Norse - noen tanker om fremtiden
Har brukt en del tid den siste tiden til å se nærmere på mulighetene til Norse og tenkte å dele noen tanker rundt det jeg ser. Jeg har vært skeptisk etter informasjonen om den rettede emisjon, da jeg ikke var særlig tilfreds med ledelsen/styret sin måte å gjennomføre dette på, samt at jeg satt med følelse av at all informasjon ikke ble delt. Videre var prisfastsettelsen lite tillitsvekkende. Jeg er nå mye mer positiv til det jeg ser og mener dette er et riktig trekk.
Det volum selskapet har i dag er ikke livskraftig på sikt. Volumet må opp. Ruten London – New York er en av de mest attraktive rutene globalt, men må kombineres med flere ruter/øket kapasitet for å få driftskostnadene ned. Den kommende Paris – New York er også blant topp 10 longhault legs, og vil sammen med øket satsning ut fra UK være strategisk viktige for å nå volum.
Internasjonalt er flyselskapene i en helt annen situasjon enn i Norge og Scandinavia. Flere store aktører har nå volum over 2019 nivå og prisene er i bedring. Selskaper som Lufthansa har ikke kapasitet nok og er nå tvunget til reaktivere A380 som har stått på bakken siden 2019/2020. Dette er lite attraktive maskiner som har en altfor høy driftskostnad, men for at Lufthansa skal klare å beholde markedsandel og levere på sine forpliktelser, så må A380 inn i flåten. Den første A380 (Navn: Dusseldorf) kommer i drift igjen om noen uker. Flere A380 maskiner klargjøres. (Totalt har Lufthansa 8 A380, 4 er planlagt reaktivert).
En A380 har et fuelforbruk på 11-12 000 liter i timen, mens Norse sin 787 flåte har et forbruk på ca 4800 – 4900 liter i timen. En 787 har noe mindre kapasitet, men Norse sine 787 har en meget høy kapasitets-layout. Omregnet i forbruk per sete så bruker en Dreamliner 14,3 liter fuel per sete pr time og en A380 (Lufthansa sin konfigurasjon) forbruker ca 23,6 liter fuel per sete per time.
787 Dreamliner er den mest økonomisk maskin på langdistanser, men det som er mest interessant med dette, er å se på bakgrunnen for reaktiveringen av A380. Grunnen er forsinkelser på leveranser av nye maskiner pga komponentmangel. Flere A350 langdistanse maskiner er forsinket med opp til 12 måneder. Når jeg ser nærmere på dette så ser jeg at flere selskap sliter med kapasitet på langdistanse – på grunn av forsinkelser. Flere maskiner som står for levering i 2023 blir ikke levert for et stykke inn i 2024. Dette gir gode muligheter, og driftskostnadene på eldre maskiner gjør at billettprisene (inntektene) går opp.
Videre er det slik at snitt billettpriser er på full vei oppover internasjonal uavhengig av den kommende knapphet på maskiner (som først fremover gjør seg gjeldende i 2023). Selskap som Delta, AA og andre leverer nå gode resultater. Billettprisene i USA er høye, men det virker ikke inn på volum.
Jeg har også sett litt på Norse sine billettpriser for Desember (høysesong på vinter) samt et par sommermåneder. I desember er snittprisen på en økonomibillett fra London til New York ca kr 4150 (før bagasje, setevalg osv) mot kr 2800 for noen uker tilbake. En premium billett koster i snitt kr 7500 før valgene. Disse prisene er justert opp ca 50% de sist uker (selvsagt også fordi vi nå er i desember), men den samme trend ser jeg til neste år (selv om økningen ikke er like stor).
Andre selskap har vært ute med informasjon om booking-graden for neste år. Den er meget god og kapasiteten påvirker prisene lengre frem i tid.
Basert på dette bilde så mener jeg dette kan bli meget bra fremover, men det fordrer at enn virkelig satser på å ta markedsandeler nå.
For to-tre uker tilbake vurderte jeg å selge meg ut, men har nå valgt å kjøpe meg opp. Har de siste dagene kjøpt en del til kr2,50 og tenker at dette vil være en spennende aksje å sitte med frem til April/Mai. Selskapet er i dag priset til 170Mnok, noe som gir et betydelig potensial.
Dette kan bli meget spennende, men flere maskiner må i luften raskt! Da er det riktig å hente inn mer penger og satse.
Det volum selskapet har i dag er ikke livskraftig på sikt. Volumet må opp. Ruten London – New York er en av de mest attraktive rutene globalt, men må kombineres med flere ruter/øket kapasitet for å få driftskostnadene ned. Den kommende Paris – New York er også blant topp 10 longhault legs, og vil sammen med øket satsning ut fra UK være strategisk viktige for å nå volum.
Internasjonalt er flyselskapene i en helt annen situasjon enn i Norge og Scandinavia. Flere store aktører har nå volum over 2019 nivå og prisene er i bedring. Selskaper som Lufthansa har ikke kapasitet nok og er nå tvunget til reaktivere A380 som har stått på bakken siden 2019/2020. Dette er lite attraktive maskiner som har en altfor høy driftskostnad, men for at Lufthansa skal klare å beholde markedsandel og levere på sine forpliktelser, så må A380 inn i flåten. Den første A380 (Navn: Dusseldorf) kommer i drift igjen om noen uker. Flere A380 maskiner klargjøres. (Totalt har Lufthansa 8 A380, 4 er planlagt reaktivert).
