Norse - noen tanker om fremtiden
Har brukt en del tid den siste tiden til å se nærmere på mulighetene til Norse og tenkte å dele noen tanker rundt det jeg ser. Jeg har vært skeptisk etter informasjonen om den rettede emisjon, da jeg ikke var særlig tilfreds med ledelsen/styret sin måte å gjennomføre dette på, samt at jeg satt med følelse av at all informasjon ikke ble delt. Videre var prisfastsettelsen lite tillitsvekkende. Jeg er nå mye mer positiv til det jeg ser og mener dette er et riktig trekk.
Det volum selskapet har i dag er ikke livskraftig på sikt. Volumet må opp. Ruten London – New York er en av de mest attraktive rutene globalt, men må kombineres med flere ruter/øket kapasitet for å få driftskostnadene ned. Den kommende Paris – New York er også blant topp 10 longhault legs, og vil sammen med øket satsning ut fra UK være strategisk viktige for å nå volum.
Internasjonalt er flyselskapene i en helt annen situasjon enn i Norge og Scandinavia. Flere store aktører har nå volum over 2019 nivå og prisene er i bedring. Selskaper som Lufthansa har ikke kapasitet nok og er nå tvunget til reaktivere A380 som har stått på bakken siden 2019/2020. Dette er lite attraktive maskiner som har en altfor høy driftskostnad, men for at Lufthansa skal klare å beholde markedsandel og levere på sine forpliktelser, så må A380 inn i flåten. Den første A380 (Navn: Dusseldorf) kommer i drift igjen om noen uker. Flere A380 maskiner klargjøres. (Totalt har Lufthansa 8 A380, 4 er planlagt reaktivert).
En A380 har et fuelforbruk på 11-12 000 liter i timen, mens Norse sin 787 flåte har et forbruk på ca 4800 – 4900 liter i timen. En 787 har noe mindre kapasitet, men Norse sine 787 har en meget høy kapasitets-layout. Omregnet i forbruk per sete så bruker en Dreamliner 14,3 liter fuel per sete pr time og en A380 (Lufthansa sin konfigurasjon) forbruker ca 23,6 liter fuel per sete per time.
787 Dreamliner er den mest økonomisk maskin på langdistanser, men det som er mest interessant med dette, er å se på bakgrunnen for reaktiveringen av A380. Grunnen er forsinkelser på leveranser av nye maskiner pga komponentmangel. Flere A350 langdistanse maskiner er forsinket med opp til 12 måneder. Når jeg ser nærmere på dette så ser jeg at flere selskap sliter med kapasitet på langdistanse – på grunn av forsinkelser. Flere maskiner som står for levering i 2023 blir ikke levert for et stykke inn i 2024. Dette gir gode muligheter, og driftskostnadene på eldre maskiner gjør at billettprisene (inntektene) går opp.
Videre er det slik at snitt billettpriser er på full vei oppover internasjonal uavhengig av den kommende knapphet på maskiner (som først fremover gjør seg gjeldende i 2023). Selskap som Delta, AA og andre leverer nå gode resultater. Billettprisene i USA er høye, men det virker ikke inn på volum.
Jeg har også sett litt på Norse sine billettpriser for Desember (høysesong på vinter) samt et par sommermåneder. I desember er snittprisen på en økonomibillett fra London til New York ca kr 4150 (før bagasje, setevalg osv) mot kr 2800 for noen uker tilbake. En premium billett koster i snitt kr 7500 før valgene. Disse prisene er justert opp ca 50% de sist uker (selvsagt også fordi vi nå er i desember), men den samme trend ser jeg til neste år (selv om økningen ikke er like stor).
Andre selskap har vært ute med informasjon om booking-graden for neste år. Den er meget god og kapasiteten påvirker prisene lengre frem i tid.
Basert på dette bilde så mener jeg dette kan bli meget bra fremover, men det fordrer at enn virkelig satser på å ta markedsandeler nå.
For to-tre uker tilbake vurderte jeg å selge meg ut, men har nå valgt å kjøpe meg opp. Har de siste dagene kjøpt en del til kr2,50 og tenker at dette vil være en spennende aksje å sitte med frem til April/Mai. Selskapet er i dag priset til 170Mnok, noe som gir et betydelig potensial.
Dette kan bli meget spennende, men flere maskiner må i luften raskt! Da er det riktig å hente inn mer penger og satse.
Det volum selskapet har i dag er ikke livskraftig på sikt. Volumet må opp. Ruten London – New York er en av de mest attraktive rutene globalt, men må kombineres med flere ruter/øket kapasitet for å få driftskostnadene ned. Den kommende Paris – New York er også blant topp 10 longhault legs, og vil sammen med øket satsning ut fra UK være strategisk viktige for å nå volum.
Internasjonalt er flyselskapene i en helt annen situasjon enn i Norge og Scandinavia. Flere store aktører har nå volum over 2019 nivå og prisene er i bedring. Selskaper som Lufthansa har ikke kapasitet nok og er nå tvunget til reaktivere A380 som har stått på bakken siden 2019/2020. Dette er lite attraktive maskiner som har en altfor høy driftskostnad, men for at Lufthansa skal klare å beholde markedsandel og levere på sine forpliktelser, så må A380 inn i flåten. Den første A380 (Navn: Dusseldorf) kommer i drift igjen om noen uker. Flere A380 maskiner klargjøres. (Totalt har Lufthansa 8 A380, 4 er planlagt reaktivert).
En A380 har et fuelforbruk på 11-12 000 liter i timen, mens Norse sin 787 flåte har et forbruk på ca 4800 – 4900 liter i timen. En 787 har noe mindre kapasitet, men Norse sine 787 har en meget høy kapasitets-layout. Omregnet i forbruk per sete så bruker en Dreamliner 14,3 liter fuel per sete pr time og en A380 (Lufthansa sin konfigurasjon) forbruker ca 23,6 liter fuel per sete per time.
787 Dreamliner er den mest økonomisk maskin på langdistanser, men det som er mest interessant med dette, er å se på bakgrunnen for reaktiveringen av A380. Grunnen er forsinkelser på leveranser av nye maskiner pga komponentmangel. Flere A350 langdistanse maskiner er forsinket med opp til 12 måneder. Når jeg ser nærmere på dette så ser jeg at flere selskap sliter med kapasitet på langdistanse – på grunn av forsinkelser. Flere maskiner som står for levering i 2023 blir ikke levert for et stykke inn i 2024. Dette gir gode muligheter, og driftskostnadene på eldre maskiner gjør at billettprisene (inntektene) går opp.
Videre er det slik at snitt billettpriser er på full vei oppover internasjonal uavhengig av den kommende knapphet på maskiner (som først fremover gjør seg gjeldende i 2023). Selskap som Delta, AA og andre leverer nå gode resultater. Billettprisene i USA er høye, men det virker ikke inn på volum.
