Hafnia - Vegen fra Q3 '22 og fremover.
Synes det er på sin plass å opprette en ny tråd for denne aksjen.
Q3 kom i morges, og brakte med seg bare gode nyheter og fremtidsutsikter. Utbyttene øker fra noen øre(ca 20) i mai, via 0,1862 USD i september, og til 0,2801 USD nå i november. Utbyttet er varslet å stige ytterlige neste år(fra og med Q4), og det meldes også om at en enda større del av overskuddet potensielt skal utbetales til eierne. Det er 50% pr i dag. Skal bli 50-80%.
Flere spår også stigende rater fremover. ABG tror de går til himmels. Selvsagt uhyre positivt for Hafnia. Det blir neppe noen mangel på godt betalte oppdrag med det første.
Diverse kursmål florerer fra meglere, og de fleste oppdaterte ligger fra midt på 70-tallet til midt på 90-tallet. Dette ser med andre ord veldig lyst ut. Kursen har steget over 220% så langt i år.
Aksjen har ikke pleid å få så mye oppmerksomhet, men i det siste, og spesielt i dag, har det kommet flere oppslag i finanspressen. Alle ubetinget positive.
Vi og Hafnia har utvilsomt en spennende tid foran oss. Jeg er fryktelig glad for at jeg fant denne primo juni. Har økt kraftig siden, og det har vært et rent kurseventyr. La oss alle håpe det fortsetter. Ingenting tyder på det motsatte.
Q3 kom i morges, og brakte med seg bare gode nyheter og fremtidsutsikter. Utbyttene øker fra noen øre(ca 20) i mai, via 0,1862 USD i september, og til 0,2801 USD nå i november. Utbyttet er varslet å stige ytterlige neste år(fra og med Q4), og det meldes også om at en enda større del av overskuddet potensielt skal utbetales til eierne. Det er 50% pr i dag. Skal bli 50-80%.
Flere spår også stigende rater fremover. ABG tror de går til himmels. Selvsagt uhyre positivt for Hafnia. Det blir neppe noen mangel på godt betalte oppdrag med det første.
Diverse kursmål florerer fra meglere, og de fleste oppdaterte ligger fra midt på 70-tallet til midt på 90-tallet. Dette ser med andre ord veldig lyst ut. Kursen har steget over 220% så langt i år.
Aksjen har ikke pleid å få så mye oppmerksomhet, men i det siste, og spesielt i dag, har det kommet flere oppslag i finanspressen. Alle ubetinget positive.
Vi og Hafnia har utvilsomt en spennende tid foran oss. Jeg er fryktelig glad for at jeg fant denne primo juni. Har økt kraftig siden, og det har vært et rent kurseventyr. La oss alle håpe det fortsetter. Ingenting tyder på det motsatte.
Redigert 27.10.2023 kl 23:52
Du må logge inn for å svare
KommersK
13.01.2023 kl 12:47
8201
Hyggelig dag i dag, enn så lenge.
Kan se litt på utviklingen i USA i går på noen av de sammenlignbare: ASC(+5,38%), TRMD(+3,73), INSW(+6,12) og STNG(+1,20). Bra tall. Men jeg har inntrykk av at USA-kursene svinger mye mer enn de gjør på OSE etter nyheter og børs-klima.
Håper og tror vi kan stusse opp mot 60 igjen i forbindelse med Q4 og utbytte i februar. Alltid spenning i skipsaksjer...
Kan se litt på utviklingen i USA i går på noen av de sammenlignbare: ASC(+5,38%), TRMD(+3,73), INSW(+6,12) og STNG(+1,20). Bra tall. Men jeg har inntrykk av at USA-kursene svinger mye mer enn de gjør på OSE etter nyheter og børs-klima.
Håper og tror vi kan stusse opp mot 60 igjen i forbindelse med Q4 og utbytte i februar. Alltid spenning i skipsaksjer...
Redigert 13.01.2023 kl 12:47
Du må logge inn for å svare
Tøff
12.01.2023 kl 08:36
8493
11.01.2023 13:46:08
Scorpio Tankers: Dekket 24% av MR-dager i 1.kv på TCE usd 46.000/dag
Oslo (Infront TDN Direkt): Scorpio Tankers har dekket 24 prosent av driftsdagene for MR-flåten i første kvartal 2023 til en gjennomsnittlig tidscertepartiekvivalent rate (TCE) på 46.000 dollar pr dag, ifølge en oppdatering fra selskapet onsdag.
