Norse - noen tanker om fremtiden
Har brukt en del tid den siste tiden til å se nærmere på mulighetene til Norse og tenkte å dele noen tanker rundt det jeg ser. Jeg har vært skeptisk etter informasjonen om den rettede emisjon, da jeg ikke var særlig tilfreds med ledelsen/styret sin måte å gjennomføre dette på, samt at jeg satt med følelse av at all informasjon ikke ble delt. Videre var prisfastsettelsen lite tillitsvekkende. Jeg er nå mye mer positiv til det jeg ser og mener dette er et riktig trekk.
Det volum selskapet har i dag er ikke livskraftig på sikt. Volumet må opp. Ruten London – New York er en av de mest attraktive rutene globalt, men må kombineres med flere ruter/øket kapasitet for å få driftskostnadene ned. Den kommende Paris – New York er også blant topp 10 longhault legs, og vil sammen med øket satsning ut fra UK være strategisk viktige for å nå volum.
Internasjonalt er flyselskapene i en helt annen situasjon enn i Norge og Scandinavia. Flere store aktører har nå volum over 2019 nivå og prisene er i bedring. Selskaper som Lufthansa har ikke kapasitet nok og er nå tvunget til reaktivere A380 som har stått på bakken siden 2019/2020. Dette er lite attraktive maskiner som har en altfor høy driftskostnad, men for at Lufthansa skal klare å beholde markedsandel og levere på sine forpliktelser, så må A380 inn i flåten. Den første A380 (Navn: Dusseldorf) kommer i drift igjen om noen uker. Flere A380 maskiner klargjøres. (Totalt har Lufthansa 8 A380, 4 er planlagt reaktivert).
En A380 har et fuelforbruk på 11-12 000 liter i timen, mens Norse sin 787 flåte har et forbruk på ca 4800 – 4900 liter i timen. En 787 har noe mindre kapasitet, men Norse sine 787 har en meget høy kapasitets-layout. Omregnet i forbruk per sete så bruker en Dreamliner 14,3 liter fuel per sete pr time og en A380 (Lufthansa sin konfigurasjon) forbruker ca 23,6 liter fuel per sete per time.
787 Dreamliner er den mest økonomisk maskin på langdistanser, men det som er mest interessant med dette, er å se på bakgrunnen for reaktiveringen av A380. Grunnen er forsinkelser på leveranser av nye maskiner pga komponentmangel. Flere A350 langdistanse maskiner er forsinket med opp til 12 måneder. Når jeg ser nærmere på dette så ser jeg at flere selskap sliter med kapasitet på langdistanse – på grunn av forsinkelser. Flere maskiner som står for levering i 2023 blir ikke levert for et stykke inn i 2024. Dette gir gode muligheter, og driftskostnadene på eldre maskiner gjør at billettprisene (inntektene) går opp.
Videre er det slik at snitt billettpriser er på full vei oppover internasjonal uavhengig av den kommende knapphet på maskiner (som først fremover gjør seg gjeldende i 2023). Selskap som Delta, AA og andre leverer nå gode resultater. Billettprisene i USA er høye, men det virker ikke inn på volum.
Jeg har også sett litt på Norse sine billettpriser for Desember (høysesong på vinter) samt et par sommermåneder. I desember er snittprisen på en økonomibillett fra London til New York ca kr 4150 (før bagasje, setevalg osv) mot kr 2800 for noen uker tilbake. En premium billett koster i snitt kr 7500 før valgene. Disse prisene er justert opp ca 50% de sist uker (selvsagt også fordi vi nå er i desember), men den samme trend ser jeg til neste år (selv om økningen ikke er like stor).
Andre selskap har vært ute med informasjon om booking-graden for neste år. Den er meget god og kapasiteten påvirker prisene lengre frem i tid.
Basert på dette bilde så mener jeg dette kan bli meget bra fremover, men det fordrer at enn virkelig satser på å ta markedsandeler nå.
