Tråden er privat, og bare inviterte kan svare
Hafnia - Vegen fra Q3 '22 og fremover.
Synes det er på sin plass å opprette en ny tråd for denne aksjen.
Q3 kom i morges, og brakte med seg bare gode nyheter og fremtidsutsikter. Utbyttene øker fra noen øre(ca 20) i mai, via 0,1862 USD i september, og til 0,2801 USD nå i november. Utbyttet er varslet å stige ytterlige neste år(fra og med Q4), og det meldes også om at en enda større del av overskuddet potensielt skal utbetales til eierne. Det er 50% pr i dag. Skal bli 50-80%.
Flere spår også stigende rater fremover. ABG tror de går til himmels. Selvsagt uhyre positivt for Hafnia. Det blir neppe noen mangel på godt betalte oppdrag med det første.
Diverse kursmål florerer fra meglere, og de fleste oppdaterte ligger fra midt på 70-tallet til midt på 90-tallet. Dette ser med andre ord veldig lyst ut. Kursen har steget over 220% så langt i år.
Aksjen har ikke pleid å få så mye oppmerksomhet, men i det siste, og spesielt i dag, har det kommet flere oppslag i finanspressen. Alle ubetinget positive.
Vi og Hafnia har utvilsomt en spennende tid foran oss. Jeg er fryktelig glad for at jeg fant denne primo juni. Har økt kraftig siden, og det har vært et rent kurseventyr. La oss alle håpe det fortsetter. Ingenting tyder på det motsatte.
Q3 kom i morges, og brakte med seg bare gode nyheter og fremtidsutsikter. Utbyttene øker fra noen øre(ca 20) i mai, via 0,1862 USD i september, og til 0,2801 USD nå i november. Utbyttet er varslet å stige ytterlige neste år(fra og med Q4), og det meldes også om at en enda større del av overskuddet potensielt skal utbetales til eierne. Det er 50% pr i dag. Skal bli 50-80%.
Flere spår også stigende rater fremover. ABG tror de går til himmels. Selvsagt uhyre positivt for Hafnia. Det blir neppe noen mangel på godt betalte oppdrag med det første.
Diverse kursmål florerer fra meglere, og de fleste oppdaterte ligger fra midt på 70-tallet til midt på 90-tallet. Dette ser med andre ord veldig lyst ut. Kursen har steget over 220% så langt i år.
Aksjen har ikke pleid å få så mye oppmerksomhet, men i det siste, og spesielt i dag, har det kommet flere oppslag i finanspressen. Alle ubetinget positive.
Vi og Hafnia har utvilsomt en spennende tid foran oss. Jeg er fryktelig glad for at jeg fant denne primo juni. Har økt kraftig siden, og det har vært et rent kurseventyr. La oss alle håpe det fortsetter. Ingenting tyder på det motsatte.
Redigert 27.10.2023 kl 23:52
Du må logge inn for å svare
KommersK
15.09.2023 kl 22:46
6704
Ingen stor dag for shipping over dammen i dag, men ikke så ille som resten av NYSE. De fleste peers var bare litt ned.
Nok en god uke for Hafnia. Må innrømme at jeg begynner å få litt høydeskrekk. Noen flere som har det?
Nok en god uke for Hafnia. Må innrømme at jeg begynner å få litt høydeskrekk. Noen flere som har det?
KommersK
16.09.2023 kl 01:13
6921
Jeg har gjort det. På 65. Bestemte meg for det for lenge siden. På 65 skulle litt ut. Er opp 7-sifret på Hafnia nå, og et sted skal man ta gevinst. Får se om det blir tilbakekjøp eller ikke. Har helga å vurdere på. Eller lenger... Det har jo vært en nydelig reise. Og flotte utbytter. Men har absolutt ikke solgt alt, da. En god del igjen. Que sera, sera.
Redigert 16.09.2023 kl 01:24
Du må logge inn for å svare
Spekulant1
16.09.2023 kl 01:33
7087
Alltid fint å ta gevinst. Tok selv mye gevinst i mpc over 19 i dag. En del av det gikk til Hafnia (64,50 snitt). Tenker den er moden for 70+ utover høsten.
Redigert 16.09.2023 kl 01:39
Du må logge inn for å svare
desirata
16.09.2023 kl 04:18
7285
Ifølge Poten gikk MR 38k ned i null igår !
