Kongsberg gruppen - Vinneren i statsbudsjettet? Dessverre?

Frodon
KOG 06.10.2022 kl 09:15 14265

Den Norske forsvaret må styrkes, det må også EU gjøre. Lagre skal fylles opp

Blir Kongsberg Gruppen en av vinnerne i årets statsbudsjett?
Bullinvestor
09.02.2025 kl 17:24 6183

En ting er helt sikkert det kommer en nedtur/ resesjon før eller siden, er jo bare å se litt bakover i historien.. Alle fondsforvaltere o.l .. er jo alltid happy for det er den langsiktige horisonten di har fokus på samt febrilsk holde roen og di driter i historie og realiteter som alltid rammer før eller siden når man minst forventer det.
Uavhengig av Ose index så blir det spennende hvilke vei KOG aksjen skal i den korte horisont. Nedgang på 6,07% på fredag. Faller den under 1200 så kan støttenivåer stå for fall.. ellers så ønsker jeg alle lykke til.
MorganKane
09.02.2025 kl 18:20 6126

Joda,

Men den samme feilen skjer alltid. Analgutta påstår alltid at en "startup" fortsetter å vokse i samme tempo etterhvert som den blir større. Men det skjer aldri. Det er "lett" å øke omsetningen med 200% årlig de første par år når du starter på, la oss si, 1 milliard. Men det blir umulig å ha den samme omsetningsveksten når omsetningen nærmer seg 100 milliarder. Husker godt når WangHansen ikke klarte å skjønne dette og hele tiden mente at Nordic Semi skulle vokse inn i evigheten. I samme forrykende tempo. Det var pokka nøtt til å gå straka veien til helvete. Og det gjorde det (kursmessig). Selv om nordic var og er et fantastisk selskap.

Det er greit å sitte hvis du er langsiktig. Men jeg hadde ikke økt nå. Jeg tror vi skal godt under 1000 de neste ukene/måneder. Enda lavere hvis det faktisk blir fred i Ukraina. Igjen, se på P/E for sammenlignbare selskaper. Jeg tror også disse vil redusere verdien sin fremover. Selv om alle er fantastiske selskaper med fantastiske mennesker i ledelse og organisasjon.
Redigert 09.02.2025 kl 18:32 Du må logge inn for å svare
Bullinvestor
10.02.2025 kl 14:10 5898

KOG ramler videre, ikke uventa og ned over 4% nå.. Ytterst få her som syns index holder seg høyt.. ligger vel i taket nå rundt 1500. Tenker derfra og opp blir veldig krevende. Men de som holder ser vel 2000 tallet jaja..🙈
Bullinvestor
10.02.2025 kl 17:12 5747

Var vel mange langsiktige som solgte når Arctic Securities kom med kursmål 990. Kursen kan jo komme dit uten hjelp fra index som endte på 1487,44🥴
trek
10.02.2025 kl 17:19 5725

Blir ikke overrasket om det kommer en rekyl her i morgen. Det er vel det vanlige når store selskaper har falt såpass mye. Arctic Sec. har ligget på salg hele tiden, så de skal man ikke ta så mye hensyn til.
Bullinvestor
10.02.2025 kl 17:29 5707

Kan jo være at noen har baller til å dra opp kursen, det gjenstår å se. Stor sjanse for det motsatte. Forståelig at mange er fornøyd med flere hundre prosent.
MorganKane
10.02.2025 kl 19:08 5592

Kommer helt sikkert en rekyl nå og da, men det endrer ikke det faktum at den fortsatt er høyt priset. Både fundamentalt og sammenlignet med sammenlignbare selskaper. Dvs. på noen ukers sikt skal vi fortsett nedover. Spesielt med fred i Ukraina som er mulighet i det korte/middelslange bildet.
MorganKane
10.02.2025 kl 20:17 5497

Dette er som vanlig en helt sinnsykt idiotisk vinkling fra FA sin side. Det er ikke noe drama. KOG går så det griner. Det er kjempesuksess. Flinke folk i de fleste posisjoner. Og de vokser bra. Must gikk inn svært tidlig og var genial. Men han kunne aldri i verden solgt noe særlig på disse nivåer. Derfor er det ikke noe milliard tap. Kursen har vært alt for høy og det vet alle. Vel, utenom ((tilsynelatende) analgutta da som skriker kjøp så lenge en eller annen kompis fortsatt har noen aksjer man håper å få solgt til en eller annen stakkar som da stoler på analfyren.

https://www.finansavisen.no/industri/2025/02/10/8241096/erik-must-med-milliardtap-i-kongsberg-gruppen-etter-borsdrama