For to-tre uker tilbake vurderte jeg å selge meg ut, men har nå valgt å kjøpe meg opp. Har de siste dagene kjøpt en del til kr2,50 og tenker at dette vil være en spennende aksje å sitte med frem til April/Mai. Selskapet er i dag priset til 170Mnok, noe som gir et betydelig potensial.
Dette kan bli meget spennende, men flere maskiner må i luften raskt! Da er det riktig å hente inn mer penger og satse.
Det volum selskapet har i dag er ikke livskraftig på sikt. Volumet må opp. Ruten London – New York er en av de mest attraktive rutene globalt, men må kombineres med flere ruter/øket kapasitet for å få driftskostnadene ned. Den kommende Paris – New York er også blant topp 10 longhault legs, og vil sammen med øket satsning ut fra UK være strategisk viktige for å nå volum.
Internasjonalt er flyselskapene i en helt annen situasjon enn i Norge og Scandinavia. Flere store aktører har nå volum over 2019 nivå og prisene er i bedring. Selskaper som Lufthansa har ikke kapasitet nok og er nå tvunget til reaktivere A380 som har stått på bakken siden 2019/2020. Dette er lite attraktive maskiner som har en altfor høy driftskostnad, men for at Lufthansa skal klare å beholde markedsandel og levere på sine forpliktelser, så må A380 inn i flåten. Den første A380 (Navn: Dusseldorf) kommer i drift igjen om noen uker. Flere A380 maskiner klargjøres. (Totalt har Lufthansa 8 A380, 4 er planlagt reaktivert).
En A380 har et fuelforbruk på 11-12 000 liter i timen, mens Norse sin 787 flåte har et forbruk på ca 4800 – 4900 liter i timen. En 787 har noe mindre kapasitet, men Norse sine 787 har en meget høy kapasitets-layout. Omregnet i forbruk per sete så bruker en Dreamliner 14,3 liter fuel per sete pr time og en A380 (Lufthansa sin konfigurasjon) forbruker ca 23,6 liter fuel per sete per time.
787 Dreamliner er den mest økonomisk maskin på langdistanser, men det som er mest interessant med dette, er å se på bakgrunnen for reaktiveringen av A380. Grunnen er forsinkelser på leveranser av nye maskiner pga komponentmangel. Flere A350 langdistanse maskiner er forsinket med opp til 12 måneder. Når jeg ser nærmere på dette så ser jeg at flere selskap sliter med kapasitet på langdistanse – på grunn av forsinkelser. Flere maskiner som står for levering i 2023 blir ikke levert for et stykke inn i 2024. Dette gir gode muligheter, og driftskostnadene på eldre maskiner gjør at billettprisene (inntektene) går opp.
Videre er det slik at snitt billettpriser er på full vei oppover internasjonal uavhengig av den kommende knapphet på maskiner (som først fremover gjør seg gjeldende i 2023). Selskap som Delta, AA og andre leverer nå gode resultater. Billettprisene i USA er høye, men det virker ikke inn på volum.
Jeg har også sett litt på Norse sine billettpriser for Desember (høysesong på vinter) samt et par sommermåneder. I desember er snittprisen på en økonomibillett fra London til New York ca kr 4150 (før bagasje, setevalg osv) mot kr 2800 for noen uker tilbake. En premium billett koster i snitt kr 7500 før valgene. Disse prisene er justert opp ca 50% de sist uker (selvsagt også fordi vi nå er i desember), men den samme trend ser jeg til neste år (selv om økningen ikke er like stor).
Andre selskap har vært ute med informasjon om booking-graden for neste år. Den er meget god og kapasiteten påvirker prisene lengre frem i tid.
Basert på dette bilde så mener jeg dette kan bli meget bra fremover, men det fordrer at enn virkelig satser på å ta markedsandeler nå.
For to-tre uker tilbake vurderte jeg å selge meg ut, men har nå valgt å kjøpe meg opp. Har de siste dagene kjøpt en del til kr2,50 og tenker at dette vil være en spennende aksje å sitte med frem til April/Mai. Selskapet er i dag priset til 170Mnok, noe som gir et betydelig potensial.
