akkurat som olja påvirker biotek, antar jeg podcasten radium påvirker olja. ^^
Redigert 21.01.2021 kl 00:06 Du må logge inn for å svare
dr. Stockman
13.11.2018 kl 09:40 7120

Ser frem til en spennende podcast idag. Burde være mye å kommentere nå.
Redigert 21.01.2021 kl 00:06 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.11.2018 kl 09:57 7025

Vel, da slo NANO tilbake første trussel om å falle gjennom støtten på +/- 66 (omvendt formasjon av motstanden på 65-67).
Svært uklare tekniske signaler om hvor det bærer videre i dag. Hovedtrend 1 års glidende gjsnitt (ned) er fremdeles ikke endelig brutt gjennom noen dagers støttekjøpt opptur, men det skal mye dårlig karma til for å RASKT dytte aksjen ned gjennom 65 (topp på mitt prognostiserte trendrom). Aksjen bør heller jobbe seg nærmere 70-tallet - ikke minst siden jeg nå sitter med en pen bunnfiskepakke :-)

Edit: Å ta en kvikk trade nå er å satse på en volatilitetstopp på 1, max 2 dg og betyr ikke at det forventes at aksjen på flere dagers sikt bryter med mitt antatt trendsjikt videre. Utlagt: Får vi en kvikk over 71 selger jeg igjen, slik jeg gjorde rett før helgen. Ikke de store marginene, men en fin øvelse i å holde hånden tett på aksjen.


Redigert 21.01.2021 kl 00:06 Du må logge inn for å svare
dr. Stockman
13.11.2018 kl 10:13 6871

Enig i at NANO i øyeblikket befinner seg på et nivå hvor det kan bikke begge veier, men har som sagt en viss teknisk støtte. Spørsmålet er vel om det for tiden er en del utenlandske investorer som lirker seg over på innsiden. Småspekulantene fortsetter nok å selge, men her kan det være snakk om reell interesse for aksjen i kulissene. Vil nok uansett se en viss tilbakeholdenhet til over ASH ihvertfall.
Redigert 21.01.2021 kl 00:06 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.11.2018 kl 10:29 6792

dr.,
du skal ikke være altfor sikker på at ikke oppsiden ved ASH er informert om og tatt ut allerede :-)
Mitt bunnfiskeprosjekt akkurat nå er basert på at støttekjøperen (med oppdrag å redde kursen) henger på som en klegg fremdeles.
Gir han en sjangs til å presse opp en gang til før håndkleet kastes inn - jeg er en godmodig fyr.
Redigert 21.01.2021 kl 00:06 Du må logge inn for å svare
dr. Stockman
13.11.2018 kl 10:39 6715

Korsar
Først og fremst er det mDOR som vil vise mer positive tall ved ASH enn det vi har kunnet se til nå. Så kan man selvsagt innvende at det er forventet, men det er nå tross alt en forskjell på hvordan markedet forholder seg til antagelser og "svart på hvitt". Uansett kan jeg ikke se at så veldig mye positivt er innbakt i kursen for øyeblikket - tross det lille bruddet opp.
Redigert 21.01.2021 kl 00:06 Du må logge inn for å svare
Oregon
13.11.2018 kl 10:43 6676

Korsar: Jeg fisket 20.000 NANO aksjer på litt over kr 50 for noen uker siden pluss litt til på en høyere kurs og nå lyser 350.000 i pluss på kontoen. Mener du med det du skriver over ( ASH) at gevinsten bør sikres ut nå?
Jeg har et kursmål på kr. 80 til nyttår på NANO og har i utgangspunktet tenkt å sitte videre for klarer ikke å se så mye nedside foreløpig.
Redigert 21.01.2021 kl 00:06 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.11.2018 kl 12:14 6485

