Norse - noen tanker om fremtiden

Realisten2
NORSE 06.12.2022 kl 21:27 169301

Har brukt en del tid den siste tiden til å se nærmere på mulighetene til Norse og tenkte å dele noen tanker rundt det jeg ser. Jeg har vært skeptisk etter informasjonen om den rettede emisjon, da jeg ikke var særlig tilfreds med ledelsen/styret sin måte å gjennomføre dette på, samt at jeg satt med følelse av at all informasjon ikke ble delt. Videre var prisfastsettelsen lite tillitsvekkende. Jeg er nå mye mer positiv til det jeg ser og mener dette er et riktig trekk.

Det volum selskapet har i dag er ikke livskraftig på sikt. Volumet må opp. Ruten London – New York er en av de mest attraktive rutene globalt, men må kombineres med flere ruter/øket kapasitet for å få driftskostnadene ned. Den kommende Paris – New York er også blant topp 10 longhault legs, og vil sammen med øket satsning ut fra UK være strategisk viktige for å nå volum.

Internasjonalt er flyselskapene i en helt annen situasjon enn i Norge og Scandinavia. Flere store aktører har nå volum over 2019 nivå og prisene er i bedring. Selskaper som Lufthansa har ikke kapasitet nok og er nå tvunget til reaktivere A380 som har stått på bakken siden 2019/2020. Dette er lite attraktive maskiner som har en altfor høy driftskostnad, men for at Lufthansa skal klare å beholde markedsandel og levere på sine forpliktelser, så må A380 inn i flåten. Den første A380 (Navn: Dusseldorf) kommer i drift igjen om noen uker. Flere A380 maskiner klargjøres. (Totalt har Lufthansa 8 A380, 4 er planlagt reaktivert).

En A380 har et fuelforbruk på 11-12 000 liter i timen, mens Norse sin 787 flåte har et forbruk på ca 4800 – 4900 liter i timen. En 787 har noe mindre kapasitet, men Norse sine 787 har en meget høy kapasitets-layout. Omregnet i forbruk per sete så bruker en Dreamliner 14,3 liter fuel per sete pr time og en A380 (Lufthansa sin konfigurasjon) forbruker ca 23,6 liter fuel per sete per time.

787 Dreamliner er den mest økonomisk maskin på langdistanser, men det som er mest interessant med dette, er å se på bakgrunnen for reaktiveringen av A380. Grunnen er forsinkelser på leveranser av nye maskiner pga komponentmangel. Flere A350 langdistanse maskiner er forsinket med opp til 12 måneder. Når jeg ser nærmere på dette så ser jeg at flere selskap sliter med kapasitet på langdistanse – på grunn av forsinkelser. Flere maskiner som står for levering i 2023 blir ikke levert for et stykke inn i 2024. Dette gir gode muligheter, og driftskostnadene på eldre maskiner gjør at billettprisene (inntektene) går opp.

Videre er det slik at snitt billettpriser er på full vei oppover internasjonal uavhengig av den kommende knapphet på maskiner (som først fremover gjør seg gjeldende i 2023). Selskap som Delta, AA og andre leverer nå gode resultater. Billettprisene i USA er høye, men det virker ikke inn på volum.
Jeg har også sett litt på Norse sine billettpriser for Desember (høysesong på vinter) samt et par sommermåneder. I desember er snittprisen på en økonomibillett fra London til New York ca kr 4150 (før bagasje, setevalg osv) mot kr 2800 for noen uker tilbake. En premium billett koster i snitt kr 7500 før valgene. Disse prisene er justert opp ca 50% de sist uker (selvsagt også fordi vi nå er i desember), men den samme trend ser jeg til neste år (selv om økningen ikke er like stor).

Andre selskap har vært ute med informasjon om booking-graden for neste år. Den er meget god og kapasiteten påvirker prisene lengre frem i tid.

Basert på dette bilde så mener jeg dette kan bli meget bra fremover, men det fordrer at enn virkelig satser på å ta markedsandeler nå.
For to-tre uker tilbake vurderte jeg å selge meg ut, men har nå valgt å kjøpe meg opp. Har de siste dagene kjøpt en del til kr2,50 og tenker at dette vil være en spennende aksje å sitte med frem til April/Mai. Selskapet er i dag priset til 170Mnok, noe som gir et betydelig potensial.

