Tråden er privat, og bare inviterte kan svare

Hafnia - Vegen fra Q3 '22 og fremover.

KommersK
HAFNIA 21.11.2022 kl 17:04 292700

Synes det er på sin plass å opprette en ny tråd for denne aksjen.

Q3 kom i morges, og brakte med seg bare gode nyheter og fremtidsutsikter. Utbyttene øker fra noen øre(ca 20) i mai, via 0,1862 USD i september, og til 0,2801 USD nå i november. Utbyttet er varslet å stige ytterlige neste år(fra og med Q4), og det meldes også om at en enda større del av overskuddet potensielt skal utbetales til eierne. Det er 50% pr i dag. Skal bli 50-80%.
Flere spår også stigende rater fremover. ABG tror de går til himmels. Selvsagt uhyre positivt for Hafnia. Det blir neppe noen mangel på godt betalte oppdrag med det første.
Diverse kursmål florerer fra meglere, og de fleste oppdaterte ligger fra midt på 70-tallet til midt på 90-tallet. Dette ser med andre ord veldig lyst ut. Kursen har steget over 220% så langt i år.
Aksjen har ikke pleid å få så mye oppmerksomhet, men i det siste, og spesielt i dag, har det kommet flere oppslag i finanspressen. Alle ubetinget positive.

Vi og Hafnia har utvilsomt en spennende tid foran oss. Jeg er fryktelig glad for at jeg fant denne primo juni. Har økt kraftig siden, og det har vært et rent kurseventyr. La oss alle håpe det fortsetter. Ingenting tyder på det motsatte.
Redigert 27.10.2023 kl 23:52 Du må logge inn for å svare
ibyx
25.07.2023 kl 14:44 9029

Cleanratene har riktignok falt en del i Q2 til nå. Resultatet i Hafnia ser vi derfor tydelig ved at kursen knapt er høyere enn så langt tilbake som i november ifjor. Ganske så tidlig i "supersyklusen" altså.
Med ratene nå på vei nordover, særlig MR hittil, så er det likevel usikkert om denne når å gå under 50 kroner før videre oppgang kommer og gjør kursnedpressing til risiko- og tilbudssport?
KommersK
25.07.2023 kl 17:42 9012

Veldig positivt i sektoren i dag, etter at stemningen snudde sent på dagen. Blant peers var FRO opp 4%, OET opp 2,2%, TORM opp 2,5%, og til nå i USA er ASC opp 1,5%, INSW opp 3,8% og STNG opp 1,1%.

PS: Dessuten er FRO videre opp i USA etter stengetid her, og alle andre skipsaksjer er også opp over dammen, såvidt jeg kan se.
Redigert 25.07.2023 kl 18:04 Du må logge inn for å svare
Bullhorn
25.07.2023 kl 19:42 9159

Rett og slett tre lettmatroser som styrer denne tråden. Går opp i styrehuset igjen, COG 000’.
infront
25.07.2023 kl 21:12 9072

Kan utbytte for q2 bli mer enn NOK 2,6? Salg av flere skip bør føre til høyere utbytte for q2.
ibyx
26.07.2023 kl 10:09 8755

Best på utbytte er ifølge Morningstar nå Hafnia.
Ser vi *også* et rateoppsving framover er godt mulig den "kjedelige og lettere illikvide sinken" Hafnia kanskje den billigste akkurat nå?

Dividend yields:
Hafnia 21,82%
OET 15,8%
FRO 12,9%

For når markedet ikke lenger vil premiere i form av kursoppgang blir utbyttepolicy desto viktigere!
Det hevdes at prisingen i tank nå ikke er bedre enn i langt dårlige tider målt i P/NAV.
https://twitter.com/ed_fin/status/1684090760558260225

Mcap i Hafnia er ca 25% lavere enn FRO
Men *omsetningen* er ekstremt mye lavere i forhold!
Hittil idag:
FRO 27MNOK
Hafnia 4MNOK

PS. Regner selvsagt med at denne "reklamen" for Hafnia skal gi rabatt! :-)
Redigert 26.07.2023 kl 10:50 Du må logge inn for å svare
ibyx
26.07.2023 kl 12:12 8606

I oversikten fra Evercore i linken i forrige post er Hafnia ikke med. Men TRMD har en estimert P/NAV på 0,71. Ligger Hafnia også der sånn omtrent nå?
Hellboy
26.07.2023 kl 13:06 8527

