Flyr: Emisjonskursen er på 1 øre!"
"Flyr gjør nå et forsøk på å hente 430 millioner kroner i en rettet emisjon med SpareBank 1 Markets, Carnegie og Arctic Securities. Emisjonskursen er på 1 øre!"
jacob22
21.11.2022 kl 13:44
3428
MHInvest skrevInnlegget er slettet
sissener sier ingenting ka betyr det ?
Han drive et hedgefond,
Forhandlinger. i morgen kommer aksjonær listen på hegnar.
Han drive et hedgefond,
Forhandlinger. i morgen kommer aksjonær listen på hegnar.
trek
21.11.2022 kl 13:47
3421
Er det reparasjonsemisjonen du snakker om ? Det er i såfall et minimalt antall det er snakk om. De fleste der rakk vel å trekke seg.
Bullinvestor
21.11.2022 kl 13:54
3366
De som fikk aksjer til 1 øre har nå et tap på nermere 30%, jaja hvorfor ikke heller kjøpe skrapelodd
DownLight
21.11.2022 kl 14:22
3247
Enig, her er situasjonen svært uoversiktlig og det finnes ingen informasjon eller ingen informasjon det er mulig å stole på. For småaksjonærene blir dette ren bingo.
Bullen
21.11.2022 kl 14:26
3235
Ja, her har jeg dummet meg ut. Ikke så lett å forstå kurs utviklingen. Skulle nesten tro at de som var med på emisjonen angret umiddelbart og begynte å selge?
thief
21.11.2022 kl 15:03
3073
Ingen putter mer penger inn i dette caset,til 1 øre aksjen.Og FLYR trenger flere hundre millioner kroner til,for å klare seg. Hvordan få inn penger nå??Dette hadde ikke Sissener sett for seg😂Planen gikk til Hælvete!!
jacob22
21.11.2022 kl 15:19
2998
Tippe alternativet er wet lease.
Wet lease er et leiearrangement hvor et flyselskap leier ut til et annet flyselskap (leietaker), et fly med fullstendig besetning, besørger vedlikehold og ...
Wet lease er et leiearrangement hvor et flyselskap leier ut til et annet flyselskap (leietaker), et fly med fullstendig besetning, besørger vedlikehold og ...
SomSa
21.11.2022 kl 15:40
2914
I følge Hegnar tv i dag skal innen januar 2023 betales 120 mil til EU avgifter.
MHInvest
21.11.2022 kl 15:47
2825
jacob22 skrev Dette går bra sisener har vel en bra plan ?
Forvalter Jan Petter Sissener og hans fond Sissener Canopus kommer ikke til å kjøpe aksjer i en ny emisjon gitt dagens Flyr-kurs.
https://e24.no/boers-og-finans/i/y65wwx/flyr-aksjen-raser-vil-ikke-spytte-inn-mer-penger-paa-dagens-kurs?referer=https%3A%2F%2Fwww.vg.no
Les: – Det sier seg selv. For oss er det enkel matematikk, sier Sissener.
https://e24.no/boers-og-finans/i/y65wwx/flyr-aksjen-raser-vil-ikke-spytte-inn-mer-penger-paa-dagens-kurs?referer=https%3A%2F%2Fwww.vg.no
Les: – Det sier seg selv. For oss er det enkel matematikk, sier Sissener.
Redigert 21.11.2022 kl 15:49
Du må logge inn for å svare
skeptiker
21.11.2022 kl 15:49
2814
Det er åpenbart at Sissener hsr gått i vannet her. Planen var at hytterigere 450 mill kr skulle hentes i markedet for ett øre pr aksje. Nå er kursen 32% under dette. Med en slik utvikling av aksjekursen vil selvsgt ingen kjøpe aksjer fra selskapet for ett øre pr. aksje. Selskapet vil neppe greie seg særlig lenge med de 250 mill kr en nyhlig hentet fra markedet. Det er derfor nærliggende å anta at kursen vil rase ytterligere pga. frykt for kommende konkurs. Vil det i det hele tatt bli noen igjen til aksjonærene dersom selskapet går konlurs? Ikke vet jeg. Noen synes å mene at det foreligger leasing-kontrakter som har betydelig verdi. Men om disse kan selges, er det vel ikke fly igjen som kan fortsette virksomheten? Å selge kontrakter mens selskapet er på randen av konkurs blir vel omtrent som å selge høns i regnvær? Sett med mine øyne er utsiktene dystre etter kursranset til langt under ett øre pr. alksje.
MHInvest
21.11.2022 kl 16:14
2676
Bullen skrev Da solgte jeg. Nå er poenget å ta lærdom av dette😒😊
Du skrev at du likte spenningen, nå fikk du valuta for pengene...
Kruttgubben
21.11.2022 kl 16:19
2638
Det trenger en spleis her 10-1. Så kan de gå videre med å hente penger. Surt for Sisner og de som ble med til 1 øre men løsningen er en spleis og ny emisjon ellers er det kroken på døra.
MHInvest
21.11.2022 kl 16:22
2623
Spleis har ingen betydning på emi, verdien er akkurat lik og ingen går inn med 1øre som er verdt 0,0068
Bullen
21.11.2022 kl 16:27
2583
Ja, husker det... Når får vi håpe på COOL, MPCC og AKSO med litt lengre briller👌😁
MHInvest
21.11.2022 kl 16:36
3908
Du forstår vel at kursen på emi aksjer endres på lik linje med spleisingen? Kan ikke spleise til 6.8 og tro at du skal få emi aksjer til 1øre.
bj111
21.11.2022 kl 16:44
3881
Selskapet må nok ta noen helt andre grep enn hva de har gjort til nå om de skal overleve. Resten av emisjonen kan nok avskrives i grunn som forventet da aksjekurs på et selskap med emisjon som regel faller under emi kurs. Det er veldig sjelden det er penger å hente i å delta i en emisjon og den planen Sissner la virket døfødt fra første stund. Selskapet må klare seg med de 250 mill de har hentet og tjene penger på de. Så kan de eventuelt kjøre emisjon for å utvide sin business på sikt men jeg tror ikke det blir noe mer reddende penger til selskapet i denne omgang. Det gjenstår å se om selskapet selv ser alvoret i situasjonen og gjør noen drastiske kostnadsgrep. De har ikke lenger råd til å fly ikke lønnsomme avganger/ruter. Egentlig har de aldri hatt råd til dette.
