Norse - noen tanker om fremtiden
Har brukt en del tid den siste tiden til å se nærmere på mulighetene til Norse og tenkte å dele noen tanker rundt det jeg ser. Jeg har vært skeptisk etter informasjonen om den rettede emisjon, da jeg ikke var særlig tilfreds med ledelsen/styret sin måte å gjennomføre dette på, samt at jeg satt med følelse av at all informasjon ikke ble delt. Videre var prisfastsettelsen lite tillitsvekkende. Jeg er nå mye mer positiv til det jeg ser og mener dette er et riktig trekk.
Det volum selskapet har i dag er ikke livskraftig på sikt. Volumet må opp. Ruten London – New York er en av de mest attraktive rutene globalt, men må kombineres med flere ruter/øket kapasitet for å få driftskostnadene ned. Den kommende Paris – New York er også blant topp 10 longhault legs, og vil sammen med øket satsning ut fra UK være strategisk viktige for å nå volum.
Internasjonalt er flyselskapene i en helt annen situasjon enn i Norge og Scandinavia. Flere store aktører har nå volum over 2019 nivå og prisene er i bedring. Selskaper som Lufthansa har ikke kapasitet nok og er nå tvunget til reaktivere A380 som har stått på bakken siden 2019/2020. Dette er lite attraktive maskiner som har en altfor høy driftskostnad, men for at Lufthansa skal klare å beholde markedsandel og levere på sine forpliktelser, så må A380 inn i flåten. Den første A380 (Navn: Dusseldorf) kommer i drift igjen om noen uker. Flere A380 maskiner klargjøres. (Totalt har Lufthansa 8 A380, 4 er planlagt reaktivert).
En A380 har et fuelforbruk på 11-12 000 liter i timen, mens Norse sin 787 flåte har et forbruk på ca 4800 – 4900 liter i timen. En 787 har noe mindre kapasitet, men Norse sine 787 har en meget høy kapasitets-layout. Omregnet i forbruk per sete så bruker en Dreamliner 14,3 liter fuel per sete pr time og en A380 (Lufthansa sin konfigurasjon) forbruker ca 23,6 liter fuel per sete per time.
787 Dreamliner er den mest økonomisk maskin på langdistanser, men det som er mest interessant med dette, er å se på bakgrunnen for reaktiveringen av A380. Grunnen er forsinkelser på leveranser av nye maskiner pga komponentmangel. Flere A350 langdistanse maskiner er forsinket med opp til 12 måneder. Når jeg ser nærmere på dette så ser jeg at flere selskap sliter med kapasitet på langdistanse – på grunn av forsinkelser. Flere maskiner som står for levering i 2023 blir ikke levert for et stykke inn i 2024. Dette gir gode muligheter, og driftskostnadene på eldre maskiner gjør at billettprisene (inntektene) går opp.
Videre er det slik at snitt billettpriser er på full vei oppover internasjonal uavhengig av den kommende knapphet på maskiner (som først fremover gjør seg gjeldende i 2023). Selskap som Delta, AA og andre leverer nå gode resultater. Billettprisene i USA er høye, men det virker ikke inn på volum.
Jeg har også sett litt på Norse sine billettpriser for Desember (høysesong på vinter) samt et par sommermåneder. I desember er snittprisen på en økonomibillett fra London til New York ca kr 4150 (før bagasje, setevalg osv) mot kr 2800 for noen uker tilbake. En premium billett koster i snitt kr 7500 før valgene. Disse prisene er justert opp ca 50% de sist uker (selvsagt også fordi vi nå er i desember), men den samme trend ser jeg til neste år (selv om økningen ikke er like stor).
Andre selskap har vært ute med informasjon om booking-graden for neste år. Den er meget god og kapasiteten påvirker prisene lengre frem i tid.
Basert på dette bilde så mener jeg dette kan bli meget bra fremover, men det fordrer at enn virkelig satser på å ta markedsandeler nå.
For to-tre uker tilbake vurderte jeg å selge meg ut, men har nå valgt å kjøpe meg opp. Har de siste dagene kjøpt en del til kr2,50 og tenker at dette vil være en spennende aksje å sitte med frem til April/Mai. Selskapet er i dag priset til 170Mnok, noe som gir et betydelig potensial.
Dette kan bli meget spennende, men flere maskiner må i luften raskt! Da er det riktig å hente inn mer penger og satse.
Det volum selskapet har i dag er ikke livskraftig på sikt. Volumet må opp. Ruten London – New York er en av de mest attraktive rutene globalt, men må kombineres med flere ruter/øket kapasitet for å få driftskostnadene ned. Den kommende Paris – New York er også blant topp 10 longhault legs, og vil sammen med øket satsning ut fra UK være strategisk viktige for å nå volum.
Internasjonalt er flyselskapene i en helt annen situasjon enn i Norge og Scandinavia. Flere store aktører har nå volum over 2019 nivå og prisene er i bedring. Selskaper som Lufthansa har ikke kapasitet nok og er nå tvunget til reaktivere A380 som har stått på bakken siden 2019/2020. Dette er lite attraktive maskiner som har en altfor høy driftskostnad, men for at Lufthansa skal klare å beholde markedsandel og levere på sine forpliktelser, så må A380 inn i flåten. Den første A380 (Navn: Dusseldorf) kommer i drift igjen om noen uker. Flere A380 maskiner klargjøres. (Totalt har Lufthansa 8 A380, 4 er planlagt reaktivert).
En A380 har et fuelforbruk på 11-12 000 liter i timen, mens Norse sin 787 flåte har et forbruk på ca 4800 – 4900 liter i timen. En 787 har noe mindre kapasitet, men Norse sine 787 har en meget høy kapasitets-layout. Omregnet i forbruk per sete så bruker en Dreamliner 14,3 liter fuel per sete pr time og en A380 (Lufthansa sin konfigurasjon) forbruker ca 23,6 liter fuel per sete per time.
787 Dreamliner er den mest økonomisk maskin på langdistanser, men det som er mest interessant med dette, er å se på bakgrunnen for reaktiveringen av A380. Grunnen er forsinkelser på leveranser av nye maskiner pga komponentmangel. Flere A350 langdistanse maskiner er forsinket med opp til 12 måneder. Når jeg ser nærmere på dette så ser jeg at flere selskap sliter med kapasitet på langdistanse – på grunn av forsinkelser. Flere maskiner som står for levering i 2023 blir ikke levert for et stykke inn i 2024. Dette gir gode muligheter, og driftskostnadene på eldre maskiner gjør at billettprisene (inntektene) går opp.
