Hafnia - Vegen fra Q3 '22 og fremover.

KommersK
HAFNIA 21.11.2022 kl 17:04 281878

Synes det er på sin plass å opprette en ny tråd for denne aksjen.

Q3 kom i morges, og brakte med seg bare gode nyheter og fremtidsutsikter. Utbyttene øker fra noen øre(ca 20) i mai, via 0,1862 USD i september, og til 0,2801 USD nå i november. Utbyttet er varslet å stige ytterlige neste år(fra og med Q4), og det meldes også om at en enda større del av overskuddet potensielt skal utbetales til eierne. Det er 50% pr i dag. Skal bli 50-80%.
Flere spår også stigende rater fremover. ABG tror de går til himmels. Selvsagt uhyre positivt for Hafnia. Det blir neppe noen mangel på godt betalte oppdrag med det første.
Diverse kursmål florerer fra meglere, og de fleste oppdaterte ligger fra midt på 70-tallet til midt på 90-tallet. Dette ser med andre ord veldig lyst ut. Kursen har steget over 220% så langt i år.
Aksjen har ikke pleid å få så mye oppmerksomhet, men i det siste, og spesielt i dag, har det kommet flere oppslag i finanspressen. Alle ubetinget positive.

Vi og Hafnia har utvilsomt en spennende tid foran oss. Jeg er fryktelig glad for at jeg fant denne primo juni. Har økt kraftig siden, og det har vært et rent kurseventyr. La oss alle håpe det fortsetter. Ingenting tyder på det motsatte.
Redigert 27.10.2023 kl 23:52 Du må logge inn for å svare
desirata
20.09.2023 kl 03:54 11987

Det ser bra ut for product tank, men hugs på at det allerede er bestilt nesten hundre product tankskip iår med levering 2024+25. Total 10 mil tdw. Mange av disse er opsjoner som er benyttet.

Ordreboken er der iom ingen / få skraper skip.
Rui
20.09.2023 kl 09:15 11810

Dette er helt ny og feil informasjon, og helt i utakt med hva alle finanshus og CEO i Hafnia uttaler.
Understående er hva CEO Skov ganske nylig sa om nye skip på markedet i 2024.
Iht. CEO Skov i Hafnia er realiteten at det i 2024 vil bli en faktisk skips reduksjon, da det skrapes mer en det kommer nye skip på markedet.
Alle finanshus og kjennere til markedet sier at først i slutten av 2026 vil det monne med nybygg i markedet.
infront
20.09.2023 kl 16:20 11555

Ikke helt korrekt det som skrives over. Tilførsel av nye skip i 2024 er "lav".
DividendYield
20.09.2023 kl 17:59 11499

Ikke sikker på når det leveres, det er vel over flere år, men mener ordreboken er rundt 10% nå.
kodenavn
20.09.2023 kl 18:18 11557

Ordreboken er nå 8-9 % av flåten. Mye av dette er satt i ordre de siste mndr, og har levering fra 2025 og utover.
Halvparten av ordreboken er LR2 (Aframax) som kommer til å gå i dirty og ikke i clean, så ordreboken i clean er fremdeles veldig liten, spesielt når man tar med at de nye rutene som Russia/Ukraina-krigen har medført, fører til betydelig økte tonnmil-distanser.
Også viktig å huske at 38 % av flåten er over 15 år.
Så ordreboken fremover vil ikke engang tilsvare scrappingen som kommer.
Så det er bare å sitte å nyte oppgangen som kommer i tank og product.
Redigert 20.09.2023 kl 18:19 Du må logge inn for å svare
longterm
21.09.2023 kl 10:03 11109

Andreas Sohmen-Pao åpner for å børsnotere flere av gruppens selskaper i New York - deriblant Hafnia

https://www.finansavisen.no/finans/2023/09/20/8037567/new-york-borsen-neste-for-sohmen-pao

KommersK
21.09.2023 kl 13:22 10963

Noen som har noen formening om hva tank- eller shipping-aksjer ligger på i USA kontra Norge når det gjelder P/E?
Ser at det sies at peers på USA-børsen er verdsatt 50% høyere enn dem som er notert kun på OSE. Hvis man mener i forhold til verdier eller P/E, så er jo USA-notering gull verdt!
Redigert 21.09.2023 kl 13:33 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.09.2023 kl 22:52 10677

