Norse - noen tanker om fremtiden

Realisten2
NORSE 06.12.2022 kl 21:27 91033

Har brukt en del tid den siste tiden til å se nærmere på mulighetene til Norse og tenkte å dele noen tanker rundt det jeg ser. Jeg har vært skeptisk etter informasjonen om den rettede emisjon, da jeg ikke var særlig tilfreds med ledelsen/styret sin måte å gjennomføre dette på, samt at jeg satt med følelse av at all informasjon ikke ble delt. Videre var prisfastsettelsen lite tillitsvekkende. Jeg er nå mye mer positiv til det jeg ser og mener dette er et riktig trekk.

Det volum selskapet har i dag er ikke livskraftig på sikt. Volumet må opp. Ruten London – New York er en av de mest attraktive rutene globalt, men må kombineres med flere ruter/øket kapasitet for å få driftskostnadene ned. Den kommende Paris – New York er også blant topp 10 longhault legs, og vil sammen med øket satsning ut fra UK være strategisk viktige for å nå volum.

Internasjonalt er flyselskapene i en helt annen situasjon enn i Norge og Scandinavia. Flere store aktører har nå volum over 2019 nivå og prisene er i bedring. Selskaper som Lufthansa har ikke kapasitet nok og er nå tvunget til reaktivere A380 som har stått på bakken siden 2019/2020. Dette er lite attraktive maskiner som har en altfor høy driftskostnad, men for at Lufthansa skal klare å beholde markedsandel og levere på sine forpliktelser, så må A380 inn i flåten. Den første A380 (Navn: Dusseldorf) kommer i drift igjen om noen uker. Flere A380 maskiner klargjøres. (Totalt har Lufthansa 8 A380, 4 er planlagt reaktivert).

En A380 har et fuelforbruk på 11-12 000 liter i timen, mens Norse sin 787 flåte har et forbruk på ca 4800 – 4900 liter i timen. En 787 har noe mindre kapasitet, men Norse sine 787 har en meget høy kapasitets-layout. Omregnet i forbruk per sete så bruker en Dreamliner 14,3 liter fuel per sete pr time og en A380 (Lufthansa sin konfigurasjon) forbruker ca 23,6 liter fuel per sete per time.

787 Dreamliner er den mest økonomisk maskin på langdistanser, men det som er mest interessant med dette, er å se på bakgrunnen for reaktiveringen av A380. Grunnen er forsinkelser på leveranser av nye maskiner pga komponentmangel. Flere A350 langdistanse maskiner er forsinket med opp til 12 måneder. Når jeg ser nærmere på dette så ser jeg at flere selskap sliter med kapasitet på langdistanse – på grunn av forsinkelser. Flere maskiner som står for levering i 2023 blir ikke levert for et stykke inn i 2024. Dette gir gode muligheter, og driftskostnadene på eldre maskiner gjør at billettprisene (inntektene) går opp.

Videre er det slik at snitt billettpriser er på full vei oppover internasjonal uavhengig av den kommende knapphet på maskiner (som først fremover gjør seg gjeldende i 2023). Selskap som Delta, AA og andre leverer nå gode resultater. Billettprisene i USA er høye, men det virker ikke inn på volum.
Jeg har også sett litt på Norse sine billettpriser for Desember (høysesong på vinter) samt et par sommermåneder. I desember er snittprisen på en økonomibillett fra London til New York ca kr 4150 (før bagasje, setevalg osv) mot kr 2800 for noen uker tilbake. En premium billett koster i snitt kr 7500 før valgene. Disse prisene er justert opp ca 50% de sist uker (selvsagt også fordi vi nå er i desember), men den samme trend ser jeg til neste år (selv om økningen ikke er like stor).

Andre selskap har vært ute med informasjon om booking-graden for neste år. Den er meget god og kapasiteten påvirker prisene lengre frem i tid.