Jeg har også sett litt på Norse sine billettpriser for Desember (høysesong på vinter) samt et par sommermåneder. I desember er snittprisen på en økonomibillett fra London til New York ca kr 4150 (før bagasje, setevalg osv) mot kr 2800 for noen uker tilbake. En premium billett koster i snitt kr 7500 før valgene. Disse prisene er justert opp ca 50% de sist uker (selvsagt også fordi vi nå er i desember), men den samme trend ser jeg til neste år (selv om økningen ikke er like stor).
Andre selskap har vært ute med informasjon om booking-graden for neste år. Den er meget god og kapasiteten påvirker prisene lengre frem i tid.
Basert på dette bilde så mener jeg dette kan bli meget bra fremover, men det fordrer at enn virkelig satser på å ta markedsandeler nå.
For to-tre uker tilbake vurderte jeg å selge meg ut, men har nå valgt å kjøpe meg opp. Har de siste dagene kjøpt en del til kr2,50 og tenker at dette vil være en spennende aksje å sitte med frem til April/Mai. Selskapet er i dag priset til 170Mnok, noe som gir et betydelig potensial.
Dette kan bli meget spennende, men flere maskiner må i luften raskt! Da er det riktig å hente inn mer penger og satse.
Redigert 06.12.2022 kl 23:12
Du må logge inn for å svare
Realisten2
24.06.2024 kl 13:18
4848
Vanskelig, men ikke mulig. Kost for hele driften fordelt pr billett var $418 i 2023. Dette var totale kostnader fordelt på antall reisende. Der var 83% load på maskinene som gikk, men flere sto på bakken og var ren kostnad.
For i år et min beregning at kostnad pr billett er noe under $390, men så er load bedre og der er flere reisende å fordele kostnad for fuel og leasing på. Trolig ligger kost pr bilett under $380. Inntektene i hele q3 og deler av a2 og q4 ligger på $450+85=$535. I denne perioden så er der 600 000 reisende. Dette gir 930mill, noe som langt overgår tapet i første kvartal.
Har de kontroll på kostnader så blir dette bra. Jeg har god tro etter å ha regnet på dette flere ganger ...
For i år et min beregning at kostnad pr billett er noe under $390, men så er load bedre og der er flere reisende å fordele kostnad for fuel og leasing på. Trolig ligger kost pr bilett under $380. Inntektene i hele q3 og deler av a2 og q4 ligger på $450+85=$535. I denne perioden så er der 600 000 reisende. Dette gir 930mill, noe som langt overgår tapet i første kvartal.
Har de kontroll på kostnader så blir dette bra. Jeg har god tro etter å ha regnet på dette flere ganger ...
Lurifax
24.06.2024 kl 13:23
4839
Viktigere er det at Norse-ledelsen også har god tro etter å ha regnet på dette flere ganger..
zool
24.06.2024 kl 13:33
4825
Kom på litt feil tidspunkt dette. Har egentlig ikke så mye likvide midler før uti august. Men fikk skrapt sammen litt å kjøpe for, dog kun 6602 aksjer, kjøpt på kurs 6,93.. Jaja, takk for billige aksjer..
25.06.: Jaggu kommer DVDutbyttet ca. 01. juli, da blir det snart mer Norse bare kursen holder seg her nede en uke til..
25.06.: Jaggu kommer DVDutbyttet ca. 01. juli, da blir det snart mer Norse bare kursen holder seg her nede en uke til..
Redigert 25.06.2024 kl 09:20
Du må logge inn for å svare
Anywhere
24.06.2024 kl 13:55
4809
Lurifax, man velger ikke dette. Det strategiske HAR strandet.
Kjennsgjerningen fra omtrent alt vi har sett innen flysammenhenger er at et lite selskap som Norse vil brenne penger uansett fremover. De har simpelthen ikke størrelsen til lønnsom drift alene, og vekst vil måtte koste - om man skulle få det til....Jeg tviler sterkt.
Blir bare indignert av skribenter som ikke tar innover seg ta kursreaksjon er berettiget, og bare ser oppside. Markedet hadde festet håp i kursbildet til at man skulle lande strategiske saker som kunne bidra for selskapet. Nå får man ikke det på en stund ser det ut for, og da blir det å klare seg selv der man er dømt til å kunne det på en betingelse; tilførsel av kapital da drift er ulønnsom.
Jeg vil ikke undre meg om fallet drar lenger enn til 6,8 som nå, typisk kan vi se tre dager der aksjen glideflyr mot landing innom 5-tallet. Men det er ren gjetning.
Kjennsgjerningen fra omtrent alt vi har sett innen flysammenhenger er at et lite selskap som Norse vil brenne penger uansett fremover. De har simpelthen ikke størrelsen til lønnsom drift alene, og vekst vil måtte koste - om man skulle få det til....Jeg tviler sterkt.
Blir bare indignert av skribenter som ikke tar innover seg ta kursreaksjon er berettiget, og bare ser oppside. Markedet hadde festet håp i kursbildet til at man skulle lande strategiske saker som kunne bidra for selskapet. Nå får man ikke det på en stund ser det ut for, og da blir det å klare seg selv der man er dømt til å kunne det på en betingelse; tilførsel av kapital da drift er ulønnsom.
Jeg vil ikke undre meg om fallet drar lenger enn til 6,8 som nå, typisk kan vi se tre dager der aksjen glideflyr mot landing innom 5-tallet. Men det er ren gjetning.
Redigert 24.06.2024 kl 13:59
Du må logge inn for å svare
Lurifax
24.06.2024 kl 14:03
4797
En forhandling rundt et strategisk samarbeid strander ikke av seg selv - det er da et minimum av to parter, hvorav den ene eller begge velger å legge det dødt.
Lurifax
24.06.2024 kl 14:18
4761
Så får vi være enige om å være uenige om at det strategiske alternativet er valgt strandet som følge av at Norse-ledelsen ser at effektiviteten av driften fremover har klar bane til lønnsomhet uten behov for et strategisk alternativ.
Bullen
24.06.2024 kl 14:34
4714
Innside kjøp av Larsen og Scorpio må nok til for å berolige markedet noe.
Meldingen kom på lørdag. Så de 2 største eierne har garantert drøftet situasjonen.
Penger har de garantert tilgjengelig.... hvis de vil bruke det nå.
Meldingen kom på lørdag. Så de 2 største eierne har garantert drøftet situasjonen.
Penger har de garantert tilgjengelig.... hvis de vil bruke det nå.
Redigert 24.06.2024 kl 14:39
Du må logge inn for å svare
Lurifax
24.06.2024 kl 14:44
4721
Det beste for å berolige markedet er at tallene fremover kommer inn som Norse-ledelsen ser at de vil komme inn..
Octagon
24.06.2024 kl 15:05
4676
Situasjonen er riktig for å komme med noe fra ledelsen nå i det minste, det er jeg enig i.
Antar at det vil komme intervju eller tilsvarende ganske snart nå eller annen form for handling.
Antar at det vil komme intervju eller tilsvarende ganske snart nå eller annen form for handling.
Bullen
24.06.2024 kl 15:12
4681
Kan også være en glimrende anledning for Scorpio å kjøpe opp selskapet?
