Instabank - Søksmålet mot danske Lunar lurebanken.....

McCartney
INSTA 21.10.2022 kl 20:20 2704

Fikk papirene idag fra Thommesen Advokatbyrå.
Jeg tenker å melde meg på i gruppesøksmål mot Lunar.

Er det andre her som har tenkt seg det ? Regner med at Sveaas og co anser at det er gode muligheter til å få luringene til å bla opp det de lovet, selv er jeg noe usikker på dette men hiver meg på.

Rett skal være rett, så får dommerne si hva som er riktig.
Kitchen
22.10.2022 kl 12:42 2653

Har også fått papirene fra Thommessen.

Når salget gikk i vasken så gikk jeg ut fra at det var Insta som hadde tabbet seg ut i avtalevilkårene men nå er jeg ikke så sikker på det.
Noen har i alle fall tabbet seg ut her. Enten Lunar ved å ikke sikre seg at eierne var villig til å bla opp for kjøpet og er nå erstatningspliktig for avtalebrudd. Eller Instabank ved å gå med på for svake avtalevilkår som ikke tok høyde for sleipe knep.

Hvis dette skal avgjøres i retten vil det potensielt kunne ta år med forberedelser, rettsak og ankesak. For Instabank er ubehaget nå et tilbakelagt kapittel og banken kan se fremover med en mulig oppside for sine aksjonærer. For Lunar så vil dette henge som en trussel over selskapet til saken er avgjort. Selv om Lunar evt mener de har en sterk sak så har de et insentiv til å få lagt saken bak seg så raskt som mulig. Hvis vi spekulerer i at saken blir avgjort gjennom et forlik så blir spørsmålet hvor stort gjennomslag det blir og hvor store saksomkostninger som skal betales.

Har regnet litt på hva som er potensialet her. Ved 100% gjennomslag hvis vi regner alle aksjer og et tap på 1,29kr/aksje så blir det 430 mill til fordeling. Ved tap blir det 0 i erstatning og vi må betale egne og motpartens saksomkostninger.
Hvis saken ender med forlik og vi skal dele på 50M i saksomkostninger så trenger vi 12% gjennomslag for å gå i null. Alt over det er gevinst. Hvis saksomkostningene ender på 100M så trenger vi 24% gjennomslag for å gå i null osv.

Alle får gjøre seg opp sin mening her, men jeg kommer i alle fall til å bli med på søksmålet.
reis
23.10.2022 kl 11:13 2558

Er det noen som kan litt jus som kan svare på dette?
Skal ikke aksjer(eiere) likebehandles? I tilfelle søksmålet vinner frem må ikke Lunar da erstatte/godtgjøre alle som aksepterte tilbudet og fikk aksjene låst i 6 måneder. Uavhengig om de er med søksmålet?
baltuz
23.10.2022 kl 13:28 2505

nei det er bare de som deltar i søksmålet dette gjelder. Et aksjeselskap skal likebehandle sine aksjsjonærer, men dette er altså et søksmål som aksjonærene retter mot Lunar. Instabank er ikke part i søksmålet. Det er det bare de akjsonærene som stiller opp som er.
reis
23.10.2022 kl 18:03 2456

Takk for oppklaring, er i tenkeboksen om jeg skal delta.
Kitchen
25.10.2022 kl 17:46 2297

Var også inne på tanken om det er mulig å rette et nytt krav for etternølere i kjølvannet av en evt seier i saken som er i gang nå. Men det tror jeg betinger at saken blir avgjort ved rettskraftig dom som man kan vise til i et nytt krav. Hvis det ender med et konfidensielt forlik utenfor rettsystemet så har du neppe så mye å vise til og så ender det med at saken må føres med advokatutgifter og det hele. Bare at nå er det noen få fattige restaksjonærer som må dele regningen ved tap.
Kan også være det ligger noen begrensinger på at et krav må rettes innen rimelig tid som evt blir overskredet om man venter for å se resultatet av saken som går i gang nå.
Hvis du vil ta saken videre er det nok greiest å gjøre det nå sammen med flest mulig som man kan dele regning for et evt tap med.
reis
25.10.2022 kl 19:54 2250

Kitchen
Høres fornuftig ut. Så har landet på at jeg deltar. Aksjen siger jo bare nedoverbakke, så får håpe Sveaas og de andre med større andeler har peiling og at man vinner frem
baltuz
25.10.2022 kl 21:41 2218

Enig i denne vurderingen. Hele 3/4 av aksjekapitalen var med i søksmålet fra dag en da tilbudet til alle ble sendt ut. du blir ganske alene om saksomkostninger om du som etternøler enten slår deg sammen med andre i samme situasjon eller kjører kravet alene.
Redigert 25.10.2022 kl 21:41 Du må logge inn for å svare
baltuz
25.10.2022 kl 21:44 2216

angående nedoverbakke i aksjekurs nå i ettertid at aksjen er frigitt så er det nok lite å hente fra Lunar, men du står fritt å selge aksjer selv om du er med i gruppesøksmålet så langt jeg forstår det juridiske
Redigert 25.10.2022 kl 21:45 Du må logge inn for å svare
McCartney
28.10.2022 kl 22:08 2047

Jeg ble med på søksmålet idag. Jeg sitter fortsatt på alle de samme aksjene som jeg hadde før tilbudet kom. Ikke solgt noe.
Jeg har ståltro på at kursen vil gå over det 3.75 over tid, og hastverk har jeg egentlig ikke.
Men avtalen med Lunar må advokatene finne ut av.
Tradinator
04.11.2022 kl 07:51 1837

Hei, er tidligere aksjonær og solgte i skuffelse men med pen gevisnt da budet kom, er Insta like velgående som de var før budet? Har ikke dykket ned i rapportene etter jeg solgte? Ser Berg handler, og kursen ser jo meget forlokkende ut her nå.
Aske_M91
04.11.2022 kl 10:09 1769

Hei – hvem står oppført som advokat på papirene fra Thommesen Advokatbyrå? Mottok du dem på e-post eller post?


Er det noen som vil sende invitasjonen til meg på askem91@hotmail.com?
Redigert 04.11.2022 kl 12:50 Du må logge inn for å svare
reis
04.11.2022 kl 13:14 1718

Jeg foreslår at du sender en mail til disputeinfo@thommessen.no og ber om papirene der.
De kan sikkert informere deg om advokaten(e) som håndterer saken.
McCartney
04.11.2022 kl 22:41 1666

Enig, det er den riktige veien å gå.
Han som liksom skal føre saken er bare en Nisse som sender sms om at han er i retten etc og send melding, men han tar ikke kontakt.
Så Thommessen er ikke helt stødig spør du meg, men får håpe Kistefos har litt mer balletak på de der apene.
Kitchen
19.02.2024 kl 20:43 480

Lunar dømt i tingretten til å betale erstatning, 630 mill, eller omtrent 2,08kr/aksje
Men dommen ankes av Lunar