Utbytteaksje nr 1 på børsen
Hallo.
Mine damer og herrer la meg presentere utbytte aksje nr 1 på OB.
Kursen på denne aksjen har gått fra 3 til 32 for deretter gått tilbake til dagens 16,30. Utbytte så langt i år er 7 kr. Det vil bli kvartalvise utbytter fremover på 2 kr. Personlig har jeg kjøpt aksjer over en lang periode, men fyller på ekstra nå når den er på billigsalg.
For ca 1 uke siden ble de tatt gevinst i aksjen av en større investor Star capital som solgte 44,3M aksjer til kr 17,73, og som dermed utøste en videre nedgang.
Studer caset og bli med på en utbyttefest uten like de kommende årene.
Rederiet har 64 fartøy og de aller fleste har inngått svært lukrative kontrakter som var flere år fremover. Inntekter er atså spikret!
Her er noen kursmål:
LClarksons TP 35 kr BUY (19 august 2022
DnB TP 29.1 kr BUY (16 august 2022
Pareto 25 kr
På denne tråden kan alle poste innlegg, uansett om du er bull eller bear. En god diskusjon er sundt, og aksjen blir belyst fra alle sider.
Lucy Strike
Mine damer og herrer la meg presentere utbytte aksje nr 1 på OB.
Kursen på denne aksjen har gått fra 3 til 32 for deretter gått tilbake til dagens 16,30. Utbytte så langt i år er 7 kr. Det vil bli kvartalvise utbytter fremover på 2 kr. Personlig har jeg kjøpt aksjer over en lang periode, men fyller på ekstra nå når den er på billigsalg.
For ca 1 uke siden ble de tatt gevinst i aksjen av en større investor Star capital som solgte 44,3M aksjer til kr 17,73, og som dermed utøste en videre nedgang.
Studer caset og bli med på en utbyttefest uten like de kommende årene.
Rederiet har 64 fartøy og de aller fleste har inngått svært lukrative kontrakter som var flere år fremover. Inntekter er atså spikret!
Her er noen kursmål:
LClarksons TP 35 kr BUY (19 august 2022
DnB TP 29.1 kr BUY (16 august 2022
Pareto 25 kr
På denne tråden kan alle poste innlegg, uansett om du er bull eller bear. En god diskusjon er sundt, og aksjen blir belyst fra alle sider.
Lucy Strike
Redigert 28.10.2022 kl 18:20
Du må logge inn for å svare
ICUU812
11.11.2022 kl 06:34
6644
God morgen, hvor lenge skal denne skittkastingen mellom deg og frodig fortsette? Føler det holder nå 😉
Badgirl
11.11.2022 kl 06:40
6679
Kan være enig i det 🙄 Men det må være lov å renvaske seg når noen sprer løgner. Men er ferdig med drittkasting fra min side!
elderlywoman2
11.11.2022 kl 16:07
6356
ZIM opp 7% til i dag etter 7% oppgang i går.
GSL opp 5% etter 2% oppgang i går.
MPCC ned ned. Plutselig spretter den.
GSL opp 5% etter 2% oppgang i går.
MPCC ned ned. Plutselig spretter den.
Redigert 11.11.2022 kl 16:24
Du må logge inn for å svare
Spekulant1
11.11.2022 kl 20:12
6186
Zim kommer fra ca 90 $ og mpc godt over 30kr. Er vel en grense for hvor lenge de forblir på disse nivåene.
Dag Linnom
11.11.2022 kl 21:26
6102
Kjøpte en liten post her i dag. Ser de skriver utbytte på ca 6 til 8 kr årlig. Er dette reelt så bør det jo være en god innvestering. Har en horisont på 7,5 år .Da blir jeg pensjonist. Har konvertert fra fond til aksjer da fond falt for mye og tenker utbytteaksjer kan være lurt.
Tanjiro
12.11.2022 kl 08:51
5821
Jepp, ratene begynner også å flate ut. Teknisk er det også duket for oppgang.