Basert på dette bilde så mener jeg dette kan bli meget bra fremover, men det fordrer at enn virkelig satser på å ta markedsandeler nå.
For to-tre uker tilbake vurderte jeg å selge meg ut, men har nå valgt å kjøpe meg opp. Har de siste dagene kjøpt en del til kr2,50 og tenker at dette vil være en spennende aksje å sitte med frem til April/Mai. Selskapet er i dag priset til 170Mnok, noe som gir et betydelig potensial.

Dette kan bli meget spennende, men flere maskiner må i luften raskt! Da er det riktig å hente inn mer penger og satse.
Redigert 06.12.2022 kl 23:12 Du må logge inn for å svare
Octagon
17.06.2024 kl 16:11 1733

OK. Det kjente jeg ikke til. Og det er som du skriver ikke negativt i denne sammenhengen.

Satser på at det kommer en strategisk løsning nå snart i og med "90% ferdig forhandlet" i intervju med BTL i Børsmorgen FA den 14 mai.

Så blir det spennende å se om dette blir en løsning som ivaretar alle aksjonærer - eller kun et samarbeide (uten kapital innsprøytning) med annen aktør og for Norse da nødvendigvis videre i en "emisjons-karusell" med ditto nedadgående aksjekurser fremover i tid for å finansiere videre oppbygging av selskapet.

Det største problemet vil da lett kunne bli at alle som er "inne" grunnet slike (oppkjøps)-forventninger selger seg ut og at omsetningen i aksjen da svinner helt bort sammen med aksjekursen. Selv om det neppe reflekteres korrekt på vår lille begrensede "sommer" børs nå, så ligger det en hel del forventning (om enn svinnende) i kursen p.t.

Jeg vil selge meg ut og straks ta eventuelt tap om det ikke kommer en strategisk løsning som minimum tilfører kapital slik at en slipper å sitte langsiktig i en aksje hvor kursen kan reduseres betydelig over natten som følge av en ny emisjon. De behøver heller ikke tilby rep.emisjoner lengre etter vedtaket på general forsamling forleden.

Synd at de ikke er notert på New York børsen, og ikke bare har dette som største knutepunkt for sine passasjerer nå om dagen. Da hadde vi sett en helt annen omsetning i aksjen og sikkert andre kurser også.
Gruskongen
17.06.2024 kl 15:35 1752

Fint innlegg du har skrevet. Men ser du har misforstått litt angående Kistefoss. De er lagt på termin. Det betyr som oftest at de ønsker å holde aksjene langsiktig. Neppe negativt i denne sammenheng.
Redigert 17.06.2024 kl 15:36 Du må logge inn for å svare
Octagon
17.06.2024 kl 12:45 1804

Ser ikke ut til at markedet er helt enig p.t.

Og at risiko for at det ikke blir et salg eller en annen strategisk løsning som ikke gir en vesentlig kapital tilførsel kan oppstå.
Da blir det muligens emisjon før vintersesongen (noe usannsynlig akkurat p.t.) og i det minste en emisjon neste vår når ytterligere tre fly skal fases inn.
Og da med ditto utvanning og aksjekurs (kfr. historikk).
Som kommunisert tidligere så tror jeg ikke Norse og aksjonærene er tjent med at selskapet står alene gitt den store sårbarheten dette medfører i det lange løpet.
Slik at en strategisk løsning minimum må eliminere faren for nye emisjoner frem i tid.

Tror også at Juni tallene blir solide, og August resultat presentasjonen vil også gi en god indikasjon om de økte trafikktallene også samsvarer med bunnlinjen.
Videre vil vel også vintersesongen gi begrenset tap i forhold til tidligere sesonger slik det kan se ut p.t.

Det er nok avtagende forventninger til at strategisk løsning innebærer en god nok løsning for mindre talls aksjonærene når den foreligger som sender kursen nedover nå om dagen. En posisjonerer seg ikke for noe "eksepsjonelt bra" for aksjonærene lengre med andre ord. Og enkelte dveler vel etter hvert litt på om det er noe som "skurrer" i og med at dette har tatt så lang tid (opprinnelig initiert/kommunisert i November i fjor).