Dette kan bli meget spennende, men flere maskiner må i luften raskt! Da er det riktig å hente inn mer penger og satse.
Redigert 06.12.2022 kl 23:12 Du må logge inn for å svare
Bullen
25.06.2024 kl 15:20 3576

Ikke tenk på Mammon. Har har sitt hjem på forumet og svever over landskapet og slipper en fis her og der.
Noe annet, hvor har det blitt av Bjørn Tore Larsen, har han rømt til fjells?
Mammon
25.06.2024 kl 15:30 3564

https://e24.no/boers-og-finans/i/93Kn1q/norse-kollapsen-kan-ha-tapt-naer-halv-milliard

da italian mafiaso very angry LOL

dere skjønner ikke alvoret og hausser for å lure de naive inn i elendigheten!
Lurifax
25.06.2024 kl 16:03 3533

Når ble papirtap alvorlig? Det som er alvorlig er å la seg lure til å selge med tap.
desirata
25.06.2024 kl 16:25 3538

Neste år blir vel Norse aksjen som Flyr aksjen sluttet av. Emisjon på 1-et øre !
Syden
25.06.2024 kl 16:32 3538

Ja stor fare at det går Flyr her også.
Kjøpe aksjer i flyselskap er nok ikke god butikk.
NAS hadde vel en god topp og ta tok dem store aksjonærene store gevinster
Lurifax
25.06.2024 kl 16:45 3508

Det er stor fare for at enkelte ikke klarer å skjelne mellom epler og pærer - Flyr var dødfødt, Norse er levendefødt.
Manawa
25.06.2024 kl 18:03 3435

Disse er det market maker som står bak. Tidvis i dag lå market maker med over 50% av volumet på selgersiden, noe som indikerer at de som måtte selge er ferdige. Når situasjonen roer seg pleier gjerne grådigheten å komme tilbake. Blir spennen å se hvem som har solgt i morgen.

Forøvrig godt å se at Norse sin strategiske sammarbeids-partner CCL øker 24 guidingen med 20% i dag.
Som Norse taper eller går i null i 3 av 4 kvartaler hvor Q3 står for brorparten av overskuddet.
Redigert 25.06.2024 kl 18:05 Du må logge inn for å svare
Lurifax
25.06.2024 kl 18:41 3523

Det er ikke særlig vanskelig å skjønne dynamikken i den nåværende Norse-massakeren: noen ønsker å få akkumulert til seg mest mulig før juni-tallene kommer i begynnelsen av juli, hvorpå markedet igjen begynner å skjønne at her er det om å gjøre å se seg fremover, og ikke bakover..
KalleAnka123
25.06.2024 kl 19:27 3483

Det er heller ikke mulig for innsidere å kjøpe nå fordi det skjer ting bak i kulissene. Det at Norse har såpass god tro på drift og fremtidige utsikter burde være bull. Men virker som markedet tolker meldingen veldig negativt, og at Norse snart går konkurs. Gir mye mening..
Lurifax
25.06.2024 kl 19:33 3468

En avtale ville selvsagt derisket caset og eliminert all usikkerhet, men det ville også eliminert (for) mye av rewarden.
elnomi
25.06.2024 kl 19:43 3512

sier jo at en grise-emisjon eller skifteretten er neste på agendaen«

Står det virkelig så dårlig til?
Lurifax
25.06.2024 kl 20:45 3458

Med Mammon står det nok virkelig så dårlig til ja - der i gården er det kun worst case scenarioer som gjelder.
Realisten2
25.06.2024 kl 22:22 3429

