Staten tar 884 kr i skatt per 1000 kr i resultat i et AS

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
30.03.2023 kl 01:22
Automatisk lukket grunnet trådens størrelse. (Beklager.)
Ringern
06.10.2022 kl 21:17 231059

Som et svært forenklet eksempel har jeg brukt et børsnotert oppdrettselskap som har et resultat på 1000 kr før skatt og betaler alt ut i utbytte til aksjonærene som er i formueskatt posisjon

1000 kr resultat før skatt
-220 kr i selskapskatt 22%
-400 kr i grunnrenteskatt 40%
Rest:

380 kr utbetales til aksjonær som utbytte
-144 kr utbytteskatt 37,84%

Rest
236 kr
- 120 kr formuesskatt 1% av beregnet verdi av 1000 kr resultat med p/e 15 dvs 15000x 80% kr i formuesverdi
Rest
116 kr

For et resultat før skatt på 1000 kr i et børsnotert oppdrettselskap har staten fått 884 kr i skatt

Muligens det er bedre å vurdere borgerlønn

nordnes
24.01.2023 kl 10:06 3263

Jeg ser Geir Pollestad er den som nå uttaler seg om lakseskatten, mens Vedum er taus. Har det skjedd en rokade der Vedum flyttes til en sikrere posisjon utenfor medias søkelys, og mens Pollestad får en mer aktiv posisjon i debatten om skatt.
Fluefiskeren
24.01.2023 kl 10:30 3239

Og Witzøe er en værhane. Han var en ivrig motstander av vindmølleparken som skulle bygges der, og løp rundt med en gul t-skjorte hvor det stod:» Nei til vindkraft på Frøya»

Så kom Trønderenergi og blafret litt med sedlene og ville bidra med penger til denne idrettshallen. Plutselig hadde engasjementet hans snudd og han bli vindkrafttilhenger. Trønderenergi brukte argumentet som virkelig betyr noe for milliardærerer. Nemlig penger. Han kastet dermed T-skjorta. Skikkelig prinsippfast fyr….

https://www.nrk.no/trondelag/oppdretts-milliardaer-legger-vindkraftstrid-bak-seg-1.15182614

Bennyfyfasan
24.01.2023 kl 10:46 3263

Den egentlige grunnen til at han snudde har med total verning å gjøre. De samme som ville ha bort vindmøller er også mot oppdrett.

Motstandere for alt - på generelt grunnlag - er den største trusselen mot norsk samfunnsbygging
Fluefiskeren
24.01.2023 kl 10:57 3249

Og knitrende sedler er den største trusselen mot naturen vår. Den bygges kontinuerlig ned av hyttebyer, veier, alpinanlegg, oppdrett, vindkraftutbygging og vannkraftutbygging. Jeg synes det er utrolig trist at den ikke kan verdsettes. Vi ødelegger mer og mer. Har virkelig folk ikke andre verdier i livet sitt enn å omgi seg med mest mulig rikdom? Hvor materialistisk skal vi egentlig bli?
Redigert 24.01.2023 kl 10:57 Du må logge inn for å svare
Bennyfyfasan
24.01.2023 kl 11:09 3244

Mohn er en flott fyr - ingen tvil om det. MEN, han har bygd imperiet sitt over mange tiår - og at han gir bort nesten alt på slutten av livet er greit. Han kjører den amerikanske modellen.

Det blir feil å sammenligne han med en som driver i en kapitalintensiv næring som hovedeier....og som omtrent bare er der. Riiiiimelig off topic også.
oivindl
24.01.2023 kl 11:13 3234

"Riiiiimelig off topic også."

