Staten tar 884 kr i skatt per 1000 kr i resultat i et AS
Denne tråden er stengt for nye innlegg.
30.03.2023 kl 01:22
Automatisk lukket grunnet trådens størrelse. (Beklager.)
Ringern
06.10.2022 kl 21:17
235652
Som et svært forenklet eksempel har jeg brukt et børsnotert oppdrettselskap som har et resultat på 1000 kr før skatt og betaler alt ut i utbytte til aksjonærene som er i formueskatt posisjon
1000 kr resultat før skatt
-220 kr i selskapskatt 22%
-400 kr i grunnrenteskatt 40%
Rest:
380 kr utbetales til aksjonær som utbytte
-144 kr utbytteskatt 37,84%
Rest
236 kr
- 120 kr formuesskatt 1% av beregnet verdi av 1000 kr resultat med p/e 15 dvs 15000x 80% kr i formuesverdi
Rest
116 kr
For et resultat før skatt på 1000 kr i et børsnotert oppdrettselskap har staten fått 884 kr i skatt
Muligens det er bedre å vurdere borgerlønn
1000 kr resultat før skatt
-220 kr i selskapskatt 22%
-400 kr i grunnrenteskatt 40%
Rest:
380 kr utbetales til aksjonær som utbytte
-144 kr utbytteskatt 37,84%
Rest
236 kr
- 120 kr formuesskatt 1% av beregnet verdi av 1000 kr resultat med p/e 15 dvs 15000x 80% kr i formuesverdi
Rest
116 kr
For et resultat før skatt på 1000 kr i et børsnotert oppdrettselskap har staten fått 884 kr i skatt
Muligens det er bedre å vurdere borgerlønn
True
24.10.2022 kl 15:12
2204
Trist å lese, men utrolig bra skrevet. Dette burde bli sendt direkte til Politikerne. Men de kunne ikke brydd seg mindre, så lenge de får folk til å gjøre som de vil og melke dem for alt de er verdt.
Den neste generasjonen vil nok ikke overleve dette, og jeg frykter vi vil stå igjen med ingen som er kompetent nok til å få ordentlig kjør på økonomien. Hvertfall ikke med all wokeism og alt det bullshittet i tillegg. Bare se på det her for eksempel:
https://www.aftenposten.no/norge/politikk/i/dndjO/stem-ut-heterofile-hvite-menn
https://www.lykten.no/kommentar/anti-norsk-anti-hvit-anti-mann-na-er-hun-pst-sjef/
Jeg kan bare krysse fingrene for at karma slår hardt tilbake på disse krapylene. Noen vil bare se verden brenne. Jeg for min del, har null interesse av dette, og er ikke med på det. Her gjelder det å finne en annen bedre vei.
Den neste generasjonen vil nok ikke overleve dette, og jeg frykter vi vil stå igjen med ingen som er kompetent nok til å få ordentlig kjør på økonomien. Hvertfall ikke med all wokeism og alt det bullshittet i tillegg. Bare se på det her for eksempel:
https://www.aftenposten.no/norge/politikk/i/dndjO/stem-ut-heterofile-hvite-menn
https://www.lykten.no/kommentar/anti-norsk-anti-hvit-anti-mann-na-er-hun-pst-sjef/
Jeg kan bare krysse fingrene for at karma slår hardt tilbake på disse krapylene. Noen vil bare se verden brenne. Jeg for min del, har null interesse av dette, og er ikke med på det. Her gjelder det å finne en annen bedre vei.
Bennyfyfasan
24.10.2022 kl 14:50
2224
Jeg rigger jeg også til å flytte ut. Det blir dessverre ikke under denne regjeringen - så jeg må satse på at det blir blått om 3 år, og at de reverserer noe av den utflytterskatten som blir innført.
Jeg tror det blir MANGE som flytter ut før jul. Her er en til
https://ilaks.no/nar-vanlige-folk-blir-kjeppjaga-ut-av-landet/
Jeg tror det blir MANGE som flytter ut før jul. Her er en til
https://ilaks.no/nar-vanlige-folk-blir-kjeppjaga-ut-av-landet/
True
24.10.2022 kl 14:26
2238
Kan bare håpe du har rett. Og ja, hvor mange Professorer har vi ikke som skal lære studenter om næringslivet, men som selv aldri har bidratt i næringslivet...
Vel, jeg har fått nok hodebry i allefall. Takk Gud for at jeg har planlagt min egen finansiell frihet. Blir vel en tur til Spania i nærmeste fremtid. Kanskje jeg like godt bare blir der også :-)
Vel, jeg har fått nok hodebry i allefall. Takk Gud for at jeg har planlagt min egen finansiell frihet. Blir vel en tur til Spania i nærmeste fremtid. Kanskje jeg like godt bare blir der også :-)
Bennyfyfasan
24.10.2022 kl 14:07
2256
Jeg er helt enig - men jeg tipper det blir ganske store betydelige endringer på forslaget. Selv om SP viser en hard linje utad vet jeg det er tvil helt opp i partitoppen. De vet nå at finans har forregnet seg på bakgrunn av at både de og Professorene mangler kunnskap om næringa. De vet dette blir stående som ett monument over feilslått distriktspolitikk. Det er verdt å merke seg hvem og hvor folk kommer fra som vil ha dette innført....det er verdt å merke seg!!!
