Staten tar 884 kr i skatt per 1000 kr i resultat i et AS
Denne tråden er stengt for nye innlegg.
30.03.2023 kl 01:22
Automatisk lukket grunnet trådens størrelse. (Beklager.)
Ringern
06.10.2022 kl 21:17
235850
Som et svært forenklet eksempel har jeg brukt et børsnotert oppdrettselskap som har et resultat på 1000 kr før skatt og betaler alt ut i utbytte til aksjonærene som er i formueskatt posisjon
1000 kr resultat før skatt
-220 kr i selskapskatt 22%
-400 kr i grunnrenteskatt 40%
Rest:
380 kr utbetales til aksjonær som utbytte
-144 kr utbytteskatt 37,84%
Rest
236 kr
- 120 kr formuesskatt 1% av beregnet verdi av 1000 kr resultat med p/e 15 dvs 15000x 80% kr i formuesverdi
Rest
116 kr
For et resultat før skatt på 1000 kr i et børsnotert oppdrettselskap har staten fått 884 kr i skatt
Muligens det er bedre å vurdere borgerlønn
1000 kr resultat før skatt
-220 kr i selskapskatt 22%
-400 kr i grunnrenteskatt 40%
Rest:
380 kr utbetales til aksjonær som utbytte
-144 kr utbytteskatt 37,84%
Rest
236 kr
- 120 kr formuesskatt 1% av beregnet verdi av 1000 kr resultat med p/e 15 dvs 15000x 80% kr i formuesverdi
Rest
116 kr
For et resultat før skatt på 1000 kr i et børsnotert oppdrettselskap har staten fått 884 kr i skatt
Muligens det er bedre å vurdere borgerlønn
mofs
19.12.2022 kl 12:46
3393
Vel, i mitt lange liv kan jeg godt huske at jeg betalte skatt av fordelen ved å bo i egen bolig. Jeg skjønner egentlig ikke at skatten ble fjernet, gitt at Norge har svært generøse eiendomsskatter (relativt til andre sider ved skattesystemet). Meningen med skatten er som utvalget skriver å utligne forskjellen mellom leie og eie, og har således et utjevnende formål. I tillegg kan det nevnes at skatt på eiendom er en meget effektiv skatt, fordi eiendommer kan ikke flyttes. Når utvalget tar til orde for at eiendom og produksjonskapital verdivurderes på samme måte i formueskatteberegningen, er dette også mer rettferdig, siden formuende i byer har mer av formuen sin i boliger enn oss på landsbygda, som har mesteparten av verdiene våre i produksjonskapital (som skaper verdier for landet). Men, det er som du skriver Nordnes: økt skatt på boliger er usedvanlig upopulært i Norge, ikke minst (som jeg skriver) fordi den norske eliten har mesteparten av formuen sin i bolig. Som mange i eliten sier så snusfornuftig; "jeg sparer gjennom egen bolig". Ikke så rart dette: det norske skattesystemet bidrar til at dette er skattefritt. Eliten finner nok en måte å snike seg unna igjen. Er enig i at dette snart vil utvikle seg til cherry-picking, og alle skatteøkningene som utvalget foreslår, vil nok bli en svært fristende buffet for dagens regjering. Det blir som buffeten på et høyfjellshotell.
Redigert 19.12.2022 kl 12:52
Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
19.12.2022 kl 12:53
3377
Slettet brukerskrev Ingen rike betale 5 øre i arveskatt.
Det er ingen som betaler arveskatt i dag. Uansett om du er fattig eller rik.
Pacino
19.12.2022 kl 13:26
3354
Også greit nok at det skal lønne seg å jobbe, men å gi pensjonister som allerede har jobbet et langt liv høyere skatt for å få mer inntekter til det såkalte spleiselaget vil nok ikke gi noe øredøvende jubel blant de det gjelder.
De burde heller gi litt mer slakk ang. den stupide idéen om å spare oljefondet/Statens Pensjonsfond
til fremtidige generasjoner, har hørt de samme frasene blant politikere i 50 år, skal de aldri fastsette noe år eller dato for når startskuddet går her.
Om ikke altfor lenge tipper Oljefondet sannsynligvis 20 000 milliarder, og fortsatt skal det spares til fremtidige generasjoner. Husker da oljefondet passerte 1300 milliarder, da skulle det også spares.
I 2023 er statens samlede inntekter beregnet til 2 875 milliarder kroner, og samlede utgifter til 1 748 milliarder kroner, når vi samtidig vet at oljefondets markedsverdi nå er på 12 800 milliarder, hva er egentlig problemet her, skal vi vente så lenge at hele markedsverdien er tapt på børsen?
De burde heller gi litt mer slakk ang. den stupide idéen om å spare oljefondet/Statens Pensjonsfond
til fremtidige generasjoner, har hørt de samme frasene blant politikere i 50 år, skal de aldri fastsette noe år eller dato for når startskuddet går her.
Om ikke altfor lenge tipper Oljefondet sannsynligvis 20 000 milliarder, og fortsatt skal det spares til fremtidige generasjoner. Husker da oljefondet passerte 1300 milliarder, da skulle det også spares.
I 2023 er statens samlede inntekter beregnet til 2 875 milliarder kroner, og samlede utgifter til 1 748 milliarder kroner, når vi samtidig vet at oljefondets markedsverdi nå er på 12 800 milliarder, hva er egentlig problemet her, skal vi vente så lenge at hele markedsverdien er tapt på børsen?
Kajtek
19.12.2022 kl 14:03
3323
Hvorfor skal vi på linje med andre europeiske land ? Rareste jeg har noen gang hørt. Fra å være velferdsstat til å gå ned i levestandarden for å være på linje med andre europeiske land.
mofs
19.12.2022 kl 14:04
3316
Tvangssparingen vil nok fortsette Pacino. Problemet er at politikerne ikke klarer å repatriere fondsmilliardene uten at det overoppheter fastlandsøkonomien. Den virkelige tragedien er imidlertid at ingen politiske partier har noen virkelig oppskrift på å bruke oljepenger til å bedre rammene for nye næringer, slik at vi kan utvikle næringsstrukturen i landet. Uansett hvem som styrer, så er oppskriften å bruke fondsmilliardene på overføring til private, enten det er bønder, uføre eller andre. I kjølvannet av dette eser offentlig sektor ut og bidrar til dyr drift, liten effektivitet og langt mindre velferdsproduksjon enn det en skulle forvente om vi ser på den enorme pengebruken. Angående effektivitet, bare som et eksempel: min kommune produserer færre sykehjemsplasser i dag enn for 10 år siden. Poff - så blir bare penga borte.
Kajtek
19.12.2022 kl 14:16
3295
Problemet her er regjeringen og Sv. Jeg er pensjonist. Har ikke minstepensjon men heller ikke noe å skryte av. Det dummeste jeg har hørt i dag det var at man høyner skatten for pensjonister for å stimulere dem til å jobbe ved siden av pensjonen. Hvem tror de vil ansette en 70 åring som har kroniske sykdommer ? Har jobbet i 43 år, ble dårligere de siste årene. Derfor gikk jeg av med pensjon når jeg ble 67 år. Leste et par dager siden at DN tilbyr sluttpakker til alle som er 62 år gamle. Spesialister på økonomi sier at det er gode tider i Norge derfor må arbeidsledigheten gå opp. Og de idiotene vil stimulere oss til å jobbe ved siden av pensjonen. Vet ikke om jeg skal le eller grine.
Å jeg glemte nesten. Utvalget anbefaler at det innføres skatt på fordel ved bruk av egen bolig.
