Norse - noen tanker om fremtiden
Har brukt en del tid den siste tiden til å se nærmere på mulighetene til Norse og tenkte å dele noen tanker rundt det jeg ser. Jeg har vært skeptisk etter informasjonen om den rettede emisjon, da jeg ikke var særlig tilfreds med ledelsen/styret sin måte å gjennomføre dette på, samt at jeg satt med følelse av at all informasjon ikke ble delt. Videre var prisfastsettelsen lite tillitsvekkende. Jeg er nå mye mer positiv til det jeg ser og mener dette er et riktig trekk.
Det volum selskapet har i dag er ikke livskraftig på sikt. Volumet må opp. Ruten London – New York er en av de mest attraktive rutene globalt, men må kombineres med flere ruter/øket kapasitet for å få driftskostnadene ned. Den kommende Paris – New York er også blant topp 10 longhault legs, og vil sammen med øket satsning ut fra UK være strategisk viktige for å nå volum.
Internasjonalt er flyselskapene i en helt annen situasjon enn i Norge og Scandinavia. Flere store aktører har nå volum over 2019 nivå og prisene er i bedring. Selskaper som Lufthansa har ikke kapasitet nok og er nå tvunget til reaktivere A380 som har stått på bakken siden 2019/2020. Dette er lite attraktive maskiner som har en altfor høy driftskostnad, men for at Lufthansa skal klare å beholde markedsandel og levere på sine forpliktelser, så må A380 inn i flåten. Den første A380 (Navn: Dusseldorf) kommer i drift igjen om noen uker. Flere A380 maskiner klargjøres. (Totalt har Lufthansa 8 A380, 4 er planlagt reaktivert).
En A380 har et fuelforbruk på 11-12 000 liter i timen, mens Norse sin 787 flåte har et forbruk på ca 4800 – 4900 liter i timen. En 787 har noe mindre kapasitet, men Norse sine 787 har en meget høy kapasitets-layout. Omregnet i forbruk per sete så bruker en Dreamliner 14,3 liter fuel per sete pr time og en A380 (Lufthansa sin konfigurasjon) forbruker ca 23,6 liter fuel per sete per time.
787 Dreamliner er den mest økonomisk maskin på langdistanser, men det som er mest interessant med dette, er å se på bakgrunnen for reaktiveringen av A380. Grunnen er forsinkelser på leveranser av nye maskiner pga komponentmangel. Flere A350 langdistanse maskiner er forsinket med opp til 12 måneder. Når jeg ser nærmere på dette så ser jeg at flere selskap sliter med kapasitet på langdistanse – på grunn av forsinkelser. Flere maskiner som står for levering i 2023 blir ikke levert for et stykke inn i 2024. Dette gir gode muligheter, og driftskostnadene på eldre maskiner gjør at billettprisene (inntektene) går opp.
Videre er det slik at snitt billettpriser er på full vei oppover internasjonal uavhengig av den kommende knapphet på maskiner (som først fremover gjør seg gjeldende i 2023). Selskap som Delta, AA og andre leverer nå gode resultater. Billettprisene i USA er høye, men det virker ikke inn på volum.
Jeg har også sett litt på Norse sine billettpriser for Desember (høysesong på vinter) samt et par sommermåneder. I desember er snittprisen på en økonomibillett fra London til New York ca kr 4150 (før bagasje, setevalg osv) mot kr 2800 for noen uker tilbake. En premium billett koster i snitt kr 7500 før valgene. Disse prisene er justert opp ca 50% de sist uker (selvsagt også fordi vi nå er i desember), men den samme trend ser jeg til neste år (selv om økningen ikke er like stor).
Andre selskap har vært ute med informasjon om booking-graden for neste år. Den er meget god og kapasiteten påvirker prisene lengre frem i tid.
Basert på dette bilde så mener jeg dette kan bli meget bra fremover, men det fordrer at enn virkelig satser på å ta markedsandeler nå.
For to-tre uker tilbake vurderte jeg å selge meg ut, men har nå valgt å kjøpe meg opp. Har de siste dagene kjøpt en del til kr2,50 og tenker at dette vil være en spennende aksje å sitte med frem til April/Mai. Selskapet er i dag priset til 170Mnok, noe som gir et betydelig potensial.
Dette kan bli meget spennende, men flere maskiner må i luften raskt! Da er det riktig å hente inn mer penger og satse.
Det volum selskapet har i dag er ikke livskraftig på sikt. Volumet må opp. Ruten London – New York er en av de mest attraktive rutene globalt, men må kombineres med flere ruter/øket kapasitet for å få driftskostnadene ned. Den kommende Paris – New York er også blant topp 10 longhault legs, og vil sammen med øket satsning ut fra UK være strategisk viktige for å nå volum.
Internasjonalt er flyselskapene i en helt annen situasjon enn i Norge og Scandinavia. Flere store aktører har nå volum over 2019 nivå og prisene er i bedring. Selskaper som Lufthansa har ikke kapasitet nok og er nå tvunget til reaktivere A380 som har stått på bakken siden 2019/2020. Dette er lite attraktive maskiner som har en altfor høy driftskostnad, men for at Lufthansa skal klare å beholde markedsandel og levere på sine forpliktelser, så må A380 inn i flåten. Den første A380 (Navn: Dusseldorf) kommer i drift igjen om noen uker. Flere A380 maskiner klargjøres. (Totalt har Lufthansa 8 A380, 4 er planlagt reaktivert).
En A380 har et fuelforbruk på 11-12 000 liter i timen, mens Norse sin 787 flåte har et forbruk på ca 4800 – 4900 liter i timen. En 787 har noe mindre kapasitet, men Norse sine 787 har en meget høy kapasitets-layout. Omregnet i forbruk per sete så bruker en Dreamliner 14,3 liter fuel per sete pr time og en A380 (Lufthansa sin konfigurasjon) forbruker ca 23,6 liter fuel per sete per time.
787 Dreamliner er den mest økonomisk maskin på langdistanser, men det som er mest interessant med dette, er å se på bakgrunnen for reaktiveringen av A380. Grunnen er forsinkelser på leveranser av nye maskiner pga komponentmangel. Flere A350 langdistanse maskiner er forsinket med opp til 12 måneder. Når jeg ser nærmere på dette så ser jeg at flere selskap sliter med kapasitet på langdistanse – på grunn av forsinkelser. Flere maskiner som står for levering i 2023 blir ikke levert for et stykke inn i 2024. Dette gir gode muligheter, og driftskostnadene på eldre maskiner gjør at billettprisene (inntektene) går opp.
Videre er det slik at snitt billettpriser er på full vei oppover internasjonal uavhengig av den kommende knapphet på maskiner (som først fremover gjør seg gjeldende i 2023). Selskap som Delta, AA og andre leverer nå gode resultater. Billettprisene i USA er høye, men det virker ikke inn på volum.
Jeg har også sett litt på Norse sine billettpriser for Desember (høysesong på vinter) samt et par sommermåneder. I desember er snittprisen på en økonomibillett fra London til New York ca kr 4150 (før bagasje, setevalg osv) mot kr 2800 for noen uker tilbake. En premium billett koster i snitt kr 7500 før valgene. Disse prisene er justert opp ca 50% de sist uker (selvsagt også fordi vi nå er i desember), men den samme trend ser jeg til neste år (selv om økningen ikke er like stor).
