Photocure- Ny guiding: 100-134 mUSD?

focuss
PHO 13.11.2018 kl 13:13 22852

Det synes åpenbart at det hersker betydelige misforståelse angående guidingen til Photocure.
Første gang dagens guiding på 20-25 mUSD ble vist var i Q3 rapporten 2017. På dette tidspunkt hadde de blitt informert at refusjon for TURBT var innvilget med virkning fra 1 jan-2018. Fra Q3 rapporten:

“The added reimbursement will have a positive effect on future revenues, however, the full implications of this positive change are not expected to be fully known before second half of 2018. Currently the Company estimates that the added reimbursement will drive the US revenues in 2020 to a range of USD 20–25 million. The Company will update the market on this outlook in 2018 when there is better visibility of effects of the new reimbursement situation”

På dette tidspunkt hadde FDA ikke behandlet søknaden om godkjennelse I Surveillance markedet og var følgelig ikke en del av guidingen. Deres guiding var basert på TURBT i det markedet de satser først, de 25 MSAène. Dette markedet har en verdi på 130 mUSD og deres guiding forutsetter da en markedsandel i området 15-20%. Dette virker som et rasjonelt startpunkt med tanke på Europa som ligger rundt 40 % i stedene det satses.

Q4-17 rapporten ble utgitt feb 27-2018. Da hadde Photocure blitt innvilget godkjennelse for surveillance 11 dager tidligere. Guidingen var fortsatt 20-25 m USD. Teksten relatert til guidingen var endret til å inkludere:

“The Company will update the market on this outlook later in 2018 when there is better visibility of effects of the new reimbursement and initial market response in the surveillance segment”

Det er da åpenbart at den guidingen vi nå venter på til Q4 vil inkludere Surveillance markedet i tillegg til TURBT. Markedsgrunnlaget vil da heves fra 130 til 670 musd. Dersom de opprettholder foreløpig ambisjon til 15-20% vil guidingen heves til 100-134 musd. Dette forutsetter at de ikke inkluderer «First Diagnosis» som vil være en upside.
Redigert 21.01.2021 kl 09:14 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.11.2018 kl 11:44 3484

Innlegget er slettet
Correct
Redigert 20.01.2021 kl 22:01 Du må logge inn for å svare
focuss
15.11.2018 kl 11:48 3468

thepower
9 october var første gangen de meldte at de var short, det fordi det var første gang de samlet hadde shortet mer enn 0,5% av aksjene. Ikke meldepliktig før det.
Redigert 20.01.2021 kl 22:01 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.11.2018 kl 11:51 3441

Stockaman. Very true, especially if they are gambling with lånte penger or little Lars's confirmation's penger.

Is fear stronger than greed? Usually. However greed is also a powerful emotion and once the price starts moving there will be plenty of new nisser who will happily jump on board.

Just this week we had 3 or 4 new nisser jump on board and start screaming in joy when the price went up 2.5kr. That is the way it works

Keep a cold head, litt is I magen and this could turn out VERY well for some. Just ignore the "noise"
Redigert 20.01.2021 kl 22:01 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.11.2018 kl 11:52 3438

Apologies, you are right. Regardless though their average will not be much higher than 50kr
Redigert 20.01.2021 kl 22:01 Du må logge inn for å svare
Nikko
15.11.2018 kl 11:54 3430

MW trenger heller ikke stresse med inndekningen, all den tid innsiderne har kjøpt nylig. Det freder jo de neste dager og uker for kursdrivende meldinger. Mer problematisk er at omsetningen tørker inn. Det betyr at de risikerer stor kursøkning når de til slutt må dekke inn shorten.
Det ordner seg.
Redigert 20.01.2021 kl 22:01 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.11.2018 kl 12:01 3410

Det er alltid noen som tror de kan kjøre bil uten å bruke bakspeilet. Det går aldri bra.

