Panoro - utbytter, produksjonsvekst 2023-24-25... en ny æra

d12m
PEN 18.11.2022 kl 12:02 367651

Starter en ny tråd siden selskapet nå står på trappene til en ny æra.

Q3-rapporten legges frem om under 2 uker og da kan vi forvente at detaljer om utbyttestrategien kommer på bordet. I tidligere tråder har diskusjonen om mulig utbyttestørrelse tidvis gått varmt og alt fra noen tiøringer til over kronen har blitt lansert som potensielle kvartalssummer. Det blir spennende.

Tar med et utklipp fra dagens melding fra Panoro
In October, post period end, Panoro completed its scheduled lifting of 647,111 barrels in Gabon resulting in proceeds to the Company of approximately USD 59 million. This lifting brings the aggregate volume of crude oil lifted and sold by Panoro year-to-date to 1,686,908 barrels at an average realised price of USD 100.3 per barrel


BWE kom med sin Q3-rapport igår (https://newsweb.oslobors.no/obsvc/attachment.obsvc?messageId=575968&attachmentId=249915&obsvc.item=1) og i denne kan man lese at kompressor nå befinner seg onshore Gabon og skal installeres i Q1 2023 (side 7). I tillegg finner man fine grafer over forventet produksjonsøkning på Dussafu kommende år (side 8).

I tillegg har vi EG og Tunisia.

Alt i alt borger det for at vi kan ha kjekke år foran oss i Panoro. Hva tenker dere andre?
Redigert 18.11.2022 kl 12:07 Du må logge inn for å svare
40something
09.03.2023 kl 17:51 5532

Ingen fattig man direkt. Tror ikke han må selge til en forholdsvis dårlig pris. Han har vært med lenge.
Noe jeg kan irritere meg over er at når noen selger via megler så skal alt ut på veldig kort tid. Det jo bra for de som sitter på gjæret å venter på gode innganger, men for meg så virker det som dårlig butikk. Jeg hadde observert at oljeprisen gikk den andre veien og hadde valgt å selge mer i drypp enn slik i dag i dag.
40something
09.03.2023 kl 17:05 2247

Men hvis eneste grunn for nedgangen var at noen skulle selge seg ut så vil ikke dagens markedspris være gjeldende særlig lenge. Hvis det er frykt for tja alt, så er det mer krise. Det blir vanskelig å si at det har dukket opp noe nye argumenter for å selge seg ut når alle grunner har blitt brukt de siste 3-4 årene.
Whatnow
09.03.2023 kl 17:02 2246

Flaggmelding har komt; Kristefoss solgte idag 1,4 millioner aksjer. Ny eierandel 8,8%
Fluefiskeren
09.03.2023 kl 16:53 2249

Kommer kanskje en flaggemelding. Forferdelig dag. Endte på dagens laveste til og med.
Trond.heim
09.03.2023 kl 16:38 2286

Har fått to oppringninger denne uke med tilbud om kjøp av større poster. Den ene var 250 000 aksjer.

Har desverre cash- mangel, må derfor avstå.

Noe har nok gått via børs
Fluefiskeren
09.03.2023 kl 16:00 2359

Ja, veldig høyt volum. Det høyeste siden melding om tørr brønn i Sør-Afrika. En eller annen storfisk pøser ut aksjer virker det som til tross for at Brent går rett opp.
Redigert 09.03.2023 kl 16:00 Du må logge inn for å svare
batterivann
09.03.2023 kl 15:36 2409

Høyt volum. Mistenker storfisk som omrokerer.
Tror det er på tide å fylle på litt mer.
Fluefiskeren
09.03.2023 kl 14:11 2506

Riktig det, men PEN fører an . Såvidt jeg kan se er det bare NOR som er verre.
40something
09.03.2023 kl 13:52 2539

Alle oljeselskaper er ned. Vet ikke om det er frykt eller storskala tradingattakk
Fluefiskeren
09.03.2023 kl 13:50 2516

Hva skjer i dag da.