Dette kan bli meget spennende, men flere maskiner må i luften raskt! Da er det riktig å hente inn mer penger og satse.
Redigert 06.12.2022 kl 23:12
Du må logge inn for å svare
Six5
16.12.2022 kl 12:30
67994
Broker500 skrev Nytt innsidekjøp i dag kanskje.
nett idag kjøpt inn 4 mill
Single Malt
15.12.2022 kl 09:00
68252
NORSE KRISTIAN FALNES AS Ny 1.600.000 0,8
NORSE ALDEN AS 1.200.000 1.575.000 0,8
NORSE PESCARA INVEST AS Ny 800.000 0,4
NORSE ALDEN AS 1.200.000 1.575.000 0,8
NORSE PESCARA INVEST AS Ny 800.000 0,4
Realisten2
14.12.2022 kl 21:36
68400
Er nok litt delt i synet her.
Norwegian satser i hovedsak til fra Norge til en rekke destinasjoner i Europa.
Norse sin forretningsmodell og strategi er å ta deler og volum fra de store og lukrative luft-kanalene mellom US og Europa samt fremover Europe (London, Paris, SentralEuropa) mot Sør Amerika og Asia. Samarbeid med feeder's vil bli viktig, men det er lite trolig at et samarbeid med et selskap som stort sett dekker til/fra Norge er strategisk riktig. Kundevolumet er i USA for reiser til Europa, og Europeere fra de store landene som Tyskland, Tyrkia, Frankrige, Storbritania og Italia. Disse 5 land i Europa har en befolkning på 360 millioner (eller ca 70 ganger Norge). USA er 330 millioner.
Markedet som Norse skla inn på ligger i de store kanalene over Atlanteren, men hvor der er feeders på begge sider. Jeg mener Norwegian er et godt selskap, men det er nok ikke det Norse trenger for å sikre fulle og kostnadseffektive fly over Atlanteren. Andre lavkostselskap som opererer på kryss og tvers i Europa er nok en riktig allianse på sikt... Easyjet er nok et riktig svar her.......360+ maskiner som dekker europa
Norwegian satser i hovedsak til fra Norge til en rekke destinasjoner i Europa.
Norse sin forretningsmodell og strategi er å ta deler og volum fra de store og lukrative luft-kanalene mellom US og Europa samt fremover Europe (London, Paris, SentralEuropa) mot Sør Amerika og Asia. Samarbeid med feeder's vil bli viktig, men det er lite trolig at et samarbeid med et selskap som stort sett dekker til/fra Norge er strategisk riktig. Kundevolumet er i USA for reiser til Europa, og Europeere fra de store landene som Tyskland, Tyrkia, Frankrige, Storbritania og Italia. Disse 5 land i Europa har en befolkning på 360 millioner (eller ca 70 ganger Norge). USA er 330 millioner.
Markedet som Norse skla inn på ligger i de store kanalene over Atlanteren, men hvor der er feeders på begge sider. Jeg mener Norwegian er et godt selskap, men det er nok ikke det Norse trenger for å sikre fulle og kostnadseffektive fly over Atlanteren. Andre lavkostselskap som opererer på kryss og tvers i Europa er nok en riktig allianse på sikt... Easyjet er nok et riktig svar her.......360+ maskiner som dekker europa
NORSE har en fremtid sammen med NORWEGIAN. Flyr er bare et tøysefirmaet som har oppstått ut av Bråthen arvinger med for mye penger. men skal ned i 1,25 området først før økning.
Redigert 14.12.2022 kl 17:16
Du må logge inn for å svare
Dolphines
13.12.2022 kl 21:12
68850
Det kan du ha rett i, og greit å følge med fremover. Men, lite informasjon av kvalitet - så det blir litt lotteri for min del.
kissirolex
13.12.2022 kl 20:48
68866
Dolphines skrev Fordi alternativet var dårligere - og fordi de har TRUA. Har du?