Årsaken til ordet "mindre talls aksjonærene" i denne sammenhengen er punktet på general forsamlingen nå som gav anledning til å fravike aksjeeiernes fortrinnsrett (Aksjelovens 10-5).
Også Kistefoss AS sitt ekstremt raske salg med tap etter en dags eier tid påvirker nok stemningen.

Nedgangen nå er imidlertid på små volumer og oppgangen har vært på høye volumer. Normalt vil en slik aksje rent teknisk hente seg fort inn igjen og om en legger dette til grunn så er en snart over 10 kr igjen her. Med neste topp rundt 8 Juli når jeg antar trafikk tall for Juni foreligger.

Redigert 17.06.2024 kl 13:03 Du må logge inn for å svare
Realisten2
17.06.2024 kl 12:11 1811

Sitter godt her og benyttet anledningen til å kjøpe litt mer i dag. Jeg mener at dette seg meget godt ut nå.
9-10 maskiner over Atlanteren hver dag...flere er tett på fulle og til gode priser.
Jeg er overbevist om at andre aktører ikke kan se på dette, uten å forsøke å sikre seg en del av Norse. Uavhengig av strategisk samarbeid/kjøp, så kommer dette til å bli en solid sesong. Utfordringene fra q1 var at en rekke fly ikke var i produksjon, men de påføres likevell store kostnader da power-by-hours avtalene utgikk. Nå genererer alle fly inntekter.
Venter at vi får gode signaler om kort tid.. uavhengig av strategisk grep så vil juni tallene være solide ...
SPXL
17.06.2024 kl 11:01 1838

Under 10kr igjen…utrolig med siste trafikktall og en sommersesong som blir tidenes beste for norse. Forstår ikke de som selger nå.
Goldsmith
17.06.2024 kl 08:46 1873

Flere meglerhus har forsøkt å få til en presentasjon i etterkant av trafikktallene for mai. Som kjent var disse svært gode.
Men selskapet vil ikke gjennomføre en selskapspresentasjon.

Dersom de ikke er helt på jordet, betyr det at de er i en fase hvor de er svært konkrete mht strategisk samarbeide, og de ønsker ikke å holde en presentasjon hvor en betydelig del av interessen vil sikle rundt selskapets strukturelle situasjon og måtte svare ingen kommentar - mens de vet mye og kan komme i skade for å forfordele informasjon.

NORSE blir spennende å følge i både det korte bildet (hva blir utfallet av strategidealen) og det lange bildet (fortsetter fremgangen i driften)
Realisten2
13.06.2024 kl 16:05 2147

Takker Octagon. Da har jeg tilsvarende, men jeg så ikke salget til Kistefoss..
Realisten2
13.06.2024 kl 16:04 2137

Takker Octagon. Da har jeg tilsvarende, men jeg så ikke salget til Kistefoss..
Octagon
13.06.2024 kl 13:26 2166

Jeg bruker E24 med abonnement (219 kr/mnd) og deres tjeneste : https://e24.no/bors/investorlistene?date=2024-06-12

Alltid noen dagers forsinkelse før disse legges ut, slik at nå ligger mandagens bevegelser der.
Har ikke sjekket ut om andre nettsted tilbyr dette som en kostnadsfri tjeneste.
Ellers flere nettsted og sikkert aksje-handelsløsninger med denne tjenesten for sine abonnenter . (Finansavisen, Investtech m.fl)
Bullen
13.06.2024 kl 12:03 2184

Trodde at Kistefoss var langsiktig. Tigerstaden derimot er overalt og ut og inn heletiden.
zool
13.06.2024 kl 11:50 2138

Jeg ser posten ble kjøpt av dnb bank asa. Er ikke så ekspert på disse flyttingene mellom kontoer når banker blir involvert. Får se på oppdateringen i morgen om det skjer noe mer. Mulig de sitter på dem selv, ser de er inne "overalt".
Redigert 14.06.2024 kl 06:52 Du må logge inn for å svare
Octagon
13.06.2024 kl 11:39 2145

Kistefoss AS er ute nå, solgte hele posten kjøpt på fredag allerede nå mandag med 900.000 aksjer....
Octagon
13.06.2024 kl 11:22 2154

Kursbevegelser nå tyder på at noen akkumulerer, og det er jo vanskelig å få til i denne aksjen uten at kursen tar helt av.