En A380 har et fuelforbruk på 11-12 000 liter i timen, mens Norse sin 787 flåte har et forbruk på ca 4800 – 4900 liter i timen. En 787 har noe mindre kapasitet, men Norse sine 787 har en meget høy kapasitets-layout. Omregnet i forbruk per sete så bruker en Dreamliner 14,3 liter fuel per sete pr time og en A380 (Lufthansa sin konfigurasjon) forbruker ca 23,6 liter fuel per sete per time.
787 Dreamliner er den mest økonomisk maskin på langdistanser, men det som er mest interessant med dette, er å se på bakgrunnen for reaktiveringen av A380. Grunnen er forsinkelser på leveranser av nye maskiner pga komponentmangel. Flere A350 langdistanse maskiner er forsinket med opp til 12 måneder. Når jeg ser nærmere på dette så ser jeg at flere selskap sliter med kapasitet på langdistanse – på grunn av forsinkelser. Flere maskiner som står for levering i 2023 blir ikke levert for et stykke inn i 2024. Dette gir gode muligheter, og driftskostnadene på eldre maskiner gjør at billettprisene (inntektene) går opp.
Videre er det slik at snitt billettpriser er på full vei oppover internasjonal uavhengig av den kommende knapphet på maskiner (som først fremover gjør seg gjeldende i 2023). Selskap som Delta, AA og andre leverer nå gode resultater. Billettprisene i USA er høye, men det virker ikke inn på volum.
Jeg har også sett litt på Norse sine billettpriser for Desember (høysesong på vinter) samt et par sommermåneder. I desember er snittprisen på en økonomibillett fra London til New York ca kr 4150 (før bagasje, setevalg osv) mot kr 2800 for noen uker tilbake. En premium billett koster i snitt kr 7500 før valgene. Disse prisene er justert opp ca 50% de sist uker (selvsagt også fordi vi nå er i desember), men den samme trend ser jeg til neste år (selv om økningen ikke er like stor).
Andre selskap har vært ute med informasjon om booking-graden for neste år. Den er meget god og kapasiteten påvirker prisene lengre frem i tid.
Basert på dette bilde så mener jeg dette kan bli meget bra fremover, men det fordrer at enn virkelig satser på å ta markedsandeler nå.
For to-tre uker tilbake vurderte jeg å selge meg ut, men har nå valgt å kjøpe meg opp. Har de siste dagene kjøpt en del til kr2,50 og tenker at dette vil være en spennende aksje å sitte med frem til April/Mai. Selskapet er i dag priset til 170Mnok, noe som gir et betydelig potensial.
Dette kan bli meget spennende, men flere maskiner må i luften raskt! Da er det riktig å hente inn mer penger og satse.
Redigert 06.12.2022 kl 23:12
Du må logge inn for å svare
Goldsmith
13.03.2023 kl 21:27
7478
Jo, selskapet har negativ egenkapital per i dag. De hadde USD 11 millioner i EK ved årsskiftet og de har tapt langt mer enn det på to Ogden halv måned. Det er ikke sikkert at revisor er like naiv som revisoren i FLYR.
Et flyselskap har alltid god likviditet fra februar - mars og utover pga forhåndsbetalte billetter for sommeren. Likviditet er ikke utfordringen for NORSE. Det er soliditeten som ikke er til stede, og gitt at revisor gjør jobben sin, så må NORSE adressere dette.
En leasing kontrakt er bindende og selv om selskapet har PBH så ligger det en minimumsforpliktelse i avtalen.
Et flyselskap har alltid god likviditet fra februar - mars og utover pga forhåndsbetalte billetter for sommeren. Likviditet er ikke utfordringen for NORSE. Det er soliditeten som ikke er til stede, og gitt at revisor gjør jobben sin, så må NORSE adressere dette.
En leasing kontrakt er bindende og selv om selskapet har PBH så ligger det en minimumsforpliktelse i avtalen.
Matros
13.03.2023 kl 20:09
7443
Synes norse er spennende.
Man får en inngang hvor selskapet verdsettes litt over kontantbeholdningen. I tillegg har man allerede svidd av en drøy milliard på å etablere selskapet. Klaffer det nå til sommeren, slik selskapet guider, har selskapet fylt opp kassa med mer enn nok cash til å videreutvikle selskapet og fase inn de siste 5 flyene. Når disse er operative kan aksjen ha passert 30 kroner. Det vil si at aksjen har passert 15, dersom selskapet kommer seg gjennom sommeren på en ok måte.
Samtidig meldes det om et overraskende trøkk i flymarkedet og prisene er på full fart opp. Flyindustrien gikk til til helvete under korona, og nå må det leveres. De siste årene har det nesten ikke vært bestilt fly globalt, og når Asia igjen skal ut å reise, kan det bli knapphet på langdistanse fly for første gang på svært lenge. Da kan billettprisene stige mye mer enn hva man har sett på svært mange år. Økte flypriser er nå blandt forholdene som trekker norsk inflasjon opp og var opp hele 67% i følge ssb.
Markedsdynamikken har mange paralleller til det man har sett i shipping, og investorene er de samme. De skjønner dynamikken, og vet at dette kan virkelig ta av mye mer enn vi er i stand til å fatte akkurat nå.
Topp management med solide eierposisjoner trekker videre opp.
Ja dette er risikabelt…absolutt, men risk reward er helt outstanding.
