Hafnia - Vegen fra Q3 '22 og fremover.

KommersK
HAFNIA 21.11.2022 kl 17:04 288910

Synes det er på sin plass å opprette en ny tråd for denne aksjen.

Q3 kom i morges, og brakte med seg bare gode nyheter og fremtidsutsikter. Utbyttene øker fra noen øre(ca 20) i mai, via 0,1862 USD i september, og til 0,2801 USD nå i november. Utbyttet er varslet å stige ytterlige neste år(fra og med Q4), og det meldes også om at en enda større del av overskuddet potensielt skal utbetales til eierne. Det er 50% pr i dag. Skal bli 50-80%.
Flere spår også stigende rater fremover. ABG tror de går til himmels. Selvsagt uhyre positivt for Hafnia. Det blir neppe noen mangel på godt betalte oppdrag med det første.
Diverse kursmål florerer fra meglere, og de fleste oppdaterte ligger fra midt på 70-tallet til midt på 90-tallet. Dette ser med andre ord veldig lyst ut. Kursen har steget over 220% så langt i år.
Aksjen har ikke pleid å få så mye oppmerksomhet, men i det siste, og spesielt i dag, har det kommet flere oppslag i finanspressen. Alle ubetinget positive.

Vi og Hafnia har utvilsomt en spennende tid foran oss. Jeg er fryktelig glad for at jeg fant denne primo juni. Har økt kraftig siden, og det har vært et rent kurseventyr. La oss alle håpe det fortsetter. Ingenting tyder på det motsatte.
Redigert 27.10.2023 kl 23:52 Du må logge inn for å svare
Sydney
13.09.2023 kl 19:08 7222

Sitter vi midt i smørøyet eller hva er det som skjer? Man får ganske god tid til Å snu seg rundt i shipping. Men nå virker alle pilene opp og man har fremdeles 10 kr under nav.
Rui
13.09.2023 kl 19:24 7288

Tror ikke du mener det du sier.
Regner med at du kjenner til sammenhengen mellom aksjekurs og Hafnias inntjening i dag og forventet inntjening fremover i tid.
Fremtidige lavere fraktrater gir lavere inntjening, og fører til lavere fortjeneste, som igjen vil føre til lavere aksjekurs med tilhørende lavere utbytte. Med andre ord er aksjekursen viktig for hva du kan forvente å få i utbytte i Q3 og spesielt i Q4.

Asko
13.09.2023 kl 19:56 7384

Rui: Er selvsagt enig med deg at aksjekurs og utbytte henger sammen. Til forskjell fra selskaper som aldri betaler utbytte, vil den daglige aksjekursen naturlignok få
større oppmerksomhet.
DividendYield
13.09.2023 kl 21:02 7370

Er det noen Oslo børs noterte shipping selskaper som tjener penger, men ikke betaler utbytte?
ibyx
14.09.2023 kl 12:11 7045

Klarer liksom ikke å bestemme seg for å ta det neste spranget? Er det tegn i ratene som mangler?
Asko
14.09.2023 kl 17:29 6987

Er ingen ekspert, men ser for meg teknisk motstand rundt 64.40 - 64.50


p.s.-. Hadde vel vært på plass med en ny tråd - synes denne begynner å bli vel lang!
NOELLE
14.09.2023 kl 18:57 7006

Chris Shipping 🚢🚢
@christankerfund
·
59m
Shipping Index 9/14:

- BCTI: 852 (+47) 🚀
- BDTI: 733 (+11)

Big BCTI jump!

____________

STNG kraftig opp
ibyx
15.09.2023 kl 10:27 6712

Litt nytt bygges. Men det monner ikke særlig før om et par års tid?
https://splash247.com/furetank-and-algoma-jv-takes-orderbook-to-10-product-tankers/
KommersK
15.09.2023 kl 10:29 6838

Fryktelig fint driv i dag også. Følger overhodet ikke utviklingen til OET, FRO og TORM i dag. De er alle ned i skrivende stund.
Sydney
15.09.2023 kl 10:54 6799

Motstand på nav = 73. Kanskje. Men økte rater vil vel også gi kursoppgang. Vi får se. Men ejg føler vi sitter i ett sikkert kort som gir 20% utbytte ned oppside på kurs. Finner man noe bedre pr idag?
KommersK
15.09.2023 kl 22:46 6566

Ingen stor dag for shipping over dammen i dag, men ikke så ille som resten av NYSE. De fleste peers var bare litt ned.
Nok en god uke for Hafnia. Må innrømme at jeg begynner å få litt høydeskrekk. Noen flere som har det?
Frontman
16.09.2023 kl 00:32 6694