Den siste meldinga fra sentralt er "dette er bare en høring"....det blir innført, men jeg tror en meget god kjøpsmulighet er i ferd med å komme innen oppdrett.
Med ett reelt bunnfradrag og regning på reelle priser på laks + fradrag for flere elementer vil gi en høyere inntjening samt vekst.
Den siste meldinga fra sentralt er "dette er bare en høring"....det blir innført, men jeg tror en meget god kjøpsmulighet er i ferd med å komme innen oppdrett.
Med ett reelt bunnfradrag og regning på reelle priser på laks + fradrag for flere elementer vil gi en høyere inntjening samt vekst.
True
24.10.2022 kl 13:56
2263
Og ikke minst har det blitt mye mindre attraktivt for utenlandske investorer å investere i Norge, samt kronekursen er svekket betydelig. Det er altså snakk om negative ringvirkninger hele veien som har store konsekvenser i det lange løp. Er ikke uten grunn at jeg sier at dette kan være irreversibelt, det er faktisk ingen spøk, for meg som en Strategiker er det ganske åpenbart.
For hva det er verdt, må disse feigingene leve med seg selv resten av livet. De vil dø som landsforrædere.
For hva det er verdt, må disse feigingene leve med seg selv resten av livet. De vil dø som landsforrædere.
Bennyfyfasan
24.10.2022 kl 13:15
2289
Fluefiskeren skrev Var ikke dette en tråd om fiskeoppdrett?
Han er on topic så det holder!
Det er ikke oppdrettsnæringa som vil tape mest på denne skatten, det vil være leverandørindustri. Det vil bli mange konkurser og oppsigelser i leverandørindustrien - som også jobber inn mot andre næringer (fiskeri, industri, jordbruk, offentlige osv). Dermed blir det ett dårligere tilbud til alle.
Jeg vil også kommentere det med utdanningsnivå. Jeg har selv en master. Jeg ser hvem og hvilke fagmiljø som støtter grunnrenteskatten. Det er først og fremst noen avdanka professorer fra universitetet i Tromsø. Det er kjent som en av de siste kommunistiske utpostene i Norge.
Ellers er det en kjent sak at offentlige ansatte stemmer AP eller SV. Det er to parti som garanterer bunnløse bevilgninger til lønnsforhøyelse og gyldne pensjoner.
Det er ikke oppdrettsnæringa som vil tape mest på denne skatten, det vil være leverandørindustri. Det vil bli mange konkurser og oppsigelser i leverandørindustrien - som også jobber inn mot andre næringer (fiskeri, industri, jordbruk, offentlige osv). Dermed blir det ett dårligere tilbud til alle.
Jeg vil også kommentere det med utdanningsnivå. Jeg har selv en master. Jeg ser hvem og hvilke fagmiljø som støtter grunnrenteskatten. Det er først og fremst noen avdanka professorer fra universitetet i Tromsø. Det er kjent som en av de siste kommunistiske utpostene i Norge.
Ellers er det en kjent sak at offentlige ansatte stemmer AP eller SV. Det er to parti som garanterer bunnløse bevilgninger til lønnsforhøyelse og gyldne pensjoner.
True
24.10.2022 kl 13:03
2293
Skaden denne regjeringen allerede har klart å påføre næringslivet på kun 1 år og mtp. at det gjenstår 3 år med dette tullet kan mer eller mindre være irreversibelt ja... Det vil uansett ta mange år for en borgerlig regjering å gjenopprette næringslivet tilbake til det det en gang var. Det håper jeg du også skjønner.
Hvor mange bedrifter har ikke gått konkurs og blitt nedlagt allerede? Hvor mange milliardærer har ikke flyttet fra Norge allerede? Når vi har en regjering som nærmest ødelegger alt av verdiskapning, skjønner du hvor dette bærer hen. Spesielt mtp. at vi også allerede har en overblåst offentlig sektor hvor to-tredjedeler av Nordmenn jobber.
Hvor mange bedrifter har ikke gått konkurs og blitt nedlagt allerede? Hvor mange milliardærer har ikke flyttet fra Norge allerede? Når vi har en regjering som nærmest ødelegger alt av verdiskapning, skjønner du hvor dette bærer hen. Spesielt mtp. at vi også allerede har en overblåst offentlig sektor hvor to-tredjedeler av Nordmenn jobber.
polakk
24.10.2022 kl 12:34
2309
Vedum står no å skryter på SP sitt landsmøtet av at dei har klart å levere det dyreste jordbruksoppgjøret noensinne.
Snakker mye om matsikkerhet osv. Kan virke som han mener fisk ikke er mat.
Angående havbruk, så legger han vekt på at dette er til høring, så oppfatter det slik at det kan bli litt forandringer i forhold til det dei kom med tidligere om grunnrenteskatt.
Snakker mye om matsikkerhet osv. Kan virke som han mener fisk ikke er mat.