Det er også noen som tror de kan kjøpe aksjer uten å forholde seg til selskapets historie. Det går heller aldri bra.

Photocure leverer stabilt og forutsigbart.
Skuffelse etter skuffelse.
De har aldri gjort noe annet.

Heller ikke denne gangen. Alle de største eierne vet om det, og brukte selvfølgelig tidenes nissefest for alt hva det var verd. Selg alt man får solgt, men køen er lang....
Redigert 20.01.2021 kl 22:01 Du må logge inn for å svare
Frantzen
15.11.2018 kl 12:04 3392

Marshall Wace er en av verden største alternative kapitalforvaltere (dvs bla short) Pho er en dråpe i havet for de , men det ser ut som ingen Shorter lenger. Kansje vi ser bunnen nå
Redigert 20.01.2021 kl 22:01 Du må logge inn for å svare
focuss
15.11.2018 kl 12:10 3370

Nikko
Dersom ikke MW skal bli en som driver kursen opp i for stor grad så kan de ikke handle så mye per handledag. Og vi skal følge med når de begynner å handle konsistent.
Redigert 20.01.2021 kl 22:01 Du må logge inn for å svare
rockpus
15.11.2018 kl 12:11 3352

Dersom selskapet hadde fortsatt med sin gamle ledelse, kunne jeg vært enig med deg. Men skal man ikke kunne forvente en positiv endring nå selskapet får ny ledelse?
Redigert 20.01.2021 kl 22:01 Du må logge inn for å svare
Nikko
15.11.2018 kl 12:17 3321

focuss,
Jeg lurer litt på den fyren med nicket "the power". Han skrev på forumet den 23.10.2018:

"I have 55,000 PHO shares ? That is a big investment for me. The biggest single investment I have right now. So I agree there is a huge upside if all goes to plan. I will not put anything like the same amount into NANO."
Jeg har ikke sett at han skrev at han solgte noe før Q3. Til tross for det så baisser han aksjen noe voldsomt i dagene etter. Jeg forstår ikke helt hans agenda.
Kanskje gikk han ut på en stop loss og prøver nå å få en inngang så lavt som mulig?
Redigert 20.01.2021 kl 22:01 Du må logge inn for å svare
focuss
15.11.2018 kl 12:23 3301

Nikko
Ja hvem vet andre enn thepower. Det jeg tror er at om PHO ikke hadde blitt utsatt for shortingen så hadde kursen vært minst det dobbelte Realismen i veksten fremover gir grunnlag for det. Så Pho kommer grusomt tilbake.
Redigert 20.01.2021 kl 22:01 Du må logge inn for å svare
såpe i øynene
15.11.2018 kl 12:25 3288

Det fundamentale i Photocure virker for meg bunnsolid. De store summene som er brukt for å kjøre gullstanderen gjennom det regulatoriske i USA er på ingen måte gjenspeilet i selskapsverdien. Uten gjeld og på terskelen av gjennombrudd i et mange milliarders marked fremstår denne nå som sinnsykt attraktivt priset. Ser ikke bort i fra at konkurrenter med produkter som vil falle bort når Photocure som med sin A standard overtar lukter på selskapet. De kan derfor gjerne ha gitt noen oppdrag i å forsøke og kjøre ned kursen med tanke på oppkjøp.Mine aksjer får de ikke, og jeg vil fortsette å øke ettersom kapital blir tilgjengelig.
Redigert 20.01.2021 kl 22:01 Du må logge inn for å svare
Jensemand
15.11.2018 kl 12:33 3264

Man ska ikke se seg blind for at shorten er sat i forkant av et kupforsøk av selskapet.
Hvis det er sådan ser vi nu shortingens hæslike fjæs, hvor de frie markedskrafter bliver sat ut av spillet, da loven om utbud og etterspørgsel sættes ut av kraft vet hjælp av shorting.
Resultat: Selskapsovertakelse til en uhørt lav pris
Redigert 20.01.2021 kl 22:01 Du må logge inn for å svare
billionæren
15.11.2018 kl 12:38 3240