Markedet er usikkert og ikke dumt å ta en gevinst. Blir ikke fattig av det, heller.
Markedet er usikkert og ikke dumt å ta en gevinst. Blir ikke fattig av det, heller.
KommersK
16.09.2023 kl 11:13
7178
Nei. Er såpass i pluss nå, at jeg kjenner at jeg begynner å bli defensiv. Når man har bikket millionen i pluss siden min første inntreden i juni '22 på 33-tallet, så blir man jo litt redd for at man skal miste mye av dette. Det hadde jo ikke vært særlig mye moro. Men jeg har egentlig bestemt meg for å sitte i denne til 75, dog med gradvise salg på veg oppover dit. Det er i hvert fall planen, så får vi se om man gjør endringer underveis. Man vet jo aldri hvilken veg vinden vil blåse de neste par årene, selv om man selvsagt har sine forhåpninger om videre medvind og oppgang.
Foreløpig blir det å sitte med en god del, og i tillegg trade med en bra bunke aksjer. Det har jeg for så vidt gjort lenge, men god uttelling. Moro er det også.
Foreløpig blir det å sitte med en god del, og i tillegg trade med en bra bunke aksjer. Det har jeg for så vidt gjort lenge, men god uttelling. Moro er det også.
Asko
16.09.2023 kl 13:50
7154
Enhver tar selvsagt gevinst når det passer best. Personlig venter jeg på utbytte i 3q og 4q før jeg eventuelt tenker å ta gevinst!. Jeg har nå hoppt frem og tilbake i aksjemarkedet i mange år, så nå satser jeg på en aksje med solid utbytte i mange år fremover!
Redigert 16.09.2023 kl 13:57
Du må logge inn for å svare
Hellboy
16.09.2023 kl 14:02
7403
Vi er alle forskjellige.
Selv har jeg bygd opp en god utbytteportefølje, inklusive Hafnia.
Har ingen planer om å ta gevinst. Men bruker ikke nødvendigvis utbyttene i samme selskap ;) Det er utbyttene jeg benytter til å justere sammensetningen av porteføljen.
Funker i alle fall for meg, og husk nå at tank, både Clean og Crude, står foran en supersyklus som skal vare noen år. På to siffer i aksjekursen er det ingen grunn til å få høydeskrekk
Selv har jeg bygd opp en god utbytteportefølje, inklusive Hafnia.
Har ingen planer om å ta gevinst. Men bruker ikke nødvendigvis utbyttene i samme selskap ;) Det er utbyttene jeg benytter til å justere sammensetningen av porteføljen.
Funker i alle fall for meg, og husk nå at tank, både Clean og Crude, står foran en supersyklus som skal vare noen år. På to siffer i aksjekursen er det ingen grunn til å få høydeskrekk
ks1977
17.09.2023 kl 08:18
6990
desirata siktet nok til den daglige rapporten fra Poten&Partners (lenke i bunn) som viser ratene for EN (vanlig) rute pr skipsklasse (er vel modern non-scrubber tror jeg). Siste rapport viste at raten for MR38 (for USG-UKC) var 0 (MR37 for UKC-USAC var dog 18 800)
Denne MR38-raten har jo et langt lavere snitt for året enn øvrige rater med et snitt på 11 700. For sine MRer oppnådde Hafnia 34 223 i Q1 og 30 954 i Q2.
Med andre ord så er rapporten fra Poten, om dog sikkert korrekt, mer misvisende enn veiledende. Jeg bruker den kun for å se utviklingen/retningen på ratene
https://1975593.fs1.hubspotusercontent-na1.net/hubfs/1975593/PDB/2023%20PDB/SEPT%202023/September%2015%202023.pdf?utm_campaign=Poten%20Daily%20Briefing&utm_medium=email&_hsmi=274449466&_hsenc=p2ANqtz-_rzoq0cY32PAUQ7F0GKMzlFr775FC45GTBlliGNTaPfAkH67_hJiDi3YPvxjJJwdu6Z03yTYlA7QHDU6Mg2K4TBZ5tiA&utm_content=274449466&utm_source=hs_email
Denne MR38-raten har jo et langt lavere snitt for året enn øvrige rater med et snitt på 11 700. For sine MRer oppnådde Hafnia 34 223 i Q1 og 30 954 i Q2.