KommersK
12.11.2022 kl 11:13
5631
Ser ikke sånn ut. Ned rundt 65% siden 11. mars, og ned 5% bare sist uke. Lite som tyder på at dette skal snu.
Badgirl
12.11.2022 kl 11:59
5675
Det er det jeg kom frem til også, men merkelig at det er rally i samme segmentet over dammen? Mulig selskapene over der har falt en del mer enn MPCC.
Redigert 12.11.2022 kl 12:03
Du må logge inn for å svare
spekulator
12.11.2022 kl 12:31
5656
Snakker vi her om ratene pr. container? MPC har vel leiet ut kontainerSKIPENE til langsiktige lønnsomme rater, og betaler utbyttet fra disse (meget lønnsomme) charterene Misforstår jeg her når jeg sier at contailerutleie og containerfrakt er 2 forskjellige ting? Pris blir vel satt pr.container, Pris for frakt av disse er en annen ting. MPC har fast pris gjennom flere år for å leie ut skip for dette, og har ingenting med containerne å gjøre.
Derimot om fraktprisene går til himmels, er det de som leier skipene som tjener penger, ikke MPC, da de har leiet ut til fastpris, meget god sådan.
Derimot om fraktprisene går til himmels, er det de som leier skipene som tjener penger, ikke MPC, da de har leiet ut til fastpris, meget god sådan.
Redigert 12.11.2022 kl 12:33
Du må logge inn for å svare
Badgirl
12.11.2022 kl 13:29
5582
Joda, men er det ikke greit å finne hvorfor det er rally i hele segmentet mens MPCC er satt på gangen. Er de faste kontraktene muligens dårligere enn dagens rater? Bare spør!
spekulator
12.11.2022 kl 13:42
5595
Når de daværende kontraktene kom på bane, viste det seg jo at disse var meget gode på det tidspunktet. Det er jo disse som gir fantastiske utbytter idag. Men, selvfølgelig, vi kan ikke spå om kontrakter videre i år eller neste år blir bedre eller dårligere. Så derfor forholder jeg meg til dagens fakta, og svømmer i utbytter.
Hvis vi skal spå videre, etter kontraktene til MPC er utgått, vil de da få høyere eller lavere kontrakter? Den som kan si det, er nok litt av et orakel. Derfor forholder jeg meg til nåtiden.
Hvis vi skal spå videre, etter kontraktene til MPC er utgått, vil de da få høyere eller lavere kontrakter? Den som kan si det, er nok litt av et orakel. Derfor forholder jeg meg til nåtiden.
Badgirl
12.11.2022 kl 13:59
5579
Selv om selskapet betaler utbytter så kan vel kursen gå opp og ikke ned hele tiden.Samme det, bare lurte på hvorfor det var rally i segmentet, også hvor det betales utbytter. Dette mens MPCC fortsetter trenden ned.
spekulator
12.11.2022 kl 14:21
5554
Akkurat hvorfor trenden går ned, er vel litt uforståelig, men kan godt ha noe med at aksjen er kraftig shortet. Vanligvis når shorterne sin kalde hånd ligger over, er det stort sett maskinhandel alt går i. Og som du vet, maskiner kan ikke tenke eller lese hva som skjer i markedet. de bare følger programmerte algoritmer. Jeg sier ikke at dette er grunnen, men muligens.
Patron72
12.11.2022 kl 15:16
5498
Her er en fin forklaring på hva som skjer
https://borsen.dagbladet.no/nyheter/dette-viser-krisa/77728784
https://borsen.dagbladet.no/nyheter/dette-viser-krisa/77728784
Badgirl
12.11.2022 kl 15:48
5547
Jo det er en mulighet,og volumet er jo bare 1/2 til 3/4 av snittet så det blir store svingninger. Men hvis interessen er laber for kjøpere så siger den ned. Mulig det blir en synergieffekt av US til uken.