Videre er det slik at snitt billettpriser er på full vei oppover internasjonal uavhengig av den kommende knapphet på maskiner (som først fremover gjør seg gjeldende i 2023). Selskap som Delta, AA og andre leverer nå gode resultater. Billettprisene i USA er høye, men det virker ikke inn på volum.
Jeg har også sett litt på Norse sine billettpriser for Desember (høysesong på vinter) samt et par sommermåneder. I desember er snittprisen på en økonomibillett fra London til New York ca kr 4150 (før bagasje, setevalg osv) mot kr 2800 for noen uker tilbake. En premium billett koster i snitt kr 7500 før valgene. Disse prisene er justert opp ca 50% de sist uker (selvsagt også fordi vi nå er i desember), men den samme trend ser jeg til neste år (selv om økningen ikke er like stor).
Andre selskap har vært ute med informasjon om booking-graden for neste år. Den er meget god og kapasiteten påvirker prisene lengre frem i tid.
Basert på dette bilde så mener jeg dette kan bli meget bra fremover, men det fordrer at enn virkelig satser på å ta markedsandeler nå.
For to-tre uker tilbake vurderte jeg å selge meg ut, men har nå valgt å kjøpe meg opp. Har de siste dagene kjøpt en del til kr2,50 og tenker at dette vil være en spennende aksje å sitte med frem til April/Mai. Selskapet er i dag priset til 170Mnok, noe som gir et betydelig potensial.
Dette kan bli meget spennende, men flere maskiner må i luften raskt! Da er det riktig å hente inn mer penger og satse.
Redigert 06.12.2022 kl 23:12
Du må logge inn for å svare
coccoman
23.04.2023 kl 09:02
4675
Kan jo ikke drive butikk med halvfulle fly særlig lenge, og å drive utvanning og hente penger jevnlig får effekt på aksjekursen etter hvert skal dere se.
Geir Karlsen har løst lavsesongene ved elegante grep som powerbyhour (PbH) leasingavtaler og økt feieavvikling i vintersesong. Resultatene vises i kabinfaktoren for februar var på 83,8 prosent og "Norwegian had 1.5 million passengers and a load factor of 81 percent in March."
Dere har vært dyktige og satset på riktig hest så langt i år med 85% stigning, grattis!!!! Norwegian har skarve 35% stigning i år, men jeg tror fort at nas blir beste hest i luftfart framover i år, og da kan det være en ide å bytte? Vi får se, lykke til luftens baroner! Hau, hau
Geir Karlsen har løst lavsesongene ved elegante grep som powerbyhour (PbH) leasingavtaler og økt feieavvikling i vintersesong. Resultatene vises i kabinfaktoren for februar var på 83,8 prosent og "Norwegian had 1.5 million passengers and a load factor of 81 percent in March."
Dere har vært dyktige og satset på riktig hest så langt i år med 85% stigning, grattis!!!! Norwegian har skarve 35% stigning i år, men jeg tror fort at nas blir beste hest i luftfart framover i år, og da kan det være en ide å bytte? Vi får se, lykke til luftens baroner! Hau, hau
Restplassno
23.04.2023 kl 09:21
4694
Geir Karlsen bør faktisk genierklæres. Fulgte ham og NAS gjennom mange vanskelige perioder når han var CFO i selskapet, deriblant max, dreamliner, den fryktelig kritiske refinansieringen høsten 2019 var det vel, og covid. Det var vel i stor grad han som drev selskapet også når kjos gikk av og jacob schram tok over. Uten ham hadde de nok ikke klart seg slik de på overraskende vis har. Det er få jeg har så mye respekt for! Nas kommer til å gjøre det godt med han på roret. Og det var nok riktig å kutte langdistanse da det ble for mange baller i luften. De gikk imidlertid en lovende sommer i møte før covid slo inn for fullt, og alt gikk i dass. Ting skjer ut av det blå i luftfarten og de sorte svanene lurer overalt.
Luftfarten er alltid spennende å følge. At fyllingsgraden i Norse fortsatt er lav har allerede blitt gitt mulige forklaringer på, og jeg håper at rutene blir mer brukt når de får etablert seg skikkelig i markedet, forhåpentligvis ser man dette gjennom sommer og høst/vinter som kommer. Leverer de under pari på alle forventninger i Q2 og Q3, ser det dårligere ut. Jeg håper både Geir Karlsen og Team Norse lykkes. Men man må nok investere med et visst måtehold om at plutselig kommer et nytt virus i form av covid 2.0 eller i form av luftfartsdrepende, idealistisk regulering, som at man stanser all luftfart mellom kontinentene - så skal en ny høyhastighets 25 timers jernbane bygges av banenor under atlanteren, hvor NSB får ansvaret for å sette opp buss for tog-linjen som går i sidesporet.
Ha en fin søndag!
Luftfarten er alltid spennende å følge. At fyllingsgraden i Norse fortsatt er lav har allerede blitt gitt mulige forklaringer på, og jeg håper at rutene blir mer brukt når de får etablert seg skikkelig i markedet, forhåpentligvis ser man dette gjennom sommer og høst/vinter som kommer. Leverer de under pari på alle forventninger i Q2 og Q3, ser det dårligere ut. Jeg håper både Geir Karlsen og Team Norse lykkes. Men man må nok investere med et visst måtehold om at plutselig kommer et nytt virus i form av covid 2.0 eller i form av luftfartsdrepende, idealistisk regulering, som at man stanser all luftfart mellom kontinentene - så skal en ny høyhastighets 25 timers jernbane bygges av banenor under atlanteren, hvor NSB får ansvaret for å sette opp buss for tog-linjen som går i sidesporet.
Ha en fin søndag!
Matros
23.04.2023 kl 14:11
4673
Utvikling i loadfaktor er kanskje det viktigste nøkkeltallet framover. Synes det i den sammenheng kan være interessant å se på sas i 2018 og 2019, før pandemien.
I første kvartal lå loadfaktoren mellom 65-70 pst. I april og mai lå den litt over 70% før den passerte 80% i juni. Nå er ikke sas likt norse, men vi kan starte å ha en formening om hvor selskapet bør ligge, for å være noenlunde i rute og dermed redusere risikoen fot prisene dumpes. I mitt hode vil en loadfaktor for april på 65% være ok, men kommer man nærmere 70% vil det være ekstremt positivt. En økning i loadfaktoren på 7-8 pst er langt mer enn hva sesongvariasjonene tilsier, og viser at sannsynligheten for at selskapet lykkes er større. Til hvilke priser de fyller flyene til er selvsagt usikkert. Når selskapets loadfaktor er på plass vil også prisene gradvis kunne økes, men det er trolig et stykke å gå her også. Mye flinke folk på dette forumet, tar gjerne imot synspunkter vedrørende loadfaktor fremover.