Det har vært noen begivenhetsrike dager etter pressemeldingen fra Norse på lørdag. Jeg fryktet en betydelig nedgang da flere investorer nok har forventet et salg eller åpning for å slippe inn en strategisk aktør på eiersiden. Hele denne prosessen har dratt ut i tid og selskapet brukte lang tid fra forrige melding om at vi er «90%» til meldingen på lørdag. Tiden dette har tatt har nok vært medvirkende til at forventningene har vokst, og derav større skuffelse.
Men når en ser på meldingen så er den rimelig klar. Den sier «Ett strategisk investeringsalternativ i ‘moden’ fase av diskusjoner er avsluttet uten at det er oppnådd noen formell avtale. Selskapet vil fortsette å jobbe tett med Seabury Securities fremover for å sikre at potensielle muligheter vurderes nøye til fordel for våre aksjonærer og kunder.»
Slik jeg ser det, og slik jeg leser meldingen så er meldingen at partene (uten i redegjøre for grunnen) ikke kom til enighet. Dette kan skylles at der ikke ble enighet om pris, at investor følte der var større risiko enn først antatt, at styret hos investor/forhandlingspartner ikke godkjente investeringen osv.
Uansett så er det slik at forhandlinger ofte feiler og ikke fører frem til en avtale. Det som gjerne er uheldig her er at Larsen nevnte ‘90% ferdig’ i FA-tv og at dette gjerne kan ha ledet til falske forventninger.
Min vurdering er at den betydelige kurs-nedgangen ikke er som følge av underliggende drift, ei heller at markedet har endret seg, eller at risikoen har økt. Kursnedgangen er ene og alene knyttet til forventninger om strategisk partner / allianse og derav delsalg eller emisjon.
Tenker at det er riktig å bryte forhandlinger om en ikke kommer til enighet om en pris som er attraktiv også for de store eierne. Scorpio har en snittpris på ca kr 15. Om ikke selskapet har et akutt kapitalbehov, så slippes ingen inn til en pris på dette nivå.
Jeg har (for meg) en betydelig investering i Norse, og forstår selvsagt risikoen. Men jeg ser også oppsiden og potensialet. Der er tatt betydelige investeringer og kostnader i markesføring, kursing og opplæring, sertifiseringer, systemer, salgsapparat osv. Alt dette ser ut til å være glemt når enn ensidig viser til negative resultater i 2022 og 2023. Der er også investert betydelig i de ansatte som virkelig fremstår positivt og proffesjonelt i møte med de reisende. Selskapet og de ansatte får flotte vurderinger av reisende.
Når jeg vurderer investeringen i Norse, så tenker jeg at oppsiden er betydelig om selskapet i år klarer å gå i balanse, evt et lite positivt resultat i år. Snittpris på biletter som selges nå ligger langt over snitt-kostpris, og jeg er rimelig sikker på at BTL og resten av ledelsen forstå at veien til suksess nå, er å bevise at selskapet har livets rett ved å kontrollere kostnader og fokusere på sikker og effektiv drift.

Jeg benyttet anledning til å øke min andel i Norse de siste dager. Tiden vil vise om dette var riktig, men jeg er ikke mindre overbevist i dag, enn det jeg var i forrige uke.

Octagon
25.06.2024 kl 22:45 3412

Økte også betydelig under kursfallet, selv om jeg kjøpte mellom 7-8 kr, så bekymrer det meg ikke.
Selskapet vil levere fremover og har også guidet langt bedre resultater.
Og da skal aksje kursen langt mer en dobles fra dagens nivåer.
Finnes få grunner til å ikke tro dem på dette slik jeg ser det, da godt støttet av sterke trafikk tall hittil i år. Ellers ville de naturligvis vært glade for å selge omtrent til "en hver pris" om de på noe vis var "desperate". Og da skal aksje kursen langt mer en dobles fra dagens nivåer, vi er tross alt også i den sterke sesongen hvor pengene renner inn (Q2 og Q3).

Situasjonen er ikke som i 2022-23. Flåten i drift er større. Billett priser betydelig høyere. Markedet er i manko for fly kapasitet, og nye muligheter vil dukke opp med tiden, de har tross alt bare avslått en aktør i en prosess de forteller at fortsetter. Og foran den tradisjonelt svake vinter sesongen har de i mai kommunisert at de allerede på dette tidspunktet hadde signert mer charter enn de var i stand til å fly i vintersesongen 23/24. Det lover svært godt, og en må anta som i andre selskap at dette også har skjedd til høyere priser enn tidligere.


zool
25.06.2024 kl 23:35 3344

Angående de forhandlinger som har pågått. Jeg synes det ligger oppi dagen at Norse anser at tallene i Q2 og Q3 vil bli så bra at de kan avslutte samtalen som pågikk. Dette er et styrketegn, så jeg har vært veldig overrasket over kursreaksjonen.

