Panoro - utbytter, produksjonsvekst 2023-24-25... en ny æra

d12m
PEN 18.11.2022 kl 12:02 365408

Starter en ny tråd siden selskapet nå står på trappene til en ny æra.

Q3-rapporten legges frem om under 2 uker og da kan vi forvente at detaljer om utbyttestrategien kommer på bordet. I tidligere tråder har diskusjonen om mulig utbyttestørrelse tidvis gått varmt og alt fra noen tiøringer til over kronen har blitt lansert som potensielle kvartalssummer. Det blir spennende.

Tar med et utklipp fra dagens melding fra Panoro
In October, post period end, Panoro completed its scheduled lifting of 647,111 barrels in Gabon resulting in proceeds to the Company of approximately USD 59 million. This lifting brings the aggregate volume of crude oil lifted and sold by Panoro year-to-date to 1,686,908 barrels at an average realised price of USD 100.3 per barrel


BWE kom med sin Q3-rapport igår (https://newsweb.oslobors.no/obsvc/attachment.obsvc?messageId=575968&attachmentId=249915&obsvc.item=1) og i denne kan man lese at kompressor nå befinner seg onshore Gabon og skal installeres i Q1 2023 (side 7). I tillegg finner man fine grafer over forventet produksjonsøkning på Dussafu kommende år (side 8).

I tillegg har vi EG og Tunisia.

Alt i alt borger det for at vi kan ha kjekke år foran oss i Panoro. Hva tenker dere andre?
Redigert 18.11.2022 kl 12:07 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
18.08.2023 kl 19:41 5750

Har Kinas etterspørsel etter olje allerede nådd toppen for all fremtid?

« Cnooc Boss Raises Prospect That China Oil Demand Has Peaked

The head of one of China’s top oil firms said demand growth will be curbed the rest of this year, and raised the prospect that it may have already peaked forever.«

https://www.rigzone.com/news/wire/cnooc_boss_raises_prospect_that_china_oil_demand_has_peaked-18-aug-2023-173700-article/


Tror vi på det da?


baltuz
18.08.2023 kl 19:38 2623



Markedsverdi nå er ca 3.700 million / 8(pe) = ca 462 millioner i net result. uten at jeg har sjekket så stemmer kanskje dette med de siste 4 kvartals resultater slik ca ? omtrent dobling av 2022 resultat. Viss høsten blir veldig bra så la oss si det blir 800 mil i resultat : 3700/800 = 4,6 . bra det også.

Denne PE på 2 greia er prognoser og som vi alle vet er det usikkerhet knyttet til dette
Når alle snakker om PE basert fremtid er det noen som snakker 2024 noen 2025 og så noe 2026, så er det klart det blir mange rare tall. Mulig noen regner netto resultat , mens andre regner driftresultat. Cashflowen blir også blandet inn her ser jeg så en må holde tunga rett i munnen om en skal samnenligne. Å argumentere for PE 2 for å betale utbytte /tilbakekjøp gir iverfall ingen mening. De pengene må tjenes før de kan deles ut. Jeg følger PEn tråden med interesse og ser det er mye kunnskap her, men det må være lov å belyse risiko også ikke bare glansbilder og innkassere fremtidig inntjening som om det er penger i banken.

Redigert 18.08.2023 kl 19:39 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
18.08.2023 kl 18:35 2655

Dette sa han i januar etter å ha solgt i januar:

« Stålbull etter aksjesalg
Storaksjonær Simen Thorsen kvitter seg med aksjer i Panoro Energy, men er stålbull. – Selskapet tjener inn børsverdien på to og et halvt år. Det er vanskelig å ikke være positiv, sier han.»

https://www.finansavisen.no/energi/2023/01/23/7979235/simen-thorsen-er-stalbull-etter-aksjesalg

At man selger betyr ikke det samme som at man ikke har noe tro på selskapet.

d12m
18.08.2023 kl 18:28 2663

Smart money reduserer mens vi andre med dumme penger krangler om PE? =)
Fluefiskeren
18.08.2023 kl 18:20 2632

Enda en som ville vekte seg ned altså. Det var vel den tredje nå på top20-listen, men det er greit. Noen kommer, noen går.
Noen dør i livets vår. Stjerner lyser hvite.
Paypal
18.08.2023 kl 16:50 2688

Gikk 750k like før auksjonen startet.