Lurifax
24.06.2024 kl 15:31
4646
Siden de ikke har lagt de strategiske alternativene helt bort, så tipper jeg de har et i bakhånd som sikkerhet just in case..
marsmannen
24.06.2024 kl 17:30
4501
Veldig godt sett av de som har solgt før denne nyheten. Som solgte før q1. Som solgte før q4…….
Manawa
24.06.2024 kl 18:56
4428
Enig i at det strategiske har strandet og de som ikke ønsket å bli vannet ut bør være godt fornøyd med akkurat det. Jeg tror selv at Norse står
meget godt på egen kjøl og heller gjøre strategiske samarbeid (alla CCL) hvor vi ikke blir utvannet.
Ikke alltid aksjekurs og underliggende går i takt (faktisk stort sett aldri). Når jeg investere er jeg mer fokusert på hvordan selskapets inntjening ser ut om 2-3 år enn hva kursen er i det korte bildet. Dagens event, tror jeg i stor grad var tvangssalg som genererte panikksalg.
Når det gjelder selskapets utvikling tror jeg de i år kommer til å levere en eps på NOK 1-2,-.
Q2 tror jeg ender marginalt i pluss og Q3 tror jeg blir veldig sterkt.
Juli og August tror jeg blir veldig like og september like bak.
Med dette som utgangspunkt og disse forutsetningene for juli:
Flights:650
Load :85%
CASK fuel (cents):1,56
Snitt billettpris: USD 450
Snitt Ancilliary: USD 85
ASK:1484 (millions)
RPK:1262 (milliions)
Om disse forutsetningene er riktig bør juli ende med EBITDA MUSD 46,3 og Pretax profit på MUSD 35,9
Når det gjelder load, har jeg forstått at de nå overbooker noe. Dette gjorde de ikke i 2023 og bør kneppe opp et par % poeng på loadfactoren.
Har følgende eps estimater:
Q1 (kjent):NOK -5,2
Q2 : NOK 0,63
Q3: NOK 7,49
Q4: NOP -0,77
Skulle dette materialisere seg bør de ved utgangen av Q4 ha MUSD 130-150 i cash og emisjon er helt off the table.
Dersom de skulle ende 2024 med eps på 0 bør de ha et sted mellom MUSD 114 og MUSD 130 i cash.
Tar gjerne innspill på hvor jeg kan ta feil i forutsetningen, selv er jeg mest usikker på snittpris men diverse kanalsjekker indikerer gode priser.
meget godt på egen kjøl og heller gjøre strategiske samarbeid (alla CCL) hvor vi ikke blir utvannet.
Ikke alltid aksjekurs og underliggende går i takt (faktisk stort sett aldri). Når jeg investere er jeg mer fokusert på hvordan selskapets inntjening ser ut om 2-3 år enn hva kursen er i det korte bildet. Dagens event, tror jeg i stor grad var tvangssalg som genererte panikksalg.
Når det gjelder selskapets utvikling tror jeg de i år kommer til å levere en eps på NOK 1-2,-.
Q2 tror jeg ender marginalt i pluss og Q3 tror jeg blir veldig sterkt.
Juli og August tror jeg blir veldig like og september like bak.
Med dette som utgangspunkt og disse forutsetningene for juli:
Flights:650
Load :85%
CASK fuel (cents):1,56
Snitt billettpris: USD 450
Snitt Ancilliary: USD 85
ASK:1484 (millions)
RPK:1262 (milliions)
Om disse forutsetningene er riktig bør juli ende med EBITDA MUSD 46,3 og Pretax profit på MUSD 35,9
Når det gjelder load, har jeg forstått at de nå overbooker noe. Dette gjorde de ikke i 2023 og bør kneppe opp et par % poeng på loadfactoren.
Har følgende eps estimater:
Q1 (kjent):NOK -5,2
Q2 : NOK 0,63
Q3: NOK 7,49
Q4: NOP -0,77
Skulle dette materialisere seg bør de ved utgangen av Q4 ha MUSD 130-150 i cash og emisjon er helt off the table.
Dersom de skulle ende 2024 med eps på 0 bør de ha et sted mellom MUSD 114 og MUSD 130 i cash.
Tar gjerne innspill på hvor jeg kan ta feil i forutsetningen, selv er jeg mest usikker på snittpris men diverse kanalsjekker indikerer gode priser.
elnomi
24.06.2024 kl 20:10
4381
kommer vel en grise-emisjon av dimensjoner snart! «
Hvorfor tror du det?
Hvorfor tror du det?
Octagon
24.06.2024 kl 20:40
4356
Norse har selv som mål å gå i pluss i 2024 og har ikke behov for emisjon.
Hvorvidt de greier pluss i inneværende år diskuteres her inne, mulig de havner rundt breakeven.
Årsaken er den sterke veksten i inntekter fra passasjerer, eksempelvis for Mai måned økte antall inntektsgivende passasjer kilometer med +151% målt mot tilsvarende i fjor.
De guider også sterk økning og bookingtall for sommer halvåret og Q2 og Q3 forventes å gi rekord inntekter og nå med større kapasitet enn tidligere sesonger.
Tilsvarende gode trafikktall er kommunisert for samtlige måneder hittil i år.
Flåten er også større med 12 maskiner i egen drift, og ytterligere 3 fly som er i drift for andre (utleid) settes inn neste vår.
De forventer åpenbart såpass gode tall at det kan gi (eller ikke ?) pluss for 2024 som helhet.
I et slikt scenario hadde de den luksus at de har råd til å si nei til bud om de ikke er gode nok, vel vitende om at de er langt bedre "skodd nå" enn tidligere sesonger.
Også for vintersesongen har de gode bookingtall på charter og har allerede meldt at de har booket mer charter (pr mai) enn det de hadde kapasitet for å fly hele forrige sesong. Dette lover godt foran den tradisjonelt svake Q4/Q1-25 sesongen. Vil neppe gi overskudd denne sesongen, men med høy grad av sannsynlighet ut fra det som er kommunisert langt bedre tall enn tidligere. Og ved charter betyr det ikke noe om flyet ikke er fullt eller halvtomt.
De har også sikret seg større reserve likviditet fra sine største aksjonærer om det skulle være nødvendig å trekke på denne om noe uforutsett skulle oppstå.
Seabury sonderinger og eventuelle senere bud og samarbeidsavtaler er fortsatt på agenda, det er bare en budgiver som ble avslått som vi leser i meldingen.
Det er stor underkapasitet i bransjen etter Boeing problemer, Airbus leveranse forskyvninger og det kan naturligvis være mange selskap fremover som kunne tenke seg 15 nyere Boeing 787 Dreamlinere på gunstige leasing kontrakter inn i porteføljen.
Caset er det samme som på fredag. De er i full gang med en svært inntektsgivende sommer sesong. Vi får bekreftelser ca. 8 Juli med Juni trafikk tall, ca. 8 August med Juli trafikk tall, resultat Q2 28 August og de sterkeste tallene 5 november for Q3. Regner med helt andre kurser fremover og kjøpte naturligvis mer i dag.