Selvfølgelig. Det er ikke alltid at analytikerne treffer, for å si det slik. Selv om tallknuserne i PAS er bedre enn de fleste. Og ikke minst avhenger utbyttet i NOK av dollarkursen. Vi får håpe dollaren går bra fremover :D

Og det er jo bare litt under en måned til vi får fasiten.
Hellboy
26.07.2023 kl 13:08 8529

Nei, de er vel lavere. Ref kalkulatorøvelsen til PAS-analytikerne jeg limte inn i går
ibyx
26.07.2023 kl 13:44 8517

Dette er bra!
DNB Markets nedjusterer kursmålet på Hafnia
DNB Markets nedjusterer kursmålet på Hafnia-aksjen til 76 kroner, fra tidligere 85 kroner, og gjentar sin kjøpsanbefaling.

Slike "utidige" nedgraderinger indikerer ofte at oppgang og realisme er nær forestående! :-)
KommersK
27.07.2023 kl 11:00 8012

Grunnen til at jeg bryr meg såpass mye om de daglige svingningene er jo at jeg trader mye. Sitter til enhver tid med 20-40k aksjer, og trader med en stor del av dem.
Treffer jo ikke alltid, men som oftest. Dessuten er det mye spenning, noe jeg har en sterk dragning mot. Gode tall i dag.
Q2-rapport er forøvrig 25. august, om noen skulle lure.
Redigert 27.07.2023 kl 11:26 Du må logge inn for å svare
Hellboy
27.07.2023 kl 11:19 8090

Godt vi er en god flora KommersK.

Jeg har vel mer "inngående kurtasje" enn "utgående kurtasje" iom at jeg låner ut aksjer fra VPS-kontoen min, og gebyret jeg får pr utlån tilsvarer over 4 kjøp jeg gjør . Og så kommer rentene i tillegg, som oppveier giring.

Litt usikker på hvilke tall du refererer til i dag som er gode. Men bensinprisene f.eks er jo på god vei opp i alle fall. 17%`ish opp siste måned. Det påvirker jo fort litt arbitrasje ifht frakt og, noe som er bra for oss ;)

https://no.tradingeconomics.com/commodity/gasoline
KommersK
27.07.2023 kl 11:31 8064

Gode tall når det gjelder kursen. Over 2% opp er ikke hverdagskost for tiden. OET og FRO er ikke i nærheten i dag. Foreløpig. Og TORM er faktisk godt ned. Litt naturstridig.
infront
27.07.2023 kl 11:42 8054

Ser at Baltic Clean Tanker Index har steget de siste dagene.
Hellboy
27.07.2023 kl 11:43 8339

Ah kursen ja. Den vektlegger jeg ikke så mye, bare ifht vurderinger om hvilke aksjer jeg skal akkumulere i og når jeg reinvesterer og utbyttegradene ;) Jeg er jo investor og ikke trader.

Trodde det var noe mer fundamentalt du siktet til som prisen på bensin e.a. :D

Men nå er jo OET i egentlig en helt annen bransje, så Hafnia og OET kan jo egentlig ikke sammenlignes på noe særlig. FRO er jo en blanding av OET og Hafnia.

Så utfra det er det ikke så naturstridig at de 3 nevnte har forskjellig utvikling i dag. Torm kjenner jeg ikke noe særlig, så kan ikke uttale meg om dem.
KommersK
27.07.2023 kl 12:09 8374

Vel... Hvis man går inn på Nordnet og legger kursene til de tre oppå hverandre, så er svingningene utrolig like, selv om FRO og OET har gått mye bedre siden nyttår. Men her spiller jo utbyttene også en rolle. Uansett er svingningene veldig like, derfor følger jeg med på disse også. Sitter dessuten med småposter i begge.
Hellboy
27.07.2023 kl 12:16 8411

De har forsåvidt korrelasjon ifht energibruk. (Og jeg sitter i alle tre, men OET er suverent største posisjonen min, selv om alle er inne på topp 10)

Men det er forskjell på clean og crude. Såpass at det egentlig er to helt forskjellige markeder. Omtrent som gassfrakt og forskjellen på LNG og LPG.

