Norse - noen tanker om fremtiden
Har brukt en del tid den siste tiden til å se nærmere på mulighetene til Norse og tenkte å dele noen tanker rundt det jeg ser. Jeg har vært skeptisk etter informasjonen om den rettede emisjon, da jeg ikke var særlig tilfreds med ledelsen/styret sin måte å gjennomføre dette på, samt at jeg satt med følelse av at all informasjon ikke ble delt. Videre var prisfastsettelsen lite tillitsvekkende. Jeg er nå mye mer positiv til det jeg ser og mener dette er et riktig trekk.
Det volum selskapet har i dag er ikke livskraftig på sikt. Volumet må opp. Ruten London – New York er en av de mest attraktive rutene globalt, men må kombineres med flere ruter/øket kapasitet for å få driftskostnadene ned. Den kommende Paris – New York er også blant topp 10 longhault legs, og vil sammen med øket satsning ut fra UK være strategisk viktige for å nå volum.
Internasjonalt er flyselskapene i en helt annen situasjon enn i Norge og Scandinavia. Flere store aktører har nå volum over 2019 nivå og prisene er i bedring. Selskaper som Lufthansa har ikke kapasitet nok og er nå tvunget til reaktivere A380 som har stått på bakken siden 2019/2020. Dette er lite attraktive maskiner som har en altfor høy driftskostnad, men for at Lufthansa skal klare å beholde markedsandel og levere på sine forpliktelser, så må A380 inn i flåten. Den første A380 (Navn: Dusseldorf) kommer i drift igjen om noen uker. Flere A380 maskiner klargjøres. (Totalt har Lufthansa 8 A380, 4 er planlagt reaktivert).
En A380 har et fuelforbruk på 11-12 000 liter i timen, mens Norse sin 787 flåte har et forbruk på ca 4800 – 4900 liter i timen. En 787 har noe mindre kapasitet, men Norse sine 787 har en meget høy kapasitets-layout. Omregnet i forbruk per sete så bruker en Dreamliner 14,3 liter fuel per sete pr time og en A380 (Lufthansa sin konfigurasjon) forbruker ca 23,6 liter fuel per sete per time.
787 Dreamliner er den mest økonomisk maskin på langdistanser, men det som er mest interessant med dette, er å se på bakgrunnen for reaktiveringen av A380. Grunnen er forsinkelser på leveranser av nye maskiner pga komponentmangel. Flere A350 langdistanse maskiner er forsinket med opp til 12 måneder. Når jeg ser nærmere på dette så ser jeg at flere selskap sliter med kapasitet på langdistanse – på grunn av forsinkelser. Flere maskiner som står for levering i 2023 blir ikke levert for et stykke inn i 2024. Dette gir gode muligheter, og driftskostnadene på eldre maskiner gjør at billettprisene (inntektene) går opp.
Videre er det slik at snitt billettpriser er på full vei oppover internasjonal uavhengig av den kommende knapphet på maskiner (som først fremover gjør seg gjeldende i 2023). Selskap som Delta, AA og andre leverer nå gode resultater. Billettprisene i USA er høye, men det virker ikke inn på volum.
Jeg har også sett litt på Norse sine billettpriser for Desember (høysesong på vinter) samt et par sommermåneder. I desember er snittprisen på en økonomibillett fra London til New York ca kr 4150 (før bagasje, setevalg osv) mot kr 2800 for noen uker tilbake. En premium billett koster i snitt kr 7500 før valgene. Disse prisene er justert opp ca 50% de sist uker (selvsagt også fordi vi nå er i desember), men den samme trend ser jeg til neste år (selv om økningen ikke er like stor).
Andre selskap har vært ute med informasjon om booking-graden for neste år. Den er meget god og kapasiteten påvirker prisene lengre frem i tid.
Basert på dette bilde så mener jeg dette kan bli meget bra fremover, men det fordrer at enn virkelig satser på å ta markedsandeler nå.
For to-tre uker tilbake vurderte jeg å selge meg ut, men har nå valgt å kjøpe meg opp. Har de siste dagene kjøpt en del til kr2,50 og tenker at dette vil være en spennende aksje å sitte med frem til April/Mai. Selskapet er i dag priset til 170Mnok, noe som gir et betydelig potensial.
