Hafnia - Vegen fra Q3 '22 og fremover.
Synes det er på sin plass å opprette en ny tråd for denne aksjen.
Q3 kom i morges, og brakte med seg bare gode nyheter og fremtidsutsikter. Utbyttene øker fra noen øre(ca 20) i mai, via 0,1862 USD i september, og til 0,2801 USD nå i november. Utbyttet er varslet å stige ytterlige neste år(fra og med Q4), og det meldes også om at en enda større del av overskuddet potensielt skal utbetales til eierne. Det er 50% pr i dag. Skal bli 50-80%.
Flere spår også stigende rater fremover. ABG tror de går til himmels. Selvsagt uhyre positivt for Hafnia. Det blir neppe noen mangel på godt betalte oppdrag med det første.
Diverse kursmål florerer fra meglere, og de fleste oppdaterte ligger fra midt på 70-tallet til midt på 90-tallet. Dette ser med andre ord veldig lyst ut. Kursen har steget over 220% så langt i år.
Aksjen har ikke pleid å få så mye oppmerksomhet, men i det siste, og spesielt i dag, har det kommet flere oppslag i finanspressen. Alle ubetinget positive.
Vi og Hafnia har utvilsomt en spennende tid foran oss. Jeg er fryktelig glad for at jeg fant denne primo juni. Har økt kraftig siden, og det har vært et rent kurseventyr. La oss alle håpe det fortsetter. Ingenting tyder på det motsatte.
Q3 kom i morges, og brakte med seg bare gode nyheter og fremtidsutsikter. Utbyttene øker fra noen øre(ca 20) i mai, via 0,1862 USD i september, og til 0,2801 USD nå i november. Utbyttet er varslet å stige ytterlige neste år(fra og med Q4), og det meldes også om at en enda større del av overskuddet potensielt skal utbetales til eierne. Det er 50% pr i dag. Skal bli 50-80%.
Flere spår også stigende rater fremover. ABG tror de går til himmels. Selvsagt uhyre positivt for Hafnia. Det blir neppe noen mangel på godt betalte oppdrag med det første.
Diverse kursmål florerer fra meglere, og de fleste oppdaterte ligger fra midt på 70-tallet til midt på 90-tallet. Dette ser med andre ord veldig lyst ut. Kursen har steget over 220% så langt i år.
Aksjen har ikke pleid å få så mye oppmerksomhet, men i det siste, og spesielt i dag, har det kommet flere oppslag i finanspressen. Alle ubetinget positive.
Vi og Hafnia har utvilsomt en spennende tid foran oss. Jeg er fryktelig glad for at jeg fant denne primo juni. Har økt kraftig siden, og det har vært et rent kurseventyr. La oss alle håpe det fortsetter. Ingenting tyder på det motsatte.
Redigert 27.10.2023 kl 23:52
Du må logge inn for å svare
NOELLE
06.12.2022 kl 08:17
8931
Freight rates for MRs have been volatile throughout the year, but earnings are currently very firm. Baltic Exchange rates on the MR Atlantic Basket (TC2 & TC14) peaked at 66,897 USD/Day last week, up 767% from 7,717 USD/Day this time last year. This has given a rise to speculation that the clean market will now follow the same pattern as the sky high crude market. Due to the upcoming sanctions on Russian crude, this pattern may further strengthen MR values as 2023 approaches. https://www.hellenicshippingnews.com/mr-values-hit-14-year-high/
KommersK
06.12.2022 kl 09:36
8903
DNB Markets tar opp dekning av Hafnia med en kjøpsanbefaling og kursmål på 70 kroner. ''Aksjen er attraktivt priset i tanksektoren med en oppside på 33 prosent.''
KommersK
06.12.2022 kl 10:09
9011
Shippinganalytiker Frederik Ness øker kursmålet fra 90 til 95 i dag.
kodenavn
06.12.2022 kl 11:39
8908
Snitt kursmål hos meglerhusene ligger vel nå på ca. 82.-
Me de ratene vi ser nå høres det absolutt ikke høyt ut.