Flybransjen eller egentlig reiseliv er bransjer man bør være forsiktig med for tiden da det vil komme konkurser om kjøpekraften hos forbrukere og bedrifter fortsetter å falle. Det er ikke kun i Norge dette skjer. Verre i mange andre land enn i Norge og det går ut over antallet reisende.
Flybransjen eller egentlig reiseliv er bransjer man bør være forsiktig med for tiden da det vil komme konkurser om kjøpekraften hos forbrukere og bedrifter fortsetter å falle. Det er ikke kun i Norge dette skjer. Verre i mange andre land enn i Norge og det går ut over antallet reisende.
OleR77
21.11.2022 kl 16:52
3835
Og dette er hvorfor man ikke skal tro på desperate bagholders på forum hvis eneste argument for å eie aksjer i FLYR er den såkalte squeezen basert på tinfoil hat teorier om ulovlig shorting og bla bla bla. Man kjøper aksjer fordi man tror på et selskap, drivkraften og det finansielle.
FLYR driver fortsatt å dumper prisene på flyreiser utenlandsk. Selv i disse tider der drivstoff til fly er rådyrt.
Hva er egentlig planen til FLYR? Et race mot å gå til konkurs kjappest mulig? Det eneste vi har hørt er at de skal sette fly på bakken og permitere ansatte. Det er ikke en plan for vekst. Det er en plan for å prøve febrilsk på å stoppe blødningen.
Investorer som spyttet inn 250 millioner på 1 øre sitter nå med aksjer verdt 175 millioner. Det tok bare et par dager å tape nesten 100 millioner.
FLYR skal hente inn 100 millioner på reperasjonsemisjon til 1 øre. Det faller vel i fisk igjen som den forrige emisjonen i sommer der de ikke fikk inn pengene fordi prisen på aksjen hadde falt under det de tilbydde 1 aksje for.
FLYR driver fortsatt å dumper prisene på flyreiser utenlandsk. Selv i disse tider der drivstoff til fly er rådyrt.
Hva er egentlig planen til FLYR? Et race mot å gå til konkurs kjappest mulig? Det eneste vi har hørt er at de skal sette fly på bakken og permitere ansatte. Det er ikke en plan for vekst. Det er en plan for å prøve febrilsk på å stoppe blødningen.
Investorer som spyttet inn 250 millioner på 1 øre sitter nå med aksjer verdt 175 millioner. Det tok bare et par dager å tape nesten 100 millioner.
FLYR skal hente inn 100 millioner på reperasjonsemisjon til 1 øre. Det faller vel i fisk igjen som den forrige emisjonen i sommer der de ikke fikk inn pengene fordi prisen på aksjen hadde falt under det de tilbydde 1 aksje for.
Redigert 21.11.2022 kl 16:54
Du må logge inn for å svare
SomSa
21.11.2022 kl 17:18
3715
Bullen skrev Da solgte jeg. Nå er poenget å ta lærdom av dette😒😊
Vi må håpe på at Jan Petter Sissener har fått lærdom om at folk ikke er dumme. Men fyren har sendt selskapet til konkurs og vi gratulerer ham.
Jeg tror at dette kvalifiserer seg til å bli kåret til årets monkey business.
Under pandemien har folk spart mye penger og de bruker disse. Snart mange kommer til å redusere sine pengebruk pga økte renter, matpriser, strømpriser.......Hva skal folk prioritere? Betale strømregiungen i vinteren eller reise til ferie?
lynx
21.11.2022 kl 17:23
3694
Stolleken i Flyr er i full sving. Deltagerne løper fortere å fortere, det begynner å bli få stoler igjen. Er man med på leken må man tåle steken. Selv Sissener har lurt seg selv denne gangen
SomSa
21.11.2022 kl 17:28
3669
Emisjonen kostet 15 mil og de fikk egentlig 235 mil. Innen januar 2023 skal ca. 120 mil betales til EU avgifter. 250 mil blir 115 mil.
115 mil skal dekke diverse tap og billige flybilletter til folk. Tapte de ikke over 400 mil i 3Q 2022?
Redigert 21.11.2022 kl 17:30
Du må logge inn for å svare
OleR77
21.11.2022 kl 17:58
3554
De kommer til å brenne igjennom disse 250 millionene de har fått inn på rekordtid ja. Skjønner ikke hvordan de skal klare å overleve 1 kvartal engang med tanke på avgiften du nevner skal betales om noen få mnd. Net loss var over 400 millioner på kun ETT KVARTAL. De trenger en privatinvestor til å kjøpe gjeld, men hvem er interessert i å støtte et selskap som FLYR som har en ledelse som ikke har lært en eneste ting fra siste år? De dumper prisene på flyreisene sine fortsatt. Det er vel en grunn til at ingen har kommet frem som reddende engel med pengeboken, men i stedet har vi store utenlandske investorer som sier de shorter aksjen. 1 milliard feks i bonds er småpenger for de store investorhusene og selskapene. Men det hadde betydd mye for FLYR.
Hele redningsforsøket som ble lansert av investorene var nok basert på at prisen per aksje skulle stige over 1 øre, slik at disse investorene fikk seg en fortjeneste. Selge, vente til reperasjonsemisjonen ble gjennomført da prisen var over 1 øre.