Videre har rederiet dekket 29 prosent av driftsdagene for LR2-flåten i første kvartal til TCE på 72.250 dollar pr dag. Handymax-skipene er i første kvartal 19 prosent dekket, til en TCE på 63.000 dollar dagen.
I fjerde kvartal 2022 oppnådde selskapet en snittrate på 43.000 pr dag for MR-flåten, 58.000 dollar pr dag for LR2 og 50.000 dollar for handymax.
TDN Direkt finans@tdn.no
Infront TDN Direkt, +47 21 95 60 70
Scorpio Tankers: Dekket 24% av MR-dager i 1.kv på TCE usd 46.000/dag
Oslo (Infront TDN Direkt): Scorpio Tankers har dekket 24 prosent av driftsdagene for MR-flåten i første kvartal 2023 til en gjennomsnittlig tidscertepartiekvivalent rate (TCE) på 46.000 dollar pr dag, ifølge en oppdatering fra selskapet onsdag.
Videre har rederiet dekket 29 prosent av driftsdagene for LR2-flåten i første kvartal til TCE på 72.250 dollar pr dag. Handymax-skipene er i første kvartal 19 prosent dekket, til en TCE på 63.000 dollar dagen.
I fjerde kvartal 2022 oppnådde selskapet en snittrate på 43.000 pr dag for MR-flåten, 58.000 dollar pr dag for LR2 og 50.000 dollar for handymax.
TDN Direkt finans@tdn.no
Infront TDN Direkt, +47 21 95 60 70
KommersK
11.01.2023 kl 18:35
8776
Dette høres jo bra ut. Var forøvrig en storfisk som ville inn i SA i dag. Det kan jo også ha vært flere. Ca 145.000 aksjer skiftet hender, og det lå enda 28.000 til på kjøpersiden.
https://www.hellenicshippingnews.com/will-sanctions-on-russian-diesel-pay-off-for-product-tankers/
Bugbee said that the sanctions disruptions to Russian crude flows, measured in ton-miles (volume multiplied by distance), are less significant than those on the product side, where the EU must replace short-haul Russian diesel flows with cargoes from China and other distant sources, and Russia must simultaneously find new buyers for its diesel.
“I think people put too much expectation on the VLCC market [improving] with regard to sanctions,“ he said. “All along, it’s the product tanker market that will benefit more.
Bugbee said that the sanctions disruptions to Russian crude flows, measured in ton-miles (volume multiplied by distance), are less significant than those on the product side, where the EU must replace short-haul Russian diesel flows with cargoes from China and other distant sources, and Russia must simultaneously find new buyers for its diesel.
“I think people put too much expectation on the VLCC market [improving] with regard to sanctions,“ he said. “All along, it’s the product tanker market that will benefit more.
Redigert 11.01.2023 kl 16:00
Du må logge inn for å svare
KommersK
10.01.2023 kl 21:45
8988
Enorm dag for de sammenlignbare selskapene på USA-børsen. Alle opp fra 3 til 7,8% (Insw) foreløpig i dag. Et kvarter igjen av handelen. FRO opp hele 25% i USA. Ser lyst ut i morgen for Hafnia, synes jeg.
Redigert 10.01.2023 kl 21:48
Du må logge inn for å svare
KommersK
10.01.2023 kl 18:43
8985
Dette skulle jo borge for oppgang i ratene og dermed for Hafnia-kursen. 5. februar er det jo bom stopp for russiske produkter også, så får vi se om det allerede er innbakt i kursen. Dette har jo vært kjent lenge.
Redigert 10.01.2023 kl 18:43
Du må logge inn for å svare
Hellboy
10.01.2023 kl 18:35
8992
Jeg har skrevet det før, men den eneste ledige raffinerikapasiteten er i Kina. Det betyr jo, mildt sagt, litt lengre tonnemil og høyere fraktrater. Bare å sitte og akkumulere ;)
ferking
10.01.2023 kl 18:00
9063
Forrige torsdag varslet det spanske multinasjonale energiselskapet Repsols toppsjef Josu Jon Imaz at den pågående dieselkrisen i Europa forverrer seg, og deler av Europa begynner å gå tom for diesel. «Vi går tom for mellomdestillater i noen europeiske land», forklarte Imaz til OilPrice.com og advarte mot risikoen for økende dieselpriser.