Me de ratene vi ser nå høres det absolutt ikke høyt ut.
KommersK
06.12.2022 kl 15:36
8701
Nei. 82,- blir veldig fint, hvis vi kommer dit. Jeg synes kursen bør gå dit i løpet av neste år.
Ellers så har utbyttet kommet inn på konto i ettermiddag. Det ble dessverre 2,77 i stedet for 2,87(som det står på Nordnet) pga svakere dollarkurs.
Ellers så har utbyttet kommet inn på konto i ettermiddag. Det ble dessverre 2,77 i stedet for 2,87(som det står på Nordnet) pga svakere dollarkurs.
The Godfather
07.12.2022 kl 13:30
8365
Fra Clarksons i dag
Very good earnings for MRs, which are up 20% week on week ($74,700/d)
Very good earnings for MRs, which are up 20% week on week ($74,700/d)
Redigert 07.12.2022 kl 13:33
Du må logge inn for å svare
Hei! Noen som har noen refleksjoner rundt nedgangen den siste tiden etter Q3? Har selv kjøpt meg opp de siste ukene, etter å ha vært på vippen hele veien under den kraftige oppgangen siden i sommer, og er følgelig foreløpig del av den eksklusive «har tapt penger på Hafnia i 2022»-klubben. Heh. Har et langsiktig perspektiv, og de ytterligere forbedrede utbyttene var uansett en viktig del av hvorfor jeg gikk inn, så lever godt med kursnedgangen – men liker å ha en viss følelse av hvilke rasjonelle og irrasjonelle faktorer som spiller inn i aksjene jeg sitter med, utover de helt opplagte fundamentale forholdene. Og den «feelingen» er det vanskelig å få helt grepet om før man har sittet innenfor en viss stund.
En viss «buy on rumour, sell on news»-effekt etter Q3-rapporten, som jo mange hadde høye forventninger til? Det ene innsidesalget som har spredd usikkerhet (den dagen ville vel kursen fortsatt et stykke videre oppover hvis den ikke hadde stanget mot 60 halve dagen)? Noen ikke-opplage makroelementer som gjerne påvirker kursen mer enn man skulle tro? Bare en helt normal korrigering etter nok en periode med oppgang? Her er vi jo inne i synseland, men hadde vært interessant å høre tankene til noen som har eid og fulgt Hafnia en stund lenger enn meg selv.
En viss «buy on rumour, sell on news»-effekt etter Q3-rapporten, som jo mange hadde høye forventninger til? Det ene innsidesalget som har spredd usikkerhet (den dagen ville vel kursen fortsatt et stykke videre oppover hvis den ikke hadde stanget mot 60 halve dagen)? Noen ikke-opplage makroelementer som gjerne påvirker kursen mer enn man skulle tro? Bare en helt normal korrigering etter nok en periode med oppgang? Her er vi jo inne i synseland, men hadde vært interessant å høre tankene til noen som har eid og fulgt Hafnia en stund lenger enn meg selv.
Gulltider
07.12.2022 kl 23:36
7767
Hei oyek
Hafnia nyter godt av energikrisen som nå rammer en hel verden, og har veldig gode og faktisk stigende fraktrater.
Hafnia er på et all time high nivå, så det skal bare litt uro til før mange gevinstsikrer litt.
Hovedårsaken til siste tids nedgang er enkelt forklart oljeprisen.
Den overstyrer alt på «oljebørsen» her hjemme.
Tålmodighet er litt av nøkkelen i dagens marked, så her vil du få en fin gevinst om du kan sitte 6 måneder.
Med de forventede og stigende utbyttene, så vil denne sektoren bli en magnet utovover det nye året også.
Lager man et teknisk bilde, så mener jeg en kurs over 70,- vil inntreffe innen februar 2023.