Du ville vel også fått grei korrelasjon om du slengte inn BWLPG, Avance Gas og ALNG i de grafene du nevnte sammen med oljefrakten ;)

Men fremover er det en vanvittig forskjell iom at alt av oljefrakt, både clean og crude er underkontrahert, mens det er "kanskje balanse" for gassfrakten. Sånn i motsetning til Containerfrakt som er overkontrahert så det holder, og jeg er like fristet til å røre containerselskaper som kryptovaluta eller flyselskaper som SAS.
KommersK
27.07.2023 kl 12:37 8391

Men jeg driver som sagt primært med trading, så vi har vidt forskjellige fokus. Jeg må prøve å forutse dagens svingninger. I dag solgte jeg hele tradepotta oppunder 53, pga at jeg synes Hafnia hadde gått i meste laget i forhold til de nevnte ''peers'', så får vi se om/når det blir tilbakekjøp. Kan jo sitte ute et par dager om det trengs. Sånner det altså jeg driver på, i rak motsetning til deg.
Hellboy
27.07.2023 kl 12:59 8611

"Jeg må prøve å forutse dagens svingninger."

Vi har helt forskjellige innfallsvinkler ja, men må og må... Jeg "må" ikke sitte på ræva og hanke inn utbytter mens jeg akkumulerer. Jeg velger det og det er min foretrukne strategi. Jeg kan jo kjøpe og selge om jeg velger det. Du "må" ikke gå inn og ut samme dag. Du velger det. Og det er din strategi. Fair enough.

Men det var det jeg mente med at det er godt vi er en "flora" her i et innlegg litt lenger oppe :D

Menmen. Om et år er vi nok ikke på 50-tallet i kurs ;) Det kan jeg vedde ganske mye på.


desirata
29.07.2023 kl 03:55 7857

En statement for et år siden er ikke nødvendigvis tilfelle idag, da:

Ordreboken i product var lav i 2022, men har øket kraftig. Siden starten på 2023 har ordreboken steget fra 5,4% til 9,4%, dvs en dobling, det er bestilt over hundre skip. Dette er skip som vil bli levert i 2025 og 26. Samt det er nye bestillinger hver uke. Det kan virke som toppen er nådd i product.

Tror at en er safe i Hafnia på 50kr, men den vil ikke stige nevneverdig mere, pga overnevnte. Markedet ser faren i dette og det kan bestilles enda mere når verksteder får ledig kapasitet. De mindre skip er ikke blitt så dyre, det er de større som VLCCsom koster 130 mil.

Crude ser derimot bedre ut, men også i Suezmax bestilles det skip.

Den klassiske "rederfellen" inntreffer
ibyx
29.07.2023 kl 09:30 7841

Jeg tror heller ikke at olja skal i "200". Derfor kan vi ha sett topper i både OET FRO og Hafnia allerede som kanskje ikke vil toppes igjen...
Men litt rart kanskje at markedet ikke vil prise inn kommende rateoppgang, men heller skip som leveres om to år? Det står jo ikke på inntjeningen, men på at summen av små og store investorer ikke makter/ønsker å løfte kursene mer slik at noen stikker av med storeslem på short/gevinstsikring? Alle vil skumme fløten ingen vil betale for den med å kjøpe nok til å heve kursen?
Som i olja handler dette nå mest om å "finte ut/tjene" kroner på berg og dalbanekjøring mellom de fine utbyttene.
Begynner nesten å få mer tillitt til "olje over 100"! Det vil måtte gi oppgang i fx Akerbp:-)
Kanskje får vi et løft dersom "hedgebankene" sponser kursoppgang av overskuddet sitt? Markedet kveles over tid av short og gevinstsikring som også utvanner deres "muligheter"?
KommersK
29.07.2023 kl 13:12 13121

Har du også oversikt over hvor mye skraping av skip vi kan forvente oss? Og hvordan er det med eldre skip og nye miljøkrav? Er det mye tonnasje som ''diskvalifiseres''?