Oljeprisen i pluss, men PEN ned hele 2,88 %
Fluefiskeren
09.03.2023 kl 10:13 2575

Jeg vil vel si at Brent nå en lang periode har vært ustabil stabil.

Med det mener jeg at på kort sikt flyr den veldig mye opp og ned, men på lengre sikt er den stabil. Siden slutten av november har den ligget i intervallet 77 - 87 dollar pr. fat. Snittet er temmelig nær der vi er i dag.
bmw5
09.03.2023 kl 10:01 2571

Børs er et pengespill hvor man prøver å tjene mest mulig penger. Brent Spot traderne kjører oljeprisen opp og ned for mest mulig profitt. Pen traderne bruker Brent Spot som referanse for trad, slik er det og slik vil det være til vi får en positiv nyhet. Jeg for min del ønsker en lav kurs denne måneden for pengene jeg får av Pen brukes til kjøp av Pen aksjer. Neste måned kan antagelig Pen aksjen få et løft opp mot 35 kr for Pen tjener bra med penger når oljeprisen er over 80 usd og usd er er over 10 kr. Det er få aksjer i Pen i forhold til andre sammenlignbare selskaper så kjøp på dette nivået burde være en god investering.
Redigert 09.03.2023 kl 10:02 Du må logge inn for å svare
40something
09.03.2023 kl 09:34 2614

Det er veldig manipulert ordrebilde nå og forsåvidt i går også . Veldig liten omsetning gjør at noen prøver å skremme til seg rimelige aksjer. Det fremstilles som vanlig at det er mange aksjer på salg så at det ser ut til at den mest sannsynlige veien er kursnedgang. bare noen kunne teste dette med å kjøpe noen tusen opp så forsvinner det salgstunge ordrebilde.
40something
08.03.2023 kl 23:36 2800

Det merkelig er er at man feiler med å sette en markedspris med opp til 3 Usd i disse svingningene.
Om oljen skal opp historisk i løpet av mars-mai er vel opp til hva hedgefond ønsker. De har kanskje ikke en historikk som er tillforlitelig.
Fluefiskeren
08.03.2023 kl 15:14 3017

Dette er et ferdig tegnet avtale. Pris er bestemt. Mangler kun godkjenning fra ANP. Forhandlingen mellom partene er avsluttet.

Fra børsmeldingen:

«USD 15 million in initial cash considerations and up to USD 60 million in
contingent payments linked to oil price, well operations and further
successful development of the acquired assets»

For meg høres det billig ut til å være produserende felt. Det var naturlig å tro dette var i boks, men når har jo vært mer usikkert selv om BWE hele tiden har snakker om Q1. Har trodd at dette vil komme før first oil fra Gabon, og det har nok mange andre også gjort så jeg syntes stigningen var naturlig. Når så utsetning grunnet Luka kommer så er det også naturlig at kursen går ned. Det er så mye ulogisk på børs at det faktisk deilig at det også kan være litt logikk nå og da.
JUICEitUP
08.03.2023 kl 15:04 2992

Jeg har en ganske fin glasskule ja - det er til og med "snø" i den når jeg snur den på hodet :-)

Mitt poeng var at det hører ingen sted hjemme at et så stort selskap som BWE skal gå 25% på forventninger om noe som kanskje kommer. Det var nok ikke så mange som så for seg grepet til presidenten, men det var fortsatt regulatoriske forhold som ikke var avklart. Med dagens oljepris hadde det heller ikke vært snakk om noe brannsalg så prisen for feltet hadde nok blitt ganske stiv når forhandlingene hadde vært ferdig. Da hadde det oppstått ny usikkerhet rundt blant annet funding som vel ikke er helt på plass hvis jeg har forstått ting riktig. Er klar over at Gunnarius er overbevist om funding, men andre kan nok se det litt annerledes. Det også verdt å skjele til hva som har skjedd med Nordic Mining og Archer som begge var i beita for penger. Blir det akutt pengebehov ser det ut til at det ikke finnes noen grenser for hvor mye børs kurser kan skvises.
Fluefiskeren
08.03.2023 kl 12:46 3071

Mars-mai skal visstnok være en bra periode for oljeprisen skal man tro på historikken.

