Oljen og hedging

Sdrawkcab
NAS 13.11.2018 kl 19:55 8139

Ifølge IATA var prisen på jetfuel i Europa 700$/mt siste fredag. Bare i dag så har oljeprisen fallet over 4 prosent, i tillegg så hadde vi et moderat oljeprisfall i går.
Ryanair har hedget 90% av fuelkostnaden inntil September 2019 på 679$/mt. Selv hvis vi anntar at jet fuel bare går ned litt over 3% som følge av oljeprisfallet kan Norwegian nå hedge til en pris under Ryanair! Og snip snap snute så er Ryanairs fordel ute.
Redigert 20.01.2021 kl 02:01 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.11.2018 kl 20:39 8012

Kjos har så jævlig flaks. Sykt
TomW
13.11.2018 kl 20:55 7928

Mener det var e24 som hadde en artikkel for en tid tilbake som tok for seg dette med flaksen til Kjos :) Ser ut som den slår inn atter en gang:)
Slettet bruker
13.11.2018 kl 21:25 7874

Det morsomme er at de som har hedget for mye på høyere nivå, per nå må bokføre tap. De samme som hånet NAS.
Får se hvor lenge det varer, men uansett litt morsomt.
Hartepool
13.11.2018 kl 21:29 7843

Kjos gamblet og vinner igjen.
Jetfuel prises antakelig under 650 usd på fredag.
Ryan og selskapets verdensmester O’leary må nå bokføre tap på hedging hver eneste time de flyr.
Nas hedger nå mer og mer av 19 og ut i 20, med et prisfall på 15-20 % blir fuelregninga i 19 ca 13, 5 milliarder mot analytikeranslag på og er 15 mrld.
Pareto har lag jetfuelpris på 776 usd til grunn for Q4 og 2019.
I Ryans kvartalsrapport har en oversikt over samtlige flyselskaps hedgingposisjoner.
TomW
13.11.2018 kl 21:38 7797

Veldig gledelig uansett:) Høy oljepris ble brukt som argument for at Nas skulle feile (emisjon eller konkurs) i q4-q1. Dette argumentet er ikke aktuelt lengre uansett hva som skulle skje med oljen nå fremover (så sant ikke den skulle øke til 80-90 på meget kort tid).

Det vil trolig ta noe tid før oljen skulle stige og krabbe seg opp på 80 + igjen og da er q4 snart overstått. Det er også å anta at Nas nå har benyttet muligheten til å øke hedgen sin for 2019. Utover i 2019 så vil også hedgene til de andre selskapene starte å falle ut og da må også de justere billettene sine.

Samtidig har Nas en veldig effektiv flåte som gir de en ekstra fordel hele veien :)
Redigert 13.11.2018 kl 21:42 Du må logge inn for å svare
seismicrec
13.11.2018 kl 21:49 7753

Ryan hedget 90% på 679
Luftwaffe 77% på 685
Easy 61% på 560
Air France/KLM 58% på 683
IAG 57% på 613
Wizz 41% på 624
Norwegian 15 % på 587

Nas har økt hedgen , men med nåværende pris vil nas komme inn med lavere fuelkost enn Ryan Lufthansa og AirFrance /KLM
Hva SAS har vet jeg ikke , men nas gar uten tvil forbedret sin posisjon noe helt formidabelt vedå holde seg iskalde .
TomW
13.11.2018 kl 21:56 7722

Den oversikten viser gjennomsnittlig hedging frem til September 2019.
Ryanair har allerede startet sitt 2019 regnskapsår. På slide 17 i presentasjonen så ser du oversikten over hedgings prisen for hvert kvartal.

Uansett så er situasjonen nå en helt annen enn for en måned siden:)
seismicrec
13.11.2018 kl 22:23 7641

Ser ut som om sas har hedget 68% ut januar og 52% ut april til priser på 725 usd / tonn
Slettet bruker
14.11.2018 kl 09:09 7426

Jetfuel er faldet kraftigt, det er ikke lang tid siden analytiker sagde at hvis prisen kom ned i nærheden af prisen i dag, ville NAS sparer milliarder på brændstof.
Hvorfor får aktie kursen ikke et ordentligt hop op ad.
Et salg er også rykket nærmere.
tesch
14.11.2018 kl 09:47 7362


Kan det stemme at jet fuel prisen i dag er godt under usd 600 per ton ?
TomW
14.11.2018 kl 11:04 7286

Nei, den var 696 m.t den 9 nov. Oljen har falt noe tilbake etter den oppdateringen så pr i dag så er spot rundt 650-680 et sted.
Hvilken priser man får om man hedger er jeg ikke sikker på , men i følge IR i Nas så kan de nå sikre seg for pris godt under 700
Redigert 14.11.2018 kl 11:19 Du må logge inn for å svare
tesch
14.11.2018 kl 11:29 7239


Tror jet fuel i dag 14 nov er rundt usd 640 - Det er vel en hedging premie på usd 5/10 per MT ?