Ellers var det godt driv i peers i USA i går: ASC opp drøyt 3,2% (medregnet etterhandelen), Torm opp 0,26% både i DK og USA, INSW opp hele 5,71% og STNG opp nesten 5% (iberegnet etterhandelen).
ibyx
29.07.2023 kl 13:54 13158

Vel. What comes up... :-)
Men er ikke Torm opp 3,77% i US da?
https://www.marketwatch.com/investing/stock/trmd/

Ser ut til å være nær Hafnia i profil.
KommersK
29.07.2023 kl 14:12 13211

Jo, det stemmer. Blingset og tastet inn TORM i stedet for TRMD (som er den amerikanske tickeren). Ikke rart oppgangen var lik...
Dette lover jo godt for mandagskursen i Hafnia, skulle man tro. FRO er også godt opp i USA, med 3,51%.
Det hadde virkelig gjort seg med et løft på 3-5%.
ibyx
29.07.2023 kl 15:48 13093

FRO kan starte på 164, 2,6% opp da for å matche.
Hafni gikk omtrent som Torm i DK.
Kan åpne på ca 54,5 (3,77%) på mandag da. Men blir gjerne mulig å kjøpe billigere. Særlig fra start. Ikke alle har fått med seg løftet for Torm på NYSE. :-)
KommersK
29.07.2023 kl 21:21 12986

Jeg tenker også sånn. Tror nok også FRO er en fin mulighet når det gjelder en kort trade på mandag. Kanskje man bør vurdere å spytte inn penger i åpningsauksjonen i begge...
Hellboy
30.07.2023 kl 16:03 12393

Har du noen kilder, des?

Og, snakker du om årlige prosenter eller totalt i perioden (som er litt uklar)

Selv har jeg ikke inntrykk av at det er overkontrahering. Tvert om. "Rederfelen" kommer definitivt ikke før 2027eller 2028 slik jeg ser det, og da skal det bookes mange skip.
desirata
30.07.2023 kl 17:35 12227

Se på disse to eksempel. Ganske mye spør du meg og der tikker inn nye hver uke. Kan føre til et utflating i product. De siste månedene har ratene ligget rundt $ 15k dag, ifølge Poten.

Mye bedre i utsikter i Crude.

Jeg vil være skeptisk til Hafnia, enorm flåte som må kjøres spot.
Sikrere kort I Stolt, som har falt mye og har 50% COA kontrakt dekning.

https://www.freightnews.co.za/article/drastic-increase-product-tanker-order-book

https://splash247.com/product-tanker-orders-smash-2022-total-in-six-months/
Bullhorn
30.07.2023 kl 19:46 11971

Liten kunnskap og spore. F.eks per 15. Mai hadde Hafnia dekket Q2-Q4 med 31% av flåten til 31.330 USD/dag. 1Y TC og spot TC på 15’/dag = tull og vås. Gidd ikkje eingang begynne å snakke om nybygg (godt under 10% ved siste oppdatering) - for leveranse i 2024-2025-2026, som igjen blir ansett som eit minimum om ein skal opprettholde dagens aldrende flåte. Men ein ting kan me enes om; Hafnia har ein enorm flåte og den seiler inn godt med kronasjer om dagen!
Redigert 30.07.2023 kl 19:55 Du må logge inn for å svare
Hellboy
31.07.2023 kl 10:55 11218

Tja, nå har produkt-spoten økt ganske godt. Limer også inn PAS omtale fra morgenrapporten under.

Personlig er jeg tryggere på Crude enn Clean, men det blir gode dager i Clean også fremover. Flåten eldes og nybyggene kommer ikke på lenge. PAS har også et godt poeng i forhold til syklus vs sesong som er utdypet i Shipping Daily, men hovedessensen er i innlegget fra morgenrapporten. Og nå kommer vinteren ;)
'
HAFNI – Product tanker rates rose sharply towards the end of last week, with
all sectors strengthening (and especially LRs on Friday). While this is spot on
normal seasonality patterns, it also means that current bookings are taking
place above our (revised) estimates. The reporting season is kicking off this
week, with Scorpio delivering numbers on Wednesday. We were expecting
to revise our HAFNI Q3 EPS down to ~NOK 2, which is in line with current
consensus, but that might prove too conservative if rates continue last week's
trend. At P/NAV of 0.8x with an expected H2 NAV build of ~NOK 6-7 and still
a stellar 2024 outlook current valuation is too modest - and the market will
focus on this once Oslo returns from holidays. HAFNI and FRO are our top
picks in Tankers.
KommersK
31.07.2023 kl 11:20 11149

Ble så jeg kjøpte Hafnia og FRO tidlig i dag, ja. Solgt nå. Flotte trades. Ble mye mer enn jeg våget å håpe på. Optimistiske megleranalyser og økte rater hjelper selvsagt. Blir roastbeef til lunsj i dag...
Så får vi se om oppgangen holder/fortsetter. Har jo en god long-post også.
Hellboy
31.07.2023 kl 11:48 11179