Hvis du forventer loadfaktor på et selskap på over 74 pst. for et selskap som trapper opp…..i 1. kvartal…..helveteskvartalet…..så bør man holde seg unna flyinvesteringer på generell basis. Det et sommeren som teller, og akkurat nå koker det……fø kineserne kommer…….fasten you seatbelt pleace
Man får en inngang hvor selskapet verdsettes litt over kontantbeholdningen. I tillegg har man allerede svidd av en drøy milliard på å etablere selskapet. Klaffer det nå til sommeren, slik selskapet guider, har selskapet fylt opp kassa med mer enn nok cash til å videreutvikle selskapet og fase inn de siste 5 flyene. Når disse er operative kan aksjen ha passert 30 kroner. Det vil si at aksjen har passert 15, dersom selskapet kommer seg gjennom sommeren på en ok måte.
Samtidig meldes det om et overraskende trøkk i flymarkedet og prisene er på full fart opp. Flyindustrien gikk til til helvete under korona, og nå må det leveres. De siste årene har det nesten ikke vært bestilt fly globalt, og når Asia igjen skal ut å reise, kan det bli knapphet på langdistanse fly for første gang på svært lenge. Da kan billettprisene stige mye mer enn hva man har sett på svært mange år. Økte flypriser er nå blandt forholdene som trekker norsk inflasjon opp og var opp hele 67% i følge ssb.
Markedsdynamikken har mange paralleller til det man har sett i shipping, og investorene er de samme. De skjønner dynamikken, og vet at dette kan virkelig ta av mye mer enn vi er i stand til å fatte akkurat nå.
Topp management med solide eierposisjoner trekker videre opp.
Ja dette er risikabelt…absolutt, men risk reward er helt outstanding.
Hvis du forventer loadfaktor på et selskap på over 74 pst. for et selskap som trapper opp…..i 1. kvartal…..helveteskvartalet…..så bør man holde seg unna flyinvesteringer på generell basis. Det et sommeren som teller, og akkurat nå koker det……fø kineserne kommer…….fasten you seatbelt pleace
Realisten2
13.03.2023 kl 17:44
7385
Selskap som leaser fly har noen regnskapskrav om å kostnadsføre forpliktelsen selv om forpliktelsen ikke er juridisk binnende - dette berører de som har PowerByHour deals - og kun betaler for flåten ved bruk. Jeg kjenner ikke alle regnskapstekniske detaljer, men det som føres som kostand, og i dette tilfelle som tap, er ikke et reelt tap som spiser likvide midler. Norse hadde vell Nok700m på bok ved inngangen til 23, om jeg ikke husker feil. Selskapet har ikke negativ egenkapital og driver ikke for kreditors regning. Når det er sagt så har vinteren kombinert med oppstartskostnader vært et sluk - og var forventet å være et sluk.
Om 14 dager starter Paris ruten, og i Mai begynner blandt annet London - Florida og senere kommer Roma - New York.
Dersom det er slik for Norse som det er for de store etablerte selskapene, så er bookingen lagt over det vi har sett på flere år. At Påsken ikke kommer før i April er helt uvesentlig for Norse sine kunder. USA har en dag påskeferie - og kundene er ikke normenn som skal ut på påsketur.....
Om 14 dager starter Paris ruten, og i Mai begynner blandt annet London - Florida og senere kommer Roma - New York.
Dersom det er slik for Norse som det er for de store etablerte selskapene, så er bookingen lagt over det vi har sett på flere år. At Påsken ikke kommer før i April er helt uvesentlig for Norse sine kunder. USA har en dag påskeferie - og kundene er ikke normenn som skal ut på påsketur.....
Goldsmith
13.03.2023 kl 16:47
7363
NORSE er et artig selskap. Superkjendiser kjøper aksjer og kursen går bananas fra 2 til 5.
Samtidig hadde selskapet USD 11 millioner i EK ved årsskiftet og de taper rundt USD 60-70 millioner i 1Q. Mao selskapet har negativ egenkapital og driver for kreditorenes regning. Selskapet har i sin forretningsplan fra november at første halvår skal gi 74% i kabinfaktor. Nå har to måneder passert med 50% i kabinfaktor. Da må de tre siste månedene i første halvår ha en helt urealistisk kabinfaktor for å få regnestykket til å gå opp (i år er påsken i april slik at mars også er en lavsesong måned).
Her er det ingen vei utenom en ny emisjon på i allefall USD 150 millioner.
Hvordan et slikt faktum er forenlig med en aksjekurs på 5 forstår ikke jeg, men de som lurer får spørre Magnus H.
Samtidig hadde selskapet USD 11 millioner i EK ved årsskiftet og de taper rundt USD 60-70 millioner i 1Q. Mao selskapet har negativ egenkapital og driver for kreditorenes regning. Selskapet har i sin forretningsplan fra november at første halvår skal gi 74% i kabinfaktor. Nå har to måneder passert med 50% i kabinfaktor. Da må de tre siste månedene i første halvår ha en helt urealistisk kabinfaktor for å få regnestykket til å gå opp (i år er påsken i april slik at mars også er en lavsesong måned).
Her er det ingen vei utenom en ny emisjon på i allefall USD 150 millioner.
Hvordan et slikt faktum er forenlig med en aksjekurs på 5 forstår ikke jeg, men de som lurer får spørre Magnus H.
Realisten2
13.03.2023 kl 16:44
7343
Meget bra dag for Norse igjen i dag. Det meste faller, men Norse jobber seg opp å ender på vinnerlisten nok en gang. Benyttet anledningen til å kjøpe litt mer på rundt kr 4,50. .... Det var en god deal på en ellers dårlig dag.
Forhåpentligvis blir Norse tatt opp på hovedlisten i April/Mai - slik at også flere finansielle aktører samt utlendinger får bedre mulighet til å gå inn. Da blir dette en god sommer.
Forhåpentligvis blir Norse tatt opp på hovedlisten i April/Mai - slik at også flere finansielle aktører samt utlendinger får bedre mulighet til å gå inn. Da blir dette en god sommer.