Angående havbruk, så legger han vekt på at dette er til høring, så oppfatter det slik at det kan bli litt forandringer i forhold til det dei kom med tidligere om grunnrenteskatt.
Redigert 24.10.2022 kl 13:01
Du må logge inn for å svare
ibyx
24.10.2022 kl 11:24
2346
Tja. Det er gjerne litt mer både og enn enten eller her.
Er litt ulikt AP dette egentlig og SP skyter selvmål med den konsekvens at de må trekke seg innenlands igjen der de kom fra.
Er litt ulikt AP dette egentlig og SP skyter selvmål med den konsekvens at de må trekke seg innenlands igjen der de kom fra.
Redigert 24.10.2022 kl 11:25
Fluefiskeren
24.10.2022 kl 11:17
2346
Ja, men True mener at skaden allerede er irreversibel over to måneder før høringsfristen går ut…..
ibyx
24.10.2022 kl 11:14
2351
Kommentar fra et annet forum. Sett med svenske øyne.
Är Ap i Norge som Sap i Sverige är risken att förslaget genomförs försvinnande liten. Den här typen av förslag brukar vi kalla symbolpolitik, visa att man vill något (antagligen för att tillfredsställa en grupp väljare/allierade), men sen beklaga att det inte gick av olika skäl.
Kan være noe i det?
Är Ap i Norge som Sap i Sverige är risken att förslaget genomförs försvinnande liten. Den här typen av förslag brukar vi kalla symbolpolitik, visa att man vill något (antagligen för att tillfredsställa en grupp väljare/allierade), men sen beklaga att det inte gick av olika skäl.
Kan være noe i det?
oivindl
24.10.2022 kl 11:06
2357
Det var mest ment som en kommentar til de litt flåsete uttalelsene om utdannelsen til politikere.
Enten det nå skyldes uvitenhet eller bare generelt behov for å feilinformere.
Enten det nå skyldes uvitenhet eller bare generelt behov for å feilinformere.
Redigert 24.10.2022 kl 11:08
mofs
24.10.2022 kl 10:16
2387
Du leser SSB tabellen korrrekt oivindI, men du glemmer å analysere hvorfor det er sånn. FrP gjør det relativt best i områder hvor det foregår produksjon, blant annet i områder hvor sjømatproduksjon er en viktig næring. Det er fordi produksjonsarbeidere, til tross for lav utdanning, skjønner hva som må til for å skape verdier i et samfunn - lønnsomme bedrifter. FrP gjør det relativt dårligere i områder hvor det meste av næringsstrukturen består av offentlig og privat tjenesteyting, og der du har mange personer med prating som fag, og som tror at de er så mye smartere enn andre, blant annet fordi de ofte har høy utdanning. Til tross for den høye utdanningen skjønner de ikke alltid hva som skal til for å skape verdier. Blant annet tror mange av dem at framgang kan skapes ved at staten går i bresjen for næringsutviklingen, og at velstand best skapes ved at staten tar en større rolle i allokeringen av kapital i et samfunn. Det finnes ikke noen empiri for at dette er en vellykket strategi, men høyt utdannede Gahr Støre og hans likemenn bryr seg ikke noe om det, de tror sterke påstander er et bedre bevis enn etterprøvbare data, så mye for høy utdanning. Prates det så mye i SV, MDG og Venstre at en glemmer det elementære?
oivindl
24.10.2022 kl 03:22
2486
"Frp gjør det best blant dem med lav utdanning, denne tendensen har vært tydelig i de siste valgene."
"SV og Venstre gjør det best blant de med lang utdanning. Den samme ser vi for MDG."
https://www.ssb.no/valg/artikler-og-publikasjoner/partivalg-etter-sosiale-kjennetegn-ved-de-siste-stortings-og-kommunestyrevalgene
"SV og Venstre gjør det best blant de med lang utdanning. Den samme ser vi for MDG."
https://www.ssb.no/valg/artikler-og-publikasjoner/partivalg-etter-sosiale-kjennetegn-ved-de-siste-stortings-og-kommunestyrevalgene
True
24.10.2022 kl 01:32
2505
Jeg tør påstå at skaden allerede er irreversibel ja. 1 år og de har allerede gjort så mye skade at det er helt utrolig. Så hvordan vi skal komme tilbake fra dette, vet ikke jeg, men det skal et mirakel til.
Her er det bare å holde ut til neste bullmarked og stemme blått for alt det er verdt ved neste valg. Jeg savner og sove godt om natten. Nå har jeg hellish nightmares...
Her er det bare å holde ut til neste bullmarked og stemme blått for alt det er verdt ved neste valg. Jeg savner og sove godt om natten. Nå har jeg hellish nightmares...
True
24.10.2022 kl 01:26
2502
Kom meg i forkjøpet gitt ;-)
Men ja, det er absolutt galskap. Men forsøk å forklar det til en Sosialist...
Haha, we're so fucked XD
Men ja, det er absolutt galskap. Men forsøk å forklar det til en Sosialist...
Haha, we're so fucked XD
True
24.10.2022 kl 01:21
2508
Der sa du det. Tillit tar mange år for å bygge opp og kan rives ned igjen på bare sekunder.
