PEN : Q 3

Trond.heim
PEN 13.11.2018 kl 07:13 38957

PEN:RESULTAT FØR SKATT USD -3,0M I 3.KV 2018 (-0,5)

Oslo (TDN Direkt): Panoro Energy fikk et resultat før skatt på -3,0 millioner dollar i tredje kvartal 2018, mot -0,6 millioner dollar i samme kvartal året før.

Det opplyses i selskapets kvartalsrapport tirsdag.

Ebitda var -2,0 millioner dollar i kvartalet, mot -0,1 millioner i fjor.

PSP, finans@tdn.no

TDN Direkt, +47 21 95 60 70

HER er rapporten :file:///C:/Users/BEB/AppData/Local/Microsoft/Windows/Temporary%20Internet%20Files/Content.IE5/AYDPNLPV/PEN_3rd_Quarter_Report_2018.pdf
Redigert 21.01.2021 kl 07:44 Du må logge inn for å svare
Spitzer
20.11.2018 kl 14:25 4943

BWO:VIL SANNSYNLIGVIS BYGGE UT WALT WHITMAN VED FUNN -ARNET
Oslo (TDN Direkt): BW Offshore vil sannsynligvis utvikle Walt Whitman-prospektet i Dussafu-lisensen dersom selskapet finner mer olje i området

-Walt Whitman er ett av de prospektene vi er ganske interessert i, fordi der er det ett funn allerede, og dersom vi kan finne mer olje i nærheten har vi antageligvis et utbyggingsområde til som vi ser på som veldig interessant, sier konsernsjef Carl K. Arnet i BW Offshore til TDN Direkt tirsdag.

Funnsannsannsynligheten ved Walt Whitman-området er ifølge konsernsjefen omtrent lik som ved de nærliggende områdene Ruche, Tortue og Moubenga i Dussafu-lisensen.

Knyttet til områdene BWO omtaler som A og B-områdene på Dussafu sier konsernsjefen at disse er litt annerledes på grunn av blant annet vanndybden, slik at det er noe dyrere å bygge ut der.

-Prospektene ser veldig interessante ut, men de er store og på dypere vann. Vi har begynt med det andre, som vi mener er noe mer lett tilgjengelig, sier han.

Arnet sier det eventuelle arbeidet på A -og B-prospektene antageligvis kan bli gjort med en jackup-rigg. BW Offshore har ikke tatt prøver av bunnen ennå, men der selskapet har vært, er det hard havbunn uten særlig innsynking.

-Da har vi muligens kapasitet til å ta det med en tilsvarende rigg som "Norve", sier Arnet.
Redigert 21.01.2021 kl 00:00 Du må logge inn for å svare
Spitzer
20.11.2018 kl 14:18 4971

Her er utdrag fra et innlegg jeg skrev 7/9:
PEN sin eierandel blir kun påvirket om Tulip benytter sin rettighet. Da sitter PEN igjen med 7,5 % eierandel, men skal ha dekket sin andel av historiske kostnader iallefall tilbake til 2014 (tipper fra juli 2014 når de fikk EEA-rettighet godkjent). Det betyr at PEN skal ha dekket 10 % kostnad for sin 33% eierandel frem til BW Energy kjøpte seg inn. Kostnad etter den tid gjelder ut fra eierandel på 8,33%.

Dette betyr videre at kostnad vedr. borring Ruche og Tortue (2012-2013) nok ikke kommer med i cost-pool når det gjelder hva Tulip må dekke.
Redigert 21.01.2021 kl 00:00 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
20.11.2018 kl 14:12 5011

Icanfly
Se denne fra Spitzer tidligere idag

Spitzer
I dag kl 11:16
229
Fra TDN i dag: Videre har Tullow bekreftet deres intensjon om å utøve retten til å ta en eierandel på 10 prosent i Dussafu-lisensen.


Da får vi prøve å se det positive i dette. De mener da at lisensen er meget bra. De er allerede på Etame Marine og kan kanskje bidra med noe rent operasjonelt også.
Redigert 21.01.2021 kl 00:00 Du må logge inn for å svare
piff
20.11.2018 kl 14:09 5025

Meget overraskende . Her må det være en større aktør som letter seg. Om en ser på handlemønstert de siste timene så taler mye for eten short eller rent salg av større aktør.
dukket opp en post på ca 90 k v kr 14.95 , denne posten er dratt ned til kr 14.50 nå men litt redusert. Så her er det noen som vil ut.

