Nikola «Tre»- Langt flere bestillinger enn forventet sier Milton

profit1
NEL 14.11.2018 kl 18:14 6561

Nel vil nok stige jevnt frem mot neste uke, da Nikola lover å slippe flere helt ferske nyheter. Kanskje «Tre» skal bygges i Norge, hvem vet?

http://e24.no/bil/nikola-tre-forhaandsbestilt-for-3-2-milliarder/24492884


Trevor Milton on Twitter:
«It's going to be an exciting 6 months leading up to Nikola World 2019. News coming out again in the next week. Bukke up for an enjoyable ride with us all the way to Nikola World 2019!»
2:58 p.m. · 13. nov. 2018 ·
————————————

Svar til
@nikolatrevor
How many reservations for the Tre now?
——————————————————-
@nikolatrevor
Alot more than I expected. It's going well. Problem is where to build them. Working on that and other market entry issues
Redigert 20.01.2021 kl 11:21 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.11.2018 kl 15:55 5432

Norne Securities@nornesec, 3 hours ago
CEO Trevor Milton of Nikola Motor Co is about to become a global industrial legend for the creation of advanced trucks running on hydrogen. Here seen with a puppy dog and a puppy picture version of the TRE truck where Nikola has received orders for USD 380m the first five days.
Dominus
15.11.2018 kl 23:58 4874

Nanoq
Jeg er vel ikke helt stødig i tysk, men jeg mener at det står klart i artikkelen i Der Aktionär at Nikola tre skal produseres i Norge.
Sitat:
Doch das Kapital wird nicht ausreichen, um die ungebrochene Nachfrage zu bedienen. Nikola Motor hat laut eigenen Angaben tausende Vorbestellungen für die in den USA vorgesehenen Trucks Nikola One und Nikola Two. Auch der vor einigen Tagen präsentierte Nikola "Tre", der in Norwegen produziert werden soll, kommt offenbar gut an.
oppvigår
16.11.2018 kl 01:21 4748

Kjøpssignal til Nel fra redaktøren Michel Doepke i Der Aktionaer, som er Tysklands største investor/finans magasin.
Gyrt
16.11.2018 kl 13:50 4074

Mye bedre enn at Investech også anbefaler i dag...

Slettet bruker
16.11.2018 kl 15:11 3844

Wowhhh. Kuult. Legger du ut noen utdrag fra dagens Nel anbefaling?
Nanoq
17.11.2018 kl 11:41 3387

Dominus:

Der Aktionär har glemt ordet "vielleicht" = kanskje i artikkelen....

om Nikola Tre blir laget i Norge avhenger av norske incentiver bl.a. i form av skattefordeler, div. støtteordninger og ikke minst: hvor mange forhåndsbestillinger denne bilen får i Norge. Men også får i Sverige og Danmark. En norsk Nikola-fabrikk behøver jo ikke å være større enn at den dekker behovet i Skandinavia/Nord-Europa/Polen. Inntil 2030 kan jo dette lastbilmarkedet være på langt over 100.000 lastebiler, bare i Norge er det innregistrert ca. 80.000 lastebiler (og ca. 20.000 busser.) Og disse kjøretøyene skal jo utskiftes med 5-10 års mellomrum, så dette markedet vil jo fortsette med å være nokså stort.


Noen mener at det norske kostnadsnivået er for høyt til denslags produksjon, men her er det snakk om en helautomatisk , robotisert bilproduksjon hvor lønnkostnadene ikke er avgjørende, avgjørende er bl.a. tilgang til høyt utdannet arbeidskraft og et stabilt politisk klima uten mye uro på arbeidsmarkedet.

Jeg tror slett ikke at det er urealistisk å mene at Nikola vil bygge en fabrikk i Norge. Dette avhenger bl.a. av politikerne på Stortinget, i hvor høy grad de går inn for å utbygge H2-infrastruktur og å utfase fossil tungtransport med grønn tungtransport. Selv er jeg optimistisk her.
Keirax
17.11.2018 kl 12:13 3304

Dette er veldig gode poenger Nanoq. Jeg var også litt bekymret for om lønnsnivået ville gjøre det for dyrt å produsere i Norge, men det er jo helt korrekt som du påpeker, at mesteparten av produksjonen vil bli automatisert.
Redigert 17.11.2018 kl 13:21 Du må logge inn for å svare
Nå gir vi gass
17.11.2018 kl 12:47 3217

Vi har aluminiumsproduksjon og god støpeindustri.
Vi har fibermaterial (plastbåt) -industri.
Vi har møbelindustri.
Vi har hatt bildekkindustri.
Vi har god kompetanse på alt som skal til for å lage (kortreist) bilindustri.
Og vi har hydrogenproduksjon.

Alt burde ligge til rette for dette.
Slettet bruker
17.11.2018 kl 12:53 3194

En ny lastbilsfabrik eller bilfabrik för europa lägger man givetvis i centrala Europa, helst i Östeuropa, Polen och Ungern är favoriter med närhet till Tyskland, England Frankrike.