Hela i taket, nå er det «vanlige folks « tur.
Å jeg glemte nesten. Utvalget anbefaler at det innføres skatt på fordel ved bruk av egen bolig.
Hela i taket, nå er det «vanlige folks « tur.
Redigert 19.12.2022 kl 14:29
Kajtek
19.12.2022 kl 14:21
3282
Fluefiskeren skrev Det er ingen som betaler arveskatt i dag. Uansett om du er fattig eller rik.
Loven skal være lik for alle. De som har noe å gi i arv har jobbet og skattet og spart i mange år. Hvorfor skal staten forsyne seg av det? Ser at det smerter deg veldig , det at noen er rik.
mofs
19.12.2022 kl 14:22
3275
Det gjelder nok for friske pensjonister Kajtek. Du vet at gamlinga må jobbe når ungdommen har angst, spiseforstyrrellser, depresjoner etter samlivsbrudd, generell kjærlighetssorg eller personlighetsforstyrrelser etter mobbing på sosiale medier. Det er en tøff verden der ute.
Kajtek
19.12.2022 kl 15:02
3230
Det blir nok flere kommuner hvor poff- så blir pengene borte. Fra nytt år blir ca 2000 man permittert i oppdrettsnæringen, hvis ikke mer. Så kommer de bedriftene som må legge ned bedriften pga høye kostnader, skatter, arbeidsgiveravgift. For å ikke snakke om byggebransjen etc. som ikke får lov å bruke bemanningsbyrå for å leie inn folk som de trenger til å kunne utføre ordrer. Bortsett fra bøndene selvfølgelig, de må bare gjøre det. De er akkurat som hellige kuer i India.
Bennyfyfasan
19.12.2022 kl 15:04
3222
Der kom det - utvalget vil ikke ha ett bunnfradrag på grunnrenta.
"Et bunnfradrag vil gjøre at det er skattemessige motiver for å forbli liten. Det er feil, og til hindrer for en utvikling til større og mer effektive enheter, mener sa professor Ragnar Torvik da han presenterte utredningen «Et helhetlig skattesystem» mandag.
– Bunnfradraget vil svekke den økonomiske effektiviteten av grunnrenteskatten og bør etter utvalgets mening ikke innføres. Dersom en ønsker at mer av grunnrenten skal bli værende i næringen, vil det være mer effektivt at skattesatsen reduseres fremfor å innføre et bunnfradrag, heter det i rapporten."
Ellers litt interessant på fradragssiden:
"– Ved innføring foreslår utvalget at gjenværende økonomisk verdi av fysiske driftsmidler i virksomheten tas hensyn til i beregningen av fremtidig grunnrenteskatt, det vil si at verdien av driftsmidlene inngår i avskrivnings- og friinntektsgrunnlaget, eventuelt utgiftsføres umiddelbart om det er kontantstrømskatt som velges som modell. Dette vil sikre fradrag i grunnrenteskatten for den delen av historiske investeringskostnader som relaterer seg til fremtidig driftsinntekt, som nå blir grunnrenteskattepliktig, heter det i rapporten."
"Et bunnfradrag vil gjøre at det er skattemessige motiver for å forbli liten. Det er feil, og til hindrer for en utvikling til større og mer effektive enheter, mener sa professor Ragnar Torvik da han presenterte utredningen «Et helhetlig skattesystem» mandag.
– Bunnfradraget vil svekke den økonomiske effektiviteten av grunnrenteskatten og bør etter utvalgets mening ikke innføres. Dersom en ønsker at mer av grunnrenten skal bli værende i næringen, vil det være mer effektivt at skattesatsen reduseres fremfor å innføre et bunnfradrag, heter det i rapporten."
Ellers litt interessant på fradragssiden:
"– Ved innføring foreslår utvalget at gjenværende økonomisk verdi av fysiske driftsmidler i virksomheten tas hensyn til i beregningen av fremtidig grunnrenteskatt, det vil si at verdien av driftsmidlene inngår i avskrivnings- og friinntektsgrunnlaget, eventuelt utgiftsføres umiddelbart om det er kontantstrømskatt som velges som modell. Dette vil sikre fradrag i grunnrenteskatten for den delen av historiske investeringskostnader som relaterer seg til fremtidig driftsinntekt, som nå blir grunnrenteskattepliktig, heter det i rapporten."
Spot on. Konsekvensene av en naiv velferdspolitikk begynner omsider å komme til syne i form av skattegrep som INGEN liker.
Kajtek
19.12.2022 kl 15:09
3205
Slettet brukerskrev Ingen rike betale 5 øre i arveskatt.
Ha, ha SANHETEN, den var god.. Jeg ser at din sannhet er like troverdig som Putin sin ? Er det ikke skatt på arv så er det ikke. Enkelt og greit. Skatt på det de eier har de betalt fra før.
vulkan
19.12.2022 kl 15:25
3158
Husk at utvalgets mandat (gitt av Støre/vedum) er hvordan skatteinngangen kan økes på en mest hensiktsmessig måte
Det er ikke et utvalg eksperter som har kommet frem til at det er til de beste for samfunnet at skattene økes. Gitt at skatter skal økes, hvordan skal det gjøres.
Dette kommer jo ikke frem i avisene. Det fremstilles jo som om landets fremste økonomieksperter mener at det er til det beste for landet at skattene økes. At det er et bestillingsverk fra dagens regjering er det lite prat om.
Riktignok ble utvalget satt ned av Erna, men da var mandatet et annet.
Det er ikke et utvalg eksperter som har kommet frem til at det er til de beste for samfunnet at skattene økes. Gitt at skatter skal økes, hvordan skal det gjøres.
Dette kommer jo ikke frem i avisene. Det fremstilles jo som om landets fremste økonomieksperter mener at det er til det beste for landet at skattene økes. At det er et bestillingsverk fra dagens regjering er det lite prat om.
Riktignok ble utvalget satt ned av Erna, men da var mandatet et annet.
Pacino
19.12.2022 kl 16:10
3108
Arveavgiften.
Skatteutvalget foreslår skatt på arv over to millioner kroner. Utvalget vil ha flere ulike satser avhengig av hvor stort beløp det er snakk om og hvem man arver fra. En arv på mellom to og 3,5 millioner kroner skal få seks prosent skatt for barn og barnebarn, men en høyere sats for fjernere slektninger og andre arvtakere.
For summer over 3,5 millioner kroner ønsker utvalget en skatt på 15 prosent for barn og barnebarn, og 22 prosent for andre.
Utvalget påpeker viktigheten av at en ny arveskatt utformes slik at den motvirker skattemotivert utflytting.
Det innebærer at det bør utformes regler som sikrer at skatteplikten til Norge ikke umiddelbart bortfaller ved opphør av bosted i Norge. Dette kan gjøres ved også å knytte skatteplikten til statsborgerskap, slik den tidligere arveavgiftsloven gjorde.
Slike regler kan eventuelt kombineres med regler om minimumsgrenser for antall år arvelater/giver må være utflyttet før skatteplikten opphører, heter det.
Skatt på arv ble en saga blott da Erna Solberg og Siv Jensen inntok regjeringskontorene i 2013. Kort tid etter var arveavgiften fjernet i sin helhet. Selv om den ble fjernet til protester fra blant annet Arbeiderpartiet.
Skatteutvalget foreslår skatt på arv over to millioner kroner. Utvalget vil ha flere ulike satser avhengig av hvor stort beløp det er snakk om og hvem man arver fra. En arv på mellom to og 3,5 millioner kroner skal få seks prosent skatt for barn og barnebarn, men en høyere sats for fjernere slektninger og andre arvtakere.