Rekylen vil komme . Så spørsmålet når brytes nedgangen.
volumet er medium høyt til og være pen de siste årene.
Redigert 21.01.2021 kl 00:00 Du må logge inn for å svare
HaterAlle
20.11.2018 kl 14:06 5038

kjøperne har gått hjem
Redigert 21.01.2021 kl 00:00 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
20.11.2018 kl 14:04 5047

Total panic!
Sad to be forced to sell with a loss

Redigert 21.01.2021 kl 00:00 Du må logge inn for å svare
Alby
20.11.2018 kl 14:00 5064


For øyeblikket er det bedre å kjøpe uten for .
Redigert 21.01.2021 kl 00:00 Du må logge inn for å svare
HaterAlle
20.11.2018 kl 13:45 5120

Er det mange som skal kjøpe i rep.emi til 16.10?
Redigert 21.01.2021 kl 00:00 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
20.11.2018 kl 13:40 5141

En helt utrolig dårlig utvikling tross gode nyheter. Vi kan spekulere i alskens faktorer som gir oss dagens kurs. Noe svar får vi neppe før i etterkant. Skal man tenke at shorting, roboter og andre momenter (som skulle ha interesse av å havarere kursen) ikke er direkte årsak til den lave kursen, er det bare å konkludere med at markedet ikke verdsetter PEN høyere per i dag. Sett i det markedet vi befinner oss i, som pr nå virker beksvart. PEN er ikke den eneste oljeaksjen som har falt betydelig. Men desidert mest siden begynnelsen av oktober. Vi kan selvsagt ikke se vekk i fra shorten som er satt. Men tror det blir feil å demonisere den og roboter fullstendig. Mer kalle de bidragsytere til fallet. Si gjerne at markedet tar feil. Men kursen taler for seg. Vi er langt unna et hvert kursmål. Fra 70 prosent og opp til svimlende 230 prosent unna det mest optimistiske anslaget. Uansett, kursmål er kursmål...

Må også huske kr 16.10 er den prisen nye investorer var villige til å betale. Vet ikke hvilken rabatt de i utgangspunktet beregnet. Om det i hele tatt var snakk om rabatt. Men ut i fra dagens kurs er det i hvert fall ingen rabatt. Tvert i mot. Hvis de mener kr 16.10 faktisk var det PEN var verdt når de tegnet seg, vil vi neppe se noen større reaksjoner fra nye store aksjonærer med mindre dagens grusing vedvarer. Hva eksisterende storaksjonærer tenker er umulig å vite, men mange av de sitter nok rolig med en solid papirgevinst allerede. I beste fall får vi en solid stigning før jul( ref opec møte ect), men er redd vi må 3-6 mnd frem i tid før vi ser kursbevegelser av betydning. Produksjon/inntekter, avklaring rundt AJE, resultat av Tullows benyttelse av back-in right ect må materialisere seg først. Kurs etter forventninger ser ikke ut til å gjelde lenger. Kurs etter resultater påvirker ikke nevneverdig og i beste fall minimalt og kortvarig. Da er det lett å tolke at veldig mye allerede er innbakt i kursen og at Tullows intensjoner i tillegg trekker kursen ned.

Offisielt er shorten i PEN på ca 277051 aksjer. Den skal før eller siden dekkes inn. Men det ga ikke nevneverdige utslag på kursen sist den ble redusert med ca 47000 aksjer. Som jeg har mistenkt før, her sniker de seg pent ut med minimale krusninger og etterlater kursen på et nivå vi alle ser som gruset.

Kanskje like greit å putte fingere i jorda og erkjenne at vi er der vi er. Og at det kan ta en del tid før vi er på gamle høyder. Skal vi tilbake til toppen 27.september må vi snart opp 50-60 prosent. Jeg prøver å være litt nøktern her. Men hva om PEN har korrigert til riktig pris pr i dag? En ubehagelig tanke på kort sikt. Og enormt frustrerende.

Om det skal gi noen mening å presse/manipulere/robot-herje kursen til PEN ned på dette nivået, må det være for å hamstre en større posisjon eller flere for en billig penge. Rett og slett utmatte eksisterende aksjonærer i et presset marked. For deretter å satse på kraftig profitt når PENs ambisjoner materialiseres. Da er det ikke umulig å tenke at de samme kreftene trår til i igjen og fyrer kursen opp. Om dette er den reelle årsaken er kursfallet mindre bekymringsfullt. Det er vel snarere en kombinasjon.

