Kontrakt på over 10 milliarder

aslemdal
PHLY 02.11.2022 kl 21:44 10779

Aker-kontrollerte Philly Shipyard får kontrakt på over ti milliarder kroner

Åpne dette i DN-appen:
https://dnapp.page.link/y3g9

Eller,

Åpne dette i nettleseren:
https://www.dn.no/industri/aker-kontrollerte-philly-shipyard-far-kontrakt-pa-over-ti-milliarder-kroner/2-1-1345672
JahMason
29.01.2023 kl 09:21 932

https://www.reuters.com/world/us-four-star-general-warns-war-with-china-2025-2023-01-28/

Kan ligge noen større utvidelser av flåten hvis dette fortsetter. Allerede mye fokus på hvor svekket US Navy flåten er vs Kina. Tank skip, auxiliary, submarines, unmanned autonomous mm.
JahMason
27.01.2023 kl 09:14 1110

Kan ikke være lenge til Steel Cutting for havvind / SRIV nå heller :)
JahMason
26.01.2023 kl 19:31 1257

Svært spennende og gode utsikter i overskuelig fremtid.

Nesten utrolig at Philly Shipyard prises så lavt!
Er vel en mulighet jeg må benytte meg av, fler aksjer i porteføljen
Kalmar
26.01.2023 kl 09:29 1354

Ser ut som den Amerikanske Marine trenger mange tankskip til å forsyne styrker med olje i en militær konflikt.
https://cimsec.org/tankers-for-the-pacific-fight-a-crisis-in-capability/
JahMason
19.01.2023 kl 15:49 1682

Fantastisk !!

“With this milestone event in the NSMV program, we now have four ships under active construction and strong backlog into the future.”

Ganske imponerende etter 2018/2019.
JahMason
18.01.2023 kl 20:38 1941

Mange tenders og potensielle ordre i pipen til flere selskaper og myndighet. Antar de fleste større “kommersielle” shipyardene i US har mange dialoger forskjellige typer skip, ordre og design.

Det kommer mer jobb til Philly etter de har kjørt gjennom 20 milliarder av backlog, det er jeg helt sikker på!
Joystick
17.01.2023 kl 16:28 2122

Gammel kunde Crowley Maritime (fikk levert 2 tankere i 2015/2016) skal bygge og få designet nytt SOV skip (Jones Act) for Amerikansk havvindprosjekt....
https://www.crowley.com/news-and-media/press-releases/crowley-esvagt-to-build-and-operate-service-operations-vessel-for-siemens-gamesa-at-coastal-virginia-offshore-wind-project/

Mulig kontrakt?

Fikk ikke kontrakten, gikk til:

https://gcaptain.com/fincantieri-bay-shipbuilding-picked-to-build-wind-farm-service-operation-vessel-for-crowley-and-esvagt/
Redigert 18.01.2023 kl 19:21 Du må logge inn for å svare
JahMason
09.01.2023 kl 21:32 2396

Philly (Aker) burde vel bare dra en Wilson ASA til høsten hvis det ikke blir salg av selskap og virksomheten.
Er vel 4.9mill “frie” aksjer i Philly, men hvor mange av de igjen som er til salgs tror jeg ikke er mange.

Wilson ASA meldingen (7-8mill frie aksjer der?)
https://newsweb.oslobors.no/message/579812
JahMason
22.11.2022 kl 07:51 3053

Jeg tenker det samme. Kommer plutselig en melding over natten bare i slike selskaper.
Slettet bruker
21.11.2022 kl 22:39 3155

Phly er neste selskap som blir kjøpt opp i Røkkesystemet.
Det tror jeg er meget sannsynlig nå.
Kjellemo
21.11.2022 kl 20:35 3256

Jeg har også tro på at de igjen skal utbetale utbytte med tiden. Spesielt den siste kontrakten føler jeg meg trygg på at gir oss klingende mynt i kassa. Ble 300 stk til på meg i dag, selv om kassa er tom og posten her egentlig allerede er fylt over maks nivå for meg.

Hadde du vært på Discord siden til Mpcc, kunne vi gjerne utvekslet litt mer info om Philly Shipyard på en enklere måte.
JahMason
21.11.2022 kl 19:56 3292

Jeg forstår at det er risiko knyttet til alle investeringer og q3 tallene tok nok bort noe av oppsiden på de første 1-3 skipene. Men jeg forstår ikke dagens prising, så jeg kjøpte en stor post og kjøper videre litt smått hver dag.

Nei Kjellemo, kun PHLY for øyeblikket. Har tro på at noe skjer her i løpet av de neste 10-12mnd. Så får vi se om det blir gevinst eller tap denne gangen. Synd man ikke vet fasit før etterpå
Kjellemo
21.11.2022 kl 16:36 3391

Utrolig at "markedet" priser kursen på Philly Shipyard 10 prosent lavere i dag, enn siste dagen før de fikk kontrakten på 10 milliarder. Forstå det den som vil.

Er du på Discord siden for Mpcc, JahMason?
JahMason
21.11.2022 kl 06:46 3517

Kun en magefølelse og håp om en ytterligere backlog før potensielt salg av selskapet til en enda bedre pris.