For summer over 3,5 millioner kroner ønsker utvalget en skatt på 15 prosent for barn og barnebarn, og 22 prosent for andre.
Utvalget påpeker viktigheten av at en ny arveskatt utformes slik at den motvirker skattemotivert utflytting.
Det innebærer at det bør utformes regler som sikrer at skatteplikten til Norge ikke umiddelbart bortfaller ved opphør av bosted i Norge. Dette kan gjøres ved også å knytte skatteplikten til statsborgerskap, slik den tidligere arveavgiftsloven gjorde.
Slike regler kan eventuelt kombineres med regler om minimumsgrenser for antall år arvelater/giver må være utflyttet før skatteplikten opphører, heter det.
Skatt på arv ble en saga blott da Erna Solberg og Siv Jensen inntok regjeringskontorene i 2013. Kort tid etter var arveavgiften fjernet i sin helhet. Selv om den ble fjernet til protester fra blant annet Arbeiderpartiet.
mofs
19.12.2022 kl 16:34
3068
Godt observert vulkan, derfor består utvalgets innstilling bare av en liten justering på formue og inntekt, men desto mer av et smørgåssbord av skatteøkninger som dagens Stortingsflertall kommer til å forsyne seg grovt av. Et år med en ny regjering, som er langt mer venstrevridd enn Stoltenbergs flertallregjering, og det begynner å demre for noen og enhver at vi faktisk bor i et sosialistisk land, og da mener jeg virkelig sosialistisk. Dette er ikke noe sosialdemokratisk lekegreie.
Redigert 19.12.2022 kl 16:36
Fluefiskeren
19.12.2022 kl 16:49
3043
Du verden så du sutrer rundt omkring meg. Jeg sa at jeg synes det er bedre med en arveskatt. Jeg skrev også lavere formueskatt, og en annen modell for den, men det tok du ikke med. Jeg vet at mange er enig med meg i dette. Og hva har Norge skjønt som «alle andre» ha skjønt. Når Norges rikeste dame sier at hun ikke har gjort en dritt ( hennes egne ord). Kun arv fra faren. Da synes jeg faktisk det er på sin plass med arveavgift. Og det har ikke noe med misunnelse å gjøre, men at det er rimelig å bidra litt for de som ikke har jobbet for pengene. Og det kommer jeg å mene til jeg dør.
nordnes
19.12.2022 kl 18:21
2945
Det var interessant at Utvalget peker på et utgangspunkt der Norge har OECDs høyeste andel av befolkningen på helserelaterte ytelser, som uføretrygd og arbeidsavklaringspenger. Utvalget ønsker å gjøre det mer lønnsomt å arbeide, men da burde de fjernet formuesskatten og tatt utflyttingen til Sveits mer på alvor.
nordnes
19.12.2022 kl 18:36
2924
Ettersom jeg forstår vil utvalget likebehandle alle formuesobjekter mht verdsettingen som grunnlag for formuesskatt. Utvalget foreslår så et høyt grunnfradrag på drøyt seks mill. Betyr det at de fleste skal slippe formuesskatt på boligen, men ellers blir mye som før ?
Redigert 19.12.2022 kl 18:37
bulkinvest
19.12.2022 kl 18:57
2899
Arveavgift på penger er nå en ting, men arveavgift på formue av bedrifter som fører til endringer i aksjonærsitsen er bare tragisk, når du får ei regning på arveavgift som gjør at aksjer må selges da er vi på ville veier!!
mofs
20.12.2022 kl 00:05
2715
Problemet med arveavgiften er provenyet, selv med høye de høye satsene som gjaldt med den gamle arveavgiften, så ga det bare 2 - 3 mrd. i statskassen. Når statsbudsjettet er på over 1500 mrd. så kan du selv regne ut hvor lite dette betyr. Arv kan riktignok skape stort stress blant de som arver. Krangel om både boliger og fritidseiendommer blir bare mer komplisert når en avgift skal kalkuleres inn når den ene skal kjøpe ut den/de andre etc. Ergo: det skaper masse stress for befolkningen, uten at det gir noen inntekter for staten. Jeg prater av egen erfaring her. Arveoppgjør kan trekke ut og ta mange år. Siden brede deler av middelklassen har fått smake litt på hvor komplisert arveoppgjør kan være, så er det ingen appetitt verken i H eller Ap på å innføre arveavgiften igjen.
mofs
20.12.2022 kl 00:10
4079
Sånn skjønner jeg det også nordnes. Bunnfradraget kunne godt være høyere synes jeg slik at det bringes mer på linje med andre land som har formueskatt som for eksempel Frankrike og enkelte sveitsiske kantoner. Det beste hadde selvfølgelig vært null formueskatt, men det kan vi bare glemme som norske statsborgere.
Bennyfyfasan
20.12.2022 kl 10:22
3975
Da har vi kommet dit at det er pause på minimum 6 mnd i mottak av søknader på landbasert matfiskoppdrett. Regelverket skal omarbeides...
Husk, nå som grunnrenta kommer vil landbasert bli mer interessant for mange. Dermed - det vil komme en pris og mulighet for grunnrente her også. Ingen skal tjene mer enn staten, og iallefall ikke i distriktene.
https://ilaks.no/staten-stopper-midlertidig-nye-konsesjoner-for-landbasert-fiskeoppdrett/
Husk, nå som grunnrenta kommer vil landbasert bli mer interessant for mange. Dermed - det vil komme en pris og mulighet for grunnrente her også. Ingen skal tjene mer enn staten, og iallefall ikke i distriktene.
https://ilaks.no/staten-stopper-midlertidig-nye-konsesjoner-for-landbasert-fiskeoppdrett/
peaf
20.12.2022 kl 12:23
3922
Det beste er mange og små oppdrettere uten grunnrente, så blir rikedommen fordelt på mange flere. Vilket er enormt positivt med større forbruk på kysten.
Redigert 20.12.2022 kl 12:24
polakk
20.12.2022 kl 13:05
3886
Før hadde vi fiskarbonden, regner med at du ser ser for deg at oppdrettsbonden skal ta over plassen til dei store selskap som Mowi og Lerøy.
Vil påstå at varemerket, norsk laks/Norwegischer Lachs/losos norweski/norwegian salmon ikke hadde vært så sterkt dersom vi ikke hadde hadde hatt ledende oppdretter som Mowi, Salmar og Lerøy.
Jobbet selv en god del med oppdrett i mine yngre dager og næringen har tatt store steg dei siste 10 - 15 årene når det gjelder fiskehelse og miljø.
For å få til dette trengst det ressurser, og det er vanskligere for dei små oppdretterne å komme i besittelse av kapital og kunnskap .
Det er vel ikke uten grunn at små aktører innen oppdrett har samdrift ?
Vil påstå at varemerket, norsk laks/Norwegischer Lachs/losos norweski/norwegian salmon ikke hadde vært så sterkt dersom vi ikke hadde hadde hatt ledende oppdretter som Mowi, Salmar og Lerøy.
Jobbet selv en god del med oppdrett i mine yngre dager og næringen har tatt store steg dei siste 10 - 15 årene når det gjelder fiskehelse og miljø.
For å få til dette trengst det ressurser, og det er vanskligere for dei små oppdretterne å komme i besittelse av kapital og kunnskap .
Det er vel ikke uten grunn at små aktører innen oppdrett har samdrift ?
Redigert 20.12.2022 kl 13:06
ibyx
20.12.2022 kl 13:15
3874
Det kan blir en svær juridisk nøtt dersom man skal betale grunnrenteskatt på landanlegg?