Nå har det vært innlegg på innlegg her inne om alle som presses til å flytte fra landet, må være greit å vise et alternativ.
nordnes
24.01.2023 kl 11:14 3237

Trond Mohn arvet imperiet av faren Frank Mohn, og han har gitt mye til barna. At han gir er bra, men det er av formuen som han har igjen. Samtidig har Mohn solgt bedriften (Framo) til utlandet (Alfa Laval) og dette viser noe av problemet. Bedrifter selges ut av landet.
Bennyfyfasan
24.01.2023 kl 11:16 3245

De som kritiserer hyttebygging utenfor sentrale strøk må ta seg en tur utenfor bygrensene. Jeg er enig i at kysten er for utbygd rundt byene, men i sone 2 (jf retningslinjer) er det latterlig kritikk rundt hyttebygging, alpinanlegg osv osv.

Vi må få vekk den delen av naturvern - og heller fokusere på de store problemene. Det er en grunn til at Tyskland begynner å utvinne brunkull i stor stil. Feil fokus fra miljø og naturvernere. Det er blitt en egen industri med enorme lønninger og penger i sirkulasjon.
oivindl
24.01.2023 kl 11:57 3216

Vel, ikke bare av formuen han har igjen.

"Totalt har Mohn gitt bort over fem milliarder kroner til ulike gode formål i løpet av de siste 30 årene. Forskning og idrett samt Kirkens Bymisjon og Kirkens SOS har vært blant hans prioriterte mottagere."
Fluefiskeren
24.01.2023 kl 12:13 3184

Jeg registrerer bare at du ikke har det genet man må ha får å være glad i naturen. Dessverre er det mange i Norge som vil ødelegge naturarven vår.

Du skal ikke kimse av det klassiske naturnvernet. Du kan synes det er så latterlig du bare kan å verne naturen, men registrerer bare at vi er på to forskjellige planeter. Vi to har i det hele vidt forskjellige syn på det meste.
bulkinvest
24.01.2023 kl 12:21 3158

Er vel for mye å håpe på at de skjønner hvor dårlig forslaget om grunnrente er, et er i hvert fall sikkert, det fører til en utarming av kysten.
oivindl
24.01.2023 kl 12:23 3148

"At han gir er bra, men det er av formuen som han har igjen"

Ufint å snakke ned en som har bidratt så enormt til samfunnet gjennom frivillige gaver, og det kommer i tillegg til å være en stor bidragsyter på skattesiden.

"Trond Mohn kaller skatteflyktningene usolidariske og viser til viktigheten i å betale skatt for å finansiere Norge ."
nordnes
24.01.2023 kl 13:16 3093

Vedum skyver velgere på kysten fra seg. Så partiledelsen har nok gått inn på et lukket rom med noen medierådgivere og sagt hva skal vi gjøre når velgere rømmer. I denne situasjonen virker det som Pollestad overtar for Vedum.
*JBJB
24.01.2023 kl 13:49 3053

Hei nor/folkens:))

Og...Vedum er tatt i bløff og lyg utallige ganger siden han entret finansministerstolen (vi husker alle stuntet i debatten hos Fredrik Solvang da han på live sending tegnet og fortalte at alle vill få økt kjøpekraft i 2022) , Nor - det ikke uten grunn for at komiske Ali kler finansministeren og gir et svært dekkende bilde av den kanten hvor tillit og forutsigbarhet er fremmedord - ZnageZz...

-TaKK-

Lykke til

Hilzen
Tille Lulla
Fluefiskeren
24.01.2023 kl 13:52 3046

Tror ikke nødvendigvis det er bevisste løgner. Han vet rett og slett ikke bedre er mitt inntrykk. Han er ikke kvalifisert til denne ministerposten.
Bennyfyfasan
24.01.2023 kl 14:26 3011

Pisspreik! Slutt å snakke om ting du ikke skjønner. Jeg lever i og av naturen. Jeg har minst 20 netter i telt hver sommer - både på fjell og langs sjø.

folk som bor i distriktene har masse plass. I de fleste fjorder kan du gå i timesvis å bare se en og annen hytte\bygg. Det er så mye plass at det er vanskelig å forestille seg. MEN - det passer ikke med reglene som er laget for overutnyttet natur rundt byene for oss i distriktene. Jeg skjønner at du totalt mangler kunnskap her også
Bennyfyfasan
24.01.2023 kl 14:29 3004

Slapp av gutter - nå har Pollestad kommet med en ny uttalelse ;-)

Jeg sa jo dette ikke er til å stole på

----------------------

Vi legger til grunn at det som er presentert gir inntekt på 3,8 milliarder kroner, men det vil avhenge av utviklingen i næringen. Det kan både stige og falle

Pollestad sier at de må kvalitetssikre hvor store inntekter skatten vil gi.