Meglerhusene oppdaterer jevnlig sine kursmål, som nå har et snitt rundt 80,-
Lykke til 💰💰👍
Hafnia nyter godt av energikrisen som nå rammer en hel verden, og har veldig gode og faktisk stigende fraktrater.
Hafnia er på et all time high nivå, så det skal bare litt uro til før mange gevinstsikrer litt.
Hovedårsaken til siste tids nedgang er enkelt forklart oljeprisen.
Den overstyrer alt på «oljebørsen» her hjemme.
Tålmodighet er litt av nøkkelen i dagens marked, så her vil du få en fin gevinst om du kan sitte 6 måneder.
Med de forventede og stigende utbyttene, så vil denne sektoren bli en magnet utovover det nye året også.
Lager man et teknisk bilde, så mener jeg en kurs over 70,- vil inntreffe innen februar 2023.
Meglerhusene oppdaterer jevnlig sine kursmål, som nå har et snitt rundt 80,-
Lykke til 💰💰👍
Redigert 07.12.2022 kl 23:39
Du må logge inn for å svare
KommersK
08.12.2022 kl 09:26
7589
Hei igjen, Oyek! Jeg har min største post på OSE her, og har følgelig ståltro på denne fremover. Begynte å kjøpe på 33-tallet i juni, så denne har vært en drøm for min del, med to gode utbytter i tillegg. Vi må huske på at 2,77 har blitt utbetalt siden den nådde den foreløpige(?) toppen, så nedgangen er egentlig ikke så brutal som det ser ut for.
Jeg trader litt også. Tenker å gjøre det aktivt neste år, med rundt en tredel av posisjonen.
Tenker å sitte en god stund i denne, og høste fete utbytter. Meglerne påstår at utsiktene er lyse til (minst) 2025, så da velger jeg å stole på dem. Det produseres visstnok veldig få skip i Hafnia sitt segment, så da ser det jo lyst ut for ratene. Dessuten ventes det lengre seilingsdistanser fremover pga Russland-krigen.
Jeg trader litt også. Tenker å gjøre det aktivt neste år, med rundt en tredel av posisjonen.
Tenker å sitte en god stund i denne, og høste fete utbytter. Meglerne påstår at utsiktene er lyse til (minst) 2025, så da velger jeg å stole på dem. Det produseres visstnok veldig få skip i Hafnia sitt segment, så da ser det jo lyst ut for ratene. Dessuten ventes det lengre seilingsdistanser fremover pga Russland-krigen.
Mindfull
08.12.2022 kl 11:47
7467
Hafnia blir nok tatt litt med i dragsuget til olje og tank denne uken. Fundamentale forhold er derimot veldig sterke. Tilbudssiden har vi visibilitet frem til første halvdel 2025. Det kommer minimalt med ny tonnasje inn før den tid. Og det er pt heller ikke noen vesentlig bestilling med levering i 2025. Da må det snart bestilles fra rederne hvis de skal få levert før sommeren 25. På etterspørselssiden har vi en relativt uelastisk kurve som tåler godt en mild resesjon. Det viser empirien. Vi har sett en trend hvor vestlige raffinerier legges ned og nye kommer ti i midt-østen, østen og i afrikanske land. Det gir vesentlig økt tonnasjemil. Videre har vi sett delvis bortfall av russisk CPP som vil reduseres helt fra 5 feb 23 og bidra med ytterligere seilingsdistanse. Ca 7% ihht Hanfia. Vi har m.a.o sjelden god visibilitet på tilbudssiden fremover og derfor kan også denne supersyklusen bli lengre enn først antatt og vare inn i 2026
Spotratene for MR og LR1, som er viktigst for Hafnia, er pt ATH og langt over q3 oppnådde rater. Det burde isolert sett gitt momentum oppover. Innsidesalg og en potensiell storeier med utløpt lock-up demper vel noe på apettitten til kjøpere?
