Hafnia - Vegen fra Q3 '22 og fremover.
Synes det er på sin plass å opprette en ny tråd for denne aksjen.
Q3 kom i morges, og brakte med seg bare gode nyheter og fremtidsutsikter. Utbyttene øker fra noen øre(ca 20) i mai, via 0,1862 USD i september, og til 0,2801 USD nå i november. Utbyttet er varslet å stige ytterlige neste år(fra og med Q4), og det meldes også om at en enda større del av overskuddet potensielt skal utbetales til eierne. Det er 50% pr i dag. Skal bli 50-80%.
Flere spår også stigende rater fremover. ABG tror de går til himmels. Selvsagt uhyre positivt for Hafnia. Det blir neppe noen mangel på godt betalte oppdrag med det første.
Diverse kursmål florerer fra meglere, og de fleste oppdaterte ligger fra midt på 70-tallet til midt på 90-tallet. Dette ser med andre ord veldig lyst ut. Kursen har steget over 220% så langt i år.
Aksjen har ikke pleid å få så mye oppmerksomhet, men i det siste, og spesielt i dag, har det kommet flere oppslag i finanspressen. Alle ubetinget positive.
Vi og Hafnia har utvilsomt en spennende tid foran oss. Jeg er fryktelig glad for at jeg fant denne primo juni. Har økt kraftig siden, og det har vært et rent kurseventyr. La oss alle håpe det fortsetter. Ingenting tyder på det motsatte.
Q3 kom i morges, og brakte med seg bare gode nyheter og fremtidsutsikter. Utbyttene øker fra noen øre(ca 20) i mai, via 0,1862 USD i september, og til 0,2801 USD nå i november. Utbyttet er varslet å stige ytterlige neste år(fra og med Q4), og det meldes også om at en enda større del av overskuddet potensielt skal utbetales til eierne. Det er 50% pr i dag. Skal bli 50-80%.
Flere spår også stigende rater fremover. ABG tror de går til himmels. Selvsagt uhyre positivt for Hafnia. Det blir neppe noen mangel på godt betalte oppdrag med det første.
Diverse kursmål florerer fra meglere, og de fleste oppdaterte ligger fra midt på 70-tallet til midt på 90-tallet. Dette ser med andre ord veldig lyst ut. Kursen har steget over 220% så langt i år.
Aksjen har ikke pleid å få så mye oppmerksomhet, men i det siste, og spesielt i dag, har det kommet flere oppslag i finanspressen. Alle ubetinget positive.
Vi og Hafnia har utvilsomt en spennende tid foran oss. Jeg er fryktelig glad for at jeg fant denne primo juni. Har økt kraftig siden, og det har vært et rent kurseventyr. La oss alle håpe det fortsetter. Ingenting tyder på det motsatte.
Redigert 27.10.2023 kl 23:52
Du må logge inn for å svare
KommersK
24.02.2023 kl 09:25
9363
''Ifølge Poten har product ratene fallt hele siste uke, så kjemperater ? ikke for tiden nei.
Derfor faller Hafnia også''
Hvor ser du at Hafnia faller? Nettopp ny ATH på 65,10 nå. Vi lever nok ikke i samme virkelighet.
Derfor faller Hafnia også''
Hvor ser du at Hafnia faller? Nettopp ny ATH på 65,10 nå. Vi lever nok ikke i samme virkelighet.
KommersK
24.02.2023 kl 09:42
9298
gandhi-21 skrev Der fikk du dine 65 😊 overse surpomper som sitter utenfor 😆😆
Deilig det! Hadde lovet meg selv en bedre biffmiddag den dagen Hafnia passerte 65, så jeg må en tur på Meny snart.
Kan forøvrig ikke ta sånne skapninger på alvor. Hen presterer fem skrivefeil på en linje, i tillegg til grov faktafeil.
Kan forøvrig ikke ta sånne skapninger på alvor. Hen presterer fem skrivefeil på en linje, i tillegg til grov faktafeil.