Har du høydeskrekk på 64 hadde jeg solgt
KommersK
16.09.2023 kl 01:13 6783

Jeg har gjort det. På 65. Bestemte meg for det for lenge siden. På 65 skulle litt ut. Er opp 7-sifret på Hafnia nå, og et sted skal man ta gevinst. Får se om det blir tilbakekjøp eller ikke. Har helga å vurdere på. Eller lenger... Det har jo vært en nydelig reise. Og flotte utbytter. Men har absolutt ikke solgt alt, da. En god del igjen. Que sera, sera.
Redigert 16.09.2023 kl 01:24 Du må logge inn for å svare
Spekulant1
16.09.2023 kl 01:33 6949

Alltid fint å ta gevinst. Tok selv mye gevinst i mpc over 19 i dag. En del av det gikk til Hafnia (64,50 snitt). Tenker den er moden for 70+ utover høsten.
Redigert 16.09.2023 kl 01:39 Du må logge inn for å svare
desirata
16.09.2023 kl 04:18 7147

Ifølge Poten gikk MR 38k ned i null igår !

Markedet er usikkert og ikke dumt å ta en gevinst. Blir ikke fattig av det, heller.
KommersK
16.09.2023 kl 11:13 7050

Nei. Er såpass i pluss nå, at jeg kjenner at jeg begynner å bli defensiv. Når man har bikket millionen i pluss siden min første inntreden i juni '22 på 33-tallet, så blir man jo litt redd for at man skal miste mye av dette. Det hadde jo ikke vært særlig mye moro. Men jeg har egentlig bestemt meg for å sitte i denne til 75, dog med gradvise salg på veg oppover dit. Det er i hvert fall planen, så får vi se om man gjør endringer underveis. Man vet jo aldri hvilken veg vinden vil blåse de neste par årene, selv om man selvsagt har sine forhåpninger om videre medvind og oppgang.
Foreløpig blir det å sitte med en god del, og i tillegg trade med en bra bunke aksjer. Det har jeg for så vidt gjort lenge, men god uttelling. Moro er det også.
Asko
16.09.2023 kl 13:50 7026

Enhver tar selvsagt gevinst når det passer best. Personlig venter jeg på utbytte i 3q og 4q før jeg eventuelt tenker å ta gevinst!. Jeg har nå hoppt frem og tilbake i aksjemarkedet i mange år, så nå satser jeg på en aksje med solid utbytte i mange år fremover!
Redigert 16.09.2023 kl 13:57 Du må logge inn for å svare
Hellboy
16.09.2023 kl 14:02 7275

Vi er alle forskjellige.

Selv har jeg bygd opp en god utbytteportefølje, inklusive Hafnia.

Har ingen planer om å ta gevinst. Men bruker ikke nødvendigvis utbyttene i samme selskap ;) Det er utbyttene jeg benytter til å justere sammensetningen av porteføljen.

Funker i alle fall for meg, og husk nå at tank, både Clean og Crude, står foran en supersyklus som skal vare noen år. På to siffer i aksjekursen er det ingen grunn til å få høydeskrekk
ks1977
17.09.2023 kl 08:18 6862

desirata siktet nok til den daglige rapporten fra Poten&Partners (lenke i bunn) som viser ratene for EN (vanlig) rute pr skipsklasse (er vel modern non-scrubber tror jeg). Siste rapport viste at raten for MR38 (for USG-UKC) var 0 (MR37 for UKC-USAC var dog 18 800)

Denne MR38-raten har jo et langt lavere snitt for året enn øvrige rater med et snitt på 11 700. For sine MRer oppnådde Hafnia 34 223 i Q1 og 30 954 i Q2.

Med andre ord så er rapporten fra Poten, om dog sikkert korrekt, mer misvisende enn veiledende. Jeg bruker den kun for å se utviklingen/retningen på ratene

https://1975593.fs1.hubspotusercontent-na1.net/hubfs/1975593/PDB/2023%20PDB/SEPT%202023/September%2015%202023.pdf?utm_campaign=Poten%20Daily%20Briefing&utm_medium=email&_hsmi=274449466&_hsenc=p2ANqtz-_rzoq0cY32PAUQ7F0GKMzlFr775FC45GTBlliGNTaPfAkH67_hJiDi3YPvxjJJwdu6Z03yTYlA7QHDU6Mg2K4TBZ5tiA&utm_content=274449466&utm_source=hs_email
infront
17.09.2023 kl 09:04 6849

ks1977 er grundig.Tusen takk..
Sydney
17.09.2023 kl 18:49 6611

Da må det vel ha vært 0 slutninger? Ingen seiler jo for 0.??
ks1977
17.09.2023 kl 19:04 6760

Ratene for VLCCer var kraftig negativ "forleden"...