Slik jeg ser det, for Q2 og Q3 så vil hver melding om økt aktivitet være en positiv trigger for økt verdsettelse av Norse. Prosessen med evt. samarbeid eller salg med mulige interessenter vil fortsatt sjekkes ut underveis av Norse slik jeg leser pressemeldingen. Der kan det komme mer senere. Jo mer som Norse viser at de kan kjøre løpet selv økonomisk, jo sterkere vil de stå i evt. forhandlinger med potensiell ny partner.

Men Norse er et lite selskap med lav likviditet. Så aksjekursen kan kortsiktig leve sitt eget liv gjennom algoritmer og kortsiktige investorer som så for seg et salg av selskapet og en kjapp gevinst, og som nå kaster kortene. Det er helt greit, alle må ta ta sine egne valg med egne penger.

Jeg har trukket mine egne konklusjoner om hva som kommer til å skje videre. Og kommer til å justere mine antall aksjer neste uke. Jeg ser på dette som et window of opportunity for å få en fantastisk ny inngang med nye likvide midler.
Redigert 25.06.2024 kl 23:41 Du må logge inn for å svare
Manawa
26.06.2024 kl 07:57 3185

Observerer at en aktør som bruker THE BANK OF NEW YORK MELLON som primebroker/custodian har lasset opp med 2.882.693,- aksjer på mandag.
Company Name Order type Number of shares
NORSE NORSE ATLANTIC ASA BUY 2 882 693

Ellers ser det ut som Sveaas har solgt 100.000 aksjer og noen gjennom JP Morgan har handlet 83500 aksjer.

Ellers ingen betydelige endringer ser det ut som. Oppsummert ser det med andre ut som at en rekke mindre aksjonærer har solgt seg ned og at en amerikansk aktør har plukket opp aksjene.....
tjeste
26.06.2024 kl 08:06 3207

Er det ikke fredagens transaksjoner du refererer til der? T+2, altså før nyheten var kjent.
Manawa
26.06.2024 kl 08:26 3217

Tror ikke det gikk kun 187000 aksjer over børs fredag.
T+1=tirsdag
T+2=onsdag
tjeste
26.06.2024 kl 08:52 3148

Når onsdagens liste foreligger sent ikveld, så vil den vise transaksjoner gjort på mandag på de listene jeg henter info fra.
Manawa
26.06.2024 kl 09:04 3111

Er ikke rett fram dette og er ikke skråsikker her.
Kan ikke helt se hvordan denne kjøperen kan ha fikset 2.9 mill aksjer på fredagen uten at disse har gått over børs?

Jeg fisker ihvertfall litt mer aksjer her nede i dag også:)
Redigert 26.06.2024 kl 09:24 Du må logge inn for å svare
tjeste
26.06.2024 kl 09:17 3087

Enig med siste setning, gjorde det samme igår.
Gullhaugen
26.06.2024 kl 09:30 3062