Med andre ord så er rapporten fra Poten, om dog sikkert korrekt, mer misvisende enn veiledende. Jeg bruker den kun for å se utviklingen/retningen på ratene
https://1975593.fs1.hubspotusercontent-na1.net/hubfs/1975593/PDB/2023%20PDB/SEPT%202023/September%2015%202023.pdf?utm_campaign=Poten%20Daily%20Briefing&utm_medium=email&_hsmi=274449466&_hsenc=p2ANqtz-_rzoq0cY32PAUQ7F0GKMzlFr775FC45GTBlliGNTaPfAkH67_hJiDi3YPvxjJJwdu6Z03yTYlA7QHDU6Mg2K4TBZ5tiA&utm_content=274449466&utm_source=hs_email
ks1977
17.09.2023 kl 19:04
6888
Ratene for VLCCer var kraftig negativ "forleden"...
Jeg kan ikke alle detaljene her, men forenklet kan man si at negative rater betyr at man ikke får fullt ut betalt for kostnadene med å ta reisa - det kan dog være bedre å ta litt betalt, dersom man uansett skal samme vei, i stedet for å seile tomt.
En av svakhetene med oversikten over disse ratene til Poten&Partners er at de ikke dekker alle ruter, kun en (pr klasse) så selv om en rute kanskje er dårlig så trenger ikke det å gi et korrekt bilde for øvrige ruter.
En annen ting er at det ikke er gitt at Hafnia får så dårlige rater selv om de seiler samme distanse på samme dag... (da VLCCene var negative så var det ikke alle som tapte penger på de rutene - de gamle glupske damene slet og fikk ikke dekket drivstoffkostnadene fullt ut, men de nyere drivstoffgjerrige damene klarte seg greit)
Jeg kan ikke alle detaljene her, men forenklet kan man si at negative rater betyr at man ikke får fullt ut betalt for kostnadene med å ta reisa - det kan dog være bedre å ta litt betalt, dersom man uansett skal samme vei, i stedet for å seile tomt.
En av svakhetene med oversikten over disse ratene til Poten&Partners er at de ikke dekker alle ruter, kun en (pr klasse) så selv om en rute kanskje er dårlig så trenger ikke det å gi et korrekt bilde for øvrige ruter.
En annen ting er at det ikke er gitt at Hafnia får så dårlige rater selv om de seiler samme distanse på samme dag... (da VLCCene var negative så var det ikke alle som tapte penger på de rutene - de gamle glupske damene slet og fikk ikke dekket drivstoffkostnadene fullt ut, men de nyere drivstoffgjerrige damene klarte seg greit)
Hellboy
17.09.2023 kl 19:22
6917
Nå har jo ikke Hafnia en eneste VLCC.... Største skipene de har er LR2 som tilsvarer en Aframax. Så VLCC-ratene er relevante for OET og FRO, men ikke Hafnia.
Og så er det jo div tillegg uansett skipsklasse for ECO-skip, scrubber etc.
Men overrasket over at du trekker frem VLCC-rater på en Hafnia-tråd ks1977.
Og så er det jo div tillegg uansett skipsklasse for ECO-skip, scrubber etc.
Men overrasket over at du trekker frem VLCC-rater på en Hafnia-tråd ks1977.
ibyx
17.09.2023 kl 21:06
7077
Stort nok til å senke cleanrater? Stort nok til å øke prisen på produkt?
https://www.hellenicshippingnews.com/russia-considers-temporary-fuel-export-ban-due-to-domestic-crunch-tass/
https://www.hellenicshippingnews.com/russia-considers-temporary-fuel-export-ban-due-to-domestic-crunch-tass/
Hellboy
17.09.2023 kl 22:27
7010
Det øker vel heller fraktratene. Eneste ledige raffinerikapasitet er vel Kina. Så mer tonnevis. Ergo bra for ratene og Hafnia
Hellboy
18.09.2023 kl 10:06
6743
I dag er PAS inne på det samme jeg skrev i går, om at tonnemil øker om russland innfører eksportforbud iom at det er Kina som er reservekapasiteten i raffinering....