Realisten2
08.03.2023 kl 18:17
7832
Mener du skal sitte. Studert denne i detalj og ser ingen grunn til å gå ut før kr 12-13 eller det den står i i September. Jeg har tradet litt under veis, men der er ingen grunn til å gå ut fra Norse selv om der er noen turer ned innimellom. Først nå i slutten på mars at ruter åpner, og når vi får trafikktall for April/Mai så vil vi kunne si hvor langt opp denne skal.
Single Malt
08.03.2023 kl 13:01
7951
nå har jeg sittet her siden 2,00,- fortsatt mener jeg det er i høysesongen man kan selge, fortsatt alt for tidlig.
Six5
04.03.2023 kl 21:05
8338
Venter til den faller til bunnen etter emisjon, kommer nok snart om ikke lenge for dem trenger penger til..
Dagnaldo
03.03.2023 kl 14:41
8570
Helt enig. Har fulgt med på Norse siden starten av og har troen på konsept. Det at de nå satser på London i stedet for Oslo er og meget lurt (selv om jeg personlig skulle flydd fra Gardermoen når jeg skal til Orlando). De har vært sterkt underpriset i det siste og har like mye cash som selskapet var priset til. Veldig gunstige leasing avtaler, og fantastiske fly med tanke på comfort, miljø og økonomi.
At Lufthansa tjente penger i fjor viser og at de er i et marked det er penger å tjene. De er langt mer sammenlignbare enn Flyr og Norwegian som ikke har konkurrert om de samme rutene i det hele tatt (snarere tvert i mot så har de samarbeidet og utfylt hverandre).
Hadde og en tur/retur med Norse OSL-ORL i fjor sommer og hadde en veldig fin opplevelse med de.
At Lufthansa tjente penger i fjor viser og at de er i et marked det er penger å tjene. De er langt mer sammenlignbare enn Flyr og Norwegian som ikke har konkurrert om de samme rutene i det hele tatt (snarere tvert i mot så har de samarbeidet og utfylt hverandre).
Hadde og en tur/retur med Norse OSL-ORL i fjor sommer og hadde en veldig fin opplevelse med de.
Realisten2
03.03.2023 kl 12:34
8653
Er god driv nå. Rart at flere ikke får øynene opp her. En rekke innlegg blander inn Flyr og SAS. Norse sin forretningsmodel har ingenting men Norsk luftfart å gjøre. Studerer enn caset så ser enn hva dette faktisk er, og hvilket market enn går inn på - samt hvilke gunstige betingelser Norse har for flåten. Denne aksjen kommer til å gå når Amerikanerne blir mer kjent med selskapet...
Handles nå som smått på OTC....men har et stort potensial.
Handles nå som smått på OTC....men har et stort potensial.
Redigert 03.03.2023 kl 12:36
Du må logge inn for å svare
Bertelli
03.03.2023 kl 09:54
8658
Det ser ut som det ble børspause i Norse etter en ny 15 prs opp. Jaggu går det fort oppover for aksjen.
elnomi
28.02.2023 kl 22:31
4104
Norse, SAS, Flyr. Det er litt av noen tapssluk av selskaper i denne flybransjen? Store beløp som tapers, hver eneste dag. Når skal en egentlig gå «break even»?
Realisten2
28.02.2023 kl 22:20
4086
Hvor kommer denne informasjonen fra? Dette er åpenbart feil. Norse sine maskiner er 789 og disse kom først i 2017. Norse sine maskiner er 3-4 år gamle.
Nedgangen i dag skylles store oppstartskostnader. Dette ga en god anledning til å øke litt, en anledning jeg benyttet. Dersom du leser regnskapet så må Norse kostnadsføre leasingkostnader selv om disse faktisk ikke en en ren og betalt kost. Ved inngangen til 2023 satt selskapet fremdeles med NOK700 mill på bok. Det ville ikke vært mulig om alt var reel kost. Når det er sagt, så er ikke alt rosenrødt - men markedet har ikke vært bedre, og jeg tror fremdeles på en god oppgang. Nå er selskapet mindre vedr enn kontantene på bok.....
Nedgangen i dag skylles store oppstartskostnader. Dette ga en god anledning til å øke litt, en anledning jeg benyttet. Dersom du leser regnskapet så må Norse kostnadsføre leasingkostnader selv om disse faktisk ikke en en ren og betalt kost. Ved inngangen til 2023 satt selskapet fremdeles med NOK700 mill på bok. Det ville ikke vært mulig om alt var reel kost. Når det er sagt, så er ikke alt rosenrødt - men markedet har ikke vært bedre, og jeg tror fremdeles på en god oppgang. Nå er selskapet mindre vedr enn kontantene på bok.....
Mr Fox
28.02.2023 kl 22:04
4090
2 ex-NAS Dreamlinere skrotes nå som de første av typen. Bare 10 år gamle, men tydeligvis ingen som ville ha dem.
Kan kanskje forklare hvorfor Norse har såpass gode leasingavtaler, det er rett og slett lite interesse for disse.
Kan kanskje forklare hvorfor Norse har såpass gode leasingavtaler, det er rett og slett lite interesse for disse.
Norse legger frem resultat den 28 Februar og vel så viktig blir vel guidingen.
British Airways la frem ett overskudd nu etter mange år med underskudd
https://www.finansavisen.no/reise-og-fritid/2023/02/25/7989008/international-airlines-group-gikk-med-overskudd-i-fjor.?internal_source=sistenytt
SAS sjefen Anko van der Werff varsler om at tiden med billige billetter er forbi, samme med Norwegian.
