SOFF: Hva blir bunnotering?

lasse.lur
14.11.2018 kl 16:32 4382

Tipper 1,50 for min del..
Redigert 19.01.2021 kl 17:46 Du må logge inn for å svare
danm
14.11.2018 kl 16:36 4375

Tipper mellem 2,5 og 3 kr. i morgen.
Tm3P
19.11.2018 kl 09:22 4169

Tror vi traff bunnen(den kortsiktige i det minste før evt. emisjon) forrige uke. Remøy har solgt hele beholdningen på 4,5millioner aksjer og var grunnen til at aksjen falt fra 3 til 2 forrige uke.
Tar sjansen på å tjene litt på en trade og kjøpte meg usle 5k aksjer i dag :)
danm
19.11.2018 kl 09:59 4127

Halvdelen af DNB`s nye portefølge er olieaktier. Olieprisens voldsomme fald er stoppet. Kontrakter for 2019 skal på plads. Det kan ikke se meget bedre ud.
Boss 99
19.11.2018 kl 10:25 4094

Tror det blir emi til ca rundt 20 øre.
Stavanger73
19.11.2018 kl 13:36 3990

Ser ikke bra ut dette, Remøy selger på pluss minus 2 kr.
4.500.000.- aksjer.
Mens topp 20 ikke kjøper på under kr 2
Hvor mange nye aksjer kan vi få ved konvertering av gjeld på 15 milliarder?
Går vi under kr 1?

Tm3P
19.11.2018 kl 14:36 3937

Er ikke så bekymret over at Remøy selger, fyren er ikke akkurat bestevenn med Røkke og Solstad. Hadde han sittet på noe mer info enn oss andre ville han solgt før nyheten ble sluppet, ikke etter.
Var vel en på topp 20 som økte med 500k aksjer.


Håper virkelig ikke det blir noe konvertering av gjeld. Da vil jeg heller ha en større emisjon der en del gjeld kjøpt tilbake på rabatt.
danm
19.11.2018 kl 15:05 3904

Nu har der ikke været tale om hverken det ene eller det andet, men en låneomlægning. For øvrigt har man penge til endnu en hård vinter, der dog ikke bliver så slem som den sidste, da man har bedre rater og flere skibe i drift hen over vinteren.
JUICEitUP
19.11.2018 kl 15:14 3889

Re danm

Du skal ha for optimismen. Den er ukuelig. Dessverre fremstår det for meg som at du er blitt forelsket i aksjen. Alle nøytrale til negative innlegg avfeies som baissing, idioti, kunnskapsløshet m.m.

Jeg regner med at du virkelig mener det du skriver og når du sier at de har penger til å klare seg gjennom det du forventer blir en mild vinter (den store majoriteten mener at denne vinteren må føre til ytterligere konsolidering i bransjen eller den visse død for flere selskaper) snakker du styre og ledelsen midt i mot. De har ikke gått i dialog om finansiering for moro skyld. Det holder ikke at man klarer seg gjennom vinteren for så å starte våren med bunnskarpt kasse. Man må tenke lenger enn som så, noe ledelsen gjør om enn på en utrolig amatørmessig måte.

I stedet for å sable ned alt av kritiske røster bør du lenge deg tilbake i stolen og virkelig tenke gjennom om det som sies kan ha relevans i forhold til caset. Jeg fastholder påstanden om at man ikke skal slåss mot empiriske data i tilfeller hvor selskaper begynner å få gjeldsproblemer - det ender sjeldent godt for aksjonærene.
Ak1234
19.11.2018 kl 15:39 3851

JUICEitUP, hvorfor sitter du her på forumet og ikke i ledelsen i et stort verdensomspennende selskap hvis du er så profesjonell at du kan påstå at ledelsen i SOFF opptrer amatørmessig i dette tilfellet?
JUICEitUP
19.11.2018 kl 17:02 3787

Re AK1234

He he he, det kan man saktens lure på. Godt spørsmål må jeg si selv om jeg aner mer enn en smule ironi her :-).