I første kvartal lå loadfaktoren mellom 65-70 pst. I april og mai lå den litt over 70% før den passerte 80% i juni. Nå er ikke sas likt norse, men vi kan starte å ha en formening om hvor selskapet bør ligge, for å være noenlunde i rute og dermed redusere risikoen fot prisene dumpes. I mitt hode vil en loadfaktor for april på 65% være ok, men kommer man nærmere 70% vil det være ekstremt positivt. En økning i loadfaktoren på 7-8 pst er langt mer enn hva sesongvariasjonene tilsier, og viser at sannsynligheten for at selskapet lykkes er større. Til hvilke priser de fyller flyene til er selvsagt usikkert. Når selskapets loadfaktor er på plass vil også prisene gradvis kunne økes, men det er trolig et stykke å gå her også. Mye flinke folk på dette forumet, tar gjerne imot synspunkter vedrørende loadfaktor fremover.
Restplassno
23.04.2023 kl 17:37
4741
Ja, det er vel load factor, RPK og kanskje enda mer RASK som er veldig viktige faktorer. RASK må være en god del høyere enn CASK for å kunne snakke om overskudd. CASK tar vel bare med variable kostnader i beregningen. Load factor kan jo være 50% om billettprisene bare er høye nok. Om load factor er 100% og de tar 1000kr per flyvning vil det vises i skuffende RASK. Om prisene i sommer er 70% høyere enn 2019priser kan jo naturligvis load factor være lavere om man forutsetter at CASK er den samme. Norse har jo etter sigende meget gode avtaler og oljeprisen er vel omtrent der den var før covid, muligens litt høyere. Husker ikke veldig mye av dette men putla en del på med det før nas gikk i vasken i mars 2020. Veldig spennende å følge de tallene.
Matros
23.04.2023 kl 21:24
4642
Gode observasjoner, men dessverre er det bare ASK og RPK og derigjennom loadfaktor som rapporteres per måned. Men spennende blir det
Taubåt
23.04.2023 kl 22:16
4666
En x-faktor er kanskje cargo? Cargo betyr mest fra Oslo sier BTL i intervju med FA.
Cargo er jo inntekt i tillegg til passasjerer på alle avganger, vi vet bare ikke hvor mye det bidrar med.
Cargo er jo inntekt i tillegg til passasjerer på alle avganger, vi vet bare ikke hvor mye det bidrar med.
Alltid positiv
23.04.2023 kl 22:55
4660
Ja, var inne på samme tanke. Ikke så mange som tar med dette i regnestykket. Det fraktes bl.a. veldig mye laks til USA :-)
Håper dette blir belyst på fremleggelsen.
Håper dette blir belyst på fremleggelsen.
Restplassno
23.04.2023 kl 23:03
4734
Cargo bidrar en del og ancillary revenue (fra mersalg til passasjerer) er nok enda viktigere. Men antall billetter og prisen på disse er nok likevel avgjørende. Cargo er sannsynligvis høyere på en mer rendyrket langdistanseoperasjon, men limer inn fra nas Q3 19' for å gi et inntrykk av størrelsesforholdene mellom disse:
Passenger revenue was NOK 11,837 million (11,062). Ancillary revenue was
NOK 2,067 million (1,919) in the third quarter.
(177). Other revenue of NOK 500 million (406) includes
cargo revenue of NOK 172 million (177),
Kan være frakt er bedre betalt etter covid, og det er nok slik at det kan utgjøre en større del av inntektene på langdistanse. Ethiopian airlines skrudde vel ut setene på dreamlinerne og brukte de til frakt når covid slo inn i 2020. Så at frakt er lønnsomt er det ikke tvil om.
Passenger revenue was NOK 11,837 million (11,062). Ancillary revenue was
NOK 2,067 million (1,919) in the third quarter.
(177). Other revenue of NOK 500 million (406) includes
cargo revenue of NOK 172 million (177),
Kan være frakt er bedre betalt etter covid, og det er nok slik at det kan utgjøre en større del av inntektene på langdistanse. Ethiopian airlines skrudde vel ut setene på dreamlinerne og brukte de til frakt når covid slo inn i 2020. Så at frakt er lønnsomt er det ikke tvil om.
Goldsmith
24.04.2023 kl 15:00
4577
https://www.dn.no/luftfart/norse-atlantic-airways/bjorn-tore-larsen/norse-atlantics-egenkapital-gikk-tapt-pa-under-ett-ar-fikk-mer-penger-torsdag/2-1-1436544
Mange som er bekymret for egenkapitalen. Det burde styremedlemmene være også - her er det personlig ansvar!
Mange som er bekymret for egenkapitalen. Det burde styremedlemmene være også - her er det personlig ansvar!
Fevang
25.04.2023 kl 01:07
4578
Noen som vet når de siste emi-aksjene kommer i handel??
Edit
28.april skrives det på en annen side.
Edit
28.april skrives det på en annen side.
Redigert 25.04.2023 kl 01:20
Du må logge inn for å svare
Single Malt
27.04.2023 kl 08:55
7717
Issuer name: Norse Atlantic ASA
Ex. date: 27 April 2023
Type of corporate action: reverse share split
Ratio: four (4) old shares give one (1) new share
New ISIN: NO 0012885252
This information is published in accordance with the requirements of the
Continuing Obligations.
For further information, please contact:
Ben Boiling, CFO
Phone: +47 912 40 945
Email: ben.boiling@flynorse.com
Ex. date: 27 April 2023
Type of corporate action: reverse share split
Ratio: four (4) old shares give one (1) new share
New ISIN: NO 0012885252
This information is published in accordance with the requirements of the
Continuing Obligations.
For further information, please contact:
Ben Boiling, CFO
Phone: +47 912 40 945
Email: ben.boiling@flynorse.com
Six5 skrevInnlegget er slettet
Joda men aksjen har blitt flyttet til Expand. Søk den opp på nytt
Matros
28.04.2023 kl 15:17
7778
Norse grunder Bjørn Erik larsen er interjuvet i DN. Han melder at tempoet for bookingen har tiltatt betydelig de siste ukene. Alt ligger til rette for fulle fly i juni…..loadfaktor +- 90. Billettprisene er høyere enn tidligere, og alt ligger til rette for at kontantstrømmene akkumuleres. Han forklarer også hvorfor load faktoren har vært lav og at verdijustert egenkapital er på flere milliarder. Bull bulll
Restplassno
28.04.2023 kl 16:23
7845
Nei, alt som står er 0 aksjer og - 100% avkastninh 😔 flere som har den?
Realisten2
02.05.2023 kl 20:56
7356
Da er vi over i en ny fase med store muligheter.