Oregon,
her på forumet har jeg talt for døve ører om prising av NANO i 2 år. Men markedet mener faktisk at 2,5 mrd kroner er ganske mye for et selskap som ventes å kunne bekrefte om ting går som ønsket om et par år. Når man ikke forstår dette, blir det alle disse tulledebattene i stedet. Man nekter også å innse at markedet mener å ha stort sett priset inn en forventet "normalleveranse" på ASH.
Mitt viktigste budskap er derfor at du må vurdere selv og ikke høre på det gjentatte vrøvlet fra haussekorpset. 80 er ikke urealistisk, men bryter med mine mål for perioden, Men jeg er som kjent ikke Jesus, bare noe som ligner når det gjelder vurdering av NANO-kursen :-)

Ikke glem: At kursen gikk over 70 nå var basert på vedvarende (og lett identifiserbare) støttekjøp fra 62 og oppover. Støttekjøper driver på fremdeles, men synes å tape mot markedstrykket/overordnet trend. Jeg solgte bunnfisken min nesten like raskt som kjøpt i dag da jeg så at støttekjøper begynte å slite.

Jeg opprettholder fremdeles mitt basale trendrom 50-65 framover, og 60 ved årsslutt. Jeg får for din skyld håpe at du i alle fall sikrer gevinst hvis det bærer mye nedover, og ikke blir sittende sammen med andre bitre masteklamrere og erklærer markedet for idiot i stedet :-)
Redigert 21.01.2021 kl 00:06 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.11.2018 kl 12:50 6329

Oregon, du spør en person med svært lite fundamental innsikt i caset om hva du bør gjøre. Han er den siste du burde basere investeringer rundt. Alt han driver med her på forumet er å prøve å overtale andre til å trade som han, etter han, slik at han får bevegelser i sin favør.
Videre har han ingen evne til å sammenstille verdien av hvor NANO er i løypa og hva den burde være priset til sammenstilt mot internasjonal standard. Eller om han har, ignorerer han det og baisser på grunnlag han vet er galt.
Ta stilling til momenter i kvartalspresentasjonene til NANO, kan du matematikken til å gjøre mer kvalifiserte beregninger om muligheter for at det blir medisin vil du se det er solid oppside fra analyser. Videre kan du jo dra frem Algeta, og se hva de var priset til halvannet år før de kunne søke om godkjenning, dog må du gjøre mer undersøkelse for at en slik sammenligning skal ligge til grunne(konkurrenter, markedspotensial etc).
Redigert 21.01.2021 kl 00:06 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.11.2018 kl 14:01 6177

Oregon,
når du leser Studenten86 her, så antar jeg at du skjønner hva jeg mener...

Edit:
Denne tråden ble opprettet for å drøfte de rådende markedsforhold, men haussekorpset vil kun høre om (kjempe)oppgang for NANO.
Når den da synker, begynner personangrepene på dem som faktisk har forutsett dette. Man er da "baisser".

Nå under fallet er de sporløst borte de fleste, helt til aksjen har gått opp en krone igjen.
Da dukker de selvsikre opp og proklamerer realistiske analytikere for idioter, samt at de selv kan "det fundamentale"
Folk som knapt vet noe som helst om hvordan børs virker.
Hadde det ikke vært for underholdningsverdien kunne jo enkelte blitt fortørnet :-)
Redigert 21.01.2021 kl 00:06 Du må logge inn for å svare
Makraka
13.11.2018 kl 17:18 5906

Jeg synes det er på sin plass å nevne at tilbake i mars 2017 da NANO kursen sto i ca 90 kr kalte Korsar de som solgte for truseskvettere og havrenakker.
(Han eide vel aksjer i NANO på den tiden.)

Nå som selskapet har kommet mye nærmere målet og ligger under 70 kr så synes han ironisk nok at aksje kursen er for høy.
Han gikk i tillegg høyt ut og anbefalte salg av NANO aksjen for et par uker siden - da sto aksjen i 50 kr.
Når BGBIO sto i 40 skrøt han av at han hadde overtalt sønnen sin til å selge sin seilbåt for å kjøpe aksjer i BGBIO, kjipt for sønnen.