Andre selskap har vært ute med informasjon om booking-graden for neste år. Den er meget god og kapasiteten påvirker prisene lengre frem i tid.
Basert på dette bilde så mener jeg dette kan bli meget bra fremover, men det fordrer at enn virkelig satser på å ta markedsandeler nå.
For to-tre uker tilbake vurderte jeg å selge meg ut, men har nå valgt å kjøpe meg opp. Har de siste dagene kjøpt en del til kr2,50 og tenker at dette vil være en spennende aksje å sitte med frem til April/Mai. Selskapet er i dag priset til 170Mnok, noe som gir et betydelig potensial.
Dette kan bli meget spennende, men flere maskiner må i luften raskt! Da er det riktig å hente inn mer penger og satse.
Redigert 06.12.2022 kl 23:12
Du må logge inn for å svare
Single Malt
10.02.2023 kl 10:13
7131
Her er vi på vei inn i høysesong, ferie og reiser og så selger folk?????
Realisten2
10.02.2023 kl 10:28
7143
Undrer meg også på det, men tenker det er gevinstsikring og når den faller kan du plukke opp litt igjen. Her er det bare å sitte rolig, dette blir bra fremover...
Restplassno
11.02.2023 kl 10:23
7005
Sånn er det med alle aksjer - hvis de stiger "for fort" begynner enkelte å selge unna. Den har tross alt gått 60-70% siden 2 kr
oslo0407
13.02.2023 kl 08:56
6777
Langebru (Peter Anker) inn på 14.plass med 2 mill aksjer. Mye flinke shipping/oljefolk inn blant aksjonærene nå.
Ellers er det verdt å få med seg dagens børsmelding:
Norse January operational update - Good performance from New Year promotional sales and on track to deliver a strong summer 2023 programme
Arendal, 13th February 2023: Norse continues to make good progress on its
business plan to have its UK airline, Norse Atlantic UK, become a significant
part of its operations, with the launch of ticket sales to two new destinations
expected this week. The company is ramping up towards the summer 2023 season
including having over half of its operational fleet based at London Gatwick.
Forward bookings have been good, helped by a successful marketing campaign
towards the end of December and through January.
During January, Norse Atlantic Airways recorded an aggregate load factor for the
month of 52 per cent, including charter operations. Norse Atlantic Airways
operated a total 229 flights. 74 per cent of operated flights arrived within 15
minutes of the scheduled arrival time. The company operated 98 per cent of
scheduled flights, four cancellations occurred due to general strike action by
the Ver.di union at Berlin airport involving airport staff in ground services
and aviation security, the strikes were not connected to the airline or its
employees. Norse Atlantic carried 35,150 passengers in January.
Building on the growing reputation of Norse Atlantic Airways as a dependable and
reliable charter and ACMI operator, Norse completed 15 charter flights during
the month of January.
During the month Norse Atlantic Airways announced the launch of ticket sales
between Rome Fiumicino (FCO) and New York JFK. The new route will become the
fifth European destination served by Norse from JFK, the daily service will
begin operations on 19th June 2023.
Further, the company is pleased to announce that this week two new US
destinations served from London Gatwick will be launched for sale, with
operations commencing during the summer 2023 programme. These flights will be
operated by the company's UK airline (AOC), Norse Atlantic UK. The beginning of
operations of Norse Atlantic UK marks a milestone for the company and follows
extensive support on both sides of the Atlantic from the Association of Flight
Attendants, Cockpit Association of Norway, British Airline Pilots Association
and Unite unions, airports, business leaders, government leaders and many
others. Further destinations from London Gatwick to the US for the summer 2023
schedule will be revealed by the end of February and will lead to a substantial
increase of the airline's presence in the UK.
To date Norse Atlantic Airways is performing on track or above the business plan
communicated during the Private Placement in November 2022. As previously
communicated, the company will carry out a repair offering to those shareholders
eligible as at 24 November 2022. The repair offering is expected to be done
during the spring once the required prospectus is approved by the Norwegian
Financial Services Authority.
Key traffic figures for January are attached.
"Two targeted sales campaigns in January generated encouraging forward bookings
and show that demand for travel across the Atlantic remains strong. We expect a
strong summer season across our network and especially in the UK as the
investment that we have made in that market reaches its full potential.
The recent announcement that Charles Duncan has joined Norse Atlantic as
President represents an important strengthening of our commercial strategy going
forward, I look forward to working closely with Charles as we fulfil our target
of reaching profitability by year end," said Bjorn Tore Larsen, CEO Norse
Atlantic Airways.
Ellers er det verdt å få med seg dagens børsmelding:
Norse January operational update - Good performance from New Year promotional sales and on track to deliver a strong summer 2023 programme
Arendal, 13th February 2023: Norse continues to make good progress on its
business plan to have its UK airline, Norse Atlantic UK, become a significant
part of its operations, with the launch of ticket sales to two new destinations
expected this week. The company is ramping up towards the summer 2023 season
including having over half of its operational fleet based at London Gatwick.
Forward bookings have been good, helped by a successful marketing campaign
towards the end of December and through January.
During January, Norse Atlantic Airways recorded an aggregate load factor for the
month of 52 per cent, including charter operations. Norse Atlantic Airways
operated a total 229 flights. 74 per cent of operated flights arrived within 15
minutes of the scheduled arrival time. The company operated 98 per cent of
scheduled flights, four cancellations occurred due to general strike action by
the Ver.di union at Berlin airport involving airport staff in ground services
and aviation security, the strikes were not connected to the airline or its
employees. Norse Atlantic carried 35,150 passengers in January.
Building on the growing reputation of Norse Atlantic Airways as a dependable and
reliable charter and ACMI operator, Norse completed 15 charter flights during
the month of January.
During the month Norse Atlantic Airways announced the launch of ticket sales
between Rome Fiumicino (FCO) and New York JFK. The new route will become the
fifth European destination served by Norse from JFK, the daily service will
begin operations on 19th June 2023.
Further, the company is pleased to announce that this week two new US
destinations served from London Gatwick will be launched for sale, with
operations commencing during the summer 2023 programme. These flights will be
operated by the company's UK airline (AOC), Norse Atlantic UK. The beginning of
operations of Norse Atlantic UK marks a milestone for the company and follows
extensive support on both sides of the Atlantic from the Association of Flight
Attendants, Cockpit Association of Norway, British Airline Pilots Association
and Unite unions, airports, business leaders, government leaders and many
others. Further destinations from London Gatwick to the US for the summer 2023
schedule will be revealed by the end of February and will lead to a substantial
increase of the airline's presence in the UK.
To date Norse Atlantic Airways is performing on track or above the business plan
communicated during the Private Placement in November 2022. As previously
communicated, the company will carry out a repair offering to those shareholders
eligible as at 24 November 2022. The repair offering is expected to be done
during the spring once the required prospectus is approved by the Norwegian
Financial Services Authority.
Key traffic figures for January are attached.
"Two targeted sales campaigns in January generated encouraging forward bookings
and show that demand for travel across the Atlantic remains strong. We expect a
strong summer season across our network and especially in the UK as the
investment that we have made in that market reaches its full potential.