Han mener at en må kunne ha diskusjoner og se negative og positive sider med ulike innretninger, uten at det blir oppfattet som at en er for eller mot, eller at en har konkludert.

– Fordelen med den norske modellen at dersom det går dårlig, synker skatten. Om det går bra, og en tjener godt, øker skatten.

Pollestad viser til at grunnrenteskatten i olje, vannkraft den som blir innført i vindkraft alle vil avhenge av inntjeningen.

https://www.intrafish.no/politikk/pollestad-utdyper-om-skatt-er-glad-i-skatter-som-svinger-med-inntjeningen/2-1-1392669
Fluefiskeren
24.01.2023 kl 14:41 2988

Når du må ty til slike ord har du tapt. En mann som vil bygge ned naturen med hyttebyer og veier kan ikke være glad i natur. Så enkelt er det. Du vil jo også bygge ned helsesektoren og har påstått at det er 30 % for mange sykepleiere. Du skryter av at du tjener flere millioner. Likevel har du tid til å skrive hundrevis av innlegg på et HO-forum. Sykepleiere jobber hardt og har ikke tid til sånt.

Du har flere ganger sagt at du ikke vil kommentere mine innlegg mere, men du klarer visst ikke å la være.

Jeg skal hjelpe deg. Jeg slutter å skrive på en tråd hvor folk har helt andre verdier enn meg selv. Verdier som skremmer meg.

Takk for meg.
Bennyfyfasan
24.01.2023 kl 15:23 2957

Pisspreik er ett helt ok ord å bruke når du legger den typen egenskaper og meninger til meg som har totalt motsatt tilnærming.

Jeg stiller heller spørsmål om hva dine intensjoner på en tråd som dette er? Du har null peiling på oppdrett. Null peiling på distriktspolitikk. Null peiling på næringsliv.

Med økonomisk frihet kommer tid. Med en god karriere kommer handlefrihet over egen tid. Jeg svarer til en ting - resultater! Kroner og ører til de som har meg i virke. Ingenting annet blir jeg målt på. Det er umulig å lyve seg vekk fra den typen måloppnåelse på godt og vondt.

Det er viktig å punktere trollene. Derfor er det viktig å svare deg

Om du gir deg på denne typen tråder tror jeg det blir bra for alle.
oivindl
24.01.2023 kl 17:44 2849

"Med økonomisk frihet kommer tid. Med en god karriere kommer handlefrihet over egen tid."

Akkurat som lærerne kanskje, de har visst i følge deg også god tid. Åpenbart fortjent da.
Men de jobber jo med så ubetydelige ting som mennesker, ikke penger.
nordnes
24.01.2023 kl 17:49 2851

Folk som er rundt femti er glad i naturen, selv om noen hevder det motsatte. Ofte er miljøvernere de værste forurenserne. Samtidig bruker vi likevel vår del av klodens ressurser. Det sies at jordens årlige bærekraft pleier å slutt den første uken i august. Dette skyldes en befolknings vekst som er hinsides. Da jeg startet på skolen var det 4 mrd på kloden, nå er vi doblet og vel så det.

Befolkningen på jorden gir kloden et stort problem. I dette bildet er laks noe av det bedre vi kan få i oss av mat, derfor er det et paradoks når folk er mot vindmøller og laks. Avrenning fra landbruket og pløying av jord er verre og det forurenser elvene. Noe annet som ikke blir nevnt er at oppdrett ligger i distriktene i en ellers tynt befolket område, gjerne med flere hundre meters dyp. Landbruk derimot er mer problematisk. Da folk bosatte seg var det på de beste jordbruksområdene, senere vokste byene frem på de samme stedene og ødela god jord for jordbruk. Saudi Arabia har noen forsøk på å få vegetasjon der det er ørken, det er denne veien en må gå.