Begrunnelsen for hvorfor jeg mener deres opptreden er amatørmessig er at de går ut til markedet og informerer om at de har gått i dialog med sine kreditorer. Det er hele meldingen. Etter hvert kommer det informasjon om at man kanskje er i mål en eller annen gang i Q1 neste år. Hallooooooooooooooo. Hvordan går det an. De ber om juling. Markedet hater usikkerhet og det er ingen ting som skaper mer usikkerhet enn akkurat slike meldinger. De her virkelig verstingen av alle versting meldinger når det gjelder kursmassakre. Fallet var gitt med en gang dette ble kommunisert.

De aller fleste selskaper snakker jevnlig med sine kreditorer. Det er ikke noe uvanlig i det. Det som er uvanlig er at man informerer om det uten en videre plan. Det fremstår for meg som svært amatørmessig.
parson
19.11.2018 kl 18:22 3725

Er helt enig med siste mann her. Det ble jo bevist med den krasjen kursen fikk etter meldingen. Hadde bare selskapet kommet med mer info hva som vil skje videre. Tror også å håper på utsettelse av lånene enda lengre er planene. Men man vet jo aldri om det vil bli emisjon. Røkke og Fredriksen ligger jo med stor tap da dem har 12,5 i snitt. Muligens Fredriksen hadde noen inside kjøp også hvis jeg husker rett på litt lavere kurser. Aker virker litt ut som på ansjonærbrevet at det var vinn eller tap. Da Røkke skrev at man kunne kun tape innsatsen. Hvor mye Sostad familien må evt spytte inn i en emisjon for å beholde sin eierandel spiller vel også inn. Selv håper jeg på en lemping av lånevilkår uten emisjon. Da kan kursen få seg et stort hopp..
danm
19.11.2018 kl 19:46 3663

baissing, idioti, kunnskapsløshet m.m. Det første kan jeg skrive under på, de 2 sidste har du ikke fra mig. Du skulle måske se på regnskabet igen og på, hvad man siger om fremtiden. Man får bedre rater i denne vinter og bedre belægning.
kontra
19.11.2018 kl 21:18 3593

Nå kan det vel se ut som om hele bransjen er i store problemer, om vi skal ta "markedets" prising av de ulike offshoreselskapene til etterretning. At oppnådde rater ikke har vært, eller ikke er bærekraftig er noe de fleste burde vite, også de som er hardest i sin kritikk av selskapledelsene. Informasjonen om situasjonen har vi fått jevnlig både gjennom kvartalstall og meldinger forøvrig. Jeg skulle selvsagt også ha ønsket mer info om hvordan det "bær" av sted videre, men jeg vil utvise den nødvendige tålmodighet og avvente til at løsningene er på plass, vel vitende om at ingenting er på plass før alt er på plass.

At aksjen er "spilt" ned til dagens nivå av et lite knippe spillere tar jeg med knusende ro, selv om jeg har et papirtap på noen hundre tusen. Tror forøvrig at det kun er en ubetydelig andel av aksjene i selskapet som har vært i "sirkulasjon" de siste ukene. Det som en og hver av oss må ta stilling til, er om vi har tro på bransjen som sådan og om en har den tålmodigheten som må til for å sitte i denne noen måneder og kanskje år før den begynner å gi av seg for alvor.

https://www.dn.no/olje/oljeleting/aker-bp/evy-glorstad-clark/aker-bps-nye-letesjef-na-koster-det-mer-a-kjope-funn-enn-a-lete/2-1-478776
Ak1234
19.11.2018 kl 21:25 3579

Men JUICEitUP og parson. Om aksjekursen faller på kort sikt grunnet denne meldingen dere er så opphengt i betyr jo i og for seg ingenting. Det har jo ingen innvirkning på selskapets drift. Det ledelsen og de fleste andre aksjonærer gjør er å tenke langsiktig. Min mening er at dere ser på dette i et kortsiktig perspektiv. Hva slags løpende meldinger som dette som kommer er jo irrelevant. Det er løsningen som har betydning.
kontra
20.11.2018 kl 01:28 3479