Norse er flyttet opp til Euronext Expand, noe some gir fond muligheter til å ta en posisjon. Aksjer fra reperasjonsemisjonen er tildelt uten at aksjen falt i kjeller fordi noen ville sikre en rask gevinst. Flere nye ruter åpner i Mai og Juni. Booking av langdistanse (ut fra US) er bedre enn noen gang tidligere og USD er sterk. Dette blir 3-4 spennende måneder for Norse.
Norse er flyttet opp til Euronext Expand, noe some gir fond muligheter til å ta en posisjon. Aksjer fra reperasjonsemisjonen er tildelt uten at aksjen falt i kjeller fordi noen ville sikre en rask gevinst. Flere nye ruter åpner i Mai og Juni. Booking av langdistanse (ut fra US) er bedre enn noen gang tidligere og USD er sterk. Dette blir 3-4 spennende måneder for Norse.
Restplassno
11.05.2023 kl 09:09
6385
Fyllingsgrad opp fra60% til 67% siden mars til april til, tross for at kapasiteten økte nær 15% fra mars til april. Bjørn Tore gleder seg til sumaren og positive bookingtall for de nye vinterrutene!
Goldsmith
11.05.2023 kl 10:46
6315
Herlig å se at et kabinfaktor på 67% - som er langt unna hva de trengte for å nå sin egen forretningsplan for 1H - og for å unngå å trenge mer penger i høst/vinter - gjør at kursen går 10%.
Retailaksjonærer er og blir sprø!
Retailaksjonærer er og blir sprø!
Realisten2
11.05.2023 kl 11:25
6265
Dette er en bra utvikling. Nye ruter skal markedsføres og igangkjøres, noe som tar tid, men tenker vi ser fyllingsgraden på 70%+ i mai og 100k passasjerer. Romaruten som starter i slutten på mai vil bidra godt i Juni. Dette kombinert med høyere snittpriser kan gjøre susen allerede i juni/juli. Her er det bare å sitte rolig..
Restplassno
11.05.2023 kl 11:58
6233
Det scenariet i prospektet fra november antar fuel cost 955usd/ton og inklurerer ikke de 150 mill fra subsequent offering i mai. Fuel cost i dag er rundt 720 usd per tonn etter iata sine beregninger, på vei inn i den travleste delen av sesongen. Det er omtrent 25% under. 10% økning i fuel cost gir om lang 27mill usd i økte kostnader og man kan vel si at tilsvarende besparelse omtrent vil skje i andre enden, altså at man kan spare noen hundre millioner på de prisnivåene som har vært i år.
Dollarkursen er smått opp siden november, rundt 3%. Du må nok regne inn det for å finne ut om det skulle være behov for en emi.
Det er vanskelig å anta hva slags priser man har lagt til grunn, men jeg har lest noen artikler som skriver at prisene øker mer enn inflasjonen i alle fall. Og norse legger til grunn at 10% økning i prisene vil øke inntektene med 81 mill usd for 2023.
Fyllingsgrad er selvsagt interessant og det er dumt at ikke de fyller over 70% ennå, men underliggende forutsetninger vil være avgjørende for hva slags fyllingsgrad som målsettes. Utviklingen er i det minste positiv, og sommeren er på vei.
Sommeren og ikke minst vinteren som kommer vil nok avgjøre om det kreves emisjon eller ikke. Hva blir rask og cask for sommeren, klarer man å dra inn mer på ancillary enn antatt, hva blir cargo-inntektene?
Leverer de over guiding i sommer tror jeg ikke mange bryr seg om at allerede nedlagte ruter leverte dårlig i Q1. Det vil være thailand, jamaica og barbados. Så man er kanskje ikke så helsprø likevel. Men kursen er veldig volatil og det ser man i begge retninger. Husk at den gikk fra 20 til 2 på ganske kort tid. Man kan vel si de var sprø de som solgte på 2 kr når emi var på 2.50 også. Men det er ikke særlig konstruktivt! Veldig spennende å diskutere flybransjen, da, så det er jeg alltid åpen for. Det er jo en galskap hele greiene
Dollarkursen er smått opp siden november, rundt 3%. Du må nok regne inn det for å finne ut om det skulle være behov for en emi.
Det er vanskelig å anta hva slags priser man har lagt til grunn, men jeg har lest noen artikler som skriver at prisene øker mer enn inflasjonen i alle fall. Og norse legger til grunn at 10% økning i prisene vil øke inntektene med 81 mill usd for 2023.
Fyllingsgrad er selvsagt interessant og det er dumt at ikke de fyller over 70% ennå, men underliggende forutsetninger vil være avgjørende for hva slags fyllingsgrad som målsettes. Utviklingen er i det minste positiv, og sommeren er på vei.
Sommeren og ikke minst vinteren som kommer vil nok avgjøre om det kreves emisjon eller ikke. Hva blir rask og cask for sommeren, klarer man å dra inn mer på ancillary enn antatt, hva blir cargo-inntektene?
Leverer de over guiding i sommer tror jeg ikke mange bryr seg om at allerede nedlagte ruter leverte dårlig i Q1. Det vil være thailand, jamaica og barbados. Så man er kanskje ikke så helsprø likevel. Men kursen er veldig volatil og det ser man i begge retninger. Husk at den gikk fra 20 til 2 på ganske kort tid. Man kan vel si de var sprø de som solgte på 2 kr når emi var på 2.50 også. Men det er ikke særlig konstruktivt! Veldig spennende å diskutere flybransjen, da, så det er jeg alltid åpen for. Det er jo en galskap hele greiene
Redigert 11.05.2023 kl 12:14
Du må logge inn for å svare
Goldsmith
11.05.2023 kl 20:46
6002
Restplassno skrev Når er den forretningsplanen datert, Goldsmith?
Forretningsplanen fra november ifm emisjonen
Goldsmith
12.05.2023 kl 09:50
6052
Det er to faktorer som er avgjørende for NORSE; yield og kabinfaktor
I sin egen forretningsplan antar de 74% kabinfaktor for 1H '23. Vi kan allerede nå fastslå at det når de ikke. Den ligger an til å komme inn under 70%. Det er ikke bra.
Samtidig vet vi ikke hva de har lagt inn av yield eller billettpriser i sin forretningsplan. Men vi vet at markedet er godt og da kan vi nok anslå at realisert yield er lavere enn forretningsplanen - fordi kabinfaktoren er lavere enn anslått. (Får du ikke fylt flyene, setter du ned prisen for å få flere inn i flyet!)
Samtidig vet vi at NORSE planlegger å øke kapasiteten i juli. Det tar alltid litt tid å få opp yield og kabinfaktor på nye ruter. Det vil nok alt annet like - holde både kabinfaktor og prisnivå nede ift konkurrenter selv i høysesongen. Da virker også kabinfaktoren i 2H '23 å være for høyt anslått!