Tror dette kan bli like bra som all min akumullering i Norsk Titanium i mars etter kursfallet og senere salg av denne.
Scorpio Holdings (største eier) har også økt antall aksjer nå i forrige uke viser aksjonærlister.
Hvor de som øvrige fly selskap vil tjene bedre penger enn på mange år i og med underkapasiteten i bransjen og rekord høye billett priser.
Og som sedvanlig en over reaksjon med nedsalg fra aksjonærer som satset på hurtig gevinst ved oppkjøp av selskapet kombinert med sannsynligvis en rekke tvangssalg som ytterligere forsterket dagens nedgang.
Alt for mange innlegg på denne tråden som vitner om at en ikke har satt seg inn i utviklingen som har skjedd i 2024 i Norse.
Se for eksempel det utmerkede innlegget fra "Manawa" like over her, som har hatt ganske presise estimat i forkant av trafikk tall de har kommunisert siste måneder i forumet "Shareville".
Akkurat nå 9 fly i luften på lange distanser i deres faste rute program - og sikkert til langt bedre billett priser også hos Norse som i de andre flyselskap.
OSLO - MIAMI
PARIS - NEW YORK
PARIS - LOS ANGELES
ROMA - NEW YORK
BERLIN - NEW YORK
LONDON - NEW YORK
LONDON - LOS ANGELES
LONDON - MIAMI
LONDON- ORLANDO
Hvorvidt de greier pluss i inneværende år diskuteres her inne, mulig de havner rundt breakeven.
Årsaken er den sterke veksten i inntekter fra passasjerer, eksempelvis for Mai måned økte antall inntektsgivende passasjer kilometer med +151% målt mot tilsvarende i fjor.
De guider også sterk økning og bookingtall for sommer halvåret og Q2 og Q3 forventes å gi rekord inntekter og nå med større kapasitet enn tidligere sesonger.
Tilsvarende gode trafikktall er kommunisert for samtlige måneder hittil i år.
Flåten er også større med 12 maskiner i egen drift, og ytterligere 3 fly som er i drift for andre (utleid) settes inn neste vår.
De forventer åpenbart såpass gode tall at det kan gi (eller ikke ?) pluss for 2024 som helhet.
I et slikt scenario hadde de den luksus at de har råd til å si nei til bud om de ikke er gode nok, vel vitende om at de er langt bedre "skodd nå" enn tidligere sesonger.
Også for vintersesongen har de gode bookingtall på charter og har allerede meldt at de har booket mer charter (pr mai) enn det de hadde kapasitet for å fly hele forrige sesong. Dette lover godt foran den tradisjonelt svake Q4/Q1-25 sesongen. Vil neppe gi overskudd denne sesongen, men med høy grad av sannsynlighet ut fra det som er kommunisert langt bedre tall enn tidligere. Og ved charter betyr det ikke noe om flyet ikke er fullt eller halvtomt.
De har også sikret seg større reserve likviditet fra sine største aksjonærer om det skulle være nødvendig å trekke på denne om noe uforutsett skulle oppstå.
Seabury sonderinger og eventuelle senere bud og samarbeidsavtaler er fortsatt på agenda, det er bare en budgiver som ble avslått som vi leser i meldingen.
Det er stor underkapasitet i bransjen etter Boeing problemer, Airbus leveranse forskyvninger og det kan naturligvis være mange selskap fremover som kunne tenke seg 15 nyere Boeing 787 Dreamlinere på gunstige leasing kontrakter inn i porteføljen.
Caset er det samme som på fredag. De er i full gang med en svært inntektsgivende sommer sesong. Vi får bekreftelser ca. 8 Juli med Juni trafikk tall, ca. 8 August med Juli trafikk tall, resultat Q2 28 August og de sterkeste tallene 5 november for Q3. Regner med helt andre kurser fremover og kjøpte naturligvis mer i dag.
Tror dette kan bli like bra som all min akumullering i Norsk Titanium i mars etter kursfallet og senere salg av denne.
Scorpio Holdings (største eier) har også økt antall aksjer nå i forrige uke viser aksjonærlister.
Hvor de som øvrige fly selskap vil tjene bedre penger enn på mange år i og med underkapasiteten i bransjen og rekord høye billett priser.
Og som sedvanlig en over reaksjon med nedsalg fra aksjonærer som satset på hurtig gevinst ved oppkjøp av selskapet kombinert med sannsynligvis en rekke tvangssalg som ytterligere forsterket dagens nedgang.
Alt for mange innlegg på denne tråden som vitner om at en ikke har satt seg inn i utviklingen som har skjedd i 2024 i Norse.
Se for eksempel det utmerkede innlegget fra "Manawa" like over her, som har hatt ganske presise estimat i forkant av trafikk tall de har kommunisert siste måneder i forumet "Shareville".
Akkurat nå 9 fly i luften på lange distanser i deres faste rute program - og sikkert til langt bedre billett priser også hos Norse som i de andre flyselskap.
OSLO - MIAMI
PARIS - NEW YORK
PARIS - LOS ANGELES
ROMA - NEW YORK
BERLIN - NEW YORK
LONDON - NEW YORK
LONDON - LOS ANGELES
LONDON - MIAMI
LONDON- ORLANDO
Redigert 24.06.2024 kl 20:58
Du må logge inn for å svare
Realisten2
24.06.2024 kl 22:18
4302
Takk for godt innlegg Octagon.
Støtter ditt synspunkt om at det underliggende ikke har endret seg. Jeg klarte ikke å sitte rolig å se på dette.... måtte øke litt mer i dag :-)
Jeg sitter godt i denne... er trygg på at det kommer gode tall fremover.
Anbefaler også alle å lese innlegg fra Manawa. Balanserte vurderinger og grundig arbeid.....
Støtter ditt synspunkt om at det underliggende ikke har endret seg. Jeg klarte ikke å sitte rolig å se på dette.... måtte øke litt mer i dag :-)
Jeg sitter godt i denne... er trygg på at det kommer gode tall fremover.
Anbefaler også alle å lese innlegg fra Manawa. Balanserte vurderinger og grundig arbeid.....
Manawa
25.06.2024 kl 08:01
4095
Har gjort en ny gjennomgang av nivå på bilett-priser for juli og billigste økonomibilett.
ATHEN-NEW YORK Fra $ 292 til $ 1047
OSLO - MIAMI Fra Fra $ 338 til $ 453
OSLO - NEW YORK Fra $ 223 til $ 396
OSLO - LOS ANGELES Fra $ 292 til $ 1047
PARIS - NEW YORK Fra $ 320 til $ 1170
PARIS - LOS ANGELES Fra $ 511 til $ 861
ROMA - NEW YORK Fra $ 388 til $ 1053
BERLIN - NEW YORK Fra $ 396 til $ 816
LONDON - NEW YORK Fra $ 336 til $ 787 ( 2 runder per døgn.) 2 dager helt utsolgt og overbooket.