Frodon
12.11.2022 kl 15:53
5548
Jeg synes jo ikke det forklarer hva som skjer med aksje kursen i MPCC…som har lange faste kontrakter. Hvis alle skipene var i spot markedet hadde artikkelen forklart dette.
På et tidspunkt må det være sykt lønnsomt å kjøpe denne aksjen. Hvis den faller til kr 8, får du igjen hele investeringen på 1 år via utbytte. På dagens kurs tar det 2 år å få igjen investeringen via utbytter. Faller kursen til kr 2, får du igjen hele investeringen hvert kvartal via utbytter. På dagens kurs viser mine utregninger ca 77% avkastning etter jeg har fått igjen investeringen via utbytter…også blir det selvfølgelig noen pluss og minus underveis med endring i dollar, skipsverdi, salg av skip og ratene på tidspunkt ved fornyelse av kontraktene
På et tidspunkt må det være sykt lønnsomt å kjøpe denne aksjen. Hvis den faller til kr 8, får du igjen hele investeringen på 1 år via utbytte. På dagens kurs tar det 2 år å få igjen investeringen via utbytter. Faller kursen til kr 2, får du igjen hele investeringen hvert kvartal via utbytter. På dagens kurs viser mine utregninger ca 77% avkastning etter jeg har fått igjen investeringen via utbytter…også blir det selvfølgelig noen pluss og minus underveis med endring i dollar, skipsverdi, salg av skip og ratene på tidspunkt ved fornyelse av kontraktene
Patron72
12.11.2022 kl 16:06
5557
Ja med dagens utbytteordning er dette helt vanvittig.
Opprettholdes dette er det jo en no brainer 👍
For å forsøke å gi mitt svar på det du sier så er inntrykket mitt at aksjemarkedet ikke klarer å skille på de som kjører på spot og de som har lange faste kontrakter.
Opprettholdes dette er det jo en no brainer 👍
For å forsøke å gi mitt svar på det du sier så er inntrykket mitt at aksjemarkedet ikke klarer å skille på de som kjører på spot og de som har lange faste kontrakter.
Patron72
12.11.2022 kl 16:15
5550
Forøvrig vil flåteutnyttelse være et stikkord fremover.
Klarer mpc å opprettholde høy utnyttelse er det lite å bekymre seg for.
Men dette får vi kanskje høre om på q3?
Klarer mpc å opprettholde høy utnyttelse er det lite å bekymre seg for.
Men dette får vi kanskje høre om på q3?
Muggost
12.11.2022 kl 17:14
5482
Selge AKERBP, jeg har ikke gjort det enda. Men jeg ble nysgjerrig allikevel, hva mente du?
Ser frem til astronomiske utbytter fremover så jeg blir nok i AKERBP i flere år :)
Ser frem til astronomiske utbytter fremover så jeg blir nok i AKERBP i flere år :)
Badgirl
12.11.2022 kl 17:48
5442
Greia er at ZIM/GSL/DAC raller mens MPCC står på kaia. Hvorfor er det bare MPCC som blir truffet av den fine forklaringen?
Frodon
12.11.2022 kl 22:22
5164
Slik er det jo i aksjemarkedet, når snø ball begynte å rulle feil vei, er det mange som blir frustrert og selger. Frykten rår også. Det er jo som regel da vi kan gjøre gode kjøp. Jeg må stadig vekk gni meg i øynene når jeg ser slike case, men i de aller fleste tilfeller, pleier langsiktighet å være lønnsomt
Frodon
12.11.2022 kl 22:25
5151
Ja, det har jeg også nevnt her. Jeg håper de selger og/eller scrapper en del skip etter hvert og at de bestiller nybygg fra 2027-2028 et sted. Ingen hastverk med nybygg de nærmeste årene 😅 Det beste er om en ny sti med drivstoff blir lagt før de bestiller for mye skip. Hva tenker du?