EU står ikke bare oppe i en strøm- og gasskrise. EU er en nettoimportør av diesel, flydrivstoff og fyringsolje, og sliter med å opprettholde tilstrekkelige varelagre, ettersom høye naturgasspriser har fått mange brukere til å bytte til diesel. Dette øker igjen etterspørselen etter diesel, samtidig som man forsøker å unngå import av russisk diesel – som har vært kilden av halvparten av Europas dieselimport.
Det er ikke bare Europas tungindustri som er helt avhengig av diesel. Også det meste av varetransport og hele verdikjeden for matvarer er bygget på diesel – fra traktorer på åkrene til lastebiler som leverer til butikkene. Selv såkalte «økologiske tomater» er i bunn og grunn produsert av diesel. Det vil i så tilfelle øke prisene på matvarer og transport enda mer.
Dieselmangel sprer seg også over hele USA, og minst ett energiselskap har utløst en nødprotokoll som ber kundene om et 72-timers forhåndsvarsel for dieselleveranser. Amerikanske diesellagre har vært på en jevn nedgang i flere måneder, og nådde det laveste nivået siden 2008 fra oktober. USA har mangel på raffineringskapasitet, og har for tiden bare 25 dager med diesel i reserve.
På grunn av det politiske prosjektet «grønt skifte» har det oppstått en langvarig underinvestering i ny kapasitet, kombinert med nedleggelse og vedlikehold av raffinerier. Det samme gjelder også for kullutvinning og kullkraftverk i Europa.
Dette er svært dårlige nyheter for innbyggerne i Longeyearbyen på Svalbard, som skal miste kullkraftverket og fjernvarmen dette gir, og heller gå over til dieselgeneratorer i påvente av at den grønne «energiomstillingen» skal fungere.
EU står ikke bare oppe i en strøm- og gasskrise. EU er en nettoimportør av diesel, flydrivstoff og fyringsolje, og sliter med å opprettholde tilstrekkelige varelagre, ettersom høye naturgasspriser har fått mange brukere til å bytte til diesel. Dette øker igjen etterspørselen etter diesel, samtidig som man forsøker å unngå import av russisk diesel – som har vært kilden av halvparten av Europas dieselimport.
Det er ikke bare Europas tungindustri som er helt avhengig av diesel. Også det meste av varetransport og hele verdikjeden for matvarer er bygget på diesel – fra traktorer på åkrene til lastebiler som leverer til butikkene. Selv såkalte «økologiske tomater» er i bunn og grunn produsert av diesel. Det vil i så tilfelle øke prisene på matvarer og transport enda mer.
Dieselmangel sprer seg også over hele USA, og minst ett energiselskap har utløst en nødprotokoll som ber kundene om et 72-timers forhåndsvarsel for dieselleveranser. Amerikanske diesellagre har vært på en jevn nedgang i flere måneder, og nådde det laveste nivået siden 2008 fra oktober. USA har mangel på raffineringskapasitet, og har for tiden bare 25 dager med diesel i reserve.
På grunn av det politiske prosjektet «grønt skifte» har det oppstått en langvarig underinvestering i ny kapasitet, kombinert med nedleggelse og vedlikehold av raffinerier. Det samme gjelder også for kullutvinning og kullkraftverk i Europa.
Dette er svært dårlige nyheter for innbyggerne i Longeyearbyen på Svalbard, som skal miste kullkraftverket og fjernvarmen dette gir, og heller gå over til dieselgeneratorer i påvente av at den grønne «energiomstillingen» skal fungere.
KommersK
10.01.2023 kl 15:37
9273
Plutselig smalt den opp 2% på sekunder. 130k aksjer skiftet hender. Flere enn oss som har trua.
Redigert 10.01.2023 kl 15:42
Du må logge inn for å svare
kodenavn
09.01.2023 kl 09:55
9737
Pareto skriver at Hafnia kan få en EPS på 10.- i Q1 alene. Hvis et slikt nivå skulle holde seg, snakker vi om en årlig inntjening på 40.- pr aksje, til en aksjekurs på 52.-.