LONDON - LOS ANGELES Fra $ 531 til $ 921
LONDON - MIAMI Fra $ 432 til $ 692
LONDON- ORLANDO Fra $ 377 til $ 677
Ser også at prisene på siste dager av Juni gjennomgående er høye. I sum er jeg mer trygg på en snittpris på $450 i dag enn fredag morgen.
Har også forsøkt hvor mange av resterende juni reiser hvor det ikke er mulig å kjøpe 30 biletter. Ikke justert for overbooking utgjør dette load minimum 91%. Inklusive overbooking tipper jeg man kan legge til 3-4%.
ATHEN-NEW YORK 1 av 4
OSLO - MIAMI 1 av 1
OSLO - NEW YORK 2 av 3
OSLO - LOS ANGELES 1 av 2
PARIS - NEW YORK 2 av 5
PARIS - LOS ANGELES 0 av 5 (men pris på $921 per billett tyder på at det er bra load)
ROMA - NEW YORK 0 av 6
BERLIN - NEW YORK 2 av 3
LONDON - NEW YORK 2 av 12
LONDON - LOS ANGELES 2 av 5
LONDON - MIAMI 3 av 6
LONDON- ORLANDO 5 av 6
I sum ser også dette meget sterkt ut, til tross for at ferietiden ikke har startet hverken i USA eller Europa.
ATHEN-NEW YORK Fra $ 292 til $ 1047
OSLO - MIAMI Fra Fra $ 338 til $ 453
OSLO - NEW YORK Fra $ 223 til $ 396
OSLO - LOS ANGELES Fra $ 292 til $ 1047
PARIS - NEW YORK Fra $ 320 til $ 1170
PARIS - LOS ANGELES Fra $ 511 til $ 861
ROMA - NEW YORK Fra $ 388 til $ 1053
BERLIN - NEW YORK Fra $ 396 til $ 816
LONDON - NEW YORK Fra $ 336 til $ 787 ( 2 runder per døgn.) 2 dager helt utsolgt og overbooket.
LONDON - LOS ANGELES Fra $ 531 til $ 921
LONDON - MIAMI Fra $ 432 til $ 692
LONDON- ORLANDO Fra $ 377 til $ 677
Ser også at prisene på siste dager av Juni gjennomgående er høye. I sum er jeg mer trygg på en snittpris på $450 i dag enn fredag morgen.
Har også forsøkt hvor mange av resterende juni reiser hvor det ikke er mulig å kjøpe 30 biletter. Ikke justert for overbooking utgjør dette load minimum 91%. Inklusive overbooking tipper jeg man kan legge til 3-4%.
ATHEN-NEW YORK 1 av 4
OSLO - MIAMI 1 av 1
OSLO - NEW YORK 2 av 3
OSLO - LOS ANGELES 1 av 2
PARIS - NEW YORK 2 av 5
PARIS - LOS ANGELES 0 av 5 (men pris på $921 per billett tyder på at det er bra load)
ROMA - NEW YORK 0 av 6
BERLIN - NEW YORK 2 av 3
LONDON - NEW YORK 2 av 12
LONDON - LOS ANGELES 2 av 5
LONDON - MIAMI 3 av 6
LONDON- ORLANDO 5 av 6
I sum ser også dette meget sterkt ut, til tross for at ferietiden ikke har startet hverken i USA eller Europa.
Redigert 25.06.2024 kl 08:59
Du må logge inn for å svare
Gullhaugen
25.06.2024 kl 08:44
4034
SPOT ON.HER KOMMER DET OPPKJØP. Nå er det gratis penger på gaten. Plukk dem opp. Selges selskapet så blir det ikke under 20 kr pr aksje
Goldsmith
25.06.2024 kl 09:55
3963
På aksjepris 6 er NORSE egenkapitalverdi USD 73 millioner. Det kan være mindre enn kassa per utløpet av juni - uten å regne med leasedepositumet.
Nå trengs riktignok kontantene i driften - de kan ikke bare tas ut - men allikevel.
Kan dette være en mulighet - eller er det bare å forøke å fange en fallende kniv?
Nå trengs riktignok kontantene i driften - de kan ikke bare tas ut - men allikevel.
Kan dette være en mulighet - eller er det bare å forøke å fange en fallende kniv?
Redigert 25.06.2024 kl 11:36
Du må logge inn for å svare
Manawa
25.06.2024 kl 10:03
3942
Jeg tror dette er en mulighet og har kjøpt mer i dag.
Ref analysen min over tror jeg de ender med EPS 1-2 i år og eps på 5-9,- neste år når de får i gang de siste 2 flyene.
Og ikke minst resultater av at de har en egen dedikert ressurs for å håndtere charter/wet-lease operasjonene i vinterhalvåret noe de allerede har informert om har resultert i at de nå har solgt mer for kommende sesong enn de fløy hele forrige sesong.
Dette er snakk om en meget rutinert ressurs med veldig lang erfaring fra tilsvarende operasjoner innen shipping.
Ref analysen min over tror jeg de ender med EPS 1-2 i år og eps på 5-9,- neste år når de får i gang de siste 2 flyene.
Og ikke minst resultater av at de har en egen dedikert ressurs for å håndtere charter/wet-lease operasjonene i vinterhalvåret noe de allerede har informert om har resultert i at de nå har solgt mer for kommende sesong enn de fløy hele forrige sesong.
Dette er snakk om en meget rutinert ressurs med veldig lang erfaring fra tilsvarende operasjoner innen shipping.