Vi faller på relativt høyt volum i dag. Jeg tror mange kastet kortene i dag. Og flere vil gjøre det samme de neste dagene om det ikke snur.
Redigert 21.01.2021 kl 00:00 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
20.11.2018 kl 13:31 5182

Er det bekreftet av Tullow?

I tilfelle er det historisk kost de må dekke, som altså er et vannvittig høyt beløp mener jeg å huske.

Redigert 21.01.2021 kl 00:00 Du må logge inn for å svare
Alby
20.11.2018 kl 13:25 4501


Er det ikke litt merkelig at de store lar den falle så mye tilbake ?
Redigert 21.01.2021 kl 00:00 Du må logge inn for å svare
rek1
20.11.2018 kl 13:16 4535

Enig så enig, Fluefisker
håper at fallet stopper og at vi kan konsentrere oss om PEN sin pene framgang og satsing,både i Dussafdu,AJE og Tunis.
ser veldig mye bedre ut enn det gjorde for bare 1 år siden.... :)
Redigert 21.01.2021 kl 00:00 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
20.11.2018 kl 13:04 4583

En trader er en som handler i aksjer.Noe ganger kjøper og noen ganger selger han. Ofte sitter i papiret allerede og burde da heller være interresert i oppgang. Er klar over at det er fint å få ned kursen hvis man skal kjøpe, men på den andre siden er det selgere og de er vel da interessert i å få kursen opp.

Jeg vet ikke om mann tenker på daytradere når man hele tiden snakker om tradere. Tradere er vel de fleste av oss vil jeg tro. Det gjelder også de samme grunnleggende prinsipper for daytrading.

Shorting er imidlertid noe helt annet og for meg blir det galt å selge noe man ikke har for så å håpe at det går til helvete. Ikke veldig sympatisk.
Redigert 21.01.2021 kl 00:00 Du må logge inn for å svare
rek1
20.11.2018 kl 12:41 4647

Fluefiskeren
Jeg personlig tror ikke dette er tradere i den forstand, tror fortsatt dette er Shortere som skal dekke inn sin short pålavest mulig måte.
og disse trenger ingen dårlig nyhet eller god heller for den skyld..
di bruker roboter som et redskap,,,se bare igår hvor mange kjøp/salg på 3 ,23,150 aksjer som figurerer ,dette er ikke vanlige tradere ....
eller så er jeg enig med Gunnarius når det gjelder Tullow sine rettigheter,som di har kjopt og betalt for... hvorfor skulle di bare gi bort dette ???
Redigert 21.01.2021 kl 00:00 Du må logge inn for å svare
gunnarius
20.11.2018 kl 12:38 4656

Fluefiskeren - alt rabalderet med fandens shortere og tradere gjør det meningsløst å sitte med aksjer?

Man lærer hele tiden og er det noe som er fanget opp fra min side, må det være å kunne snu kappen etter vinden. Gir vel et delsvar hvordan det ageres fra min side. Når det gjelder PEN er det noe anderledes. Har som flere andre vært med i flere år og har ikke tenkt å hoppe av nå. Mener fremdeles ar PEN representerewr "bull". Sitter egentlig hyggelig i det.

Dagens Dussafu update var glimrende. Markedet har bare ikke enda skjønt det, men må få det forklart av andre.

Alt står med PEN - som tiltakende produsent - stadig om oljeprisen. Har ikke erfart noe konkret forhold - som ikke er kjent - som skal kunne rokke på min personlige mening - etter neste OPEC møte vil oljeprisen stå vesentlig høyere enn i dag. Dette holder for min del og styrer etter dette.

Dette her går opp og ned, snart bærer det opp igjen. Hang in there!
Redigert 21.01.2021 kl 00:00 Du må logge inn for å svare
JUICEitUP
20.11.2018 kl 12:31 4682

Re Gunnar

Du kan gjerne mene at det å håpe på at Tullow holdt seg borte var å anse som et luftslott. Da er vi i så fall mange i denne "menigheten" som liker slike bygninger. Jeg hverken trodde eller ikke trodde at de ville holde seg borte, men håpte i det lengste, både i forhold til finansiering og i forhold til fokus område. Mener derfor bestemt at endelig beslutning om utøvelse av opsjon ikke var innbakt i kursen. Ser at du mener du annet og da får vi bare være enige om at vi er uenig.