Du er skuffet over utviklingen, og du tror heller ikke på at det skal bli noe bedre. Er sannelig ikke sikker på hvem som har for høye forventninger her og ender opp med å bli skuffet. Hva var det ved Q3 som gjorde deg skuffet? Q2? Q1?
For meg ser hele 2018 ut som en suksesshistorie der pho ender med å gå inn i 2019 med tidenes fundament og forutsetninger for å lykkes med økt salg og profit. Hvis dette ikke er bra nok for deg, så spørs det om aksjemarkedet er noen plass for deg. Min stjert er forøvrig ikke sår, tross et aldri så lite papirtap
Redigert 20.01.2021 kl 22:01 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.11.2018 kl 12:50 3210

Har aldri sagt noe om at jeg er skuffet over utviklingen.
Men jeg har vært klar på at svært mange hadde alt for høye forventninger.
Redigert 20.01.2021 kl 22:01 Du må logge inn for å svare
billionæren
15.11.2018 kl 13:04 3175

Beklager, da missforstod jeg hva du mente med
"Photocure leverer stabilt og forutsigbart.
Skuffelse etter skuffelse.
De har aldri gjort noe annet."
Redigert 20.01.2021 kl 22:01 Du må logge inn for å svare
Nikko
15.11.2018 kl 13:10 3155

Enig med deg dr. Stockman :-)
Det kommer neppe kursdrivende informasjon/nyheter i aksjen de aller første dagene pga av innsidekjøpene. Dermed blir kursene gående sidelengs en tid framover. Det er verdt å merke seg det lave volumet i dag. Det underbygger styrken i aksjen. Når dette først løsner, så tenker jeg at det kan gå fort.
Blir spennende å se i ettermiddag om shorten er blitt redusert i dag også.
Redigert 20.01.2021 kl 22:01 Du må logge inn for å svare
focuss
15.11.2018 kl 13:48 3092

thepower
Har MW blitt litt gjerrigere på aksjene sine, eller bare virker det slik?
Redigert 20.01.2021 kl 22:01 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.11.2018 kl 13:59 3235

It looks to me like they have bought most of them around the 50 mark.

Certainly a big shift in volume today. It could be that we have seen the bottom for now.

Usually one would cover the short whilst the volume is still there, so perhaps they covered a lot yesterday?

On regular volume covering 300,000 shares is not easy

The important question here is which of the top 20 shareholders gave up 320k shares for shorting.

It works against their interest. Looks like KLP
Redigert 21.01.2021 kl 05:45 Du må logge inn for å svare
risksøker
15.11.2018 kl 14:12 3203

Jeg er skuffet over at ikke de største aksjonærene er på banen og er med å løfte kursen. Er det bare småaksjonærer som meg som er villig å satse på denne serdeles lovende aksjen. Det skal så lite til og de lar shorterne herje frii.
Redigert 21.01.2021 kl 05:45 Du må logge inn for å svare
risksøker
15.11.2018 kl 14:13 3201

fritt
Redigert 21.01.2021 kl 05:45 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.11.2018 kl 14:15 3195

Enig. You need the top shareholders to put the short squeeze on them. It's not a huge amount needed either.

Redigert 21.01.2021 kl 05:45 Du må logge inn for å svare
focuss
15.11.2018 kl 14:15 3194

thepower
Jeg antar du mener de har solgt rundt 50
Redigert 21.01.2021 kl 05:45 Du må logge inn for å svare
sjakknøtt
15.11.2018 kl 14:37 3145

Jeg er overbevist om at 2019 vil bli et godt år for Photocure. Bare en markedsandel på 5% i surveillance markedet vil gi godt grunnlag for en god økning i kursen.
At minst 20% av amerikanerene vil ha den beste behandlingen iløpet av to år, ser jeg ikke på som noen hausing.
Det bør være et mål som bør være mulig å oppnå, utifra sunn fornuft - "Time will show"
Redigert 21.01.2021 kl 05:45 Du må logge inn for å svare
Hayen
15.11.2018 kl 15:08 3090

Å være fornøyd med 65,- vitner om at man verken har forstått potensialet eller hvor sjelden slike muligheter dukker opp.