Gårsdagens rater fra poten LR1 $58,3k, MR 37 $56,3k og MR 38 $43,7 non scrubber. Hafnia har kun noen få skip med scrubber
Spotratene for MR og LR1, som er viktigst for Hafnia, er pt ATH og langt over q3 oppnådde rater. Det burde isolert sett gitt momentum oppover. Innsidesalg og en potensiell storeier med utløpt lock-up demper vel noe på apettitten til kjøpere?
Gårsdagens rater fra poten LR1 $58,3k, MR 37 $56,3k og MR 38 $43,7 non scrubber. Hafnia har kun noen få skip med scrubber
KommersK
08.12.2022 kl 16:52
7241
Takk for god info, Mindfull!
Opp litt over 3% i dag til 53,30. Over 56 hvis man legger inn det ferske utbyttet. Meget bra. Enda bedre går det (foreløpig) i samme segmentet over dammen, med oppganger på 4-7% for alle fire. Etter en drøy times handel. Stikkordet er vel nå positivitet. Fortsetter det sånn der borte, så forventer jeg en brukbar oppgang for Hafnia i morra også.
Opp litt over 3% i dag til 53,30. Over 56 hvis man legger inn det ferske utbyttet. Meget bra. Enda bedre går det (foreløpig) i samme segmentet over dammen, med oppganger på 4-7% for alle fire. Etter en drøy times handel. Stikkordet er vel nå positivitet. Fortsetter det sånn der borte, så forventer jeg en brukbar oppgang for Hafnia i morra også.
Redigert 08.12.2022 kl 16:55
Du må logge inn for å svare
Mindfull
08.12.2022 kl 18:35
7154
Selv med superprofitt i produkttank blir jo som alltid spørsmålet om Hafnia er billig på dagens kurs. Analytikere mener i hvert fall det. Og etter mitt skjønn den beste shippinganalytiker Petter Haugen har kursmål 93kr på 12 mnd sikt.
Man kan i dag inngå 5-årige T/C for LR2, LR1, MR og Handy på hhv $35k, $30k, $25k og $19k. Dersom Hafnia i teorien inngår kontrakter på hele flåten med unntak av kjemikalieflåten, viser mitt regneark EPS 1,4$ eller $7 over 5 år. Omtrentlig 70kr udiskontert eller 57kr diskontert med 8% EK-krav. En rimelig antagelse på flåtens substansverdi om 5 år er kanskje 60% av dagens NAV på kr68. Det gir i så tilfelle en residualverdi kr41 og nediskontert kr 29.
Jeg estimere da en fair value for Hafnia kr86 ( 57+29) gitt det tenkte regneeksperimentet. Men jeg vil tro det vil lønne seg å seile spot de neste 3 årene, og det i seg selv vil generere større CF enn 5 år med låste kontrakter. 93kr er derfor ikke urimelig gitt det vi har av info i dag.
Man kan i dag inngå 5-årige T/C for LR2, LR1, MR og Handy på hhv $35k, $30k, $25k og $19k. Dersom Hafnia i teorien inngår kontrakter på hele flåten med unntak av kjemikalieflåten, viser mitt regneark EPS 1,4$ eller $7 over 5 år. Omtrentlig 70kr udiskontert eller 57kr diskontert med 8% EK-krav. En rimelig antagelse på flåtens substansverdi om 5 år er kanskje 60% av dagens NAV på kr68. Det gir i så tilfelle en residualverdi kr41 og nediskontert kr 29.
Jeg estimere da en fair value for Hafnia kr86 ( 57+29) gitt det tenkte regneeksperimentet. Men jeg vil tro det vil lønne seg å seile spot de neste 3 årene, og det i seg selv vil generere større CF enn 5 år med låste kontrakter. 93kr er derfor ikke urimelig gitt det vi har av info i dag.
Spurs8
09.12.2022 kl 06:55
6925
Hva var Q3-ratene for Hafnia i MR og LR1?