Forstår fortsatt ikke helt grunnleggende forutsetninger for hvordan du rasjonaliserer dette. BTL tegnet rundt 3 gangern av tidligere relative andel, men du mener at han var nødt til det og at alle alternativer var dårligere? Det tror ikke jeg. Jeg er forsåvidt enig i at han "måtte" delta, men langt i fra med så mye for at denne emisjonen skulle bli satt. Etter hva jeg har hørt skal han på Finansavisen sending i morgen, så får du forhåpenligvis en feeling på hvor ting står.
Om jeg har trua: Tror det fremkommer tydelig at jeg har trua ja :) Men kun døden og skatt som er sikkert i livet, men risk reward ser etter mitt syn utrolig bra ut i Norse ja!
Om jeg har trua: Tror det fremkommer tydelig at jeg har trua ja :) Men kun døden og skatt som er sikkert i livet, men risk reward ser etter mitt syn utrolig bra ut i Norse ja!
Dolphines
13.12.2022 kl 20:39
68895
Fordi alternativet var dårligere - og fordi de har TRUA. Har du?
kissirolex
13.12.2022 kl 20:33
68920
Er en logisk brist i din argumentasjon. Hvorfor ville primærinnsider, CEO og største aksjonær kjøpe aksjer for nesten 100 millioner kroner om ting stod så dårlig stilt?
Honoraret ble betalt i aksjer, som åpenbart er positivt, samt at det er helt normalt med garanti provisjon på slike dealer. Mulig at 7% var litt høyere enn normalt, men er jo heller ingen som står og sparker ned dørene med penger for å delta på fly emisjoner om dagen heller da... ennå.
Jeg tror jeg faktisk vil være ennå klarere enn jeg uttrykte meg i mitt tidligere innlegg;
Denne dealen var grisete god for de som tegnet (hensyntatt kun det fundamentale), men markedets sentiment rundt flyaksjer (ref Flyr som "banet vei"....) og tynn likviditet har gjort at de som handler nå mellom 15-20% rabatt på tegningskursen, kommer enda bedre ut. Personlig håper jeg kursen forblir lav og at vi slipper ytterligere utvanning via en rep emi, men kan nok gå fort opp om det kommer noen større kjøpere. Selgere i aksjen siste dager er nok tegnere i emisjon som tok mer enn lommeboken tålte før jul, så de er nok mer eller mindre ferdige.
Honoraret ble betalt i aksjer, som åpenbart er positivt, samt at det er helt normalt med garanti provisjon på slike dealer. Mulig at 7% var litt høyere enn normalt, men er jo heller ingen som står og sparker ned dørene med penger for å delta på fly emisjoner om dagen heller da... ennå.
Jeg tror jeg faktisk vil være ennå klarere enn jeg uttrykte meg i mitt tidligere innlegg;
Denne dealen var grisete god for de som tegnet (hensyntatt kun det fundamentale), men markedets sentiment rundt flyaksjer (ref Flyr som "banet vei"....) og tynn likviditet har gjort at de som handler nå mellom 15-20% rabatt på tegningskursen, kommer enda bedre ut. Personlig håper jeg kursen forblir lav og at vi slipper ytterligere utvanning via en rep emi, men kan nok gå fort opp om det kommer noen større kjøpere. Selgere i aksjen siste dager er nok tegnere i emisjon som tok mer enn lommeboken tålte før jul, så de er nok mer eller mindre ferdige.
Realisten2
13.12.2022 kl 19:11
68974
Kranen ble skrudd godt igjen i September/Oktober da enkelte ruter (mot florida osv) ikke klart oppnå nok vintervolum. Nå er 3 (tidvis 4) maskiner i drift (pluss noe charter turer) (pluss 4 maskiner på utleie). Resterende maskiner står. De koster ikke noe når de ikke blir brukt (i 12-18 måneder). Utilization er lav fordi Oslo til NewYork / Florida ikke gir nok volum. Gatwick har langt høyere volum og er vell ( etter min enkel kalkulering) i balanse. Må vell ha ca 70% setesalg for å balansere (med dagens fuelpriser).