I fremtiden er det havet og oppdrett vi her i Norge må leve av, og laks blir av kunnskapsløse gjort til syndebukk. Laks er den mest miljøvennlige proteinkilden av fisk og animalsk protein. Hadde moderne landbruk blitt innført i dag, hadde det trolig blitt forbudt.

Den eneste som har en mulig løsning på befolkningsproblemet er Elon Musk, uten at jeg har tesla. Hans visjon i livet er å bosette planeten mars. Derfor har gan laget; loopen, starlink, spacex og tesla. Han klarte å gjenbruke og å lande raketter etter en tur i verdensrommet. Så dersom han klarer å skape en kunstig atmosfære på mars kan befolkningsproblemet løses.
Elverhøi16
24.01.2023 kl 20:16 2736

Regjeringen kjører nå kursen på lakseaksjer opp og ned med budsjettlekkasjer.
De som vet hva som kommer tjener sikkert godt. Trump administrasjonen gjorde vel noe lignende.
nordnes
24.01.2023 kl 21:23 2676

I morgen må dere kjøpe Finansavisen, Hegnars beste leder på lang tid. Siden det er betalt innhold, respekterer jeg det, men gir en liten smakebit, sitat;

«LO-leder Peggy Hessen Følsvik har et godt liv i Norge og utlandet. Følsviks paradis er et hus hun eier i Sør-Frankrike. Der, sier hun, sykler hun mil etter mil, danser på fest og drikker vin.
Det gode liv i utlandet.
Eiendomsinvestoren Kjartan Aas har bosatt seg i sveitsiske Andermatt hvor han sykler og går på ski.
Det gode liv i utlandet.»
Pacino
24.01.2023 kl 21:40 2657

Pollestad går nå langt i å bekrefte at den upopulære normprisen er tatt av bordet for godt. Han sier det opprinnelige forslaget om å følge Nasdaq-prisen «ikke var et fullgodt system».

Det som må være klinkende klart er at det er den rette prisen som skal gjelde, slår Pollestad fast.

Vi ønsker å ha en verdifastsettelse som fanger opp den rette prisen på laksen. Ikke noe som gjør at folk må skatte for inntekter de ikke har. Vi ønsker rett verdifastsetting, som ikke er for byråkratisk sier Pollestad.

Trodde faktisk en nyhet av denne kaliber var finansministerens jobb å formidle, både Vedum og Støre hadde jo store problemer med å skjule begeistringen når de la frem denne famøse skatten, så hvis det nå er tilfellet at hele skatteopplegget blir forandret til det bedre for både land og folk kunne de vel mannet seg opp og formidlet det også. Eller må de vente til Lysbakken og Peggy har bestemt seg?
oivindl
25.01.2023 kl 08:14 2499

Ah, selvfølgelig, alt kan kokes ned til misunnelse.
Men det forutsetter at alle har de samme verdier som mange forfekter her inne, at egen formue og egen økonomi er det evige målet.

Kanskje gjelder det for våre rikinger som ser seg nødt til å flytte til utlandet for å tjene mer og beholde mer av formuen selv. Kanskje er de misunnelige på utlendinger som kan tjene bedre og bli rikere enn de selv er, ikke vet jeg.

Personlig har jeg aldri vurdert karrierevei basert på lønn, men ser heller ikke noe galt i å gjøre det.
Men jeg ser ikke poenget med at enkeltpersoner skal sitte på milliardverdier.
I god HNH-ånd kunne verdiene vært fordelt på langt flere.
oivindl
25.01.2023 kl 08:19 2497

"Trodde faktisk en nyhet av denne kaliber var finansministerens jobb å formidle,"

Dette har da Vedum formidlet for lenge siden.