Jeg kan ikke alle detaljene her, men forenklet kan man si at negative rater betyr at man ikke får fullt ut betalt for kostnadene med å ta reisa - det kan dog være bedre å ta litt betalt, dersom man uansett skal samme vei, i stedet for å seile tomt.

En av svakhetene med oversikten over disse ratene til Poten&Partners er at de ikke dekker alle ruter, kun en (pr klasse) så selv om en rute kanskje er dårlig så trenger ikke det å gi et korrekt bilde for øvrige ruter.

En annen ting er at det ikke er gitt at Hafnia får så dårlige rater selv om de seiler samme distanse på samme dag... (da VLCCene var negative så var det ikke alle som tapte penger på de rutene - de gamle glupske damene slet og fikk ikke dekket drivstoffkostnadene fullt ut, men de nyere drivstoffgjerrige damene klarte seg greit)
Hellboy
17.09.2023 kl 19:22 6789

Nå har jo ikke Hafnia en eneste VLCC.... Største skipene de har er LR2 som tilsvarer en Aframax. Så VLCC-ratene er relevante for OET og FRO, men ikke Hafnia.

Og så er det jo div tillegg uansett skipsklasse for ECO-skip, scrubber etc.

Men overrasket over at du trekker frem VLCC-rater på en Hafnia-tråd ks1977.
ibyx
17.09.2023 kl 21:06 6949

Stort nok til å senke cleanrater? Stort nok til å øke prisen på produkt?
https://www.hellenicshippingnews.com/russia-considers-temporary-fuel-export-ban-due-to-domestic-crunch-tass/
Hellboy
17.09.2023 kl 22:27 6882

Det øker vel heller fraktratene. Eneste ledige raffinerikapasitet er vel Kina. Så mer tonnevis. Ergo bra for ratene og Hafnia
Hellboy
18.09.2023 kl 10:06 6615

I dag er PAS inne på det samme jeg skrev i går, om at tonnemil øker om russland innfører eksportforbud iom at det er Kina som er reservekapasiteten i raffinering....

Product tankers: Russia said to consider holding back on CPP exports
• According to Russian news agency Tass, the Russian government could
consider a suspension of its refined product exports. This came after meetings
between deputy prime minister Alexander Novak and government officials as
well as private companies on Friday. Two options are considered to ‘stabilize
domestic fuel prices’, 1) a complete ban or 2) an export duty of USD 250/ton
• Russia continues to export ~1.5mbd of refined products, unchanged vs. a year
ago. Back then ~75 – 80% went to Europe, vs. 30% now (and most of that to
Turkey). Africa, Asia, South America and the Middle East are taking increasing
quantities of these products, that mostly comprise diesel and naphtha
• Clearly, with Russia still being 6-7-8% of the total seaborne products market,
any suspension of exports here would have a big impact. However – with crack
spreads where they are – it would also have a massive impact on prices – and
further deplete already depleted inventories… The market is increasingly
starting to expect significant volumes of Chinese products (especially diesel),
and with product tanker rates already very strong we are in for an exciting Q4
Slettet bruker
18.09.2023 kl 10:11 6721

LR2-minus 0,7% i dag
LR1-pluss 0.1%
MR-pluss 12,6%
Pegasus 1884
18.09.2023 kl 10:31 6832

Jeg har ikke en detaljert kunnskap om sammensetning av Hafnias flåte og hvilke arter (LR1,LR2,MR osv) som det er viktig å følge med på. Jeg følger derfor Baltic clean tanker index, for å få en samlet oversikt over ratutvikling. Hvor relevant er denne indexen for Hafnia?
NOELLE
18.09.2023 kl 11:30 6740

Solgt Hafnia og AKerBP. Inn i Okeanis . Det var nok meget lurt!
Hellboy
18.09.2023 kl 12:15 6878

Tja, personlig sitter jeg i alle 3.

Mest i OET, og så er Hafnia på 3. plass i porteføljen og AkerBP på plassen bak, dvs 4.