Mitt råd er, stay long, og IKKE hør på Korsar
Redigert 21.01.2021 kl 00:06 Du må logge inn for å svare
Kongen
13.11.2018 kl 17:22 5880

Igjen, hvorfor har du lagt denne diskusjonen under en nano ticker? Hvorfor ikke bgbio f.eks der du også kommenterer like mye?

Du bommet nettopp på en 40% oppgang i nano, også mener du fortsatt at du har skills på børs korsar? Noen ganger må man vel kunne ta seg en titt i speilet?

Er vel kun dr. Stockman som sa at nano ikke skulle tilbake på 60 tallet igjen.
Nano kursen kommer til å bli herjet med frem til de blir kjøpt opp, eller begynner å tjene penger så de får et fundament å bli priset etter. Den som ikke skjønner det er en løk og burde ikke drive med børs.
Forskjellen på deg korsar og meg f.eks er at i mine regnestykker så har det ikke noe å si omtrent om jeg har kjøpt meg inn på 50 eller 70 kr. Da dette ikke vil utgjøre noen vesentlig forskjell HVIS nano blir kjøpt opp eller går hele veien selv. Jeg vil tjene godt på det.

For deg som skal trade, er du avhengig av syyykt mange gode trades i nano hele veien for å få samme avkastning som meg. Skulle nano feile helt har du tjent noen kroner og jeg har tapt det keg gikk inn med. Men det er en risiko jeg er villig til å ta og du er ikke.
Redigert 21.01.2021 kl 00:06 Du må logge inn for å svare
trump_vinner
13.11.2018 kl 18:18 5778

Nano har aldri vært nærmere målet enn nå samtidig har det aldri vært mindre aktivitet her på forumet. Det sier meg at ASH blir bra og at stay long strategien er best.

Jeg pleide å trade før, men tør ikke det nå da vi står foran en skikkelig reprising.
Redigert 21.01.2021 kl 00:06 Du må logge inn for å svare
Oregon
13.11.2018 kl 19:11 5638

Jeg er ingen spesielt dyktig trader så det ble til at NANO beholdningen står urørt. NANO kun litt ned, og ikke noe dårlig sted å være i dag, der olje og oljerelatert fikk virkelig gjennomgå ser det ut til. Brent snuser nå nesten helt nede på 65 tallet, ser ikke så bra ut for OSE i morgen dette. Men kvelden er jo ennå ung og det skal nok heller ikke mye til før den spretter opp igjen.
Redigert 21.01.2021 kl 00:06 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.11.2018 kl 19:33 5563

Kan tipse om at 20 dagers ser ut til å bryte 200 dagers glidende snitt i morgen, et kjøpssignal, om ikke det sterkeste i sin form. Hyggelig det, så gjetter på at du er fornøyd ved børsslutt i morgen at du ikke har solgt. =)

Redigerer og tar med et teknisk bilde her som er litt gøy. 100 dagers nærmer seg å krysse 200 dager, og 20 dagers krysser begge i morgen.
https://prnt.sc/lhyf4c
Redigert 21.01.2021 kl 00:06 Du må logge inn for å svare
trump_vinner
13.11.2018 kl 19:44 5512

Radforsk Episode 64 er ute. De som er interessert. :)
Redigert 21.01.2021 kl 00:06 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.11.2018 kl 22:19 5297

Jaja, nå ble OSE og verden så råtten som jeg fryktet i går kveld. Og NANO utviklet seg som vanlig slik jeg foreskrev, mens haussekorpset (dere vet de som for noen dager siden hevdet at 60-tallet aldri ville vise seg igjen?? Vrææææl) krøp i skjul igjen. Der sitter de og forstår seg på "det fundamentale". Vræææææl.