Redigert 09.12.2022 kl 08:22
Du må logge inn for å svare
Takk for flere veldig gode innspill! Jeg har jo gjort tilstrekkelig research til at jeg følte meg trygg nok til å kjøpe en grei pott, men dette er akkurat den typen detaljkunnskap og balanserte refleksjoner som er kjempehjelpsomt for å fordype meg videre. Mange takk.
KommersK
10.12.2022 kl 12:19
6178
Hannisdahl har visstnok solgt seg helt ut av Hafnia, og kjøpt seg opp i tørrbulk i stedet.
KommersK
11.12.2022 kl 19:13
5607
Noen som vet omtrent hvor stor posten til Hannisdahl var, eller hvor mye han forvalter totalt?
Sognoksen1
12.12.2022 kl 13:00
5124
Hadde vert artig og hørt hvorfor han har solgt ,viss det er riktig .kan ikke skjønne at han selger denne aksjen her finner ikke noe som frister meg til og selge i hvertfall😅annet en marked smell på verdens børser😢
Hellboy
12.12.2022 kl 13:04
5146
Han fyren bryr jeg meg ikke om, tvert i mot. Har benyttet dagen til å snitte meg litt opp i Hafnia, er alt i grei pluss der. Og 2023 kommer til å bli vilt....
KommersK
12.12.2022 kl 15:38
9496
Jeg bryr meg heller ikke om at Hannisdahl selger. Min tro er sterk... Er bare interessert i om hans post var så stor at den påvirket kursen da han dumpet alt på et par dager. Den fikk jo nettopp en liten dipp.
Finfin dag i dag, da.
Kjøpte faktisk på 51,90 i dag, og traff LOD for en gangs skyld. Under over alle undere...
Finfin dag i dag, da.
Kjøpte faktisk på 51,90 i dag, og traff LOD for en gangs skyld. Under over alle undere...
Vet heller ikke hvor stor post han satt med, men den utgjorde vel rundt fem prosent av porteføljen hans og var den største posten. Samtidig har jeg sett at han har fylt på med Hafnia i flere omganger den siste tiden, blant annet etter Q3, og mener å huske at jeg noterte meg i hvert fall én gang at kursen falt samme dag. Som i at hans kjøp altså ikke var nok til å snu kursutviklingen den aktuelle dagen. Men det var jo en mindre andel enn salget, som tydeligvis ble gjort over kortere tid enn kjøpene, så det hjelper oss kanskje ikke så mye nærmere noe svar.
KommersK
15.12.2022 kl 12:48
8967
Ser ut til å bli en bra dag, etter en traurig åpning. Var veldig liten omsetning tidlig i dag, men plutselig kom det kjøpere.
Blir dog kanskje tøft med 60 for jul. Men jeg har i hvert fall noen flere års perspektiv i denne, så 60, 70, 80 og 90 får komme etter hvert.
Blir dog kanskje tøft med 60 for jul. Men jeg har i hvert fall noen flere års perspektiv i denne, så 60, 70, 80 og 90 får komme etter hvert.
KommersK
15.12.2022 kl 21:14
8812
Beksvart over dammen i dag, men aksjene som er i Hafnia sitt segment gjør det helt greit, en litt ned, en flat og to litt opp. Kanskje morgendagen ikke blir så ille. Vært flott om den hadde stabilisert seg over 55 før nyttår. Vi er jo nesten der nå.
Tøff
15.12.2022 kl 21:49
8945
Gammelt nytt, men det er ikke noen grunn til å tro at HAFNI har gjordt det dårligere:
14.12.2022 16:53:48
Scorpio Tankers: Dekket 89% av MR-dager i 4.kv, TCE usd 43.000/dag
Oslo (Infront TDN Direkt): Scorpio Tankers har dekket 89 prosent av driftsdagene for MR-flåten i fjerde kvartal 2022 til en gjennomsnittlig tidscertepartiekvivalent rate (TCE) på 43.000 dollar pr dag, ifølge en oppdatering fra selskapet onsdag.