Frodon
12.11.2022 kl 22:28
5146
Mente at det er et vanskelig valg, Aker BP kommer til å bøtte inn mye penger i lang tid. Eller tror du det blir overproduksjon om 2-3 år? Saudi vil ha høy olje pris, da vil det skje…helt til de bytter mening 😅
Men du hadde kjøpt litt i MPCC? Hvorfor valgte du å kjøpe aksjer her?
Men du hadde kjøpt litt i MPCC? Hvorfor valgte du å kjøpe aksjer her?
Muggost
12.11.2022 kl 22:57
5107
Jeg tror Saudi har fått smaken på høy oljepris så de vil justere produksjonen for å holde prisen hvertfall over 80 dollar fatet i uoverskuelig fremtid. Jeg tror den jevne amerikaner fint kan leve med slike pumpepriser for man kan fint få tak i biler som ikke drikker 2 liter på mila. Det handler om å omstille seg litt. Dette har Saudi skjønt nå, så vi kan glede oss til mange år med høye utbytter. Inflasjon vil også gjøre at verdien av penger faller, altså må alle priser opp for å kompensere, vi ser det allerede nå. Dette vil bidra til å skape nye bunner i aksjer som blir relativt solide. Armert betong om du vil. Nå gjelder det å ikke selge oljeaksjene, så kan vi se frem til mange år med gode utbytter :)
Men denne tråden gjaldt MPCC. Jeg valgte å kjøpe aksjer her fordi jeg tror verdien av selskapet vil være høyere enn 0 om 2 år. De kan betale ut så mye utbytter de vil på dette nivået, en eller annen form for positiv avkastning vil man få. Men legger du til inflasjonsfaktoren tror jeg at prisen på lengre sikt skal opp. Kanskje bunnen ikke er her enda, men spør igjen om 5 år. Da tror jeg vi minst ligger på samme nivå, om ikke høyere. Så har du alle de som reinvesterer utbyttet sitt osv. Spørsmålet blir vel heller om prisen på drivstoff og stål vil stige mer enn inntektene. Det kan jo bidra til å dra ned aksjekursen. Men som jeg nevnte tidligere, det er så mye å følge med på i shipping at jeg har ikke noen full oversikt. Må innrømme at jeg handler mest på intuisjon nå. Akkurat som da Avance plutselig falt fra 24 til 18 høsten 2020, helt irrasjonelt og se hvor de ligger nå. Jeg trodde Fredriksen kom til å ta det av børs så jeg solgte alt for en god stund siden. Angrer litt på det nå. :)
Men denne tråden gjaldt MPCC. Jeg valgte å kjøpe aksjer her fordi jeg tror verdien av selskapet vil være høyere enn 0 om 2 år. De kan betale ut så mye utbytter de vil på dette nivået, en eller annen form for positiv avkastning vil man få. Men legger du til inflasjonsfaktoren tror jeg at prisen på lengre sikt skal opp. Kanskje bunnen ikke er her enda, men spør igjen om 5 år. Da tror jeg vi minst ligger på samme nivå, om ikke høyere. Så har du alle de som reinvesterer utbyttet sitt osv. Spørsmålet blir vel heller om prisen på drivstoff og stål vil stige mer enn inntektene. Det kan jo bidra til å dra ned aksjekursen. Men som jeg nevnte tidligere, det er så mye å følge med på i shipping at jeg har ikke noen full oversikt. Må innrømme at jeg handler mest på intuisjon nå. Akkurat som da Avance plutselig falt fra 24 til 18 høsten 2020, helt irrasjonelt og se hvor de ligger nå. Jeg trodde Fredriksen kom til å ta det av børs så jeg solgte alt for en god stund siden. Angrer litt på det nå. :)
Badgirl
14.11.2022 kl 18:39
4166
Patron72 skrev Tror nok mpc får en fin uke frem mot q3 rapport.