Se PR fra FLYR om at begge emisjonene gikk bra. Se prisen gå opp igjen, for så at de samme investorene skal delta på emisjonsrunde nummer 2 i Q1 2023, bruke pengene de fikk i fortjeneste fra emisjon nummer 1, tjene enda mer penger.
Jeg tror ikke et sekund på at alle de investorene som har gått ut i media har vært hovedsaklig opptatt av at FLYR skulle overleve. De var kun opptatt av å tjene penger på det. Så når da prisen dumper så hardt som den gjør nå, og mange av disse investorene har tapt 30-40% i stedet, så surner de. Det ser du i media i dag. "Ikke interessert i å delta i ny runde emisjon". "Tjente bare 25 000 kroner på emisjonen. Forbanna".
Det hele er et spill.
Hele redningsforsøket som ble lansert av investorene var nok basert på at prisen per aksje skulle stige over 1 øre, slik at disse investorene fikk seg en fortjeneste. Selge, vente til reperasjonsemisjonen ble gjennomført da prisen var over 1 øre.
Se PR fra FLYR om at begge emisjonene gikk bra. Se prisen gå opp igjen, for så at de samme investorene skal delta på emisjonsrunde nummer 2 i Q1 2023, bruke pengene de fikk i fortjeneste fra emisjon nummer 1, tjene enda mer penger.
Jeg tror ikke et sekund på at alle de investorene som har gått ut i media har vært hovedsaklig opptatt av at FLYR skulle overleve. De var kun opptatt av å tjene penger på det. Så når da prisen dumper så hardt som den gjør nå, og mange av disse investorene har tapt 30-40% i stedet, så surner de. Det ser du i media i dag. "Ikke interessert i å delta i ny runde emisjon". "Tjente bare 25 000 kroner på emisjonen. Forbanna".
Det hele er et spill.
Redigert 21.11.2022 kl 18:05
Du må logge inn for å svare
MHInvest
21.11.2022 kl 18:03
3523
Det ble stille fra denne mr Grove med Rolex håp, sitter han enda kunne han faktisk kjøpt en Rolex for tapet🤑
Billyjojimbob
21.11.2022 kl 18:07
3551
Han har vel til så mange Rolexer han vil i andre papirer,regner med det ikke er over her enda selv om mange er sikre på nettopp det,time will tell👍
MHInvest
21.11.2022 kl 18:08
3562
Så har vi jo denne som aldri blir feil å ta frem, stille ble det der også?
rischioso
18.11.2022 kl 13:45
2570
Det er nok noen dommedagsprofeter som bør skifte nick om ikke lenge når kursen er tilbake over ett øringen og det med god margin ... ;)
Også viktig å huske på at nedsiden er begrenset mens oppsiden er uendelig hvor det finnes store og sterke aktører som har interesse av at kursen løftes tilbake og over ett øringen. Dette sammen med kunnskapen om at på et eller annet tidspunkt så må shorten dekkes inn så er det ikke noen rocket science å skjønne at det å få kjøpt aksjer på undersiden av ett øringen kun er midlertidig ... ;)
rischioso
18.11.2022 kl 13:45
2570
Det er nok noen dommedagsprofeter som bør skifte nick om ikke lenge når kursen er tilbake over ett øringen og det med god margin ... ;)
Også viktig å huske på at nedsiden er begrenset mens oppsiden er uendelig hvor det finnes store og sterke aktører som har interesse av at kursen løftes tilbake og over ett øringen. Dette sammen med kunnskapen om at på et eller annet tidspunkt så må shorten dekkes inn så er det ikke noen rocket science å skjønne at det å få kjøpt aksjer på undersiden av ett øringen kun er midlertidig ... ;)
OleR77
21.11.2022 kl 20:27
3267
Ser at FLYR melder 1.950B i eiendeler. Ser man på detaljene så er 1.850B av disse Right Of Use Assets, som rett og slett er verdien på flyene de leier. Altså ikke reele verdier.
FLYR har med andre ord assets/eiendeler for 100M, slik at det er lite verdi å hente for oppkjøpere også
FLYR har med andre ord assets/eiendeler for 100M, slik at det er lite verdi å hente for oppkjøpere også
coccoman
21.11.2022 kl 21:13
3106
coccoman I går 21.11 kl 13:54
https://ssr.finanstilsynet.no/Home/Details/NO0010931900
Jepp, der er bekreftelsen. Naked short er nok dekket inn i den massive omsetninger siste handledager. Er det flere mulige sjakktrekk igjen for selskapet?
https://ssr.finanstilsynet.no/Home/Details/NO0010931900
Jepp, der er bekreftelsen. Naked short er nok dekket inn i den massive omsetninger siste handledager. Er det flere mulige sjakktrekk igjen for selskapet?
lofot1
21.11.2022 kl 21:14
3095
Tror sjansen kan være stor for en rask opptur igjen! Hvorfor?
1) Selskapet er priset så lavt at det skal ikke store budpremien til for å klare å overta selskapet.
2) Stort fremførbart underskudd som må være vesentlig mer verdt enn dagens børskurs.
3) Merverdier i leasingavtalene som ble gjort på et svært gunstig tidspunkt.
4) Ferdig oppbygd organsiasjon og et godt merkenavn.
5) Stor usikkerhet om hvordan SAS vil gjennoppstå (DAS)?
Tipper lillebror Bråthen i Malmø Aviation m.m. sitter klar, kanskje sammen med Stordalen og Spettet!?
1) Selskapet er priset så lavt at det skal ikke store budpremien til for å klare å overta selskapet.
2) Stort fremførbart underskudd som må være vesentlig mer verdt enn dagens børskurs.
3) Merverdier i leasingavtalene som ble gjort på et svært gunstig tidspunkt.
4) Ferdig oppbygd organsiasjon og et godt merkenavn.
5) Stor usikkerhet om hvordan SAS vil gjennoppstå (DAS)?