På verdens største og mest lønnsomme produkttankrederi.
Man trenger ikke være rakettforsker for å forstå hvilken vei kursen skal.
Do the math.
På verdens største og mest lønnsomme produkttankrederi.
Man trenger ikke være rakettforsker for å forstå hvilken vei kursen skal.
Do the math.
Hardly
09.01.2023 kl 09:24
9776
Hafnia steg med 190 prosent på børsen i fjor og analytikerne tror på kursfest også i år. – Desember 2022 var den beste måneden så langt i min 40-årige karriere i tank, sier konsernsjef Mikael Skov i Hafnia. Pareto tror selskapets NAV vil være over 80 kroner om ett år.
Tricky
07.01.2023 kl 19:00
9898
60 % utbytte.
Det blir det penge av, især hvis forventningene til Q4 også krystaliser seg i 2023. Tror ikke det er usannsynlig gitt de unnerliggende omstendigheter, med sanksjoner mot Russland. Eneste trussel er en eventuel dyb å lang økonomisk nedtur i 23.
Det blir det penge av, især hvis forventningene til Q4 også krystaliser seg i 2023. Tror ikke det er usannsynlig gitt de unnerliggende omstendigheter, med sanksjoner mot Russland. Eneste trussel er en eventuel dyb å lang økonomisk nedtur i 23.
Mr Jinx
07.01.2023 kl 16:50
10031
Legger man til grunn forventet resultat, 60% til utbytte, da skal drøye 200 mil usd deles ut.
Da er vi på 40 cent!
Da er vi på 40 cent!
tapogvinn
07.01.2023 kl 16:38
9997
Fra dagens utgave av FA.
Basert på analytikernes beregninger venter nå markedet at vi betaler ut 60 prosent av resultatet. Jo lavere vår «loan to value» er desto høyere blir utbyttet, men det blir maks 80 prosent av resultatet, sier Mikael Skov.
Basert på analytikernes beregninger venter nå markedet at vi betaler ut 60 prosent av resultatet. Jo lavere vår «loan to value» er desto høyere blir utbyttet, men det blir maks 80 prosent av resultatet, sier Mikael Skov.
Mr Jinx
07.01.2023 kl 13:54
10066
Helt riktig. Lå en skala der som regulerer størrelsen på utbytte målt opp mot gjeldsnivået. 40 cent virker innen rekkevidde.
Kumbel
07.01.2023 kl 13:27
5765
Hafnia skriver i sin 3.kv rapport at dersom net loan/value blir mindre enn 0.4, øker utbyttegraden til 60%.
Ved 3,kv var net loan/value 0.43. Jeg tror det er en god mulighet for at ved 4.kv er vi kommet under 0.4, noe som kanskje tilsier utbytte over 40 cent.
Ved 3,kv var net loan/value 0.43. Jeg tror det er en god mulighet for at ved 4.kv er vi kommet under 0.4, noe som kanskje tilsier utbytte over 40 cent.
KommersK
07.01.2023 kl 11:52
5850
Q4 er 28. februar. Da får vi vite mye, blant annet størrelsen på utbyttet dette kvartalet. Jeg synes det meste tyder på 33 til 35 cent, så får vi fasit om drøye syv uker.
Mr Jinx
07.01.2023 kl 11:42
5857
Trur jeg skal øke her....
Hafnia tipped to post record-breaking $352m profit for fourth quarter
Fearnley Securities also expecting bigger investor hand-outs
4 January 2023 10:09 GMT UPDATED 4 January 2023 11:04 GMT
By Gary Dixon in London
Singapore product tanker giant Hafnia is heading for another best-ever profit for the final three months of 2022.
Investment bank Fearnley Securities is forecasting bigger dividends as rates look set to be higher than the Oslo-listed BW Group shipowner’s own forecasts.
Ebitda could come in at a record-breaking $352m, analyst Oystein Vaagen said in a note. This is about 5% ahead of consensus.
He points to solid bookings for the fourth quarter in the company’s last update.
Hafnia tipped to post record-breaking $352m profit for fourth quarter
Fearnley Securities also expecting bigger investor hand-outs
4 January 2023 10:09 GMT UPDATED 4 January 2023 11:04 GMT
By Gary Dixon in London
Singapore product tanker giant Hafnia is heading for another best-ever profit for the final three months of 2022.