Product tankers: Russia said to consider holding back on CPP exports
• According to Russian news agency Tass, the Russian government could
consider a suspension of its refined product exports. This came after meetings
between deputy prime minister Alexander Novak and government officials as
well as private companies on Friday. Two options are considered to ‘stabilize
domestic fuel prices’, 1) a complete ban or 2) an export duty of USD 250/ton
• Russia continues to export ~1.5mbd of refined products, unchanged vs. a year
ago. Back then ~75 – 80% went to Europe, vs. 30% now (and most of that to
Turkey). Africa, Asia, South America and the Middle East are taking increasing
quantities of these products, that mostly comprise diesel and naphtha
• Clearly, with Russia still being 6-7-8% of the total seaborne products market,
any suspension of exports here would have a big impact. However – with crack
spreads where they are – it would also have a massive impact on prices – and
further deplete already depleted inventories… The market is increasingly
starting to expect significant volumes of Chinese products (especially diesel),
and with product tanker rates already very strong we are in for an exciting Q4
Product tankers: Russia said to consider holding back on CPP exports
• According to Russian news agency Tass, the Russian government could
consider a suspension of its refined product exports. This came after meetings
between deputy prime minister Alexander Novak and government officials as
well as private companies on Friday. Two options are considered to ‘stabilize
domestic fuel prices’, 1) a complete ban or 2) an export duty of USD 250/ton
• Russia continues to export ~1.5mbd of refined products, unchanged vs. a year
ago. Back then ~75 – 80% went to Europe, vs. 30% now (and most of that to
Turkey). Africa, Asia, South America and the Middle East are taking increasing
quantities of these products, that mostly comprise diesel and naphtha
• Clearly, with Russia still being 6-7-8% of the total seaborne products market,
any suspension of exports here would have a big impact. However – with crack
spreads where they are – it would also have a massive impact on prices – and
further deplete already depleted inventories… The market is increasingly
starting to expect significant volumes of Chinese products (especially diesel),
and with product tanker rates already very strong we are in for an exciting Q4
LR2-minus 0,7% i dag
LR1-pluss 0.1%
MR-pluss 12,6%
LR1-pluss 0.1%
MR-pluss 12,6%
Pegasus 1884
18.09.2023 kl 10:31
6960
Jeg har ikke en detaljert kunnskap om sammensetning av Hafnias flåte og hvilke arter (LR1,LR2,MR osv) som det er viktig å følge med på. Jeg følger derfor Baltic clean tanker index, for å få en samlet oversikt over ratutvikling. Hvor relevant er denne indexen for Hafnia?
Hellboy
18.09.2023 kl 12:15
7006
Tja, personlig sitter jeg i alle 3.
Mest i OET, og så er Hafnia på 3. plass i porteføljen og AkerBP på plassen bak, dvs 4.
Ingen planer om å ta hverken en "Finnes" eller "Flem", vet jo knapt hvor den der salgsknappen er :D Så for meg er det "bare" å sitte stille og hanke inn utbytter til reinvestering. Og reinvesteringen skjer ikke nødvendigvis i samme selskap som betaler utbyttet. Uansett, så gir alle 3 (og noen andre) pene utbytter.
Mest i OET, og så er Hafnia på 3. plass i porteføljen og AkerBP på plassen bak, dvs 4.
Ingen planer om å ta hverken en "Finnes" eller "Flem", vet jo knapt hvor den der salgsknappen er :D Så for meg er det "bare" å sitte stille og hanke inn utbytter til reinvestering. Og reinvesteringen skjer ikke nødvendigvis i samme selskap som betaler utbyttet. Uansett, så gir alle 3 (og noen andre) pene utbytter.
Rui
18.09.2023 kl 13:04
7159
Slettet brukerskrev LR2-minus 0,7% i dag LR1-pluss 0.1% MR-pluss 12,6%
Veldig bra at MR flåten stiger så mye. Hafnia flåten består av 214 skip. 79 av skipene er i MR klassen og utgjør 37%. 51 skip i LR1(24%) og 14 skip LR2(6,5%).
Resterende andel av flåten omfatter Handy, Chemical og specialized.
Resterende andel av flåten omfatter Handy, Chemical og specialized.
Sydney
18.09.2023 kl 13:54
7093
Hvordan var regnestykket for utbytte i q2?
Hva estimerer dere for q3?