En riktigere vinkling ville å vært å spørre seg hva faen er det analgutta driver med når de hauser opp aksjer de åpenbart burte skjønt at var alt for høyt priset...
Redigert 10.02.2025 kl 20:21 Du må logge inn for å svare
velkjent
10.02.2025 kl 20:35 5463

Enig; FA er alt for servile i forhold til analgutta. Det er mulig FA ville blitt mindre populær blant disse om journalistikken ble mer kritisk, men som abonnent og investor, er det ingen tvil om hva jeg ville foretrukket. Analyse av selskapene tror jeg de fleste seriøse investorer vil klare selv og analhausserne bidrar bare til å svekke børsens som markedsplass..
Bullinvestor
12.02.2025 kl 18:35 5038

Hvis krigen blir avsluttet iløpet av våren, da blir det nok et ras i KOG..

https://www.finansavisen.no/finans/2025/02/12/8241919/trump-om-forhandlinger-med-ukraina-jeg-har-stor-tro-pa-at-vi-vil-lykkes
Redigert 12.02.2025 kl 18:35 Du må logge inn for å svare
TheKurgan
12.02.2025 kl 19:08 4986

Har rast mye allerede, som etter et visst punkt er helt naturlig etter den rakettveksten vi har sett der.
Psykologien råder her som alle andre steder så ikke rart om den faller mer nå som putin og trump prater om fred.
Mange kobler dessverre KOG til kun KDA og glemmer alt det andre KOG er world class på. Men KOG kommer til å stige videre igjen etter en stund, særlig nå som større kontrakter kommer etter det nye verdensbildet og da hovedsaklig grunnet KDA. Stay long her så får du godt betalt senere, og dobbelt så mange aksjer etter at splitt er vedtatt😁
Redigert 12.02.2025 kl 22:15 Du må logge inn for å svare
Fryden
12.02.2025 kl 19:13 4970

5 ganger så mange aksjer!
https://newsweb.oslobors.no/message/637986

Nøkkelinformasjon ved splitt av aksjer Kongsberg Gruppen ASA
Styret i Kongsberg Gruppen ASA har 6. februar 2025 besluttet å foreslå for
Generalforsamlingen en splitt av selskapet aksjer som angitt nedenfor. Forslaget vil bli fremlagt for godkjennelse i selskapets ordinære generalforsamling den 8. mai 2025.

Dato for offentliggjøring av selskapshandlingen: 7. februar 2025
Splitt forholdstallet: én (1) gammel aksje blir fem (5) nye aksjer
Siste handelsdag inklusive retten til å få byttet én (1) aksje til fem (5) nye aksjer: 2. juni 2025
Ex-dato: 3. juni 2025
Record date (eierregisterdato): 4. juni 2025
Vedtaksdato: 8. mai 2025
AmatørK
12.02.2025 kl 19:52 4928

Greit med litt lavere kurs på aksjen, kan jo være en og annen småsparer kjøper seg inn på dette, men elles tror jeg lite skjer med kurs.

Aktivitet vil nok gjøre at aksjen kan gå mer. Økt produksjonskapasitet for KDA vil gjøre litt med inntekter og fortjeneste innen 2027 ish vel. KM har godt driv og er ikke så verst arbeidsplass heller 😉
Marketwatch
12.02.2025 kl 23:18 4791

Er redd hentesveisen kommer til å inngå en "Chamberlain avtale" på Ukraina og Europa forøvrig sin bekostning. Europa må straks ruste kraftig opp, for å frigjøre seg fra USA. Vet at dette vil kreve svært mye, kanskje også utvidelse av atomarsenalet for Storbritania og Frankrike, men helt nødvendig, da det etterhvert vil vise seg mer og mer vanskelig å være "venn" med et utagerende og ustabilt USA, samtidig som Europa må være beredt på å forsvare seg ovenfor et aggresivt Russland. Ordremengden for våpenprodusenter kommer derfor dessverre ikke til å minke fremover.
Bullinvestor
13.02.2025 kl 10:37 4630

Hypen har fått seg en liten knekk i KOG, forståelig. 1000 tallet er vel satt og våren nærmer seg hvor dem utsetter aksjesplitt…
Redigert 13.02.2025 kl 10:39 Du må logge inn for å svare
MorganKane
21.02.2025 kl 07:31 4054

Jeg har sagt dette hele tiden: Det neste vi oppnår med Ukraina krigen (i tillegg til en evigvarende krig med hundretusener av døde på hver side) er å presse Russland østover. Det er et enormt tap for vesten, både ressursmessig, økonomisk og militært.