Mye av cashburn frem til nå har vært oppstart, ansettelser, trening, markedsføring, pre-payments (leasing, fee's ol) - men hva som er drift cashburn har de vell ikke delt mye informasjon om. Var nok ikke noe fullgodt svar......
Mye av cashburn frem til nå har vært oppstart, ansettelser, trening, markedsføring, pre-payments (leasing, fee's ol) - men hva som er drift cashburn har de vell ikke delt mye informasjon om. Var nok ikke noe fullgodt svar......
Dolphines
13.12.2022 kl 18:55
69002
...og da står det sannsynligvis dårlig til: rettet emisjon hvor innsidere tegner seg, de som har innsyn i tallene. Hvis utenforstående fikk tilbudet, var de vel heller lunkne etter å ha blitt informert.
Dette forklarer både den solide rabatten og det generøse honoraret.
Dette forklarer både den solide rabatten og det generøse honoraret.
Realisten2
13.12.2022 kl 18:52
68987
Meget god og grundig oppsummering/analyse fra Kissirolex.
Bjørn Tore Larsen garanterte for 300Mill og gikk inn med rett under 100Mill i en overtegnet emisjon. Emisjonsprisen ble satt til kr 2,5 som var langt under det jeg synes var en fair verdsettelse, tatt i betraktning de underliggende verdier som Kissirolex er inne på. Så langt så kjører selskapet på et minimumsnivå. Håper og tror at de vil komme med noen nyheter om nye ruter ila de neste dager/uker. Ruter til / fra Oslo vil trolig ikke øke da driftsmodellen er å gå inn i de mest attraktive ruter/legs for å ta en del av volumet der. Håper å se Atlanta på listen (Delta Air sin hovedbase i US) og verdens travelste flyplass. Dersom der blir et samarbeid med Delta så vil dette være en vinner for trafikken mellom US og Europa. Uansett så kommer der nok informasjon om nye ruter ut fra Gatwick ila 1-2 uker..... om der da ikke kommer noen som vil flåten ;-)
Plukket litt til 2,06 i dag. Tenker det var den muligheten jeg hadde....
Bjørn Tore Larsen garanterte for 300Mill og gikk inn med rett under 100Mill i en overtegnet emisjon. Emisjonsprisen ble satt til kr 2,5 som var langt under det jeg synes var en fair verdsettelse, tatt i betraktning de underliggende verdier som Kissirolex er inne på. Så langt så kjører selskapet på et minimumsnivå. Håper og tror at de vil komme med noen nyheter om nye ruter ila de neste dager/uker. Ruter til / fra Oslo vil trolig ikke øke da driftsmodellen er å gå inn i de mest attraktive ruter/legs for å ta en del av volumet der. Håper å se Atlanta på listen (Delta Air sin hovedbase i US) og verdens travelste flyplass. Dersom der blir et samarbeid med Delta så vil dette være en vinner for trafikken mellom US og Europa. Uansett så kommer der nok informasjon om nye ruter ut fra Gatwick ila 1-2 uker..... om der da ikke kommer noen som vil flåten ;-)
Plukket litt til 2,06 i dag. Tenker det var den muligheten jeg hadde....
Dolphines
13.12.2022 kl 18:43
68974
OK, takk for svar. Søker informasjon om cash-burn. Noen som vet hvor mye de brenner per måned?
Realisten2
13.12.2022 kl 18:34
68966
Der kommer nok ikke noe før Q4 vil jeg tro, da Norse er nylig over i en operasjonell fase, og der er vell ikke krav om kvartalsrapportering.
Flyselskaper vil aldri bli lønnsomme , høy drivstoffpris miljø etc. Langt mindre utbytter!!!!
Broker500 skrev Kan være en nyttårsrakett denne..
Lufthansa øker guidingen med 50%, United bestiller 100 nye fly, IATA mener luftfarten blir lønnsom igjen fra 2023. Sterk dollarkurs gjør det attraktivt for amerikanerne å dra til Europa. Dessuten er det vel snart slutt på å flytte en mer eller mindre tom NORSE-maskin mellom Oslo og London etter at den engelske operatørlisensen er på plass. Skal vel neppe bli værende rundt 2 kroner særlig lenge selv om mange sikkert har fått dårlige nerver av Flyr-historien? Dette er jo et ganske annet case som kissirolex så glimrende utreder ovenfor.