Tipper lillebror Bråthen i Malmø Aviation m.m. sitter klar, kanskje sammen med Stordalen og Spettet!?
Redigert 21.11.2022 kl 21:15
Du må logge inn for å svare
OleR77
21.11.2022 kl 21:17
3091
Her står det svart på hvitt. Fra e24
«Pengene fra den første emisjonen vil ikke være nok til å ha tilstrekkelig bufferkapital til å drifte Flyr i andre kvartal 2023.
Hvis de ikke får inn penger fra de påfølgende grepene innen utgangen av mars, kan det bety at Flyr ikke får til å drive videre, skriver selskapet.»
Første emisjon er de 250M de fikk inn nylig PLUSS 100M de ikke har fått inn enda. Det er aksjer de skulle selge for 1 øre.. De har trolig ikke penger til å overleve Q1 står det her.
«Pengene fra den første emisjonen vil ikke være nok til å ha tilstrekkelig bufferkapital til å drifte Flyr i andre kvartal 2023.
Hvis de ikke får inn penger fra de påfølgende grepene innen utgangen av mars, kan det bety at Flyr ikke får til å drive videre, skriver selskapet.»
Første emisjon er de 250M de fikk inn nylig PLUSS 100M de ikke har fått inn enda. Det er aksjer de skulle selge for 1 øre.. De har trolig ikke penger til å overleve Q1 står det her.
OleR77
21.11.2022 kl 21:23
3056
Hvorfor skal noen by på et selskap som ikke har verdier, som knapt har holdt på et år og derfor ikke har mye merkevare å skryte av? Er du så sikker på at FLYR vil bli savnet og vil etterlate seg noe tap i markedet skulle de gå konkurs?
Og hva mener du med SAS og gjennoppstå? De er da her fortsatt, har mye penger og har ikke gått konkurs?
Og hva mener du med SAS og gjennoppstå? De er da her fortsatt, har mye penger og har ikke gått konkurs?
Redigert 21.11.2022 kl 21:24
Du må logge inn for å svare
lofot1
21.11.2022 kl 21:31
3045
SAS gjennomgår «konkursprosess» i USA, og det er langt fra sikkert at de kommer gjennom denne prosessen som det selskapet vi kjenner i dag. Mye tyder på et slanker SAS som mer eller mindre vil bli overtatt av danskene for å sikre Kastrup. Gi Flyr tid eller en eier med ambisjoner og stor nok lommebok, så skal du se at det går bra til slutt. Flybransjen virker også som en magnet på folk med MYE penger. Kan det tenkes at Reitan, Røkke, Fredriksen eller andre føler for å prøve seg i flybransjen?
Muggost
21.11.2022 kl 21:43
3017
« Flybransjen virker også som en magnet på folk med MYE penger.»
Ja hvorfor det egentlig? Kan det tenkes at de VET at det sitter en nærmest utømmelig mengde småsparere som nærmest går mann av huse for å kjøpe aksjer til høyere kurs enn de egentlig er verdt? Det er noe å tenke på det…
Ja hvorfor det egentlig? Kan det tenkes at de VET at det sitter en nærmest utømmelig mengde småsparere som nærmest går mann av huse for å kjøpe aksjer til høyere kurs enn de egentlig er verdt? Det er noe å tenke på det…
Stokk Dum
21.11.2022 kl 23:32
2698
Hadde du forventet å finne aktøren som evt har drevet med ulovlig naken short i registeret til Finanstilsynet?
mvh
mvh
rischioso
22.11.2022 kl 03:09
2587
Ja, både interessant og litt trist å se hvordan psykologien virker i aksjemarkedet og hvordan den kan bli en investors største fiende om flokken går den gale veien og derfor viktigere enn noen gang at den enkelte får mest mulig kunnskap om det som nå skjer og ikke minst kunnskap om det som med største sannsynlighet vil skje fremover ...
Skal med dette prøve så enkelt som mulig å forklare hvordan ting henger sammen, dynamikken og hvordan dette mest sannsynlig vil ende opp som en katastrofe for veldig mange shortere - StayTuned ... ;)
Mange ubesvarte spørsmål hos tusenvis av ferske småinvestorer som samlet kan utgjøre forskjellen på himmel og helvete for om majoriteten tror at det vil ende med konkurs så får vi en utvikling slik den vi nå har sett de siste 3 dager og er det noe de som er short ønsker så er det nettopp en slik utvikling fordi de vil tjene penger OM de får dekket seg inn under prisen de lånte de for - OM fordi det ikke er sikkert at de får og slettes ikke for alle når et så massivt antall aksjer på et eller annet tidspunkt skal dekkes inn med en kontinuerlig risk hengende over seg om at det kan tikke inn triggende nytt hvilken dag som helst, risk om at store aktører massivt begynner å kjøpe og/eller at aksjene som er utlånt kalles tilbake noe for øvrig eierne av aksjene er i sin fulle rett til gjøre når de måtte ønske - kommer tilbake på dette nedenfor (*)
JA, med en aksjekurs på 0,66 øre så er det nå hele 50% opp og tilbake til ettøringen noe som kan virke mye og nærmest håpløst og av samme grunn er det mange som går i fella og ser seg blind på dette og dessverre kaster kortene.
Ja, i en normal setting så er det en betydelig nedgang, MEN ikke i dagens setting som er frikoblet fra det fundamentale og kun er basert på en spillmessig teknikalitet når vi kjenner til at titalls milliarder shortede aksjer på et eller annet tidspunkt skal dekkes inn for da er en squeeze uungåelig hvor kursen lett vil kunne mangedoble seg på veldig kort tid noe vi tidligere har sett har skjedd i andre sterkt shortede aksjer og ikke minst så er regnestykket enkelt for det forteller at det ikke vil være mulig å dekke inn slike volumer under ettøringen under en squeeze hvor sannsynligheten er høy for kursen må gå opp tilbake til både 2-3 øre og kanskje høyere for å få dekket seg inn.