Hvordan vil Hafnia påvirkes av exportforbudet av diesel ifra Russland tro ?
(",)Aksjel
21.09.2023 kl 23:05 10682

Må da bety lengre frakt fra andre raffinerier?
Rui
21.09.2023 kl 23:31 10660

Tenker det er positivt for Hafnia. Russiske oljeprodukter er jo i hovedsak boikottet av EU og andre vestlige land.
Transporten av Russiske raffinerte oljeprodukter har delvis blitt utført av deres egen skygge flåte som er boikottet av vesten, og vestlige forsikringsselskaper. Bortfallet må erstattes, og da må det fraktes over lengre avstander som fra Asia og USA med skip som ikke er boikottet. Det mener jeg vil bety mer frakt for vestlige rederier, og mer Tonne mil som igjen er positivt for fraktrater.
Rui
23.09.2023 kl 11:55 10311

Veldig bra uke for Hafnia tilbakelagt.
7% opp sist uke. Da vil vi ganske sikkert passere 70 med god margin neste uke.
Siste rapport fra poten &Partners fredag 22 september viser kraftig rate økning for MR klassen.
Bare å sitte i ro og nyte ferden videre.
Tenker vi vil få flere kjøpsanbefalinger fremover med betydelig økning av dagens kursmål.
infront
23.09.2023 kl 19:54 10054

Kan det komme en korreksjon snart?
KommersK
24.09.2023 kl 14:36 9708

Alle peers opp i USA fredag kveld. Den gode tendensen fortsetter.
Og hvis det virkelig er slik at de verdsetter peers-aksjene til rundt 50% mer på NYSE i forhold til OSE, så må vi jo håpe sterkt på dual listing.
Rui
25.09.2023 kl 09:37 9234

Se hva Artic analytiker Ole-Rikard Hammer skriver i dag.

Stopp i russisk eksport
Torsdag i forrige uke kom i tillegg nyheten om at Russland stopper eksporten av diesel og bensin til verdensmarkedet. Det er uvisst hvor lenge disse produksjonskuttene vil vare, men inntil videre vil det ifølge Hammer forsterke frykten for knapphet på olje i markedet.
Importørene må søke erstatning for bortfallet av russiske laster raskere enn den ledige tonnasjen klarer å tilpasse seg. Dette vil bidra til å løfte ratene, sier Arctic-analytikeren.
Produkttank er mest eksponert mot dette markedssegmentet, men raffinerier som skal produsere diesel og bensin har også behov for mer råolje.
Dette er dermed også gode nyheter for aktørene i stortankmarkedet, selv om vi ikke forventer at den russiske eksportstansen blir langvarig.
Økt profitt.
VLCC-ratene fra Midtøsten til Asia ligger nå på rundt 30.000 til 35.000 dollar dagen for moderne tonnasje, mens ratene i Atlanterhavet ligger 5.000 til 10.000 dollar høyere.
Det er ingen endringer i vårt optimistiske markedssyn selv om inngangen til høysesongen er blitt noe forsinket. Oljeproduksjonskuttene fra Opec+ er et resultat at et sterkt oljemarked, som gjør det mulig for større produsenter med fleksibilitet å ta ut økt profitt, sier Ole-Rikard Hammer.
KommersK
25.09.2023 kl 11:43 8995

Bestillingene av nye tankskip utgjør nå bare 5% av alle ordrene hos globale verft. Det blir dermed ikke særlig økt tankerkapasitet med det første. Mer og mer tyder på at ratene vil holde seg høye i lengre tid. Gull for Hafnia. Kanskje ser vi 100-tallet før våren?
KommersK
25.09.2023 kl 20:07 8723

En liten dipp i dag, sammen med det meste på OSE. Det får vi tåle.
Litt interessant er det dog at nærmest alle peers i USA er opp rundt 2% siden OSE stengte. Det må jo bety rateoppgang eller generelt lysere utsikter for bransjen. Det gir håp om 69 igjen i morgen. Og det er jo alltid deilig...
Rui
28.09.2023 kl 10:53 8171

