Hafnia - Vegen fra Q3 '22 og fremover.

KommersK
HAFNIA 21.11.2022 kl 17:04 280821

Synes det er på sin plass å opprette en ny tråd for denne aksjen.

Q3 kom i morges, og brakte med seg bare gode nyheter og fremtidsutsikter. Utbyttene øker fra noen øre(ca 20) i mai, via 0,1862 USD i september, og til 0,2801 USD nå i november. Utbyttet er varslet å stige ytterlige neste år(fra og med Q4), og det meldes også om at en enda større del av overskuddet potensielt skal utbetales til eierne. Det er 50% pr i dag. Skal bli 50-80%.
Flere spår også stigende rater fremover. ABG tror de går til himmels. Selvsagt uhyre positivt for Hafnia. Det blir neppe noen mangel på godt betalte oppdrag med det første.
Diverse kursmål florerer fra meglere, og de fleste oppdaterte ligger fra midt på 70-tallet til midt på 90-tallet. Dette ser med andre ord veldig lyst ut. Kursen har steget over 220% så langt i år.
Aksjen har ikke pleid å få så mye oppmerksomhet, men i det siste, og spesielt i dag, har det kommet flere oppslag i finanspressen. Alle ubetinget positive.

Vi og Hafnia har utvilsomt en spennende tid foran oss. Jeg er fryktelig glad for at jeg fant denne primo juni. Har økt kraftig siden, og det har vært et rent kurseventyr. La oss alle håpe det fortsetter. Ingenting tyder på det motsatte.
Redigert 27.10.2023 kl 23:52 Du må logge inn for å svare
Hellboy
31.08.2023 kl 10:55 5471

Det nicket er kun på Containerskip og legger inn gørr på flere tråder.

Personlig holder jeg meg unna Containerskip pga flåteveksten, men at vedkommende skal pushe containerfrakt "overalt" er egentlig ganske latterlig.
Rui
31.08.2023 kl 11:03 5459

Alle skjønner jo at (velkjent) ikke har satt seg inn i Hafnia. For det første er utbyttet for Q2 2,70-Kr. og det er for årets lavsesong. Tidligere kvartal og kommende kvartal har og vil ha høyere utbytte en for Q2, Når en er her på forumet må en kunne forvente at en holder seg til fakta, og ikke bedrive feilinformasjon.
Det er en uting, og det undergraver forumets hensikt.
Det samme gjelder for dem som prøver å manipulere forumet med kjøp eller salgsanbefalinger etter som det passer dem selv best. Det er ikke nødvendig å nevne hvem det er.
PSI- Investor
31.08.2023 kl 11:13 5459

Jeg har Hafnia- aksjer, og har ikke tenkt å selge dem på lenge.
Men jeg lurer på, altså du skriver at kommende utbytte vil bli høyere.
Er du helt sikker på det?
Var det ikke sånn at Hafnia hadde sluttet en veldig stor prosent av flåten for Q3 til en mye lavere rate enn de oppnådde i Q2?
Slik at selv om vi for Q3 vil få 70% av overskuddet i stedet for som nå 60% så vl utbyttet for Q3 neppe bli høyere enn det vi fikk nå?
Altså jeg håper jo at du har rett og jeg feil, men det var nå slik jeg leste tallene.
Så regner jeg med at siden ratene igjen har steget en del og fremdeles stiger så vil Q4 sikkert bli bedre.

Ellers så kan jeg legge til at jeg også har MPCC, og det er ikke noen tvil om at dette selskapet har gitt utbytte/ tilbakebetalinger som har vært mye høyere i prosent av kursen. Hvis man kun ser på akkurat det.
Hva det lønner seg best å satse på fremover kan likevel være en helt annen sak.
Redigert 31.08.2023 kl 11:15 Du må logge inn for å svare
Sydney
31.08.2023 kl 11:43 5433

Det stemmer. For å betale ut 70% måtte de innenfor 30% på gjelda. De havnet på 30,1% så de måtte betale ut 60%. Men disse pengene blir jo bare værende i selskapet til neste gang.