(Oslo, 18.08.2023) Hortulan AS har i dag solgt 250.000 aksjer i Panoro Energy
ASA («Selskapet») og eier etter dette 4.500.000 aksjer. Hortulan AS eies av
Simen Thorsen, som i dag har solgt 500.000 aksjer i Selskapet og eier etter
dette 944.500 aksjer. Konsolidert eierandel utgjør 4,66 % av aksjekapitalen og
antall stemmer i Selskapet og har med dette passert under meldepliktig grense på
5 %.
Redigert 18.08.2023 kl 16:55 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
18.08.2023 kl 14:48 2784

3,9 % ned. Nå på 30-tallet igjen. Det var da voldsomt.
Fluefiskeren
18.08.2023 kl 14:42 2787

Helt håpløst hvordan det varierer. Yahoo har 8,3. Finbox.com har 8,5. Gurufokus har 8,05
bmw5
18.08.2023 kl 14:34 2810

Fluefiskeren! DN Investor har P\E 2,56 på Panoro.
Fluefiskeren
18.08.2023 kl 14:17 2847

Jeg blir virkelig forvirret over dette med P/E på Panoro. Har vært flere steder og finner ikke noe sted at nåværende P/E er på to-tallet. Den verste jeg har sett er Guru fokus sitt estimat på 8,03.

« Current and historical daily PE Ratio for PESAF ( Panoro Energy ASA ) from 2012 to Aug 18 2023. The price to earnings ratio is calculated by taking the current stock price and dividing it by the most recent trailing twelve-month earnings per share (EPS) number. The data is updated every 20 minutes during market hours. The PE ratio can be viewed as the number of years it takes for the company to earn back the price you pay for the stock. Therefore, lower-P/E stocks are more attractive than higher P/E stocks so long as the PE ratio is positive. Also for stocks with the same PE ratio, the one with faster growth business is more attractive. Panoro Energy ASA stock (PESAF) PE ratio as of Aug 18 2023 is 8.03. More Details»

https://www.gurufocus.com/stock/PESAF/data/pe-ratio

Ruter8
18.08.2023 kl 13:57 2828

Finansavisen nå kl. 13:41 :
– Doble pengene

Ketil Skorstad har fulgt aksjemarkedet siden bankkrisen for 30 år siden. Nå kjenner han seg igjen.
– Det er også sjeldent mange fantastiske selskaper på Oslo Børs som prises på multipler jeg ikke kan huske å ha sett siden tidlig 1990-tallet, sier han.
– For eksempel Høegh Autoliners og Panoro, hvor vi ser nåværende P/E på 2-tallet. Og listen over selskaper med P/E under 5 er historisk lang. Blant disse er det gode muligheter til å doble pengene, med begrenset risiko, sier Skorstad.
Ruter8
18.08.2023 kl 10:55 2906

Er jammen ikke sikker på at vi vil få en reaksjon ned ved q2 framleggelsen. Tror nok en del av de som frykter det mest har solgt seg ned nå i forkant. Vi vet jo at q3 blir noe helt annet, så kan det like godt være at vi får en reaksjon opp etter at Hamilton har sagt sitt.
Redigert 18.08.2023 kl 11:30 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
17.08.2023 kl 22:01 3110

Ikke umulig det, men da har de ikke gjort leksen sin. Det fikk vi jo vite 3. august og forsåvidt allerede ved Q1. Håper det fokuseres på fremtiden. Og litt typisk entusiasme fra John når han snakker om borekampanjen. Den har jo gått på skinner siden en utsatt oppstart. 6000 bopd er en høy flow og vi fikk det på alle de tre første. Det er sterkt.