Ingen planer om å ta hverken en "Finnes" eller "Flem", vet jo knapt hvor den der salgsknappen er :D Så for meg er det "bare" å sitte stille og hanke inn utbytter til reinvestering. Og reinvesteringen skjer ikke nødvendigvis i samme selskap som betaler utbyttet. Uansett, så gir alle 3 (og noen andre) pene utbytter.
Rui
18.09.2023 kl 13:04 7031

Veldig bra at MR flåten stiger så mye. Hafnia flåten består av 214 skip. 79 av skipene er i MR klassen og utgjør 37%. 51 skip i LR1(24%) og 14 skip LR2(6,5%).
Resterende andel av flåten omfatter Handy, Chemical og specialized.

Sydney
18.09.2023 kl 13:54 6965

Hvordan var regnestykket for utbytte i q2?

Hva estimerer dere for q3?
Redigert 18.09.2023 kl 13:55 Du må logge inn for å svare
ks1977
18.09.2023 kl 18:16 6776

Jeg nevnte at VLCC-ratene hadde vært negative siden Sydney skrev ("spurte") at ingen seiler for 0 (som var MR-raten, men det kunne jo likeså fort vært svakt negativ).

Mulig det var dumt av meg (forvirrende for evt. nye i Hafnia) å nevne VLCC - det er jo til og med feil segment, men tanken var bare å vise at ratene faktisk kan være så ille som (og verre enn) 0.

Hafnias moderne flåte tilsier også at Hafnia får en del mer enn de offisielle ratene, selv om de evt skulle seile samme rute. Skulle kanskje utbrodert mer på det, for selv om de "offisielle" ratene for MR var 0 så er det ingen grunn til å tro at Hafnia får så lave rater.
KommersK
19.09.2023 kl 08:59 6358

Peers i USA i går: INSW + 4,1%, ASC - 0,32%, STNG +2,65%, TRMD +3% (+1,42% i DK), FRO +3,18% og Euronav +4,02. Godt driv.
KommersK
19.09.2023 kl 19:22 6271

https://www.finansavisen.no/finans/2023/09/19/8037396/borsrakett-sikrer-nye-milliarder?internal_source=sistenytt

Vet ikke helt hva dette vil ha å si for kursen, men det er i hvert fall positivt vinklet.
Er forresten fullastet i Hafnia igjen. Men nå er det mye trading. Har som sagt litt høydeskrekk. Det gjelder også for OSE generelt. Har i hele år påstått at OSE skulle til 1300 i løpet av året, og nå er vi der allerede. Når det er sagt, så tror jeg jo fremdeles at Hafnia skal til minst 75, så jeg får i hvert fall henge med til da.

PS: Endte i dag på ATH (igjen), hvis man regner inn de gullkantede utbyttene...
Redigert 19.09.2023 kl 19:31 Du må logge inn for å svare
Rui
19.09.2023 kl 20:38 6277

Refinansiering av låne fasiliteter er normalt og gjøre, og alltid lurt når pengekassen er full og fremtidsutsiktene er gode.
Det gir Hafnia de beste betingelser og stor forutsigbarhet til 2029. Det styrker selskapet og deres image, noe som også er positivt sett opp mot videre kursutvikling.
Det som også er viktig er at det knyttes opp mot bærekrafts mål. I kommende år iht. internasjonale avtaler vil alle rederier måtte følge nye og strengere regler.
Som du påpeker synes også jeg at det for tiden er svært stor trading aktivitet, men kursen stiger jo jevnt og trutt uke for uke. Tenker vi når 70,-kr i løpet av september.
Det blir en fin reise utover høst og vinter, og Q3 vil jo gi 70% utbetaling mot 60% i Q2, tenker vi passerer 3,oo,-Kr ved neste kvartalsutbetaling.
Sydney
19.09.2023 kl 20:56 6327

Hvordan regner du for at du tror det blir 3 kr?
sverre_stang
19.09.2023 kl 22:45 6282

Produkttankrederiet Hafnia melder tirsdag ettermiddag at de har signert en låneavtale med en ramme på 3,3 milliarder.
Spekulant1
20.09.2023 kl 01:01 6274

70 er nok innen rekkevidde rimelig raskt. Skov er klar på at det ikke er mulig å bestille nye produkttank skip før 2026, og pga ventet avtagende oppdragsmengde om 15 år ish er det heller ikke sikkert det kommer så mange nye bestillinger. Det er nøkkelen, og en spesiell situasjon. Stor oppdragsmengde er ventet de nærmeste årene, og få nye dyre skips bestillinger fra 2026.
Redigert 20.09.2023 kl 06:43 Du må logge inn for å svare