Hvis jeg var i ledelsen I NAS ville jeg hedget NÅ - min 50 prosent

TomW
14.11.2018 kl 11:44 7216

Har ingen anelse når det kommer til premien, men kan godt hende at 5/10 pr m.t stemmer. Ja håper de gjør dette nå, ved siste trafikkrapport var de oppe i nesten 30% for hele 2019 på ca USD 670 per tonn. Strategien deres har vel vært 50% hedging for å få både opp side og nedside, men siden de vet hvor konkurrentene sine ligger så burde de kunne øke denne mer også. Sånn sett så spiller det liten rolle om spot skulle falle enda lavere
Ypsilon 7
20.11.2018 kl 09:45 6895

Selv om shorterne koser seg, betyr det vel samtidig at NAS får rimelig drivstoff, - eller har det liten betydning i forhold til konkurrentene nå?
TomW
20.11.2018 kl 12:55 6742

Olje under 70 er en gavepakke for Nas. 16 nov var fuel spot: 671 m.t. Denne er nok noe opp igjen nå grunnet økningen i Oljen.

Nas har naturligvis hedget mer nå på disse nivåene for 2018 og 2019. Noen av konkurrentene har gode hedginger på samme/lavere nivå en dagens så Nas har nødvendigvis ikke en fortrinn mot alle, men med de samme vilkårene er dette veldig bra. Legg til effektive fly så er Nas godt rustet til å konkurrere på pris.
Får de landet en JV som bil øke cash beholdningen og senke capexen så blir det veldig bra!
IshebaA
20.11.2018 kl 22:46 6532

Oljen med ny grisesmell, trades for i overkant av 60 blank, spennende utvikling.
seismicrec
20.11.2018 kl 23:27 6471

Ifølge Pareto sparer nas 10 usd pr tonn fuel for hver dollar oljeprisen faller.
Fra toppen på 85 usd/ fat til nå skulle besparelsen pr tonn være ca 230 usd pr tonn.
Ut året vil nas trenge 500000 tonn .
Besparelsen blir da ca en milliard ( fra toppen)....da analytikerne begynte å endre costestimatene sine.
Hvor mange tonn jetfuel bruker nas vil nas bruke i 2019 ?
Hva blir besparelsen for 2019 dersom na klarer å få dagens priser?
tickerlover
21.11.2018 kl 06:26 6351

Ang fuel besparelse sier Norwegian selv i Q3 18 report:
1% decrease in jet fuel price 122 MNOK ( annualized based on the current level of production)

Fuelprisen følger oljeprisen så endringsforholdet er det samme.
Oljeprisfall fra 85 til 60 $ fatet er 17,6% decrease for både olje og fuel.
17,6 x 122 MNOK = 2,1 mrd NOK

Basert på dagens produksjon. Så hvis vi legger til 15% vekst for 2019:
1,15 x 2,1 mrd NOK = 2,4 mrd NOK besparelse på fuel i 2019 ?
Slettet bruker
21.11.2018 kl 19:53 6121

Pareto og Spare 1 har i sine estimater brukt en jetfuelpris på ca 800 usd/mt.
Totale fuelkostnader for 2019 ligger i disse to analysene på ca 15,3 milliarder nok.
Når hedgen for 2019 blir klart tror jeg at fuelkostnadene reduseres med over 2 milliarder .
Oppgradering av earnings , samt andre positive nyheter vil gjøre 2019 til et virkelig godt nas år.
TomW
21.11.2018 kl 20:01 6091

Blir veldig spennende å få en oppdatering rundt dette. Legg til et kostnadskutt på minimum 2 mrd (nevnt under q3) og en JV så skulle mye ligge til rette for at 2019 er året det snur :)
NaiveNormenn
23.11.2018 kl 10:51 5735

Ser vi oljeprisen under 50$ fatet i løpet av neste uke. ?
stud_trd
23.11.2018 kl 11:28 5699

Kursen på NAS falt jo i takt med at oljeprisen steg, og det ble jo forsterket med at NAS hadde sikret seg for lite.

Nå har oljeprisen falt rundt 30% fra topp, så hvorfor stiger ikke NAS aksjen i takt med fallet på oljeprisen ?
TomW
23.11.2018 kl 11:37 5684

Den eneste logiske forklaringen jeg kan tenke meg er at Nas aksjen ikke er en foretrukket aksje i et usikkert marked? Om mange investorer forventer et svakt/Bear marked så er nok ikke Nas en aksje som kan kalles en trygg havn.
Men igjen, markedet er ikke alltid logisk så kanskje det foregår noe annet
Sdrawkcab
23.11.2018 kl 14:34 5570

Oljen nå ned knapt 4,5% til et nytt "årsbeste" på under 60 dollar. Spennende å se hva jet fuel prisen blir.
Håper at NAS hedger før OPEC møtet den 6. Desember. Her skal akjsen opp når besparelsene på mange milliarder i året blir tydelige.
Slettet bruker
23.11.2018 kl 16:18 5469