«Oil Prices Are Set To Rise Throughout 2023

Just another week in oil, some would say, and indeed, oil prices fluctuate constantly, to such an extent it is extremely difficult to predict them with any accuracy, especially over a shorter period of time. Yet it does bear pointing out that most forecasters seem to expect higher prices for oil later this year. There appears to be broad consensus on this.

Some, such as Forbes' Bill Sarubbi, note the technical data of oil trading to suggest prices are going to go higher. In a recent story, Sarubbi said that historical data shows oil prices tend to rise between March and May most of the time, so it makes sense to expect them to rise this year as well.

Others, such as Refinitiv, the data analytics firm, single out two factors that will drive prices on the supply and demand sides, respectively: Russia and China. And Refinitiv expects Brent crude to rise above $100 per barrel by the end of the year and average $90 for the full year 2023.«

https://oilprice.com/Energy/Oil-Prices/Oil-Prices-Are-Set-To-Rise-Throughout-2023.html
Fluefiskeren
08.03.2023 kl 12:35 3052

Du må ha litt av en krystallkule som fortalte deg at Lulu satte Petrobras sine salg på vent i tre måneder. Jeg argumenterte med at forventningene til snarlig godkjennelse på Golfinho var hovedårsaken til at BWE gikk så bra. Når det bortfalt var det naturlig med et fall. Myndigheter er og blir en usikkerhetsfaktor. Spesielt hvor lang tid ting skal ta. Det er nok også nå en viss frykt i markedet at presidenten til og med kan kreve salgene revansjert selv om jeg synes det høres tvilsomt ut. Fortsetter den nedover kommer jeg nok til å vekte meg litt opp.

Når det gjelder Hibiscus/Ruche så er det ikke noen tegn på at den er ferdig selv om dekningen i området er dårlig. Det har nå gått litt over to måneder fra spud og de burde vel være på målet. De estimerte litt over to måneder, men det var med komplettering av brønnen. Det tar jo litt tid det også og er selvsagt avhengig av Norve for å få gjort det. Det er en del ting som skal på plass. Så blir spørsmålet når det meldes. For at det meldes tar jeg egentlig som en selvfølge. Antakelig venter de til kompletteringen er ferdig, men før «first oil» hvis jeg skal tippe.
JUICEitUP
08.03.2023 kl 11:53 3070

Tja - du kan gjerne si at du tøffet deg, men tenker det er greit når man har rett - og det hadde du. Hvis vi tar utgangspunkt i bunnpunktet 4 januar hvor BWE kursen lå på 25,08 og ser på kursen kl. 16 den 27. februar som var på 31,14 (altså før BWE fikk Petrobras slegga i hue) var kursøkningen i BWE i år på nesten 25%. Ser vi på samme periode i PEN hvor kursen 4. januar var 26,98 mot kurs kl. 16 27. februar på 30,28 så er stigningen på bare 12%, altså ca. halvparten av BWE. I tillegg gikk BWE kursen nominelt forbi PEN før slegga traff.

Når det er sagt opplevde jeg forventningsrallyet til potensielle felt og aktiviteter langt frem i tid som uforholdsmessig stor. Fikk ganske mye motbør på dette, men opplever vet at kursfallet i ettertid gjør at utsagnet stemmer ganske bra. Når forventningene viser seg å ikke stemme ( i alle fall på kort sikt) og det spres masse usikkerhet tryner kursen igjen.