Hva estimerer dere for q3?
Redigert 18.09.2023 kl 13:55
Du må logge inn for å svare
ks1977
18.09.2023 kl 18:16
6904
Jeg nevnte at VLCC-ratene hadde vært negative siden Sydney skrev ("spurte") at ingen seiler for 0 (som var MR-raten, men det kunne jo likeså fort vært svakt negativ).
Mulig det var dumt av meg (forvirrende for evt. nye i Hafnia) å nevne VLCC - det er jo til og med feil segment, men tanken var bare å vise at ratene faktisk kan være så ille som (og verre enn) 0.
Hafnias moderne flåte tilsier også at Hafnia får en del mer enn de offisielle ratene, selv om de evt skulle seile samme rute. Skulle kanskje utbrodert mer på det, for selv om de "offisielle" ratene for MR var 0 så er det ingen grunn til å tro at Hafnia får så lave rater.
Mulig det var dumt av meg (forvirrende for evt. nye i Hafnia) å nevne VLCC - det er jo til og med feil segment, men tanken var bare å vise at ratene faktisk kan være så ille som (og verre enn) 0.
Hafnias moderne flåte tilsier også at Hafnia får en del mer enn de offisielle ratene, selv om de evt skulle seile samme rute. Skulle kanskje utbrodert mer på det, for selv om de "offisielle" ratene for MR var 0 så er det ingen grunn til å tro at Hafnia får så lave rater.
KommersK
19.09.2023 kl 08:59
6486
Peers i USA i går: INSW + 4,1%, ASC - 0,32%, STNG +2,65%, TRMD +3% (+1,42% i DK), FRO +3,18% og Euronav +4,02. Godt driv.
KommersK
19.09.2023 kl 19:22
6379
https://www.finansavisen.no/finans/2023/09/19/8037396/borsrakett-sikrer-nye-milliarder?internal_source=sistenytt
Vet ikke helt hva dette vil ha å si for kursen, men det er i hvert fall positivt vinklet.
Er forresten fullastet i Hafnia igjen. Men nå er det mye trading. Har som sagt litt høydeskrekk. Det gjelder også for OSE generelt. Har i hele år påstått at OSE skulle til 1300 i løpet av året, og nå er vi der allerede. Når det er sagt, så tror jeg jo fremdeles at Hafnia skal til minst 75, så jeg får i hvert fall henge med til da.
PS: Endte i dag på ATH (igjen), hvis man regner inn de gullkantede utbyttene...
Vet ikke helt hva dette vil ha å si for kursen, men det er i hvert fall positivt vinklet.
Er forresten fullastet i Hafnia igjen. Men nå er det mye trading. Har som sagt litt høydeskrekk. Det gjelder også for OSE generelt. Har i hele år påstått at OSE skulle til 1300 i løpet av året, og nå er vi der allerede. Når det er sagt, så tror jeg jo fremdeles at Hafnia skal til minst 75, så jeg får i hvert fall henge med til da.
PS: Endte i dag på ATH (igjen), hvis man regner inn de gullkantede utbyttene...
Redigert 19.09.2023 kl 19:31
Du må logge inn for å svare
Rui
19.09.2023 kl 20:38
6385
Refinansiering av låne fasiliteter er normalt og gjøre, og alltid lurt når pengekassen er full og fremtidsutsiktene er gode.
Det gir Hafnia de beste betingelser og stor forutsigbarhet til 2029. Det styrker selskapet og deres image, noe som også er positivt sett opp mot videre kursutvikling.
Det som også er viktig er at det knyttes opp mot bærekrafts mål. I kommende år iht. internasjonale avtaler vil alle rederier måtte følge nye og strengere regler.
Som du påpeker synes også jeg at det for tiden er svært stor trading aktivitet, men kursen stiger jo jevnt og trutt uke for uke. Tenker vi når 70,-kr i løpet av september.
Det blir en fin reise utover høst og vinter, og Q3 vil jo gi 70% utbetaling mot 60% i Q2, tenker vi passerer 3,oo,-Kr ved neste kvartalsutbetaling.
Det gir Hafnia de beste betingelser og stor forutsigbarhet til 2029. Det styrker selskapet og deres image, noe som også er positivt sett opp mot videre kursutvikling.