Redigert 24.02.2023 kl 09:53
Du må logge inn for å svare
Hellboy
24.02.2023 kl 09:48
9260
Hehe. Du får kose deg i kveld.
Fikk et minipåfyll i morgenauksjonen for AkerBP-utbytte. Så fått snittet opp til 31 nå. Ser frem til tirsdag, håper den blir like bra som i dag (Okeanis.....)
Fikk et minipåfyll i morgenauksjonen for AkerBP-utbytte. Så fått snittet opp til 31 nå. Ser frem til tirsdag, håper den blir like bra som i dag (Okeanis.....)
KommersK
24.02.2023 kl 10:23
9211
65,90 er ATH, ja. Med god margin. 32% opp på en måned! Et eventyr.
Spekulant1
24.02.2023 kl 12:07
9088
Satser på et lite løft i ettermiddag og stenging for helg på 66+. Ser Torm har en ny sterk dag i Danmark.
NOELLE
24.02.2023 kl 14:49
8905
Omsettningen i Tormn er svärt mye större. Listet både i US, og Danmark. Store fond og tradere holder seg unna pga ulike grunner/lover når det ikke er US listing. Ikke så lett å handle heller. Storre volum hadde svelgt unna de som selger nå? raskere å så således bidratt ifht kurs. Uansett skal sakte men sikkert opp. 10 % opp
neste uke !
neste uke !
Hellboy
24.02.2023 kl 15:11
9105
Ta det rolig og pust godt med magen.
Personlig håper jeg Hafnia (og andre aksjer jeg sitter i og er trygg på) stuper i verdi.
Blir mindre formuesskatt, og jeg får kjøpt mye mer på salg.
Ramler jo inn en god årslønn for disse "vanlige folkene" i utbytter for Q4 (ja, over 600k bare for q4) og mer de neste kvartalene. Om f.eks Hafnia er på 30 så får jeg kjøpt dobbelt så mye på tilbud, sammenlignet med om de er på 60. Og utbyttet er i USD det samme. Ergo får jeg mye mere fremtidige utbytter om jeg får kjøpt på en lavere kurs. Jeg vil definitivt ha Hafnia (og mange andre aksjer) ned. Og har ingen som helst intensjon om å selge en eneste aksje her de nærmeste årene. Jeg vil bare akkumulere/reinvestere utbytte. Men skjønner ikke hvorfor alle gauker om at de vil ha kursen opp. Ta det rolig, ikke bli nervøs når kursen faller, bruk heller muligheten til å akkumulere og håp innerst inne at kursen virkelig tryner fordi du er sikker på selskapet i seg selv og får gå på black weekend-salg eller hva nå enn man vil kalle det
Personlig håper jeg Hafnia (og andre aksjer jeg sitter i og er trygg på) stuper i verdi.
Blir mindre formuesskatt, og jeg får kjøpt mye mer på salg.
Ramler jo inn en god årslønn for disse "vanlige folkene" i utbytter for Q4 (ja, over 600k bare for q4) og mer de neste kvartalene. Om f.eks Hafnia er på 30 så får jeg kjøpt dobbelt så mye på tilbud, sammenlignet med om de er på 60. Og utbyttet er i USD det samme. Ergo får jeg mye mere fremtidige utbytter om jeg får kjøpt på en lavere kurs. Jeg vil definitivt ha Hafnia (og mange andre aksjer) ned. Og har ingen som helst intensjon om å selge en eneste aksje her de nærmeste årene. Jeg vil bare akkumulere/reinvestere utbytte. Men skjønner ikke hvorfor alle gauker om at de vil ha kursen opp. Ta det rolig, ikke bli nervøs når kursen faller, bruk heller muligheten til å akkumulere og håp innerst inne at kursen virkelig tryner fordi du er sikker på selskapet i seg selv og får gå på black weekend-salg eller hva nå enn man vil kalle det
NOELLE
24.02.2023 kl 15:15
9111
Du har rett. Hafnia er top pick nå uasett. og ja dette er en aksje man sitter i long.
Hellboy
24.02.2023 kl 15:18
9185
Hafnia er blant top pick vil jeg vel si ;)
Okeanis, må du virkelig ikke glemme.