The recent announcement that Charles Duncan has joined Norse Atlantic as
President represents an important strengthening of our commercial strategy going
forward, I look forward to working closely with Charles as we fulfil our target
of reaching profitability by year end," said Bjorn Tore Larsen, CEO Norse
Atlantic Airways.
Realisten2
14.02.2023 kl 19:02
6676
Da kom der 2 nye ruter fra Gatwick. London - Fort Lauderdale og London Orlando. Begge meget attraktive legs med tanke på Cruise trafikk ut fra Fort / Miami. Fint og se at prisene er på høyde med economi hos AA. Blir spennende å se salgstall på disse distansene de neste månedene...
Single Malt
16.02.2023 kl 19:55
6424
Pent og ikke så langt unna kr 4,00.-
Teknisk nå så kan det bli spennende om en stund. Følg med på MA linjene, MA 50 og 200. på et tidspunkt om en stund kommer 50 til å krysse 200 fra undersiden, da får aksjen det såkalte golden cross, om man tror på slik heksekunst da, men når det skjer kan jo de av oss som har sittet på henda siden romjula i i NORSE være rimelig godt fornøyde. Har ikke gjort en eneste trade her, og kommer ikke til å gjøre det heller, men er nok ute i god tid før neste romjul, tror jeg da.
Teknisk nå så kan det bli spennende om en stund. Følg med på MA linjene, MA 50 og 200. på et tidspunkt om en stund kommer 50 til å krysse 200 fra undersiden, da får aksjen det såkalte golden cross, om man tror på slik heksekunst da, men når det skjer kan jo de av oss som har sittet på henda siden romjula i i NORSE være rimelig godt fornøyde. Har ikke gjort en eneste trade her, og kommer ikke til å gjøre det heller, men er nok ute i god tid før neste romjul, tror jeg da.
Realisten2
17.02.2023 kl 09:56
6326
Ting er i ferd med å skje her nå. Opp 5% til dagen... større aktører som vil inn tenker jeg. Bookingen internasjonalt er meget bra, og billettpriser er på vei oppover. Selskapsverdien på NORSE er fremdeles lang under underliggende verdier i ruter, slotts og leasingavtalene. Denne dobbler seg innen Juli, det er jeg rimelig sikker på..
Realisten2
17.02.2023 kl 12:21
6290
Børspause...oppgang på 15%
Noen større som skal inn...oppkjøp?
Lufthansa og andre må nedjuster volum i sommer pga manglende ansatte og fly.....skjer ting på langdistanse nå.
Noen større som skal inn...oppkjøp?
Lufthansa og andre må nedjuster volum i sommer pga manglende ansatte og fly.....skjer ting på langdistanse nå.
Single Malt
17.02.2023 kl 12:39
6276
tja, aksjen er fortsatt ned 80% fra toppen, riktignok har det vert emis men dog.
kodenavn
17.02.2023 kl 13:23
6232
Morten Astrup påpeker at Norse har ekstremt gode leasingavtaler.
Merverdien som ligger i disse er verd 3 mrd.
Børsverdien på selskapet er 836 mill.
Merverdien som ligger i disse er verd 3 mrd.
Børsverdien på selskapet er 836 mill.
kodenavn
17.02.2023 kl 13:34
6222
De betaler halvparten av det Norwegian en gang gjorde for de samme flyene, og en eksplosiv etterspørsel etter reiser fra spesielt Kina vil trolig sende flyleasingmarkedet i taket i år.
Norse Atlantic estimerer selv en merverdi av leasene på 3 millarder kroner, tilsvarende fem ganger selskapets børsverdi, påpeker Astrup.
Norse Atlantic estimerer selv en merverdi av leasene på 3 millarder kroner, tilsvarende fem ganger selskapets børsverdi, påpeker Astrup.
Realisten2
18.02.2023 kl 09:02
5792
Stemmer, det hadde jeg fortrengt.. nå tenker vi bare fremover og på avgang. Blir spennende dette.
Restplassno
19.02.2023 kl 09:50
5530
Noen som vet antall aksjer per aksje i rep.emi? Er det noe sånn som 10-20%?
Norse legger frem resultat den 28 Februar og vel så viktig blir vel guidingen.
British Airways la frem ett overskudd nu etter mange år med underskudd
https://www.finansavisen.no/reise-og-fritid/2023/02/25/7989008/international-airlines-group-gikk-med-overskudd-i-fjor.?internal_source=sistenytt
SAS sjefen Anko van der Werff varsler om at tiden med billige billetter er forbi, samme med Norwegian.
Boeing har problemer med å levere fly.
https://flysmart24.no/2023/01/21/mangler-fly-til-sommeren-ma-leie-fly-eller-kutte/
Lufthansa Kanselerer flygninger i sommer pga. mangel på personell og fly
Norse har fly , nu må dem utnytte dem på beste måte og posisjonere seg til sommersesongen så kan dette bli meget bra
Kan dette bli en sommersesong med svært god inntjening?
Og kan Norse nu være i en helt unik gunstig situasjon før sommersesongen ?
British Airways la frem ett overskudd nu etter mange år med underskudd
https://www.finansavisen.no/reise-og-fritid/2023/02/25/7989008/international-airlines-group-gikk-med-overskudd-i-fjor.?internal_source=sistenytt
SAS sjefen Anko van der Werff varsler om at tiden med billige billetter er forbi, samme med Norwegian.
Boeing har problemer med å levere fly.
https://flysmart24.no/2023/01/21/mangler-fly-til-sommeren-ma-leie-fly-eller-kutte/
Lufthansa Kanselerer flygninger i sommer pga. mangel på personell og fly
Norse har fly , nu må dem utnytte dem på beste måte og posisjonere seg til sommersesongen så kan dette bli meget bra
Kan dette bli en sommersesong med svært god inntjening?
Og kan Norse nu være i en helt unik gunstig situasjon før sommersesongen ?
Redigert 25.02.2023 kl 20:32
Du må logge inn for å svare
Mr Fox
28.02.2023 kl 22:04
4143
2 ex-NAS Dreamlinere skrotes nå som de første av typen. Bare 10 år gamle, men tydeligvis ingen som ville ha dem.
Kan kanskje forklare hvorfor Norse har såpass gode leasingavtaler, det er rett og slett lite interesse for disse.
Kan kanskje forklare hvorfor Norse har såpass gode leasingavtaler, det er rett og slett lite interesse for disse.
Realisten2
28.02.2023 kl 22:20
4139
Hvor kommer denne informasjonen fra? Dette er åpenbart feil. Norse sine maskiner er 789 og disse kom først i 2017. Norse sine maskiner er 3-4 år gamle.
Nedgangen i dag skylles store oppstartskostnader. Dette ga en god anledning til å øke litt, en anledning jeg benyttet. Dersom du leser regnskapet så må Norse kostnadsføre leasingkostnader selv om disse faktisk ikke en en ren og betalt kost. Ved inngangen til 2023 satt selskapet fremdeles med NOK700 mill på bok. Det ville ikke vært mulig om alt var reel kost. Når det er sagt, så er ikke alt rosenrødt - men markedet har ikke vært bedre, og jeg tror fremdeles på en god oppgang. Nå er selskapet mindre vedr enn kontantene på bok.....