Vel, over i voksenverdenen: Da gjenstår å se om OSE vil klare å bryte seg opp fra en oljepris på omtrent 65 akkurat nå.
Styggeste raske oljeprisfall på 3 år.
Jeg hører Trump le hult i det hvite hus. Og venter på om araberne snart tør å blotte brystkassen?

Langs denne Golgata skal NANO kjempe mot hovedtrenden i morra - som slett ikke er slik Studenten86 tøvprater om ovenfor :-)
Men som vanlig er jeg nøytral og holder åpent hvordan vår nå etablerte støttekjøper vil klare seg mot markedets frie spell i morra. Antar det vil avhenge av hvor mye gryn han har fått til disp. Jeg avventer rolig til jeg ser utgangen fra hoppet :-)
Redigert 21.01.2021 kl 00:06 Du må logge inn for å svare
dr. Stockman
13.11.2018 kl 22:25 5235

Får vel håpe at markedet evner å skille mellom selskaper for hvem oljen er en relevant størrelse og ikke. Generelt fall påvirker alle, men utslaget bør være i den milde enden av skalaen for farmasiselskaper.
Redigert 21.01.2021 kl 00:06 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.11.2018 kl 22:26 5276

Farmainvestorers penger er ikke løsrevet fra generelle markedsforhold.

Men som jeg sier, bortsett fra oljetrusselen som vil prege OSE mer enn Europa ellers i morra tidlig (til ny positiv oljetrend evt. stakes ut), så trenger det ikke å bli så ille i morra, slik makro ser ut nå:
- USA sluttet nokså nøytralt
- US futures også nokså nøytralt foreløpig
- Asia usikker foreløpig
- norske krone sterkt svekket siste par dager, bra for eksport, negativt for nye rentetrusler - vi har dessverre nå en sentralbanksjef som er altfor glad i å rope om at renta skal opp framover

Ha en fin natt, med håp om at NANO klorer seg oppover så jeg slipper så mye fornærmelser
Redigert 21.01.2021 kl 00:06 Du må logge inn for å svare
trump_vinner
13.11.2018 kl 22:36 5225

Når man hører på Einarsson så blir man helt klart positiv. Han sier blant annet at Fast Track og PIM fører til en champagne fest i USA og i London. Dette er ikke blitt priset inn i Nano kjenner jeg.

Oljen faller ja, men noe sier meg at NANO vil slutte i grønt terreng imorgen. Nano har snudd trenden.

Stay long og bli rik, ikke sant Jimmi? :)
Redigert 21.01.2021 kl 00:06 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.11.2018 kl 23:15 5111


Jeg har tro på champagne fest ganske snart Mr Trump :)

Nano holdt seg bra i dag, det er helt klart mange som er ute etter å bli med på festen...

Nano er litt sånn som VG, dagen blir ikke helt den samme uten;)


Redigert 21.01.2021 kl 00:06 Du må logge inn for å svare
dr. Stockman
14.11.2018 kl 09:08 4772

Handelen i NANO preges av at det både er mange som ønsker å ta gevinst samtidig som det er tydelig at det er litt konkurranse om å få en fot innenfor i selskapet. Foreløpig får begge parter sine behov dekket ved den handelen som foregår i overkant av støtten, men jeg har vel en mistanke om at kjøperne etter hvert må strekke seg lengre hvis de ikke får hjelp av totalmarkedene til å holde kursen nede.
Redigert 21.01.2021 kl 00:06 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.11.2018 kl 09:18 4722

Det startet først svakt for NANO idag, men så ser vi støttekjøperen komme på banen igjen, først med 20-poster, så med 50.
Nå blir det spennende å se om han slår trendtrykket idag?