Er det noen som kan gi en vurdering på hva dette betyr for Hafnia!
Kina reduserer eksporten av oljeprodukter.
https://x.com/ed_fin/status/1707284398574334036?s=20
102oktan
28.09.2023 kl 11:21 8121

Det står ikke at de reduserer, de øker ikke. Markedet har håpet på at Kina skulle erstatte t ex dieselen som nå ikke kan exporteres fra Russland. Altså lengre seilaser, bra for Hafnia. Dette faller nå bort. Man har også spekulert om større crude-import for at dekke bevovet til just produksjon av clean som nå altså faller bort. Ikke bra for Dirty
Mr Jinx
28.09.2023 kl 11:26 8119

Alt av "oljeshipping" ned i dag. En korreksjon er ikke unaturlig, men på alle fronter samtidig??
KommersK
28.09.2023 kl 19:30 7894

Når man ser over dammen, så ser det ut til at shipping-investorer innser at nedsalget ved åpning innebar en overreaksjon på Kina-meldingen. Det meste har gått en god del opp siden det, akkurat som shipping på OSE gjorde etter at USA åpnet og folk ble beroliget av den forsiktige nedgangen der. Tipper vi får en rekyl innen olje- og produktfrakt i morgen. Over hele fjøla.
Rui
29.09.2023 kl 10:51 7561

Svært interessant intervju med CEO Skov i Hafnia. Bekrefter det som vi allerede vet at tilførselen av nye skip er svært begrenset, at sammen med økt etterspørsel, vil det i de neste 10 årene bli skrapet flere skip en det er mulig å bygge. Oppfordrer folket til å se intervjuet. Svært lærerik om historien til Hafnia og hvordan selskapet tenker og agerer.
Han påpekte også at Kina ikke var så viktig for Hafnia.
Kjøpte litt i dag på lav 67. Rekylen fra gårsdagens fall har ikke slått inn enda.
ibyx
04.10.2023 kl 13:41 6864

Vi trengte visst en 7% korreksjon? Svakt fallende eller sidelengs clean er tydeligvis ikke tilstrekkelig?
https://twitter.com/ed_fin/status/1709469576088400197
ibyx
04.10.2023 kl 15:22 6751

Burde normalt være litt hverdagsbull for clean dette, men nå er det visst litt annet fokus?

Tanker FFAs:
- VLCC -1-3%
- Suezmax -1%
- Aframax +2%
- LR1 +4%
- MR TC2/TC6 +1%
- MR TC14 +6%

https://twitter.com/christankerfund/status/1709540879986458981
ibyx
04.10.2023 kl 16:09 6726

Da snakker vi 9% korreksjon på kort tid! Oppgangen har vært fin, men den har jo også vært støttet av langt bedre rater i clean vs crude...
Fra 69,60 til 63,25 siden 22. september nå! 🤔
longterm
05.10.2023 kl 11:00 6531

SHIPPING: PARETO NEDJUSTERER TANKESTIMATER PÅ KORT SIKT, SER BEDRE RISK/REWARD I PRODUKTTANK
Oslo (Infront TDN Direkt): Pareto Securities nedjusterer sitt kursmål på Frontline til 21 dollar pr aksje fra tidligere 23,5 dollar og gjentar kjøpsanbefaling.

Det fremgår av en sektorrapport torsdag.

Meglerhuset nedjusterer sine estimater på kort sikt, men tror fortsatt at den "enestående" tilbudssituasjonen lover godt for 2024/25. På veldig kort sikt ser meglerhuset bedre risk/reward innen produkttank.

"I snitt reduserer vi våre inntjeningsestimater for fjerde kvartal med omtrent 50 prosent, og er deretter omtrent 40 prosent under konsensus. Med en også svakere start på første kvartal, senker vi estimatene for spotrater i 2024 med omtrent 10 prosent, noe som resulterer i at inntjeningsestimatene går ned med omtrent 15 prosent", skriver meglerhuset.

Meglerhuset estimerer nå VLCC-rater til 40.500 dollar per dag for 2023, og 55.000 dollar per dag for 2024.

Nedgang i særlig bensinpriser har påvirket raffinerimarginene. Sammen med generelle makroøkonomiske bekymringer og tilbudskutt fra Opec betyr det enda en måned med nedgang i laster på årsbasis, noe som gjør at fjerde kvartal 2023 ser ut til å bli en skuffelse, ifølge meglerhuset.