Da er vi farlig å sammenligne med deler av landbruket fx?
Betale for beliggenhet: uaktuelt. Da må alle som driver med næring på land betale.
Bruk av havvann? Vanskelig. Hva med bruk av luft? Utslipp av gjødsel i vassdrag?
Og man kan jo ikke kalle bruk av havvann for grunnrenteskatt?
men ordet er kanskje mindre viktig? eller kanskje nettopp ikke i juridiske termer?
Hva så om man pumpet inn og ut vann utenfor 12-milsgrensa! 🤣
Da er vi farlig å sammenligne med deler av landbruket fx?
Betale for beliggenhet: uaktuelt. Da må alle som driver med næring på land betale.
Bruk av havvann? Vanskelig. Hva med bruk av luft? Utslipp av gjødsel i vassdrag?
Og man kan jo ikke kalle bruk av havvann for grunnrenteskatt?
men ordet er kanskje mindre viktig? eller kanskje nettopp ikke i juridiske termer?
Hva så om man pumpet inn og ut vann utenfor 12-milsgrensa! 🤣
Pacino
20.12.2022 kl 13:23
3865
Nytt bunnivå for Støre – Vedum under sperregrensen.
Statsminister Jonas Gahr Støre (Ap) får en vond julegave i Vårt Lands desembermåling. Arbeiderpartiet er mindre enn SV og Rødt til sammen og under 15 prosent.
Høyre ligger på sin side på 35,6 prosent i målingen, en økning på 2 prosentpoeng.
Ap faller med 0,8 prosentpoeng til 14,6. Dersom dette var valgresultat, ville det ha vært det dårligste i et fritt valg i Arbeiderpartiets historie. Partiet fikk i 1903 en oppslutning på 9,7 prosent. Da var Norge i union med Sverige og det var ikke direktevalg til Stortinget.
Støres regjeringspartner Senterpartiet faller med hele 1,2 prosentpoeng til 3,8. Rødt og Fremskrittspartiet har derimot økt med henholdsvis 1,4 og 1,5 prosentpoeng.
Av de mindre partiene er det kun Venstre og MDG som er over sperregrensen. KrF og Sp er under. Oppslutningen til andre partier har også falt kraftig fra Vårt Lands novembermåling, der Industri- og næringspartiet var inne på Stortinget.
Partienes oppslutning i målingen er som følger: H 35,6 (2), Ap 14,6 (-0,8), Frp 14,2 (1,5), SV 8,8 (-0,3), Rødt 7,7 (1,4), V 4,2 (0,7), MDG 4,1 (0,8), Sp 3,8 (-1,2), KrF 3,1 (-0,3), Andre 2 (-4,8)
Målingen er utført av Norstat for Vårt Land mellom 13. og 17. desember. Det er 947 respondenter, og feilmarginene ligger mellom 1,1 og 3,7 prosentpoeng.
Statsminister Jonas Gahr Støre (Ap) får en vond julegave i Vårt Lands desembermåling. Arbeiderpartiet er mindre enn SV og Rødt til sammen og under 15 prosent.
Høyre ligger på sin side på 35,6 prosent i målingen, en økning på 2 prosentpoeng.
Ap faller med 0,8 prosentpoeng til 14,6. Dersom dette var valgresultat, ville det ha vært det dårligste i et fritt valg i Arbeiderpartiets historie. Partiet fikk i 1903 en oppslutning på 9,7 prosent. Da var Norge i union med Sverige og det var ikke direktevalg til Stortinget.
Støres regjeringspartner Senterpartiet faller med hele 1,2 prosentpoeng til 3,8. Rødt og Fremskrittspartiet har derimot økt med henholdsvis 1,4 og 1,5 prosentpoeng.
Av de mindre partiene er det kun Venstre og MDG som er over sperregrensen. KrF og Sp er under. Oppslutningen til andre partier har også falt kraftig fra Vårt Lands novembermåling, der Industri- og næringspartiet var inne på Stortinget.
Partienes oppslutning i målingen er som følger: H 35,6 (2), Ap 14,6 (-0,8), Frp 14,2 (1,5), SV 8,8 (-0,3), Rødt 7,7 (1,4), V 4,2 (0,7), MDG 4,1 (0,8), Sp 3,8 (-1,2), KrF 3,1 (-0,3), Andre 2 (-4,8)
Målingen er utført av Norstat for Vårt Land mellom 13. og 17. desember. Det er 947 respondenter, og feilmarginene ligger mellom 1,1 og 3,7 prosentpoeng.
Bennyfyfasan
20.12.2022 kl 14:55
3812
Det kan de gjøre med prising eller "vedheng" på konsesjonene som blir gitt. Det kan bli en pris, leie eller sammenheng med ett prisbilde.
Jeg har aldri hatt så liten tillit til politikere som nå. Husk - de stopper ikke utdelingen av konsesjoner uten grunn for landanlegg. Her ligger det noe bak - og er det AP skal det betales.
Jeg har aldri hatt så liten tillit til politikere som nå. Husk - de stopper ikke utdelingen av konsesjoner uten grunn for landanlegg. Her ligger det noe bak - og er det AP skal det betales.
Bennyfyfasan
20.12.2022 kl 15:03
3808
Da har kampen om byråkratiske stillinger startet....her blir det masse "verdiskapning"....
– Vi tillater oss allerede nå å si at dersom det er noen plasser det finnes kompetanse både økonomisk og juridisk til å etablere noe slikt, så er det i Bergen, sier Tom-Christer Nilsen, næringspolitisk sjef i Bergen Næringsråd til Intrafish.
Næringsalliansen Vestland, der Bergen er en del av, representerer 16 næringslivsforeninger i fylket under samme navn. I sitt høringssvar avrunder de innspillet med følgende:
«Vi forutsetter til slutt at det her vil måtte bli oppretta et havbruksskattekontor og en normprisnemd på samme måte som olje og gass. I så tilfelle vil vi allerede nå signalisere at et slikt kontor og en slik nemnd bør legges til Vestland og Bergen, ettersom det er fra selskap i dette område en stor del av grunnrenteskatten skal betales»
Byråkratisk stikk
Nilsen påpeker at ønske om havbruksskattekontor i Bergen er både sagt som et seriøst ønske, men også som et lite stikk mot regjeringens forslag.
– Det er indirekte kritikk av byråkratiet som må etableres med grunnrenteskatt. Vi setter det helt på spissen for det er klart at man må bruke enormt mye tid og ressurser på grenseoppganger når man heller burde bruke tid på å utvikle næringen, sier Nilsen, som tidligere satt på Stortinget for Høyre.
– Men det har en seriøs undertone også siden vi syns denne saken er altfor lettvint håndtert av myndighetene. Vi henviser til olje og gass i høringssvaret fordi vi vet at man måtte etter årevis konflikt etablere et eget oljeskattekontor.
Må se på flere tusen anlegg
Mesteparten av høringsinnspillet deres handler om forslaget om grunnrenteskatt og konsekvenser for næringen. De ber blant annet om en konsekvensutredning før man innfører skatten. Men de velger altså også å se på problemet byråkratisk med gjennomføringen av skatten også.
– Vi ser begge deler av verdikjeden. Det er massevis av problemstillinger som må håndteres ved innføring av grunnrente på havbruk. Spesielt normprisrådet som er foreslått. Slik vi ser det betyr det at vi må opprette et eget byråkrati, et eget skattekontor, for å få det til. Derfor varsler vi nå at det bør ligge i Bergen, slår Nilsen fast.
En ting er at det vil føre til utfordringer for næringen. En annen er for staten selv, påpeker han.