Når nå opsjonen skal utøves blir det likevel tull å tro at PEN får kjøpt noe av dette fra Tullow. Det kommer aldri til å skje. Det er 10% eller ingen ting, Alt annet blir for søkte spekulasjoner.
Redigert 21.01.2021 kl 00:00 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
20.11.2018 kl 12:20 4714

Rec1

Kan du forklare meg hvorfor tradere vil ha lavere kurs til enhver tid. Skal de aldri tjene penger. Bare tape?
Redigert 21.01.2021 kl 00:00 Du må logge inn for å svare
ToffeeMan
20.11.2018 kl 12:18 4725

Er det nå Panoro skal kjøpe egne aksjer? Her er det bare å sitte i ro. Det blir tjent gode penger fra Dassafu-Tunisia og Aje framover.
Redigert 21.01.2021 kl 00:00 Du må logge inn for å svare
gunnarius
20.11.2018 kl 12:09 4761

Klart at Tullow interessen er medvirkende årsak, men hvorfor egentlig?

Alltid når det er noe som angår en mulighet eller noe som skal meldes med høy grad av sannsynlighet, så er parolen: Men dette er allerede innbakt i kursen.

Nettopp, dette var allerede innbakt i aksjekursen.

Alle forventet at Tullow ville vise interesse og utøve opsjonen. Analytikerne visste det og benyttet, markedet visste det. Men hva folk synes glemme er at når det er satt press i aksjen så er likefullt en nedkjøring helt legitimt?

Fordi dette nå med Tullows realisering kom som en overraskelse?

Nei dette kom ikke som en overraskelse. Det kom heller ikke som en overraskelse at de med short posisjon eller de som benytter dette til egen vinning - virkelig gjør det.

Er det noe som må anses som luftslott JUICEitUP - må det være å anta at Tullow ikke ville utøve sin opsjon. I det hele tatt å spekulere rundt et slikt forhold anses fra min side som rent tøv og ønsketenkning - klart at Tullow don´t give anything for nothing!
Redigert 21.01.2021 kl 00:00 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
20.11.2018 kl 11:49 4829

Spitzer

Ja.For dypt hvis vi skal forholde oss til:

Vanndybden på A/B er ca 200 m og deler ligger enda dypere.

Se side 13 her:

https://www.sec.gov/Archives/edgar/data/845289/000119312515294389/d12593ddefa14a.htm


På hjemmesiden til Borr står Norve med dybde 400 fot. Det tilsvarer vel ca 133 m.

http://borrdrilling.com/wp-content/uploads/2018/08/Borr-Drilling-Fleet-Availability-23-Aug-2018.pdf


De 400 fot for Norve bekreftes her.

https://www.infield.com/rigs/norve-jackup-61027

Skal vi forholde oss til dette (og det må vi vel) så er det for dypt med klar margin.
Redigert 21.01.2021 kl 00:00 Du må logge inn for å svare
JUICEitUP
20.11.2018 kl 11:49 4814

Beskjeden om at Tullow benytter rettigheten er nok en vektig årsak til nedgangen i dag. Alle hadde håpet og etter hvert trodd at de skulle holde seg unna. Nå kom de likevel på banen og det er naturlig at dette mottas med skuffelse. Nå skal det som det meldes forhandles om så det er ikke gitt at de blir enige. Jeg tror vel likevel at det ligger såpass klare retningslinjer for kost. estimat i en slik opsjon at det går litt av seg selv. Eneste positive element er at PEN får cash på bok, men da det er produksjon som gjelder nå er dette underordnet at de mister markedsandel i feltet. Har ingen tro på ønsketenkningene til Gunnar om at utfallet blir noe annet enn at Tullow tar 10%. Fantasier og luftslott skal man være forsiktige med å fargelegge for mye.

Så kan man på den andre siden se på alt det positive som BWO meldte om i dag vedr. Dussafu og videre utvikling der. Hadde det ikke vært for at sentimentet er nattsvart tror jeg disse to hadde nullet hverandre. Imidlertid ser det ut til at alt som er negativt forsterkes ganger 10 og dermed blir retningen sørover.