Samlet sett lover ikke dette bra. Når vi samtidig vet at selskapet må holde USD 62 millioner i kontanter på balansen (deposit leasing og kontantkrav UK AOC), så kan jeg allerede nå fastslå at NORSE hverken har egenkapital eller kontanter til driften for å komme igjennom vinteren.
Her må det en emisjon til. Jeg tviler på at noen bank eller obligasjonsinvestorer vil fylle NORSE.
Det synes ikke som om alle klarer å legge sammen 2+2, så det kan gjerne bli noen artige kursutslag oppover i det korte bildet, men denne kursen skal gruses igjen - av en ny emisjon.
I sin egen forretningsplan antar de 74% kabinfaktor for 1H '23. Vi kan allerede nå fastslå at det når de ikke. Den ligger an til å komme inn under 70%. Det er ikke bra.
Samtidig vet vi ikke hva de har lagt inn av yield eller billettpriser i sin forretningsplan. Men vi vet at markedet er godt og da kan vi nok anslå at realisert yield er lavere enn forretningsplanen - fordi kabinfaktoren er lavere enn anslått. (Får du ikke fylt flyene, setter du ned prisen for å få flere inn i flyet!)
Samtidig vet vi at NORSE planlegger å øke kapasiteten i juli. Det tar alltid litt tid å få opp yield og kabinfaktor på nye ruter. Det vil nok alt annet like - holde både kabinfaktor og prisnivå nede ift konkurrenter selv i høysesongen. Da virker også kabinfaktoren i 2H '23 å være for høyt anslått!
Samlet sett lover ikke dette bra. Når vi samtidig vet at selskapet må holde USD 62 millioner i kontanter på balansen (deposit leasing og kontantkrav UK AOC), så kan jeg allerede nå fastslå at NORSE hverken har egenkapital eller kontanter til driften for å komme igjennom vinteren.
Her må det en emisjon til. Jeg tviler på at noen bank eller obligasjonsinvestorer vil fylle NORSE.
Det synes ikke som om alle klarer å legge sammen 2+2, så det kan gjerne bli noen artige kursutslag oppover i det korte bildet, men denne kursen skal gruses igjen - av en ny emisjon.
Redigert 12.05.2023 kl 09:51
Du må logge inn for å svare
Restplassno
12.05.2023 kl 14:16
6256
Mener at i presentasjonen fra februar skrev de at de var inline med cash projectionen fra november.
Er pengene som var nødvendig for å starte uk aoc med på cash balansen??
Er pengene som var nødvendig for å starte uk aoc med på cash balansen??
Redigert 12.05.2023 kl 14:18
Du må logge inn for å svare
Matros
14.05.2023 kl 11:34
5999
Flyprisene for langdistanse i usa har eksplodert, og er opp flere ti talls prosentpoeng på flere ruter, de siste 2 månedene. Etterspørselen etter flykapasitet er enorm, og det er før Kina og Asia er ordentlig på vingene igjen. Samtidig har prisene på driftstoff falt betydelig tilbake. Med dette formidable baktepppet, melder norse om at de nå merker suget i markedet. Amerikanerne skal fly på billig ferie i Europa. Rutenettet til norse har vært problematisk i vinter, loadfaktoren har vært dårlig. Mye skyldes etableringen i gatwick. Men nå er de nye rutene på plass……og loadfaktoren er på full fart opp, og sjefen selv melder til DN at kontantstrømsituasjonen er meget god.
Ser at enkelte tror at et flyselskap i oppstartsfasen kan gi punktestimater på loadfaktor, oljepris og yield. Det er selvsagt helt umulig, og forretningsplanen er bare ment for å gi investorene ett enkelt scenario hvor kontantstrømmen eksploderer. Opptrappingen av det nye rutenettet skjer nå……og mars var første tegn på at de er i rute.
Ser at enkelte tror at et flyselskap i oppstartsfasen kan gi punktestimater på loadfaktor, oljepris og yield. Det er selvsagt helt umulig, og forretningsplanen er bare ment for å gi investorene ett enkelt scenario hvor kontantstrømmen eksploderer. Opptrappingen av det nye rutenettet skjer nå……og mars var første tegn på at de er i rute.
Restplassno
14.05.2023 kl 12:02
5974
Jeg så Geir Karlsen ba analytikerne finne frem kalkulatoren igjen da de anslo et overskudd på 1mrd for 2023. Han mente fallende drivstoffkostnader og sterke bookingtall ikke var tatt med i beregningen. Dette er en ganske nøktern type som ikke farer med mye usannheter. https://www.finansavisen.no/reise-og-fritid/2023/05/12/8008280/norwegian-sjef-geir-karlsen-kommer-med-stikk-mot-analytikerne
Redigert 14.05.2023 kl 12:04
Du må logge inn for å svare
Goldsmith
14.05.2023 kl 19:00
6059
Alle som kan regne på fly ser at han har rett.
Samtidig så viste 1Q at NAS doblet omsetningen og økte tapet! Det lover ikke så bra for svake flyselskaper.
Det illustrer godt risiki i operasjonen. Selv om han har helt rett gitt dagens øyeblikksbilde, kan det endre seg vesentlig. Han unnlot å nevn mulige endringer som resesjon i Europa, endringer i Ukraina krigen, økte oljepriser, ny terror, og mulige positive endringer som lavere oljepris, konkurs/nedskalering hos SAS, +++.
Karlsen vet like lite som oss hvor haren (verden) vil hoppe, og stort sett er et et stort, rødt flagg når ledere er opptatt av å snakke opp aksjekursen
Samtidig så viste 1Q at NAS doblet omsetningen og økte tapet! Det lover ikke så bra for svake flyselskaper.
Det illustrer godt risiki i operasjonen. Selv om han har helt rett gitt dagens øyeblikksbilde, kan det endre seg vesentlig. Han unnlot å nevn mulige endringer som resesjon i Europa, endringer i Ukraina krigen, økte oljepriser, ny terror, og mulige positive endringer som lavere oljepris, konkurs/nedskalering hos SAS, +++.
Karlsen vet like lite som oss hvor haren (verden) vil hoppe, og stort sett er et et stort, rødt flagg når ledere er opptatt av å snakke opp aksjekursen
Restplassno
14.05.2023 kl 20:19
6204
Goldsmith skrev Hvilket bind i Asbjørnsen og Moe fant du dette eventyret?