Utbyttene begynte å komme i 2022. Så først i år har det begynt for alvor.

Selsksoet sier selv at masse skip skal skrapes som gir gode utsikter i flere år.


Så ser jeg at verdien av NAV er ca 70 kr aksjen. Om verdien på skip går opp går jo dette opp. Så at vi er under 70 kr aksjen på disse utsiktene er litt merkelig. Men jeg er ingen shipping ekspert. Så vil gjerne ha så mye god info som mulig.

Redigert 31.08.2023 kl 11:54 Du må logge inn for å svare
Rui
31.08.2023 kl 12:04 5529

En kan aldri være helt sikker på noen ting når det gjelder aksjekurser, men vi kan ikke annet en tolke den informasjonen og de signaler som blir gitt.
Her er noen av de signalene som jeg mener underbygger at aksjekurs og utbytte skal videre opp utover høst og vinter.
CEO Skov i Hafnia sier etter fremleggelsen av Q2 rapporten følgende:
Vi forventer at markedsforholdene for produkttank vil forbli sterke ut året, ettersom høye raffineri marginer, en rekyl i etterspørselen fra Kina og lavere lagernivåer i Europa vil skape høyere etterspørsel for produkttankers.
CEO Skov i Hafnia forventer også en stram forsyningsside de kommende årene, noe som – sammen med en aldrende flåte – gir Hafnia forventninger om høyere utnyttelse og sterkere rater.
Nylig meldte også Arctic-analytiker Ole-Rikard Hammer overfor Finansavisen at aktørene i tankmarkedet er ekstremt godt posisjonert når man nå snart går inn i vinter markedet. Hammer tror produkttank markedet er der det vil ta av først.
I tillegg til økende kursmål fra omtrent samtlige finanshus etter Q2 fremleggelsen, så er alle disse økte kursmålene bundet opp mot forventninger til sterkere rater utover høst og vinter. Det underbygger ifølge flere finanshus at utbyttet medregnet 70% utbytte vil bli høyere en Q2 selv om en stor del av flåten er bundet opp på solgte fraktrater for Q3.
Forventningene fra finanshusene før fremleggelsen av Q2 rapporten var et betydelig lavere utbytte en det Hafnia leverte. Det er også en del av forklaringen til at kursmålet ble høynet på grunn av økte forventninger av finanshusene på hva Hafnia kommer til å levere fremover.
De kan selvfølgelig ta feil, men husk at vi får 70% utbetaling ved Q3, og muligens 80% utbetaling på ettervinteren hvis gjelden reduseres til under 20%, noe som er ganske sannsynlig.
PSI- Investor
31.08.2023 kl 12:09 5571

Takk, ja enig i alt sammen igrunnen, det er kun om utbyttet for Q3 blir mer i kroner pr aksje jeg var usikker på. Men det er forsåvidt ikke så viktig heller.
Jeg tror uansett at Hafnia er et fint selskap å ha aksjer i fremover, regner med å bli med i flere år!
Utbytte på konto hver 3. måned er en glimrende ting og noe man lett venner seg til!
Hellboy
31.08.2023 kl 12:22 5579

Det er ikke nødvendigvis tredje kvartal som det snakkes om ;)

Det er flere ting, men en ting er at vintersesongen kommer, og vinterkvartalene kommer til å bli gode. Det er også det med flåtevekst. Eller manglende sådan for tank sin del. Selv om det bygges noe mer Clean enn Crude, hvor tonnasjoen kommer til å gå ned de kommende årene, er det slik at dette kommer til å påvirke ratene. Akkurat som at den enorme veksten i nye containerskip gjør at selv Maersk går dårlig. Og jeg tipper at det ikke blir så moro i MPCC når de faste kontraktene går ut og skal fornyes....