Boeing har problemer med å levere fly.
https://flysmart24.no/2023/01/21/mangler-fly-til-sommeren-ma-leie-fly-eller-kutte/
Lufthansa Kanselerer flygninger i sommer pga. mangel på personell og fly
Norse har fly , nu må dem utnytte dem på beste måte og posisjonere seg til sommersesongen så kan dette bli meget bra
Kan dette bli en sommersesong med svært god inntjening?
Og kan Norse nu være i en helt unik gunstig situasjon før sommersesongen ?
British Airways la frem ett overskudd nu etter mange år med underskudd
https://www.finansavisen.no/reise-og-fritid/2023/02/25/7989008/international-airlines-group-gikk-med-overskudd-i-fjor.?internal_source=sistenytt
SAS sjefen Anko van der Werff varsler om at tiden med billige billetter er forbi, samme med Norwegian.
Boeing har problemer med å levere fly.
https://flysmart24.no/2023/01/21/mangler-fly-til-sommeren-ma-leie-fly-eller-kutte/
Lufthansa Kanselerer flygninger i sommer pga. mangel på personell og fly
Norse har fly , nu må dem utnytte dem på beste måte og posisjonere seg til sommersesongen så kan dette bli meget bra
Kan dette bli en sommersesong med svært god inntjening?
Og kan Norse nu være i en helt unik gunstig situasjon før sommersesongen ?
Redigert 25.02.2023 kl 20:32
Du må logge inn for å svare
Restplassno
19.02.2023 kl 09:50
5477
Noen som vet antall aksjer per aksje i rep.emi? Er det noe sånn som 10-20%?
Realisten2
18.02.2023 kl 09:02
5739
Single Malt skrev og så var det noe virus,
Stemmer, det hadde jeg fortrengt.. nå tenker vi bare fremover og på avgang. Blir spennende dette.
Single Malt
18.02.2023 kl 00:30
5867
Realisten2 skrev Vell, der kom en krig....
og så var det noe virus,
kodenavn
17.02.2023 kl 13:34
6169
De betaler halvparten av det Norwegian en gang gjorde for de samme flyene, og en eksplosiv etterspørsel etter reiser fra spesielt Kina vil trolig sende flyleasingmarkedet i taket i år.
Norse Atlantic estimerer selv en merverdi av leasene på 3 millarder kroner, tilsvarende fem ganger selskapets børsverdi, påpeker Astrup.
Norse Atlantic estimerer selv en merverdi av leasene på 3 millarder kroner, tilsvarende fem ganger selskapets børsverdi, påpeker Astrup.
kodenavn
17.02.2023 kl 13:23
6179
Morten Astrup påpeker at Norse har ekstremt gode leasingavtaler.
Merverdien som ligger i disse er verd 3 mrd.
Børsverdien på selskapet er 836 mill.
Merverdien som ligger i disse er verd 3 mrd.
Børsverdien på selskapet er 836 mill.
Single Malt
17.02.2023 kl 12:39
6223
tja, aksjen er fortsatt ned 80% fra toppen, riktignok har det vert emis men dog.
Realisten2
17.02.2023 kl 12:21
6237
Bertelli skrev Er handelen i Norse stoppet? Herlig oppgang.
Børspause...oppgang på 15%
Noen større som skal inn...oppkjøp?
Lufthansa og andre må nedjuster volum i sommer pga manglende ansatte og fly.....skjer ting på langdistanse nå.
Noen større som skal inn...oppkjøp?
Lufthansa og andre må nedjuster volum i sommer pga manglende ansatte og fly.....skjer ting på langdistanse nå.
Realisten2
17.02.2023 kl 09:56
6273
Ting er i ferd med å skje her nå. Opp 5% til dagen... større aktører som vil inn tenker jeg. Bookingen internasjonalt er meget bra, og billettpriser er på vei oppover. Selskapsverdien på NORSE er fremdeles lang under underliggende verdier i ruter, slotts og leasingavtalene. Denne dobbler seg innen Juli, det er jeg rimelig sikker på..
Single Malt
16.02.2023 kl 19:55
6371
Pent og ikke så langt unna kr 4,00.-
Teknisk nå så kan det bli spennende om en stund. Følg med på MA linjene, MA 50 og 200. på et tidspunkt om en stund kommer 50 til å krysse 200 fra undersiden, da får aksjen det såkalte golden cross, om man tror på slik heksekunst da, men når det skjer kan jo de av oss som har sittet på henda siden romjula i i NORSE være rimelig godt fornøyde. Har ikke gjort en eneste trade her, og kommer ikke til å gjøre det heller, men er nok ute i god tid før neste romjul, tror jeg da.
Teknisk nå så kan det bli spennende om en stund. Følg med på MA linjene, MA 50 og 200. på et tidspunkt om en stund kommer 50 til å krysse 200 fra undersiden, da får aksjen det såkalte golden cross, om man tror på slik heksekunst da, men når det skjer kan jo de av oss som har sittet på henda siden romjula i i NORSE være rimelig godt fornøyde. Har ikke gjort en eneste trade her, og kommer ikke til å gjøre det heller, men er nok ute i god tid før neste romjul, tror jeg da.
Realisten2
14.02.2023 kl 19:02
6623
Da kom der 2 nye ruter fra Gatwick. London - Fort Lauderdale og London Orlando. Begge meget attraktive legs med tanke på Cruise trafikk ut fra Fort / Miami. Fint og se at prisene er på høyde med economi hos AA. Blir spennende å se salgstall på disse distansene de neste månedene...
oslo0407
13.02.2023 kl 08:56
6727
Langebru (Peter Anker) inn på 14.plass med 2 mill aksjer. Mye flinke shipping/oljefolk inn blant aksjonærene nå.