Det blir kanskje litt nedlatende
Matros
14.05.2023 kl 21:01
6362
Under korona ble hele flyindustrien mer eller mindre stengt ned. I løpet av 2020 og 2021 tapte den mer enn den hadde tjent de foregående årene. Det var ingen flyselskaper som bestilte nye fly, og flyprodusentene kuttet sin kapasitet betydelig. Når pandemien nå slipper taket, også etterhvert i Asia, går vi dermed inn i en situasjon hvor det er mangel på fly. Dette rapporteres av stadig flere flyselskap, og resten av analysen er ganske enkel. Når etterspørselen vokser og tilbudet er begrenset på kort sikt, så stiger prisene. Det vil ta lang tid før flyprodusentene får økt kapasiteten til å dekke etterspørselen. Derfor vil vi få en supersyklus. Hvor mye de stiger er vanskelig å anslå, men flybilletter har vært alt for billig. Norse gir fantastisk eksponering mot dette bildet, da det spesielt er mangel på langdistanse fly.
Selvsagt får man også med en betydelig operasjonell risiko, men i april falt denne betydelig når loadfaktoren endelig økte vesentlig mer enn sesonjusteringene tilsier. Et solid tegn på ar rutene begynner å sitte.
Etterdønningene av korona hvor tilbudssiden kollapset har gitt supersykluser i svært mange sykliske industrier, både i shipping, råvarer og offshore. Aksjekursene har mangedoblet seg, og betydelige formuer er skapt. I flyindustrien ser man nå de samme mønstrene, og dersom dette går slik det har gått innen shipping, så trenger du ikke Asbjørnsen og Moe for å høre på eventyr….man kan bli med på eventyret selv. Investeringer er alltid komplisert, og de som ikke skjønner dynamikken i sykliske industrier, kan lett bli forvirret. Så norse er ikke for alle……
Selvsagt får man også med en betydelig operasjonell risiko, men i april falt denne betydelig når loadfaktoren endelig økte vesentlig mer enn sesonjusteringene tilsier. Et solid tegn på ar rutene begynner å sitte.
Etterdønningene av korona hvor tilbudssiden kollapset har gitt supersykluser i svært mange sykliske industrier, både i shipping, råvarer og offshore. Aksjekursene har mangedoblet seg, og betydelige formuer er skapt. I flyindustrien ser man nå de samme mønstrene, og dersom dette går slik det har gått innen shipping, så trenger du ikke Asbjørnsen og Moe for å høre på eventyr….man kan bli med på eventyret selv. Investeringer er alltid komplisert, og de som ikke skjønner dynamikken i sykliske industrier, kan lett bli forvirret. Så norse er ikke for alle……
Lurifax
15.05.2023 kl 10:48
6494
Jasså herr Goldsmith - så du innbiller deg at kursen skal gruses ved en eventuell ny (mindre) kapitalinnhenting i hva som ser ut til å gå mot et stadig sterkere coming market for Norse - snakk om å tro på eventyr!
Goldsmith
15.05.2023 kl 11:13
6481
Negativ egenkapital i 1Q er ca USD 60 millioner. Her er det ikke snakk om en liten emisjon. De skal drifte 15 fly på egne ruter fra januar. De trenger ca USD 150 millioner!
Men det er nok ikke noe å bry seg om!
Men det er nok ikke noe å bry seg om!
Goldsmith
15.05.2023 kl 11:31
6641
Litt rart da at NORSE kun klarte å fylle flyene 67% - til tross for påske og færre avganger.
Litt rart at NORSE leverer under egne måltall på kabinfaktor dersom markedet er så brennhett at alle fly fylles!
Kanskje enda mer snodig at British Airways kun klarte å fylle flyene 74.5% over Atlanteren i 1Q ‘23 dersom markedet var så knallsterkt?
Det er tydelig at du har null kunnskap om flymarkedet. Det er ikke slik at et sterkt marked betyr at alle flyselskap drar nytte av oppgangen. NORSE skal altså introdusere vesentlig med nye ruter først i juni. Å tro at disse rutene får høyt belegg over natten vil i så fall bety ny læring for flyindustrien!
Det blir spennende å se 1Q tallene til NORSE. Spesielt billettpristrenden - som kan gi svar på hvor fort selskapet vil trenge penger
Litt rart at NORSE leverer under egne måltall på kabinfaktor dersom markedet er så brennhett at alle fly fylles!
Kanskje enda mer snodig at British Airways kun klarte å fylle flyene 74.5% over Atlanteren i 1Q ‘23 dersom markedet var så knallsterkt?
Det er tydelig at du har null kunnskap om flymarkedet. Det er ikke slik at et sterkt marked betyr at alle flyselskap drar nytte av oppgangen. NORSE skal altså introdusere vesentlig med nye ruter først i juni. Å tro at disse rutene får høyt belegg over natten vil i så fall bety ny læring for flyindustrien!
Det blir spennende å se 1Q tallene til NORSE. Spesielt billettpristrenden - som kan gi svar på hvor fort selskapet vil trenge penger
Redigert 15.05.2023 kl 11:32
Du må logge inn for å svare
Restplassno
15.05.2023 kl 12:08
6637
Det er lurt å ikke ta det personlig og ende opp i en situasjon hvor du gleder deg hvis andre blir sittende med tap i norse. Det føles ikke særlig bra i lengden tror jeg. Det er ikke noe galt i å være uenig og du har jo innsikt i flybransjen og interessante synspunkter, sikkert mer enn meg. Men åpenbart også en biased overbevisning om at dette skal i dass fort som svint. Som de fleste andre blander vi følelser og tidligere erfaringer med faktakunnskap og konklusjonene flyr i øst og vest.
Matros
15.05.2023 kl 19:14
6482
Et forum kan brukes til mye, og mitt bidrag til denne tråden er litt «top down» fordi man i sykliske industrier må treffe på syklusen for å tjene penger, ellers går det galt. Ofte gjør man de gode kjøpene når kapasitetsutnyttelsen er lav, men i bedring. Flyindustrien er der i dag, og når asiatere skal ut å fly kan dette bli veldig spennende, samtidig som det er betydelig knapphet på fly i nord Amerika allerede. Det er fortsatt litt mye kapasitet på Atlanterhavet, men her vil kapasitet bli flyttet over mot Asia. Når NORSE melder om økt momentum, særlig i bookinger fra usa til Europa, så stemmer det godt med hovedbildet.
Med denne bakgrunn har jeg kjøpt flyaksjer, mye Norwegian men også en del Norse. Jeg er selvsagt ikke «all in» i Norse, da dette åpenbart er langt mer risikabelt. På den andre siden er det fult mulig at denne aksjen kan stige opp mot 100 kroner om alt klaffer, så vi snakker her om risk reward.