Nedgangen i dag skylles store oppstartskostnader. Dette ga en god anledning til å øke litt, en anledning jeg benyttet. Dersom du leser regnskapet så må Norse kostnadsføre leasingkostnader selv om disse faktisk ikke en en ren og betalt kost. Ved inngangen til 2023 satt selskapet fremdeles med NOK700 mill på bok. Det ville ikke vært mulig om alt var reel kost. Når det er sagt, så er ikke alt rosenrødt - men markedet har ikke vært bedre, og jeg tror fremdeles på en god oppgang. Nå er selskapet mindre vedr enn kontantene på bok.....
elnomi
28.02.2023 kl 22:31
4157
Norse, SAS, Flyr. Det er litt av noen tapssluk av selskaper i denne flybransjen? Store beløp som tapers, hver eneste dag. Når skal en egentlig gå «break even»?
Bertelli
03.03.2023 kl 09:54
8711
Det ser ut som det ble børspause i Norse etter en ny 15 prs opp. Jaggu går det fort oppover for aksjen.
Realisten2
03.03.2023 kl 12:34
8706
Er god driv nå. Rart at flere ikke får øynene opp her. En rekke innlegg blander inn Flyr og SAS. Norse sin forretningsmodel har ingenting men Norsk luftfart å gjøre. Studerer enn caset så ser enn hva dette faktisk er, og hvilket market enn går inn på - samt hvilke gunstige betingelser Norse har for flåten. Denne aksjen kommer til å gå når Amerikanerne blir mer kjent med selskapet...
Handles nå som smått på OTC....men har et stort potensial.
Handles nå som smått på OTC....men har et stort potensial.
Redigert 03.03.2023 kl 12:36
Du må logge inn for å svare
Dagnaldo
03.03.2023 kl 14:41
8623
Helt enig. Har fulgt med på Norse siden starten av og har troen på konsept. Det at de nå satser på London i stedet for Oslo er og meget lurt (selv om jeg personlig skulle flydd fra Gardermoen når jeg skal til Orlando). De har vært sterkt underpriset i det siste og har like mye cash som selskapet var priset til. Veldig gunstige leasing avtaler, og fantastiske fly med tanke på comfort, miljø og økonomi.
At Lufthansa tjente penger i fjor viser og at de er i et marked det er penger å tjene. De er langt mer sammenlignbare enn Flyr og Norwegian som ikke har konkurrert om de samme rutene i det hele tatt (snarere tvert i mot så har de samarbeidet og utfylt hverandre).
Hadde og en tur/retur med Norse OSL-ORL i fjor sommer og hadde en veldig fin opplevelse med de.
At Lufthansa tjente penger i fjor viser og at de er i et marked det er penger å tjene. De er langt mer sammenlignbare enn Flyr og Norwegian som ikke har konkurrert om de samme rutene i det hele tatt (snarere tvert i mot så har de samarbeidet og utfylt hverandre).
Hadde og en tur/retur med Norse OSL-ORL i fjor sommer og hadde en veldig fin opplevelse med de.
Six5
04.03.2023 kl 21:05
8391
Venter til den faller til bunnen etter emisjon, kommer nok snart om ikke lenge for dem trenger penger til..
Single Malt
08.03.2023 kl 13:01
8004
nå har jeg sittet her siden 2,00,- fortsatt mener jeg det er i høysesongen man kan selge, fortsatt alt for tidlig.
Realisten2
08.03.2023 kl 18:17
7885
Mener du skal sitte. Studert denne i detalj og ser ingen grunn til å gå ut før kr 12-13 eller det den står i i September. Jeg har tradet litt under veis, men der er ingen grunn til å gå ut fra Norse selv om der er noen turer ned innimellom. Først nå i slutten på mars at ruter åpner, og når vi får trafikktall for April/Mai så vil vi kunne si hvor langt opp denne skal.
Realisten2
13.03.2023 kl 16:44
7396
Meget bra dag for Norse igjen i dag. Det meste faller, men Norse jobber seg opp å ender på vinnerlisten nok en gang. Benyttet anledningen til å kjøpe litt mer på rundt kr 4,50. .... Det var en god deal på en ellers dårlig dag.
Forhåpentligvis blir Norse tatt opp på hovedlisten i April/Mai - slik at også flere finansielle aktører samt utlendinger får bedre mulighet til å gå inn. Da blir dette en god sommer.
Forhåpentligvis blir Norse tatt opp på hovedlisten i April/Mai - slik at også flere finansielle aktører samt utlendinger får bedre mulighet til å gå inn. Da blir dette en god sommer.
Goldsmith
13.03.2023 kl 16:47
7416
NORSE er et artig selskap. Superkjendiser kjøper aksjer og kursen går bananas fra 2 til 5.
Samtidig hadde selskapet USD 11 millioner i EK ved årsskiftet og de taper rundt USD 60-70 millioner i 1Q. Mao selskapet har negativ egenkapital og driver for kreditorenes regning. Selskapet har i sin forretningsplan fra november at første halvår skal gi 74% i kabinfaktor. Nå har to måneder passert med 50% i kabinfaktor. Da må de tre siste månedene i første halvår ha en helt urealistisk kabinfaktor for å få regnestykket til å gå opp (i år er påsken i april slik at mars også er en lavsesong måned).
Her er det ingen vei utenom en ny emisjon på i allefall USD 150 millioner.
Hvordan et slikt faktum er forenlig med en aksjekurs på 5 forstår ikke jeg, men de som lurer får spørre Magnus H.
Samtidig hadde selskapet USD 11 millioner i EK ved årsskiftet og de taper rundt USD 60-70 millioner i 1Q. Mao selskapet har negativ egenkapital og driver for kreditorenes regning. Selskapet har i sin forretningsplan fra november at første halvår skal gi 74% i kabinfaktor. Nå har to måneder passert med 50% i kabinfaktor. Da må de tre siste månedene i første halvår ha en helt urealistisk kabinfaktor for å få regnestykket til å gå opp (i år er påsken i april slik at mars også er en lavsesong måned).
Her er det ingen vei utenom en ny emisjon på i allefall USD 150 millioner.
Hvordan et slikt faktum er forenlig med en aksjekurs på 5 forstår ikke jeg, men de som lurer får spørre Magnus H.
Realisten2
13.03.2023 kl 17:44
7438
Selskap som leaser fly har noen regnskapskrav om å kostnadsføre forpliktelsen selv om forpliktelsen ikke er juridisk binnende - dette berører de som har PowerByHour deals - og kun betaler for flåten ved bruk. Jeg kjenner ikke alle regnskapstekniske detaljer, men det som føres som kostand, og i dette tilfelle som tap, er ikke et reelt tap som spiser likvide midler. Norse hadde vell Nok700m på bok ved inngangen til 23, om jeg ikke husker feil. Selskapet har ikke negativ egenkapital og driver ikke for kreditors regning. Når det er sagt så har vinteren kombinert med oppstartskostnader vært et sluk - og var forventet å være et sluk.
Om 14 dager starter Paris ruten, og i Mai begynner blandt annet London - Florida og senere kommer Roma - New York.
Dersom det er slik for Norse som det er for de store etablerte selskapene, så er bookingen lagt over det vi har sett på flere år. At Påsken ikke kommer før i April er helt uvesentlig for Norse sine kunder. USA har en dag påskeferie - og kundene er ikke normenn som skal ut på påsketur.....