Grattis :)

Både FRO og Hafnia opp over 5,5% p.t. Og OET over 3,5% opp. Samtidig som "alt annet" også går greit opp. Holder dette ut børsdagen så blir det vel en Bolivar (min favorittsigar) og en god Whiskey etter stengetid. Bedre enn roastbeef :p
KommersK
31.07.2023 kl 17:00 11089

Misunner deg ikke. All tobakk er heslig, og brunt brennevin smaker helt forjævlig.

Ellers observeres det at peers er opp i USA også, men har flatet ut etter åpning. TORM er nå opp over 6% i Danmark, men den hadde mye å ta igjen. Ned 15% i år, inklusiver utbytter, selv med dagens solide oppsving.
Predator
01.08.2023 kl 17:06 10647

Som tidligere nevnt er Hafnia altfor lavt priset og bekreftes med all tydelighet når konkurrenter hamstrer aksjer over en lav sko.
01/08/2023
at 11:27
TANKER
Scorpio takes large stakes in competing tanker companies: Shares are cheap
Robert Bugbee, Scorpio Tankers, believes that shares in Ardmore Shipping and Hafnia trade ”significantly” below net asset value. Scorpio Holdings has purchased large stakes in both companies.
ibyx
01.08.2023 kl 20:20 10599

Nordnetterne har også skjønt det!
"Antallet som eier Hafnia hos Nordnet har økt fra 4596 stk den 25. mai til dagens 5162 stk."
Spørsmålet er da: Hvem selger og hvorfor? :-)
Hellboy
01.08.2023 kl 21:13 10552

Hehe... At man ikke skal anbefale andre å bruke tobakk er jeg enig i. Men en cigar er vanvittig beroligende og bra innimellom. En av bakgrunnene for nicket mitt. Wolverine var opptatt, så måtte ta den neste dysfunksjonelle helten som likte Cigarer :D

Og brunt og brunt ifht brennevinet. Det brune er jo mesteparten tilsetningsstoff. Ta en kikk på fargen på f.eks Spring bank som "bare" har farge fra lagring på eikefat. Ligner godt på blank vodka. Men jeg syns nå at det er godt å sippe litt til brennevin. Både "brunt" og "blankt". Men det beste er Islay-whiskey. Og ellers er Akevitt og fläder også godt. Og tar gjerne en Ouzo så lenge de holder isbitene unna :D (Og eneste "brune brennevinet jeg ligger unna er den amerikanske skiten de kaller Whiskey, men som er Bourbon og lagd på mais og ikke korn. Sånn typ Jack Daniels og sånt. Eneste måten det er drikkende på er ved å lage en drink)

Jaja. Fra personlige meningsutvekslinger hvor vi har ganske så store forskjeller i preferanser, og til det tråden handler om, som vi er litt mere enige om. Hafnia.

Forrige Q ga 3.41889 nok i utbytter. Kommende Q har nok litt lavere rater pga lavsesong, men ratene tikker oppover. De bikker også over neste nivå hvor de skal betale ut større andel av overskuddet pga at gjeldsgraden reduseres. En joker er hva som skjer med gevinsten av skipssalg. Tallknuserne i Pareto tipper på 2.6NOK i utbytte. Og jeg skriver "tipper". Haavaldsen og Klemp er de to beste i Norge av skipsanalytikere, men bommer innimellom de og. Jeg tror de er for negative og at vi får mer enn 2.6 i utbytter. (Selvfølgelig kan valutaen påvirke det her noe helt hinsides, men si at vi har 10 i kurs)
ibyx
02.08.2023 kl 12:29 10370

"Lavsesongen" fortsetter? LR1 ikke i vinden ennå?
https://twitter.com/ed_fin/status/1686660525248204801/photo/1
KommersK
03.08.2023 kl 08:57 10101

Robert Bugbee i Scorpio Tankers mener at aksjene i Hafnia handles til en pris som ligger betydelig under deres/rederiets reelle verdi.
Bullhorn
03.08.2023 kl 11:59 9962