Redigert 13.12.2022 kl 17:51
Du må logge inn for å svare
Dolphines
13.12.2022 kl 17:35
68953
Vi er langt forbi normal rapportering for Q3 22. Finner heller ingen annonsering av Q3 i fin cal. Har de ikke tenkt å levere?
kissirolex
13.12.2022 kl 10:54
69121
Jeg synes også Norse caset ser veldig spennende ut, og det er definitivt en kontrær mening om vi ser mot aksjekursutviklingen som har vært..
Slik jeg ser det har Norse som case blitt fullstendig misoppfattet av markedet. At FLYR, som overhodet ikke likner på Norse, gjennom den forferdelige emisjonsprosessen har ledet vei og gjort at mange nok bare avfeier Norse uten å ha satt seg nevneverdig inn i caset eller tallene.
Min mening er at Norse er en undervurdert opsjon, og jeg føler meg trygg på at Bjørn Tore Larsen, ikke ser på Norse investeringen som et substitutt til casino, men faktisk en ekstremt gunstig risk/reward og i særdeleshet etter den nylige gjennomførte emisjonen.
Kommer tilbake til konklusjon og oppsummering senere, og hva jeg tror vil utspille seg, men tar i første omgang og setter opp en del tall knyttet til verdier i Norse;
Begynner med antall aksjer. Etter siste emisjon er det totalt utstedt 206 millioner aksjer i Norse. Foreligger ingen ytterligere tegningsretter eller opsjoner. Kontanter står på ca. 820 millioner NOK, eller 4 kroner per aksje.
Den bokførte egenkapitalen er omtrent tilsvarende med kontantbeholdningen, men den inkluderer en reduksjon på en non cash avskrivning på leasing forpliktelsene, som Norse selv mener ikke mener er rettferdiggjort på 50 millioner USD, så justert for denne er den bokførte egenkapitalen i Norse 6,3 kroner per aksje.
Og akkurat verdien av leasingforpliktelsene eller merverdiene i denne avtalen er jo selve nøkkelen til hvorfor jeg tror Bjørn Tore Larsen virkelig har gått all in i Norse;
Norse har inngått en 18 måneders sublease av 4 fly (hvor de fremleier fly til et annet flyselskap) som gir totalt 40 milioner USD i inntekter. Det gir en inntekt på drøye 550K i måneden per fly. Tar vi utgangspunkt i denne avtalen og aggregerer den til samtlige fly i flåten, tilsvarer dette en merverdi på over 1700 millioner NOK om vi diskonterer kontantstrømmene på 10% WACC. Legger vi så denne merverdien på balansen tilsvarer det en merverdi per aksje på 8,4 kroner!
Tilsvarende om man tar utgangspunkt i markedsleien på samme flytyper som Norse benytter og diskonterer denne snakker vi om en merverdi på 16 kroner per aksje!
Altså; om vi kjøper disse forutsetningene er altså reell EK per aksje i dag på mellom 15 til 22 kroner per aksje.
Og i alle fall nederste del av dette intervallet er "bevist" gjennom eksisterende avtale som faktisk er inngått.
Hvorfor er dette så interessant? Et betimelig spørsmål. For meg viser disse tallene med all tydlighet hvilken unik kostnadsposisjon Norse har skaffet seg og samtidig at nedsiden er godt beskyttet. Les; om Norse ikke lykkes, kan de sublease eller selge selskapet til noen med større passasjergrunnlag i dag.
Legg også til at de har 5 London Gatwick slots som har en omtrentlig markedsverdi på 100 millioner kroner og et uutnyttet fremførbart underskudd.