Dette kan bli meget spennende, men flere maskiner må i luften raskt! Da er det riktig å hente inn mer penger og satse.
Det volum selskapet har i dag er ikke livskraftig på sikt. Volumet må opp. Ruten London – New York er en av de mest attraktive rutene globalt, men må kombineres med flere ruter/øket kapasitet for å få driftskostnadene ned. Den kommende Paris – New York er også blant topp 10 longhault legs, og vil sammen med øket satsning ut fra UK være strategisk viktige for å nå volum.
Internasjonalt er flyselskapene i en helt annen situasjon enn i Norge og Scandinavia. Flere store aktører har nå volum over 2019 nivå og prisene er i bedring. Selskaper som Lufthansa har ikke kapasitet nok og er nå tvunget til reaktivere A380 som har stått på bakken siden 2019/2020. Dette er lite attraktive maskiner som har en altfor høy driftskostnad, men for at Lufthansa skal klare å beholde markedsandel og levere på sine forpliktelser, så må A380 inn i flåten. Den første A380 (Navn: Dusseldorf) kommer i drift igjen om noen uker. Flere A380 maskiner klargjøres. (Totalt har Lufthansa 8 A380, 4 er planlagt reaktivert).
En A380 har et fuelforbruk på 11-12 000 liter i timen, mens Norse sin 787 flåte har et forbruk på ca 4800 – 4900 liter i timen. En 787 har noe mindre kapasitet, men Norse sine 787 har en meget høy kapasitets-layout. Omregnet i forbruk per sete så bruker en Dreamliner 14,3 liter fuel per sete pr time og en A380 (Lufthansa sin konfigurasjon) forbruker ca 23,6 liter fuel per sete per time.
787 Dreamliner er den mest økonomisk maskin på langdistanser, men det som er mest interessant med dette, er å se på bakgrunnen for reaktiveringen av A380. Grunnen er forsinkelser på leveranser av nye maskiner pga komponentmangel. Flere A350 langdistanse maskiner er forsinket med opp til 12 måneder. Når jeg ser nærmere på dette så ser jeg at flere selskap sliter med kapasitet på langdistanse – på grunn av forsinkelser. Flere maskiner som står for levering i 2023 blir ikke levert for et stykke inn i 2024. Dette gir gode muligheter, og driftskostnadene på eldre maskiner gjør at billettprisene (inntektene) går opp.
Videre er det slik at snitt billettpriser er på full vei oppover internasjonal uavhengig av den kommende knapphet på maskiner (som først fremover gjør seg gjeldende i 2023). Selskap som Delta, AA og andre leverer nå gode resultater. Billettprisene i USA er høye, men det virker ikke inn på volum.
Jeg har også sett litt på Norse sine billettpriser for Desember (høysesong på vinter) samt et par sommermåneder. I desember er snittprisen på en økonomibillett fra London til New York ca kr 4150 (før bagasje, setevalg osv) mot kr 2800 for noen uker tilbake. En premium billett koster i snitt kr 7500 før valgene. Disse prisene er justert opp ca 50% de sist uker (selvsagt også fordi vi nå er i desember), men den samme trend ser jeg til neste år (selv om økningen ikke er like stor).
Andre selskap har vært ute med informasjon om booking-graden for neste år. Den er meget god og kapasiteten påvirker prisene lengre frem i tid.
Basert på dette bilde så mener jeg dette kan bli meget bra fremover, men det fordrer at enn virkelig satser på å ta markedsandeler nå.
For to-tre uker tilbake vurderte jeg å selge meg ut, men har nå valgt å kjøpe meg opp. Har de siste dagene kjøpt en del til kr2,50 og tenker at dette vil være en spennende aksje å sitte med frem til April/Mai. Selskapet er i dag priset til 170Mnok, noe som gir et betydelig potensial.
Dette kan bli meget spennende, men flere maskiner må i luften raskt! Da er det riktig å hente inn mer penger og satse.