Nå har en "tankesmie" skjønt det samme. Dette sier seg jo selv. Alle oppegående folk skjønner jo dette. USA gjør ikke dette for å være jævlige. USA gjør dette pga strategiske langsiktige briller. Snart kommer Europa etter. Sakte og sikkert. Det blir når man ser Støre har rygge i andre saker. Ser jævlige dumt ut, men det eneste mulige. Dette er nye smartere å være venner med Russland enn uvenner. Ikke ta Nato østover. Gi Russland de østligste områdene. Gi resten av Ukraina garantier. Lett på sanksjonene. Vi må nok fortsatt ruste opp, men i betydelig lavere tempo.

Og etterhvert som analgutta skjønner dette så kommer de med en Bull analyse av KOG samtidig som de på bakrommet skriker sell sell.

https://www.finansavisen.no/politikk/2025/02/21/8244052/tankesmie-usas-mal-er-a-splitte-opp-russland-og-kina
Redigert 21.02.2025 kl 07:32 Du må logge inn for å svare
Thesistulling
04.03.2025 kl 11:00 3492

Lite aktivitet her iforhold til at den går som ei kule må man si.
Alt er relativt, men ei kule er det.
Og særdeles hyggelig.
Thesistulling
04.03.2025 kl 14:21 3383

Ut med 1/4 med passe fin gevinst, rett før duppen nå.
Så fyller man på hvis den fortsetter ned.
Hvis ikke blir det ny sykkel.
aksjejonas
04.03.2025 kl 19:22 3237

Gikk inn med 500k her i dag, og selvfølgelig falt den som en stein like etter, uvisst hvorfor.
Håper på en pen oppgang i morgen!
aksjejonas
06.03.2025 kl 13:38 2055

Hvorfor FALLER aksjen på en slik nyhet!?!?!?!

Danmark kjøper norske sjømålsraketter for 2 milliarder kroner
Det danske forsvaret har kjøpt NSM-raketter fra norske Kongsberg for 2 milliarder kroner. Leveransene strekker seg til 2030.

– Dette er en svært gledelig nyhet. Avanserte norske missiler på danske fregatter styrker det nordiske sjøforsvaret. Tettere samarbeid og bedre samspill mellom styrkene våre bidrar til økt sikkerhet i våre felles nærområder, inkludert nordområdene, sier forsvarsminister Tore O. Sandvik (Ap) i en pressemelding.

Rakettene av typen Naval Strike Missile (NSM) blir anskaffet til å erstatte de amerikanske Harpoon-rakettene på den danske marinens fregatter.

– Med avtalen styrkes et allerede godt og velfungerende samarbeid. Avtalen er et godt eksempel på at det nordiske forsvarssamarbeidet er tett og velfungerende. Det er helt avgjørende for vår felles sikkerhet i en usikker verden at vi bygger videre på og utvider det nordiske samarbeidet i årene som kommer, sier Danmarks forsvarsminister Troels Lund Poulsen.

Kongsberg Defence & Aerospace skal levere rakettene, og kontrakten ble signert torsdag.

– Vi er glade for å ønske Danmark velkommen til gruppen av land som har valgt NSM, noe som ytterligere bekrefter dens posisjon som det foretrukne sjømålmissilet for Nato-land, sier selskapets administrerende direktør Eirik Lie.

Aksjen faller rundt 1,1 prosent etter meldingen.
nima
06.03.2025 kl 14:59 1985

Alle skal ha, ikke lenge før vi nærmer oss 2000, her er det bare å smi mens jernet er varmt
AmatørK
06.03.2025 kl 15:04 1976

En sånn liten ordre påvirker ikke stort med den prisingen aksjen har nå. Selskapet trenger å dra inn flere ordre i 10-milliarders klassen i tiden fremover for å forsvare dagens prising.

Veldig bra med kontrakter, men dette er et musepiss i havet for KOG akkurat nå mtp hvor store de har blitt.

Selv har jeg solgt litt i det siste. Er vel ute med de aksjene jeg kjøpte for under 400kr nå.