– Det er bare å se på Oljeskattekontoret som må håndtere 60 felt. Her er det flere tusen anlegg med enkeltmerder på tusen lokasjoner som må ses på.
https://www.intrafish.no/nyheter/vil-ha-eget-havbruksskattekontor-i-bergen/2-1-1377501
– Vi tillater oss allerede nå å si at dersom det er noen plasser det finnes kompetanse både økonomisk og juridisk til å etablere noe slikt, så er det i Bergen, sier Tom-Christer Nilsen, næringspolitisk sjef i Bergen Næringsråd til Intrafish.
Næringsalliansen Vestland, der Bergen er en del av, representerer 16 næringslivsforeninger i fylket under samme navn. I sitt høringssvar avrunder de innspillet med følgende:
«Vi forutsetter til slutt at det her vil måtte bli oppretta et havbruksskattekontor og en normprisnemd på samme måte som olje og gass. I så tilfelle vil vi allerede nå signalisere at et slikt kontor og en slik nemnd bør legges til Vestland og Bergen, ettersom det er fra selskap i dette område en stor del av grunnrenteskatten skal betales»
Byråkratisk stikk
Nilsen påpeker at ønske om havbruksskattekontor i Bergen er både sagt som et seriøst ønske, men også som et lite stikk mot regjeringens forslag.
– Det er indirekte kritikk av byråkratiet som må etableres med grunnrenteskatt. Vi setter det helt på spissen for det er klart at man må bruke enormt mye tid og ressurser på grenseoppganger når man heller burde bruke tid på å utvikle næringen, sier Nilsen, som tidligere satt på Stortinget for Høyre.
– Men det har en seriøs undertone også siden vi syns denne saken er altfor lettvint håndtert av myndighetene. Vi henviser til olje og gass i høringssvaret fordi vi vet at man måtte etter årevis konflikt etablere et eget oljeskattekontor.
Må se på flere tusen anlegg
Mesteparten av høringsinnspillet deres handler om forslaget om grunnrenteskatt og konsekvenser for næringen. De ber blant annet om en konsekvensutredning før man innfører skatten. Men de velger altså også å se på problemet byråkratisk med gjennomføringen av skatten også.
– Vi ser begge deler av verdikjeden. Det er massevis av problemstillinger som må håndteres ved innføring av grunnrente på havbruk. Spesielt normprisrådet som er foreslått. Slik vi ser det betyr det at vi må opprette et eget byråkrati, et eget skattekontor, for å få det til. Derfor varsler vi nå at det bør ligge i Bergen, slår Nilsen fast.
En ting er at det vil føre til utfordringer for næringen. En annen er for staten selv, påpeker han.
– Det er bare å se på Oljeskattekontoret som må håndtere 60 felt. Her er det flere tusen anlegg med enkeltmerder på tusen lokasjoner som må ses på.
https://www.intrafish.no/nyheter/vil-ha-eget-havbruksskattekontor-i-bergen/2-1-1377501
Bennyfyfasan
20.12.2022 kl 15:33
3781
Jeg har tjent og tjener mine penger hos små oppdrettere. Når det er sagt er det de store som drar lasset i markedsutvikling og innen fiskevelferd. De satser først på postsmolt og moderne slakteri
Det er rett og slett sykt det politikerne driver med nå. De skjønner ikke hva de gjør slags skade. De skulle ha justert produksjonsavgiften etter behov - eller kjørt færøy modell. De ville ha fått pengene inn uten noe som helst bråk. Dette er selvpining av seg selv og næringa
Det er rett og slett sykt det politikerne driver med nå. De skjønner ikke hva de gjør slags skade. De skulle ha justert produksjonsavgiften etter behov - eller kjørt færøy modell. De ville ha fått pengene inn uten noe som helst bråk. Dette er selvpining av seg selv og næringa
Redigert 20.12.2022 kl 16:20
True
20.12.2022 kl 16:26
3756
Det kom ikke akkurat som noen overraskelse. Glad folk endelig har våknet opp. Kanskje jeg får det som jeg vil, og regjeringen blir kastet. For det ser faktisk slik ut nå. Da blir det i det minste en god jul for alle, rike og fattige.
Pacino
20.12.2022 kl 16:43
3742
Regner med at Støre har en forklaring, eller rettere sagt en bortforklaring på meningsmålingen. Skal AP nå i tillegg følge Skatteutvalgets råd om å øke skattene for pensjonistene kan de like godt legge inn årene først som sist, det hadde i så tilfelle vært finito finale for sosialistene.
Et hvert parti som prøver seg på et simpelt triks som dette, burde selv vite at de ikke har noe livets rett til å styre noe som helst i dette landet, ta fra de som har jobbet i 40 - 50 år, de som har vært med på å bygge opp den velferdsstaten vi har i dag, er vel ikke akkurat rette oppskriften på å få høyere oppslutning på meningsmålingene. Pensjonistene har fått med seg forslaget, vær ikke i tvil.
Regjeringen Støre/Vedum blir nok historiske, men kanskje ikke helt som de hadde sett for seg.
Et hvert parti som prøver seg på et simpelt triks som dette, burde selv vite at de ikke har noe livets rett til å styre noe som helst i dette landet, ta fra de som har jobbet i 40 - 50 år, de som har vært med på å bygge opp den velferdsstaten vi har i dag, er vel ikke akkurat rette oppskriften på å få høyere oppslutning på meningsmålingene. Pensjonistene har fått med seg forslaget, vær ikke i tvil.
Regjeringen Støre/Vedum blir nok historiske, men kanskje ikke helt som de hadde sett for seg.
Kajtek
20.12.2022 kl 17:53
3714
For noe tull. Hvorfor skal hun skatte for noe som foreldrene hennes har skattet for flere ganger. Foreldrene hennes har jobbet og spart i mange år for å gi bedre start til barna sine. Jeg får ikke noe arv. Det er ingen som kan gi meg noe men jeg synes det er noe drit.
mofs
20.12.2022 kl 17:56
3712
USA har begrepet "lame duck" på presidenter uten reell makt. Med gråskjæret som hviler over en mer og mer presset og nedtrykt statsminister, kan vi kanskje innføre begrepet "walking dead".
Redigert 20.12.2022 kl 17:57
True
20.12.2022 kl 18:47
3668
Sitter og leser denne artikkelen nå: https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/8J5lxr/stoeres-skittstorm
Og det som går opp for meg, og det vanlige folk ikke forstår, er at uavhengig av hvem som styrer regjeringen, så handler alt om kompetanse og selv-interesse. Det er derfor vanlige folk ikke har fått det granne bedre.
Skal du oppnå noe og få det bedre, så må du selv yte og fortjene det. Sånn er det bare, og det er som Støre selv sier; "Det finnes ingen quick fix".
Men det var vel det Sossene trodde de skulle oppnå med denne regjeringen. En quick fix som løser alles problemer. Jaja, det er lov å drømme og håpe, men velkommen til virkeligheten!
Og det som går opp for meg, og det vanlige folk ikke forstår, er at uavhengig av hvem som styrer regjeringen, så handler alt om kompetanse og selv-interesse. Det er derfor vanlige folk ikke har fått det granne bedre.
Skal du oppnå noe og få det bedre, så må du selv yte og fortjene det. Sånn er det bare, og det er som Støre selv sier; "Det finnes ingen quick fix".
Men det var vel det Sossene trodde de skulle oppnå med denne regjeringen. En quick fix som løser alles problemer. Jaja, det er lov å drømme og håpe, men velkommen til virkeligheten!