Slik at det nå legges inn marginale ordre like under siste omsatte kurs i et kontinuerlig mønster.
Octagon
13.06.2024 kl 09:32 2118

E24 har gjennomgående hatt negativ vinkling ovenfor Norse Atlantic Airways. Ref. deres "Banana Airlines" artikkel.

De svært sterke tallene for RPK og passasjerer for Mai ble gjengitt med selve børsmeldingen her, mens de svake tallene for vinter sesongen ble blåst opp i egne artikler i tillegg. Og som nevnt ble den strategiske prosessen latterliggjort i deres tidligere artikkel.

Og ingen nevner det med et ord når "Bjellesauer" som Kistefoss AS og Tigerstaden AS kjøper seg tyngre inn i aksjen.
zool
13.06.2024 kl 09:01 2125

Det ligger en ny artikkel med Bjørn Tore Larsen på fvn.no fra 12.06.: "Jeg gjør ikke dette bare for gøy, jeg har et klart mål om å tjene penger", kjøpte meg et kronesabonnement for å ta en titt. Flere interessante kommentarer. Forstår det slik at jeg ikke kan gjengi artikkelen.

Går ut fra at jeg får lov å komme med et lite kvotat, så får de som vil kjøpe seg et abonnement for å lese resten.

Det som sto i e24-artikkelen. Ifølge journalisten: Det kunne tolkes som at han nå hadde stoppet krana – og ikke ønsket å gå inn med mer midler. Ifølge Larsen er det bare tull. "Det ble vridd opp ned, tatt helt ut av sammenheng og det var aldri det jeg mente. Jeg har som sagt kjempetroen".



Octagon
12.06.2024 kl 15:09 2233

Kistefoss AS står oppført med kjøp av 900.000 aksjer på aksjonærliste 11.6 (fra fredagens rekordomsetning) og så har også Tigerstaden (Skorstad) kjøpt ytterligere 100.000 aksjer samme dag (beholdning 600.000 aksjer). Kistefoss AS har også beholdning 900.000 aksjer om de ikke har fortsatt å kjøpe denne uken også da.
Realisten2
12.06.2024 kl 12:13 2271

Mulig, men jeg tror Norse klarer seg uten emisjon nå. Selger godt og har trekkfasilitet igjennom sommeren. Risken er ikke helt borte, men jeg anser den som godt under 50% nå. Tror de forventer ordinær oppgang når junitallene kommer..samt ibfo på fredag.
Hardly
12.06.2024 kl 11:01 2303

Kistefoss er en luring. Tror heller han øyner billige aksjer ved neste rettede emisjon.
Realisten2
12.06.2024 kl 10:56 2311

Er nok også et resultat av at Kistefoss har gått inn. Mulig knyttet til forventinger om positiv info etter GF på fredag?
tjeste
12.06.2024 kl 10:41 2314

Bra driv idag i Norse. Kanskje noen som ser en snarlig oppdatering rundt strategiske alternativer?
Realisten2
12.06.2024 kl 10:02 2328

Tror dette må være det dummeste innlegg jeg har lest...
Så Norse er så dårlig at Norwegian bør kjøpe det.. du store min tid.
Octagon
11.06.2024 kl 23:14 2413

Er vel markedet som ikke er helt overbevist om at det ikke kommer flere emisjoner og ditto aksje kurser, så begynner en vel å gå trett på at det aldri ser ut til å komme noe ut av forhandlinger rundt de strategiske alternativene i regi av Seabury. De var jo ifølge adm.dir. i intervju nå "90% ferdig forhandlet" for en stund tilbake.

Kan ikke se annet enn at det er i aksjonærenes beste interesse at selskapet forsøkes solgt, å stå alene som selskap gitt størrelse som Norse åpner for stor sårbarhet. Det kan være eventuelle geo politiske hendelser, - eller oljeprisen kan gå "bananas" , - ett fly må tas ut av drift en periode av ulike mulige ev. tekniske årsaker, - om en streik rammer selskapet negativt Etc. Etc. Etc.