Dagen før er det BWE sin tur. Håper å høre noe derfra hva de gjør med Adolo når dens prosseringskapasitet overskrides.
Redigert 17.08.2023 kl 22:02 Du må logge inn for å svare
Trond.heim
17.08.2023 kl 21:22 3115

Hyggelig med sluttkurs over 32. Q2 er over forlengst, vi vet hvordan det blir. Vi er halveis i Q3, det nærmer seg en stor lifting. Oljeprisen er bra over 80 USD, vi har meget god grunn til å være fornøyd med situasjonen.
Det eneste spennende er vel egentlig størrelsen på det kvartalsvise utbyttet. Litt krydder kan det selvsagt bli om vi får bekreftelse på enda en brønn som produserer 6000 fat.
Det ser nesten for lyst ut de neste kvartalene for PEN. For mange trofaste kan det bli drømmen som går i oppfyllelse.
Det merkeliget er at markedet vil bli negativt overrasket over Q2 resultatet.
Fluefiskeren
17.08.2023 kl 16:36 3226

32,16 kr.

Mine damer og herrer. Høyeste sluttkurs i 2023. Vi må faktisk helt tilbake til 17. november for å finne en høyere. Rett etter tørr brønn i Sør-Afrika. Da får neste mål være 35,39 kr som vi var på i forkant av resultat fra brønnen. Da er vi også på ATH i «moderne tid».
Fluefiskeren
17.08.2023 kl 13:35 3330

Ja, ingen tvil om at Dussafu vil bety mest for oss slik jeg har skrevet tidligere. Allerede nå har produksjonen derfra overgått EG på net basis. Og det er mye å ta av fremdeles får vi tro.
gunnarius
17.08.2023 kl 12:56 3378

Equatorial Guinea - Block G (Panoro 14.25%)

· Q2 working interest production 3,420 bopd / H1 working interest production
3,650 bopd

PEN hadde for Q1 2022 et tilskudd fra EG på 4.968 bopd. Decline og produksjon kommer - til in-fill brønnene er online - til å falle videre. Dvs. In-fill brønnene må bidra med ca. 1.600 bopd for PEN, for at status quo skal kunne opprettes ala Q1 2022.

PENs bærebjelke blir som for BWE - Dussafu.

Nå legger jeg alikevel inn en oppside i Tunisia, som kan overraske positivt. .

Poenget mitt er: PEN har mer fellestrekk med BWE - les Dussafu - enn aksjekursene tilsier.
Redigert 17.08.2023 kl 12:59 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
17.08.2023 kl 12:39 3390

Enig i det aller meste. Kan legge til at PEN etter min mening har lavere risiko. BWE skal farme ut på Kudu, men det er ingen garanti for at de greier det. Maromba er betegnet som et vanskelig felt rent teknisk, og det kan jo stilles spørsmålstegn ved BWE sin erfaring.

Ellers bør du vel ta med at i Q1 2024 er det boret tre innfillbrønner i Ekvatorial-Guinea for PEN. La oss si 2000 bopd i snitt. Det vil da gi 885 bopd net til PEN.

Enig i at potensialet til BWE er høyere. Det var grunnen til at jeg tidligere i år kjøpte meg inn. Trodde kjøpet av Golfinho raskt skulle bli godkjent. Der bommet jeg.

Alt i alt. Mer risiko i BWE og større potensial. Ikke veldig begeistret over den tette koblingen mellom BWO og BWE. Er begeistret for Kudu, men ikke Maromba. Ingen av disse vil imidlertid gi noen produksjon i løpet av de neste to år.
hulabalula
16.08.2023 kl 23:11 3606

PEN er en mere popular aktie end BWE når man ser på daglig volume og jeg forstår godt hvorfor mange vælger Panoro, specielt hvis man har et mere forsigtigt syn på den fremtidige oljepris. Ud fra en MEGET overfladisk betragtning handles BWE og PEN her og nu til nogenlunde samme multipler. PEN producerer 11k og BWE 22k og BWEs market cap er 2x i forhold til PEN. Blev BWE opkøbt i morgen havde jeg kastet meget af overskudet over i PEN, men grunden til at jeg ligger 100% i BWE lige nu er pga at brønd 4, 5 og 6 kommer i spil + Golfinho + Kudu potentialet som alt sammen giver klart større upside/beta i BWE.