Våre Politikere i nåværende regjering har absolutt ikke det. Og ikke forsøker de på å fremstå tilitsfulle heller. Her er det ran på åpen gate hvor det kun er regjeringens tur...
Jeg er mer frustrert på folket som har stemt dette inn enn selve regjeringen. For enhver med en halv hjerne kunne se dette komme lang vei. Er folk virkelig fortsatt så naive? Håper ikke de glemmer dette hånet denne gangen dog.
Spetalen sa det forresten best i denne artikkelen:
https://www.finansavisen.no/nyheter/finans/2022/10/23/7949607/oystein-stray-spetalen-det-er-galskap
Han er på hugget om dagen, det skal han ha. Og han har som alltid rett også. Jeg har sagt det samme selv hele veien.
Våre Politikere i nåværende regjering har absolutt ikke det. Og ikke forsøker de på å fremstå tilitsfulle heller. Her er det ran på åpen gate hvor det kun er regjeringens tur...
Jeg er mer frustrert på folket som har stemt dette inn enn selve regjeringen. For enhver med en halv hjerne kunne se dette komme lang vei. Er folk virkelig fortsatt så naive? Håper ikke de glemmer dette hånet denne gangen dog.
Spetalen sa det forresten best i denne artikkelen:
https://www.finansavisen.no/nyheter/finans/2022/10/23/7949607/oystein-stray-spetalen-det-er-galskap
Han er på hugget om dagen, det skal han ha. Og han har som alltid rett også. Jeg har sagt det samme selv hele veien.
milk
23.10.2022 kl 20:34
2589
Ja du sier noe :-) Mange av de folkevalgte har knapt nok grunnskolen. Jonas har søndagsskolen... Uvitenhet er den største årsaken til konfrontasjoner... Det er utrolig synd at det Norske samfunnet skal bli en "prøveklut" for den sittende regjering...Det vil ta mange tiår å få nye næringer opp å gå etter dagens regjering sine fataliteter ...
nordnes
23.10.2022 kl 14:55
2656
Spetalen som betaler mer skatt enn hele landsmøtet til SV avslutter intervjuet med følgende kommentar; « Og så er det slik at de 10 prosent rikeste betaler 50 prosent av privat skatt. Hva om de stikker? Da må alle de andre betale dobbelt så mye i skatt.»
Redigert 23.10.2022 kl 14:55
nordnes
23.10.2022 kl 00:44
2800
Dette med tillit er svært viktig. Skatteendringene som bonde og finansminister Vedum holder på med bryter bryter ned investor tilliten. Jeg vil belyse det med et eksempel som «Energi og klima» har beskrevet ang kraftskatteforslaget; «I fagmiljøer som arbeider med fornybar energi, har Spanias håndtering av sitt støttesystem tilbake i 2010 stått som et skrekkens eksempel. Det ble foretatt subsidiekutt med tilbakevirkende kraft. Investorer følte seg med god grunn lurt. Det betød full stopp for utbygging. Det har tatt svært mange år å bygge opp igjen tilliten.»
https://energiogklima.no/meninger-og-analyse/klimavalg21/kraftskatten-vedum-og-store-skaper-politisk-risiko-som-kan-koste-norge-dyrt/
https://energiogklima.no/meninger-og-analyse/klimavalg21/kraftskatten-vedum-og-store-skaper-politisk-risiko-som-kan-koste-norge-dyrt/
Redigert 23.10.2022 kl 10:42
True
21.10.2022 kl 21:02
2911
Det er bare å se bort ifra grunnrenteskatten. Tenk heller på helheten.
Edit: Jeg skal innrømme at korrupsjon var et dårlig ord her. Rå grådighet uten noe som helst hensyn til næringslivet passer mye bedre. Eller bare bedrageri som våre kjære politikere er godt kjent for. Hvor mange har ikke falt for det de siste årene?
Gjør som vi sier, ikke som vi gjør.
Edit: Jeg skal innrømme at korrupsjon var et dårlig ord her. Rå grådighet uten noe som helst hensyn til næringslivet passer mye bedre. Eller bare bedrageri som våre kjære politikere er godt kjent for. Hvor mange har ikke falt for det de siste årene?
Gjør som vi sier, ikke som vi gjør.
Redigert 21.10.2022 kl 21:06
Bennyfyfasan
21.10.2022 kl 20:48
2926
Det fine er at resultatet er motsatt av det du ønsker. Lengre tid for laksen i sjø og mere lus 😂😂😂
Fluefiskeren
21.10.2022 kl 20:36
2930
Hvis de får til grunnrenteskatten er de ikke korrupte. Hvis de trekker tilbake forslaget ville jeg vært mer urolig for korrupsjon for å si det forsiktig.
True
21.10.2022 kl 20:26
2942
De har stort hastverk med å tappe næringslivet for alt det er verdt skjønner du. Kan det være mer åpenbart hvor korrupt den regjeringen her er? Grisk som f, bader i penger som Onkel Skrue, og kjøper sikkert masse fine leiligheter, villaer, og møbler på Bohus og Skeidar.
Skatt alt og alle til det ikke er noe igjen. Det er løsningen deres.