Investment bank Fearnley Securities is forecasting bigger dividends as rates look set to be higher than the Oslo-listed BW Group shipowner’s own forecasts.
Ebitda could come in at a record-breaking $352m, analyst Oystein Vaagen said in a note. This is about 5% ahead of consensus.
He points to solid bookings for the fourth quarter in the company’s last update.
Hellboy
07.01.2023 kl 11:37
5817
Så vidt jeg har fått med meg er byttet fra LR til Afra ganske enkelt, men å gå tilbake igjen krever en grundig rengjøring av alle tanker, og koster penger/tar tid. Hafnia har vært gode på å holde alle LR`ene "clean" og ikke gå for å frakte crude som afra, men får se om de gjør noe annerledes nå. Stoler på ledelsens beslutninger, de har vært gode hittil ;)
Mr Jinx
07.01.2023 kl 10:38
5764
Up to 18 LR2s ‘dirty up’ to capitalise on $200,000 aframax rates
Hafnia bosses reveal how flexible ships are switching to crude loadings for huge pay days
22 November 2022 13:25 GMT UPDATED 23 November 2022 10:29 GMT
By Gary Dixon in London
Tanker owners are “dirtying up” LR product carriers to cash in on booming aframax rates.
Hafnia bosses reveal how flexible ships are switching to crude loadings for huge pay days
22 November 2022 13:25 GMT UPDATED 23 November 2022 10:29 GMT
By Gary Dixon in London
Tanker owners are “dirtying up” LR product carriers to cash in on booming aframax rates.
desirata
07.01.2023 kl 03:04
5762
Hafnia har ingen Aframax skip, denne rapporten er for Crude Oil tankers, så ikke relevant.
Derimot faller ratene for Clean Oil product dagleg, ratene er ca halvert fra toppen. Raten østgående Atlantic er under $10k.
Blir spennende å se i Februar når embargoen får effekt, burde vel snu da. I memmol tiden er det vel dette som holder aksje kursen rundt 50kr.
Derimot faller ratene for Clean Oil product dagleg, ratene er ca halvert fra toppen. Raten østgående Atlantic er under $10k.
Blir spennende å se i Februar når embargoen får effekt, burde vel snu da. I memmol tiden er det vel dette som holder aksje kursen rundt 50kr.
Sognoksen1
06.01.2023 kl 23:54
5613
Markedsrapport uke 52
Tank
Tankmarkedet holdt seg fortsatt på høye nivå gjennom julen, men det totale sentimentet er ned. Dette er forøvrig normalt handelsmønster rundt juletider. Spotmarkedet for VLCC kom under press, spesielt ut fra Mexicogulfen. Det samme gjelder Suezmax-sektoren, som snudde mot slutten av uken og så positiv utvikling på Brasil - Storbritannia/Middelhavet traden. Aframax holder seg fortsatt på veldig høye nivåer, men så også negativt sentiment sist uke. Enkelte ruter ut fra Svartehavet/Middelhavet kom under 400 Worldscale poeng.
Aframax – 12 måneders leiekontrakt: $43.500 pr. dag
Aframax – Gjennomsnittsrate i spotmarkedet: $92.964 pr. dag
🍢😀
Tøff
05.01.2023 kl 13:21
6037
05.01.2023 09:03:26
HAFNIA: STYREMEDLEM KJØPT 59.034 AKSJER, KURS 49,1266
Oslo (Infront TDN Direkt): Styremedlem Erik Bartnes i Hafnia kjøpte onsdag 59.034 aksjer i Hafnia til gjennomsnittskurs på 49,1266 kroner pr aksje.
Det opplyses i en melding torsdag.
Kjøpet er gjort gjennom Castel AS, som er kontrollert av Bartnes. Etter kjøpet eier Castel AS 2.063.615 aksjer i Hafnia.
HAFNIA: STYREMEDLEM KJØPT 59.034 AKSJER, KURS 49,1266
Oslo (Infront TDN Direkt): Styremedlem Erik Bartnes i Hafnia kjøpte onsdag 59.034 aksjer i Hafnia til gjennomsnittskurs på 49,1266 kroner pr aksje.
Det opplyses i en melding torsdag.