Videre har rederiet dekket 93 prosent av driftsdagene for LR2-flåten i fjerde kvartal til TCE på 58.000 dollar pr dag. Handymax-skipene er i fjerde kvartal 85 prosent dekket, til en TCE på 45.000 dollar dagen.
Videre opplyses det at gjennomsnittlig TCE på spot-slutninger fra 1. desember 2022 er på 90.000 dollar pr dag for LR2, 75.000 dollar for MR og 65.000 dollar for Handymax.
TDN Direkt finans@tdn.no
Infront TDN Direkt, +47 21 95 60 70
14.12.2022 16:53:48
Scorpio Tankers: Dekket 89% av MR-dager i 4.kv, TCE usd 43.000/dag
Oslo (Infront TDN Direkt): Scorpio Tankers har dekket 89 prosent av driftsdagene for MR-flåten i fjerde kvartal 2022 til en gjennomsnittlig tidscertepartiekvivalent rate (TCE) på 43.000 dollar pr dag, ifølge en oppdatering fra selskapet onsdag.
Videre har rederiet dekket 93 prosent av driftsdagene for LR2-flåten i fjerde kvartal til TCE på 58.000 dollar pr dag. Handymax-skipene er i fjerde kvartal 85 prosent dekket, til en TCE på 45.000 dollar dagen.
Videre opplyses det at gjennomsnittlig TCE på spot-slutninger fra 1. desember 2022 er på 90.000 dollar pr dag for LR2, 75.000 dollar for MR og 65.000 dollar for Handymax.
TDN Direkt finans@tdn.no
Infront TDN Direkt, +47 21 95 60 70
Hardly
15.12.2022 kl 22:17
9182
Nei, Hafnia er bare gått 8,09%.
Redigert 16.12.2022 kl 08:52
Du må logge inn for å svare
KommersK
17.12.2022 kl 10:59
8953
Hafnia greide seg bra på en ellers svært sur børs i går. Stor omsetning også. 132 millioner. Vi må tilbake til november for å finne forrige dag med høyere omsetning. Fra åpning var det veldig beskjeden omsetning, men det gikk enorme mengder aksjer i sluttauksjonen. Må ha vært en større aktør som gikk tungt inn.
Makro er inne i en tung periode (igjen) nå, så vi må være fornøyde hvis Hafnia holder seg midt på 50-tallet. Foreløpig...
Makro er inne i en tung periode (igjen) nå, så vi må være fornøyde hvis Hafnia holder seg midt på 50-tallet. Foreløpig...
Springer
20.12.2022 kl 11:19
8498
Fundamentalt et kjempecase, men har jo gått endel i år. Mange som tar gevinst nå før skatten blir høyere?
Dumpes som vanlig ned på åpning, kjemper seg oppover ila dagen, for så å dumpes ned rett før stengning.
Kanskje trade litt på disse bevegelsene?
Dumpes som vanlig ned på åpning, kjemper seg oppover ila dagen, for så å dumpes ned rett før stengning.
Kanskje trade litt på disse bevegelsene?
KommersK
20.12.2022 kl 17:04
8389
Synes fremdeles det er greit positivt sig i denne, selv om det går sakte. Benytter anledningen til å trade. Svingningene er jo store i løpet av en dag, og det benytter jeg meg stadig av.
Våre amerikanske ''venner'' er alle i grønt foreløpig i dag. Tyder jo bra. Etter det jeg kan se, så er ratene greit opp i Hafnia sine segment.
Våre amerikanske ''venner'' er alle i grønt foreløpig i dag. Tyder jo bra. Etter det jeg kan se, så er ratene greit opp i Hafnia sine segment.
Tøff
22.12.2022 kl 15:11
7981
I følge Poten har MR-ratene svekket seg en del i det siste. Det er nok derfor vi igjen ser 53-tallet.
Spurs8
27.12.2022 kl 09:48
7728
Leser at Hafnia får fire nye skip. Ett i januar og ett i april i første omg. GODE NYHETER
DenVise
28.12.2022 kl 14:17
7482
Tunge dager. En del av salget er nok muligens relatert til regnskapsmessig forhold ifb årsskifte.