Kursmålet på Okeanis Eco Tankers nedjusteres til 316 kroner pr aksje fra 337 kroner tidligere og kjøpsanbefalingen gjentas.
KommersK
08.10.2023 kl 14:31 6229

Ser at de nye og alvorlige urolighetene i Israel/Palestina antagelig kommer til å påvirke oljeprisen. Oppgang ventes. Noen som har noen ide om det kommer til å påvirke produkttank også?
Peers hadde forøvrig et lite oppsving etter stengetid på OSE fredag. Men Israel-saken overskygger vel dette.
KommersK
09.10.2023 kl 20:35 5803

Hafnia altså opp 2,04% i disse urolige dager. Følger ikke høytflyvende FRO eller OET i dag, mens SNI er opp mindre enn en prosent. OSE steg dog mer enn Hafnia (som jo hadde en finfin dag), drevet av kraftig oppgang blant oljekjempene og -prisen.
Så et skråblikk over dammen igjen: ASC er nå opp 2,59%, TRMD opp 3,21% (2,47% i Danmark), INSW opp 2,51% og STNG opp hele 4,71%. Hele NYSE er også bra opp, etter å ha startet ned. Synes dette lover bra for morgendagen til Hafnia. Lagger altså litt i dag i forhold til de fleste peers. Men mye avhenger nok om det eskalerer i Midt-Østen. Da kan det smelle i alle retninger, føler jeg.
Hvis Suez stenger, så vet i hvert fall ikke jeg følgene.
Redigert 09.10.2023 kl 20:36 Du må logge inn for å svare
KommersK
09.10.2023 kl 20:54 5888

Ja. Rart de ikke visste at det skulle smelle i Israel, og at det ble en avtale mellom FRO og Euronav...
Redigert 09.10.2023 kl 21:36 Du må logge inn for å svare
ibyx
09.10.2023 kl 21:28 5820

Så litt på BDTI idag som jo er i stigende modus.
Pussig nok virker det som den gå litt i "motfase" med BCTI? Hvor mange ser til disse indeksene i hhv Hafnia og OET/FRO her?
https://www.investing.com/indices/baltic-clean-tanker
Begge indekser fanger vel opp mye av det "ratelandskapet" disse befinner seg i?

og BDTI:
https://www.investing.com/indices/baltic-dirty-tanker
ibyx
11.10.2023 kl 10:29 5408

Men hva skal vi tro om dette? Produktselskapene underpriset vs crude?
https://twitter.com/ed_fin/status/1712011157114859626 Burde vel vært en tag på https://twitter.com/search?q=%24HAFNI også på denne?
og dette peker vel ikke akkurat heller sørover? LR peker oppover.
https://twitter.com/ed_fin/status/1712009252682748349
ibyx
12.10.2023 kl 09:40 5047

Tro hva du vil ibyx!
Idag dundrer Hafnia til ny ATH.
Kanskje er det litt psykologisk FOMO surfing på FRO? Men volumet bra!
Nullball
12.10.2023 kl 22:16 4783

Når kommer ny ATH i FRO da? Det hadde passet godt nå..
KommersK
13.10.2023 kl 15:35 4436

All time high så det holder! 71,60...
Rui
14.10.2023 kl 10:29 4156

Vedklagt finner dere Poten Weekly raport angående produkttankmarkedet. Meget oppmuntrende lesing som antyder stort potensiale for betydelige rateøkninger utover vinteren.
Det er bare å øke eller sitte stille i båten da reisen videre blir fantastisk.
https://1975593.fs1.hubspotusercontent-na1.net/hubfs/1975593/Tanker%20Opinions/Weekly%20Opinion%20-%2013%20Oct%202023%20A%20Dearth%20Of%20Diesel.pdf?utm_campaign=Weekly%20Tanker%20Opinion&utm_medium=email&_hsmi=278295923&_hsenc=p2ANqtz-8xZ8gcQiT_nhVhRlvttR5cenwaja7SmYG6zC6c2GNNJ_dF-EbUWcCbsEwewr8kgzsOR0xmn29Wv0fpCaUhs63Wo66GvA&utm_content=278295923&utm_source=hs_email