Om 14 dager starter Paris ruten, og i Mai begynner blandt annet London - Florida og senere kommer Roma - New York.
Dersom det er slik for Norse som det er for de store etablerte selskapene, så er bookingen lagt over det vi har sett på flere år. At Påsken ikke kommer før i April er helt uvesentlig for Norse sine kunder. USA har en dag påskeferie - og kundene er ikke normenn som skal ut på påsketur.....
Matros
13.03.2023 kl 20:09
7496
Synes norse er spennende.
Man får en inngang hvor selskapet verdsettes litt over kontantbeholdningen. I tillegg har man allerede svidd av en drøy milliard på å etablere selskapet. Klaffer det nå til sommeren, slik selskapet guider, har selskapet fylt opp kassa med mer enn nok cash til å videreutvikle selskapet og fase inn de siste 5 flyene. Når disse er operative kan aksjen ha passert 30 kroner. Det vil si at aksjen har passert 15, dersom selskapet kommer seg gjennom sommeren på en ok måte.
Samtidig meldes det om et overraskende trøkk i flymarkedet og prisene er på full fart opp. Flyindustrien gikk til til helvete under korona, og nå må det leveres. De siste årene har det nesten ikke vært bestilt fly globalt, og når Asia igjen skal ut å reise, kan det bli knapphet på langdistanse fly for første gang på svært lenge. Da kan billettprisene stige mye mer enn hva man har sett på svært mange år. Økte flypriser er nå blandt forholdene som trekker norsk inflasjon opp og var opp hele 67% i følge ssb.
Markedsdynamikken har mange paralleller til det man har sett i shipping, og investorene er de samme. De skjønner dynamikken, og vet at dette kan virkelig ta av mye mer enn vi er i stand til å fatte akkurat nå.
Topp management med solide eierposisjoner trekker videre opp.
Ja dette er risikabelt…absolutt, men risk reward er helt outstanding.
Hvis du forventer loadfaktor på et selskap på over 74 pst. for et selskap som trapper opp…..i 1. kvartal…..helveteskvartalet…..så bør man holde seg unna flyinvesteringer på generell basis. Det et sommeren som teller, og akkurat nå koker det……fø kineserne kommer…….fasten you seatbelt pleace
Man får en inngang hvor selskapet verdsettes litt over kontantbeholdningen. I tillegg har man allerede svidd av en drøy milliard på å etablere selskapet. Klaffer det nå til sommeren, slik selskapet guider, har selskapet fylt opp kassa med mer enn nok cash til å videreutvikle selskapet og fase inn de siste 5 flyene. Når disse er operative kan aksjen ha passert 30 kroner. Det vil si at aksjen har passert 15, dersom selskapet kommer seg gjennom sommeren på en ok måte.
Samtidig meldes det om et overraskende trøkk i flymarkedet og prisene er på full fart opp. Flyindustrien gikk til til helvete under korona, og nå må det leveres. De siste årene har det nesten ikke vært bestilt fly globalt, og når Asia igjen skal ut å reise, kan det bli knapphet på langdistanse fly for første gang på svært lenge. Da kan billettprisene stige mye mer enn hva man har sett på svært mange år. Økte flypriser er nå blandt forholdene som trekker norsk inflasjon opp og var opp hele 67% i følge ssb.
Markedsdynamikken har mange paralleller til det man har sett i shipping, og investorene er de samme. De skjønner dynamikken, og vet at dette kan virkelig ta av mye mer enn vi er i stand til å fatte akkurat nå.
Topp management med solide eierposisjoner trekker videre opp.
Ja dette er risikabelt…absolutt, men risk reward er helt outstanding.
Hvis du forventer loadfaktor på et selskap på over 74 pst. for et selskap som trapper opp…..i 1. kvartal…..helveteskvartalet…..så bør man holde seg unna flyinvesteringer på generell basis. Det et sommeren som teller, og akkurat nå koker det……fø kineserne kommer…….fasten you seatbelt pleace
Goldsmith
13.03.2023 kl 21:27
7531
Jo, selskapet har negativ egenkapital per i dag. De hadde USD 11 millioner i EK ved årsskiftet og de har tapt langt mer enn det på to Ogden halv måned. Det er ikke sikkert at revisor er like naiv som revisoren i FLYR.
Et flyselskap har alltid god likviditet fra februar - mars og utover pga forhåndsbetalte billetter for sommeren. Likviditet er ikke utfordringen for NORSE. Det er soliditeten som ikke er til stede, og gitt at revisor gjør jobben sin, så må NORSE adressere dette.
En leasing kontrakt er bindende og selv om selskapet har PBH så ligger det en minimumsforpliktelse i avtalen.
Et flyselskap har alltid god likviditet fra februar - mars og utover pga forhåndsbetalte billetter for sommeren. Likviditet er ikke utfordringen for NORSE. Det er soliditeten som ikke er til stede, og gitt at revisor gjør jobben sin, så må NORSE adressere dette.
En leasing kontrakt er bindende og selv om selskapet har PBH så ligger det en minimumsforpliktelse i avtalen.
Goldsmith
13.03.2023 kl 21:36
7662
Ja, ja.
Det er selskapet selv som regner med 74% kabinfaktor i første halvår - ikke jeg. Det får de aldri! Med 50% kabinfaktor i januar og februar, så kan du selv regne deg frem til nødvendig kabinfaktor de neste månedene. Det er helt urealistisk å tro at det går.
Jeg kan ikke se at det koker for NORSE - med 50% kabinfaktor og noen hundredollar i gjennomsnitts billettpris. At markedet totalt har redusert kapasiteten og at Intercont vil få økt etterspørsel i sommer, betyr ikke at NORSE får fylt opp flyene godt nok til en høy nok pris. De av oss med litt luftfartserfaring kan fortelle deg at John og Diana i London ikke søker først på NORSE når de skal ut og reise. Det koster masse penger å få de til å bli oppmerksomme på NORSE som alternativ på Intercont. De pengene bruker ikke NORSE.
Å være optimist er lov. Å være naiv er dyrt i lengden!
Det er selskapet selv som regner med 74% kabinfaktor i første halvår - ikke jeg. Det får de aldri! Med 50% kabinfaktor i januar og februar, så kan du selv regne deg frem til nødvendig kabinfaktor de neste månedene. Det er helt urealistisk å tro at det går.
Jeg kan ikke se at det koker for NORSE - med 50% kabinfaktor og noen hundredollar i gjennomsnitts billettpris. At markedet totalt har redusert kapasiteten og at Intercont vil få økt etterspørsel i sommer, betyr ikke at NORSE får fylt opp flyene godt nok til en høy nok pris. De av oss med litt luftfartserfaring kan fortelle deg at John og Diana i London ikke søker først på NORSE når de skal ut og reise. Det koster masse penger å få de til å bli oppmerksomme på NORSE som alternativ på Intercont. De pengene bruker ikke NORSE.
Å være optimist er lov. Å være naiv er dyrt i lengden!