Det som også er viktig er at det knyttes opp mot bærekrafts mål. I kommende år iht. internasjonale avtaler vil alle rederier måtte følge nye og strengere regler.
Som du påpeker synes også jeg at det for tiden er svært stor trading aktivitet, men kursen stiger jo jevnt og trutt uke for uke. Tenker vi når 70,-kr i løpet av september.
Det blir en fin reise utover høst og vinter, og Q3 vil jo gi 70% utbetaling mot 60% i Q2, tenker vi passerer 3,oo,-Kr ved neste kvartalsutbetaling.
sverre_stang
19.09.2023 kl 22:45
6390
Produkttankrederiet Hafnia melder tirsdag ettermiddag at de har signert en låneavtale med en ramme på 3,3 milliarder.
Spekulant1
20.09.2023 kl 01:01
6382
70 er nok innen rekkevidde rimelig raskt. Skov er klar på at det ikke er mulig å bestille nye produkttank skip før 2026, og pga ventet avtagende oppdragsmengde om 15 år ish er det heller ikke sikkert det kommer så mange nye bestillinger. Det er nøkkelen, og en spesiell situasjon. Stor oppdragsmengde er ventet de nærmeste årene, og få nye dyre skips bestillinger fra 2026.
Redigert 20.09.2023 kl 06:43
Du må logge inn for å svare
desirata
20.09.2023 kl 03:54
12292
Det ser bra ut for product tank, men hugs på at det allerede er bestilt nesten hundre product tankskip iår med levering 2024+25. Total 10 mil tdw. Mange av disse er opsjoner som er benyttet.
Ordreboken er der iom ingen / få skraper skip.
Ordreboken er der iom ingen / få skraper skip.
Rui
20.09.2023 kl 09:15
12115
Dette er helt ny og feil informasjon, og helt i utakt med hva alle finanshus og CEO i Hafnia uttaler.
Understående er hva CEO Skov ganske nylig sa om nye skip på markedet i 2024.
Iht. CEO Skov i Hafnia er realiteten at det i 2024 vil bli en faktisk skips reduksjon, da det skrapes mer en det kommer nye skip på markedet.
Alle finanshus og kjennere til markedet sier at først i slutten av 2026 vil det monne med nybygg i markedet.
Understående er hva CEO Skov ganske nylig sa om nye skip på markedet i 2024.
Iht. CEO Skov i Hafnia er realiteten at det i 2024 vil bli en faktisk skips reduksjon, da det skrapes mer en det kommer nye skip på markedet.
Alle finanshus og kjennere til markedet sier at først i slutten av 2026 vil det monne med nybygg i markedet.
infront
20.09.2023 kl 16:20
11860
Ikke helt korrekt det som skrives over. Tilførsel av nye skip i 2024 er "lav".
DividendYield
20.09.2023 kl 17:59
11804
Ikke sikker på når det leveres, det er vel over flere år, men mener ordreboken er rundt 10% nå.
kodenavn
20.09.2023 kl 18:18
11862
Ordreboken er nå 8-9 % av flåten. Mye av dette er satt i ordre de siste mndr, og har levering fra 2025 og utover.
Halvparten av ordreboken er LR2 (Aframax) som kommer til å gå i dirty og ikke i clean, så ordreboken i clean er fremdeles veldig liten, spesielt når man tar med at de nye rutene som Russia/Ukraina-krigen har medført, fører til betydelig økte tonnmil-distanser.
Også viktig å huske at 38 % av flåten er over 15 år.
Så ordreboken fremover vil ikke engang tilsvare scrappingen som kommer.
Så det er bare å sitte å nyte oppgangen som kommer i tank og product.
Halvparten av ordreboken er LR2 (Aframax) som kommer til å gå i dirty og ikke i clean, så ordreboken i clean er fremdeles veldig liten, spesielt når man tar med at de nye rutene som Russia/Ukraina-krigen har medført, fører til betydelig økte tonnmil-distanser.
Også viktig å huske at 38 % av flåten er over 15 år.
Så ordreboken fremover vil ikke engang tilsvare scrappingen som kommer.
Så det er bare å sitte å nyte oppgangen som kommer i tank og product.