Fluefiskeren
20.12.2022 kl 19:02
3646
Virker ikke som du vet hva sosser betyr. Fra Wiki:
« Soss er et norsk slanguttrykk som brukes om ungdommer/eldre som har overklasseadferd og viser sin velstand i form av materielle goder, særlig dyre merkeklær og annet.[1] Ordet er en kortform av sosietet, et fremmedord fra fransk som på norsk betyr «overklasse, aristokrati, de finere kretsene, fornemme personers selskap».»
« Soss er et norsk slanguttrykk som brukes om ungdommer/eldre som har overklasseadferd og viser sin velstand i form av materielle goder, særlig dyre merkeklær og annet.[1] Ordet er en kortform av sosietet, et fremmedord fra fransk som på norsk betyr «overklasse, aristokrati, de finere kretsene, fornemme personers selskap».»
mofs
20.12.2022 kl 19:36
3620
Å være politisk rådgiver for Støre i disse dager må være verdens enkleste jobb, selv om Støre klarte å rote til dette også med han Mckinsey fyren. Det er åpenbart hva som har skjedd. Til sammen står sosialismen sterkt i landet. SP - R - SV og AP får støtte fra litt over 30 %. Problemet er bare at H er større enn alle de sosialistiske partiene til sammen. Støre har mistet grepet om moderate sentrumsvelgere. Velgerne i midten har totalt mistet tilliten til regjeringen. De misliker ikke bare kombinasjonen av dyrtid og høyere skatter, men de er redd for hva som vil komme neste gang. Å øke skattene i en dyrtid, er sjelden en god oppskrift; da det er svakt inflasjonsdrivende og fører til at sentralbanken må opptre mer aggressivt. Det eneste som må til er at Støre tar en Mitterand eller en Clinton, innrømmer at han har fucka opp og foretar en kraftig høyredreining. (Derfor er det så lett å være hans rådgiver). En potensiell høyredreining sitter imidlertid langt inne slik ståa er nå både internt og eksternt. Ingeniørene og økonomene er ikke lenger til stede som policymakers internt i partiet. De som vet hva som skal til for å bygge landet, er byttet ut mot forvirrede kvinnemennesker som kun er opptatt av ulike normer og fjotterier: me-too, forskjellsNorge og at offentlige prosjekter skal være spennende snarere enn effektive. Eksternt har han problemer med å takle dyrtiden, fordi dette fordrer at offentlig sektor effektiviseres, noe som hans partifeller ikke vil høre snakk om: det er jo ikke noe kult. Når han ikke kan spe på med oljepengebruk (dyrtid), er han henvist til å sette opp skattene. I år snakket han om å tette hullet på ca. 30 mrd i budsjettet. Det samme hullet oppstår i løpet av neste år også i takt med at ingenting gjøres for å stoppe de skyhøye overføringene til private. Så lett det må være å være hans rådgiver. Desto vanskeligere er det å sette dreiningen ut i livet, som Støre selv sier: det er ingen "quick fix". Han sitter fast i sin egen revesaks, der problemene internt er vel så store som eksternt. Arbeiderpartiet har mistet styringsevnen, og det skjedde på Støres vakt. Rekrutteringen til partiet har sviktet, og har ingenting annet enn feil folk, på feil plass.
Redigert 20.12.2022 kl 20:25
Pacino
20.12.2022 kl 22:31
3557
Akkurat det du skriver om skattene her er vel også årsaken til at regjeringen får så lav oppslutning på meningsmålingene. Det er bare det at de ikke forstår det selv, eller de vil ikke forstå det, eller kanskje det er så enkelt at de ikke vil innrømme det.
Hver gang Støre får spørsmål om dårlige meningsmålinger babler han i vei nærmest på auto-pilot, det er Putin, det er Ukraina, det er høyere inflasjon, det er høyere strømpriser uten å nevne med et eneste ord at skattene skal opp med 50 milliarder fra neste år, dette er skatter de aller fleste her i landet vil bli rammet av.
Utbytteskatt ...
Personbeskatning ...
Formuesskatt ...
Arbeidsgiveravgift - Innføring av et ekstra trinn på lønnsinntekter over kr 750 000 ...
Grunnrenteskatt på havbruk ...
Kraftbeskatning - Økt sats i grunnrenteskatten for vannkraft og innføring av høyprisbidrag ...
Grunnrenteskatt på landbasert vindkraft ...
Petroleumsskatt – reduksjon av friinntektssatsen i de midlertidige reglene i petroleumsskatteloven § 11 ...
Dette var bare noen av skattene som skal opp fra neste år, legger til en link med enda flere skatter og avgifter regjeringen skal plage folk med i tiden som kommer.
https://www.bdo.no/nb-no/bloggen/viktigste-endringer-for-skatt-og-avgift-i-statsbudsjettet-2023#:~:text=Statsbudsjett%202023%3A%20Skatteendringer%201%20Utbytteskatt%20...%202%20Personbeskatning,reglene%20i%20petroleumsskatteloven%20%C2%A7%2011%20...%20Flere%20elementer
Kan godt hende at det norske folk har en gi blaffen holdning til politikk, men når de blir presset opp i et hjørne vet de å si i fra, noe som også meningsmålingene viser nå til dags.
Støre forsøker seg på gamle triks. Det kalles inn til toppmøter, det utnevnes utvalg, og han vil satse ekstra på helse- og velferdstjenester for de med dårligst økonomi i en dyr tid. Han skal fordele og omfordele. Men siden midlene konfiskeres i store summer fra vanlige folk som ikke er rike, men som jobber og betaler skatt, så nå fungerer det ikke lenger å si at det er kun de rikeste som skal betale mer skatt.
En smellfeit og styrtrik stat som har ødelagt Norge gjennom idiotisk energipolitikk, fordi klima trumfer alt. En stat som ikke evner å begrense stadig økende utgifter, men som er i ferd med å bli eksperter til å ruinere sin egen befolkning.
Bløffmakeren Vedum sa at hvis man ikke innførte lakseskatt, så måtte man legge ned sykehus. Slik argumentasjon er mildt sagt uredelig, det finnes ingen i dette landet som biter på noe sånt bullshit.
I tillegg til dette er det ikke bare bønder som subsidieres her i landet, se også på næringsminister Vestre som også hører til dem som nyter godt av subsidier: 5,8 millioner i støtte fra Enova, 45 millioner fra Innovasjon Norge og 44 millioner fra kommunen, til sammen 95 millioner, for å produsere utemøbler i det offentlige rom. Han nyter godt av midler han har fått fra det offentlige (og delvis bevilget seg selv), og så skal han liksom være rett mann å begripe hva slags problemer vanlige folk sliter med.
Med et Oljefond/Statens Pensjonsfond som i dag har en markedsverdi på 12 800 milliarder blir det vanskelig for folk flest å forstå at vi er i en krise, og enda mer vanskelig blir det når det legges opp til 50 milliarder i økte skatter og avgifter, allikevel sitter Støre fortsatt og venter på at de som sitter på gjerdet skal hoppe ned i fanget hans, ..Ja vel, født i 1960 og fortsatt tror han vel på Julenissen
Hver gang Støre får spørsmål om dårlige meningsmålinger babler han i vei nærmest på auto-pilot, det er Putin, det er Ukraina, det er høyere inflasjon, det er høyere strømpriser uten å nevne med et eneste ord at skattene skal opp med 50 milliarder fra neste år, dette er skatter de aller fleste her i landet vil bli rammet av.
Utbytteskatt ...
Personbeskatning ...
Formuesskatt ...
Arbeidsgiveravgift - Innføring av et ekstra trinn på lønnsinntekter over kr 750 000 ...