Philly Shipyard har lagd mange fler Tankere enn noe annnen type skip. Det er dette de kan godt! Fra AMSC sin rapport:

Jones Act Market
No tankers on order leading to additional fleet contraction

Only two yards have sufficiently large dry docks to build Jones Act MR tankers:

Philly Shipyard
General Dynamics NASSCO

Begge har fullt opp med eksisterende backlog ut 2026/2027.
Det er en bunke med skip som passerer 30 år i 2027.

Samtidig er energiprisene høye og det er mye fokus på at den kommersielle US flåten er alt for liten.

Diskuteres noe på XI, men skulle gjerne vært mer engasjement og oppmerksomhet rundt selskapet :)
Kjellemo
20.11.2022 kl 22:58 3601

Er Philly Shipyard mye diskutert på XI? Alt for lite interesse rundt denne aksjen her.
Winter
20.11.2022 kl 22:47 3626


"Har en liten bet på at det kanskje kommer en kontrakt på en serie av noe MR tankere også."

Er det en magefølelse eller basert på noe som er på gang, altså de skal bygges bare uvist av hvem?

Jeg foretrekker (som du vet fra XI :-) å ha et salg av verftet litt senere, kunne tenke meg litt utbytte først dersom de tenker å betale det med tiden, men uansett de må nok bevise at de tjener penger. gjør de det med full ordrebok mange år frem i tid, pluss full arbeidsstyrke så snakker man. Er redd verftet blir solgt litt til underpris dersom det selges for tidlig. Går utifra at mange ville vente et år å kanskje få x kr mer pr. aksje.
JahMason
20.11.2022 kl 21:02 3707

Ville vært fantastisk og vel fortjent!

Skal vel få på plass overføring av prime plate fasiliteten, mulig opsjon utøvelse av SRIV #2 og kanskje få gleden av å levere hvert fall skip #1 i NSMV prosjektet føret evt salg av Philly Shipyard.

Har en liten bet på at det kanskje kommer en kontrakt på en serie av noe MR tankere også. Det ville kronet det hele
Redigert 20.11.2022 kl 21:09 Du må logge inn for å svare
JBFE
20.11.2022 kl 20:23 4268

Steinar nærmer seg pensjonsalder, han har vært en nøkkelperson for verftet siden 2003. Hadde nok vært en fin avsluttning på karrieren å solgt verftet for en god pris.
JahMason
20.11.2022 kl 10:59 4440

De mener de har beholdt “key personnel”, men ingen tvil om at det har vært vanskelig i 2020/2021. Godt arbeidsledighet er på vei opp og manufacturing Index godt på minus siden i Penns.

De kan vel bruke subcontractors på deler av NSMV prosjektet? Men det er “ US preferred”.

Mener det er natt og dag for Philly Shipyard nå inn mot 2023 vs NSMV tildelingen i 2019/2020.
Et salg i 2020 ville vært dårlig spilt av Aker systemet. Nå er det faktisk mulig å kanskje få 120-180 millioner dollar i en potensiell transaksjon med dagens backlog. Gitt at utsourcing av blast & prime fasiliteten vil gi bedre marginer, kan man kanskje spekulere i om det er første steg i å selge hele Shipyard operasjonen (Philly Shipyard).
Redigert 20.11.2022 kl 13:10 Du må logge inn for å svare
bravi
20.11.2022 kl 05:41 4554

Ja det opplæringsprogrammet må nok fortsette lenge. Folkene som har lært endel og skaffet seg noe erfaring forsvinner raskt til andre bransjer som gjerne betaler litt mere. Skipsverft er lavstatus i Us.

Problemet med navy skipene de holder på å bygge er at det ikke kan brukes subcontractors, det er vanskelig å få til effektiv produksjon med mange uerfarne folk selv om de får 3-4 ukers kursing. Da blir resultatene deretter.

Klart at verftet er mere attraktivt å selge når det er helt oppe å går, bemannet og med kontrakter.
Redigert 20.11.2022 kl 06:51 Du må logge inn for å svare
JahMason
17.11.2022 kl 12:54 4779

I kroner utgjør nok ikke Philly mer enn to-tre grønne obligasjonslån for Aker systemet, men det betyr ikke at Philly Shipyard ikke betyr noe.

Med Kristian Røkke som styreleder og Aker navnet på eiendeler på verftet handler det nok mer om navn, rykte, nettverk, politikk og selvfølgelig tjene penger.

Mulig tiden er inne for å selge Philly Shipyard for Aker
Redigert 17.11.2022 kl 20:40 Du må logge inn for å svare
d12m
17.11.2022 kl 10:17 4838

Philly utgjør ca nada og niks i Aker sin portefølje så det vil ikke bli snakk om en smell okkesom for de
trani
17.11.2022 kl 01:09 4947

Bare tull med denne..
Taper penger så det synger.
Tror mulig Aker går på en smell her..
JahMason
09.11.2022 kl 12:43 5436

Men Aker burde realisere verdiene i Philly og heller brukene pengene i det nye fondet sitt eller andre prosjekter.