Tja er litt treg i oppstarten. Norskbulls har snudd:
https://www.norskbulls.com/m/SignalPage.aspx?lang=en&Ticker=MPCC.OL
https://www.norskbulls.com/m/SignalPage.aspx?lang=en&Ticker=MPCC.OL
Patron72
14.11.2022 kl 18:59
4207
Ta det med ro. Jeg solgte med hele 500kr i gevinst idag 💪😂
Starter vel på 18kr i morgen tidlig da 😇
Starter vel på 18kr i morgen tidlig da 😇
Badgirl
14.11.2022 kl 20:57
4037
😂 Tvilsomt den er på 18 i morgen. Jeg ligger og vaker rundt 0 så holder frem mot Q3 så får vi se.
Redigert 14.11.2022 kl 20:58
Du må logge inn for å svare
Gripmuligheten
14.11.2022 kl 22:12
3887
Shipping: Containerskipsaksjen MPCC er nesten halvert siden toppen i begynnelsen av april. Fem av seks analytikere som følger selskapet anbefaler kjøp.
Bjørn Segrov
I gjennomsnitt er kursmålet på MPC Container Ships – MPCC-aksjen – 31,12 kroner, ifølge Bloomberg. Meglerhusene Arctic Securities og Clarksons Platou Securities er mest optimistiske og tror aksjen skal gå i 35 kroner, mens Pareto ligger lavest og har et kursmål på 24,61 kroner.
Mandag formiddag ble aksjen handlet for 16,70 kroner, noe som gir rederiet en børsverdi på vel 7,4 milliarder kroner. Siden årsskiftet er aksjonærene tilgodesett med 3,35 milliarder kroner i utbytte. Det tilsvarer 7,52 kroner pr. aksje. Dersom man justerer for utbyttet er aksjen omtrent uendret siden årsskiftet.
Regional transportør
Flere av meglerhusene nøyer seg med å følge de store linjeoperatørene i bransjen. Til forskjell fra dem er MPC Container Ships primært en tonnasjeleverandør som leier ut sine skip til linjerederiene. Og selskapet konsentrerer seg om såkalte feederskip som benyttes til regional transport av containere.
Adm. direktør i MPCC Constantin Baack sier at rederiet har hatt en strategi om å styrke sin balanse mens fraktratene var høye.
Gjelden er betydelig redusert og selskapet har ifølge Baack nå fleksibilitet til å gjennomføre salg eller oppkjøp som kan bidra til å øke verdiene.
Flere analytikere er bekymret over størrelsen på nybyggingsordreboken på verftene og frykter at mange leveringer vil legge ytterligere press på ratene. MPCC har imidlertid sikret charterkontrakter til sine fire nybygg.
– Slik ordreboken ser ut nå vil flåteveksten overstige etterspørselen etter transportjenester fra 2023. Men det er viktig å være klar over at de fleste verftsordrene er kommet i segmentet for store fartøyer. Tilbudssiden øker mindre i segmentene for feedertonnasje, som er den delen av markedet hvor MPCC befinner seg, sier Baack.
I tillegg regner han med en betydelig opphuggings- og resirkuleringsaktivitet av eldre skip innen feedersegmentet i containerfarten fra neste år.
– Positive tegn
– Men ratene har falt kraftig?
– Markedet er helt klart påvirket av økende økonomisk og geopolitisk usikkerhet, redusert etterspørsel og forbedringer i havneforsinkelsene, som har preget markedet siste tiden.
– Som følge av dette har vi sett et bratt fall i ratene i det siste, men fallet kommer også fra de høyeste ratenivåene noensinne og ratene og inntjeningen ligger fortsatt vesentlig høyere enn før coronapandemien rammet våren 2020, sier Baack.
Han ser ikke bort fra at ratene kan falle ytterligere, men venter at det vil skje i et lavere tempo enn man har sett nylig. Det skyldes ifølge MPCC-sjefen blant annet at det nå er begrenset med ledig tonnasje i markedet.