Okeanis, må du virkelig ikke glemme.
Hellboy
24.02.2023 kl 15:32
9341
Man sitter virkelig long i de aksjene man er trygg på. Og med markedet for både clean og crude tank så akkumulerer man bare. Det kommer til å sprute penger.
Dette har vært ganske åpenbart lenge med skipskontraheringen, lengre tonnemil, regulatoriske bestemmelser etc.
Jeg var glad når Nissedal f.eks ville ha OET ned på 20-tallet. Da kjøpte jeg mer for det var så åpenbart at OET skulle opp i motsetning til det Nissedal mente. (Nissedal heter egentlig Hannisdal og påstår selv at han er en god shippinganalytiker uten at jeg har sett noen andre som støtter ham i det. Haavaldsen i PAS er den beste i Norge i mine øyne)
De billige aksjene i OET, og også Hafnia m.fl har gjort meg rik
Dette har vært ganske åpenbart lenge med skipskontraheringen, lengre tonnemil, regulatoriske bestemmelser etc.
Jeg var glad når Nissedal f.eks ville ha OET ned på 20-tallet. Da kjøpte jeg mer for det var så åpenbart at OET skulle opp i motsetning til det Nissedal mente. (Nissedal heter egentlig Hannisdal og påstår selv at han er en god shippinganalytiker uten at jeg har sett noen andre som støtter ham i det. Haavaldsen i PAS er den beste i Norge i mine øyne)
De billige aksjene i OET, og også Hafnia m.fl har gjort meg rik
Redigert 24.02.2023 kl 15:40
Du må logge inn for å svare
ks1977
24.02.2023 kl 17:11
9161
Clean tanker rates 23.02 iflg Poten:
MR (37) = 29,4k (ned siste uke)
LR1 (55) = 42,4k (opp siste uke)
LR2 (75) = 57,7k (opp siste uke)
Hvis dette ikke er kjemperater for produkttankere så vet ikke jeg hva som er kjemperater :)
MR (37) = 29,4k (ned siste uke)
LR1 (55) = 42,4k (opp siste uke)
LR2 (75) = 57,7k (opp siste uke)
Hvis dette ikke er kjemperater for produkttankere så vet ikke jeg hva som er kjemperater :)
KommersK
24.02.2023 kl 17:41
9180
Grusomt lave rater. Ikke rart Hafnia synker som en stein. I bakvendtland.
Hellboy
24.02.2023 kl 17:52
9497
Ja man kan jo ikke tjene en cent på disse ratene.... I bakvendtland ;)
ks1977
24.02.2023 kl 18:06
9547
huff ja, og nå kom Poten med oppdatering på ratene:
MR (37) = 25,4k
LR1 (55) = 42,5k
LR2 (75) = 56,1k
Grusomme greier. Her er snitt så langt i år:
MR (37) = 25,7k
LR1 (55) = 35,3k
LR2 (75) = 41,6k
(kan dog legge til at MR (38) står på 12,9k (8,1k)
Og så kan jeg legge til at dette er for VLSFO, så de som har scrubbere kan plusse på litt på disse ratene
MR (37) = 25,4k
LR1 (55) = 42,5k
LR2 (75) = 56,1k
Grusomme greier. Her er snitt så langt i år:
MR (37) = 25,7k
LR1 (55) = 35,3k
LR2 (75) = 41,6k
(kan dog legge til at MR (38) står på 12,9k (8,1k)
Og så kan jeg legge til at dette er for VLSFO, så de som har scrubbere kan plusse på litt på disse ratene
KommersK
24.02.2023 kl 21:30
9292
Ukesoppsummering: Opp 3,30% til 65,80, og endte bare 10 øre under ATH, som kom før i dag.
Forventer at denne flyttes mandag og tirsdag. Blir ikke forundret om vi ser et 7-tall først i kursen... Såpass til optimist kan man tillate seg å være nå, synes jeg.