Kjøpet er gjort gjennom Castel AS, som er kontrollert av Bartnes. Etter kjøpet eier Castel AS 2.063.615 aksjer i Hafnia.
kodenavn
05.01.2023 kl 10:32
6226
Moreover, HAFNI continues to screen cheap relative to peers, both on steel and earnings multiples (Fsest. 0.8x end 4q22e P/NAV and 3.5x ‘22e P/E), this despite their attractive dividend policy and low cash-break-even levels of USD 14.9k/d – unwarranted in our view.
Sognoksen1
05.01.2023 kl 10:28
6240
Litt av et nedsalg jeg kjøper med begge hender så for vi se hvor robotene snur bryteren til kjøp😅
kodenavn
05.01.2023 kl 09:52
6297
Valuation – Buy, TP NOK 73/sh Maintained
HAFNI’s new dividend policy allows for increased payouts as well as structural deleveraging through the cycle, which should in turn improved pricing relative to peers. HAFNI is currently priced at 0.9x P/NAV and 3.5x P/E levels for 2022e.
HAFNI’s new dividend policy allows for increased payouts as well as structural deleveraging through the cycle, which should in turn improved pricing relative to peers. HAFNI is currently priced at 0.9x P/NAV and 3.5x P/E levels for 2022e.
kodenavn
05.01.2023 kl 09:50
6273
4q22 preview – Another Record-Breaking Quarter
HAFNI showed solid bookings for 4q22 during their latest market update with 72% of LR2 days fixed at USD 39k/d, 62% of LR1 days fixed at USD 40k/d, and 68% of MR days fixed at 35k/d. This compares to MR rates in the Atlantic averaging USD 46k/d during 4q22 and the LR2 basket averaging USD 49k/d. I.e., we expect sailed in rates to be stronger compared to guidance.
Du blir nok stående igjen på perrongen Noelle
HAFNI showed solid bookings for 4q22 during their latest market update with 72% of LR2 days fixed at USD 39k/d, 62% of LR1 days fixed at USD 40k/d, and 68% of MR days fixed at 35k/d. This compares to MR rates in the Atlantic averaging USD 46k/d during 4q22 and the LR2 basket averaging USD 49k/d. I.e., we expect sailed in rates to be stronger compared to guidance.
Du blir nok stående igjen på perrongen Noelle
DenVise
05.01.2023 kl 09:48
6228
La folket selge - Heilt topp dette. Pengene renner inn i kassa å deles ut i utbytter fremover.
Redigert 05.01.2023 kl 09:49
Du må logge inn for å svare
NOELLE
05.01.2023 kl 09:43
6110
Han solgte vel nesten samme antall på ATH i November 2022 ?? Avventer kjøp, tror Hafnia skal litt til ned. 45-47 er kjøp for meg
tapogvinn
05.01.2023 kl 09:16
6168
Tydeligvis liten interesse for store innsidekjøp.
HAFNIA LIMITED: Mandatory notification of trade by primary insider
5 January 2023
Yesterday, on 4 January 2023, Erik Bartnes, board member of Hafnia, acquired 59,034 shares in Hafnia Limited ("Hafnia") at an average price of NOK 49.1266 per share on Oslo Børs through Castel AS, which is controlled by Erik Bartnes.
Following the acquisition, Castel AS holds a total of 2,063,615 shares in Hafnia.
HAFNIA LIMITED: Mandatory notification of trade by primary insider
5 January 2023
Yesterday, on 4 January 2023, Erik Bartnes, board member of Hafnia, acquired 59,034 shares in Hafnia Limited ("Hafnia") at an average price of NOK 49.1266 per share on Oslo Børs through Castel AS, which is controlled by Erik Bartnes.
Following the acquisition, Castel AS holds a total of 2,063,615 shares in Hafnia.
desirata
04.01.2023 kl 06:45
6385
Posten rater 3.jan for MR i Atlantic viser en svekkelse for MR, men for LR, framdeles sterke. Muleg derfor aksjen går under 50kr. Februar bør vel bli stigende igjen, men tank rater og tank aksjekurser generelt er svakt for tiden.
33k fra EU til US (for MR)
11k fra US til EU, dvs østover
33k fra EU til US (for MR)
11k fra US til EU, dvs østover
Fin den Pareto-analysen, DenVise. Hvis jeg ikke tar feil, var det forrige kursmålet deres 84? En krone ned etter fallende rater den siste tiden må vel sies å være udramatisk. Ikke minst syns jeg argumentasjonen henger på greip for hvorfor også tiden fremover bør bli god for Hafnia.