– Timecharterindeksene støtter dette synet. For eksempel økte Howe Rob Time Charter Rate-indeksen for mindre containertonnasje i forrige uke, noe som peker mot at ratenedgangen avtar.
MPCC-sjefen mener at det også er positive tegn på etterspørselssiden innen feedersegmentet, blant annet fordi regional trafikk ventes å vokse mer enn den globale etterspørselen, spesielt i Asia.
50 prosent høyere
– Hva tror dere om fraktratene fremover?
– Fraktratene er betydelig ned når man ser på hovedtrafikken ut fra Kina. For andre ruter, blant annet fra Europa til østkysten av USA, er ratene fortsatt på historisk høye nivåer og har steget uke for uke.
– Vi venter at fraktratene vil fortsette å ligge høyt på mellomlang sikt blant annet fordi kostnadene stiger for linjerederiene, sier Baack.
Han tror ratene kan forventes å bli liggende rundt 50 prosent høyere enn der markedet befant seg i 2019.
Blant dem som er negative til containerskipsmarkedet er Petter Haugen i ABG Sundal Collier, som nylig ble kåret til landets beste shippinganalytiker.
– Vi venter at fundamentalbalansen i containermarkedet skal svekkes markant fra andre halvdel 2023 og frem til 2025, sier han.
Høyere tilbudsside
Haugen viser til at ordreboken tilsvarer 29 prosent av flåten som befinner seg på vannet i dag. Han venter 10–12 prosent flåtevekst i 2023–24, en vekst han mener vanskelig kan motsvares av tilsvarende høy økning i etterspørselen, spesielt ikke dersom vi får resesjon i Europa og USA.
– I tillegg er havnekøene blitt kortere, og vi tror antallet skip som ligger og venter vil fortsette å falle, hvilket gir enda høyere effektiv tilbudssidevekst utover konvensjonell flåtevekst. Så på våre tall vil flåteutnyttelsen falle fra godt over 90 prosent i 2021–22 til under 80 prosent i 2025.
ABG Sundal Collier dekker bare Maersk i containershipping, og der har Haugen en kjøpsanbefaling da han mener aksjen er for billig til tross for kraftig fallende containerrater.
Bjørn Segrov
I gjennomsnitt er kursmålet på MPC Container Ships – MPCC-aksjen – 31,12 kroner, ifølge Bloomberg. Meglerhusene Arctic Securities og Clarksons Platou Securities er mest optimistiske og tror aksjen skal gå i 35 kroner, mens Pareto ligger lavest og har et kursmål på 24,61 kroner.
Mandag formiddag ble aksjen handlet for 16,70 kroner, noe som gir rederiet en børsverdi på vel 7,4 milliarder kroner. Siden årsskiftet er aksjonærene tilgodesett med 3,35 milliarder kroner i utbytte. Det tilsvarer 7,52 kroner pr. aksje. Dersom man justerer for utbyttet er aksjen omtrent uendret siden årsskiftet.
Regional transportør
Flere av meglerhusene nøyer seg med å følge de store linjeoperatørene i bransjen. Til forskjell fra dem er MPC Container Ships primært en tonnasjeleverandør som leier ut sine skip til linjerederiene. Og selskapet konsentrerer seg om såkalte feederskip som benyttes til regional transport av containere.
Adm. direktør i MPCC Constantin Baack sier at rederiet har hatt en strategi om å styrke sin balanse mens fraktratene var høye.
Gjelden er betydelig redusert og selskapet har ifølge Baack nå fleksibilitet til å gjennomføre salg eller oppkjøp som kan bidra til å øke verdiene.
Flere analytikere er bekymret over størrelsen på nybyggingsordreboken på verftene og frykter at mange leveringer vil legge ytterligere press på ratene. MPCC har imidlertid sikret charterkontrakter til sine fire nybygg.