DenVise
02.01.2023 kl 12:51
6919
Beveger vi oss mot 55 kroner igjen utover januar.
Nærmer seg EU embargoen mot Russland - Det bygger opp til en perfekt storm i kjemilkalietank segmentet. Lite flåtefornylse - lengre fraktdistanse.
Nærmer seg EU embargoen mot Russland - Det bygger opp til en perfekt storm i kjemilkalietank segmentet. Lite flåtefornylse - lengre fraktdistanse.
DenVise
02.01.2023 kl 20:19
6711
PAS
HAFNI – BUY, TP NOK 83
Hafnia gave us what we wanted in Q3, solid operations and a firm dividend statement – paying out increasing amounts as LTV
drops. The share has been weak though, likely weighed down by some potential overhang and rates softening somewhat. Chinese
exports are yet to join the party and rates are still above USD 70k/day on average for standard MR and LR tonnage though.
Sanctions on Russian products are only a month away (5 Feb) and Europe is still taking ~1m bpd of refined products from Russia.
With depleted inventories and no meaningful fleet growth, this spells a healthy tonne-mile outlook – and Q1 estimates will be
revised upwards. Hafnia could potentially do EPS of NOK ~10 in Q1 alone, vs. a full-year 2023 consensus estimate of NOK 13. We
see 2023 P/E 3x and 20% dividend yield in Hafnia with MRs at USD 32k/day, and those are presently above USD 70k/day on
average. At P/NAV 0.85x, we find the name attractive heading into the new year. BUY / TP NOK 83
HAFNI – BUY, TP NOK 83
Hafnia gave us what we wanted in Q3, solid operations and a firm dividend statement – paying out increasing amounts as LTV
drops. The share has been weak though, likely weighed down by some potential overhang and rates softening somewhat. Chinese
exports are yet to join the party and rates are still above USD 70k/day on average for standard MR and LR tonnage though.
Sanctions on Russian products are only a month away (5 Feb) and Europe is still taking ~1m bpd of refined products from Russia.
With depleted inventories and no meaningful fleet growth, this spells a healthy tonne-mile outlook – and Q1 estimates will be
revised upwards. Hafnia could potentially do EPS of NOK ~10 in Q1 alone, vs. a full-year 2023 consensus estimate of NOK 13. We
see 2023 P/E 3x and 20% dividend yield in Hafnia with MRs at USD 32k/day, and those are presently above USD 70k/day on
average. At P/NAV 0.85x, we find the name attractive heading into the new year. BUY / TP NOK 83
Fin den Pareto-analysen, DenVise. Hvis jeg ikke tar feil, var det forrige kursmålet deres 84? En krone ned etter fallende rater den siste tiden må vel sies å være udramatisk. Ikke minst syns jeg argumentasjonen henger på greip for hvorfor også tiden fremover bør bli god for Hafnia.
Men fallet i dag var voldsomt. Intradag var det vel 6 prosent fra topp til bunn. Interessant at fjorårets vinnere olje, oljeservice og tank alle dundret nedover på det nye årets andre dag – tar det som et slags omen om at 2023 også vil bli humpete og tidvis uforutsigbart. Fortsetter fallet i morgen og tiden fremover, klarer jeg ikke se annet enn at det er en god kjøpsmulighet, spesielt med tanke på andelen av investeringen man kan få tilbake i utbytte allerede det kommende året. Men hadde unektelig smakt bedre med et solid byks opp – jeg skal ikke være han «hehe, kraftig kursfall, det var faktisk akkurat det jeg håpet på»-fyren.