Grunnrenteskatt på havbruk ...
Kraftbeskatning - Økt sats i grunnrenteskatten for vannkraft og innføring av høyprisbidrag ...
Grunnrenteskatt på landbasert vindkraft ...
Petroleumsskatt – reduksjon av friinntektssatsen i de midlertidige reglene i petroleumsskatteloven § 11 ...
Dette var bare noen av skattene som skal opp fra neste år, legger til en link med enda flere skatter og avgifter regjeringen skal plage folk med i tiden som kommer.
https://www.bdo.no/nb-no/bloggen/viktigste-endringer-for-skatt-og-avgift-i-statsbudsjettet-2023#:~:text=Statsbudsjett%202023%3A%20Skatteendringer%201%20Utbytteskatt%20...%202%20Personbeskatning,reglene%20i%20petroleumsskatteloven%20%C2%A7%2011%20...%20Flere%20elementer
Kan godt hende at det norske folk har en gi blaffen holdning til politikk, men når de blir presset opp i et hjørne vet de å si i fra, noe som også meningsmålingene viser nå til dags.
Støre forsøker seg på gamle triks. Det kalles inn til toppmøter, det utnevnes utvalg, og han vil satse ekstra på helse- og velferdstjenester for de med dårligst økonomi i en dyr tid. Han skal fordele og omfordele. Men siden midlene konfiskeres i store summer fra vanlige folk som ikke er rike, men som jobber og betaler skatt, så nå fungerer det ikke lenger å si at det er kun de rikeste som skal betale mer skatt.
En smellfeit og styrtrik stat som har ødelagt Norge gjennom idiotisk energipolitikk, fordi klima trumfer alt. En stat som ikke evner å begrense stadig økende utgifter, men som er i ferd med å bli eksperter til å ruinere sin egen befolkning.
Bløffmakeren Vedum sa at hvis man ikke innførte lakseskatt, så måtte man legge ned sykehus. Slik argumentasjon er mildt sagt uredelig, det finnes ingen i dette landet som biter på noe sånt bullshit.
I tillegg til dette er det ikke bare bønder som subsidieres her i landet, se også på næringsminister Vestre som også hører til dem som nyter godt av subsidier: 5,8 millioner i støtte fra Enova, 45 millioner fra Innovasjon Norge og 44 millioner fra kommunen, til sammen 95 millioner, for å produsere utemøbler i det offentlige rom. Han nyter godt av midler han har fått fra det offentlige (og delvis bevilget seg selv), og så skal han liksom være rett mann å begripe hva slags problemer vanlige folk sliter med.
Med et Oljefond/Statens Pensjonsfond som i dag har en markedsverdi på 12 800 milliarder blir det vanskelig for folk flest å forstå at vi er i en krise, og enda mer vanskelig blir det når det legges opp til 50 milliarder i økte skatter og avgifter, allikevel sitter Støre fortsatt og venter på at de som sitter på gjerdet skal hoppe ned i fanget hans, ..Ja vel, født i 1960 og fortsatt tror han vel på Julenissen
Redigert 20.12.2022 kl 22:37
mofs
21.12.2022 kl 00:27
3481
Ja, det er helt åpenbart at årets skatteøkninger oppleves som krevende all den tid alt annet blir såpass mye dyrere, det er en no-brainer. For å redde seg inn igjen bør Støre finne en passende anledning til å adressere folket og si som Clinton etter han tapte guvernærvalget i 1980 og mistet flertallet i kongressen 1993: "Sorry, I raised your taxes too much". Det kan være veien tilbake, men jeg tror ikke Støre har den samme fleksibiliteten. Sannsynligvis vil vi fortsette å se "dead man walking".
Mitt andre poeng er at Arbeiderpartiet ikke lenger består av personligheter som vet hva som trengs. Hvor er en Stoltenberg som reformerte pensjonssystemet? En Hernes som reformerte helsevesenet? En Hermansen som gjorde Televerket om til en global suksessbedrift? Partiet mangler samfunnsbyggere, industriherrer og tenkere. Ja,ja, han Vestre gjør jo sitt beste for å skape litt blest om regjeringens industriprosjekter, men disse prosjektene er for blasse til å vekke noen begeistring. Så vi kommer til å få en batterifabrikk og noen vindmøller om noen år, hva så? - Det har jo alle andre land også. Jeg tror mange sentrumsvelgere ser på Arbeiderpartiet i dag som bare en annen versjon av SV. I partiets retorikk (og forsåvidt praktisk politikk også) fremstår det som et parti med manglende forståelse for en sunn balansen mellom privat og offentlig sektor, et parti som fullstendig har glemt slagordet skape for å fordele.
I kjølvannet av mangelen på sterke personligheter i partiet, dvs. noen som har evne til å abstrahere noe vanskelig inn i et enkelt budskap om hva som kan fremstå som en balansert og fornuftig retning framover, så mister selv mangeårige sosialdemokrater trua, setter seg på gjerdet eller går til Høyre. De ser at ingen virkelige løsninger blir presentert. Bare mer av det samme vi har sett til nå og i bakgrunnen kjører SP sine reverseringsprosjekter som bare gjør alt enda mer ineffektivt.
Nei, Støre er nok ingen Clinton, med evne til å snu på flisa. Han har heller ikke støttespillere som kan hjelpe han. Hans egne trekker han bare enda lenger ned.
Mitt andre poeng er at Arbeiderpartiet ikke lenger består av personligheter som vet hva som trengs. Hvor er en Stoltenberg som reformerte pensjonssystemet? En Hernes som reformerte helsevesenet? En Hermansen som gjorde Televerket om til en global suksessbedrift? Partiet mangler samfunnsbyggere, industriherrer og tenkere. Ja,ja, han Vestre gjør jo sitt beste for å skape litt blest om regjeringens industriprosjekter, men disse prosjektene er for blasse til å vekke noen begeistring. Så vi kommer til å få en batterifabrikk og noen vindmøller om noen år, hva så? - Det har jo alle andre land også. Jeg tror mange sentrumsvelgere ser på Arbeiderpartiet i dag som bare en annen versjon av SV. I partiets retorikk (og forsåvidt praktisk politikk også) fremstår det som et parti med manglende forståelse for en sunn balansen mellom privat og offentlig sektor, et parti som fullstendig har glemt slagordet skape for å fordele.
I kjølvannet av mangelen på sterke personligheter i partiet, dvs. noen som har evne til å abstrahere noe vanskelig inn i et enkelt budskap om hva som kan fremstå som en balansert og fornuftig retning framover, så mister selv mangeårige sosialdemokrater trua, setter seg på gjerdet eller går til Høyre. De ser at ingen virkelige løsninger blir presentert. Bare mer av det samme vi har sett til nå og i bakgrunnen kjører SP sine reverseringsprosjekter som bare gjør alt enda mer ineffektivt.
Nei, Støre er nok ingen Clinton, med evne til å snu på flisa. Han har heller ikke støttespillere som kan hjelpe han. Hans egne trekker han bare enda lenger ned.
Bennyfyfasan
21.12.2022 kl 00:31
3479
Her er en som ordlegger seg godt. Lyseslukkerne i regjeringen :-(
Det er liksom ikke like mye fart i de som støtter grepene til regjeringa...det er blitt stille i fjøset
https://ilaks.no/lyseslukkerne-i-regjeringen-slar-til-igjen/
Det er liksom ikke like mye fart i de som støtter grepene til regjeringa...det er blitt stille i fjøset
https://ilaks.no/lyseslukkerne-i-regjeringen-slar-til-igjen/
mofs
21.12.2022 kl 00:55
3458
Jasså, får vi konkurranse fra Sverige og Säffle av alle plasser. Da kan jo svenskene bruke Säffle-bussene til å frakte laksen ut på markedet.
oivindl
21.12.2022 kl 07:45
3372
"uten å nevne med et eneste ord at skattene skal opp med 50 milliarder fra neste år, dette er skatter de aller fleste her i landet vil bli rammet av."