Norse investorene er i aksjen fordi de vurdere risk reward som meget interessant. Selskapet har attraktive slotter og leasingavtaler for fly, og dermed gode forutsetninger for å lykkes, men de må treffe på rutene. Her har det vært store forandringer, så historiske regnskapsdata har liten verdi. I tillegg er det nesten umulig å beregne overskuddene litt frem i tid. En viktig årsak til dette er at flyindustrien har en formidabel operasjonell gearing, ved at alle kostnadene er faste. Litt svingninger på yield og loadfaktor slår rett ned på bunnlinja. Å anslå resultatet for et flyselskap i en oppstartsituasjon er derfor helt umulig. I praksis må vi derfor stole på selskapets guidence og kommentarer i media. I tillegg har norse også et styre, som nettopp har avlagt sin årsrapport. Styret var klokkeklare på at norse hadde betydelig positiv markedsbasert egenkapital og tilstrekkelig likviditet. Nylig var selskapets leder ute i DN og gjentok at de forventer overskudd i andre halvår. I mars økte loadfaktoren fra 60 til 67, langt mer enn sesongsvingninger tilsier. Rutenettet begynnere sitte.
Snart kommer 1. kvartalstallene. De blir forferdelig. Alle vet det. Enkelte vil fortsette å gnåle om negativ egenkapital, mens vi andre vil fokusere på kontantstrømmen. Selskapet vil nå ha betydelig innsikt i hvordan sommeren ser ut, og dermed andre halvår. Dersom de fortsatt står ved guidingen om overskudd i andre halvår, så er det meget bull. Mens selskapet i januar i år HÅPET på overskudd, vil de nå i stor grad VITE om det blir overskudd. Nettopp fordi et flyselskap allerede i mai i stor grad vet hvordan hele året blir, turte Norwegian sjefen å fortelle analytikerne at de måtte justere estimatene mye opp.
Når overskuddene rapporteres ut over høsten, vil markedet fokusere på vinteren og størrelsen på kontantbufferen. Nettopp derfor brukte norse i sin siste oppdatering mye tid på å beskrive disse rutene og foreløpig interesse i markedet. I tillegg skal det fases inn 5 nye fly neste år. Risikofritt blir det derfor ikke helt enda, men selskapet vil i løpet av sommeren bygge opp en betydelig kontantbeholdning som trekker risikoen ned.
I løpet av høsten vil rentehevingene i usa materialisere seg i form av lavere økonomisk aktivitet. Investorene er derfor avventende til sykliske industrier. Men for langdistanse fly vil denne effekten trolig motvirkes av at kineserne skal på lufta, og at kapasitet flyttes ut av Atlanterhavet. Hvordan dette spiller seg ut vet ingen, men det elendige sentimentet rundt sykliske aksjer tross gode fundamentals, vil gi gode muligheter for motstrøms investorer.
Norse sjefen selv sa til DN at han var svært optimistisk, men ville ikke putte alle sine SISTE pensjonskroner i norse, men selv har han gjort nettopp det.
En kan aldri beskytte seg mot overoptimistiske grundere, eller folk som tøyer sannheten. Men jeg sitter ikke med den følelsen her.
Med denne bakgrunn har jeg kjøpt flyaksjer, mye Norwegian men også en del Norse. Jeg er selvsagt ikke «all in» i Norse, da dette åpenbart er langt mer risikabelt. På den andre siden er det fult mulig at denne aksjen kan stige opp mot 100 kroner om alt klaffer, så vi snakker her om risk reward.
Norse investorene er i aksjen fordi de vurdere risk reward som meget interessant. Selskapet har attraktive slotter og leasingavtaler for fly, og dermed gode forutsetninger for å lykkes, men de må treffe på rutene. Her har det vært store forandringer, så historiske regnskapsdata har liten verdi. I tillegg er det nesten umulig å beregne overskuddene litt frem i tid. En viktig årsak til dette er at flyindustrien har en formidabel operasjonell gearing, ved at alle kostnadene er faste. Litt svingninger på yield og loadfaktor slår rett ned på bunnlinja. Å anslå resultatet for et flyselskap i en oppstartsituasjon er derfor helt umulig. I praksis må vi derfor stole på selskapets guidence og kommentarer i media. I tillegg har norse også et styre, som nettopp har avlagt sin årsrapport. Styret var klokkeklare på at norse hadde betydelig positiv markedsbasert egenkapital og tilstrekkelig likviditet. Nylig var selskapets leder ute i DN og gjentok at de forventer overskudd i andre halvår. I mars økte loadfaktoren fra 60 til 67, langt mer enn sesongsvingninger tilsier. Rutenettet begynnere sitte.
Snart kommer 1. kvartalstallene. De blir forferdelig. Alle vet det. Enkelte vil fortsette å gnåle om negativ egenkapital, mens vi andre vil fokusere på kontantstrømmen. Selskapet vil nå ha betydelig innsikt i hvordan sommeren ser ut, og dermed andre halvår. Dersom de fortsatt står ved guidingen om overskudd i andre halvår, så er det meget bull. Mens selskapet i januar i år HÅPET på overskudd, vil de nå i stor grad VITE om det blir overskudd. Nettopp fordi et flyselskap allerede i mai i stor grad vet hvordan hele året blir, turte Norwegian sjefen å fortelle analytikerne at de måtte justere estimatene mye opp.
Når overskuddene rapporteres ut over høsten, vil markedet fokusere på vinteren og størrelsen på kontantbufferen. Nettopp derfor brukte norse i sin siste oppdatering mye tid på å beskrive disse rutene og foreløpig interesse i markedet. I tillegg skal det fases inn 5 nye fly neste år. Risikofritt blir det derfor ikke helt enda, men selskapet vil i løpet av sommeren bygge opp en betydelig kontantbeholdning som trekker risikoen ned.
I løpet av høsten vil rentehevingene i usa materialisere seg i form av lavere økonomisk aktivitet. Investorene er derfor avventende til sykliske industrier. Men for langdistanse fly vil denne effekten trolig motvirkes av at kineserne skal på lufta, og at kapasitet flyttes ut av Atlanterhavet. Hvordan dette spiller seg ut vet ingen, men det elendige sentimentet rundt sykliske aksjer tross gode fundamentals, vil gi gode muligheter for motstrøms investorer.
Norse sjefen selv sa til DN at han var svært optimistisk, men ville ikke putte alle sine SISTE pensjonskroner i norse, men selv har han gjort nettopp det.
En kan aldri beskytte seg mot overoptimistiske grundere, eller folk som tøyer sannheten. Men jeg sitter ikke med den følelsen her.
Lurifax
16.05.2023 kl 11:16
6334
Godt mulig selskapet må hente mer penger, men å påstå at kursen vil gruses som følge av det nå som caset virkelig begynner å bli attraktivt blir for dumt.
Matros
31.05.2023 kl 08:58
5668
Wow:……….
Dette blir superbra. Cashen renner inn og mørkemennene og selverklærte flyeksperter får nok en tung tid fremover.