Tiltredes. Kanskje oppgangen mot fair value er startet for Hafnia og tank? Blir ein hyggelig høst og vinter etter alle solemerker, eller kanskje ein skal bruke ordet plimsollmerker? 😎
KommersK
03.08.2023 kl 17:03 9817

På denne siden av dammen endte det altså med Hafnia 3,95% opp, FRO +4,26%, OET +4,32%, SNI +3,39%. Torm er opp 4,06% i Danmark.
Over dammen ser det sånn ut 1,5 time inn i børsdagen: ASC er opp 0,73%, TORM +2,08%, INSW +3,08% og STNG er såvidt ned. Litt mer blanda drops der.
Bullhorn
04.08.2023 kl 09:13 9431

Ja, ser ut som oppgangen mot Fair Value i tank som smått er begynt. Blir ein hyggelig høst! 👍😎
KommersK
04.08.2023 kl 20:13 9242

Tre uker til q2-rapporten med utbytte. Ser vi 60-tallet igjen før det? Det kan jo skje. Det begynner å bli lenge siden sist, til tross for luftige kursmål fra øst og vest.

En traders hverdag er forøvrig fylt av stadige opp- og nedturer. I dag tok jeg sjansen på å selge 13k aksjer med snitt 58,55(inngangssnitt 55,17). Syntes kursen hadde gått vel mye på kort tid... Og bannet heftig da den plutselig rykket opp til over 59,30. Trodde jeg hadde trampet kraftig i salaten. Humøret var slett ikke på topp. Men det ble desto bedre da jeg senere fikk kjøpt dem tilbake ei krone under salgsprisen. Kanskje ikke bra for hjertet å holde på sånn, men spennende og (stort sett) moro er det.

Anyways: Har igjen tatt en titt over dammen, og utvikling er litt negativ foreløpig i dag: ASC er ned 1,52%, TRMD såvidt i minus, INSW såvidt i pluss og (storeieren i Hafnia) STNG ned 1,12%.
Redigert 04.08.2023 kl 20:14 Du må logge inn for å svare
Rui
05.08.2023 kl 13:18 8892

Mange gode grunner for å holde på Hafnia aksjene utover høsten.
Når andre store rederier som Scorpio begynner å kjøpe store aksje poster i Hafnia, er det et tegn på at aksjen skal betydelig opp utover høsten og vinteren,
01.08.2023: Scorpio takes large stakes in competing tanker companies: Shares are cheap
Robert Bugbee, Scorpio Tankers, believes that shares in Ardmore Shipping and Hafnia trade ”significantly” below net asset value. Scorpio Holdings has purchased large stakes in both companies.

longterm
08.08.2023 kl 10:04 8250

Oslo (Infront TDN Direkt): Pareto Securities nedjusterer kursmålet på Hafnia til 80 kroner pr aksje, fra 92 kroner pr aksje, og gjentar en kjøpsanbefaling, ifølge en analyse tirsdag.

Nedjusteringen av kursmålet skyldes hovedsakelig valutakursendringer, opplyses det.

"Selv om vi gjør negative justeringer for tredje kvartal og har nedjustert vår NAV, tror vi at tankaksjer vil fortsette sin sterke oppgang i andre halvår. Raffinerimarginene har kommet seg opp fra bunnen i tidlig andre kvartal, lagrene er lave, flåteveksten går nå fra lav til nesten ubetydelig – og tilliten til at 2024 blir et nytt sterkt år vil øke", skriver meglerhuset i en analyse med tittelen "The trade is far from over".
Rui
08.08.2023 kl 10:57 8324

Det at Pareto Securities nedgraderer pga forventninger til lavere dollarkurs er spekulativt.
Siden 13 juli har dollarkursen styrket seg mot norske kroner med 2,8%.
Siste året har det vært stadige påstander og forventninger fra de fleste meklerhus og banker om at den norske kronen skal styrke seg.
Gang etter gang har det vist seg feil, noe de selv innrømmer i ettertid, og som oftest har de dårlige forklaringer til hvorfor det skjer.
I det store makro bildet er det jo forventninger til en styrking av den norske kronen, men som historien har vist er det ikke nødvendigvis riktig.
Det er derfor ingen grunn til å tillegge slike spekulative forventninger særlig tyngde.
Det viktigste er ikke kursen på kronen, men heller hva Pareto sier om det grunnleggende for Hafnia.
Pareto tror at tank aksjer vil fortsette sin sterke oppgang i andre halvår. Raffineri marginene har kommet seg opp fra bunnen i tidlig andre kvartal, lagrene er lave, flåte veksten går nå fra lav til nesten ubetydelig – og tilliten til at 2024 blir et nytt sterkt år vil øke.
longterm
08.08.2023 kl 11:35 8477