Matros
13.03.2023 kl 22:14
7637
Selskaper rapporterte forrige uke at alt gikk i henhold til plan og at de ville levere overskudd i andre halvår i år. Det har nok skjedd at selskaper er litt for optimistiske, men business planen er nedfelt i et kontantstrømanslag hvor de foreløpig var i rute og vel så det. Sier ikke at man alltid skal tro på ledelsen, men regelrett å mislede investorer er forbudt.
Når det gjelder egenkapitalen så tar nok revisoren hensyn til at verdijustert egenkapital er noen hundre millioner høyere enn bokført egenkapital. Anbefaler at du ser på slide 16 på presentasjonen.
Når alt dette er sagt, så er vi nok enige om at caset er risikabelt, men om selskapet i løpet av 2-3 måneder ikke endrer guidingen markert negativt, så er vi i mål. Når man vurderer risikoen for dette, så er det greit å heve blikket å se på hva som skjer i industrien, fremfor å henge seg opp i bokførte tall som er milevis fra verdijustert egenkapital, som trolig ligger mellom 5-7 mrd kroner.
Fokus nå er cash burn, og foreløpig ser det bra at, men uten marginer for store avvik.
Når det gjelder egenkapitalen så tar nok revisoren hensyn til at verdijustert egenkapital er noen hundre millioner høyere enn bokført egenkapital. Anbefaler at du ser på slide 16 på presentasjonen.
Når alt dette er sagt, så er vi nok enige om at caset er risikabelt, men om selskapet i løpet av 2-3 måneder ikke endrer guidingen markert negativt, så er vi i mål. Når man vurderer risikoen for dette, så er det greit å heve blikket å se på hva som skjer i industrien, fremfor å henge seg opp i bokførte tall som er milevis fra verdijustert egenkapital, som trolig ligger mellom 5-7 mrd kroner.
Fokus nå er cash burn, og foreløpig ser det bra at, men uten marginer for store avvik.
Goldsmith
14.03.2023 kl 09:46
7551
Det er helt feil at NORSE har verdijustert egenkapital "noen hundre millioner høyere enn bokført egenkapital". Dette resonnementet bygger på at selskapet releaser sine fly, men det skal ikke selskapet gjøre. I egen drift er flyparken liten og ulønnsom - mest sannsynlig. Den er i alle fall det i dag. Det betyr at reell egenkapital er negativ. Detkan hende NORSE sin revisor er like hjernedød som FLYR sin, men deet kan være dumt å investere på det grunnlaget.
Det stemmer heller ikke at NORSE har leasekontrakter som er så mye bedre enn markedet at de kan release flyene. Dette argumentet ble brukt av Flyr også - men du kan kanskje spørre de som tok flyene i konkursen om deres leasekontrakter var bedre eller dårligere enn FLYR sine. Det synes som om man glemmer at NORSE er et lite, usikkert oppstartsselskap - som selvfølgelig ikke får de beste betingelsene.
Det som teller fremover er kabinfaktor og yield. Begge deler må opp på et helt annet nivå. Spesielt yielden må heves vesentlig. For de som husker oppstarten av Norwegian, Colour Air og FLYR, så lærte en at det å få god yield tidlig er utfordrende. Når selskapet i tillegg skal fly ut av London, så blir kampen om å nå forbrukeren knalltøff. Så tøff at det er vanskelig å se for seg at det er mulig å nå frem med en egenkapital som allerede er negativ.
Det stemmer heller ikke at NORSE har leasekontrakter som er så mye bedre enn markedet at de kan release flyene. Dette argumentet ble brukt av Flyr også - men du kan kanskje spørre de som tok flyene i konkursen om deres leasekontrakter var bedre eller dårligere enn FLYR sine. Det synes som om man glemmer at NORSE er et lite, usikkert oppstartsselskap - som selvfølgelig ikke får de beste betingelsene.
Det som teller fremover er kabinfaktor og yield. Begge deler må opp på et helt annet nivå. Spesielt yielden må heves vesentlig. For de som husker oppstarten av Norwegian, Colour Air og FLYR, så lærte en at det å få god yield tidlig er utfordrende. Når selskapet i tillegg skal fly ut av London, så blir kampen om å nå forbrukeren knalltøff. Så tøff at det er vanskelig å se for seg at det er mulig å nå frem med en egenkapital som allerede er negativ.
Goldsmith
15.03.2023 kl 12:15
7436
Jo mer jeg ser på denne aksjen, jo mer guffen fremstår den.
YE var EK USD 11 millioner.
De taper rundt USD 60-70 millioner i første kvartal. Dette er forholdsvis lett å regne ut. i 4Q fraktet de 135,000 passasjerer. i 1Q frakter de ca 110,000 passasjerer. Antar vi samme billettinntekter i 4Q og 1Q, blir resultatet omtrent det samme.
Det betyr at de starter 2Q med en negativ EK på rundt USD 50 - 60 millioner. Det kan ikke revisor eller styret overse. De har handlingsplikt og blir i så fall personlig ansvarlige.
For å være sikre på å komme igjennom vinteren 2023/2024, trenger NORSE ca USD 150 - 200 millioner. Ikke fordi de trenger likvider, men fordi selskapet trenger egenkapital.
Det er helt vilt hvilket kapitalbehov som ligger foran selskapet. I dagens kapitalmarked blir det spennende å følge hvor langt ned prisen må settes denne gangen også - for å klare å fylle kassen.
Herlige tider!!
YE var EK USD 11 millioner.
De taper rundt USD 60-70 millioner i første kvartal. Dette er forholdsvis lett å regne ut. i 4Q fraktet de 135,000 passasjerer. i 1Q frakter de ca 110,000 passasjerer. Antar vi samme billettinntekter i 4Q og 1Q, blir resultatet omtrent det samme.
Det betyr at de starter 2Q med en negativ EK på rundt USD 50 - 60 millioner. Det kan ikke revisor eller styret overse. De har handlingsplikt og blir i så fall personlig ansvarlige.
For å være sikre på å komme igjennom vinteren 2023/2024, trenger NORSE ca USD 150 - 200 millioner. Ikke fordi de trenger likvider, men fordi selskapet trenger egenkapital.
Det er helt vilt hvilket kapitalbehov som ligger foran selskapet. I dagens kapitalmarked blir det spennende å følge hvor langt ned prisen må settes denne gangen også - for å klare å fylle kassen.
Herlige tider!!
Redigert 15.03.2023 kl 12:18
Du må logge inn for å svare
Realisten2
15.03.2023 kl 16:23
7410
Flott at denne blir belyst fra flere sider. Jeg har nok ikke sett like dybt inn i kortsiktige EK utfordringer som jeg har sett på langsiktig potensial. Du kan gjerne hjelpe meg å forstå en sak her..... De fleste flyselskap går med underskudd i Q1, og tar igjen dette i høysesong. Hørte nylig Q4 rapporteringen til Delta og JetBlue. Begge forcaster gode resultat i 2023, men tap i Q1. Mener du at periodiseringen er problemet her...ergo inntektene inntektsføres når reisen er levert, men kostnaden med oppstart (ansettelser, trening, systemimplementeringer ol) gjør at EK blir spist opp pga underskudd i kvartalet. Ergo negativ ek som gjør de tvunget til å agerre - selv om neste kvartal har så godt salg at det vil balansere ut?