- selskapet bygger nå kontanter i et langt større tempo enn den opprinnelige planen.
- for q2 er prisene 84% høyere enn i q1, og loadfaktorene går fra 54% til over 70%. Basert på denne kalkylen vil selskapet generere masse cash, og vi er ikke så langt unna et plussresultat på bunnlinja.
- for q3 er prisene mer enn dobbelt så høye og loadfaktoren kanskje opp mot 90%. I tillegg har bensinkostnadene falt betydelig og en langt større flåte tilsier lavere enhetskostnader. Da blir det overskudd på bunnlinja, akkurat slik selskapet guider.
Gøy
Dette blir superbra. Cashen renner inn og mørkemennene og selverklærte flyeksperter får nok en tung tid fremover.
- selskapet bygger nå kontanter i et langt større tempo enn den opprinnelige planen.
- for q2 er prisene 84% høyere enn i q1, og loadfaktorene går fra 54% til over 70%. Basert på denne kalkylen vil selskapet generere masse cash, og vi er ikke så langt unna et plussresultat på bunnlinja.
- for q3 er prisene mer enn dobbelt så høye og loadfaktoren kanskje opp mot 90%. I tillegg har bensinkostnadene falt betydelig og en langt større flåte tilsier lavere enhetskostnader. Da blir det overskudd på bunnlinja, akkurat slik selskapet guider.
Gøy
SomSa
31.05.2023 kl 11:03
5551
Det lukter en ny emisjon her:
Total cash at year end USD 70 million
https://assets.flynorse.com/live/assets/Norse-2022-Half-Year-Report-2023-02.pdf
12. apr. 2023
Norse Atlantic vil hente 150 millioner kroner
https://www.finansavisen.no/transport/2023/04/12/8000257/norse-atlantic-vil-hente-150-millioner-kroner
Norse Atlantic Airways fikk et resultat før skatt på -71 millioner dollar i første kvartal 2023
Matros
31.05.2023 kl 11:48
5503
Mye sutring på denne tråden…….som vanlig. Mørkemennene og selverklærte flyeksperter ligger vel i sivet klare til å hogge til, men kursen den klarer seg bra på en urolig dag. Proffene gjør som Matros å kjøper mer.
Selskapet genererer nå cash og vil bygge betydelig kontanter frem mot vinteren. Det har ingen investeringer og ikke noe gjeld av betydning. Fremover blir det bare glad nyheter, med mer kontanter og overskudd i 2 halvår. Å snakke om en snarlig emisjon er bare tullprat.
Selskapet genererer nå cash og vil bygge betydelig kontanter frem mot vinteren. Det har ingen investeringer og ikke noe gjeld av betydning. Fremover blir det bare glad nyheter, med mer kontanter og overskudd i 2 halvår. Å snakke om en snarlig emisjon er bare tullprat.
Realisten2
31.05.2023 kl 19:42
5312
Støtter dette. Ser meget bra ut fremover. Norse har selvsagt hatt betydelige oppstartskostnader med ansettelser, opplæring igangkjøring av aktivitet på 10-12 nye destinasjoner, markedsføring, sertifiseringer osv. Alt i alt er dette knallbra og cash situasjonen ligger over plan (ref presentasjonen). Booking graden er. Dette har jeg tror på og Q2/Q3 blir meget spennende.
Tenker at vi ser oppgang når større aktører får vurdert presentasjonen, strategien og hvordan tallene nå ser ut..... Her blir der nok økende interesse de neste ukene.
Tenker at vi ser oppgang når større aktører får vurdert presentasjonen, strategien og hvordan tallene nå ser ut..... Her blir der nok økende interesse de neste ukene.
Restplassno
31.05.2023 kl 20:03
5294
Sier mye om sentimentet og optimismen når kursen ikke korrigerer på -700mill på ett kvartal. Investorer har tydeligvis troa og evner å se nyanser i rapporten, som ikke avisoverskriftene klarer å favne på samme måte.
Det kan godt hende at juni juli august september gir mange hundre mill i pluss og på den måten gjør opp for underskuddet i vinter. Det som derimot blir interessant er hvordan man klarer å treffe med vinterprogrammet i q4 2023 og q1 2024. Får man 6-700mill i underskudd per kvartal der og er det game over for aksjonærene i alle fall. Men dette er lite trolig gitt at selskapet nok vil drive mer effektivt til neste år og med færre innslag av startup costs. Uansett må sommeren veie opp for vinteren og vel så det. Og vinteren må drives på en måte som minimerer underskudd. Selvfølgelig. Solgte meg midlertidig ut før Q1 for et par uker siden da jeg var redd for disse oppslagene - og selvsagt hadde de for en gangs skyld inget utslag...
Da har vi over 70% trafikktall for mai å glede oss til ila en ukes tid, og deretter sannsynligvis gode trafikktall gjennom sommeren og høy etterspørsel etter aksjer frem mot Q2 og q3-resultater.
Med over 100% prisstigning inn i sommeren på allerede ganske høye priser, bør det bli et overskudd som skal kompensere og vel så det for vinteren. Hvis oljeprisen holder seg vil det også hjelpe på bunnlinjen. Caset har tatt utgangspunkt i atskillig høyere fuelpriser.
Det kan godt hende at juni juli august september gir mange hundre mill i pluss og på den måten gjør opp for underskuddet i vinter. Det som derimot blir interessant er hvordan man klarer å treffe med vinterprogrammet i q4 2023 og q1 2024. Får man 6-700mill i underskudd per kvartal der og er det game over for aksjonærene i alle fall. Men dette er lite trolig gitt at selskapet nok vil drive mer effektivt til neste år og med færre innslag av startup costs. Uansett må sommeren veie opp for vinteren og vel så det. Og vinteren må drives på en måte som minimerer underskudd. Selvfølgelig. Solgte meg midlertidig ut før Q1 for et par uker siden da jeg var redd for disse oppslagene - og selvsagt hadde de for en gangs skyld inget utslag...
Da har vi over 70% trafikktall for mai å glede oss til ila en ukes tid, og deretter sannsynligvis gode trafikktall gjennom sommeren og høy etterspørsel etter aksjer frem mot Q2 og q3-resultater.
Med over 100% prisstigning inn i sommeren på allerede ganske høye priser, bør det bli et overskudd som skal kompensere og vel så det for vinteren. Hvis oljeprisen holder seg vil det også hjelpe på bunnlinjen. Caset har tatt utgangspunkt i atskillig høyere fuelpriser.
Lafreri
02.06.2023 kl 13:52
4984
Norse, har jo gått veldig bra i 2 dager nå. Dere med litt mer innsikt. Kan selskapet være en oppkjøpskandidat?