Skatt alt og alle til det ikke er noe igjen. Det er løsningen deres.
nordnes
21.10.2022 kl 19:08
2977
Jeg hørte for en tid tilbake at Vedum som finansminister skapte stor fortvilelse og frustrasjon blant byråkratene i Finansdepartementet, hvor han kjører på med egne teorier uten å tenke på konsekvenser. Som finansminister må en lage en finanspolitikk der saker utredes på en forsvarlig måte, men det pekes på at Vedum hverken utreder eller forankrer sine saker før de vedtas. Almlid i NHO kritiserte regjeringen i Finansavisens papirutgave, for et par dager siden. Der uttalte han sitat;
«– Jeg er dypt urolig om regjeringen har skjønt hva de har gjort. Når man gjør så store endringer som de gjør nå må det være forankret og basert på utredninger. Ikke har de snakket med noen og ikke har de utredet. De må bare finne penger, sier adm. direktør Ole Erik Almlid i NHO til Finansavisen.»
«– Jeg er dypt urolig om regjeringen har skjønt hva de har gjort. Når man gjør så store endringer som de gjør nå må det være forankret og basert på utredninger. Ikke har de snakket med noen og ikke har de utredet. De må bare finne penger, sier adm. direktør Ole Erik Almlid i NHO til Finansavisen.»
Redigert 21.10.2022 kl 19:16
ibyx
21.10.2022 kl 18:06
3007
Den 20. oktober 2014 aksepterte Nærings- og fiskeridepartementet å selge statens aksjer i Cermaq til det japanske selskapet Mitsubishi Corporation.[10] Cermaq er etter dette et heleid datterselskap av Mitsubishi Corporation.
Dette var temmelig nøyaktig et år etter at Erna hadde overtatt roret!
Dette var temmelig nøyaktig et år etter at Erna hadde overtatt roret!
Bennyfyfasan
21.10.2022 kl 17:50
3030
Staten solgte Cermaq ut av landet til en pris som reflekterer dagens skatteregime. Det var flere norske selskap som var interessert i hele og deler av selskapet men som ikke engang ble invitert i budprosessen. Da kan man ikke noen år etterpå kreve en del av kaka på nytt i den skala man gjør her. Justeringer - ja - men dette er useriøst.
Yara har til nå utbetalt i størrelsesorden 7,6 milliarder i utbytte, av dette gikk 3,2 milliarder til utlendinger.
Equinor skal betale ca 17 milliarder ut av landet i utbytte.
Lerøy Seafood Group, der gikk cirka 70 prosent av utbyttet til norske aksjonærer. Nær 60 prosent av deres andel av utbyttet vil gå til betaling av utbytteskatt og formuesskatt, fordi de er norske. Vel - det er vel ikke nok???
Bare vent til tallene fra DNB kommer. Der kommer det til å gå ENORME summer ut av landet
Yara har til nå utbetalt i størrelsesorden 7,6 milliarder i utbytte, av dette gikk 3,2 milliarder til utlendinger.
Equinor skal betale ca 17 milliarder ut av landet i utbytte.
Lerøy Seafood Group, der gikk cirka 70 prosent av utbyttet til norske aksjonærer. Nær 60 prosent av deres andel av utbyttet vil gå til betaling av utbytteskatt og formuesskatt, fordi de er norske. Vel - det er vel ikke nok???
Bare vent til tallene fra DNB kommer. Der kommer det til å gå ENORME summer ut av landet
True
21.10.2022 kl 17:40
3041
Bra skrevet, men det er så tåpelig at det i det hele tatt må nevnes... Men så igjen, så er nok ikke logikk og sunn fornuft Sosialisters beste egenskaper.
mofs
21.10.2022 kl 17:35
3039
Men med denne logikken bør jo skatt på eierskap være 80 % i alle norske selskaper. Da blir tilnærmet all norsk produksjon nasjonalisert til fordel for "norske innbyggere istedenfor utenlandske investorer". som du skriver. Du kan ikke være helt god i huet ditt du. Tror at folk vil investere risikokapital uten å få noe igjen for det, nei selvsagt vil de ikke det. Det er derfor nasjonalisering av eierskap (les: kommunisme) ikke fungerer i praksis.
nordnes
21.10.2022 kl 17:35
3033
Det er feil i regnestykket, tallene du viser til inkluderer all oppdrett både i Norge og utlandet.
Fluefiskeren
21.10.2022 kl 16:59
3049
Jeg synes det er greit at overskudd går til norske innbyggere istedenfor utenlandske investorene.
«Senterpartiet: Nesten 3 laksemilliarder sendt til utlandet i fjor
I fjor tok utenlandske eiere av norske havbruksanlegg ut 2,78 milliarder kroner i utbytte, viser utregninger som Senterpartiet har foretatt. Denne oversikten viser at det er store milliardoverskudd som forsvinner ut av landet fra de store lakseselskapene, sier Sp-nestleder Ola Borten Moe til NTB.