Det er i tillegg mange aspekter med lengre frakt, uten å ta det her og nå. Har ikke tid, og innlegget bør vel ikke bli for langt :D

Ser du på ratene så kommer Hafnia når vintersesongen kommer og supersyklusen i tank er i anmarsj til å gå meget bra, og utbyttene går opp. Og nå må man vel til 2027 for å få plass på verftene før man kan få nybygg som ikke alt er booket og inne i kabalen (iom at bl.a. containerskip har fylt opp verftskapasiteten).

Blir noen fine år i tank, og Hafnia er "bare" på andre plass i porteføljen min. Suverent største posten er OET ;)
Rui
31.08.2023 kl 12:41 5753

Helt enig med deg om at det ikke bare er fjerde kvartal det dreier seg om.
Som du sier er det langt flere aspekter som bygger opp om en sterk utvikling over flere år for Hafnia og tankmarkedet.
Vil bare nevne at Skov i sine presentasjoner i sommer har en oversikt som viser at flåten innenfor produkttankers vil minke de 2 neste årene. Dette skyldes at flere skip skrapes en nye bygges.
Rui
01.09.2023 kl 08:50 5458

Vedlagt har jeg lagt ved den daglige poten som forklarer en god del hvorfor Hafnia aksjen stiger, mens crude oil for tiden går dårlig. Rate utviklingen for VLCC og Suexmax er svært dårlig, mens rate utviklingen i produktankmarkedet og Hafnia er god.
Dette samsvarer godt med hva Arctic-analytiker Ole-Rikard Hammer sa nylig til Finansavisen. Aktørene i tankmarkedet er ekstremt godt posisjonert når man nå snart går inn i vinter markedet. Hammer tror produkttank markedet er der det vil ta av først.

https://1975593.fs1.hubspotusercontent-na1.net/hubfs/1975593/PDB/2023%20PDB/AUG%202023/August%2031%2c%202023.pdf


kodenavn
01.09.2023 kl 09:57 5352

TANK: SEB OPPJUSTERER KURSMÅL PÅ HAFNIA OG FRONTLINE
Oslo (Infront TDN Direkt): SEB oppjusterer sitt kursmål på Frontline til 230 kroner fra 190 kroner, mens kursmålet på Hanfia oppjusteres til 100 kroner fra 95 kroner. Kjøpsanbefaling opprettholdes på begge aksjene.

Det fremgår av en sektorrapport fra meglerhuset fredag.

"Tankmarkedene nærmer seg vinterhøysesongen med svært støttende lave lagernivåer. Raffinerimarginer nærmer seg toppnivåer "etter krigen," og produkttankratene har begynt å øke. Etterspørselen ventes å vokse betydelig i 2023 og 2024, med lav flåtevekst og vedvarende endringer i handelsrutene for råolje og produkter som resulterer i gunstige etterspørsel-/tilbudsdynamikk de neste 2-3 årene. Kjøpsanbefalingen på tvers av sektoren blir opprettholdt", skriver meglerhuset.
Rui
11.09.2023 kl 09:20 4745

Fin start på dagen i dag. Kursen på Hafnia går jevnt og trutt oppover, og i morgen får vi utbetalt utbyttet for Q2. Da blir det å reinvestere i nye Hafnia aksjer.
Alle parametere er positive, og kursen skal betydelig opp fra dagens nivå når vinteren nærmer seg.
The Godfather
11.09.2023 kl 13:18 4553

Oslo (Infront TDN Direkt): Clarksons Securities skriver i en oppdatering mandag at en prisskvis i raffinerte produkter signaliserer oppside i produkttanksektoren.