Redigert 06.12.2022 kl 23:12
Du må logge inn for å svare
Anywhere
27.06.2024 kl 10:29
4128
Mulig, men slik jeg ser bildet, så vil ikke kostnads-siden minke noe for 2025 relativt sett, tvert om. Bl. a blir også Norse nødt til å henge på en betydelig kostnadsglidning på pilotsiden og trolig også kabin.
Kan være fornuftig å følge med selskapet tirsdag over helgen og få litt mer håndfast forhåpentligvis.
Kan være fornuftig å følge med selskapet tirsdag over helgen og få litt mer håndfast forhåpentligvis.
Manawa
27.06.2024 kl 10:41
4200
Det du ikke tar høyde for at neste år kjører de stort sett med 15 maskiner. Dekningsbidrag er omlag 50% når fuelprisen er såpass høy som nå. Denne operasjonelle gearingen er den åpenbare forklaringen til hvorfor jeg tror 2025 blir vesentlig bedre.
Admin, marketing og other opex vil være omlag uendret selv om de flyr 30% mer. Crew vil øke noe, men til nå har de hatt veldig god dekning, særlig i lavsesong.
Litt forunderlig over argumentasjonsrekken her. Først er det ikke håp fordi de er for små, samtidig som det ikke er effekt å gå fra 12 til 15...
Admin, marketing og other opex vil være omlag uendret selv om de flyr 30% mer. Crew vil øke noe, men til nå har de hatt veldig god dekning, særlig i lavsesong.
Litt forunderlig over argumentasjonsrekken her. Først er det ikke håp fordi de er for små, samtidig som det ikke er effekt å gå fra 12 til 15...
Anywhere
27.06.2024 kl 11:13
4288
Klart det er positiv retning å gå fra 12 til 15, men de forblir fortsatt små, og det er ikke mye erfaring som tilsier at det er lett å være liten i dagens luftfartskonkurranse...?
Forhåpentligvis klarer de å unngå ytterligere drenering av en allerede betydelig negativ egenkapital !! Jeg er litt i tvil, men holder som sagt muligheten åpen for at man kan få frem verdier ved et assetplay som kan trylle en del med balansen.
I så måte tenker jeg at det var et selvsagt spekulativt kjøp da aksjen trillet innom 5-tallet, men med kun forsiktig risikokapital investert.
Forhåpentligvis klarer de å unngå ytterligere drenering av en allerede betydelig negativ egenkapital !! Jeg er litt i tvil, men holder som sagt muligheten åpen for at man kan få frem verdier ved et assetplay som kan trylle en del med balansen.
I så måte tenker jeg at det var et selvsagt spekulativt kjøp da aksjen trillet innom 5-tallet, men med kun forsiktig risikokapital investert.
Octagon
27.06.2024 kl 11:51
4276
Mottok link til den digitale investor presentasjonen nå på Tirsdag kl. 12.00 og satser på at vi får god guiding her og ikke minst mer informasjon rundt avsluttet og pågående prosess rundt strategiske alternativer. Selv med en snitt noe høyere enn dagens med mine nå over 70.000 Norse aksjer så solgte jeg naturligvis ikke i "panikk dagene", men akkumulerte ytterligere en hel del og snittet således en hel del ned inngangskursen.
Mange gode innlegg her og vi er vel alle enige om at både Q2 og Q3 blir bra og også Q4/Q1-25 langt bedre enn tidligere sesonger i det minste.
Spennende ikke minst å høre om 2025 og hvilke effekter de forventer av oppskaleringen fra 12 til 15 fly i egen drift. Og ikke minst status og forventning til Q4 og Q1-25.
Ingen tvil om at BTL har en stor jobb å gjøre med å gjenreise tillitten til aksjen/selskapet etter siste tids hendelser og avgjørende for videre retning i aksjekursen.
Ikke minst er det to ting som er viktige, redusere emisjons frykt som tydeligvis rår, og at den strategiske prosess ikke er lagt "død" fordi en ikke kom videre med en av flere interessenter.