Forventer at denne flyttes mandag og tirsdag. Blir ikke forundret om vi ser et 7-tall først i kursen... Såpass til optimist kan man tillate seg å være nå, synes jeg.
Redigert 24.02.2023 kl 21:31
Du må logge inn for å svare
PrivatInvestor
24.02.2023 kl 22:26
9197
Kan noen si meg hva breakevennivåene er på de forskjellige skipene?
Mr Jinx
24.02.2023 kl 22:29
9215
Tror nok det er mer å gå på her. Forventer temmelig sterk guiding for 2023 og det kan sette enda mer fyr på kursen. Tirsdag kl 15! Gleder meg!
OilDrum
25.02.2023 kl 04:20
8998
Torm Peer, Scorpio tankers er kommet med regnskab der hæver indtjæningen med 233% sammenlignet med q4 2021. I confrens call kom den interessante oplysning frem at spot raterne har været meget forskellige, alt efter hvilken rute man så på. Fx har raterne uf af US golfen været svage de sidste 1,5 måned, men er steget på det sidste. Helt anderledes har spot raterne været i Asien hvor fx ruten fra Kina til Singapore er oppe på 100.000 dollars om dagen. Dette tegnergodt for Torms q 4 regnskab.
OilDrum
25.02.2023 kl 04:26
9013
Torm Peer, Scorpio tankers er kommet med regnskab der hæver indtjæningen med 233% sammenlignet med q4 2021. I confrens call kom den interessante oplysning frem at spot raterne har været meget forskellige, alt efter hvilken rute man så på. Fx har raterne uf af US golfen været svage de sidste 1,5 måned, men er steget på det sidste. Helt anderledes har spot raterne været i Asien hvor fx ruten fra Kina til Singapore er oppe på 100.000 dollars om dagen. Dette tegnergodt for Torms q 4 regnskab.
OilDrum
25.02.2023 kl 04:26
9012
Jacob Meldgaard, CEO of Torm PLC, said January 10, 2023 to an analyst Torm has no need for further deleveraging, has no plans to buy newbuilds and is likely to focus on heavy dividend payouts in 2023 because they don't want to dry up their trading liquidity from a buyback. Put TRMD on a comparative chart against STNG. TRMD, with the better balance sheet is the better buy right now.
OilDrum
25.02.2023 kl 21:31
8562
OilDrum
26.02.2023 kl 04:54
8482
OilDrum
26.02.2023 kl 05:05
8510
Hej Mr Jinx
Jeg syntes bare der var noget nyttigt information i mine link, der også kunne vedrøre Hafnia.
Jeg syntes bare der var noget nyttigt information i mine link, der også kunne vedrøre Hafnia.
NOELLE
26.02.2023 kl 07:18
8458
E. Finley-Richardson
@ed_fin
·
14h
$HAFNI LTV ratios:
64% end Q1 2022
55.7% end Q2 ’22
43% end Q3 ’22
Will Hafnia announce that it's now under 30% LTV on Tuesday? If so, 70% dividend coming. And dividends = happy Norwegians 🇸🇯
https://twitter.com/ed_fin/status/1629509012910755840
@ed_fin
·
14h
$HAFNI LTV ratios:
64% end Q1 2022
55.7% end Q2 ’22
43% end Q3 ’22
Will Hafnia announce that it's now under 30% LTV on Tuesday? If so, 70% dividend coming. And dividends = happy Norwegians 🇸🇯
https://twitter.com/ed_fin/status/1629509012910755840
OilDrum
26.02.2023 kl 07:22
8509
OilDrum skrev https://www.finansavisen.no/forum/thread/141359/view
Som du kan se har Torm tråden, fra start, haft meget lidt interesse, selv om aktien efterfølgende er steget ca. 500%
Jeg tror de fleste nordmænd foretrækker at investere i Hafnia, bl.a på grund af valuta, og dobbelt beskatning.
Jeg tror de fleste nordmænd foretrækker at investere i Hafnia, bl.a på grund af valuta, og dobbelt beskatning.