Mulig aksjen kan stige mer, men akkurat nå tror jeg den går kun på hype. Har vært lite med kontrakter i det siste som kan forsvare stigningen i det siste. Kun Trump nyheter og at Europa må stå på egne bein. Her snur ting fortere enn vinden. I morgen kan Trump bli venner med Europa igjen og da kommer KOG og andre aksjer innen defense i Europa og tryne ned igjen.
aksjejonas
06.03.2025 kl 15:11 1964

Men triggerne er at det skal satses enormt på forsvar i tiden fremover. Og så kommer en aksjesplitt som kan trekke til seg flere småsparere :)
AmatørK
06.03.2025 kl 15:18 1946

Ja det er et solid selskap, masse bra som kommer. KDA skal jo opp med flere fabrikker i årene som kommer for å pushe ut mer missiler osv osv. KM, som jeg forøvrig jobber i selv gjør det jo også bra.

Jeg syns bare det er litt høydeskrekk. Fått så god avkastning siste årene og jeg syns prisen er høy at jeg har valgt å trimme litt og ta gevinst.

Håper eventyret fortsetter dog, mtp det lille jeg har av aksjer igjen her.
Grøntgress
09.03.2025 kl 10:51 1644

Aldri feil å ta gevinst, men tror dette kan bli en spennende uke igjen for KOG
TheKurgan
09.03.2025 kl 15:47 1521

Det kan du fort få rett i, det er mange ordre som skal inn nå fremover.
Men er liksom ikke en vare man bare slenger med i handlekurven på veien hjem så dette vil fordeles over lengre tid fremover.
aksjejonas
10.03.2025 kl 21:31 1273

Kjøpte meg selvfølgelig inn på topp(?) på 1615,-, og nå har det gått ned 6,5% de siste dagene :(
KOG bør jo være en av vinnerne nå, opprustningen tatt i betraktning?
Bør jeg ha is i magen?
Sweetspot
11.03.2025 kl 09:07 1119

Nordea med target price 1750,-
Redigert 11.03.2025 kl 09:09 Du må logge inn for å svare
Sweetspot
11.03.2025 kl 14:27 1000

FORSVAR: EU-FORSVARSLÅN SKAL KUN BRUKES PÅ VÅPEN FRA EUROPA –FT
Oslo (Infront TDN Direkt): Midlene fra de europeiske forsvarslånene på 150 milliarder euro, som det ble enighet om forrige uke, skal kun brukes på våpen fra EU og likesinnede europeiske land, som Storbritannia, Norge og Sveits.

Det rapporterer Financial Times, som bemerker at EU-land dermed ikke vil kunne bruke lånene på våpen fra USA. Brussel forsøker å styrke Europas sikkerhet raskt og utvikle den europeiske forsvarsindustrien.

– Lånene bør finansiere kjøp fra europeiske produsenter for å styrke vår forsvarsindustri, sa EU-kommisjonens president Ursula von der Leyen i en tale til Europaparlamentet tirsdag.

Forrige uke ga alle de 27 EU-landene sin tilslutning til den foreslåtte opprustningsplanen under toppmøtet i Brussel torsdag. Planen, som ble lagt frem av Ursula von der Leyen tirsdag i forrige uke, innebærer en forsvarssatsing på totalt 800 milliarder euro.

Kjernen i planen er unntak fra EUs budsjettregler, slik at medlemslandene umiddelbart kan foreta investeringer til tross for store budsjettunderskudd. Dette skal muliggjøre forsvarsinvesteringer på 650 milliarder euro.

EU-midler som opprinnelig var avsatt til regional støtte, kan omdisponeres til militære investeringer. Den europeiske investeringsbanken (EIB) skal kunne gi økte forsvarslån, og EU-landene skal også kunne låne penger til forsvarssatsinger med EU-budsjettet som sikkerhet – samlet sett opptil 150 milliarder euro.

Ursula von der Leyen har sagt at et fullstendig forslag vil bli presentert under et annet EU-toppmøte neste torsdag. Forslaget må vedtas med kvalifisert flertall, det vil si støtte fra 55 prosent av medlemslandene, som til sammen representerer minst 65 prosent av EUs befolkning.

TDN Direkt finans@tdn.no

Infront TDN Direkt, +47 21 95 60 70

11:34
aksjejonas
11.03.2025 kl 21:44 881

Suverent best av alle de store på OSE i dag!
Ser vi 5% opp i morgen? 😀😀😀
aksjejonas
12.03.2025 kl 12:39 660

Satser på det 😄
Kjøpte for 500k på 1615,-
...men lugger litt i dag....
Redigert 12.03.2025 kl 12:40 Du må logge inn for å svare
aksjejonas
I går kl 09:08 378

Endelig i pluss etter en god avslutning på forrige uke. Spennende og se om oppgangen fortsetter. Aksjesplitten er ikke før i mai, det vil løfte denne ytterligere.
velkjent
I går kl 18:37 137

Men KOG har ikke mer kapasitet, så det må importeres.