Den store jokeren er oljepris og geo-politiske hendelser slik jeg ser det. Stemmer det som mange nå spår at oljeprisen jevnt over vil være fallende i og med overskudd i markedet så vil det kunne påvirke tall ganske radikalt i positiv retning gitt størrelsen på denne kostnaden for Norse.
Andre hendelser er det lite å gjøre med om skjer, men det vil jo kunne ramme mange aksjer bredt.
Mange gode innlegg her og vi er vel alle enige om at både Q2 og Q3 blir bra og også Q4/Q1-25 langt bedre enn tidligere sesonger i det minste.
Spennende ikke minst å høre om 2025 og hvilke effekter de forventer av oppskaleringen fra 12 til 15 fly i egen drift. Og ikke minst status og forventning til Q4 og Q1-25.
Ingen tvil om at BTL har en stor jobb å gjøre med å gjenreise tillitten til aksjen/selskapet etter siste tids hendelser og avgjørende for videre retning i aksjekursen.
Ikke minst er det to ting som er viktige, redusere emisjons frykt som tydeligvis rår, og at den strategiske prosess ikke er lagt "død" fordi en ikke kom videre med en av flere interessenter.
Den store jokeren er oljepris og geo-politiske hendelser slik jeg ser det. Stemmer det som mange nå spår at oljeprisen jevnt over vil være fallende i og med overskudd i markedet så vil det kunne påvirke tall ganske radikalt i positiv retning gitt størrelsen på denne kostnaden for Norse.
Andre hendelser er det lite å gjøre med om skjer, men det vil jo kunne ramme mange aksjer bredt.
Redigert 27.06.2024 kl 11:52
Du må logge inn for å svare
Gullhaugen
28.06.2024 kl 14:42
4127
Disse aksje som dette er snakk om finnes ikke på noen lister så da er det bare tull og tøys fake news. Sånn som utviklingen er nå så kan det lukte en sjokk emi og kassen er omtrent tømt. Jeg er ute.
Redigert 28.06.2024 kl 14:45
Du må logge inn for å svare
Octagon
28.06.2024 kl 17:56
4052
Du skrev nå kl: 14:42 : "Sånn som utviklingen er nå så kan det lukte en sjokk emi og kassen er omtrent tømt. Jeg er ute."
og kl 13:52 skrev du på annen Norse tråd:
"Nå er NORSE med 15 topp modere og nye super fly priset til MARKEDSVERDI
854,7 mill = 81 mill US. Hallo er det mulig. Bare leasing avtalene har vel verdi på mange milliarder. Vi snakker om mangel på slike fly i bransjen.
Dette må da være tidenes kjøp nå!!"
På 3 – 4 mnd har de dunket inn den ene avtalen etter den andre.
https://www.finansavisen.no/forum/thread/164056/view/6054601
og kl 13:52 skrev du på annen Norse tråd:
"Nå er NORSE med 15 topp modere og nye super fly priset til MARKEDSVERDI
854,7 mill = 81 mill US. Hallo er det mulig. Bare leasing avtalene har vel verdi på mange milliarder. Vi snakker om mangel på slike fly i bransjen.
Dette må da være tidenes kjøp nå!!"
På 3 – 4 mnd har de dunket inn den ene avtalen etter den andre.
https://www.finansavisen.no/forum/thread/164056/view/6054601
elnomi
01.07.2024 kl 09:42
3734
Norse kan få en kraftig rekyl fremover. Over kr 7 i dag og kr 8-9 i morgen før kr10-12 innen juli er omme?
Manawa
01.07.2024 kl 09:58
3731
Når frykten går over og de rapporterer gode trafikktall i juni, juli og august tror jeg fort den lukter på 20 tallet i løpet av Q3.
Da er selskapet priset til omlag 70% av nåverdien av de gunstige leasingavtalene alene.
Ganske åpenbart at de ikke trommer sammen i morgen for å komme med dårlige nyheter...
Da er selskapet priset til omlag 70% av nåverdien av de gunstige leasingavtalene alene.
Ganske åpenbart at de ikke trommer sammen i morgen for å komme med dårlige nyheter...