– Det er viktig at mer av de store verdiene som blir skapt i norske fjorder og langs den norske kysten, blir igjen i Norge, i stedet for at de sendes ut av landet til multinasjonale selskaper og utenlandske investorer, slår han fast.»
https://e24.no/naeringsliv/i/BWW4qw/senterpartiet-nesten-3-laksemilliarder-sendt-til-utlandet-i-fjor
«Senterpartiet: Nesten 3 laksemilliarder sendt til utlandet i fjor
I fjor tok utenlandske eiere av norske havbruksanlegg ut 2,78 milliarder kroner i utbytte, viser utregninger som Senterpartiet har foretatt. Denne oversikten viser at det er store milliardoverskudd som forsvinner ut av landet fra de store lakseselskapene, sier Sp-nestleder Ola Borten Moe til NTB.
– Det er viktig at mer av de store verdiene som blir skapt i norske fjorder og langs den norske kysten, blir igjen i Norge, i stedet for at de sendes ut av landet til multinasjonale selskaper og utenlandske investorer, slår han fast.»
https://e24.no/naeringsliv/i/BWW4qw/senterpartiet-nesten-3-laksemilliarder-sendt-til-utlandet-i-fjor
Bennyfyfasan
21.10.2022 kl 12:24
3089
Du har rett. Selskap som feks MOWI genererer jo kapital som gir utbytte fra det meste av sin virksomhet - og noen ganger mer fra andre verdenshjørner enn Norge. De vil nå bygge seg mer opp utenfor Norge, så dette kommer til å bli bra etter hvert - utenfor Norge.
Lønnsomheten utenfor Norge vil bli bedre når valutaen jevner seg mer ut enn i dag når det er krigsøkonomi.
Det er så dobbeltmoralsk av Norge når man tenker på oljefondet - at det er vanskelig å ta innover seg. Vi har alle penger i oljefondet\pensjonsfondet, og det ser vi gjerne får maks avkastning fra verdiskapning i andre land. Det tar gjerne de statsansatte en skjerv av i egen lomme.
https://ilaks.no/det-singler-i-glass-nar-senterpartiet-vil-redusere-utbytte-til-utenlandske-oppdrettsinvestorer/
Lønnsomheten utenfor Norge vil bli bedre når valutaen jevner seg mer ut enn i dag når det er krigsøkonomi.
Det er så dobbeltmoralsk av Norge når man tenker på oljefondet - at det er vanskelig å ta innover seg. Vi har alle penger i oljefondet\pensjonsfondet, og det ser vi gjerne får maks avkastning fra verdiskapning i andre land. Det tar gjerne de statsansatte en skjerv av i egen lomme.
https://ilaks.no/det-singler-i-glass-nar-senterpartiet-vil-redusere-utbytte-til-utenlandske-oppdrettsinvestorer/
Redigert 21.10.2022 kl 12:26
ibyx
21.10.2022 kl 09:41
3117
Så SP vil lage et særregime for lakseaksjer på børs hvor utenlandske eiere må skatte (mer) av utbyttet i disse enn i andre selskap, som feks. DNB, Hydro osv?
nordnes
21.10.2022 kl 09:15
3113
Har jeg rett ?
Om en ser i linken under så snakker Senterpartiet sine politikere hele tiden om oppdretterne sine utbytter, og at samfunnent bør få mer av verdiskapingen i norske fjorder, men de skiller ikke mellom verdier som kommer fra norske fjorder og verdier fra oppdrettere sine anlegg i utlandet ? Burde ikke dette regnestykket vært mer konkret ?
https://ilaks.no/senterpartiet-gar-ut-mot-utenlandske-oppdrettsinvestorer-rett-og-rimelig-at-vi-na-tar-noe-av-dette-overskuddet-og-beholder-det-i-norge/
Om en ser i linken under så snakker Senterpartiet sine politikere hele tiden om oppdretterne sine utbytter, og at samfunnent bør få mer av verdiskapingen i norske fjorder, men de skiller ikke mellom verdier som kommer fra norske fjorder og verdier fra oppdrettere sine anlegg i utlandet ? Burde ikke dette regnestykket vært mer konkret ?
https://ilaks.no/senterpartiet-gar-ut-mot-utenlandske-oppdrettsinvestorer-rett-og-rimelig-at-vi-na-tar-noe-av-dette-overskuddet-og-beholder-det-i-norge/
nordnes
21.10.2022 kl 06:55
3165
En skulle nå tro at en statsråd fra Ap klarer å innse konsekvenser av egen politikk, men Olje og energiministeren må ha følt seg alene på Norges Energidager da han tryglet om investeringer, sitat:
«Kraftbransjen bør fortsette å bruke milliarder på vannkraftprosjekter selv om skattene økes, formanet olje- og energiminister Terje Aasland (Ap) fra scenen på Norges Energidager denne uken.
En rekke aktører har advart om at de dropper eller revurderer milliardprosjekter på grunn av en ny avgift som skal gi staten en større andel av kraftbransjens inntekter som følge av skyhøye strømpriser.»
https://e24.no/olje-og-energi/i/BWWeOl/ber-kraftbransjen-snu-og-investere-vil-vaere-saerdeles-loennsomt
«Kraftbransjen bør fortsette å bruke milliarder på vannkraftprosjekter selv om skattene økes, formanet olje- og energiminister Terje Aasland (Ap) fra scenen på Norges Energidager denne uken.