Er enig i at det at det går på skinner på Dussafu er viktigere for BWE enn for PEN, men det er da sannelig velig viktig for begge selskapene. Uten steady progress vil begge selskapene bli straffet, dog BWE sannsynligvis hardere enn PEN. Pr. nå ser ting bra ut så la oss bare håpe det fortsetter.
Fluefiskeren
08.03.2023 kl 11:00 3135

Utsettelsen på Golfinho var ikke bra nei. Det er vel hovedgrunnen til at PEN raste forbi igjen i nominell verdi. For heller ikke PEN har vist stor styrke, men den har vært veldig stabil. Det som forundrer meg er VAR og OKEA som har falt sp stygt. Selv etter korreksjon for utbytte. Her har analytikerne bommet voldsomt.
gunnarius
08.03.2023 kl 09:41 3201

Tøffet meg litt tidligere ved å si at gitt BWEs guidning for Dussafu og Golfinho slo til, ville BWE blåse forbi PEN.

Slik har det altså ikke gått og PEN fremstår som klar og villig. Slik er det med børs. Det svinger og ingenting er statisk.

Nå får vi se om suksess med ny kompressor og first oil H/R Fase 1 ikke kan endre noe på dette. For Dussafu blir et felles anliggende, med noe ulik eierandel. BWE sterkt avhengig av at alt går som planlagt, For PEN ikke like kritisk, jf. Tunisia og EG.
Redigert 08.03.2023 kl 09:43 Du må logge inn for å svare
40something
07.03.2023 kl 21:24 3397

Jeg ser at oljen går ned men at renter opp aksjemarkedet ned vil ikke få den betydningen for PEN. Forskjellen hvis oljen er 86 eller 80 blir ikke så stor.
d12m
07.03.2023 kl 20:44 3437

Nå skal det bores først så vi får vente litt med å selge bjørneskinnet ;)

Panoro har en grei illustrasjon på side 16 i kvartalspresentasjonen nylig
https://newsweb.oslobors.no/obsvc/attachment.obsvc?messageId=583161&attachmentId=254806&obsvc.item=1
40something
07.03.2023 kl 20:10 3479

Ser ut til å bli en møkkadag i morgen alt av råvarer er ned siden renter er hausset opp. Exdiv i morgen og vil muligens trekke oss ned 26 øre, men det største er makro. Motstanden er vel at vi forventer positive triggere i nær fremtid.
40something
07.03.2023 kl 18:43 3537

Nå ser vi atter en brå nedgang i oljeprisen, vare seg den er reell eller manipulert av hedgefond. Man også si at disse fluktueringene skaper en nonchalense om brent skal styre fundamentale verdier i oljeaksjer. Det er jo sagt at olje over 80 er meget gode inntekter for PEN med flere. Hvis lifting lander i en dipp er jo uheldig. Jeg syns jo at oljeselskaper burde kunne styre nå de selger siden prisingen kan variere 3 USD på kun 1-2 dager. Vi får vel se hva prisen er i morgen. PEN har ikke fulgt brent opp siste uke og vi har sett at ikke kursen i PEN har fulgt brent ned i det siste. Spennende er det dog.
bmw5
07.03.2023 kl 17:39 3607

d12m! Du har antagelig rett, det blir mer enn 12-13k boed i 2024.
Fluefiskeren
07.03.2023 kl 16:35 3671

Det kan regnes på, men jeg gidder ikke. Det var så lett å etterlyse Trond.heim som har gjort det. Er ikke så viktig for meg.

Det er påfallende hvor dårlig OKEA og Vår Energi har gjort det kursmessig. De har betalt utbytte. Dette er selskaper som hadde kursmål 40-50 kr for kort tid siden. Nominelt har vi gått forbi Vår og er veldig nær OKEA. Hvem hadde trodd det? Viser bare at utbytte ikke er noen kvikk fiks for økte aksjonærverdier.
d12m
07.03.2023 kl 16:22 3692

Ok, sånn sett. Det vet vi vel for lite til å konkludere på? Det vi vet er at de betaler 3 milloner dollar og at de har sagt at de vil betale ca 20 mill dollar totalt for 2023 (avhengig av oljeprisnivå gjennom kvartalene) hvor størstedelen er i andre halvår. 3 mill nå virker for meg å være i henhold til guiding.
Redigert 07.03.2023 kl 16:23 Du må logge inn for å svare
d12m
07.03.2023 kl 16:19 3635

Jeg tror du må ta en kikk til på presentasjon fra Panoro. De 12-13k er uten økning fra EG hvor de skal bore i 2024. Det er altså mulighet for økning i produksjon utover 12-13 k fat dagen uten å måtte kjøpe noe.
Fluefiskeren
07.03.2023 kl 16:17 3616

Jeg vet da vel det. Jeg skrev det rett over. To innlegg over ditt.