Ellers er det verdt å få med seg dagens børsmelding:
Norse January operational update - Good performance from New Year promotional sales and on track to deliver a strong summer 2023 programme
Arendal, 13th February 2023: Norse continues to make good progress on its
business plan to have its UK airline, Norse Atlantic UK, become a significant
part of its operations, with the launch of ticket sales to two new destinations
expected this week. The company is ramping up towards the summer 2023 season
including having over half of its operational fleet based at London Gatwick.
Forward bookings have been good, helped by a successful marketing campaign
towards the end of December and through January.
During January, Norse Atlantic Airways recorded an aggregate load factor for the
month of 52 per cent, including charter operations. Norse Atlantic Airways
operated a total 229 flights. 74 per cent of operated flights arrived within 15
minutes of the scheduled arrival time. The company operated 98 per cent of
scheduled flights, four cancellations occurred due to general strike action by
the Ver.di union at Berlin airport involving airport staff in ground services
and aviation security, the strikes were not connected to the airline or its
employees. Norse Atlantic carried 35,150 passengers in January.
Building on the growing reputation of Norse Atlantic Airways as a dependable and
reliable charter and ACMI operator, Norse completed 15 charter flights during
the month of January.
During the month Norse Atlantic Airways announced the launch of ticket sales
between Rome Fiumicino (FCO) and New York JFK. The new route will become the
fifth European destination served by Norse from JFK, the daily service will
begin operations on 19th June 2023.
Further, the company is pleased to announce that this week two new US
destinations served from London Gatwick will be launched for sale, with
operations commencing during the summer 2023 programme. These flights will be
operated by the company's UK airline (AOC), Norse Atlantic UK. The beginning of
operations of Norse Atlantic UK marks a milestone for the company and follows
extensive support on both sides of the Atlantic from the Association of Flight
Attendants, Cockpit Association of Norway, British Airline Pilots Association
and Unite unions, airports, business leaders, government leaders and many
others. Further destinations from London Gatwick to the US for the summer 2023
schedule will be revealed by the end of February and will lead to a substantial
increase of the airline's presence in the UK.
To date Norse Atlantic Airways is performing on track or above the business plan
communicated during the Private Placement in November 2022. As previously
communicated, the company will carry out a repair offering to those shareholders
eligible as at 24 November 2022. The repair offering is expected to be done
during the spring once the required prospectus is approved by the Norwegian
Financial Services Authority.
Key traffic figures for January are attached.
"Two targeted sales campaigns in January generated encouraging forward bookings
and show that demand for travel across the Atlantic remains strong. We expect a
strong summer season across our network and especially in the UK as the
investment that we have made in that market reaches its full potential.
The recent announcement that Charles Duncan has joined Norse Atlantic as
President represents an important strengthening of our commercial strategy going
forward, I look forward to working closely with Charles as we fulfil our target
of reaching profitability by year end," said Bjorn Tore Larsen, CEO Norse
Atlantic Airways.
Ellers er det verdt å få med seg dagens børsmelding:
Norse January operational update - Good performance from New Year promotional sales and on track to deliver a strong summer 2023 programme
Arendal, 13th February 2023: Norse continues to make good progress on its
business plan to have its UK airline, Norse Atlantic UK, become a significant
part of its operations, with the launch of ticket sales to two new destinations
expected this week. The company is ramping up towards the summer 2023 season
including having over half of its operational fleet based at London Gatwick.
Forward bookings have been good, helped by a successful marketing campaign
towards the end of December and through January.
During January, Norse Atlantic Airways recorded an aggregate load factor for the
month of 52 per cent, including charter operations. Norse Atlantic Airways
operated a total 229 flights. 74 per cent of operated flights arrived within 15
minutes of the scheduled arrival time. The company operated 98 per cent of
scheduled flights, four cancellations occurred due to general strike action by
the Ver.di union at Berlin airport involving airport staff in ground services
and aviation security, the strikes were not connected to the airline or its
employees. Norse Atlantic carried 35,150 passengers in January.
Building on the growing reputation of Norse Atlantic Airways as a dependable and
reliable charter and ACMI operator, Norse completed 15 charter flights during
the month of January.
During the month Norse Atlantic Airways announced the launch of ticket sales
between Rome Fiumicino (FCO) and New York JFK. The new route will become the
fifth European destination served by Norse from JFK, the daily service will
begin operations on 19th June 2023.
Further, the company is pleased to announce that this week two new US
destinations served from London Gatwick will be launched for sale, with
operations commencing during the summer 2023 programme. These flights will be
operated by the company's UK airline (AOC), Norse Atlantic UK. The beginning of
operations of Norse Atlantic UK marks a milestone for the company and follows
extensive support on both sides of the Atlantic from the Association of Flight
Attendants, Cockpit Association of Norway, British Airline Pilots Association
and Unite unions, airports, business leaders, government leaders and many
others. Further destinations from London Gatwick to the US for the summer 2023
schedule will be revealed by the end of February and will lead to a substantial
increase of the airline's presence in the UK.
To date Norse Atlantic Airways is performing on track or above the business plan
communicated during the Private Placement in November 2022. As previously
communicated, the company will carry out a repair offering to those shareholders
eligible as at 24 November 2022. The repair offering is expected to be done
during the spring once the required prospectus is approved by the Norwegian
Financial Services Authority.
Key traffic figures for January are attached.