En rekke aktører har advart om at de dropper eller revurderer milliardprosjekter på grunn av en ny avgift som skal gi staten en større andel av kraftbransjens inntekter som følge av skyhøye strømpriser.»
https://e24.no/olje-og-energi/i/BWWeOl/ber-kraftbransjen-snu-og-investere-vil-vaere-saerdeles-loennsomt
Redigert 21.10.2022 kl 07:12
Bennyfyfasan
20.10.2022 kl 22:17
3222
Planen er å felle sentralledelsen på resultater ikke denne saken
AP fortsetter som før. De har så mange dumme velgere at de er ikke mulig å snu.
Blir SV det største støttepartiet til AP - og SP står på sidelinjen - vil det bli rent flertall utav frykt for en høyrevridd koalisjon
AP fortsetter som før. De har så mange dumme velgere at de er ikke mulig å snu.
Blir SV det største støttepartiet til AP - og SP står på sidelinjen - vil det bli rent flertall utav frykt for en høyrevridd koalisjon
True
20.10.2022 kl 22:10
3231
Tror forresten det er best å ikke følge med så mye på nyhetene fremover. Ignorance is bliss tross alt.
True
20.10.2022 kl 21:59
3247
Kast dem begge. Den regjeringen her må kastes snarest dersom dette landet skal overleve.
Bennyfyfasan
20.10.2022 kl 21:37
1468
Det interessante er hva som skjer med SP. Ting er iferd med å skje der, men det er ikke nå med første korsvei at de største grepene blir tatt.
Pollestad og Vedum har spilt ett høyt spill. De lå an til å gjøre SP til ett distriktsparti og ikke bare ett bondeparti. Mange politikere har gjort karriere på den "bølgen". Det er slutt nå - og straffen kommer før neste valg. Det er en mobilisering på gang for at lokalpolitikerne skal berge innflytelse og plass. Det blir blodig....
Pollestad og Vedum har spilt ett høyt spill. De lå an til å gjøre SP til ett distriktsparti og ikke bare ett bondeparti. Mange politikere har gjort karriere på den "bølgen". Det er slutt nå - og straffen kommer før neste valg. Det er en mobilisering på gang for at lokalpolitikerne skal berge innflytelse og plass. Det blir blodig....
True
20.10.2022 kl 21:15
1486
Får bare håpe all den skaden de har gjort innen den tid er faktisk reversibelt og ikke irreversibelt... Gjenvalgt blir de ikke uansett, men det tror jeg Støre bryr seg fint lite om. Hans tid er over uansett, her er det bare å melke mens han kan.
Bennyfyfasan
20.10.2022 kl 21:06
1496
Fluefiskeren skrev Det du skriver er rett og slett ikke riktig. Les deg opp!
Vi i oppdrettsnæringa har falt til ro med at denne urettferdige ordningen blir innført. Det fine er at det meste blir reversert om 3 år - vent å se. Og da skal vi knekke de rødgrønne med opprør fra distriktene. Dette blir ikke glemt. Jeg vet en del mer nå enn det jeg vil fortelle ;-)
*JBJB
20.10.2022 kl 20:34
1525
Hei flue/folkens:))
Og...tenker du på ordningen hvor bedriftenes strømkostnader må overstige 3% av omsetningen, få refundert 25% over 70 øre/kwh og drive tidkrevende kartlegging og energiøkonomisering - som kun vare i tre måneder - det stuntet var stort sett for galleriet og treffer bare en brøkdel av industrien - den kan ikke sammenliknes med den rause ordningene til bøndene og komiske Ali selv...ZnageZz...
-TaKK-
Lykke til
Hilzen
Tille Lulla
Og...tenker du på ordningen hvor bedriftenes strømkostnader må overstige 3% av omsetningen, få refundert 25% over 70 øre/kwh og drive tidkrevende kartlegging og energiøkonomisering - som kun vare i tre måneder - det stuntet var stort sett for galleriet og treffer bare en brøkdel av industrien - den kan ikke sammenliknes med den rause ordningene til bøndene og komiske Ali selv...ZnageZz...
-TaKK-
Lykke til
Hilzen
Tille Lulla
Redigert 20.10.2022 kl 21:00
*JBJB
20.10.2022 kl 19:56
1548
Hei yx/folkens:))
Og...litt off piste er det bare bøndene av næringsdrivende som blir tilgodesett med statens strømstøtteordning, yx - som bonde tar finansminister komiske Ali vare på seg selv og sine, og i de skattefinansierte pendlerleilighetene er det fortsatt godt og varmt - det skal han ha...ZnageZz....
https://www.dagsavisen.no/nyheter/innenriks/2022/09/16/jordbruket-far-okt-stromstotte-varsler-regjeringen/
-TaKK-
Lykke til
Hilzen
Tille Lulla
Og...litt off piste er det bare bøndene av næringsdrivende som blir tilgodesett med statens strømstøtteordning, yx - som bonde tar finansminister komiske Ali vare på seg selv og sine, og i de skattefinansierte pendlerleilighetene er det fortsatt godt og varmt - det skal han ha...ZnageZz....
https://www.dagsavisen.no/nyheter/innenriks/2022/09/16/jordbruket-far-okt-stromstotte-varsler-regjeringen/
-TaKK-
Lykke til
Hilzen
Tille Lulla
ibyx
20.10.2022 kl 19:41
1569
Får ta sjansen på å virke litt komisk her…
I og med at det er en grense for når skatten slår inn med tanke på størrelse..