Att det ligger fabriker i Södertälje och Göteborg beror på att de en gång utvecklade lastbilar här för en inhemsk stor marknad. Sedan har de klarat sig kvar genom att de har överlägsna produkter.

Scania har också fabriker i Frankrike och Holland.

Man lägger inte en ny lastbilsfabrik för ett nytt märke för europa i Sverige. Vansinnigt.

Man lägger den ännu mindre i länder som inte är med i EU, alltså Norge och England.

Glöm det det blir inget Nikola i Norge.
Nanoq
17.11.2018 kl 13:47 3049

Nei, Norge er ikke medlem av EU, men EU er Norges langt største handels- og investeringspartner, og ikke noe land utenfor EU er tettere forbundet med EUs indre marked enn Norge. Den viktigste ramme for dette er EØS-avtalen.

Kjernen i EØS-avtalen er det indre markedets fire friheter, dvs. frie varebevegelser, fri utveksling av tjenesteytelser, frie kapitalbevegelser og fri bevegelighet for personer.

Bare når det gjelder landbruket og fiskeriet er Norge å regne som et ikke-EU-land. Ellers betaler Norge mange milliarder kroner pr. år for å være en del av dette økonomiske fellesskapet.
Redigert 17.11.2018 kl 13:49 Du må logge inn for å svare
really
17.11.2018 kl 14:39 2921

Vi har nok en del produksjon knyttet til bil, men den siste bilen som ble skrudd sammen i Norge var Think, på en svært manuell fabrikk på Aurskog. Før det var det Volvo feltvogn som ble skrudd sammen på Raufoss på 60 tallet.

Poenget er at det finnes ikke kompetanse på denne typen produksjon i Norge. Det finnes mange industriroboter her, i dag er det måten produksjon kan være konkurransedyktig på, men skal en bygge en slik fabrikk her er detstore utfordringer på kompetansesiden.industrimiljøene er tross alt svært små her til lands.
profit1
17.11.2018 kl 14:57 2880

Kompetanse som trengs finnes i Nikola og Nel hydrogen.
Ingen problemer for Nikola å flytte kompetansen og ekspertisen over til Norge hvis de skulle velge å bygge «TRE» her hvor de allerede har bestemt seg for teste ut Nikola tre!
Redigert 17.11.2018 kl 14:58 Du må logge inn for å svare
Bullinvestor
17.11.2018 kl 14:58 2873

Dagens skattesystem tilsier at Tesla kunne ikke vært driftet på Norsk Jord. Musk som eier ca 20% har jo fått ca 800 mill i formueskatt i året på sine aksjer. Hvor skulle han skaffet disse pengene??
Meget vanskelig å tenke stort i Norge. AP vil jo øke formueskatten. Vi vet jo hvordan sosialistene vil bygge landet og de er for inkompetent til å skjønne kapitalens totale verdi for samfunnet.
Redigert 17.11.2018 kl 15:01 Du må logge inn for å svare
Nanoq
17.11.2018 kl 15:10 2841

Den slags fagfolk kan Nikola levere i startfasen. Når fabrikken er på plass og montert ferdig, så er det bare snakk om (videre-)utdannelse av (norske) industriteknikere til å kjøre robot-produksjonen under supervision av få spesialister. No problem. Mange europeiske virksomheter har i de siste åra flyttet produksjon tilbake til Europa fra lavtlønnsland som Kina. Hvorfor? P.g.a. automatisert produksjon og fordi lønn ikke lenger er så viktig når robotene er blitt så sentrale "medarbeidere" i produksjonen.

Forøvrig vil det være positivt for den norske industri å få nytt input fra en hypermoderne automatisert bilproduksjon, noe som kan styrke norsk industri i mange år framover. Dette kan gi store positive ringvirkninger, og jeg håper at de norske politikerne kan se mulighetene her, og at de handler deretter.
OZZY
17.11.2018 kl 15:27 2785

Norge er alt for sirompa til at de kommer til å etablere seg her. et land fullt av komunister er vel ikke det første landet de tenker når de skal etablere seg.
JosefK
17.11.2018 kl 17:25 2538


Nå tror jeg man må tolke Trevors uttalelser som pleasantries framfor håndfaste løfter. Han døper bilen "tre" vel vitende om at norske Nel har løst det kanskje største problemet han har stått overfor. Elektrolyse på denne skalaen har aldri vært gjort før og det er svært få som kunne gapt over en slik oppgave. Alle de andre delene i verdikjeden er det flere leverandører å velge i. Jeg husker også de fablet om å lage elektrolysører selv, noe jeg tror ville satt hele prosjektet tilbake ett år eller to. Og ikke minst blitt til en akilles hel for Nikola.

Når det gjelder produksjon av bilen, fatter jeg ikke at de ikke ser til Trollhättan. Jeg var der en gang på nitti-tallet og hele byen var opptatt av Saab fabrikken. Som jeg tror er lagt ned. Burde være interesse der borte for å puste liv i fabrikken igjen.