Redigert 01.07.2024 kl 10:04
Du må logge inn for å svare
Fizberg
01.07.2024 kl 10:00
3752
F2 Funds AS (Erik Sneve, Tom Hagen m/fl) økte i NORSE i forrige uke:
NORSE F2 FUNDS AS 100.000 500.000 0,4
NORSE F2 FUNDS AS 100.000 500.000 0,4
zool
01.07.2024 kl 15:55
3622
Fikk endelig DVDutbyttet inn på konto og fikk plukket littegrann Norse på lave 7, var redd for at den bare skulle ta av før jeg rakk å kjøpe, men gikk heldigvis greit.
02.07. Kunne visst ha ventet en dag, men men. Nytt kjøp på 4,40, flere aksjer for lavere beløp. I aksjemarkedet vet du aldri helt hva som skjer..
02.07. Kunne visst ha ventet en dag, men men. Nytt kjøp på 4,40, flere aksjer for lavere beløp. I aksjemarkedet vet du aldri helt hva som skjer..
Redigert 02.07.2024 kl 14:28
Du må logge inn for å svare
tjeste
01.07.2024 kl 16:17
3623
Håper du kan dele litt info, fra det som kommer frem på presentasjonen, her på forumet.
Så får vi se på kursen hva markedet leser mellom linjene på det som blir presentert. Spennende i morgen og ikke usannsynlig at de som vil være med oppover bør posisjonere seg nå, for over helgen kommer sannsynligvis meget gode trafikktall for juni.
Så får vi se på kursen hva markedet leser mellom linjene på det som blir presentert. Spennende i morgen og ikke usannsynlig at de som vil være med oppover bør posisjonere seg nå, for over helgen kommer sannsynligvis meget gode trafikktall for juni.
Travis-Bickle
02.07.2024 kl 09:01
3381
NORSE: ARBEIDER MED INITIATIVER FOR ARBEIDSKAPITAL
I dag kl. 08:19 ∙ TDN Finans
Oslo (Infront TDN Direkt): Norse Atlantic Airways arbeider med initiativer for arbeidskapitalen, ifølge en oppdatering fra selskapet tirsdag.
"Kombinasjonen av en strategisk investeringsopsjon i fremskredent stadium som ble avsluttet uten en formell avtale, sene sommerbestillinger, mens det ventes på fordringer fra kredittkortselskaper, og de svakere markedsforholdene som påvirker selskapets inntekter, har negativt påvirket selskapets kortsiktige likviditet og kontant-balansesituasjon, og ulike arbeidskapitaltiltak er derfor pågående", heter det i oppdateringen.
Selskapet har fordringer til kredittkortselskaper på 155 millioner dollar, inkludert 41 millioner dollar for reiser som allerede er gjennomført, ifølge presentasjonen.
Videre fremgår det at selskapet for tiden ikke i noen fremskredne diskusjoner som følge av den strategiske prosessen til selskapet.
I dag kl. 08:19 ∙ TDN Finans
Oslo (Infront TDN Direkt): Norse Atlantic Airways arbeider med initiativer for arbeidskapitalen, ifølge en oppdatering fra selskapet tirsdag.
"Kombinasjonen av en strategisk investeringsopsjon i fremskredent stadium som ble avsluttet uten en formell avtale, sene sommerbestillinger, mens det ventes på fordringer fra kredittkortselskaper, og de svakere markedsforholdene som påvirker selskapets inntekter, har negativt påvirket selskapets kortsiktige likviditet og kontant-balansesituasjon, og ulike arbeidskapitaltiltak er derfor pågående", heter det i oppdateringen.
Selskapet har fordringer til kredittkortselskaper på 155 millioner dollar, inkludert 41 millioner dollar for reiser som allerede er gjennomført, ifølge presentasjonen.
Videre fremgår det at selskapet for tiden ikke i noen fremskredne diskusjoner som følge av den strategiske prosessen til selskapet.
Gullhaugen
02.07.2024 kl 09:02
3390
KalleAnka123 skrev Tulling
Nei men fulgte magefølelsen, det var riktig. De er fanden meg stein blakk og kassen tom. Dette er krise.