"Two targeted sales campaigns in January generated encouraging forward bookings
and show that demand for travel across the Atlantic remains strong. We expect a
strong summer season across our network and especially in the UK as the
investment that we have made in that market reaches its full potential.
The recent announcement that Charles Duncan has joined Norse Atlantic as
President represents an important strengthening of our commercial strategy going
forward, I look forward to working closely with Charles as we fulfil our target
of reaching profitability by year end," said Bjorn Tore Larsen, CEO Norse
Atlantic Airways.
Restplassno
11.02.2023 kl 10:23
6955
Sånn er det med alle aksjer - hvis de stiger "for fort" begynner enkelte å selge unna. Den har tross alt gått 60-70% siden 2 kr
Realisten2
10.02.2023 kl 10:28
7093
Single Malt skrev Her er vi på vei inn i høysesong, ferie og reiser og så selger folk?????
Undrer meg også på det, men tenker det er gevinstsikring og når den faller kan du plukke opp litt igjen. Her er det bare å sitte rolig, dette blir bra fremover...
Single Malt
10.02.2023 kl 10:13
7081
Her er vi på vei inn i høysesong, ferie og reiser og så selger folk?????
Restplassno
08.02.2023 kl 17:57
7341
Dagnaldo skrev Vet man hvilken kurs rep emisjonen eventuelt vil komme på?
Aldri opplevd annen kurs enn den som var i den rettede emisjonen. Og den var vel 2.50
Restplassno
07.02.2023 kl 15:10
7434
Jeg tar gjerne aksjer på 2.50 jeg, selv om jeg kjøpte på 2 også.
Realisten2
07.02.2023 kl 15:09
7317
Det er vell gjerne en av grunnene til nedgangen i dag.. samt at flere vil gevinstsikre. Kjøpte litt til i dag ;-)
Alle har hatt mulighet til å kjøpe for langt under rep emisjon. Skal man kjøre den nå så vil også kursen falle tilbake.
Nei la heller Norse ta av!
Nei la heller Norse ta av!
Restplassno
07.02.2023 kl 12:45
7326
Sendte melding til IR og der ble det skrevet at de fortsatt planla rep. emi
Kåre Grønn
06.02.2023 kl 23:24
7412
Kjøpte selv på 20. Bør vel sitte long slik d er nå.. tror de kan utfylle Norwegian på en god måte tar nok ik av som Norwegian, men spennende
Single Malt
06.02.2023 kl 22:30
7421
Synes vel 16-18 høres mye ut, er jo mye psykologi som spiller inn, det sagt, blir ikke overrasket om den kan nå 10 i løpet av året, skulle gjerne sett noen nye analyser fra meglerhus. Nå som det funker for Norse kan det være de blir ganske høye.
Realisten2
06.02.2023 kl 17:09
7563
Nok en bra dag for Norse med en oppgang på 5,57%. Opp 67% på en måned. Denne blir bra.. .
Realisten2
02.02.2023 kl 22:08
8098
Restplassno, jeg gjorde en del grunnarbeid før jeg solgte meg ut av olje, og tok tjangsen på å gå inn i fly......noe jeg ikke trodde jeg ville gjøre.
Nå er jeg gått all in i Norse og har hatt +40% oppgang på under 3 måneder. Det har vært meget bra, og der er langt igjen.
Tallgrunnlaget for potensiell inntjening fant jeg i analyser fra Pareto og Sparebank1 Markets. De hadde en del forutsetninger som er like aktuelle i dag. Saken er - slik jeg ser det, at forutsetningene som lå tilgrunn for disse analysene ikke har skjedd før i dag - men nå slår det til. Begge analysene av fremtidig inntjening er basert på 70/80% kabinfaktor, med en oppgitt billettpris/distanse kombinert med fuelpris. Dette er faste datapunkt som er enkle å ta med i beregningen. Du finner dette på nettet.
Så har jeg verifisert tallene for eks. fuel consumption mot tall jeg også enkelt finner på nettet (eller i Norse sin egen presentasjon) - og som viser 787 forbruk. Jetfuel prisene finner du enkelt på eks IATA.
Jeg har videre sett på snitt priser pr distanser og hensyntatt prisutviklingen over tid (har de siste månedene kalkulert ut snitt billettpris i Mai, Juni og Juli - for et par distanser) har gjort dette hver uke siden jeg gikk inn i Norse, og ser prisutviklingen. Dette har jeg tatt inn i et enkelt regneark med kabinfaktor.
Min største usikkerhetsfaktor er antall hoder ansatt pr maksin i drift. He rer jeg bekymret for at Norse (med 700+) har en for stor administrasjon/bakke-staff.
Blir spennende å se hvordan dette utvilker seg.
Alt i alt - analysene til Sparebank Markets og Pareto (i en tidligfase) viste en kurs på kr 30-40 (med det antall aksjer som var før siste emisjon). Jeg kommer frem til en kr 16-18 i dag (innen utgangen av året) - når oppstartkostnader for 10 maskiner er tatt (men dette er min private lekmanns vurdering!!)
Lykke til!
Nå er jeg gått all in i Norse og har hatt +40% oppgang på under 3 måneder. Det har vært meget bra, og der er langt igjen.
Tallgrunnlaget for potensiell inntjening fant jeg i analyser fra Pareto og Sparebank1 Markets. De hadde en del forutsetninger som er like aktuelle i dag. Saken er - slik jeg ser det, at forutsetningene som lå tilgrunn for disse analysene ikke har skjedd før i dag - men nå slår det til. Begge analysene av fremtidig inntjening er basert på 70/80% kabinfaktor, med en oppgitt billettpris/distanse kombinert med fuelpris. Dette er faste datapunkt som er enkle å ta med i beregningen. Du finner dette på nettet.