Poenget og oppsummeringen min blir derved; På dagens kurs er RR i Norse ekstremt og sjeldent god. Man gir seg selv muligheten til å virkelig bygge et flyselskap med en unik kost posisjon, hvor man har gått etter ruter som historisk har vært svært god butikk for flyselskapene. Om de lykkes 100%, vil jo alle forstå at kursen vil fly, men poenget mitt her var heller å påpeke at de også vil være en svært attraktiv oppkjøpskandidat eller at de endrer forretningsmodellen til å kun drive sublease.
Min tese er at Bjørn Tore Larsen (BTL) aldri i verden ville satset alle pengene på Norse om dette kun var en binær opsjon, og jeg mener tallene over demonstrerer nettopp at opsjonen Norse (kaller det bevisst en opsjon da de per idag ikke har levert positive tall) er svært attraktiv.
For ytterligere å påpeke oppsiden i opsjonen kan vi se at selskapet selv har en ambisjon om en load faktor på 80% og billettpris på snitt rundt 3900 kroner, vil generere med full flykapasitet omtrentlig 100 millioner USD i fri kontantstrøm. Det svarer til en P/FCF multippel på 0,5.. Tar vi utgangspunkt i denne kontantstrømmen og anslår at aksjen vi handles på en multippel på 6 gangen, gir det aksjekurs på rundt 30 kroner.
Jeg forstår godt hvorfor BTL satser hardt nå, men mener at sentimentet i aksjen forøvrig har gjort at endel ikke har sett noe på muligheten i Norse.
Slik jeg ser det har Norse som case blitt fullstendig misoppfattet av markedet. At FLYR, som overhodet ikke likner på Norse, gjennom den forferdelige emisjonsprosessen har ledet vei og gjort at mange nok bare avfeier Norse uten å ha satt seg nevneverdig inn i caset eller tallene.
Min mening er at Norse er en undervurdert opsjon, og jeg føler meg trygg på at Bjørn Tore Larsen, ikke ser på Norse investeringen som et substitutt til casino, men faktisk en ekstremt gunstig risk/reward og i særdeleshet etter den nylige gjennomførte emisjonen.
Kommer tilbake til konklusjon og oppsummering senere, og hva jeg tror vil utspille seg, men tar i første omgang og setter opp en del tall knyttet til verdier i Norse;
Begynner med antall aksjer. Etter siste emisjon er det totalt utstedt 206 millioner aksjer i Norse. Foreligger ingen ytterligere tegningsretter eller opsjoner. Kontanter står på ca. 820 millioner NOK, eller 4 kroner per aksje.
Den bokførte egenkapitalen er omtrent tilsvarende med kontantbeholdningen, men den inkluderer en reduksjon på en non cash avskrivning på leasing forpliktelsene, som Norse selv mener ikke mener er rettferdiggjort på 50 millioner USD, så justert for denne er den bokførte egenkapitalen i Norse 6,3 kroner per aksje.
Og akkurat verdien av leasingforpliktelsene eller merverdiene i denne avtalen er jo selve nøkkelen til hvorfor jeg tror Bjørn Tore Larsen virkelig har gått all in i Norse;
Norse har inngått en 18 måneders sublease av 4 fly (hvor de fremleier fly til et annet flyselskap) som gir totalt 40 milioner USD i inntekter. Det gir en inntekt på drøye 550K i måneden per fly. Tar vi utgangspunkt i denne avtalen og aggregerer den til samtlige fly i flåten, tilsvarer dette en merverdi på over 1700 millioner NOK om vi diskonterer kontantstrømmene på 10% WACC. Legger vi så denne merverdien på balansen tilsvarer det en merverdi per aksje på 8,4 kroner!
Tilsvarende om man tar utgangspunkt i markedsleien på samme flytyper som Norse benytter og diskonterer denne snakker vi om en merverdi på 16 kroner per aksje!
Altså; om vi kjøper disse forutsetningene er altså reell EK per aksje i dag på mellom 15 til 22 kroner per aksje.
Og i alle fall nederste del av dette intervallet er "bevist" gjennom eksisterende avtale som faktisk er inngått.