Her gjelder det å komme seg inn før vi passerer 7

Oversikt for NORSE (NORSE ATLANTIC ASA ). Oppdatert VPS 26.06.2024
01 SCORPIO HOLDINGS LIMITED 21.22% 163.63m 27.27m
02 B T LARSEN & CO LIMITED 18.88% 145.63m 24.27m
03 THE BANK OF NEW YORK MELLON SA/NV 2.87% 22.16m 3 693k
04 SONGA CAPITAL AS 2.69% 20.77m 3 461k
05 THE BANK OF NEW YORK MELLON 2.36% 18.19m 3 032k
06 UBS SWITZERLAND AG 2.28% 17.59m 2 931k
07 J.P. MORGAN SECURITIES PLC 2.07% 16m 2 667k +++++++83 501
08 SKAGEN VEKST VERDIPAPIRFOND 2.03% 15.64m 2 607k
09 BARCLAYS BANK PLC 1.82% 14.01m 2 335k
10 MH CAPITAL AS 1.43% 11.03m 1 838k
11 VICAMA CAPITAL AS 1.32% 10.21m 1 702k
12 VERDIPAPIRFONDET DELPHI NORDIC 1.24% 9 582.5k 1 597k
13 FENDER EIENDOM AS 1.20% 9 237.1k 1 540k
14 SKANDINAVISKA ENSKILDA BANKEN AB 1.05% 8 100k 1 350k
15 VICAMA AS 1.01% 7 807.3k 1 301k
16 ALTO HOLDING AS 1.00% 7 728.1k 1 288k
17 MAXIMUS INVEST AS 0.78% 6 000k 1 000k
18 PURE AS 0.78% 5 983.8k 997.3k
19 PEGASI AS 0.71% 5 506.1k 917.7k
20 SWEDBANK AS 0.64% 4 929.5k 821.6k
21 DNB BANK ASA 0.63% 4 822.5k 803.8k -100k
22 SPAR KAPITAL INVESTOR AS 0.62% 4 761.7k 793.6k
23 OBSERVATORIET INVEST AS 0.61% 4 710k 785k
24 ALDEN AS 0.60% 4 650k 775k
25 KVANTIA AS 0.60% 4 638k 773k
26 CREDIT SUISSE (SWITZERLAND) LTD. 0.60% 4 620.3k 770k
27 JAHATT AS 0.59% 4 546.7k 757.8k
28 THE BANK OF NEW YORK MELLON SA/NV 0.52% 3 988.6k 664.8k
29 SOCIÉTÉ GÉNÉRALE 0.51% 3 925.7k 654.3k
30 VALLELØKKEN AS 0.48% 3 675.8k 612.6k
31 BECK ASSET MANAGEMENT AS 0.47% 3 600k 600k
32 TIGERSTADEN AS 0.47% 3 600k 600k
33 SPAREBANK 1 MARKETS AS MARKET-MAKING 0.46% 3 510k 585k
34 CLEARSTREAM BANKING S.A. 0.43% 3 332.9k 555.5k
35 DIMA AS 0.43% 3 303.6k 550.6k
36 LIVERMORE INVEST AS 0.43% 3 300k 550k
37 METAL MONKEY AS 0.39% 3 000k 500k
38 GÅRDEN TORE 0.39% 2 983.1k 497.2k
39 MERRILL LYNCH, PIERCE, FENNER & SM 0.38% 2 905.4k 484.2k
40 DJB INVEST AS 0.35% 2 721.7k 453.6k
41 GUTTIS AS 0.35% 2 700k 450k
42 KVARTEN 1 AS 0.34% 2 630.1k 438.3k
43 SONGA BULK CHARTERING AS 0.33% 2 580k 430k
44 AKB AS 0.33% 2 533.1k 422.2k
45 AGMABLY AS 0.33% 2 533.1k 422.2k
46 JJB AS 0.33% 2 533.1k 422.2k
47 THUE TORSTEIN 0.31% 2 412k 402k
48 F2 FUNDS AS 0.31% 2 400k 400k
49 THE BANK OF NEW YORK MELLON SA/NV 0.30% 2 351.9k 392k -89 698
50 NORDNET BANK AB 0.29% 2 217.5k 369.6k 1 900
51 Other investors 19.44% 149.88m 24.98m 433.8k
Manawa
26.06.2024 kl 10:30 2986

Har oppdatert FY25 estimatet.
Forutsetningene:
Commercial Flights 7,130.00
Charter flights 940.00
ASK( millions) 18,435.21
Loadfact 79 %
RPK (millions) 14,567.70
Airfare/pass 447.85 (total inc ancilliary)
CASK fuel (cents) 1.61

Revenue flights 855,142
Cargo 9,392
Charter 68,110
Other Revenue 11,480

FY 25
Revenue 944,125

Fuel -296,807
Personnel expenses -152,402
Ekstra Travel -6,100
Airport charges -54,832
Technical maintanance -134,083
Other opex -39,200
Marketing -20,656
Adminsitrative cost -20,176
Opex -724,255

Operating profit before leases 219,870
Depreciation -84,688

Operating profit 135,182
Net interest -36352

Profit 98,830 / EPS USD 0,77





tjeste
26.06.2024 kl 12:12 2927

Hva skal man si til slike estimat? Kurs på 6-tallet er ihvertfall en gavepakke.
Anywhere
26.06.2024 kl 12:21 2935

Det er og blir optimistiske estimat... det er det man skal si...:)
Lurifax
26.06.2024 kl 12:26 2928

Man kan også si at det er realistiske estimat..
Manawa
26.06.2024 kl 12:36 2983

Ser du alltid kommuniserer like innholdsløst som dette.