Så har jeg verifisert tallene for eks. fuel consumption mot tall jeg også enkelt finner på nettet (eller i Norse sin egen presentasjon) - og som viser 787 forbruk. Jetfuel prisene finner du enkelt på eks IATA.
Jeg har videre sett på snitt priser pr distanser og hensyntatt prisutviklingen over tid (har de siste månedene kalkulert ut snitt billettpris i Mai, Juni og Juli - for et par distanser) har gjort dette hver uke siden jeg gikk inn i Norse, og ser prisutviklingen. Dette har jeg tatt inn i et enkelt regneark med kabinfaktor.
Min største usikkerhetsfaktor er antall hoder ansatt pr maksin i drift. He rer jeg bekymret for at Norse (med 700+) har en for stor administrasjon/bakke-staff.
Blir spennende å se hvordan dette utvilker seg.
Alt i alt - analysene til Sparebank Markets og Pareto (i en tidligfase) viste en kurs på kr 30-40 (med det antall aksjer som var før siste emisjon). Jeg kommer frem til en kr 16-18 i dag (innen utgangen av året) - når oppstartkostnader for 10 maskiner er tatt (men dette er min private lekmanns vurdering!!)
Lykke til!
Single Malt
02.02.2023 kl 16:36
8232
Blir ikke noe rep emisjon siden kursen lenge har ligget under emisjonskursen.
Restplassno
02.02.2023 kl 12:25
8321
Kan du si noe om forventet overskudd eller forventede inntekter i lav/høysesong? Vet ikke særlig om størrelsesorden på dette!
Og hvor mange aksjer kan man få i rep emi? Var det ca 20-30%?
Og hvor mange aksjer kan man få i rep emi? Var det ca 20-30%?
Redigert 02.02.2023 kl 14:54
Du må logge inn for å svare
Realisten2
02.02.2023 kl 12:20
8319
Restplassno skrev Norse flyr høyt i åpningen i dag
Tenker at dette er som forventet. Mulig vi får en stagnering i en periode nå, men denne skal langt høyere de neste månedene. Dersom en regner litt på de tallene som er tilgjengelige i presentasjoner, på nett, statistikk osv, så vil skal denne flerdobbles i år. Usikkerheten er oljepris, ustabilitet politisk og selvsagt andre utenforliggende påvirkninger, men som forretningsmodell i et market med sterk dollar, så er dette en bunnsolid case. Får Norse flere attraktive slots så kommer denne til å gå høyt. Bare ved en PE på 5 basert på beregnet/forventet inntjening i q3, så skal aksjen opp 4-5 ganger dagens kurs.
oslo0407
02.02.2023 kl 06:49
8435
MH Capital (Magnus Halvorsen) fortsetter å øke. Denne gangen med 440k, hans totale beholdning er nå 3975k aksjer. Han er dermed 9. største aksjonær
Realisten2
01.02.2023 kl 22:19
8497
Vil gjerne dele en liten sak til i dag.
FED sin beslutning on kun en kvarting i dag ble meget godt mottatt innen US-reiseliv. Royal Caribbean Crusieline er opp 3,62%, Norwegian Cruiseline er opp 6,05%, Carnival er opp 4,76%. Innen fly er AA opp 3,41%, United opp 2,57 og Delta opp 2,05%.
Dette er sterke indikasjoner på veksten i reiseliv i og til/fra US.
Prisen til/fra NY – London i slutten på Juni og inn i Juli ligger nå på rundt kr 10k tur-retur. En dobbling av hva vi så for 2023 sommeren, bare for noen måneder siden.
Dette blir en lekker vår!
FED sin beslutning on kun en kvarting i dag ble meget godt mottatt innen US-reiseliv. Royal Caribbean Crusieline er opp 3,62%, Norwegian Cruiseline er opp 6,05%, Carnival er opp 4,76%. Innen fly er AA opp 3,41%, United opp 2,57 og Delta opp 2,05%.
Dette er sterke indikasjoner på veksten i reiseliv i og til/fra US.
Prisen til/fra NY – London i slutten på Juni og inn i Juli ligger nå på rundt kr 10k tur-retur. En dobbling av hva vi så for 2023 sommeren, bare for noen måneder siden.
Dette blir en lekker vår!
Realisten2
01.02.2023 kl 22:04
8368
Restplassno skrev Har du en link til denne USA-børsen?
Du kan bare søke på NRSAF eller Norse på https://finance.yahoo.com/. Her vil du se Norse omsetning i Oslo samt på OTC i US.
Selve omsetningen tror jeg går på noe som heter OTC Markets. Dette er en marketsplass for selskap som ikke tatt opp på Nasdaq/Dow.
Der er fremdeles ikke store omsetningen i USA, men i og med at markedsføringen i stor grad retter seg mot det amerikanske markedet, så er min tanke at dette også vil potensielt bidra til at aksjen får et større nedslagsfelt - som vil drive kursen videre.
Selve omsetningen tror jeg går på noe som heter OTC Markets. Dette er en marketsplass for selskap som ikke tatt opp på Nasdaq/Dow.
Der er fremdeles ikke store omsetningen i USA, men i og med at markedsføringen i stor grad retter seg mot det amerikanske markedet, så er min tanke at dette også vil potensielt bidra til at aksjen får et større nedslagsfelt - som vil drive kursen videre.
Restplassno
01.02.2023 kl 17:29
8440
Realisten2 skrev Da har vi brutt 3kr nivået i USA
Har du en link til denne USA-børsen?