Hadde som Gunnar aldri trodd at vi skulle under 16. At den sendes ned under nivået hvor vi opplevde massiv overtegning henger ikke på greip, selv ikke med Tullow meldingen.
Redigert 21.01.2021 kl 00:00 Du må logge inn for å svare
Black Peter
20.11.2018 kl 11:27 4877

Alt er veldig forutsigbart må jeg si, kan ikke be om mer enn dette.
Redigert 21.01.2021 kl 00:00 Du må logge inn for å svare
Spitzer
20.11.2018 kl 11:19 4907

Kan se ut som det blir MINST 2 avgrensningsbrønner. Virker som åpning for å borre flere avgrensnings-/letebrønner. Ser de ønsker bruke Norve - men var det problematisk å bruke denne på prospekt A/B grunnet vanndybde?
Redigert 21.01.2021 kl 00:00 Du må logge inn for å svare
gunnarius
20.11.2018 kl 11:16 4917

BWO:KLART ØNSKE OM Å BRUKE "NORVE" PÅ TORTUE FASE 2 -ARNET

Oslo (TDN Direkt): BW Offshore (BWO) ser ganske stor sannsynlighet for at de vil benytte Borr Drillings jackup-rigg "Norve" i den fremtidige borekampanjen på Tortue fase 2.

-Vi har ikke gått ut offentlig med hvilken rigg, men vi har et veldig klart ønske om å bruke den ja, sier konsernsjef Carl K. Arnet i BW Offshore til TDN Direkt tirsdag.

Riggen er for øyeblikket i arbeid for Perenco til februar neste år. Borr Drilling har tidligere meldt om intensjonsavtale for Norve med en ikke navngitt kunde fra juli 2019 til april 2020.

-Jeg ser på sannsynligheten som ganske stor, den er å borer for Perenco nå så jeg ser vel for meg at vi forhåpentligvis får den tilbake etter Perenco-jobben, sier konsernsjefen til TDN Direkt.

BWO vil starte borekampanjen sommeren 2019.

-Vi tar sikte på å begynne rundt halvårsmerket neste år, sier konsernsjefen.

Selskapet legger opptil en borekampanje der de vil bore opptil fire produksjonsbrønner og to avgrensningsbrønner.

-Vi vil ikke trigge alt sammen med en gang, og vil bore litt suksessivt. Så planen er at vi først borer en av disse avgrensningsbrønnene våre, og så borer vi produksjonsbrønnene. Deretter gjør vi enten en eller opptil tre brønner til, sier han.

perstefan.praesterud@tdn.no

TDN Direkt, +47 21 95 60 70
Redigert 21.01.2021 kl 00:00 Du må logge inn for å svare
rek1
20.11.2018 kl 11:16 4916

Fluefiskeren
da må jeg spørre: hvem vil ha lavere kurser da???
vi prater om 30% fall i løpet av kort tid i en fase med gode nyheter.....
DNO som vil ha billig???
shortere(husk du må ha mange shortede aksjer før du blir registrert i shortregistere)??
Redigert 21.01.2021 kl 00:00 Du må logge inn for å svare
gunnarius
20.11.2018 kl 11:13 4916

Egentlig har jo oljeprisuttalelsene vist at det er vilje internt og eksternt OPEC til å gjøre noe med å sikre stabilitet og tilfredsstillende prisleie. Putin lever godt med ~$70 og saudiene ~$80. Tror man på enighet om dette i Wien 6.desember, bør nevntye kriterium være innfridd. Dvs. dersom det forholder seg slik at emisjonen ble overtegnet deluxe på NOK 16,10, bør det fremdeles kunne være kjøpsinteresse på disse nivåene. Jeg har liten tro på at galskapen under NOK 16,10 får vare særlig lenge. Fordi det må forventes at noen tar grep. Ellers ikke, så blir det dette prisshowet man opplever på lavt volum.
Redigert 21.01.2021 kl 00:00 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
20.11.2018 kl 10:39 4995

Gunnarius

Hvis det du skriver er riktig er det jo meningsløst å sitte med aksjer

“Dette er så trader og shorter styrt på lavt volum i handelen at det blir ren farse. Dvs. produksjon og økte reserver på Dussafu vektlekkes ikke, men benyttes som en ulempe. Markedet er tydeligvis helt dysfunksjonelt og lar seg styre på frykt og manipulatorer. “

Hvorfor skal tradere ønske lavere kurser, og er det egentlig så mange som shorter PEN? Det vet vel ikke.
Redigert 21.01.2021 kl 00:00 Du må logge inn for å svare
rek1
20.11.2018 kl 10:37 5018