Også interessant at PEN handledes i 25 NOK da BWE handledes i 27 NOK for lidt mere end en måned siden mens de nu handles i henholdsvis 32 og 29 uden at der er sket det store i selskaberne. Tænker at det alt andet lige bør give større kortsigtet upside i BWE, med mindre det er fordi at nogle markedsdeltagere _ved_ at Golfinho i samme periode nu har klart lavere sandsynlighed for at materialisere sig.

Analytikerne har for 2023, 2024 og 2025 følgende gennemsnitsestimater for EV/EBITDA for PEN: 2,23x 1,04x 0,94x. Og for BWE: 1,48x 0,47x 0,52x. Begge er uhørt lave sammenlignet med andre oljeselskaber. Og P/E for PEN: 4,25x 2,43x 3,54x. Og for BWE: 3,77x 1,70x 2,68x.

Det som adskiller de to er fremtidig capex. Den er større for BWE hvis Maromba kommer i spil. Det sker nok kun hvis Golfinho handlen går igennem. Men samtidig vil BWE da have større indtjening til at at understøtte finansiering af Maromba. Konklusion: tror man på higher for longer mht til oljeprisen vil BWE helt sikkert outperforme PEN med stor margin. Er man mere skeptisk mht den langsigtede oljepris vil capital return i PEN give bedre downside protection. Med andre ord bør ens syn på den fremtidige oljepris afgøre hvor man lægger hovedparten af ens kapital. Er personligt ret overbevist om at begge vil outperforme sektoren.
PaleRider
16.08.2023 kl 16:05 3777

Merkelig innlegg.

Hvorfor skal ikke PEN kunne reprises? Og få en anstendig kurs relativt til P/E framover?
Det er meningsløst at selskapet skal prises til P/E =2 eller 2,5 eller 3.
PEN bør minst prises til P/E=5. Det tilsvarer fort 2 ganger dagens kurs.
Den dagen penga står i regnskapet, kanskje det er dagen da de seine og treige skal se verdiene?

Og om PEN gjør som de burde gjøre, sette i gang tilbakekjøp, til opp til kursen tilsvarer P/E =4, så bør kursen kunne gå mye. Raskt.
Redigert 16.08.2023 kl 16:06 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
16.08.2023 kl 15:52 3753

Heldigvis snudde Brent opp igjen og PEN med den. Kan ligge an til årets høyeste sluttkurs.
Fluefiskeren
16.08.2023 kl 15:10 3743

Skal vi få en reprise på gårsdagen da?

PEN i grønt mesteparten av dagen for så å stupe ned i rødt i tankt med synkende oljepris.
Fluefiskeren
16.08.2023 kl 11:27 3891

Ja. Først kommer jo fase to på Hibiscus/Ruche før eventuell ny utbygging av nye funn vil jeg tro.
bmw5
16.08.2023 kl 11:22 3789

Fluefiskeren! Ja det blir spennende, men med Akeng deep så kan det bli en meget raske utvikling av feltet da det meste ligger til rette for det. Med hensyn til EEA (dussafu) området så er det BWE som styrer det meste og av den grunn vil det antagelig bli en del rot og ta mange år, men like vell meget spennende.
Fluefiskeren
16.08.2023 kl 10:59 3725

Det blir spennende. Tror riktignok ikke resultatet fra Akeng Deep foreligger i februar, men kanskje oppstart vil bli i slutten av februar. Vi kan faktisk havne i den situasjon at vi har boring av spennende letebrønn både der og på EEA- området på Dussafu samtidig. Skal jeg tippe starter Dussafu først.
Redigert 16.08.2023 kl 11:01 Du må logge inn for å svare
bmw5
16.08.2023 kl 10:44 3707