Redigert 25.06.2024 kl 10:17
Du må logge inn for å svare
Gullhaugen
25.06.2024 kl 10:15
3913
Liten eller ingen bevegelse i TOP 50- Småsparerne blir lurt og manipulert nå. Delux 8-10 next
Oversikt for NORSE (NORSE ATLANTIC ASA ). Oppdatert VPS 25.06.2024
01 SCORPIO HOLDINGS LIMITED 21.22% 185.45m 27.27m
02 B T LARSEN & CO LIMITED 18.88% 165.04m 24.27m
03 UBS AG LONDON BRANCH 3.13% 27.35m 4 023k
04 SONGA CAPITAL AS 2.69% 23.54m 3 461k
05 THE BANK OF NEW YORK MELLON 2.36% 20.62m 3 032k
06 UBS SWITZERLAND AG 2.28% 19.93m 2 931k
07 SKAGEN VEKST VERDIPAPIRFOND 2.03% 17.73m 2 607k
08 J.P. MORGAN SECURITIES PLC 2.01% 17.56m 2 583k -5 386
09 BARCLAYS BANK PLC 1.82% 15.88m 2 335k
10 MH CAPITAL AS 1.43% 12.5m 1 838k
11 VICAMA CAPITAL AS 1.32% 11.57m 1 702k
12 VERDIPAPIRFONDET DELPHI NORDIC 1.24% 10.86m 1 597k
13 FENDER EIENDOM AS 1.20% 10.47m 1 540k
14 SKANDINAVISKA ENSKILDA BANKEN AB 1.05% 9 180k 1 350k
15 VICAMA AS 1.01% 8 848.3k 1 301k
16 ALTO HOLDING AS 1.00% 8 758.5k 1 288k
17 MAXIMUS INVEST AS 0.78% 6 800k 1 000k
18 PURE AS 0.78% 6 781.7k 997.3k
19 PEGASI AS 0.71% 6 240.2k 917.7k
20 DNB BANK ASA 0.70% 6 145.5k 903.8k
21 SWEDBANK AS 0.64% 5 586.7k 821.6k
22 SPAR KAPITAL INVESTOR AS 0.62% 5 396.5k 793.6k
23 OBSERVATORIET INVEST AS 0.61% 5 338k 785k
24 ALDEN AS 0.60% 5 270k 775k
25 KVANTIA AS 0.60% 5 256.4k 773k
26 CREDIT SUISSE (SWITZERLAND) LTD. 0.60% 5 236.3k 770k
27 JAHATT AS 0.59% 5 152.9k 757.8k
28 THE BANK OF NEW YORK MELLON SA/NV 0.52% 4 520.4k 664.8k
29 SOCIÉTÉ GÉNÉRALE 0.51% 4 449.1k 654.3k
30 VALLELØKKEN AS 0.48% 4 165.9k 612.6k
31 BECK ASSET MANAGEMENT AS 0.47% 4 080k 600k
32 TIGERSTADEN AS 0.47% 4 080k 600k
33 SPAREBANK 1 MARKETS AS MARKET-MAKING 0.46% 3 978k 585k
34 CLEARSTREAM BANKING S.A. 0.43% 3 777.3k 555.5k 2 000
35 DIMA AS 0.43% 3 744.1k 550.6k
36 LIVERMORE INVEST AS 0.43% 3 740k 550k
37 METAL MONKEY AS 0.39% 3 400k 500k
38 GÅRDEN TORE 0.39% 3 380.9k 497.2k
39 MERRILL LYNCH, PIERCE, FENNER & SM 0.38% 3 292.8k 484.2k
40 THE BANK OF NEW YORK MELLON SA/NV 0.37% 3 275.5k 481.7k
41 DJB INVEST AS 0.35% 3 084.6k 453.6k
42 GUTTIS AS 0.35% 3 060k 450k
43 KVARTEN 1 AS 0.34% 2 980.8k 438.3k
44 SONGA BULK CHARTERING AS 0.33% 2 924k 430k
45 AKB AS 0.33% 2 870.8k 422.2k
46 AGMABLY AS 0.33% 2 870.8k 422.2k
47 JJB AS 0.33% 2 870.8k 422.2k
48 THUE TORSTEIN 0.31% 2 733.6k 402k
49 F2 FUNDS AS 0.31% 2 720k 400k
50 NORDNET BANK AB 0.29% 2 500.2k 367.7k -15 001
51 Other investors 19.10% 166.91m 24.54m 35 100
Oversikt for NORSE (NORSE ATLANTIC ASA ). Oppdatert VPS 25.06.2024
01 SCORPIO HOLDINGS LIMITED 21.22% 185.45m 27.27m
02 B T LARSEN & CO LIMITED 18.88% 165.04m 24.27m
03 UBS AG LONDON BRANCH 3.13% 27.35m 4 023k
04 SONGA CAPITAL AS 2.69% 23.54m 3 461k
05 THE BANK OF NEW YORK MELLON 2.36% 20.62m 3 032k
06 UBS SWITZERLAND AG 2.28% 19.93m 2 931k
07 SKAGEN VEKST VERDIPAPIRFOND 2.03% 17.73m 2 607k
08 J.P. MORGAN SECURITIES PLC 2.01% 17.56m 2 583k -5 386
09 BARCLAYS BANK PLC 1.82% 15.88m 2 335k
10 MH CAPITAL AS 1.43% 12.5m 1 838k
11 VICAMA CAPITAL AS 1.32% 11.57m 1 702k
12 VERDIPAPIRFONDET DELPHI NORDIC 1.24% 10.86m 1 597k
13 FENDER EIENDOM AS 1.20% 10.47m 1 540k
14 SKANDINAVISKA ENSKILDA BANKEN AB 1.05% 9 180k 1 350k
15 VICAMA AS 1.01% 8 848.3k 1 301k
16 ALTO HOLDING AS 1.00% 8 758.5k 1 288k
17 MAXIMUS INVEST AS 0.78% 6 800k 1 000k
18 PURE AS 0.78% 6 781.7k 997.3k
19 PEGASI AS 0.71% 6 240.2k 917.7k
20 DNB BANK ASA 0.70% 6 145.5k 903.8k
21 SWEDBANK AS 0.64% 5 586.7k 821.6k
22 SPAR KAPITAL INVESTOR AS 0.62% 5 396.5k 793.6k
23 OBSERVATORIET INVEST AS 0.61% 5 338k 785k
24 ALDEN AS 0.60% 5 270k 775k
25 KVANTIA AS 0.60% 5 256.4k 773k
26 CREDIT SUISSE (SWITZERLAND) LTD. 0.60% 5 236.3k 770k
27 JAHATT AS 0.59% 5 152.9k 757.8k
28 THE BANK OF NEW YORK MELLON SA/NV 0.52% 4 520.4k 664.8k
29 SOCIÉTÉ GÉNÉRALE 0.51% 4 449.1k 654.3k
30 VALLELØKKEN AS 0.48% 4 165.9k 612.6k
31 BECK ASSET MANAGEMENT AS 0.47% 4 080k 600k
32 TIGERSTADEN AS 0.47% 4 080k 600k
33 SPAREBANK 1 MARKETS AS MARKET-MAKING 0.46% 3 978k 585k
34 CLEARSTREAM BANKING S.A. 0.43% 3 777.3k 555.5k 2 000
35 DIMA AS 0.43% 3 744.1k 550.6k
36 LIVERMORE INVEST AS 0.43% 3 740k 550k
37 METAL MONKEY AS 0.39% 3 400k 500k
38 GÅRDEN TORE 0.39% 3 380.9k 497.2k
39 MERRILL LYNCH, PIERCE, FENNER & SM 0.38% 3 292.8k 484.2k
40 THE BANK OF NEW YORK MELLON SA/NV 0.37% 3 275.5k 481.7k
41 DJB INVEST AS 0.35% 3 084.6k 453.6k
42 GUTTIS AS 0.35% 3 060k 450k
43 KVARTEN 1 AS 0.34% 2 980.8k 438.3k
44 SONGA BULK CHARTERING AS 0.33% 2 924k 430k
45 AKB AS 0.33% 2 870.8k 422.2k
46 AGMABLY AS 0.33% 2 870.8k 422.2k
47 JJB AS 0.33% 2 870.8k 422.2k
48 THUE TORSTEIN 0.31% 2 733.6k 402k
49 F2 FUNDS AS 0.31% 2 720k 400k
50 NORDNET BANK AB 0.29% 2 500.2k 367.7k -15 001
51 Other investors 19.10% 166.91m 24.54m 35 100
Redigert 25.06.2024 kl 10:16
Du må logge inn for å svare
Manawa
25.06.2024 kl 10:19
3910
Denne er bare oppdatert per fredag. Men ellers enig med deg her er det nok mange urutinerte privatinvestorer som har fått panikk.