I det minste må en strategisk løsning åpne for bedre kapital tilgang og sikre finansieringen bedre slik at vi ikke er tilbake på enda lavere kurser en gang neste vår etter en ny emisjon

Tror de kan nærme seg et brukbart resultat for året, og ikke minst nå for Q2 og Q3, men må uansett om de da fortsatt blir stående "alene" ha ny emisjon foran sommeren 2025 for å kunne klare å sette ytterligere 3 fly i drift med ditto ruter og igangkjøring. Det kan imidlertid se ut som at de ikke behøver emisjon p.t. og i år i det minste gitt de gode tall som ble levert i mai og som bare vil bli bedre de neste måneder.

Positivt at vinter sesongen ser bedre ut enn før nå med solid forhånds booking av charter, wet lease av ett fly til Italienske NEO (?), og samarbeidet med P&O Cruises nå for vinteren 24/25.

Oslo Børs er heller ikke rette stedet da selskapets underliggende verdier ikke reflekteres i aksjekursen og kjøpsinteressen ikke er akkurat er stor "her på berget",
og sommer sesongen er riktignok bra for Norse, men ikke for aksjer på Oslo Børs. Ikke nok volum da eller kjøpsinteresse for å "drive" kursene. Slikt sett hadde det vært langt bedre om de var notert i New York i og med at de "nesten" er et amerikansk selskap ut fra kunde mønster og destinasjoner.

Mulig vi snart får bedre nyheter her - og ikke bare at de nå er 95% ferdig forhandlet ?

Ellers vil trafikk tall for juni som kommer rundt 5-10 Juli bare gi en ny kort varig opptur i aksjekursen , om selskapet ikke kommer med mer nytt rundt det alle venter på ?




Kåre Grønn
11.06.2024 kl 21:18 2454

Slå denne konkurs eller selg til Norwegian
SPXL
11.06.2024 kl 16:50 2450

Knalltall 7.juni og rett ned i dag, helt uforståelig …ikke lett å forstå seg på dette markedet, nå er vi inne i sommersesongen og norse flyr som aldri før, kursen burde vært mye høyere!
Redigert 11.06.2024 kl 16:53 Du må logge inn for å svare
SPXL
09.06.2024 kl 02:41 2668

Burde ha steget mye mer på siste melding men den kommer nok snart
Realisten2
08.06.2024 kl 22:31 2712

Enn skal alltid være forsiktig med å blande følelser inn i rasjonelle beslutninger om investeringer og hvor enn bør plassere sine penger, men jeg føler for å dele at jeg er rimelig imponert over hva Norse har fått til. Jeg har vært inn og ut av selskapet de siste 18 måneder, og vært med på oppturer og nedturer.
Noe av det som gjør at jeg fremdeles er tungt inne er en kombinasjon av selskapsmodellen, troen på markedet og ikke minst det de ansatte har levert.
Etter å ha følgt selskapet tett, leste kundeuttalelser, kundevurderinger, sett YouTube og TikTok - så er jeg ikke i tvil om at selskapet har etablert en solid positiv selskapskultur, som jeg mener fortjener oppmerksomhet. De ansatte er den viktigste asset Norse har, og er også den viktigste suksessfaktor. Kundene liker selskapet, de posivite ansatte og den service de får.
Alle med penger kan kjøpe noen fly, men ikke alle kan skape et flyselskap. Dette er viktig å vurdere når enn skal inn i et selskap. Foretningsmodellen erviktig, men den er ingenting om ikke kulturen er på plass.

De siste dager er selskapet opp 10%. Dette er i mine øyne bare begynnelsen på en god reise.

Ser frem til å få en oppdatering ifb generalforsamlingen 14 Juni.