Nærmere 3 milliarder i drivstoffbesparelse.
I tillegg til kostnadsprogrammet som skal ta ut 2 milliarder i andre kostnader.
2019 kan bli et kanonår for nas.
Slettet bruker
23.11.2018 kl 16:48 5425

Priserne falder og falder, jetfuel er snart nede i 2015 priser, men NAS kurs følger ikke med, der må komme en kæmpe korrektion i næste uge.
Et salg af NAS kan blive et dyrt køb for IAG, nu besparelser på jetfuel giver NAS flere milliarder mere på bundlinien.
Skal shorterne ikke snart dække sig ind for at mindste deres tab
Strong buy
TomW
23.11.2018 kl 17:06 5392

Når oljen var høy og på vei oppover fikk vi ukentlig drittpakker fra alt av spåmenn, investorer, media og meglerhus.
Siden oljen startet å falle tilbake, til Nas sin favør med ekstremt stor F, så har ihvertfall jeg tilgode å se en sak eller en uttalelse som nå belyser hvor mye dette faktisk bedrer situasjonen i Nas.

Jeg mener at med dette fallet så er all tvil omkring Nas sin overlevelse( som var tullete å spekulerer i uansett) borte. 2019 har gått fra å være et "taps" år til å trolig gi mye klingende mynt i kassa. Dette forutsetter at Nas har hedget godt eller at oljen holder seg på disse nivåene.

2020 var vel det året som det meste av vekst var tatt ut og Nas skulle virkelig starte å bli en pengemaskin. Det ser ut til at nok en gang har Kjos sin kalkulerte gambling gitt fulltreffer
Ingeniøren7
23.11.2018 kl 18:25 5327

Krona går veggimellom, det drar desverre fortsatt veldig på bunnlinjen så lenge mye av inntektene er i norsk valuta og kostnad i dollar.

Dog er dagens litt småkryptiske melding veldig interessant: "Reference is made to the announcement published by Norwegian Air Shuttle ASA on 2 November 2018 at 08:00 CET regarding the sale of five A320neo aircraft. The transaction has been completed today with SMBC Aviation Capital Limited, which is now the new owner of the aircraft. For more information, please contact: Geir Karlsen, Chief Financial Officer, phone: +47 916 08 332 Stine Klund, Investor Relations Officer, phone: +47 986 99 259"

Er dette aktøren som de vurderer å gå i kompaniskap med angående leasingselskap??

TomW
23.11.2018 kl 19:30 5273

Man får dessverre ikke både i pose og sekk. Selv om kronen svekker seg så bidrar oljen vesentlig mer heldigvis.

Ja man kan jo selvfølgelig spekulere i det. Ble vel spekulert i noe Asiatisk, så kan jo også tenkes at SMBC er aktøren. Uansett så håper jeg vi får en avklaring rundt JV snart.
Redigert 23.11.2018 kl 19:48 Du må logge inn for å svare
skerptiker
23.11.2018 kl 19:53 5234

Hele markedet er manipulert. Det foregår en ekstrem salgsbølge i alt av aksjer. Tilpasning til årsskiftet m m og dette snur snart når dette stopper, antagelig når desember inntrer. Sammenlign med tidligere år. Det er synd at de store maskinene styrer markedet fullstendig - dette er farlig!
Sdrawkcab
27.11.2018 kl 18:21 4740

Oppdatering. Jet fuel ligger nå på $616/mt i Europa og $636/mt i Amerika.

Som sagt før i tråden så ser hedging slik ut inntil Sep 2019.
Ryan hedget 90% på 679
Luftwaffe 77% på 685
Easy 61% på 560
Air France/KLM 58% på 683
IAG 57% på 613
Wizz 41% på 624
Norwegian 15 % på 587
Hartepool
27.11.2018 kl 20:02 4635

Norwegian vil iflg Pareto få en fuelregning på ca 3,5 milliarder i Q4.
Dette er basert på jetfuel pris på 688.Nå er prisen 620 .
Kostnadsbesparelse blir ca 350 mill.
For 2019 er beregnet fuelkost 15,5 milliarder besett på fullpris på 770 usd/ mt.
Med dagens jetfulelpris blir kostbesparelsen ca 3,5 milliarder for 2019
tesch
28.11.2018 kl 07:51 4438


Fantastisk interessant artikkel i DN i dag. NAS har ikke
noen avtale enda på det de sier er fremskridende
forhandlinger om JV . NAS har sagt de vil , forhåpentligvis, komme med nytt i løpet av året - Det er fremdeles
litt igjen av dette året - DN måtte vel finne på noe å skrive om

Regner med gode nyheter fra NAS før jul
Hartepool
03.12.2018 kl 21:34 4000

Ny jetfuel- oppdatering fra IATA.
580 usd/mt ytterligere ca 6 % ned fra forrige update.
Ryan har hedget 90% av 2019 til 677 !
Nå hedger Nas 15% lavere .