Ett øre er en pris hvor vi kan anta at majoriteten av de shortede aksjene ble lånt ut til og som vi kjenner til så er det veldig mye som tyder på at mange av emiaksjene har blitt lånt ut flere ganger (noe som alene er lovlig) og dermed også shortet flere ganger (noe som ikke er lovlig - nakenshort) til da enda lavere kurser enn ett øre og da er vinduet for å dekke seg inn enda trangere enn om alle shortede aksjer var blitt lånt til ett øre hvor det er flere ledd med utlån og dermed flere ledd som må kjøp tilbake noe som igjen kompliserer inndekkingen og skaper en domino effekt, trigger panikken i shorterleirene og dermed vil føre til en langt sterkere squeeze ....
Så vil det være noen som sier at ja - men om selskapet går konkurs - hva da?
https://www.finansavisen.no/nyheter/boers-finans/2011/05/hva-skjer-om-selskapet-du-har-shortet-aksjer-i-gaar-konkurs
Ja, om det mot formodning og under sterk tvil skulle skje da vil shorterne ha vunnet. Aksjene må leveres tilbake uansett så det kan bli litt vrient med å få å tak i disse, MEN for at en konkurs skal kunne bli en realitet så betyr det at alle de store aksjonærene gir opp uten kamp og frivillig tar tapet uten å forsvare seg med ammunisjonen de besitter noe som er svært usannsynlig. Det er flere ting som mest sannsynlig vil skje fremover - enkeltvis eller i en kombinasjon og som vil kick starte inndekking med tilhørende massiv squeeze som umiddelbar vil kunne blåse aksjekursen langt over ettøringen:
(1) Det kan komme triggende nytt i fra selskapet om at de har fått leid ut de 6 flyene markedet har priset inn vil bli stående på bakken gjennom vinteren noe vi kjenner til at det jobbes med = innsparing 50m i bakkekostnader + inntekter fra leien.
(2) Frigjøring av innenlandsruter i forbindelse med den pågående krympingen av SAS = Økt flåteutnyttelse og økte inntekter skal prises inn
(3) Oljeprisen er fallende og har falt over 30% siden peaken i mars hvor vi kjenner til at drivstoffkostnadene er selskapets største utgiftspost = betydelige besparelser.
(4) MCap - altså dagens markedspris for selskapet er nå (25,63 milliarder x 0,0066) på knappe 169 millioner kroner så risken er høy for at en eller flere aktører bestemmer seg for å kjøpe opp selskapet over børs = betydelig økt etterspørsel av aksjer + budpremie
(5) Vi er nå kommet ned på så lave kursnivåer at færre og færre aksjonærer vil være villige til å kaste kortene fremover hvor flere da vil velge å bli sittende og heller akkumuler for å snitte ned.= betydelig etterspørsel av aksjer
(6) Låneaksjene kalles tilbake = Umiddelbar og massiv etterspørsel etter aksjer (**)
(**) Mao, det finnes flere høyst reelle mulige hendelser som vil være kurstriggende både enkeltvis og i kombinasjon, MEN det er nettopp pkt 6 som er den største enkeltvise risken for shorterne og den sterkeste ammunisjonen for de største eierne som med største sannsynlighet vil bli brukt om ikke lenge for det handler faktisk om å redde sin egen investering for vi må ikke glemme at de store har ikke blitt store ved å gi ved dørene ... ;)
Mao, og basert på ovenstående så burde det ikke være noen tvil om hva man bør gjøre - Ikke selge, MEN kjøpe, holde og heller kjøpe mer før kursen plutselig og brutalt befinner seg langt over ettøringen for akkurat det både kan og vil med største sannsynlighet skje - om ikke lenge ...;)
Skal med dette prøve så enkelt som mulig å forklare hvordan ting henger sammen, dynamikken og hvordan dette mest sannsynlig vil ende opp som en katastrofe for veldig mange shortere - StayTuned ... ;)
Mange ubesvarte spørsmål hos tusenvis av ferske småinvestorer som samlet kan utgjøre forskjellen på himmel og helvete for om majoriteten tror at det vil ende med konkurs så får vi en utvikling slik den vi nå har sett de siste 3 dager og er det noe de som er short ønsker så er det nettopp en slik utvikling fordi de vil tjene penger OM de får dekket seg inn under prisen de lånte de for - OM fordi det ikke er sikkert at de får og slettes ikke for alle når et så massivt antall aksjer på et eller annet tidspunkt skal dekkes inn med en kontinuerlig risk hengende over seg om at det kan tikke inn triggende nytt hvilken dag som helst, risk om at store aktører massivt begynner å kjøpe og/eller at aksjene som er utlånt kalles tilbake noe for øvrig eierne av aksjene er i sin fulle rett til gjøre når de måtte ønske - kommer tilbake på dette nedenfor (*)
JA, med en aksjekurs på 0,66 øre så er det nå hele 50% opp og tilbake til ettøringen noe som kan virke mye og nærmest håpløst og av samme grunn er det mange som går i fella og ser seg blind på dette og dessverre kaster kortene.
Ja, i en normal setting så er det en betydelig nedgang, MEN ikke i dagens setting som er frikoblet fra det fundamentale og kun er basert på en spillmessig teknikalitet når vi kjenner til at titalls milliarder shortede aksjer på et eller annet tidspunkt skal dekkes inn for da er en squeeze uungåelig hvor kursen lett vil kunne mangedoble seg på veldig kort tid noe vi tidligere har sett har skjedd i andre sterkt shortede aksjer og ikke minst så er regnestykket enkelt for det forteller at det ikke vil være mulig å dekke inn slike volumer under ettøringen under en squeeze hvor sannsynligheten er høy for kursen må gå opp tilbake til både 2-3 øre og kanskje høyere for å få dekket seg inn.