– Slik ordreboken ser ut nå vil flåteveksten overstige etterspørselen etter transportjenester fra 2023. Men det er viktig å være klar over at de fleste verftsordrene er kommet i segmentet for store fartøyer. Tilbudssiden øker mindre i segmentene for feedertonnasje, som er den delen av markedet hvor MPCC befinner seg, sier Baack.
I tillegg regner han med en betydelig opphuggings- og resirkuleringsaktivitet av eldre skip innen feedersegmentet i containerfarten fra neste år.
– Positive tegn
– Men ratene har falt kraftig?
– Markedet er helt klart påvirket av økende økonomisk og geopolitisk usikkerhet, redusert etterspørsel og forbedringer i havneforsinkelsene, som har preget markedet siste tiden.
– Som følge av dette har vi sett et bratt fall i ratene i det siste, men fallet kommer også fra de høyeste ratenivåene noensinne og ratene og inntjeningen ligger fortsatt vesentlig høyere enn før coronapandemien rammet våren 2020, sier Baack.
Han ser ikke bort fra at ratene kan falle ytterligere, men venter at det vil skje i et lavere tempo enn man har sett nylig. Det skyldes ifølge MPCC-sjefen blant annet at det nå er begrenset med ledig tonnasje i markedet.
– Timecharterindeksene støtter dette synet. For eksempel økte Howe Rob Time Charter Rate-indeksen for mindre containertonnasje i forrige uke, noe som peker mot at ratenedgangen avtar.
MPCC-sjefen mener at det også er positive tegn på etterspørselssiden innen feedersegmentet, blant annet fordi regional trafikk ventes å vokse mer enn den globale etterspørselen, spesielt i Asia.
50 prosent høyere
– Hva tror dere om fraktratene fremover?
– Fraktratene er betydelig ned når man ser på hovedtrafikken ut fra Kina. For andre ruter, blant annet fra Europa til østkysten av USA, er ratene fortsatt på historisk høye nivåer og har steget uke for uke.
– Vi venter at fraktratene vil fortsette å ligge høyt på mellomlang sikt blant annet fordi kostnadene stiger for linjerederiene, sier Baack.
Han tror ratene kan forventes å bli liggende rundt 50 prosent høyere enn der markedet befant seg i 2019.
Blant dem som er negative til containerskipsmarkedet er Petter Haugen i ABG Sundal Collier, som nylig ble kåret til landets beste shippinganalytiker.
– Vi venter at fundamentalbalansen i containermarkedet skal svekkes markant fra andre halvdel 2023 og frem til 2025, sier han.
Høyere tilbudsside
Haugen viser til at ordreboken tilsvarer 29 prosent av flåten som befinner seg på vannet i dag. Han venter 10–12 prosent flåtevekst i 2023–24, en vekst han mener vanskelig kan motsvares av tilsvarende høy økning i etterspørselen, spesielt ikke dersom vi får resesjon i Europa og USA.
– I tillegg er havnekøene blitt kortere, og vi tror antallet skip som ligger og venter vil fortsette å falle, hvilket gir enda høyere effektiv tilbudssidevekst utover konvensjonell flåtevekst. Så på våre tall vil flåteutnyttelsen falle fra godt over 90 prosent i 2021–22 til under 80 prosent i 2025.
ABG Sundal Collier dekker bare Maersk i containershipping, og der har Haugen en kjøpsanbefaling da han mener aksjen er for billig til tross for kraftig fallende containerrater.
karve
15.11.2022 kl 07:03
3635
Litt av en kontrast angående Maersk i disse to artikler Finansavisen/E24 . Tilliten til seriøsitet har forlengst forduftet. Forventer lovende ytbytte på torsdag, men kanskje mest spent på om vi ser flere solide innsidekjøp .
Patron72
15.11.2022 kl 08:29
3554
Ingen som klaget når det stort sett kom bare supersyklus artikler ifjor