Men fallet i dag var voldsomt. Intradag var det vel 6 prosent fra topp til bunn. Interessant at fjorårets vinnere olje, oljeservice og tank alle dundret nedover på det nye årets andre dag – tar det som et slags omen om at 2023 også vil bli humpete og tidvis uforutsigbart. Fortsetter fallet i morgen og tiden fremover, klarer jeg ikke se annet enn at det er en god kjøpsmulighet, spesielt med tanke på andelen av investeringen man kan få tilbake i utbytte allerede det kommende året. Men hadde unektelig smakt bedre med et solid byks opp – jeg skal ikke være han «hehe, kraftig kursfall, det var faktisk akkurat det jeg håpet på»-fyren.
desirata
04.01.2023 kl 06:45
6412
Posten rater 3.jan for MR i Atlantic viser en svekkelse for MR, men for LR, framdeles sterke. Muleg derfor aksjen går under 50kr. Februar bør vel bli stigende igjen, men tank rater og tank aksjekurser generelt er svakt for tiden.
33k fra EU til US (for MR)
11k fra US til EU, dvs østover
33k fra EU til US (for MR)
11k fra US til EU, dvs østover
tapogvinn
05.01.2023 kl 09:16
6195
Tydeligvis liten interesse for store innsidekjøp.
HAFNIA LIMITED: Mandatory notification of trade by primary insider
5 January 2023
Yesterday, on 4 January 2023, Erik Bartnes, board member of Hafnia, acquired 59,034 shares in Hafnia Limited ("Hafnia") at an average price of NOK 49.1266 per share on Oslo Børs through Castel AS, which is controlled by Erik Bartnes.
Following the acquisition, Castel AS holds a total of 2,063,615 shares in Hafnia.
HAFNIA LIMITED: Mandatory notification of trade by primary insider
5 January 2023
Yesterday, on 4 January 2023, Erik Bartnes, board member of Hafnia, acquired 59,034 shares in Hafnia Limited ("Hafnia") at an average price of NOK 49.1266 per share on Oslo Børs through Castel AS, which is controlled by Erik Bartnes.
Following the acquisition, Castel AS holds a total of 2,063,615 shares in Hafnia.
NOELLE
05.01.2023 kl 09:43
6137
Han solgte vel nesten samme antall på ATH i November 2022 ?? Avventer kjøp, tror Hafnia skal litt til ned. 45-47 er kjøp for meg
DenVise
05.01.2023 kl 09:48
6255
La folket selge - Heilt topp dette. Pengene renner inn i kassa å deles ut i utbytter fremover.
Redigert 05.01.2023 kl 09:49
Du må logge inn for å svare
kodenavn
05.01.2023 kl 09:50
6300
4q22 preview – Another Record-Breaking Quarter
HAFNI showed solid bookings for 4q22 during their latest market update with 72% of LR2 days fixed at USD 39k/d, 62% of LR1 days fixed at USD 40k/d, and 68% of MR days fixed at 35k/d. This compares to MR rates in the Atlantic averaging USD 46k/d during 4q22 and the LR2 basket averaging USD 49k/d. I.e., we expect sailed in rates to be stronger compared to guidance.
Du blir nok stående igjen på perrongen Noelle
HAFNI showed solid bookings for 4q22 during their latest market update with 72% of LR2 days fixed at USD 39k/d, 62% of LR1 days fixed at USD 40k/d, and 68% of MR days fixed at 35k/d. This compares to MR rates in the Atlantic averaging USD 46k/d during 4q22 and the LR2 basket averaging USD 49k/d. I.e., we expect sailed in rates to be stronger compared to guidance.
Du blir nok stående igjen på perrongen Noelle
kodenavn
05.01.2023 kl 09:52
6324
Valuation – Buy, TP NOK 73/sh Maintained
HAFNI’s new dividend policy allows for increased payouts as well as structural deleveraging through the cycle, which should in turn improved pricing relative to peers. HAFNI is currently priced at 0.9x P/NAV and 3.5x P/E levels for 2022e.
HAFNI’s new dividend policy allows for increased payouts as well as structural deleveraging through the cycle, which should in turn improved pricing relative to peers. HAFNI is currently priced at 0.9x P/NAV and 3.5x P/E levels for 2022e.