Hvor mange «bondebaroner» har vi i Noreg these days?
Det nærmeste vi kommer er vel en håndfull daglivarebaroner som gjerne kan sitte i Sveits, men de driver jo ikke landbruksproduksjon. De bare kjøper og videreselger med en viss profitt. Det blir visst milliarder av det sies det.
PS. Jeg er ingen fan av denne skatten slik den har blitt introdusert. Hverken størrelse, timing eller «dialogisk».
Jeg tror det blir justeringer. Det er viktig å dokumentere/argumentere og ikke krisemaksimere og gå i skyttergravene tenker jeg.
Men arroganse bør imøtegås.
I og med at det er en grense for når skatten slår inn med tanke på størrelse..
Hvor mange «bondebaroner» har vi i Noreg these days?
Det nærmeste vi kommer er vel en håndfull daglivarebaroner som gjerne kan sitte i Sveits, men de driver jo ikke landbruksproduksjon. De bare kjøper og videreselger med en viss profitt. Det blir visst milliarder av det sies det.
PS. Jeg er ingen fan av denne skatten slik den har blitt introdusert. Hverken størrelse, timing eller «dialogisk».
Jeg tror det blir justeringer. Det er viktig å dokumentere/argumentere og ikke krisemaksimere og gå i skyttergravene tenker jeg.
Men arroganse bør imøtegås.
Redigert 20.10.2022 kl 19:48
True
20.10.2022 kl 19:20
1590
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/766JqK/gjoer-drastisk-grep-for-aa-strupe-galopperende-lederloenninger?utm_source=vgfront&utm_content=hovedlopet_row8_pos1&utm_medium=df-86-a3ddf688
Det vil ingen ende ta... Misliker den klovnen Vestre også for å si det mildt. Legg forresten merke til det ondskapsfulle, griske gliset til frøken Peggy litt lenger ned. De må kose seg veldig med å rive ned hele næringslivet.
Har noen noe som helst tro på at denne regjeringen vil sitte i hele 3 år til?
Det vil ingen ende ta... Misliker den klovnen Vestre også for å si det mildt. Legg forresten merke til det ondskapsfulle, griske gliset til frøken Peggy litt lenger ned. De må kose seg veldig med å rive ned hele næringslivet.
Har noen noe som helst tro på at denne regjeringen vil sitte i hele 3 år til?
*JBJB
20.10.2022 kl 18:31
1622
Hei folkens:))
Og...et aldri så lite spørsmål til finansminister og bondegutt komiske ALI fra bondepartiet, folkens - grunnrenteskatt er som kjent en skatt på inntekt fra naturressurser som jord, skog hav og olje - hva med skatt på beitedyr (sau, geit og krøtter) på utmark - dette er jo direkte bruk av fellesskapets ressurser som gir høyere inntekt for bøndene og bør skattlegges i henhold til intensjonen med grunnrenteskatt - hva med likhet for loven komiske Ali...ZnageZz....
Grunnrente er ekstra inntekt som kommer fra eierskap til naturressurser, slik som for eksempel jord, skog, hav og olje.
https://snl.no/grunnrente
-TaKK-
Lykke til
Hilzen
Tille Lulla
Og...et aldri så lite spørsmål til finansminister og bondegutt komiske ALI fra bondepartiet, folkens - grunnrenteskatt er som kjent en skatt på inntekt fra naturressurser som jord, skog hav og olje - hva med skatt på beitedyr (sau, geit og krøtter) på utmark - dette er jo direkte bruk av fellesskapets ressurser som gir høyere inntekt for bøndene og bør skattlegges i henhold til intensjonen med grunnrenteskatt - hva med likhet for loven komiske Ali...ZnageZz....
Grunnrente er ekstra inntekt som kommer fra eierskap til naturressurser, slik som for eksempel jord, skog, hav og olje.
https://snl.no/grunnrente
-TaKK-
Lykke til
Hilzen
Tille Lulla
ibyx
20.10.2022 kl 18:26
1620
Ble dette uinteressant, for dårlig forklart eller vanskelig?
Jeg forstår det slik at opplegget slik det foreslås kun går på havskatten her. Det som produseres på land er altså unntatt?
Hva med fx smolt og storsmolt i landanlegg? Verdien av disse må vel da trekkes ifra når de settes i merdene?
Og dermed redusere beskatningen etter grunnrente?
Jeg forstår det slik at opplegget slik det foreslås kun går på havskatten her. Det som produseres på land er altså unntatt?
Hva med fx smolt og storsmolt i landanlegg? Verdien av disse må vel da trekkes ifra når de settes i merdene?
Og dermed redusere beskatningen etter grunnrente?