Gunnarius sier: Dette er så trader og shorter styrt på lavt volum i handelen at det blir ren farse. Dvs. produksjon og økte reserver på Dussafu vektlekkes ikke, men benyttes som en ulempe. Markedet er tydeligvis helt dysfunksjonelt og lar seg styre på frykt og manipulatorer.
Kan ikke være mer enig...
så hva skal man gjøre da som liten PEN aksjonær,når ikke di STORE tar grep????
Redigert 21.01.2021 kl 00:00 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
20.11.2018 kl 10:31 5091

Det var flere gode nyheter fra BWO ang. Dussafu. Det er utrolig at PEN faller videre på dette:

«First oil from phase 1 of the Tortue development, in the Dussafu license, was achieved 16 September 2018 by the FPSO BW Adolo within budget and ahead of schedule with no Lost Time Incidents (LTIs). The field is currently producing from the two horizontal wells, DTM-2H and DTM-3H. Production has gradually increased while pressure has been closely monitored. Production performance has been in line with expectations and is currently stabilised at approximately 12,500 bopd without any water cut. Net production3 to the BW Energy partnership for the third quarter was 111.5 thousand barrels of oil. The first offloading from the FPSO is scheduled for late November.»

12 500 bopd pr. dag må da sies å være bra. Vannfri produksjon burde også vært tatt imot på en helt annen måte. Denne var kanskje litt overraskend for noen, men burde ikke være det. Utbygging av Ruche
Development concept:
‒ Unmanned wellhead platform concept tied
back to BW Adolo
‒ 16 km distance to FPSO
‒ 116 m water depth

Jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor Adolo ble plassert midt mellm de to feltene.




Redigert 21.01.2021 kl 00:00 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
20.11.2018 kl 10:03 5670

Dussafu går på skinner. Aje holder seg. Ihvertfall nesten. Likevel har aksjen falt ikke mindre enn 33% siden toppen for under to måneder siden. De kan vel sies å lede an i nedgangen dessverre. Dette kan vanskelig forklares bare med oljeprisen som ingen med sikkerhet vet hvordan vil utvikle seg og som virker på bunnlinja i enda større grad for noen av de andre. I denne perioden har vi oså fått gode nyheter på vellykket utbygging og flow på Dussafu. Da sitter vi igjen med Tunisia som vel er eneste større nyhet i denne perioden bortsett altså fra oljeprisen kan oppfattes som klart kan oppfattes negativt. Jeg kommer ihvertfall ikke på noen annen i farta.
Redigert 21.01.2021 kl 02:00 Du må logge inn for å svare
gunnarius
20.11.2018 kl 10:02 5709

Tja, det er iallefall riktig at operatøren (BWO) gjør det.

Når det gjelder aksjekursen til PEN bekrefter vel egentlig at: Sparebank 1 sier 2 kroner i ekstra i verd. 26 kr vs 24 kr og aksjen går ned at det er krefter i aksjen som styrer denne. Man så det umiddelbart at folk monitorer ståda ved å følge BWO aksjekursen. Reagerte BWO opp, fulgte PEN etter.

Dette er så trader og shorter styrt på lavt volum i handelen at det blir ren farse. Dvs. produksjon og økte reserver på Dussafu vektlekkes ikke, men benyttes som en ulempe. Markedet er tydeligvis helt dysfunksjonelt og lar seg styre på frykt og manipulatorer.

Spørsmålet blir bare om aksjekursen kan fortsette særlig lenge under emi kurs NOK 16,10 før enkelte investorer tar grep.

Hva som ligger i bunn for det hele er fremdeles oljeprisen. Og ikke tale om saudiene sammen med Russland lar den ligge <70 etter 6. desember og OPEC møte. Med oljepris mellom $70-80 blir alle happy.
Redigert 21.01.2021 kl 02:00 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
20.11.2018 kl 09:55 5745