Why is the shareholder list updated with a delay? For most stock trades, settlement occurs two business days after the day the order executes, or T+2 (trade date plus two days). We publish shareholder lists daily and as soon as we receive them.
Why is the shareholder list updated with a delay? For most stock trades, settlement occurs two business days after the day the order executes, or T+2 (trade date plus two days). We publish shareholder lists daily and as soon as we receive them.
Redigert 25.06.2024 kl 10:21
Du må logge inn for å svare
Gullhaugen
25.06.2024 kl 10:26
3910
Her er det en eller flere shortalgoer som herjer vilt nå. Utnytt dem.
Manawa
25.06.2024 kl 10:29
3938
Ser ut som omlag halve ordreboka på selgersiden er marketmaker. Det er i så fall et godt tegn:)
Anywhere
25.06.2024 kl 11:03
3860
I går sa jeg at aksjen trolig kunne bevege seg innom 5-tallet i denne skrellen i løpet av disse første 3 dagene i uken. I motsetning til euforiske anbefalinger her inne om at gårsdagen var en gavepakke, så mener jeg fortsatt man skal være forsiktig. Jeg tenker at Norse er en relativt binær aksje, som for så vidt kan gå begge veier, men om selskapet overlever greit ville jeg ventet et stykke ut i 2025 for å finne ut. Dette føles nesten som nedturen i Norwegian i sin tid.
5 kroner kan være billig om man er et flyselskap som skal kjøpe 15 fly, men om man er investor som skal bygge et flyselskap basert på 12-15 fly er jeg sannelig ikke så sikker.....Det er et lass mer attraktive muligheter, tenker jeg!
5 kroner kan være billig om man er et flyselskap som skal kjøpe 15 fly, men om man er investor som skal bygge et flyselskap basert på 12-15 fly er jeg sannelig ikke så sikker.....Det er et lass mer attraktive muligheter, tenker jeg!
Bullen
25.06.2024 kl 11:16
3822
Må jo nesten regne med at Scorpio og Bjørn Tore Larsen kjøper på disse nivåene eller kanskje Norwegian💰😎
Bullen
25.06.2024 kl 11:56
3771
Six5 skrevInnlegget er slettet
Limer inn fra webben 22 juni:
Et strategisk investeringsalternativ i avanserte diskusjonsfaser er avsluttet med
Ingen formell avtale ble oppnådd. Selskapet vil fortsette å jobbe tett med
Seabury Securities fremover for å sikre at potensielle muligheter er
nøye vurdert til fordel for våre aksjonærer og kunder.......
Kan de likevel ha mottatt et bud som er for lavt? Eller må et bud børsmeldes uansett?
Tror nok at både Scorpio og Bjørn Tore Larsen må svelge noen taps karameller om de ønsker å selge selskapet
Et strategisk investeringsalternativ i avanserte diskusjonsfaser er avsluttet med
Ingen formell avtale ble oppnådd. Selskapet vil fortsette å jobbe tett med
Seabury Securities fremover for å sikre at potensielle muligheter er
nøye vurdert til fordel for våre aksjonærer og kunder.......
Kan de likevel ha mottatt et bud som er for lavt? Eller må et bud børsmeldes uansett?
Tror nok at både Scorpio og Bjørn Tore Larsen må svelge noen taps karameller om de ønsker å selge selskapet
desirata
25.06.2024 kl 12:10
3742
Six5 skrevInnlegget er slettet
Ja, veldig. Om de faller med 10 eller 20% per dag !
Lurifax
25.06.2024 kl 12:10
3784
Eierne er investorer som oss andre, og vil til enhver tid søke alternativer som gir størst mulig reward ifht risk/lavest mulig risk ifht reward - og de har altså per nå kommet til at best risk/reward oppnås ved å holde strategiske alternativer utenfor.
Goldsmith
25.06.2024 kl 12:11
3783
Siden 12 juni har NORSE falt 47% fra toppen på 11.34 (kurs 6). Det er et voksent fall!
Hva er selskapet verdt? NORSE er gjeldfri og har en kontantbeholdning på mellom 70 - 100 millioner inklusive lease innskudd.
Som det er redegjort for i tidligere innlegg, så vil NORSE gå om lag i null dersom selskapet fortsetter å levere en billettprisvekst på ca. 30% i kvartalet og en kabinfaktor på ca. 81% for året (pluss en mengde andre forutsetninger). Dersom dette slår til vil NORSE ha nok kontanter ved årsslutt til å gå inn i vintersesongen med god nok likviditet. Fortsetter dagens trafikkutvikling gjennom første halvår 2025 er det til og med tenkelig at NORSE ikke trenger mer egenkapital for å sette alle 15 flyene i egen ruteproduksjon. Men - det er selvfølgelig mange faktorer som kan påvirke det den ene eller andre veien - så hvem vet hva som vil skje.
Det er også utfordringen med å eie et flyselskap - utfallsrommet er enormt. Endrer vi forutsetningene i 2024 til å gi 10% billettprisøkning for 2, 3 og 4 kvartal, så ender NORSE med et betydelig underskudd for 2024 og vil trenge betydelig med egenkapital. Selv om man må anse et slikt scenario som å ha liten sannsynlighet - så finnes det mange scenarier med en viss sannsynlighet for både overskudd og underskudd - og denne spredningen i mulige utfall setter en begrensning på verdien.
Men vi kommer ikke bort fra at dagens trend i trafikktallene og de offentliggjorte billettprisene for 4Q og 1Q gjør om lag break-even for 2024 og intet eller et begrenset kapitaltilskudd i 2025 til den mest sannsynlige gruppen av scenarier. Da har NORSE en betydelig verdi.
Det vi skal svare på idag er; er NORSE verdt mer enn 6 kroner/aksjen eller USD 73 millioner for selskapet. Med break-even som sannsynlig resultat for 2024 er jeg ganske sikker på det.
Leker vi med tall og fortsetter trenden fra 2024 inn i 2025 så kan vi leke oss frem til resultat i 2025 på mellom 50 og 100 millioner USD. En lek med tall - men det viser tydelig den operasjonelle gearingen som slår inn dersom selskaper har suksess og får fylt opp flyene. I en slik eventyrverden er P/E for 2025 1!!!
Avhengig av hva NORSE kommuniserer om yield/billettprisutvikling og trafikktallene for juni og juli, så mener jeg at en prising på opp mot 20 kroner aksjen er et helt mulig utfall. Det er også et realistisk utfall! Dessverre er ikke dette garantert og verden kan bringe med seg langt dårligere vekst i billettprisene og trafikktall enn hva som er skissert her og i tidligere innlegg. Slik er en risikifylt flyindustri.