For å være litt konstruktiv; hva mener du er feil i forutsetningene over?
Lurifax
26.06.2024 kl 14:01 2960

Det later til å komme nok et innholdsløst svar - bokstavelig talt.
Lurifax
26.06.2024 kl 14:08 2953

Worst case-gutta er vel opptatt i skifteretten..
Octagon
26.06.2024 kl 15:25 2879

Børsmelding: Feil i dagens dato som de oppgir til 26 Juli, men ellers spennende at de kommer på banen nå ganske snart...

Arendal, Norway, 26 July 2024 - Norse Atlantic ASA invites to an investor update
covering:

· Strategic Process
· Q2 Operations
· Business Outlook 2024 and 2025

Representing the company:

Bjørn Tore Larsen, CEO

Anders Hall Jomaas, CFO

Date & Time:

Tuesday 2 July 2024, 12:00 CEST

Location:

Pareto Securities / Virtual
Redigert 26.06.2024 kl 15:26 Du må logge inn for å svare
Anywhere
26.06.2024 kl 15:37 2901

Dersom du skal ende med EPS må man i alle fall kunne forvente regnskapsmessige avskrivninger. De er relativt solide...
Jeg sier ikke det er feil i de faktorer som er stilt opp, dog er nok mannskapskost for lavt...
Manawa
26.06.2024 kl 15:50 2925

Er du virkelig ikke klar over at Depreciation er avskrivning på engelsk? Dersom dette er nivået ......

Operating profit before leases 219,870
Depreciation -84,688

Operating profit 135,182
Net interest -36352

Profit 98,830
Octagon
26.06.2024 kl 16:01 2953

Manawa:

Fuel er jo en vesentlig kostnad som sterkt kan på virke resultatet opp/ned:

Hvilken snitt oljepris/fuel cost er nyttet i beregningen ?
Og regner med at en også simulerer med ulike scenario lav/høy her ?
Manawa
26.06.2024 kl 16:12 2949

Ser jeg glemte å lime inn den. Har bruk 1,61 cent/ASK som er nivået fra Q1.
Per nå ligger futures med levering utover 2025 på omtrent dette nivået.
Gullhaugen
27.06.2024 kl 08:57 2621

Vi får se men et bud under 15-20 kr blir nok ikke akseptert .Skal få lagt ut oppdatert TOP 50 liste snart.
Anywhere
27.06.2024 kl 09:32 2566

Hvis man tror på at noen finner Norse kjøpsaktuell (joda, jeg er ikke fremmed for at dette nå kan være et asset-play), og hvis man i tillegg tror på en EPS=USD 0,77 for 2025, så bør man neppe akseptere lavere salgspris enn 5*EPS. Kjøpende part bør jo ha synergieffekter med en eksisterende organisasjon og kunne ha minst 60% oppside på kjøpet ved standard diskonteringsrente.
Det betyr salgspris på rundt 39 kroner.

Men, klarer ikke Norse å gå i pluss i 2024, så klarer de det heller ikke i 2025 er min påstand. Så får vi se om et godt halvår...Imens er dette assetplay.
Realisten2
27.06.2024 kl 10:04 2539

Anywhere, jeg klarer ikke å se rasjonale bak tanken om at Norse ikke kan gå i pluss i 2025 om de ikke klarer det i 2024. Jeg ser det helt motsatt. Selskaper har bygget opp en organisasjon, ansatt crew, kurset og trent ansatte, implementert systemer, markedsført selskapet hardt. Dette har bidratt til et betydelig kostnadshit i Q1 2024.
Mye av dette er direkte kost som ikke kan kapitaliseres og skrives av over tid. Oppstart av selskap som driver internasjonalt er kostbart, dog er oppside stor.

Jeg mener klart at selskapet ksn levere sterke resultater i 25, selv om 24 ikke blir bra..
Men nå er jeg rimelig sikker på at også 24 blir bra :-)