En melding om det samme fra PEN vil ikke hjelpe en døyt på kursen. Selv ikke annet positivt nytt vil gjøre det store utslaget i dag. Det er markedet generelt og oljeprisen som må opp og stabiliseres. Ikke en gang BWO har hentet seg inn etter at de falt over 6 prosent i går. Opecmøte 6.des kan bidra til ro rundt oljeprisen. Inn til det skjer vaker nok kursen her nede. La oss håpe på et skikkelig julerally i år. Men er nok mer sannsynlig vi får noe som minner mer om et lite lettelsesrally.
Redigert 21.01.2021 kl 02:00 Du må logge inn for å svare
Alby
20.11.2018 kl 09:37 5827


gunnarius

Ville det ikke være på sin plass at Pen kom med en egen melding ?.
Redigert 21.01.2021 kl 02:00 Du må logge inn for å svare
Alby
20.11.2018 kl 09:13 5927


Gode nyheter og Pen ned ?.
Redigert 21.01.2021 kl 02:00 Du må logge inn for å svare
Black Peter
20.11.2018 kl 09:00 6002

Dette var jo bare en nydelig Q3 rapport fra BWO vedrørende Dussafu! Her klargjøres også for arbeid på Ruche i 2020 som vil gi nye 30 millioner fat, altså en helt ny Dussafu dette!, + at jeg fikk det som jeg vil og de skal begynne å jobbe litt mere i prospect A/B. Det blir veldig spennende å høre første resultater fra Walt Withman(WW) og A/B mot jul til neste år. WW kan også knyttes til Adolo.

Alt er klart for mange fine år fremover, ikke noe å lure på dette!


endret 0910.
Redigert 21.01.2021 kl 02:00 Du må logge inn for å svare
gunnarius
20.11.2018 kl 09:00 6005

BWO, ja virkelig positiv. BWO bekrefter ved dette også at Fase 2 på Dussafu er tatt, jf. investment decision.

BWO bekrefter også at Ruche area er kommersiell og vil bli bygget ut. Internal estimates ~ 30 million barrels recoverable reserves.

Rosinen i pøsa, ser ut som enten prospekt A eller B - "elefant brønnene" vil boret som appraisal og further development.
Redigert 21.01.2021 kl 02:00 Du må logge inn for å svare
viduka
20.11.2018 kl 08:52 6038

Hadde forventet/forventer en melding fra PEN i dag.

Back in rett fra Tullow samt rep.emisjon (om den gjennomføres) vil dekke over 50% (kanske 60-70%) av PEN sin andel av fase 2 på Dussafu. Således får vi satse på at kursen skyter i været etter denne - etter mitt syn - svært positive oppdateringen fra BWO.
Redigert 21.01.2021 kl 02:00 Du må logge inn for å svare
Spitzer
20.11.2018 kl 08:40 6108

Fra BWO: I 2019 ventes en produksjon på Tortue fase 1 på 9.500 fat år dag, mens produksjonen i øyeblikket er rundt 12.500 fat pr dag uten noen "water cut". Første lossing av olje fra FPSOen er planlagt sent i november.
Redigert 21.01.2021 kl 02:00 Du må logge inn for å svare
gunnarius
20.11.2018 kl 08:31 6158

Bare så det ikke skaper forvirring: 10% stake by Gabon oil Company (GOC) er allerede avtalt og ligger inne som inkl. i de eierandeler som Dussafu JV benytter, dvs. PENs andel 8.33%.

Det er kun Tullows back-in right som vil påvirke PENs eierandel - gitt denne blir utløst som den er skissert med 10% vil endre PENs andel fra 8.33% til 7.5%. Dette har markedet vært klar over hele tiden og selv analytikerne ser ingen annen løsning. Spørsmålet blir hvorvidt denne 10% til Tullow i praksis blir kompensert for. Uansett skal både BWO og PEN ha dekket sine tidligere kostnader. For PENs del, det blir en del mill. dollar.

Som sagt, ingen rett frem avtale hva angår 10% back-in right. Så pass intrikat at PEN opplyste i en mail til undertegende at partene måtte sette seg ned for å forhandle. Avtalen var angivelig av en heller "løs karakter", hvor kun partenes enighet og utfall ville bli avklart ved forhandling. Det er iallefall slik dette forstås fra min side.

Legg også merke til at BWO ikke spesifiserer noe som helst, annet enn å vise til at retten er påberopt av Tullow. Her må forventes mer info i nærmeste fremtid. For en forhandling mellom partene behøver ikke nødvendigvids medføre et rent samlet 10% kutt for BWO og PEN, men det skal forhandles. Ingenting kan forskotteres før alle har fått sagt sitt og en avtale er ferdigforhandlet.
Redigert 21.01.2021 kl 02:00 Du må logge inn for å svare