Redigert 02.07.2024 kl 09:14
Du må logge inn for å svare
Manawa
02.07.2024 kl 09:07
3364
De 41 MUSD hadde jeg ikke ventet, det er uansett penger som er like rundt hjørnet.
Blir spennende å høre kl 12.
Blir spennende å høre kl 12.
Aksjonærene ligger klare på slaktebenken og venter på at blodbadet skal starte. Tortur!!
Octagon
02.07.2024 kl 10:06
3215
Ja, de 41 MUSD er jo for reiser som er foretatt og betaling skal ikke være så langt unna.
Vi hører vel mer kl. 12.00 i dag...
Vi hører vel mer kl. 12.00 i dag...
desirata
02.07.2024 kl 10:15
3206
Som nevnt for mange måneder siden. Det blir repetisjon av Flyr sin seigpining.
Emisjoner på 3kr, deretter 1kr, så noen ører - - - inntil - - -
Emisjoner på 3kr, deretter 1kr, så noen ører - - - inntil - - -
Anywhere
02.07.2024 kl 10:18
3214
Mammon skrev ⏱️Tik tak tik tak Når blir 🐑🐑🐖🐖🐗🐗 slaktet? 🙈
Litt vanskelig å ikke si #hva var det man sa" for noen dager siden. Norse er et spill med behov for kapitalpåfylling slik jeg har sett det, og med solide utfordringer i forhold til å klare seg alene. Det har nesten all historie vist.
Da er det ikke til å unngå å gå på smeller.
Grei trade fra 6 kroner midt i sist uke, men dette er som i Norwegians turbulente dager. In there just for en dagstrade eller så.
Det er i alle fall farlig å høre på påstander om at selskapet er altfor lavt priset - og i et gyllent scenario er jeg enig i det om man får realisert verdier.
Men når man trenger kapital, som ikke var VELDIG usannsynlig, så er prisen anybodies guess.
Trist uansett med slike scenario. Håper for all del de fleste her er inne med bare ørlite kapital, for det har i mange dager vært high-risk. Nå utfolder den seg...
Da er det ikke til å unngå å gå på smeller.
Grei trade fra 6 kroner midt i sist uke, men dette er som i Norwegians turbulente dager. In there just for en dagstrade eller så.
Det er i alle fall farlig å høre på påstander om at selskapet er altfor lavt priset - og i et gyllent scenario er jeg enig i det om man får realisert verdier.
Men når man trenger kapital, som ikke var VELDIG usannsynlig, så er prisen anybodies guess.
Trist uansett med slike scenario. Håper for all del de fleste her er inne med bare ørlite kapital, for det har i mange dager vært high-risk. Nå utfolder den seg...
Redigert 02.07.2024 kl 10:24
Du må logge inn for å svare
Mammon
02.07.2024 kl 10:23
3169
Helt enig rene kasino dette seff kan man ta en day/swingtrade.
🐈⬛ Er ute av sekken spm nå er om noen vil spytte inn mere pæng og til hvilken kurs.
Da italian mafiaso 😎 er klar 🪓 det blir ikke et pent syn 😰
🐈⬛ Er ute av sekken spm nå er om noen vil spytte inn mere pæng og til hvilken kurs.
Da italian mafiaso 😎 er klar 🪓 det blir ikke et pent syn 😰
Gullhaugen
02.07.2024 kl 10:24
3170
Mammon skrev ⏱️Tik tak tik tak Når blir 🐑🐑🐖🐖🐗🐗 slaktet? 🙈
Hva tror du krise emisjonen blir satt på? 1 kr?
Syden
02.07.2024 kl 10:43
3084
Tror nok det går her som med Flyr synd , men jeg er redd for det blir realiteten .
Manawa
02.07.2024 kl 10:49
3047
Helt riktig. Som de sier er det snakk om å skaffe noe arbeidskapital i en kort fase.
Langt fra sikkert at de gjør en emisjon, i så fall tipper jeg de nå gjør en tegningsrett-emisjon.