Men fallet i dag var voldsomt. Intradag var det vel 6 prosent fra topp til bunn. Interessant at fjorårets vinnere olje, oljeservice og tank alle dundret nedover på det nye årets andre dag – tar det som et slags omen om at 2023 også vil bli humpete og tidvis uforutsigbart. Fortsetter fallet i morgen og tiden fremover, klarer jeg ikke se annet enn at det er en god kjøpsmulighet, spesielt med tanke på andelen av investeringen man kan få tilbake i utbytte allerede det kommende året. Men hadde unektelig smakt bedre med et solid byks opp – jeg skal ikke være han «hehe, kraftig kursfall, det var faktisk akkurat det jeg håpet på»-fyren.
Men fallet i dag var voldsomt. Intradag var det vel 6 prosent fra topp til bunn. Interessant at fjorårets vinnere olje, oljeservice og tank alle dundret nedover på det nye årets andre dag – tar det som et slags omen om at 2023 også vil bli humpete og tidvis uforutsigbart. Fortsetter fallet i morgen og tiden fremover, klarer jeg ikke se annet enn at det er en god kjøpsmulighet, spesielt med tanke på andelen av investeringen man kan få tilbake i utbytte allerede det kommende året. Men hadde unektelig smakt bedre med et solid byks opp – jeg skal ikke være han «hehe, kraftig kursfall, det var faktisk akkurat det jeg håpet på»-fyren.
DenVise
02.01.2023 kl 20:19
6684
PAS
HAFNI – BUY, TP NOK 83
Hafnia gave us what we wanted in Q3, solid operations and a firm dividend statement – paying out increasing amounts as LTV
drops. The share has been weak though, likely weighed down by some potential overhang and rates softening somewhat. Chinese
exports are yet to join the party and rates are still above USD 70k/day on average for standard MR and LR tonnage though.
Sanctions on Russian products are only a month away (5 Feb) and Europe is still taking ~1m bpd of refined products from Russia.
With depleted inventories and no meaningful fleet growth, this spells a healthy tonne-mile outlook – and Q1 estimates will be
revised upwards. Hafnia could potentially do EPS of NOK ~10 in Q1 alone, vs. a full-year 2023 consensus estimate of NOK 13. We
see 2023 P/E 3x and 20% dividend yield in Hafnia with MRs at USD 32k/day, and those are presently above USD 70k/day on
average. At P/NAV 0.85x, we find the name attractive heading into the new year. BUY / TP NOK 83
HAFNI – BUY, TP NOK 83
Hafnia gave us what we wanted in Q3, solid operations and a firm dividend statement – paying out increasing amounts as LTV
drops. The share has been weak though, likely weighed down by some potential overhang and rates softening somewhat. Chinese
exports are yet to join the party and rates are still above USD 70k/day on average for standard MR and LR tonnage though.
Sanctions on Russian products are only a month away (5 Feb) and Europe is still taking ~1m bpd of refined products from Russia.
With depleted inventories and no meaningful fleet growth, this spells a healthy tonne-mile outlook – and Q1 estimates will be
revised upwards. Hafnia could potentially do EPS of NOK ~10 in Q1 alone, vs. a full-year 2023 consensus estimate of NOK 13. We
see 2023 P/E 3x and 20% dividend yield in Hafnia with MRs at USD 32k/day, and those are presently above USD 70k/day on
average. At P/NAV 0.85x, we find the name attractive heading into the new year. BUY / TP NOK 83
DenVise
02.01.2023 kl 12:51
6892
Beveger vi oss mot 55 kroner igjen utover januar.
Nærmer seg EU embargoen mot Russland - Det bygger opp til en perfekt storm i kjemilkalietank segmentet. Lite flåtefornylse - lengre fraktdistanse.
Nærmer seg EU embargoen mot Russland - Det bygger opp til en perfekt storm i kjemilkalietank segmentet. Lite flåtefornylse - lengre fraktdistanse.
Bærra
28.12.2022 kl 15:57
7444
specc skrev Satser på vi ser 65-70 kr Ila slutten av januar
Og det begrunner du med?