Pho kommer til å bli enten eller.
Enten tryner det pga ukjente faktorer/udyktighet.
Eller så blir det stor markedsandel i USA, og da kan fort børsverdi ca 40 mrd og kurs 1900 bli betraktet som svært lav.

Så langt har selskapet gjort veldig mye riktig.
Mange og store hindre er passert.
Redigert 21.01.2021 kl 05:45 Du må logge inn for å svare
Nikko
15.11.2018 kl 15:34 3044

Ingen endring av shorten

https://ssr.finanstilsynet.no/Home/Details/NO0010000045
Redigert 21.01.2021 kl 05:45 Du må logge inn for å svare
BenteBazooka
15.11.2018 kl 16:12 2994

Jeg er nå fornøyd med 2018 også jeg da ;) Men 2019 blir nok bedre :)

Blir veldig spennende å se hvor utviklingen av de flexible skopene de neste kvartalene.
Flexskop lanserings strategien til Photocure er jo å gå etter "the accounts that participated in the BL Flextrial, current existing BL enabled accounts and the top large Urology groups in the US in the top MSA’s"

Jeg håper og tror at de som var med i studien, og de som har rigide kjøper inn flexskop relativt fort.
Her er forøvrig klinikkene som var med i studien:
USC Norris Comprehensive Cancer Center
University of Chicago Medical Center
University of Iowa
Johns Hopkins University
University of Minnesota
Montefiore Medical Center
NYU Langone Urology Associates
Columbia University Medical Center
University of North Carolina, Department of Urology
Ohio State University The James Cancer Hospital
University of Oklahoma-Stephenson Cancer Center
Thomas Jefferson University
Vanderbilt University Medical Center
UT Southwestern Medical Center
MD Anderson Cancer Center
Michael E. DeBakey VA Medical Center
University of Wisconsin
https://clinicaltrials.gov/ct2/show/NCT02560584

UT Southwestern Medical Center har allerede tatt det i bruk: https://www.utsouthwestern.edu/newsroom/articles/year-2018/blue-light-technology.html
Det er også klinikker som ikke var med i studien som allerede har tatt det i bruk: https://www.rogelcancercenter.org/bladder-cancer/diagnosis-and-treatment

Denne setningen fra q3 presentasjonen gjør at jeg er optimistisk ivertfall :
"Customer and Patient demand has resulted in a robust pipeline of potential flex accounts and rapidly working to close those accounts"

At 6 klinikker allerede ved utgangen av september hadde kjøpt inn flexskop lover godt, når lansering var i mai.
Redigert 21.01.2021 kl 05:45 Du må logge inn for å svare
Computum
15.11.2018 kl 16:40 4300

Hvem som har forstått potensialet er fortsatt et åpent spørsmål. Er det bare noen skribenter på Hegnar som er så glupe? Hva med det markedet som nå har kursutviklingen i sin hule hånd? Har de ikke forstått potensialet? Hvorfor lykkes en massiv short mens de som forstår potensialet taper stadig mer?
De siste ukene har lufta gått fullstendig ut av PHO og PCIB (som er utfisjonert fra PHO). Noen så at dette ville skje og var tidlig ute og handlet deretter. Mens vi "som så potensialet" ble sittende og se våre penger fordampe dag etter dag, uke etter uke. Vil vi le sist og best? Ingen sitter med fasit, men akkurat nå er det bare trist og leit.
Vi kan være på vei inn i et bear marked, korreksjon eller i verste fall et krakk. I så fall er ikke prøvelsen over.
Redigert 21.01.2021 kl 05:45 Du må logge inn for å svare
ITinvest
15.11.2018 kl 16:51 4285

alle får gjøre sine vurderinger.
jeg frigjør midler og kjøper mer neste uke , hvis den blir liggende på dette nivå til uka.
Ser ikke noen bedre sted og plassere penger på børsen.
utrolig heldig de som kan gå inn på dagenskurs, har selv snitt på 47
Redigert 21.01.2021 kl 05:45 Du må logge inn for å svare
focuss
15.11.2018 kl 17:11 4251