Men at dette blir spennende kan ingen være uenig i!
Hva er selskapet verdt? NORSE er gjeldfri og har en kontantbeholdning på mellom 70 - 100 millioner inklusive lease innskudd.
Som det er redegjort for i tidligere innlegg, så vil NORSE gå om lag i null dersom selskapet fortsetter å levere en billettprisvekst på ca. 30% i kvartalet og en kabinfaktor på ca. 81% for året (pluss en mengde andre forutsetninger). Dersom dette slår til vil NORSE ha nok kontanter ved årsslutt til å gå inn i vintersesongen med god nok likviditet. Fortsetter dagens trafikkutvikling gjennom første halvår 2025 er det til og med tenkelig at NORSE ikke trenger mer egenkapital for å sette alle 15 flyene i egen ruteproduksjon. Men - det er selvfølgelig mange faktorer som kan påvirke det den ene eller andre veien - så hvem vet hva som vil skje.
Det er også utfordringen med å eie et flyselskap - utfallsrommet er enormt. Endrer vi forutsetningene i 2024 til å gi 10% billettprisøkning for 2, 3 og 4 kvartal, så ender NORSE med et betydelig underskudd for 2024 og vil trenge betydelig med egenkapital. Selv om man må anse et slikt scenario som å ha liten sannsynlighet - så finnes det mange scenarier med en viss sannsynlighet for både overskudd og underskudd - og denne spredningen i mulige utfall setter en begrensning på verdien.
Men vi kommer ikke bort fra at dagens trend i trafikktallene og de offentliggjorte billettprisene for 4Q og 1Q gjør om lag break-even for 2024 og intet eller et begrenset kapitaltilskudd i 2025 til den mest sannsynlige gruppen av scenarier. Da har NORSE en betydelig verdi.
Det vi skal svare på idag er; er NORSE verdt mer enn 6 kroner/aksjen eller USD 73 millioner for selskapet. Med break-even som sannsynlig resultat for 2024 er jeg ganske sikker på det.
Leker vi med tall og fortsetter trenden fra 2024 inn i 2025 så kan vi leke oss frem til resultat i 2025 på mellom 50 og 100 millioner USD. En lek med tall - men det viser tydelig den operasjonelle gearingen som slår inn dersom selskaper har suksess og får fylt opp flyene. I en slik eventyrverden er P/E for 2025 1!!!
Avhengig av hva NORSE kommuniserer om yield/billettprisutvikling og trafikktallene for juni og juli, så mener jeg at en prising på opp mot 20 kroner aksjen er et helt mulig utfall. Det er også et realistisk utfall! Dessverre er ikke dette garantert og verden kan bringe med seg langt dårligere vekst i billettprisene og trafikktall enn hva som er skissert her og i tidligere innlegg. Slik er en risikifylt flyindustri.
Men at dette blir spennende kan ingen være uenig i!
Redigert 25.06.2024 kl 12:14
Du må logge inn for å svare
Manawa
25.06.2024 kl 12:23
3752
For 2024 ligger jeg med følgende forutsetninger for hele året:
Commercial Flights 5250
Charter flights 593
ASK( millions) inc charter 13265
Loadfact 79 %
RPK (millions) 10511
Rev/pas 447 (total for commercial flights)
Har bruk fuel cost basert på månedlige RBOB futures kontrakter som ligger lavere enn spot per i dag utover høsten.
På bunnen av arket ender jeg da på pluss MUSD 26,6 eller 21cent/share. Skulle dette materialisere seg handles aksjen i dag på PE 2,81 på 24 earnings.
Helt sikkert feil, men et greit estimat som viser at selv med lavere belegg enn dine 81% vil selskapet kunne levere greie tall, selv før de er fult i gang med 15 maskiner..
Og ja, har kjøpt mer i NORSE i dag:)
Commercial Flights 5250
Charter flights 593
ASK( millions) inc charter 13265
Loadfact 79 %
RPK (millions) 10511
Rev/pas 447 (total for commercial flights)
Har bruk fuel cost basert på månedlige RBOB futures kontrakter som ligger lavere enn spot per i dag utover høsten.
På bunnen av arket ender jeg da på pluss MUSD 26,6 eller 21cent/share. Skulle dette materialisere seg handles aksjen i dag på PE 2,81 på 24 earnings.
Helt sikkert feil, men et greit estimat som viser at selv med lavere belegg enn dine 81% vil selskapet kunne levere greie tall, selv før de er fult i gang med 15 maskiner..
Og ja, har kjøpt mer i NORSE i dag:)
Redigert 25.06.2024 kl 12:28
Du må logge inn for å svare
Octagon
25.06.2024 kl 12:35
3717
"Tror nok at både Scorpio og Bjørn Tore Larsen må svelge noen taps karameller om de ønsker å selge selskapet"
Det er vel der det ligger, og at bud ble avslått av denne årsak at de ikke ville ha slike "karameller".
Om det var lurt eller ei, med tanke på at deres aksjeverdier tok turen nedover nå siste dagene vil vise seg på sikt.
Det vi ser nå er ren panikk reaksjon fra mindre aksjonærer.
Men, på den annen side - når de hadde "råd" til å avslå så er det jo på basis av forventet langt sterkere resultater fremover og et 2024 som kan gi plusstall.
Det er vel der det ligger, og at bud ble avslått av denne årsak at de ikke ville ha slike "karameller".
Om det var lurt eller ei, med tanke på at deres aksjeverdier tok turen nedover nå siste dagene vil vise seg på sikt.
Det vi ser nå er ren panikk reaksjon fra mindre aksjonærer.
Men, på den annen side - når de hadde "råd" til å avslå så er det jo på basis av forventet langt sterkere resultater fremover og et 2024 som kan gi plusstall.
Gullhaugen
25.06.2024 kl 13:50
3632
Du er ikke alene. Jeg tipper Italienerene laster opp.Dette er Gull basert på siste meldinger om masse nye avtaler samt guiding fremover.Benytt denne muligheten nå.
Gullhaugen
25.06.2024 kl 14:06
3624
Mye short 10 434 poster på begge sider nå. Noen større akkumulerer.
Mammon
25.06.2024 kl 14:14
3699
🥶Vinter for Norse som vil følge Flyr til tartaros 😭
💥🛩️💥
Dere som ønsker å gamble med sparepengene hvor oddsen er elendig burde kjøpe Norse 😂
💥🛩️💥
Dere som ønsker å gamble med sparepengene hvor oddsen er elendig burde kjøpe Norse 😂
Lurifax
25.06.2024 kl 14:25
3704
Så, hva er oddsen Mammon - få høre hvilke odds du har beregnet deg frem til..
Mammon
25.06.2024 kl 14:30
3700
du får regne på det selv :P
det at BTL & co. ikke kjøper aksjer på ATL sier jo at en grise-emisjon eller skifteretten er neste på agendaen
det at BTL & co. ikke kjøper aksjer på ATL sier jo at en grise-emisjon eller skifteretten er neste på agendaen