Goldsmith
16.03.2023 kl 08:36
7312
Nei, det har ingen ting med periodisering å gjøre. Det har med sesongsvigninger å gjøre. Antall reisende er flere i 2Q og 3Q enn 4Q og 1Q. Dermed blir det lavere aktivitet og lavere kabinfaktor i lavsesongkvartalene. Det gir underskudd.
Dette er grunnlaget for NORSE sine utfordringer nå - oppstarten kommer i svake kvartaler. Det som også hører med er at reisende forhåndsbetaler billetter for reisende. Nå bestiller og betaler man for sommerreisene - som er mange - slk at likviditeten er god fra nå og utover.
Det betyr at selv om NORSE nå har dypt negativ egenkapital - så har selskapet likviditet og den vil styrke seg, til tross for underskudd i både 1Q og 2Q.
Det igjen gir styret mulighet til å "late som om egenkapital ikke er noe problem" fordi de har positiv kontantstrøm fra nå og utover sommeren - til tross for underskudd.
Dette er grunnlaget for NORSE sine utfordringer nå - oppstarten kommer i svake kvartaler. Det som også hører med er at reisende forhåndsbetaler billetter for reisende. Nå bestiller og betaler man for sommerreisene - som er mange - slk at likviditeten er god fra nå og utover.
Det betyr at selv om NORSE nå har dypt negativ egenkapital - så har selskapet likviditet og den vil styrke seg, til tross for underskudd i både 1Q og 2Q.
Det igjen gir styret mulighet til å "late som om egenkapital ikke er noe problem" fordi de har positiv kontantstrøm fra nå og utover sommeren - til tross for underskudd.
Moped
28.03.2023 kl 11:12
6694
Hvordan ligger det an med rep.emisjonen? Er det bebudet EGF i nær fremtid?
Restplassno
12.04.2023 kl 15:55
5765
Noen som vet om det er litt forsinkelse på investeringskonto zero på nordnet? Må tegne meg gjennom nordnet men foreløpig er det ingen selskapshendelser. Andre som har fått tildelt retter med inv.konto zero?
Realisten2
12.04.2023 kl 18:30
5657
Du kan ikke tegne deg før i morgen. I dag var det bare å hamstre litt på billigsalg :-). Når støvet har lagt seg, nye aksjer er tildelt og trafikktallene for April kommer, så blir dette en opptur. Tenker også at oppgradering fra Euronext Growth til Expand (Mai ?) gjør investorgruppen større, noe som vil gi et ytterligere løft.
Single Malt
12.04.2023 kl 20:25
5713
2,5.- kroners aksjene blir omsettelige rundt 4 mai mener jeg det var. frem til det vill kursen lagge, med antall nye aksjer så dobles verdien omtrent av selskapet om kursen holder seg her den er nå, det tviler jeg på er noe som kan forsvares pt.
Realisten2
12.04.2023 kl 20:39
5698
Litt usikker på om jeg følger deg her. I dag er der 206Mill aksjer og selskapet er priset til MNok 750. Med 60Mill nye aksjer vil der være 266Mill aksjer – og med dagens kurs (3,64) blir da selskapsverdien Mnok 968, ergo noe under det selskapet var verdsatt til for noen uker sider. Dette etter at der er tilført ytterligere Mnok 150 i fersk kapital.
Mulig vi skal litt lengre ned pga markedet og andre selskap som faller tungt (American falt 9% i dag – men de sier internasjonalt volum holder seg godt), men ila kort til så er Rep emisjonen historie og jeg tror vi ser kr 4+ igjen.
Mulig vi skal litt lengre ned pga markedet og andre selskap som faller tungt (American falt 9% i dag – men de sier internasjonalt volum holder seg godt), men ila kort til så er Rep emisjonen historie og jeg tror vi ser kr 4+ igjen.
Matros
12.04.2023 kl 21:04
5702
I løpet av de neste 2-3 måneder får vi vite om de klarer guidence med overskudd i 2 halvår. Da er nok også tiden hvor denne aksjen handles til under kr.10 over, og aksjen skal de-riskes. Utrolig dig å få kjøpe såpass billige aksjer i dag. Aksjen er risikabel….ja…MEN oppsiden er formidabel…..30 kroner er absolutt mulig.
Lucky -uke
19.04.2023 kl 08:19
5116
Norse vil ikke greie å få en god nok kabinfaktor til å tjene penger med prisene dem får for billettene i dag, dem er veldig sårbare med at dem bare flyr til USA hvor prisene har gått i taket og dem fleste kvier seg med å reise dit.
Dem øker nå mot sommeren og cash burn starter for fullt og når man regner på fuel, leasing, handling, crew +++ er det en umulig oppgave med så få fly og ingen egen feeding.
Jeg ønsker og håper dem greier seg men tror det kan skape mange grå hår på økonomisjefen fremover.
Dem øker nå mot sommeren og cash burn starter for fullt og når man regner på fuel, leasing, handling, crew +++ er det en umulig oppgave med så få fly og ingen egen feeding.
Jeg ønsker og håper dem greier seg men tror det kan skape mange grå hår på økonomisjefen fremover.
Redigert 19.04.2023 kl 08:20
Du må logge inn for å svare
Goldsmith
19.04.2023 kl 09:57
5062
Trafikktallene for mars burde vekke selv de naive fra sin drøm!
I første kvartal hadde NORSE en kabinfaktor på 54.1%. For at selskapet skal nå sin prognose fra kapitalinnhentingen på 74% kabinfaktor i 1H 2023, må kabinfaktoren for 2. kvartal være 87% i snitt. Det er fullstendig urealistisk. Et mer realistisk, men allikevel høy kabinfaktor er 78 - 80%. Regner vi med 80% betyr det at selskapet får en kabinfaktor på 69-70% for 1H 2023. Det vil i så fall være en prestasjon, men skuffende når listen er lagt for høyt!
Holder vi på denne antagelsen så vil selskapet ha en negativ egenkapital per mars på USD 50 - 60 millioner og mellom 60 - 70 millioner per juni - gitt fulltegning av reparasjonsemisjonen. I et slikt regnestykke er det lagt til grunn at gjennomsnittsprisen per billett øker med 80% samtidig som antall passasjerer øker med 90% fra 1 til 2. kvartal 2023. Frisk prognose med andre ord!
Det er fullstendig urealistisk at NORSE skal gå ut av første halvår med positiv egenkapital og det er veldig lite sannsynlig at det rettes opp i andre halvår.
Styret driver uten nødvendig egenkapital og dette kan ende ordentlig stykt.
Fest sikkerhetsbeltene - her kan det bli nødlanding
I første kvartal hadde NORSE en kabinfaktor på 54.1%. For at selskapet skal nå sin prognose fra kapitalinnhentingen på 74% kabinfaktor i 1H 2023, må kabinfaktoren for 2. kvartal være 87% i snitt. Det er fullstendig urealistisk. Et mer realistisk, men allikevel høy kabinfaktor er 78 - 80%. Regner vi med 80% betyr det at selskapet får en kabinfaktor på 69-70% for 1H 2023. Det vil i så fall være en prestasjon, men skuffende når listen er lagt for høyt!