Klart at "agg" også kan påvirke omdømme og aksjekurs for et selskap. Dette har vi sett mye av de siste ukene! Dette har normalt en forbigående effekt, etterhvert er det det fundamentale som bestemmer fremtiden! Interessant å lese hvordan den ene "skviseren" beskriver den andre. Remøy burde vite best av alle hvordan en skviser kolleger ut av en næring(les fisk):

https://www.dn.no/bors/age-remoy-kaster-kortene-i-solstad-offshore/2-1-479390
Met1976
20.11.2018 kl 08:35 3378

Blir interessant å se hva som skjer nå som Remøy er ferdig med å selge sine 4mill aksjer
Parentes
20.11.2018 kl 15:52 3272

Oljeselskapene tjener penger som fy uten at SOFF greier å tjene noe på det. Masse gjeld, overlesset med båter ingen vil ha. Her skal det ned og lenge til det snur.
Tm3P
21.11.2018 kl 11:09 3095

Farstad Marine AS, a wholly owned subsidiary of Solstad Offshore ASA, has sold
the PSV Far Supplier (built 1999, 6.700 BHP). Delivery of the vessel to the new
owner took place on Wednesday November 21st, 2018.

The sale of the vessel will result in a minor positive accounting effect for 4Q
2018.

Solgt for litt høyere enn bokført verdi.
hara-a
21.11.2018 kl 11:45 3066

Dette salget er meget positivt for selskapet:
I rederiets rapport for tredje kvartal lå skipet uten arbeid, men var ikke i opplag. Ifølge Marine Traffic lå skipet til kai i Singapore på mandag.

mer her: https://sysla.no/maritim/solstad-selger-far-supplier/
Redigert 21.11.2018 kl 11:49 Du må logge inn for å svare
Tm3P
21.11.2018 kl 11:51 3055

Meget positivt tror jeg blir litt overdriving :) Skipet var nok ikke bokført til så veldig stor verdi, men er jo greit å få enda en bekreftelse på at de gamle og små skipene er bokført til korrekte verdier.
Redigert 21.11.2018 kl 11:52 Du må logge inn for å svare
hara-a
21.11.2018 kl 11:55 3049

Det å brenne kostnad ved kai for skip uten oppdrag er ikke veldig positivt. Meget positivt å brenne mindre nå fremover. Små grep nå kan få meget positive ringvirkninger. Dette var ett slikt steg.
Tm3P
21.11.2018 kl 12:12 3015

Ja blir man kvitt de fleste av de som ligger i opplag så kan det nok spille veldig positivt inn. Når det gjelder akkurat dette skipet så har det vært på kontrakt en ganske lang stund. Kontrakten skulle egentlig vare til mai 2019. Grunnen til at den lagt til kai er vel forberedelser til salg kanskje.
Redigert 21.11.2018 kl 12:14 Du må logge inn for å svare
Met1976
21.11.2018 kl 14:01 2951

Positivt på alle måter-lite pluss i forhold til bokført verdi er bra, men ebste er at man får tynnet ut den svakeste flokken i SOFF- det internasjonale PSV/AHTS segmentet som hovedsaklig består av deler av gamle DeepSea og farstad.
desirata
22.11.2018 kl 07:45 2774

Er dette så positivt at Solstad og andre selger eldre supplyskip som da vil underby ratene fortsatt.

Må si at dei amerikanske selskapene er dei eneste som har opptrått "voksent" og skrapet tonnasje. Både Transocean og Tidewater har skrapet dusinvis av eldre og nyerere tonnasje bygget så sent som i 1998.

Hadde norske og andre rederier gjort likedan ville markedsbalansen blitt bedret, men eks Fred Olsen m.fl. klamrer seg fast til 1970 bygde rigger.

Istedet for å selge disse supplyskip for ca. $1 mill burde dei skrapet. Eksempel hadde Solstad skrapet 10 båter og "tapt" $10m er det småpenger den store sammenheng.

Har ikke sett noen kommentert dette fra norske rederier, men alle håper at andre gjør det, bare ikke dei selv.