KommersK
26.02.2023 kl 08:26
8429
Jeg har jo, som før sagt, lagt merke til at TORM og Hafnia har hatt utrolig sammenfallende kursutvikling i lange tider. Jeg følger derfor TORM(TRMD i USA) tett selv, særlig når jeg trader. Og det er ofte. Derfor setter jeg pris på opplysninger om dem også. Det er jo god plass her inne.
Skulle forresten gjerne hatt TORM-kursene i sanntid. Nå får jeg dem med 15 minutters forsinkelse. https://borsen.dk/investor/aktie/S1171/TRMD-A/TORMA
Skulle forresten gjerne hatt TORM-kursene i sanntid. Nå får jeg dem med 15 minutters forsinkelse. https://borsen.dk/investor/aktie/S1171/TRMD-A/TORMA
OilDrum
26.02.2023 kl 10:26
8217
Apples app “værdipapirer” bruger Yahoo Finance.
Yahoo Finance provides real-time streaming quotes for many exchanges. Real-time data is available during an exchange's market hours, and in some cases during pre-market and post-market hours.
Yahoo Finance provides real-time streaming quotes for many exchanges. Real-time data is available during an exchange's market hours, and in some cases during pre-market and post-market hours.
Mr Jinx
26.02.2023 kl 10:42
8197
Hei OilDrum
Det er alltid interessant å sammenligne. Det gjør jeg og. Men noen ganger kan det bli for mye og at det nesten tar over.
Null problem dette egentlig.
Som de sier i Danmark:
" det er bare i orden"!
Det er alltid interessant å sammenligne. Det gjør jeg og. Men noen ganger kan det bli for mye og at det nesten tar over.
Null problem dette egentlig.
Som de sier i Danmark:
" det er bare i orden"!
KommersK
26.02.2023 kl 10:48
8217
Tusen hjertelig takk!
Grunnen til at Hafnia er mer populær her, er nok at Torm ikke kan handles på alle plattformer i Norge. Men det kan Hafnia. Det er i hvert fall grunnen for meg. Torm er nok minst like bra. Har jo gått enda mye mer enn Hafnia det siste året.
Grunnen til at Hafnia er mer populær her, er nok at Torm ikke kan handles på alle plattformer i Norge. Men det kan Hafnia. Det er i hvert fall grunnen for meg. Torm er nok minst like bra. Har jo gått enda mye mer enn Hafnia det siste året.
ks1977
26.02.2023 kl 12:12
8050
Det er jo også to ganske forskjellige selskap, selv om de - stort sett - tilhører samme segment:
1) Torm er nesten 75% MR (57 av 78 skip), mens Hafnia kun har rundt 1/3 MR (i tillegg til 1/3 LR1/LR2, og så siste 1/3 kjemikalieskip og Handy)
2) Torm har en mye eldre flåte (eller i hvert fall hadde, de har jo solgt unna en del gamle skip - finner ikke info om nåværende snittalder på Torm sin flåte i farten)
3) Det er kanskje en forskjell på andel scrubbere også? (det var i hvert fall det da jeg kikket på Torm i 2020, i favør av Torm vel å merke)
Er man superbull på MR så vil Torm fort være bedre enn Hafnia (en eksplosjon i MR-ratene ifht andre rater vil ha begrenset betydning for Hafnia, men stor påvirkning for Torm sin inntjening), mens har man mer tro på LR og/eller kjemikalie så kommer Hafnia bedre ut. For min del så var det dog alderen på Torm sin flåte som "avskrekket" meg fra selskapet (og så har jeg ikke fulgt selskapet særlig siden).
1) Torm er nesten 75% MR (57 av 78 skip), mens Hafnia kun har rundt 1/3 MR (i tillegg til 1/3 LR1/LR2, og så siste 1/3 kjemikalieskip og Handy)
2) Torm har en mye eldre flåte (eller i hvert fall hadde, de har jo solgt unna en del gamle skip - finner ikke info om nåværende snittalder på Torm sin flåte i farten)
3) Det er kanskje en forskjell på andel scrubbere også? (det var i hvert fall det da jeg kikket på Torm i 2020, i favør av Torm vel å merke)
Er man superbull på MR så vil Torm fort være bedre enn Hafnia (en eksplosjon i MR-ratene ifht andre rater vil ha begrenset betydning for Hafnia, men stor påvirkning for Torm sin inntjening), mens har man mer tro på LR og/eller kjemikalie så kommer Hafnia bedre ut. For min del så var det dog alderen på Torm sin flåte som "avskrekket" meg fra selskapet (og så har jeg ikke fulgt selskapet særlig siden).