Ett øre er en pris hvor vi kan anta at majoriteten av de shortede aksjene ble lånt ut til og som vi kjenner til så er det veldig mye som tyder på at mange av emiaksjene har blitt lånt ut flere ganger (noe som alene er lovlig) og dermed også shortet flere ganger (noe som ikke er lovlig - nakenshort) til da enda lavere kurser enn ett øre og da er vinduet for å dekke seg inn enda trangere enn om alle shortede aksjer var blitt lånt til ett øre hvor det er flere ledd med utlån og dermed flere ledd som må kjøp tilbake noe som igjen kompliserer inndekkingen og skaper en domino effekt, trigger panikken i shorterleirene og dermed vil føre til en langt sterkere squeeze ....
Så vil det være noen som sier at ja - men om selskapet går konkurs - hva da?
https://www.finansavisen.no/nyheter/boers-finans/2011/05/hva-skjer-om-selskapet-du-har-shortet-aksjer-i-gaar-konkurs
Ja, om det mot formodning og under sterk tvil skulle skje da vil shorterne ha vunnet. Aksjene må leveres tilbake uansett så det kan bli litt vrient med å få å tak i disse, MEN for at en konkurs skal kunne bli en realitet så betyr det at alle de store aksjonærene gir opp uten kamp og frivillig tar tapet uten å forsvare seg med ammunisjonen de besitter noe som er svært usannsynlig. Det er flere ting som mest sannsynlig vil skje fremover - enkeltvis eller i en kombinasjon og som vil kick starte inndekking med tilhørende massiv squeeze som umiddelbar vil kunne blåse aksjekursen langt over ettøringen:
(1) Det kan komme triggende nytt i fra selskapet om at de har fått leid ut de 6 flyene markedet har priset inn vil bli stående på bakken gjennom vinteren noe vi kjenner til at det jobbes med = innsparing 50m i bakkekostnader + inntekter fra leien.
(2) Frigjøring av innenlandsruter i forbindelse med den pågående krympingen av SAS = Økt flåteutnyttelse og økte inntekter skal prises inn
(3) Oljeprisen er fallende og har falt over 30% siden peaken i mars hvor vi kjenner til at drivstoffkostnadene er selskapets største utgiftspost = betydelige besparelser.
(4) MCap - altså dagens markedspris for selskapet er nå (25,63 milliarder x 0,0066) på knappe 169 millioner kroner så risken er høy for at en eller flere aktører bestemmer seg for å kjøpe opp selskapet over børs = betydelig økt etterspørsel av aksjer + budpremie
(5) Vi er nå kommet ned på så lave kursnivåer at færre og færre aksjonærer vil være villige til å kaste kortene fremover hvor flere da vil velge å bli sittende og heller akkumuler for å snitte ned.= betydelig etterspørsel av aksjer
(6) Låneaksjene kalles tilbake = Umiddelbar og massiv etterspørsel etter aksjer (**)
(**) Mao, det finnes flere høyst reelle mulige hendelser som vil være kurstriggende både enkeltvis og i kombinasjon, MEN det er nettopp pkt 6 som er den største enkeltvise risken for shorterne og den sterkeste ammunisjonen for de største eierne som med største sannsynlighet vil bli brukt om ikke lenge for det handler faktisk om å redde sin egen investering for vi må ikke glemme at de store har ikke blitt store ved å gi ved dørene ... ;)
Mao, og basert på ovenstående så burde det ikke være noen tvil om hva man bør gjøre - Ikke selge, MEN kjøpe, holde og heller kjøpe mer før kursen plutselig og brutalt befinner seg langt over ettøringen for akkurat det både kan og vil med største sannsynlighet skje - om ikke lenge ...;)
Eneste grunnen til dette vide-lange innlegget, er at DU SKAL UT av aksjen, uten det helt store tapet..
Du snakker om shortere.... SSR har INGEN registrerte shorter (ihvertfall under lovpålagt volum).
Selvfølgelig har det vært utført nakenshorting, noe som er ulovlig.. Dette blir en sak mellom FT og vedkommende.. (sikkert utenlandske meglerhus)
Uansett så tipper jeg disse imaginære shorterene du nevner, har intet problem med å dekke seg inn etterhvert, da denne aksjen har blitt en hodepine for de som deltok i emisjonen og så for seg en NAS-gjentakelse, med naive uvitende småsparere og gamblere som kjøpte bøttevis av "BILLIGE AKSJER"..
Begrepet "BILLIGE AKSJER" bruker du også på en måte, når du omtaler FLYR aksjen fortiden...
De fleste som har vært på dette forumet, kjenner VELDIG GODT til din agenda... - Lempe dritt over på en annen stakkars idiot, med fortjeneste..
Så dere som tar Rischioso's innlegg for god fisk...Sjekk med flere andre sine synspunkter, før dere foretar deres valg..
Det er lett å holde på med manipulasjon og kurspåvirkning på et forum som dette.. Da ingen vet reelle navnet på de ulike brukerene her inne.. Og således slipper å stå til ansvar for sine utspill.,.
Du snakker om shortere.... SSR har INGEN registrerte shorter (ihvertfall under lovpålagt volum).
Selvfølgelig har det vært utført nakenshorting, noe som er ulovlig.. Dette blir en sak mellom FT og vedkommende.. (sikkert utenlandske meglerhus)
Uansett så tipper jeg disse imaginære shorterene du nevner, har intet problem med å dekke seg inn etterhvert, da denne aksjen har blitt en hodepine for de som deltok i emisjonen og så for seg en NAS-gjentakelse, med naive uvitende småsparere og gamblere som kjøpte bøttevis av "BILLIGE AKSJER"..
Begrepet "BILLIGE AKSJER" bruker du også på en måte, når du omtaler FLYR aksjen fortiden...
De fleste som har vært på dette forumet, kjenner VELDIG GODT til din agenda... - Lempe dritt over på en annen stakkars idiot, med fortjeneste..