Takk til BenteB for nyttig bidrag...som vanlig.
Redigert 21.01.2021 kl 05:45 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.11.2018 kl 17:14 4226

Itinvest. Er de så heldig? Man kunne kjøpe et år tilbake for 23kr

Jeg tror det er mer riktig å snakke om uheldig enn heldig Når det snakkes om inngangsbilleten.

Hvis PHO ta skikkelig av om to år så vil alt kjøpt I år være billig.


Redigert 21.01.2021 kl 05:45 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.11.2018 kl 17:30 4196

Det jeg ikke helt skjønner er hvorfor en velger å leie ut aksjene sine til shorting? Mener en at aksjen vil falle, er det etter mitt syn bedre å selge. I verste fall vil en få tilbake aksjene når kursen har falt (taper verdi). Men dersom en fortsatt har tro på at kursen vil stige, kan en både få penger for "leien" og en økt verdi.

Etter å ha sett på utviklingen i shorten til MV, virker det som at en har startet når kursen var på rundt kr 60 - økte fortløpende til ca 200 000 aksjer frem til Q3 presentasjonen (uten at det påvirket kursen nevneverdig). Deretter har MV, slik jeg oppfatter det, brukt økningen av shorten opp til over 300 000 aksjer til å presse kursen ned. Det vil være gode økonomiske grunner til det - ved at den potensielle gevinsten på de 200 000 aksjene som allerede er shortet vil øke, samtidig som at det i PHO med så få aksjer totalt, og med misforståelser ifm børsmeldingen, relativt greit vil få til et kursfall/korreksjon etter en stor oppgang i forkant hvor stop loss/tvangssalg/panikksalg oppstår og kursen faller drastisk. Nå ligger kursen under det den var etter Q2, det kommer flere innsidekjøp, kjøpsanbefalinger, MV begynner å få en stor gevinst - hvilket det er naturlig at en starter inndekning av shorten. Hvordan gjør man det på best mulig måte - uten at kursen stiger? Det skjer ikke ved at MV kun netto kjøper aksjer (det vil drive kursen oppover) - en velger selvfølgelig her å legge ut noen få aksjer (som en har anledning til å kjøpe) til lave kurser (gjerne under sist kjøpskurs) - slik at andre velger å følge etter og selger (som MV plukker opp). På den måten klarer en å holde kursen nede mens en dekker inn shorten.

Hvem er så tjent med å holde kursen i PHO nede? Er det noe spesielt med handelsmønsteret? Er det fundamentale årsaker til at kursen nå skal ligge over 50 % lavere enn for bare noen måneder siden? Hvorfor er det innsidere som nå velger å kjøpe seg inn/øke sin beholdning?

For at en skal tjene penger på aksjer er min grunnholdning at en må være i forkant av markedet. Det mener jeg en har best forutsetning til å gjøre ved å sette seg grundig inn i selskapets virksomhet/fremtidig inntektspotensiale, holde hodet kaldt og ikke gjøre panikkjøp/salg (stå ved sine beslutninger) - og ikke høre på det som skrives på HO, det gjelder også meg (alle har sin egen agenda). Dere må tenke selv!!