OilDrum
26.02.2023 kl 12:39
8019
Hellboy
26.02.2023 kl 13:12
7956
Innimellom legger jeg meg bare litt flat ifht kunnskapen du har ks1977.
Alltid interessant å få info om hvordan peers gjør det, og ikke minst hva forskjellen er.
Skulle selvfølgelig ha ønsket at Hafnia hadde litt mere scrubbere. Menmen, med dagens flåte på verdensmarkedet, basically ingen nybygg å snakke om på vei inn etc så blir dette enda bedre enn det har vært hittil. Ikke alle selskaper som (dog i annet segment) Oet som bare er 100% Eco og scrubber
Alltid interessant å få info om hvordan peers gjør det, og ikke minst hva forskjellen er.
Skulle selvfølgelig ha ønsket at Hafnia hadde litt mere scrubbere. Menmen, med dagens flåte på verdensmarkedet, basically ingen nybygg å snakke om på vei inn etc så blir dette enda bedre enn det har vært hittil. Ikke alle selskaper som (dog i annet segment) Oet som bare er 100% Eco og scrubber
ks1977
26.02.2023 kl 14:03
7897
Takk, jeg var innom den Torm-siden, men klarte visst ikke å se nedtrekksmenyen for selve flåten *oppgitt over meg selv*
Torm sin gjennomsnittsbåt er da sjåsatt medio 2011 og nær 12 år (hvilket er en betydelig bedring - tre år siden så var gjennomsnittsbåten bygd i 2009).
Hvis vi setter grensen mellom ECO og non-ECO på 2016 (dette er dog litt glidende) så er kun en drøy 1/4 ECO (21 av 79 skip). For meg som er ECO-fanatiker (egentlig ECO scrubber, så Hafnia passer ikke 100% inn) så er det en dealbreaker, selv om ECO-fordelen er vesentlig mindre for MR-skip som jo Torm hovedsakelig har.
For Hafnia så har de en mismatch mellom hovedsiden (10,0 år) og rapportene - i Q3-rapporten side 4 sier de a tgjennomsnittsalderen (på sine egne skip) er 7,6 år.
Dvs at gjennomsnittsbåten er sjåsatt medio 2015 (dette er også en bedring, men bedringen er ikke så markant som hos Torm - jeg noterte at flåten var 6,5 år gammel for tre år siden, dvs sjåsatt medio 2013). Dette betyr at Hafnia også har en del non-ECO skip (og er også årsaken til at jeg ikke kjørte 100% Hafnia for min eksponering i produkttank).
Torm sin gjennomsnittsbåt er da sjåsatt medio 2011 og nær 12 år (hvilket er en betydelig bedring - tre år siden så var gjennomsnittsbåten bygd i 2009).
Hvis vi setter grensen mellom ECO og non-ECO på 2016 (dette er dog litt glidende) så er kun en drøy 1/4 ECO (21 av 79 skip). For meg som er ECO-fanatiker (egentlig ECO scrubber, så Hafnia passer ikke 100% inn) så er det en dealbreaker, selv om ECO-fordelen er vesentlig mindre for MR-skip som jo Torm hovedsakelig har.
For Hafnia så har de en mismatch mellom hovedsiden (10,0 år) og rapportene - i Q3-rapporten side 4 sier de a tgjennomsnittsalderen (på sine egne skip) er 7,6 år.