Så dere som tar Rischioso's innlegg for god fisk...Sjekk med flere andre sine synspunkter, før dere foretar deres valg..
Det er lett å holde på med manipulasjon og kurspåvirkning på et forum som dette.. Da ingen vet reelle navnet på de ulike brukerene her inne.. Og således slipper å stå til ansvar for sine utspill.,.
Redigert 22.11.2022 kl 03:34
Du må logge inn for å svare
rischioso
22.11.2022 kl 03:46
2524
Du er i din fulle rett til å tro hva du vil for det er uansett ikke slike som deg jeg bruker tiden på, men på alle andre som ikke virker å skjønne dynamikken.
Når du først skal prøve å så tvil om realitetene jeg har listet opp så må du jo komme med noe troverdig. Du viser til finanstilsynets shortregister som ikke har relevans vedrørende den faktiske shorten - hvorfor?
Jo fordi det er kun shortandeler på eller over 0,5% som blir registrert der og som da er synlig - alt under 0,5% er derfor usynlig og med hele 25,63 milliarder aksjer så må den enkelte shortandel være på eller høyere enn 128,16m aksjer - mao, alle shortandeler på 128m aksjer eller mindre vil ikke være oppført i registeret og de fleste shortandelene befinner seg nok også under.
Så om du ønsker å delta i debatten og virkelig tilføre noe av verdi så utfordrer jeg deg til å plukke i fra hverandre det jeg har listet opp og klarer du ikke det så gjør du alle en tjeneste ved å ikke dele usakligheter - venter i spenning ... ;)
Når du først skal prøve å så tvil om realitetene jeg har listet opp så må du jo komme med noe troverdig. Du viser til finanstilsynets shortregister som ikke har relevans vedrørende den faktiske shorten - hvorfor?
Jo fordi det er kun shortandeler på eller over 0,5% som blir registrert der og som da er synlig - alt under 0,5% er derfor usynlig og med hele 25,63 milliarder aksjer så må den enkelte shortandel være på eller høyere enn 128,16m aksjer - mao, alle shortandeler på 128m aksjer eller mindre vil ikke være oppført i registeret og de fleste shortandelene befinner seg nok også under.
Så om du ønsker å delta i debatten og virkelig tilføre noe av verdi så utfordrer jeg deg til å plukke i fra hverandre det jeg har listet opp og klarer du ikke det så gjør du alle en tjeneste ved å ikke dele usakligheter - venter i spenning ... ;)
pkt 1: Hvem vil lease akkuraT flyene til Flyr, når markedet regelrett flommer over av fly. Mange andre aktører, Andre flyselskaper sliter også, da færre passasjerer vil fly "unødvendig".
pkt 2: Ja, SAS må krympe for å bli mer lønnsom og redusere kostnader.. Men SAS gjør gode penger på INTERNE ruter innad Norge /skandinavia.. SAS har også tidligere i år, opprettet en "base" i Bergen, mtp å satse ytterligere på vestlandet og flere ruter.
Flybilletter innenfor Norge er forholdsvis "ganske dyre" i forhold til 500,- turer som Flyr har til sør-europa.. (lønnsomt for Flyr?)..
pkt 3: Denne står åpen og er usikker.
pkt 4: Hvem vil kjøpe FLYR i dagens marked?... Hva har Flyr som skiller seg ut ifra andre selskaper? Hva er av verdier i Flyr pr. idag?
andre flyselskaper sliter også med lønnsomheten... Hva skal de med Flyr??
pkt 5: Sissener som var ARKITEKTEN bak rednings-emisjonen til Flyr har valgt å IKKE kaste mer penger etter Flyr.. Hvorfor skulle andre velge å kjøpe MER ??
Pkt 6: Hvor mange "låneaksjer" mener du finnes der ute?? Sitter du med innside-informasjon, på alle <0,5% shortene som er satt??
(**) Du burde komme med bedre argumenter enn disse one-linerene dine?
Men dersom du har troen ,som du skrev i et tidligere innlegg angående håpet om å selge de "BILLIGE AKSJENE" til 2 øre stykket, utpå nyåret... Ja, da burde du kjøpe i milliontall idag... For nå er jo FLYR-aksjene DRIT BILLIG... Ikke sant.. under øren faktisk... Hvor mange prosent opp til 2 øre nå ??? 300 ??
pkt 2: Ja, SAS må krympe for å bli mer lønnsom og redusere kostnader.. Men SAS gjør gode penger på INTERNE ruter innad Norge /skandinavia.. SAS har også tidligere i år, opprettet en "base" i Bergen, mtp å satse ytterligere på vestlandet og flere ruter.
Flybilletter innenfor Norge er forholdsvis "ganske dyre" i forhold til 500,- turer som Flyr har til sør-europa.. (lønnsomt for Flyr?)..
pkt 3: Denne står åpen og er usikker.
pkt 4: Hvem vil kjøpe FLYR i dagens marked?... Hva har Flyr som skiller seg ut ifra andre selskaper? Hva er av verdier i Flyr pr. idag?
andre flyselskaper sliter også med lønnsomheten... Hva skal de med Flyr??
pkt 5: Sissener som var ARKITEKTEN bak rednings-emisjonen til Flyr har valgt å IKKE kaste mer penger etter Flyr.. Hvorfor skulle andre velge å kjøpe MER ??
Pkt 6: Hvor mange "låneaksjer" mener du finnes der ute?? Sitter du med innside-informasjon, på alle <0,5% shortene som er satt??
(**) Du burde komme med bedre argumenter enn disse one-linerene dine?
Men dersom du har troen ,som du skrev i et tidligere innlegg angående håpet om å selge de "BILLIGE AKSJENE" til 2 øre stykket, utpå nyåret... Ja, da burde du kjøpe i milliontall idag... For nå er jo FLYR-aksjene DRIT BILLIG... Ikke sant.. under øren faktisk... Hvor mange prosent opp til 2 øre nå ??? 300 ??