Jeg mener PHO er et bedre investetingsobjekt i dag enn for 2- 3 mnd siden, jeg har en klar oppfatning av potensialet til PHO og hvem som har interesse i at kursen holdes nede (og arbeider sterkt for det). Men dere må alle tenke selv og ta deres egen beslutning (ift deres tidsperspektiv) - forhold dere til de objektive grunnlagene som blir presentert på HO, ikke hør på innleggene som kun sier at kursen skal til kr 200 eller kr 20 (uten nærmere begrunnelse).

Avslutningsvis synes jeg det er en uting at flere av dere går på person (ikke diskuterer sak) og hoverer når andre taper penger. I tillegg kan dere slutte med alt etterpåklokskap deres - det har ingen troverdighet. Det har ingen interesse å høre om alt dere har tjent ved å kjøpe dere inn/solgt dere ut på riktig tidspunkt i ettertid- hvilken informasjonsverdi har det? Det eneste dere ønsker er å gi et inntrykk av å være veldig flinke, for å påvirke andre til å følge rådene deres. Det gjennomskuer alle og er kun patetisk!

Lykke til
Redigert 21.01.2021 kl 05:45 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.11.2018 kl 17:49 4158

A lot of sense in what you write. I do think you are missing one very important point.

The 100% increase after Q3 was on relatively low volume and driven almost entirely by small time investors and purely on future expectations.

After it had gone up 30% a number of small investors would have gone in with "lånte" penger. The end result was a dangerous cocktail that is a short traders wet dream.

The expectations around Q3 were far too optimistic, something which a few of us on here tried to warn people about.

I think it is unfair that you say people are trying to show how clever they are by telling what they have boightband sold for after this big drop. I understand you are referring to myself amongst this group. I have always posted what I have done when I have done it, not afterwards.

I also take no pleasure atballnin anybody losing money.

From day one I have said that There is no such thing As a free ride, risikofritt stock and that is why I have argued strongly against all the haussing on here.

The stock market is a dangerous place and it is controlled by forces far greater than you or I. When I see a nice profit on a stock that has shot up far too fast especially When the top 20 are reducing during the same period, then I sell, period. If that means I miss out on 1, 5, 10 or 20 kr a share if the stock continues tongonup, so be it. I can always get back in again and I have not lost a penny.

Everyone has there own strategy. I like to bank profit as I go along.

I will do the same with Nano if it drops more than 10% from today's price. Not because I don't believe in the potential, but because I want to protect my working capital. You can ALWAYS get back into a stock and taking profit is no bad thing.

I
Redigert 21.01.2021 kl 05:45 Du må logge inn for å svare
focuss
15.11.2018 kl 17:50 4151

For å få et slags " markedsbilde" av PHO sitt potensiale kunne det vært interessant med en runde hvor de som har satt seg inn i hva BLC Cysview er, mener er et realistisk estimat for markedsandel BLC Cysview vil få i USA. Gjerne med kort begrunnelse.
Redigert 21.01.2021 kl 05:45 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.11.2018 kl 17:56 4121

Isnt it impossible for us to have a sensible answer? Whatbwe do know is that in Canada and the US thus far it takes time.

What time frame are you talking about? 1 year, 3 years or 5 years?

The problem with say 5 years is that we don't know what else is in the pipeline from potential competitors
Redigert 21.01.2021 kl 05:45 Du må logge inn for å svare
Panis
15.11.2018 kl 18:04 4092

Thepower,
Faktisk et godt svar fra deg om hvordan folk bør forholde seg til børsen. Har opphevet blokkeringen av deg, og fint hvis du fortsetter i samme stilen. Keep up the good work!
Redigert 21.01.2021 kl 05:45 Du må logge inn for å svare
Panis
15.11.2018 kl 18:09 4087

Enig med Thepower,
Vi vet jo ingen ting enda om hvordan dette utvikler seg fremover i USA og Canada Vi kan si hva vi håper på, men etter Q4 blir det nok enklere å se hvordan det går.
Redigert 21.01.2021 kl 05:45 Du må logge inn for å svare