Dvs at gjennomsnittsbåten er sjåsatt medio 2015 (dette er også en bedring, men bedringen er ikke så markant som hos Torm - jeg noterte at flåten var 6,5 år gammel for tre år siden, dvs sjåsatt medio 2013). Dette betyr at Hafnia også har en del non-ECO skip (og er også årsaken til at jeg ikke kjørte 100% Hafnia for min eksponering i produkttank).
ks1977
26.02.2023 kl 14:10
7885
Har, har hatt, eller tror jeg har? Kan være en lett blanding der :o (selv om jeg prøver å være tydelig på det jeg ikke vet også)
Apropos ikke vet: jeg har ikke fulgt Hafnia tett etter at jeg investerte, men tre år siden så hadde de INGEN scrubbere og heller ingen planer om å etterinstallere. LRene de kjøpte fra STNG var jo med scrubbere, men jeg vet ikke om de etterinstallert scrubbere på resten av flåten sin - noen som vet?
Ja, gitt at ordreboken holder seg lav så ser dette veldig lovende ut både for Hafnia og Torm (og både ECO og scrubber betyr mindre for mindre skip enn det det gjør for f.eks VLCC).
Personlig så tror jeg at det bare er et tidsspørsmål før vi får en verdensomspennende CO2e-avgift i shipping (uten at jeg skal tørre å spå hvor mange år det tar...). EU sitt ETS system skal jo fases inn allerede neste år, med 40% tror jeg det var (og så videre opp mot 100% ila to år eller noe). Skulle det trå til så kan man bare spekulere i hvor stort fortrinn ECO får (tallene er potensielt revolusjonerende, men akkurat hva en slik verdensomspennende avgift vil ende på er jo helt i det blå - selv om EU ETS og carbonprisene i EU kanskje kan være en pekepinn???)
Apropos ikke vet: jeg har ikke fulgt Hafnia tett etter at jeg investerte, men tre år siden så hadde de INGEN scrubbere og heller ingen planer om å etterinstallere. LRene de kjøpte fra STNG var jo med scrubbere, men jeg vet ikke om de etterinstallert scrubbere på resten av flåten sin - noen som vet?
Ja, gitt at ordreboken holder seg lav så ser dette veldig lovende ut både for Hafnia og Torm (og både ECO og scrubber betyr mindre for mindre skip enn det det gjør for f.eks VLCC).
Personlig så tror jeg at det bare er et tidsspørsmål før vi får en verdensomspennende CO2e-avgift i shipping (uten at jeg skal tørre å spå hvor mange år det tar...). EU sitt ETS system skal jo fases inn allerede neste år, med 40% tror jeg det var (og så videre opp mot 100% ila to år eller noe). Skulle det trå til så kan man bare spekulere i hvor stort fortrinn ECO får (tallene er potensielt revolusjonerende, men akkurat hva en slik verdensomspennende avgift vil ende på er jo helt i det blå - selv om EU ETS og carbonprisene i EU kanskje kan være en pekepinn???)
Hellboy
26.02.2023 kl 14:22
7950
Hehe. Liker både kunnskapen og stilen. Som du sier er du også klar på det du ikke vet. Nok andre her som later som de er verdens beste når de ikke har peiling.
Det med scrubbere, eco-skip og stadig nye reguleringer er en av tingene som har holdt meg litt tilbake i Hafnia. Må bare innrømme det. Og derav at Okeanis er min største post. Men begge er mildt sagt gode investeringer. (P. t. er OET 31,5% av porteføljen min, og Hafnia 7,5%) Så relativt greit lastet i begge ;) Og med utbytteprosent på over 20 i begge kommende år, så er det nok kroner å reinvestere og pensjonen er egentlig sikret, selv om jeg er relativt ung ;)
Det med scrubbere, eco-skip og stadig nye reguleringer er en av tingene som har holdt meg litt tilbake i Hafnia. Må bare innrømme det. Og derav at Okeanis er min største post. Men begge er mildt sagt gode investeringer. (P. t. er OET 31,5% av porteføljen min, og Hafnia 7,5%) Så relativt greit lastet i begge ;) Og med utbytteprosent på over 20 i begge kommende år, så er det nok kroner å reinvestere og pensjonen er egentlig sikret, selv om jeg er relativt ung ;)