Redigert 20.09.2023 kl 18:19
Du må logge inn for å svare
longterm
21.09.2023 kl 10:03
11414
Andreas Sohmen-Pao åpner for å børsnotere flere av gruppens selskaper i New York - deriblant Hafnia
https://www.finansavisen.no/finans/2023/09/20/8037567/new-york-borsen-neste-for-sohmen-pao
https://www.finansavisen.no/finans/2023/09/20/8037567/new-york-borsen-neste-for-sohmen-pao
KommersK
21.09.2023 kl 13:22
11268
Noen som har noen formening om hva tank- eller shipping-aksjer ligger på i USA kontra Norge når det gjelder P/E?
Ser at det sies at peers på USA-børsen er verdsatt 50% høyere enn dem som er notert kun på OSE. Hvis man mener i forhold til verdier eller P/E, så er jo USA-notering gull verdt!
Ser at det sies at peers på USA-børsen er verdsatt 50% høyere enn dem som er notert kun på OSE. Hvis man mener i forhold til verdier eller P/E, så er jo USA-notering gull verdt!
Redigert 21.09.2023 kl 13:33
Du må logge inn for å svare
Hvordan vil Hafnia påvirkes av exportforbudet av diesel ifra Russland tro ?
Rui
21.09.2023 kl 23:31
10965
Slettet brukerskrev Hvordan vil Hafnia påvirkes av exportforbudet av diesel ifra Russland tro ?
Tenker det er positivt for Hafnia. Russiske oljeprodukter er jo i hovedsak boikottet av EU og andre vestlige land.
Transporten av Russiske raffinerte oljeprodukter har delvis blitt utført av deres egen skygge flåte som er boikottet av vesten, og vestlige forsikringsselskaper. Bortfallet må erstattes, og da må det fraktes over lengre avstander som fra Asia og USA med skip som ikke er boikottet. Det mener jeg vil bety mer frakt for vestlige rederier, og mer Tonne mil som igjen er positivt for fraktrater.
Transporten av Russiske raffinerte oljeprodukter har delvis blitt utført av deres egen skygge flåte som er boikottet av vesten, og vestlige forsikringsselskaper. Bortfallet må erstattes, og da må det fraktes over lengre avstander som fra Asia og USA med skip som ikke er boikottet. Det mener jeg vil bety mer frakt for vestlige rederier, og mer Tonne mil som igjen er positivt for fraktrater.
Rui
23.09.2023 kl 11:55
10616
Veldig bra uke for Hafnia tilbakelagt.
7% opp sist uke. Da vil vi ganske sikkert passere 70 med god margin neste uke.
Siste rapport fra poten &Partners fredag 22 september viser kraftig rate økning for MR klassen.
Bare å sitte i ro og nyte ferden videre.
Tenker vi vil få flere kjøpsanbefalinger fremover med betydelig økning av dagens kursmål.
7% opp sist uke. Da vil vi ganske sikkert passere 70 med god margin neste uke.
Siste rapport fra poten &Partners fredag 22 september viser kraftig rate økning for MR klassen.
Bare å sitte i ro og nyte ferden videre.
Tenker vi vil få flere kjøpsanbefalinger fremover med betydelig økning av dagens kursmål.
KommersK
24.09.2023 kl 14:36
10013
Alle peers opp i USA fredag kveld. Den gode tendensen fortsetter.
Og hvis det virkelig er slik at de verdsetter peers-aksjene til rundt 50% mer på NYSE i forhold til OSE, så må vi jo håpe sterkt på dual listing.
Og hvis det virkelig er slik at de verdsetter peers-aksjene til rundt 50% mer på NYSE i forhold til OSE, så må vi jo håpe sterkt på dual listing.
Rui
25.09.2023 kl 09:37
9539
Se hva Artic analytiker Ole-Rikard Hammer skriver i dag.
Stopp i russisk eksport
Torsdag i forrige uke kom i tillegg nyheten om at Russland stopper eksporten av diesel og bensin til verdensmarkedet. Det er uvisst hvor lenge disse produksjonskuttene vil vare, men inntil videre vil det ifølge Hammer forsterke frykten for knapphet på olje i markedet.
Importørene må søke erstatning for bortfallet av russiske laster raskere enn den ledige tonnasjen klarer å tilpasse seg. Dette vil bidra til å løfte ratene, sier Arctic-analytikeren.