Så vi får se hvordan dette ender.
JahMason
09.11.2022 kl 10:59 5509

Aker ville aldri solgt for 50kr. Aker konsernet må aldri selge, de har for mye penger til å bli satt i en slik posisjon.

Tror man må ha 90% for å tvangsutløse, men mulig det kan gjøres med mindre også.
Fljo
09.11.2022 kl 08:32 5597

Eller, hvis man absolutt vil selge, må godta dagens markedspris - 50kr.

Har Aker så høy eierandel at de i praksis alene kan si ja/nei til evt bud?
JahMason
09.11.2022 kl 07:33 5655

Jeg tror at hvis Aker skal selge Philly Shipyard er vinduet de neste 6-12mnd. Det tenker jeg Aker også er klar over nå.

Så får vi se om det blir 80kr eller 250kr
trani
09.11.2022 kl 07:02 5685

Blir nok skambub på kr.80 skal vi se…
JahMason
09.11.2022 kl 05:59 5732

Kontrakten for Mateson sist var 3 skip for 480mio (på hukommelsen). Nå er det 3 skip for 1bn usd. Så de har nok inngått en god kontrakt der.

På Navy tror jeg det kun er stål og stålprodukter som er med i kontrakten.
Er ikke lønninger som er inflasjon i USA, er ikke samme som i Norge med lønnsvekst og fagforbundene.

Det du skriver er forøvrig feil da det er bokført totalt profitt på navy skipene fortsatt :)
fjettis
09.11.2022 kl 02:35 5782

Slettet bruker skrev Hva er LPS?
Lønn- og pris stigning. Viktig å forhandle det inn i kontrakt.
Fast sum kontrakter i dag uten LPS er livsfarlig med en inflasjon på 6%. Og hvertfall når kontrakten går over flere år!
Sist tapte de penger på kontraktene for matson, da var inflasjon lavere. Nå er den 3 ganger høyere.
Ikke tjener de penger på Navy skipene heller
JahMason
08.11.2022 kl 12:11 5971

Angående verdsettelse så er Huntington Ingalls Industries mcap ca 17% av backlog.

Philly Shipyard sin mcap er ca 3% av backlog. (hvorav Philly sine commersielle kontrakter mest sannsynlig er mer margin vennlige). Fra samme artikkel: "a billion-dollar order for three small 3,600 TEU Jones Act ships, a new record-setting price. Will cost an eye-watering $92,592 per TEU."

Inge tvil om at verdsettelsen er lav, men tilfelle i artikkelen gjaldt vel et selskap hvor det stod riktig dårlig til og hvor de ikke kommer til å treffe price target eller leveringstidspunkt. Heter jo ikke brannsalg hvis utsiktene er gode.
"ST Engineering is so motivated to get out of the deal they are willing to sell 378 acres of waterfront property – comprising 2 shipyards in Pascagoula, Mississippi, and two dormant yards north of Pascagoula – advanced manufacturing facilities, deep technical knowledge learned building complex surveillance ships and billions of dollars in defense contracts for $15m or about the price it costs to purchase a single large container handling crane built in China"

Så prisen for dette salget representerer nok ikke andre shipyards ifht verdsettelse. Når du er villig til å selge alt dette for den prisen er man i virkelig problemer økonomisk.

Tror verken Huntington Ingalls eller Philly ville sett på et skambud i dagens marked, men slike artikler åpner muligens dørene for mer M&A aktivitet.
Redigert 08.11.2022 kl 13:34 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
08.11.2022 kl 08:14 6085

Interessant artikkel. Kjøper nok ikke Philly med det første etter å ha lest den...
Joystick
08.11.2022 kl 07:37 6140

Apropos til verdien av amerikanske skipsverft og US Navy kontrakter:
https://gcaptain.com/us-shipyards-record-revenue-but-firesale-valuations/
Kjellemo
08.11.2022 kl 06:33 6195

Mindre utslag topp 20 enn jeg ventet i alle fall. Goldman Sachs sin konto (3 største eier) har solgt ca 25000 aksjer og J. P. Morgan står registrert med et salg på ca 8000 aksjer. Nordnet Bank har også en nedgang på ca 25000 aksjer. Alle privatpersoner sitter trygt topp 20. Topp 20 sitter på 85,32% av aksjene.
JahMason
07.11.2022 kl 22:08 6330

Ordrereserven på 20 milliarder er ikke priset inn riktig. Jeg tror markedet bommer her og fokuset på 3kvartal er feil.

Du får holde oss oppdatert på den J.P.M kontoen. Er vel omsatt nesten 300K siste 3 dager. Sikkert en del intra dag failere som tok på open som kastet med tap også.

Økte selv i dag faktisk, tror på kraftig reprising. Kanskje den kommer gjennom et bud på selskapet
fjettis
07.11.2022 kl 21:53 6353

Har de forhandlet LPS på kontraktene?
Hvis de ikke har klart det, så er det derfor de har vunnet kontraktene og de vil aldri klare å tjene penger.
Det er nok det investorene ser på.
Så kan noen her svare JA på det spørsmålet?
Først og fremst, finn et bevis på det, så kan vi snakke