Holder vi på denne antagelsen så vil selskapet ha en negativ egenkapital per mars på USD 50 - 60 millioner og mellom 60 - 70 millioner per juni - gitt fulltegning av reparasjonsemisjonen. I et slikt regnestykke er det lagt til grunn at gjennomsnittsprisen per billett øker med 80% samtidig som antall passasjerer øker med 90% fra 1 til 2. kvartal 2023. Frisk prognose med andre ord!
Det er fullstendig urealistisk at NORSE skal gå ut av første halvår med positiv egenkapital og det er veldig lite sannsynlig at det rettes opp i andre halvår.
Styret driver uten nødvendig egenkapital og dette kan ende ordentlig stykt.
Fest sikkerhetsbeltene - her kan det bli nødlanding
Realisten2
19.04.2023 kl 19:46
4922
En liten kommentar til noe av dette. Du sier "Norse vil ikke greie å få en god nok kabinfaktor til å tjene penger med prisene dem får for billettene i dag,"
Dette er vell ikke riktig. Opprinnelig prognoser og salg var basert på lavere snittrater enn det som er i markedet i dag. De fleste biletter som selges, selges til +30% over opprinnelige salgsprognoser som lå til grunn for de fleste selskap. Utfordringen i q4 2022 og q1 2023 er de mange rutene til fra Oslo. De er nå redusert og % er på vei opp.
Så til "Dem er veldig sårbare med at dem bare flyr til USA hvor prisene har gått i taket og dem fleste kvier seg med å reise dit."
I denne påstand så ligger der en antagelse om at de fleste sak besøke USA på ferie/jobb osv. Dette er ikke riktig. De fleste som kjøper biletter med Norse er bosatt i USA og besøker Europa for ferie/jobb osv. De fleste reisende, reiser til Europa for å få mer for pengene. De som reiser til USA, reiser gjerne på korte langweekender til NW eller til Florida for Cruise / bruke sin feriebolig.
Jeg tror din forutsetning er feil. Når det er sagt så er der på forumet stor enighet i at der er risiko her...
Dette er vell ikke riktig. Opprinnelig prognoser og salg var basert på lavere snittrater enn det som er i markedet i dag. De fleste biletter som selges, selges til +30% over opprinnelige salgsprognoser som lå til grunn for de fleste selskap. Utfordringen i q4 2022 og q1 2023 er de mange rutene til fra Oslo. De er nå redusert og % er på vei opp.
Så til "Dem er veldig sårbare med at dem bare flyr til USA hvor prisene har gått i taket og dem fleste kvier seg med å reise dit."
I denne påstand så ligger der en antagelse om at de fleste sak besøke USA på ferie/jobb osv. Dette er ikke riktig. De fleste som kjøper biletter med Norse er bosatt i USA og besøker Europa for ferie/jobb osv. De fleste reisende, reiser til Europa for å få mer for pengene. De som reiser til USA, reiser gjerne på korte langweekender til NW eller til Florida for Cruise / bruke sin feriebolig.
Jeg tror din forutsetning er feil. Når det er sagt så er der på forumet stor enighet i at der er risiko her...
Lucky -uke
20.04.2023 kl 07:20
4844
Skjønner, blir nok veldig bra dette, vi kan snakkes i september/oktober å ta en oppsummering da..
Matros
22.04.2023 kl 11:36
4645
Har lest årsberetningen til norse, og har noen kommentaerer.
- ettersom selskapet trolig har negativ bokført egenkapital, har styre en diskusjon om markedsverdien på egenkapitalen er negativ. De viser til de betydelige verdiene på leasingverdiene og slottene, og konkluderer med at det er solide verdier i selskapet.
- i løpet av vinteren har loadfaktoren vært mellom 50-60 pst. Det er åpenbart for lavt, men dette må ses på bakgrunn av at rutene er relativt nye og perioden for salg har vært kort. I tillegg annonserer nå på langt flere nettsteder, og ikke bare på hjemmesiden som tidligere. Fra mai av bør vi se en oppgang i load faktor, og over sommeren bør denne være langt over 80 pst.
- den operasjonelle oppdateringen for mars of styrets kommentarer til fremtidsutsiktene er absolutt positive, men samtidig er admistrerende ydmyk og peker på at det har vært gjort noen feil.
- en loadfaktor på 60 pst i mars er for lavt, men den reflektere et oppstartsselskap og er derfor lite interessant. Selskapet er klare på at de har nok kontanter. Alle signaler for sommeren er positive, og det viktigste er at de nå bygger opp nok cash til å klare en vinter, hvor loadfaktoren må opp minst 10 pst. Det burde absolutt være mulig når rutene har fått satt seg.
Klarer de dette vil aksjekursen lett kunne gå i 20- 30 kroner, men som alle vet er fly risikabel, men risk reward i denne aksjen er outstanding. Bakteppet er at verden skal ut å reise etter covid, tross renter og inflasjon, og det eri ferd med å bli knapphet på fly for første gang på 20 år. Flyindustrien kan være på vei inn i sin første supersyklus, og norse er selskapet med klart størst oppside. Så mens andre sutrer over høye flypriser, bokført egenkapital og historiske antakelser om loadfaktor, kan vi andre flytte permanent til spania, og kun komme hjem for å stå på ski i januar til mars……….hvis alt går etter planen vell å merke
- ettersom selskapet trolig har negativ bokført egenkapital, har styre en diskusjon om markedsverdien på egenkapitalen er negativ. De viser til de betydelige verdiene på leasingverdiene og slottene, og konkluderer med at det er solide verdier i selskapet.
- i løpet av vinteren har loadfaktoren vært mellom 50-60 pst. Det er åpenbart for lavt, men dette må ses på bakgrunn av at rutene er relativt nye og perioden for salg har vært kort. I tillegg annonserer nå på langt flere nettsteder, og ikke bare på hjemmesiden som tidligere. Fra mai av bør vi se en oppgang i load faktor, og over sommeren bør denne være langt over 80 pst.
- den operasjonelle oppdateringen for mars of styrets kommentarer til fremtidsutsiktene er absolutt positive, men samtidig er admistrerende ydmyk og peker på at det har vært gjort noen feil.
- en loadfaktor på 60 pst i mars er for lavt, men den reflektere et oppstartsselskap og er derfor lite interessant. Selskapet er klare på at de har nok kontanter. Alle signaler for sommeren er positive, og det viktigste er at de nå bygger opp nok cash til å klare en vinter, hvor loadfaktoren må opp minst 10 pst. Det burde absolutt være mulig når rutene har fått satt seg.
Klarer de dette vil aksjekursen lett kunne gå i 20- 30 kroner, men som alle vet er fly risikabel, men risk reward i denne aksjen er outstanding. Bakteppet er at verden skal ut å reise etter covid, tross renter og inflasjon, og det eri ferd med å bli knapphet på fly for første gang på 20 år. Flyindustrien kan være på vei inn i sin første supersyklus, og norse er selskapet med klart størst oppside. Så mens andre sutrer over høye flypriser, bokført egenkapital og historiske antakelser om loadfaktor, kan vi andre flytte permanent til spania, og kun komme hjem for å stå på ski i januar til mars……….hvis alt går etter planen vell å merke
Restplassno
22.04.2023 kl 21:32
4522
Sleng gjerne ut regnestykket ditt på fuel, leasing, handling, crew +++, og demonstrer den umulige oppgaven. Så kan vi jo møtes igjen i oktober og ta en oppsummering.