Har fulgt bilttsalget ganske tett og ligger inne med moderate 15 USD mer (USD 350 vs USD 335 )per passasjer i forhold til oppstartsåret for mange ruter i Q2 23. Ikke utenkelig at selskapet selv hadde en høyere forventning til prising enn hva jeg har.
Utrolig artig å se på alle synserne som kommenterer i øst og vest her da:)
Langt fra sikkert at de gjør en emisjon, i så fall tipper jeg de nå gjør en tegningsrett-emisjon.
Har fulgt bilttsalget ganske tett og ligger inne med moderate 15 USD mer (USD 350 vs USD 335 )per passasjer i forhold til oppstartsåret for mange ruter i Q2 23. Ikke utenkelig at selskapet selv hadde en høyere forventning til prising enn hva jeg har.
Utrolig artig å se på alle synserne som kommenterer i øst og vest her da:)
Redigert 02.07.2024 kl 10:52
Du må logge inn for å svare
Manawa
02.07.2024 kl 10:52
3031
Gullhaugen skrev Hva tror du krise emisjonen blir satt på? 1 kr?
Kriseemisjon?
HerbM
02.07.2024 kl 11:41
2855
Ikke helt uventa dette. De brenner penger, aksjonærenes penger, og til slutt er det ingenting igjen. Blir spennende å se hva den kommende emisjonen blir satt på, men uansett blir det nok en heftig rabatt.
Gullhaugen
02.07.2024 kl 12:14
2720
Manawa skrev Kriseemisjon?
ja kassen er tom. kan de ikke betale regningene sine så er det insolvent.
Octagon
02.07.2024 kl 12:17
2785
Stikk ord fra investor presentasjon nå (oppdateres etterhvert her):
Juli blir god. 62 dager fra reise gjennomført til innbetaling fra kreditt kort selskapene gir midlertidige problemer kombinert med senere booking tidspunkt i snitt målt mot i fjor. De arbeider med å løse dette.
JUNI RPK + 103% (i forhold til 2023), 620 flights.
Q3 og H2 vil gi pluss.
Strategisk initiativ (fly selskap kort distanse Europa) avslått av styret hos denne etter stort sett ferdig forhandlet. Norse (CEO) overrasket.
Solgt mai/juni i 2023 = 217.000 billetter, solgt mai/juni 2024 = 342.000 billetter, men med senere booking pre-flight som nevnt over.
Sterkt charter marked for vinteren forut, mye kommunisert av avtaler, flere i forhandling, liten kapasitet i markedet for slik charter i følge Norse.
Regner med mer charter enn "tradisjonelle ruter" slik det ser ut p.t.
Bransjens laveste operations and airplane (lease) cost ("by far" i følge CFO)
Q2 noe svakere enn antatt, men kostnader etter budsjett og ikke over. Noe "priskrig" Trans atlantisk med Air France, KLM, Iberia senket billettpriser i mai og juni.
Dynamisk prising nå gir raskere omstilling hos Norse.
FRA Q&A delen under:
Spørsmål fra salen : "På virker avbestillinger likviditeten ?". Svar: Selger kun "non-refundable" billetter.
Emisjon ikke "på bordet" nå. Mulig "Bridge loan" med sikkerhet i utestående kreditt kort selskapene.
Irritert (CEO) på kredittkort selskapene i og med 155 MUSD utestående p.t. (1.6 MRD NOK). Hvor det innbetales fortløpende etter 62 dager (for den "nyeste" delen av utestående her). Her subsidierer de kort selskapenes drift i og med at kunden belastes lenge før Norse får godtgjort/innbetalt.
Korrigering: Innbetaling fra kreditt kort selskapene er 62 dager etter Booking foretatt.
Opplyser om at de er langt mer pro aktive i forhold til booking/charter i vinteren som kommer enn de noensinne har vært tidligere.
Vinter charter betales alltid Norse i forkant. Lav risiko. Avtaler pris etter "hours flown", samt avtale om minimums antall "hours" betaling.
Åpner for bestillinger 2025 nå om dagen (noen er åpnet allerede).
CFO bekrefter igjen etter spørsmål fra salen at emisjon ikke er "på agenda" nå.
Forsøker å reforhandle avtaler med kreditt kort selskapene (en pågående prosess).