Ser ingen store løft i Pen kursen før Q3 og med et forbehold om utbytte blir mer enn 50 øre. Blir utbyttet mer enn 50 øre kan kursen stige til 33-34 kr. Det som vil sende Pen kursen over 35 kr handler om Akeng deep. Er det olje som antatt vil det med stor sannsynlighet være olje i de andre feltene rund Akeng deep også og av den grunn vil Pen kursen stige til ca 40 kr +. Resultatet vil vi antagelig få en gang i februar 2024.
Redigert 16.08.2023 kl 12:29 Du må logge inn for å svare
d12m
16.08.2023 kl 08:22 3794

Hvis vi skal tro han her så har OPEC+ (dvs, i praksis Saudi) sterke insentiv for å kutte. Han skriver at Saudi Aramco rett og slett er forpliktet til store utbytteøkninger som tvinger de til grepene de gjør. Men ta det med en klype salt siden dette kommer fra en enkeltpersons mening

https://oilprice.com/Energy/Energy-General/Aramcos-Earnings-It-May-Get-Worse.html
Kalleklovn547
15.08.2023 kl 23:28 4003

Noen hevder at Panoro Energy vil ha peak earnings i 2024. Dette er bare tull og tøys. Flere analytikere ligger inne med lavere oljepris i 24 enn 23. I tillegg hensyntar ikke disse at Panoro vil gjøre en rekke produksjonsøkende tiltak fremover, noe som vil løfte inntjeningen. Nye felt er heller ikke medregnet.

Jeg akkumulerer aksjer hver dag på disse lave kursnivåene og har som base case å doble pengene mine. I løpet av mine 20 år på børs har jeg sjeldent sett et case med bedre risk/reward.
Redigert 16.08.2023 kl 13:30 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
15.08.2023 kl 18:29 4278

Hvor lenge gidder OPEC + å kjøre med redusert produksjon når land som USA, Brasil, Gyiana( og forsåvidt Norge ) produserer for fulle mugger? Kraftig oppgang i amerikansk skiferolje. Skal produksjonen herfra senke oljeprisen nok en gang?

https://oilprice.com/Energy/Crude-Oil/US-Shale-Shakes-Off-Slowdown-Predictions.html
Fluefiskeren
15.08.2023 kl 11:04 4755

Ellers er det fin kursutvikling i dag på bakgrunn av fallende oljepris. Bedre enn de tre største selskapene og bedre enn de fleste ellers.

Men dagen er fortsatt ung og mye kan skje.
Fluefiskeren
15.08.2023 kl 10:57 4767

Håper markedet klarer å se igjennom lite liftings i Q2. Noen misforstår solgte fat for å være produksjonen. Det er selvsagt ikke riktig så lenge oljen ikke fraktes med pipeline til land. Jeg tror faktisk det aller meste av markedet forstår dette og heller fokuserer på fremtiden. Når vi vet hvordan våre inntekter kommer er det egentlig artig å se hvordan relativt små bevegelser av oljeprisen er bestemmende for aksjeutviklingen. Skal være interessant å høre hvorvidt de nå har hedget deler av produksjonen utover akkurat i dagene rundt lifting.

Mener å huske at q2- presentasjonen er den 24. august. Da er det akkurat samme antall dager fra melding om brønn 3 kom som det var fra andre til tredje brønn. Derfor mulig vi vet flow fra denne rundt da, men det kan også hende det tar lengre tid slik det gjorde med de to første brønnene.