Redigert 21.01.2021 kl 00:06 Du må logge inn for å svare
dr. Stockman
14.11.2018 kl 09:43 4611

"Støttekjøper" kan jo høres ut som en som egentlig ikke ønsker seg aksjer, men kjøper litt for å hjelpe andre NANO-aksjonærer i en trengt stund. Slik er det selvsagt ikke. Kjøpene er reelle nok, og han avventer ikke lavere kurs ganske enkelt fordi han må kjøpe i sterk konkurranse med andre som ønsker seg aksjer. Hvis disse postene var de eneste som befant seg på kjøpersiden så hadde det vært en helt annen sak, men slik er det slett ikke.
Redigert 21.01.2021 kl 00:06 Du må logge inn for å svare
dr. Stockman
14.11.2018 kl 09:45 4578

Og mens jeg skrev flakset aksjen oppover kursstigen understøttet av høyt volum. Sjekker du hvordan det henger sammen med dette volumet så ser du at en svært liten andel består av poster på 20 og 50 aksjer. (Da mener jeg selvsagt reelt volum og ikke andel omsetningsposter).
Redigert 21.01.2021 kl 00:06 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.11.2018 kl 09:51 4549

dr.,
er du så uvitende om handeslogger, eller er det bare programmatisk sludder du leverer?
Først, en rekke selskaper på OSE leier til enhver tid meglerhus til å pumpe opp kursen for dem, ut fra ulike behov/motiv.
Målet til slutt er ikke å kjøre opp kursen alene, men gi markedet inntrykk av at det er kjøpstrykk og at andre også bør gå inn.
Dette er så velkjent i meglermiljø at jeg er sjokkert over at ikke flere kommenterer det som skjer i NANO nå.

Jeg gjentar: Mht NANO, så har noen siden 62 sittet og systematisk kjørt 20- og 50-post kjøp straks aksjen faller litt. Det er enkelt å gå inn og se at f.eks. disse 20- og 50-postene alltid er høyere enn omsetningskurs rett før. Utlagt: Noen bruker minst mulig penger på å kjøre kursen mest mulig opp.
Man kan spekulere hvorfor NANO-kursen får denne pleien nå. Det kan jo være at man planlegger en emisjon om ikke lenge. Eller en større investor som kom inn over 100 vil ha litt fart i å redusere tapene sine. Osv.

PS: De som kjører dette følger med på HO også: Hver gang jeg har tatt opp dette har de skiftet poststørrelse til 25, 45, osv. en liten stund. Men prinsippet opprettholdes: Mest mulig opp for minst mulig kostnad. Man må da forstå at det er ikke en velbevart aktør som systematisk ikke skjønner at han alltid byr over andre med små poster? Da er det en støttekjøper, sånn er den saken :-)
Redigert 21.01.2021 kl 00:06 Du må logge inn for å svare
Oregon
14.11.2018 kl 09:55 4515

Det der var egentlig veldig barnslig skrevet av deg Korsar. Det er et hav av oljeaksjeeiere som du også kan strekke i disse dager uten at jeg ser hvilken glede det skulle gi. Jeg sitter som nevnt over ennå i NANO og er egentlig tilfreds med at jeg ikke er i olje og oljeservice om dagen. Relativt sett er nok farma/ biotec et greit sted å være inntil oljeprisen som jeg nærmest ser på som en fallende kniv ( når treffer den gulvet?); snart Opec møte; og det snur vel forhåpentligvis når det kommer flere signaler fra ledende oljeprodusenter i forkant av eller fremover mot møtet 6. desember.
Redigert 21.01.2021 kl 00:06 Du må logge inn for å svare
Oregon
14.11.2018 kl 10:01 4490

Korsar: Du har mye fornuftig, men det var dette jeg siktet til og som jeg synes trekker veldig ned inntrykket av deg og som du skrev i et innlegg over:

"Og NANO utviklet seg som vanlig slik jeg foreskrev, mens haussekorpset (dere vet de som for noen dager siden hevdet at 60-tallet aldri ville vise seg igjen?? Vrææææl) krøp i skjul igjen. Der sitter de og forstår seg på "det fundamentale". Vræææææl. "
Redigert 21.01.2021 kl 00:06 Du må logge inn for å svare