Octagon
08.06.2024 kl 21:10 2741

Stemmer dette så er det nok en god melding foran neste års vintersesong...

https://www.linkedin.com/posts/ch-aviation_chaviation-norseatlanticairways-neosair-activity-7204844557442756608-1enX?utm_source=share&utm_medium=member_ios

Kfr. tidligere meldinger om rekord bookingtall for charter foran denne vintersesongen og nå nylig også avtalen med P&O Cruises om passasjer frakt for dem i vinter. Vintersesongen kan bli travel den - også for Norse Atlantic.
Redigert 08.06.2024 kl 21:11 Du må logge inn for å svare
Realisten2
07.06.2024 kl 10:39 2933

Ja dette var bra. Igangkjøring av nye ruter gir også lavere load enn når rutene har vært i drift i en periode. En rekke ruter er tilnærmet fulle nå i juni, og prisene gode. Dette vil vise igjen på tall og kursen de neste måneder.
Det koster mye å kjøre igang et selskap som Norse, men jeg tenker vi ser en annen kostnadsstruktur fremover.
De har også investert mye i de ansatte, stemningen er god og tilbakemeldingene fra kundene er meget bra.

Dette kommer til å gå veien fremover..
Goldsmith
07.06.2024 kl 09:57 1247

Trafikktall

Ja, hva skal en si - annet enn at dette var knallsterkt. RPK på 933 er langt over hva en kunne forvente i forkant - dersom en kun forlenger trendene fra de fire første månedene. NORSE fløy langt mer enn forventet, og samtidig fylte flyene mer enn man kunne forvente. Kabinfaktor på 81% er veldig sterkt i mai - opp fra 72.6% i fjor.

Hva er så konsekvensen av tallene på forventningene. Vi må oppjustere produksjon og RPK for juni. Gitt den sterke kabinfaktoren kan vi være noe mer trygg på at billettinntektene følger trenden fra 1Q med en solid økning. I sum kan vi nå forvente høyere produksjon og høyere antall passasjerer for 2Q. Vi kan nå forvente et overskudd for 2Q mot et break-even resultat som utgangspunkt før tallene.

For året er nok fremdeles det mest realistiske at NORSE kommer inn rundt null, men gitt at billettprisene følger trenden fra 1Q (opp ca. 30%), så er det ikke helt umulig lengre med et lite plussresultat. Man kan starte å håpe!!

Dette var gøy. Vi får håpe at dette er et stort steg på vei mot god lønnsomhet i 2025 for NORSE.
Redigert 07.06.2024 kl 09:59 Du må logge inn for å svare
Octagon
07.06.2024 kl 09:06 1272

Enig.
Sterkere økning enn det jeg hadde forventet.
Ikke minst + 151% økning i inntektsgivende passasjer kilometer er utrolig sterkt målt mot Mai i 23.

Om ikke aksjen reprises en del på bakgrunn av dette så vet ikke jeg.

De er jo også i følge intervjuet i Finansavisen med adm dir Bjørn Tore Larsen for noen måneder siden også 90% ferdigforhandlet med større strategisk partner, slik at det forventes kunngjøring av hva som har kommet ut av dette ganske snart.

Så får det komme som en bonus på kursen, i tillegg vet vi jo ut fra kommuniserte booking tall at Juni også vil være meget sterkt når disse tall kommer om en måned.

tjeste
07.06.2024 kl 08:50 1287

Strålende trafikktall for mai fra Norse.
Leverer på alle punkter og slår fjorårets tall i støvlene. Dette ser unektelig lovende ut med tanke på å levere break even for 2024.

https://newsweb.oslobors.no/message/620944
Realisten2
23.05.2024 kl 08:54 1592

Kan ikke se at det å sikre volum i vinter er negativt for et evt salg. Selskapet må drives selv om enn ser på alternativer og samarbeidsformer. Viktigst er å bygge en solid basisdrift. Kan ikke holde tilbake fordi selskapet gjerne selges, tenker jeg.
Octagon
22.05.2024 kl 13:42 1690

Dagens melding gir ikke kursløft og ses vel på som enda en bekreftelse på at de ikke arbeider mot salg av selskapet.
Markedet ønsker salg av selskapet og det finnes mange også gode grunner til det.