"Vi har hele tiden vært tydelig på at det skal være det man faktisk har av inntekt som skal ligge til grunn for grunnrenteskatten."
https://ilaks.no/vedum-pa-glid-om-normpris-for-2023-vil-internprisen-til-selskapene-vaere-utgangspunktet/
oivindl
25.01.2023 kl 08:24 2491

Nå har ikke jeg lest hele lederen, men om utsnittet er representativt, lurer jeg på om Hegnar har misforstått hele poenget.

Det har vel aldri vært et spørsmål om hvor man ferierer, snarere hvor man er bosatt og skatter.
nordnes
25.01.2023 kl 08:43 2477

Her ser en at som de flytter skaper arbeidsplasser og investerer lokalt;

« Mange av Sveits-nordmennene holder kontakten med hverandre. De møtes for eksempel på arrangementer og middager arrangert av sveitsiske banker.»

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/har-ikke-rad-til-a-bo-i-norge/15443894/?fbclid=IwAR3FUHb7TQOlpiGRBtMzVHMTqn90CdCo1sL6uxA2Mjc132QqUf4gnLvv-Xkq
Bennyfyfasan
25.01.2023 kl 08:46 2481

Misunnelse er noe som driver mange på venstresiden. De skjønner ikke forskjellen på skapertrang og griskhet. De skjønner ikke at penger er ett middel for å bygge videre på noe som er umulig å få til på annen måte. Hvis man eier en bedrift verdt 10 milliarder - betyr det ikke at man har mer penger til rådighet enn "vanlige folk".

Avsnitt 2 bekrefter hva jeg skriver i avsnitt 1.

Avsnitt 3 bekrefter at du er her inne for å kverulere - samt det jeg skriver i avsnitt 1.

Verdiene er ofte teoretiske. Det er ikke mulig å dele teoretiske verdier basert på mulig fremtidig inntjening. Beskatningen BØR skje på reelle overskudd innad i firmaet. Formueskatt er gift for norsk næringsliv, derfor flytter eiere når de føler de blir en belastning. De har ett ansvar for ansatte og andre småaksjonærer. Det er en type ansvar folk i offentlige stillinger ALDRI får kjenne på. Det er nok derfor den typen holdninger kommer fra folk i fotformsko.
Bennyfyfasan
25.01.2023 kl 08:48 2485

Når historien skrives om denne regjeringen kommer det ikke til å bli mange positive ting som blir fremhevet.

De har bommet på alt, og til syvende og sist vet vi hvem som tar regninga. "vanlige folk".
bulkinvest
25.01.2023 kl 09:06 2458

Eierskapstyring og bedriftstyring har ikke du i tankene dine, hvorfor har for eksempel Salmar blitt verdens beste oppdrettsselskap i følge Helge Møgster? Det høres ut som du tror det er en veledig organisajon som skal bedrives.
oivindl
25.01.2023 kl 09:41 2417

Jeg har vel ikke uttalt meg om hvordan Salmar skal styres.
nordnes
25.01.2023 kl 09:49 2402

Så forutsetter han (ovindl) at alle folk tenker likt. Det er feil for mange lever i nuet mens andre ser fremover i tid. Derfor tar noen utdannelse mens andre velger å jobbe. Noen satser på en bedrift og tar usikkerheten det medfører mens andre velger en trygg jobb uten å ta lån eller annen risiko. Mennesker er ulike både med valg og ønsker, selv om det store flertall trivest best med trygghet i flokken. Da bør de som forlater flokken få lov å gå egne veier, der resultater av deres entreprenørskap er de vel forunt.

oivindl
25.01.2023 kl 09:59 2388

"Så forutsetter han (ovindl) at alle folk tenker likt."

Det var vel nettopp mitt poeng at de ikke gjorde.
Kan ikke være nødvendig å fabrikere meninger jeg har, for å finne noe å argumentere mot.
Kajtek
25.01.2023 kl 10:43 2361

Det beste er å ikke svare han (ovindl ). Han har ikke noe klok å komme med uansett. Det blir samme om og om igjen.