Hvorfor er dette så interessant? Et betimelig spørsmål. For meg viser disse tallene med all tydlighet hvilken unik kostnadsposisjon Norse har skaffet seg og samtidig at nedsiden er godt beskyttet. Les; om Norse ikke lykkes, kan de sublease eller selge selskapet til noen med større passasjergrunnlag i dag.
Legg også til at de har 5 London Gatwick slots som har en omtrentlig markedsverdi på 100 millioner kroner og et uutnyttet fremførbart underskudd.
Poenget og oppsummeringen min blir derved; På dagens kurs er RR i Norse ekstremt og sjeldent god. Man gir seg selv muligheten til å virkelig bygge et flyselskap med en unik kost posisjon, hvor man har gått etter ruter som historisk har vært svært god butikk for flyselskapene. Om de lykkes 100%, vil jo alle forstå at kursen vil fly, men poenget mitt her var heller å påpeke at de også vil være en svært attraktiv oppkjøpskandidat eller at de endrer forretningsmodellen til å kun drive sublease.
Min tese er at Bjørn Tore Larsen (BTL) aldri i verden ville satset alle pengene på Norse om dette kun var en binær opsjon, og jeg mener tallene over demonstrerer nettopp at opsjonen Norse (kaller det bevisst en opsjon da de per idag ikke har levert positive tall) er svært attraktiv.
For ytterligere å påpeke oppsiden i opsjonen kan vi se at selskapet selv har en ambisjon om en load faktor på 80% og billettpris på snitt rundt 3900 kroner, vil generere med full flykapasitet omtrentlig 100 millioner USD i fri kontantstrøm. Det svarer til en P/FCF multippel på 0,5.. Tar vi utgangspunkt i denne kontantstrømmen og anslår at aksjen vi handles på en multippel på 6 gangen, gir det aksjekurs på rundt 30 kroner.
Jeg forstår godt hvorfor BTL satser hardt nå, men mener at sentimentet i aksjen forøvrig har gjort at endel ikke har sett noe på muligheten i Norse.
Xedos 61
12.12.2022 kl 16:52
69367
Broker500 skrev Ingen som nevner denne i dag, bunnen nådd sikkert!
Egentlig bare godt å få ut alle som ikke har tro på selskapet..virker som det er solid støtte på 2 kr..Så og at 1 million aksjer ble omsatt på 2,50 i ettermiddag...Så fort selskapet begynner å tjene penger(til sommeren iflg.ledelsen)kommer kursen til og ta av..Benyttet fallet i dag til og øke mine aksjer i Norse med 50%.
Realisten2
09.12.2022 kl 14:39
69601
Da var Generalforsamlingen gjennomført med frisk kapital. Flere innsidere på kjøperlisten til kr 2,5. Videre så reaktiveres flere nye A380 globalt pga økende etterspørsel på langdistanse...ref https://www.finansavisen.no/nyheter/luftfart/2022/12/09/7967973/etihad-airways-relanserer-airbus-a380-pa-london-rute
Venter spent på nye rutelanseringer de neste dagene..spennende tider.
Venter spent på nye rutelanseringer de neste dagene..spennende tider.
Xedos 61
07.12.2022 kl 09:59
69718
ja,dette blir spennende fremover..Vi må heller ikke glemme at oljeprisen har falt mye de siste dagene,noe som gir økte inntekter for Norse og de andre flyselskapene..Nå får vi jo kjøpt Norse rimeligere en de store gutta gav i emisjonspris så her er det bare og laste opp..!!
Holymoses25
07.12.2022 kl 07:30
69729
Bra Refleksjon og enig at case er meget spennende. Lastet selv opp på 2.48 men aksje står stille og stomper. Dette er nok i vente på Rep EMI som jeg trur ikke blir av. Nyheter etter 10e vil gjøre at vi raskt er oppe på 3 NOK. Flott med ny rute fra Paris - JFK, som har ekstremt bra fyllingsgrad. Norse posisjonerer seg bra i en marked med lave drivstoff kostnader, men er dem kanskje litt forsiktige??
Redigert 07.12.2022 kl 07:53
Du må logge inn for å svare