Var bare interessert i om de hadde redusert det i forhold til det de guidet. Og da må man regne.
Redigert 07.03.2023 kl 16:18 Du må logge inn for å svare
d12m
07.03.2023 kl 16:15 3598

Trenger vel ikke regne ut noe? Panoro har fortalt oss i detalj hva vi får. "Dividend amount: NOK 0.2639 per share"
bmw5
07.03.2023 kl 10:55 3743

Det Pen trenger er mer produksjon enn de 12-13k boed som er guidet. Jeg tror Pen ledelsen er klar over det og kan komme med en overraskende prosentvis kjøp av et produserende felt. Hamilton har overasket oss før og kan gjøre det igjen.
Fluefiskeren
07.03.2023 kl 10:21 3794

Ja. Det ble 26,39 øre pr. aksje. Husker Trond.heim regnet ut hva det ville bli, men jeg husker ikke svaret. Stemmer dette med det du mente vi ville få Tron.heim ut fra deres tidligere orientering?

Hvis det er lavere så kan man jo spekulere på om de har noe i ermet som vil kreve kapital.
40something
07.03.2023 kl 10:13 3816

20 øre motiverer sikkert mindre. Vi får heller ikke særlig nedside etter exdiv. Uansett så har vi litt ekstra innestående hva gjelder oppgang i brent. Vi har vært noe parkert i det siste. Bør komme en rekyl snart.
Redigert 07.03.2023 kl 10:15 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
07.03.2023 kl 10:10 3828

I dag er det siste dag for å kjøpe aksjer med rett på utbytte.
bmw5
07.03.2023 kl 10:07 3826

Med en oljepris på 85-86 usd vil Pen tjene ganske bra med penger og mer vil det bli fremover. Det er antagelig oljefondet som holder på med triks og miks med å sende Brent Spot ned når børsen åpner. Pen shorterne ( nå under 0.5%) er også til stede og driver med sitt spill. Vell, før eller siden vil Pen aksjen stige radikalt opp.
Fluefiskeren
06.03.2023 kl 19:40 4040

Fra Esgian

Visste ikke at det var snakk om fem brønner i EG. Trodde det var snakk om tre infill og en letebrønn.

« Trident Energy’s infill drilling campaign at Ceiba field and Okume complex offshore Equatorial Guinea is expected to begin in the fourth quarter of 2023. Island Drilling 4,000-ft semi Island Innovator secured a contract for this work in September 2022. Partner Kosmos Energy stated that up to five wells are planned for this campaign, with the first well expected to come online by the end of 2023 and the rest in early 2024. Island Innovator was hired for two firm wells, plus options for another five wells, estimated at 250 days if all options are exercised.»

https://esgian.com/2023/03/03/esgian-rig-analytics-market-roundup-week-9/

40something
06.03.2023 kl 15:37 4159

Børslukk i går var brent i 84,11. Som høyest var den vel 85,93 før den droppet 1,5 USD rett før midnatt.
men vi har sett i en periode at den ikke går særlig opp eller ned med oljen. Føles stabil i øyeblikket
Fluefiskeren
06.03.2023 kl 15:04 4195

Ca tre uker igjen til «first oil» Hibiscus/Ruche. Det er en milepæl. Så kommer det fem brønner til gradvis utover året og i Q1 2024. Et sted underveis vil Dussafu overta for Ekvatorial Guinea hva gjelder størst produksjon for Panoro. Selv med tre infill-brønner fra EG.

Forøvrig synes jeg PEN er bra så langt i dag. Opp 0,46 % på dag hvor Brent går ned 1,6 % lar seg høre.