Ikke vanskelig å være enig i at de fleste fundamentale forhold synes å ligge vel til rette for et sterkt andre halvår 2023 og tilsvarende at utsiktene for hele 2024 også ser svært positive ut. At det foreligger en valutarisiko som kan trekke ned er det dog liten tvil om. Husk at i den perioden NOK har svekket seg mot de store valutaene, har Norge gått fra å være et høyrenteland til det motsatte. Nå er dette sannsynligvis igjen i ferd med å snu: inflasjonen viser så langt tegn til å være mer seiglivet her enn hva tilfellet er f eks i USA, hvilket betyr høyere renter enda lenger. Dette vil i så fall styrke NOK.

I tillegg er faren for resesjon, spesielt i Europa, samt fortsatte problemer med å få til vekst i Kina, noe man må ta med i vurderingen.
Rui
08.08.2023 kl 11:56 8431

Hafnia og Frontline har i en periode hatt ganske sammenfallende kursutvikling og jeg har sett litt på hva forventinger til kursmål og utbytte er for disse to selskapene.
Pareto har nå et kursmål på 80 kr pr aksje i Hafnia. Snitt for samtlige kursmål er ca.85,-Kr pr aksje
Frontlines kursmål er ca.240kr (DNB, Pareto og Kepler). Eldre og ikke oppdaterte kursmål er ikke tatt med.
Hvis Pareto sine forventninger til utbytte på 20,-Kr for Hafnia skulle bli riktig utgjør det 25% av kursmålet, noe som er svært høyt.
Hvis Frontline skal oppnå samme resultat må utbyttet målt mot kursmålet være hele 60,-Kr pr aksje, noe som ikke synes særlig realistisk.
Hvis vi ser på hva som er utbetalt i år, og finanshus og bankers forventninger for året som helhet får vi følgende:
Hafnia: 13kr, som utgjør 15,30 % av kursmålet på 85,-Kr. Frontline: 33,-Kr som utgjør 13,75% av kursmål på 240,-Kr.
Forventet kurs økning fra dagens kurs til kursmål på 85,-Kr: Hafnia: 49%.
Forventet kurs økning fra dagens kurs til kursmål på 240,-Kr: Frontline: 38%


ibyx
08.08.2023 kl 11:59 8512

Fin nedgradering. Gir umiddelbart kjøpsmuligheter for etternølere!
Hadde gjerne kommet et pullback uten også da. Har jo hatt en frisk uke bak seg! :-)
PSI- Investor
08.08.2023 kl 12:03 8507

Skrev ikke Pareto 'through 2024'?
Og betyr ikke det herfra og gjennom 2024?
Slik at de 20,- i forventet utbytte ikke er på ett år, men på halvannet?
Altså jeg håper jeg tar feil, men det var nå slik jeg oppfattet det
Det er jo, i forhold til kursen, helt utrolig bra uansett, nesten på MPCC- nivå!
Redigert 08.08.2023 kl 12:23 Du må logge inn for å svare
Hellboy
08.08.2023 kl 12:57 8440

Du har helt rett PSI-Investor. Det er "through 2024", dvs fra nå og gjennom neste år.

Er ikke alle som har engelsk på stell, men godt du har det ;)
Bullhorn
08.08.2023 kl 14:08 8385

Div. yield er høy hos både MPCC og Hafnia - enn så lenge. Kanskje massen får opp øynene for Hafnia og tank tilslutt også, der ein kan få både i pose & sekk i form av utbytter og kursoppgang/markedsoppgangen som er ventet. Men børs er børs, så tiden vil vise.

FA fra i går:
https://www.finansavisen.no/shipping/2023/08/07/8026893/mest-a-hente-i-produkttank-pa-kort-sikt?internal_source=sistenytt

Kort fortalt:
- Oljeforbruket på vei opp
- Oljelagrene på vei full fart ned (også bekreftet av T. Kjus)
- Liten tonnasjetilgang og lav ordrebok på skip
Redigert 08.08.2023 kl 14:09 Du må logge inn for å svare