Som vi vet er det rapportert 6000 bopd fra alle tre brønnene. Det som forbauser meg litt er at de hver gang sier det er som forventet. De har konsekvent guidet ca. 30 000 bopd for alle seks brønnene samlet. Det betyr 5000 bood på hver. Vi ligger imidlertid 20 % høyere. Det er betydelig. Kanskje de ser for seg mindre produksjon fra de resterende. De to siste er som kjent fra et annet felt. Ikke vet jeg. Bare bra om målet ryker på oppsiden.
Ruter8
14.08.2023 kl 15:43 5258

PaleRider, nå har jeg sendt inn dine innspill til leiinga, så får vi se om de vil kommentere dem på møtet 24. aug. Selv har jeg ingen fasit på hva som er best for synliggjøring av de underliggende framtidige verdier i selskapet. Gleder meg dog kraftig til q3.
PaleRider
14.08.2023 kl 15:42 5223

Tilbakekjøp og utbytte burde vært satt til en del av Free Cash Flow.
Andre normale anstendige selskap oppgir at de skal betale ut en andel. Ikke et vist beløp som kanskje kommer om oljeprisen holder seg over et nivå og null ellers.

Tilbakekjøp burde vært prioritert så lenge selskapet er ELENDIG priset. Opp til P/E = 4 som et minimum. Og så lenge det er snakk om små beløp per aksje. Alt godt under 5% årlig er små.
Deretter utbytte.
PaleRider
14.08.2023 kl 15:38 5183

Bra. Men du glemte en ting: Tilbakekjøp for f.eks. 10% av Free Cash Flow.

Uten dette, så kommer de nok til å vri seg unna med alle mulige IDIOTISKE forklaringer, som at de har muligheten.

Hvis de ikke engang vil bruke 10% av FCF, noe som tilsier at de har 90% av FCF til å leke med, så sier det alt om mangel på evne og vilje til å ville gi aksjonærene avkastning og heller bygge luftslott.
PaleRider
14.08.2023 kl 15:35 5108

Enda mer tull. Tøys.

Jeg har argumentert for at PEN skal bruke 10% av FREE CASH FLOW på tilbakekjøp.
Det innebærer at PEN fortsatt kan leke seg med 90% av FREE CASH FLOW. Der er pengestrømmen ETTER at alt er betalt.

Det er sånn å si at bonde aldri skal kunne høste og selge eller spise poteter. Alt skal settes i jorda igjen. Fullstendig håpløst.

PEN MÅ absolutt ikke holde noe på platå. Det PEN MÅ gjøre er å sørge for at alle nye prosjekter har en lønnsomhet som er god nok og til akseptabel risiko. Så lenge PEN kan få EKSTREMT mye høyre avkastning på tilbakekjøp av egne aksjer enn på å investere i nye felter eller kjøp av andre selskaper er det ØDELEGGENDE for investorene om de ikke kjøper tilbake aksjer.


PaleRider
14.08.2023 kl 15:29 5124

Som så MANGE her har vært inne på her på tråden så var det anslått at PEN har forventet P/E for 2024 på 2-tallet. Med stigende kurs, så øker dette noe. Men når oljeprisen også stiger, så trekker det i motsatt retning - lavere P/E.

Så kanskje du bør opplyse om for hvilket tidsrom du snakker om. Ellers har det liten eller ingen verdi.
Fluefiskeren
14.08.2023 kl 09:20 5322

Eivind Veddeng Sars, DNB Asset Management:

«Bull på oljesektoren
Et eksempel på sistnevnte er olje og oljeservice, der årevis med underinvestering begrenser tilbudet.
– Både USAs oljeproduksjon og Russlands eksport ser ut til å nærme seg toppen, sier Sars.
– Kombinert med vedvarende sterk etterspørsel gjør dette at oljeprisen burde holde seg høy, og at etterspørselen etter både seismikk og rigg trolig blir god.

Forvalterens favoritter i sektoren er TGS, Seadrill og Panoro, som han kaller «lavt prisede selskaper med gode vekstutsikter og attraktivt utbyttepotensial».

https://www.finansavisen.no/finans/2023/08/14/8028527/dnb-forvalter-tror-ikke-pa-noe-nytt-bullmarked