"Gitt at forrige vinter var relativt mild, kan enhver kaldere-enn-forventet vær i år ytterligere belaste kapasiteten og føre til økt etterspørsel etter raffinerte produkter. Dette vil i sin tur øke etterspørselen etter produkttankskip, både for frakt av raffinerte produkter fra Vesten til Østen, og for at lokale distribusjoner skal holde tritt med etterspørselen", skriver meglerhuset.
ibyx
12.09.2023 kl 08:39 4289

Det er aldri feil å ta gevinst! :-)

Selger aksjer for titalls millioner etter rally på 260 prosent
Hafnia-aksjen har gått som en kule de siste årene. Nå selger styremedlem aksjer for anselig sum.
https://www.finansavisen.no/shipping/2023/09/12/8035525/selger-aksjer-for-titalls-millioner-etter-rally-pa-260-prosent
NOELLE
12.09.2023 kl 08:43 4274

Alltid lurt å selge på eller i närheten av toppen.
KommersK
12.09.2023 kl 09:13 4183

Dette er jo et fantastisk råd!
ibyx
12.09.2023 kl 09:16 4279

Flere gode råd. Og de er gratis! :-)
"Markedet har alltid rett!"
Redigert 12.09.2023 kl 09:16 Du må logge inn for å svare
Rui
12.09.2023 kl 09:22 4311

Fantastisk mulighet til å kjøpe billigere Hafnia aksjer når utbyttet kommer i dag. Dette er kun en krusning på havet, og mer av psykologisk karakter en virkelighet. Slik er jo aksjemarkedet, og da gjelder det å ha langsiktige mål og benytte muligheten til å fylle på når en kan.
ibyx
12.09.2023 kl 09:34 4257

Kanskje lurt å flytte litt clean til crude? Eller olje rett og slett? Akerbp fx? 🤔
Redigert 12.09.2023 kl 09:34 Du må logge inn for å svare
Rui
12.09.2023 kl 09:34 4370

I dag må alle huske på at det er flere her inne på forumet i dag som hauser aksjen ned, kun for å reinvestere utbyttet som kommer senere i dag billigst mulig i Hafnia aksjer.
ibyx
12.09.2023 kl 09:37 4433

Det tror jeg er marginalt... Kan nok gå litt til champagne og Akerbp da! 🤣
Slettet bruker
12.09.2023 kl 09:38 4445

Jeg håpet på 3--4% minus i dag så jeg kan fylle på mere aksjer, men enn så lenge så ser det ut som markedet bryr seg ikke så mye om salget til styremedlem.
Rui
12.09.2023 kl 09:41 4580

Crude vil nok også gå bra i vinter. Hvis du tenker på Frontline hvor du som oftest er inne på forumet og poster innlegg, så må en vente til X dag som er 14 september.
ibyx
12.09.2023 kl 09:45 4571

Joda. Tenker på FRO og "halehenget" OET som forresten er kontinuerlig belemret med nesten innsidesalg. Eller kanskje ikke?
Når det gjelder Hafnia får vi se. Tenker bare at pendelen svinger litt. For ikke lenge siden var det clean som lagget mens cruderatene bullet. Nå har det vært litt motsatt en tid. Det er jo en sammenheng i prosessering og kapasitet etc her?
Rui
12.09.2023 kl 09:53 4605

For min del synes jeg den daglige omsetningen i OET ofte er for liten. Liker best lett omsettelige selskap med høyere daglig omsetning. Hender i OET at det er vanskelig å selge seg ut eller kjøpe når en selv ønsker.
Rui
12.09.2023 kl 10:04 4622

I dag er mitt tips at det er å forvente at handelen deler av dagen i Hafnia vil legge press på aksjekursen i negativ retning, men når utbyttene begynner å tikke inn på konto til eiere, vil prispresset snu og føre til økt kjøps press med tilhørende økte kurser mot slutten av dagen og i morgen. Så minn anbefaling er å reinvestere utbyttet så snart pengene er inne på konto.
KommersK
12.09.2023 kl 12:14 4607