Dersom de blir stående alene er det stor risiko knyttet til ulike negative hendelser så vel selskaps spesifikke som geopolitiske som igjen også påvirker oljepris m.m.
Det skal da lite til før en må hente penger igjen eller det som verre er.

Ellers bra innlegg fra Goldsmith her, tror også de vil levere meget bra spesielt i Q3, men det handler om det lange bildet her i en verden som går opp og ned.

Vi får i det minste håpe de kommer med en avklaring snart som enten beveger kursen opp eller ned avhengig av hva som kommer...
Goldsmith
21.05.2024 kl 12:50 1758

Det er sannsynlig at 2Q resultatet kommer inn rundt pluss/minus null.
Dersom vi ekstrapolerer forutsetningene ut i 3Q, hvordan vil da 3Q se ut?

I 3Q i fjor fløy selskapet med 10 fly på eget rutenett om sommeren. Nå blir det 12 fly. Det gir en kapasitetsøkning på 20%. Antar vi ca 25% høyere billettpris i år relativt til 3Q i fjor (og noe høyere tilleggsinntekter per passasjer) og noe høyere kabinfaktor (husk flere ruter som ble initiert i juni) som vi antar blir 88% mot 83% i 3Q i 2023. Det gir RPK på 3.85 mrd, mot 2.97 mrd i 3Q i fjor. Vi antar omtrent flate kostnader per ASK. Da får vi et overskudd for 3Q på mellom USD 50 - 100 millioner, mot USD 1 million i fjor. Det er en kjempeforbedring, og viser flybransjens helt eksepsjonelle operasjonelle giring.

Et slikt overskudd vil være svært positivt for selskapet og legge grunnlaget for at hele året kan gå i break-even. Det betyr at de tre første kvartalenes overskudd "brukes opp" i det siste kvartalet.

Et slikt fremtidsbilde med break-even på driften i 2024 - er noe helt annet en hva som var sannsynlig i 2023 - til tross for at ledelsen hevdet noe annet. Nå er break-even svært sannsynlig og det tar i så fall noe av presset på ytterligere kapitalinnsprøytninger vekk. Fremdeles vil selskapet NORSE trenge kapital for å kunne sette alle 15 flyene i drift på eget nettverk sommeren 2025, men ledelsen har mer tid til å få kapital - ved emisjon eller ved et strategisk samarbeid. Det er ingen hast - så dersom et strategisk samarbeid tar tid å lande - fortvil ikke!!

Dette er spennende å følge
Redigert 21.05.2024 kl 15:35 Du må logge inn for å svare
Goldsmith
19.05.2024 kl 16:33 1890

Du har helt rett. Her var det en som hadde vært litt rask og forvekslet RPK med ASK.
Takk for at du gjorde meg oppmerksom. Det er nå rettet opp.
Realisten2
16.05.2024 kl 22:02 1992

Goldsmith, var ikke RPK på 680 Mill, opp 126% fra 2023? ASK var 866mill, opp 93%, ikke RPK..
Uansett.....

Vil gjerne dele noen andre tall som kan være greie å være klar over.
Dersom vi sammenligner utviklingen i fra April 2023 til Juni 2023, og ser vi at antall reisende økte med over 80% fra April til Juni 23. RPK dobblet seg i denne periode. Loadfaktor økte fra 67% i April til 83% i Juni 23.
Nå er det slik at April 2024 allerede ga 79% load, og samme prosentmessige økning som vi så i 2023 er trolig ikke realistisk, men at vi kommer til å se en load på 88%-90% i Juni 24, er jeg rimelig sikker på.
Ergo er måltallene som ASK, RPK og load rimelige solide.
Salget for sesongen 2024 er 45% høyere enn for 2023..... Det er ikke her risikoen er.
Risikoen er mer på kostandskontroll, fuelpris og snitt billettpris. Skal jeg sette fingen på et område der Norse må fokusere - så er det på alle løpende kostnader med de 1100 ansatt de har. Antallet ansatte er alt for høyt i fohold til andre selskap / når enn fordeler på antall maskiner som genererer revenue ..