Redigert 22.11.2022 kl 05:53
Du må logge inn for å svare
En annen viktig detalj:
FLYR er AVHENGIG av å hente inn mer penger, for i det hele tatt ha "tid og penger nok" til å kunne bli lønnsom.
Da kan du kanskje svare på dette enkle spørsmålet: Hvem vil tegne seg i en ny emisjon til 1 øre aksjen??
Dersom dette blir vanskelig, bortiomot UMULIG... Ja da er det INGEN bunn i denne aksjen..
FLYR er AVHENGIG av å hente inn mer penger, for i det hele tatt ha "tid og penger nok" til å kunne bli lønnsom.
Da kan du kanskje svare på dette enkle spørsmålet: Hvem vil tegne seg i en ny emisjon til 1 øre aksjen??
Dersom dette blir vanskelig, bortiomot UMULIG... Ja da er det INGEN bunn i denne aksjen..
rischioso
22.11.2022 kl 06:35
2407
RE - En annen viktig detalj ...
* Du har ikke tidligere kommet med noe viktig og denne detaljen du nå viser til er heller ikke viktig nå - hvorfor?
Fordi det er viktig å ta 1 ting om gangen da emisjonen er delt opp i fire deler så dette henger sammen og ikke krisemaksimere en fremtid vi ikke kjenner til basert på noe du ikke virker å forstå noe av ...;)
250m holder i første omgang og nye penger vil kunne komme til tiden.
Mao, kalles låneaksjene tilbake og/eller en eventuelt flere av de andre mulige kurstriggerne jeg listet opp her slår til:
https://www.finansavisen.no/forum/post/5025551
Så vil kursen raskt og brutalt befinne seg på oversiden av ett øringen og det med god margin og da vil rep emien gjennomføres og prosessen kan starte på nytt - mao, vi kan ikke erklære noe dødt før det faktisk er dødt og som det sies så er det håp så lenge liket fiser ... ;)
* Du har ikke tidligere kommet med noe viktig og denne detaljen du nå viser til er heller ikke viktig nå - hvorfor?
Fordi det er viktig å ta 1 ting om gangen da emisjonen er delt opp i fire deler så dette henger sammen og ikke krisemaksimere en fremtid vi ikke kjenner til basert på noe du ikke virker å forstå noe av ...;)
250m holder i første omgang og nye penger vil kunne komme til tiden.
Mao, kalles låneaksjene tilbake og/eller en eventuelt flere av de andre mulige kurstriggerne jeg listet opp her slår til:
https://www.finansavisen.no/forum/post/5025551
Så vil kursen raskt og brutalt befinne seg på oversiden av ett øringen og det med god margin og da vil rep emien gjennomføres og prosessen kan starte på nytt - mao, vi kan ikke erklære noe dødt før det faktisk er dødt og som det sies så er det håp så lenge liket fiser ... ;)
Redigert 22.11.2022 kl 06:42
Du må logge inn for å svare
Bullfight
22.11.2022 kl 06:41
2394
https://www.finansavisen.no/nyheter/luftfart/2022/11/22/7962196/spetalen-inn-i-flyr-etter-kriseemisjonen
https://e24.no/boers-og-finans/i/8JpaGd/spetalen-inn-i-flyr-etter-kriseemisjon
https://e24.no/boers-og-finans/i/8JpaGd/spetalen-inn-i-flyr-etter-kriseemisjon
Redigert 22.11.2022 kl 06:58
Du må logge inn for å svare
rischioso
22.11.2022 kl 06:45
2386
Ja, jeg ventet bare på det - han har som flere andre regnet på det - det er ikke matematisk mulig å skulle kunne klare og dekke inn et så massivt volum med aksjer uten å skyve kursen godt på oversiden av ettøringen - flere vil nok forstå akkurat det veldig snart ... ;)
Likeledes er dette et bet på om FLYR vil komme ut på andre siden med livet i behold og akkurat det er det gode indikasjoner på når vi legger til den nylige charteravtalen med faste flyvninger til alpene, inntekter fra utleie av fly med mannskap som ellers ville ha blitt stående på bakken i vinter og ikke minst kunnskapen om at det vil bli frigjort norges ruter i kjølvannet av SAS skrumpingen som det er naturlig at FLYR vil overta - mao, summen av dette er oksygenet FLYR trenger for nettopp å overleve - egentlig ikke mer komplisert enn som så - så ønsker man å være en del av et historisk julerally med mange harde pakker under juletreet og ikke minst få gleden av å kunne bidra til å virkelig gjøre en betydelig forskjell for mange ved å være med på å redde et flyselskap så slutter man å gi bort aksjene her nede til kyniske shortere, men heller kjøper, holder og kjøper mer om man kan så vil man kunne bli rikelig belønnet om ikke lenge ...;)
Likeledes er dette et bet på om FLYR vil komme ut på andre siden med livet i behold og akkurat det er det gode indikasjoner på når vi legger til den nylige charteravtalen med faste flyvninger til alpene, inntekter fra utleie av fly med mannskap som ellers ville ha blitt stående på bakken i vinter og ikke minst kunnskapen om at det vil bli frigjort norges ruter i kjølvannet av SAS skrumpingen som det er naturlig at FLYR vil overta - mao, summen av dette er oksygenet FLYR trenger for nettopp å overleve - egentlig ikke mer komplisert enn som så - så ønsker man å være en del av et historisk julerally med mange harde pakker under juletreet og ikke minst få gleden av å kunne bidra til å virkelig gjøre en betydelig forskjell for mange ved å være med på å redde et flyselskap så slutter man å gi bort aksjene her nede til kyniske shortere, men heller kjøper, holder og kjøper mer om man kan så vil man kunne bli rikelig belønnet om ikke lenge ...;)
Redigert 22.11.2022 kl 06:59
Du må logge inn for å svare