For det første, så skrives det ikke ''hause'', men ''hausse''. For det andre, så heter ''å hausse ned'' å ''baisse'', også med to s'er. Og så skrives det ''Hafnia-aksjer''. Blir bare lei av disse evinnelige skrivefeilene...
Og så tviler sterkt jeg på at nedsnakking av Hafnia her inne vil bety noe som helst for kursutviklingen. Det er bare å se på sammenlignbare aksjer som FRO, OET og TORM. De er omtrent like mye ned i dag. Det kommer nok bedre dager utover høsten.
ibyx
12.09.2023 kl 12:42 4536

Innsidesalget koblet med en viss stagnasjon i ratene stimulerer gjerne litt flere til gevinstsikring idag. Er kanskje ikke mer mystisk?
https://twitter.com/ed_fin/status/1701498529380778031
Blir antagelig ikke så mye mer enn en hump i veien idag! :-)
Rui
12.09.2023 kl 13:13 4477

Takk for grammatisk tilbakemelding. Bare en liten replikk på ditt innlegg. Det er slett ikke forumet jeg tenker på når jeg tror kursen i dag presses ned mer en andre selskap.
Tror faktisk det er større aktører som ser fordeler med å presse prisen lavest mulig før utbytte kommer på kontoen. Vi får se om det kommer en rekyl på slutten av dagen, eller i morgen.
sverre_stang
12.09.2023 kl 13:16 4512

Apropos utbytte, skulle ikke det komme idag, den 12?
Frontman
12.09.2023 kl 13:29 4505

Kom på konto i Nordnet til morgen idag
breiflabb
12.09.2023 kl 15:11 4373

Tror du "de store" bryr sig om de tjänar 100000 hit eller dit på aktier de knappt vet att de har?
Asko
12.09.2023 kl 19:33 4167

Tiltross for et relativt stort - og overraskende innsidesalg , syns jeg Hafnia klarte seg bra i dag.
Rui
13.09.2023 kl 09:36 3891

Fin start på dagen i dag. Tydelig at flere brukte utbyttet fra Hafnia i dag og reinvesterte i Hafnia aksjer. Svært fornuftig, men må si at jeg er litt overrasket over at ikke flere kjøpte i går. Når det er sagt, så betyr det jo ikke så veldig mye. Hafnia aksjen skal jo betydelig opp utover høst og vinter.
NOELLE
13.09.2023 kl 10:47 3956

Produkttank er on fire


Ed Finley-Richardson
@ed_fin
·
1h
🇳🇴 Pareto: “The product tanker market is boiling, with LR-rates finally making a leap higher yesterday. Eco-LRs are now generating $40,000/day and more – and we are thus starting to book Q4 backlog above our full quarter estimates.”
Sydney
13.09.2023 kl 11:35 3950

Hvilke velger dere? Leser litt på Twitter av finely osv. Høyere utbytter i torm. Han mener også at Scorpio er rimeligere.

Men det er kanskje bare å laste opp det man klarer i alle sammen?
KommersK
13.09.2023 kl 12:33 3910

Ja, Hafnia-aksjen (alltid MED bindestrek) går fullstendig mot strømmen i dag når det gjelder det meste av shipping. Selvsagt et godt tegn. Det har vært noen skikkelig storkjøp. Det hjelper jo alltid på.
Er det forresten noen her inne som tror at den når 75 før nyttår? Selv tror jeg ikke det, men er eventuelt storfornøyd med 70 blank.

PS: Hafnia er den aksjen som stiger mest blant de 30 mest omsatte på Oslo Børs til nå i dag. Ikke hverdagskost.
Redigert 13.09.2023 kl 14:48 Du må logge inn for å svare
Asko
13.09.2023 kl 16:48 3740

Sikret meg 5090 nye aksjer i dag! Tror ytbytte for 3q blir nok til å dekke julebordutgiftene!
Asko
13.09.2023 kl 16:49 3814

Sorry skulle vært 500 nye aksjer,
Asko
13.09.2023 kl 17:07 3830

Mitt fokus fremover mot 3q og 4q er utbytte - aksjekursen er derfor mindre viktig!