Produkttank er mest eksponert mot dette markedssegmentet, men raffinerier som skal produsere diesel og bensin har også behov for mer råolje.
Dette er dermed også gode nyheter for aktørene i stortankmarkedet, selv om vi ikke forventer at den russiske eksportstansen blir langvarig.
Økt profitt.
VLCC-ratene fra Midtøsten til Asia ligger nå på rundt 30.000 til 35.000 dollar dagen for moderne tonnasje, mens ratene i Atlanterhavet ligger 5.000 til 10.000 dollar høyere.
Det er ingen endringer i vårt optimistiske markedssyn selv om inngangen til høysesongen er blitt noe forsinket. Oljeproduksjonskuttene fra Opec+ er et resultat at et sterkt oljemarked, som gjør det mulig for større produsenter med fleksibilitet å ta ut økt profitt, sier Ole-Rikard Hammer.
Stopp i russisk eksport
Torsdag i forrige uke kom i tillegg nyheten om at Russland stopper eksporten av diesel og bensin til verdensmarkedet. Det er uvisst hvor lenge disse produksjonskuttene vil vare, men inntil videre vil det ifølge Hammer forsterke frykten for knapphet på olje i markedet.
Importørene må søke erstatning for bortfallet av russiske laster raskere enn den ledige tonnasjen klarer å tilpasse seg. Dette vil bidra til å løfte ratene, sier Arctic-analytikeren.
Produkttank er mest eksponert mot dette markedssegmentet, men raffinerier som skal produsere diesel og bensin har også behov for mer råolje.
Dette er dermed også gode nyheter for aktørene i stortankmarkedet, selv om vi ikke forventer at den russiske eksportstansen blir langvarig.
Økt profitt.
VLCC-ratene fra Midtøsten til Asia ligger nå på rundt 30.000 til 35.000 dollar dagen for moderne tonnasje, mens ratene i Atlanterhavet ligger 5.000 til 10.000 dollar høyere.
Det er ingen endringer i vårt optimistiske markedssyn selv om inngangen til høysesongen er blitt noe forsinket. Oljeproduksjonskuttene fra Opec+ er et resultat at et sterkt oljemarked, som gjør det mulig for større produsenter med fleksibilitet å ta ut økt profitt, sier Ole-Rikard Hammer.
KommersK
25.09.2023 kl 11:43
9286
Bestillingene av nye tankskip utgjør nå bare 5% av alle ordrene hos globale verft. Det blir dermed ikke særlig økt tankerkapasitet med det første. Mer og mer tyder på at ratene vil holde seg høye i lengre tid. Gull for Hafnia. Kanskje ser vi 100-tallet før våren?
KommersK
25.09.2023 kl 20:07
9014
En liten dipp i dag, sammen med det meste på OSE. Det får vi tåle.
Litt interessant er det dog at nærmest alle peers i USA er opp rundt 2% siden OSE stengte. Det må jo bety rateoppgang eller generelt lysere utsikter for bransjen. Det gir håp om 69 igjen i morgen. Og det er jo alltid deilig...
Litt interessant er det dog at nærmest alle peers i USA er opp rundt 2% siden OSE stengte. Det må jo bety rateoppgang eller generelt lysere utsikter for bransjen. Det gir håp om 69 igjen i morgen. Og det er jo alltid deilig...
Rui
28.09.2023 kl 10:53
8462
Er det noen som kan gi en vurdering på hva dette betyr for Hafnia!
Kina reduserer eksporten av oljeprodukter.
https://x.com/ed_fin/status/1707284398574334036?s=20
Kina reduserer eksporten av oljeprodukter.
https://x.com/ed_fin/status/1707284398574334036?s=20
102oktan
28.09.2023 kl 11:21
8412
Det står ikke at de reduserer, de øker ikke. Markedet har håpet på at Kina skulle erstatte t ex dieselen som nå ikke kan exporteres fra Russland. Altså lengre seilaser, bra for Hafnia. Dette faller nå bort. Man har også spekulert om større crude-import for at dekke bevovet til just produksjon av clean som nå altså faller bort. Ikke bra for Dirty
Mr Jinx
28.09.2023 kl 11:26
8410
Alt av "oljeshipping" ned i dag. En korreksjon er ikke unaturlig, men på alle fronter samtidig??