Har du noen dokumentasjon på det?
"De som tjener under 750.000 kroner får en samlet skattelettelse på nær 4,5 milliarder kroner."
https://frifagbevegelse.no/nyheter/hoytlonte-ma-betale-95000-kroner-mer-i-skatt-slik-pavirker-endringene-deg-6.158.906283.052ea08614
"Vel 3 millioner nordmenn får lavere skatt, mens 1,5 millioner får høyere skatt."
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/76d1Ww/statsbudsjettet-2023-slik-blir-skatten-din-neste-aar
Har du noen dokumentasjon på det?
"De som tjener under 750.000 kroner får en samlet skattelettelse på nær 4,5 milliarder kroner."
https://frifagbevegelse.no/nyheter/hoytlonte-ma-betale-95000-kroner-mer-i-skatt-slik-pavirker-endringene-deg-6.158.906283.052ea08614
"Vel 3 millioner nordmenn får lavere skatt, mens 1,5 millioner får høyere skatt."
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/76d1Ww/statsbudsjettet-2023-slik-blir-skatten-din-neste-aar
Redigert 21.12.2022 kl 07:51
oivindl
21.12.2022 kl 08:07
3334
"Slike plutselige endringer i rammebetingelsene øker dog investeringene utenfor Norge. Seinest i dag fikk RE:OCEAN i Sverige 530 millioner svenske kroner i lån fra European Investment Bank (EIB) for å bygge et landbasert anlegg for oppdrett av laks i Säffle."
Er det virkelig slik at RE:OCEAN og EIB hiver seg rundt og investerer/gir lån basert på grunnrenteskatten i Norge?
Det ser ikke slik ut om man leser linken. Det er vel heller ikke slik at resten av verdens oppdrettsnasjoner ventet på grunnrenteskatten før de investerte.
Er det virkelig slik at RE:OCEAN og EIB hiver seg rundt og investerer/gir lån basert på grunnrenteskatten i Norge?
Det ser ikke slik ut om man leser linken. Det er vel heller ikke slik at resten av verdens oppdrettsnasjoner ventet på grunnrenteskatten før de investerte.
Bennyfyfasan
21.12.2022 kl 08:44
3305
Nei - men resten av verden ser vel at det ikke blir like stor vekst i Norge som antatt. Dermed blir laks mye mer lønnsomt utenfor Norge i fremtida. Hva skjer da med investeringer?
Bare vent til valutafordelen forsvinner.
Bare vent til valutafordelen forsvinner.
Redigert 21.12.2022 kl 08:46
Pacino
21.12.2022 kl 08:52
3295
Hvilken verden lever du egentlig i? Det er vel nok å se på meningsmålingene nå for tiden, det er vel mer enn dokumentasjon bare der. Tror du virkelig det er kun de som tjener over 750 000 som forlater regjeringspartiene nå?
Min mor på 84 år er pensjonist, hun har spinket og spart seg opp 300 000 kr Hun har to hus, hovedhuset hun bor i selv, det andre tilhørte mine besteforeldre og har stått tomt de siste 30 årene, men blir allikevel kalt sekundærbolig.
Med sine oppsparte 300 000 kr står hun dermed oppført med nærmere 2500 000 i formue, tror du hun som pensjonist har inntekt over 750 000, tror du hun får skattelette med dagens regjering?
Formuesverdien er en gitt prosentandel av denne boligverdien. For inntektsårene 2021 og 2022 settes formuesverdien av sekundærboliger til henholdsvis 90 og 95 prosent av boligverdien. (For primærboliger settes formuesverdien til 25 prosent av boligverdien).
Dette var bare ett av mange eksempler hvordan den virkelige verden fungerer, når du blir voksen og skal begynne å skatte selv, vil du nok legge av deg kveruleringen du også, det finnes håp for alle, til og med for deg.
Min mor på 84 år er pensjonist, hun har spinket og spart seg opp 300 000 kr Hun har to hus, hovedhuset hun bor i selv, det andre tilhørte mine besteforeldre og har stått tomt de siste 30 årene, men blir allikevel kalt sekundærbolig.
Med sine oppsparte 300 000 kr står hun dermed oppført med nærmere 2500 000 i formue, tror du hun som pensjonist har inntekt over 750 000, tror du hun får skattelette med dagens regjering?
Formuesverdien er en gitt prosentandel av denne boligverdien. For inntektsårene 2021 og 2022 settes formuesverdien av sekundærboliger til henholdsvis 90 og 95 prosent av boligverdien. (For primærboliger settes formuesverdien til 25 prosent av boligverdien).
Dette var bare ett av mange eksempler hvordan den virkelige verden fungerer, når du blir voksen og skal begynne å skatte selv, vil du nok legge av deg kveruleringen du også, det finnes håp for alle, til og med for deg.
Redigert 21.12.2022 kl 10:59
oivindl
21.12.2022 kl 08:52
3302
Da burde siste avsnitt i artikkelen vært droppet eller omarbeidet. Et slikt haltende resonnement kan jo påvirke kredibiliteten til resten av artikkelen.
oivindl
21.12.2022 kl 08:55
3304
"Tror du virkelig det er kun de som tjener over 750 000 som forlater regjeringspartiene nå?"
Det har jeg overhodet ikke kommentert.
Spurte kun om dokumentasjon på dine påstander vedrørende hvem som får økt skatt.
Det har jeg overhodet ikke kommentert.
Spurte kun om dokumentasjon på dine påstander vedrørende hvem som får økt skatt.
Bennyfyfasan
21.12.2022 kl 08:57
3306
det var ikke det jeg mente. Jeg skal ikke stå for det som er i artikkelen - det er gjort på grunnlag av det han (skribenten) ser og hører direkte i markedet. Han er som du ser en del av det.
Jeg hører heller på folk som er direkte involvert i en bransje enn politikere og samfunnsøkonomer fra storbyene. Vi ser hvem som har og får rett. Det har også folk begynt å skjønne nå (for å si det MILDT)
Jeg hører heller på folk som er direkte involvert i en bransje enn politikere og samfunnsøkonomer fra storbyene. Vi ser hvem som har og får rett. Det har også folk begynt å skjønne nå (for å si det MILDT)
mofs
21.12.2022 kl 10:05
3281
Innlegget ditt er en god forklaring på hvorfor det går så dårlig med regjeringen. Hele argumentasjonen din er "oss" mot "dem". Det har aldri vært sånn i Norge. I Norge har alle bidratt ut i fra sine forutsetninger. Nordmenn aksepterer at skattenivået er høyt. Derfor betaler kapitalistene noen av de høyeste skattene i OECD-området på samme måte som lønnstakerne. Velgerne ser at når rammebetingelsene endres dramatisk for en eller flere næringer og kapitalen flytter utenlands, så gavner det ingen. Ettersom denne regjeringen endrer den sunne balansen mellom arbeid og kapital, så skjønner selv de som får noen lusne tusenlapper i skattelette i en dyrtid at det er framtida for Norge som står på spill. Det har blitt noe latinamerikanskt over retorikken til regjeringen. Noen må tas (dem) for at vi skal få det bedre (oss). Nordmenn liker det ikke. Vi vil ha landet vårt tilbake.