Bransjens høyeste tilleggs inntekt pr passasjer (eks.billettpris) oppveier noe for load factor (85% i juni). CEO er ikke fornøyd før 90-95%, men det tar litt tid å innarbeide nye ruter.
Fortsatt pågående dialoger med eksterne via Seabury. CEO ønsker ikke å "over play" før noe konkret foreligger. Ingen i "slutt" forhandlinger i øyeblikket. (advanced stage).
Presentasjon er over nå.
https://mb.cision.com/Public/21212/4009783/beb27bba9bcaee2c.pdf
Juli blir god. 62 dager fra reise gjennomført til innbetaling fra kreditt kort selskapene gir midlertidige problemer kombinert med senere booking tidspunkt i snitt målt mot i fjor. De arbeider med å løse dette.
JUNI RPK + 103% (i forhold til 2023), 620 flights.
Q3 og H2 vil gi pluss.
Strategisk initiativ (fly selskap kort distanse Europa) avslått av styret hos denne etter stort sett ferdig forhandlet. Norse (CEO) overrasket.
Solgt mai/juni i 2023 = 217.000 billetter, solgt mai/juni 2024 = 342.000 billetter, men med senere booking pre-flight som nevnt over.
Sterkt charter marked for vinteren forut, mye kommunisert av avtaler, flere i forhandling, liten kapasitet i markedet for slik charter i følge Norse.
Regner med mer charter enn "tradisjonelle ruter" slik det ser ut p.t.
Bransjens laveste operations and airplane (lease) cost ("by far" i følge CFO)
Q2 noe svakere enn antatt, men kostnader etter budsjett og ikke over. Noe "priskrig" Trans atlantisk med Air France, KLM, Iberia senket billettpriser i mai og juni.
Dynamisk prising nå gir raskere omstilling hos Norse.
FRA Q&A delen under:
Spørsmål fra salen : "På virker avbestillinger likviditeten ?". Svar: Selger kun "non-refundable" billetter.
Emisjon ikke "på bordet" nå. Mulig "Bridge loan" med sikkerhet i utestående kreditt kort selskapene.
Irritert (CEO) på kredittkort selskapene i og med 155 MUSD utestående p.t. (1.6 MRD NOK). Hvor det innbetales fortløpende etter 62 dager (for den "nyeste" delen av utestående her). Her subsidierer de kort selskapenes drift i og med at kunden belastes lenge før Norse får godtgjort/innbetalt.
Korrigering: Innbetaling fra kreditt kort selskapene er 62 dager etter Booking foretatt.
Opplyser om at de er langt mer pro aktive i forhold til booking/charter i vinteren som kommer enn de noensinne har vært tidligere.
Vinter charter betales alltid Norse i forkant. Lav risiko. Avtaler pris etter "hours flown", samt avtale om minimums antall "hours" betaling.
Åpner for bestillinger 2025 nå om dagen (noen er åpnet allerede).
CFO bekrefter igjen etter spørsmål fra salen at emisjon ikke er "på agenda" nå.
Forsøker å reforhandle avtaler med kreditt kort selskapene (en pågående prosess).
Bransjens høyeste tilleggs inntekt pr passasjer (eks.billettpris) oppveier noe for load factor (85% i juni). CEO er ikke fornøyd før 90-95%, men det tar litt tid å innarbeide nye ruter.
Fortsatt pågående dialoger med eksterne via Seabury. CEO ønsker ikke å "over play" før noe konkret foreligger. Ingen i "slutt" forhandlinger i øyeblikket. (advanced stage).
Presentasjon er over nå.
https://mb.cision.com/Public/21212/4009783/beb27bba9bcaee2c.pdf
Redigert 02.07.2024 kl 13:26
Du må logge inn for å svare
Manawa
02.07.2024 kl 12:30
2808
*Årsak til overraskende trang likviditet nå er at kredittkort selskapene holder pengene i 62 dager i kombinasjon med at salgene i år kommer nærmere avreise
*Bilettprisene i Q2 noe lavere enn i 2023 (335)
*Forventer fortsatt 2024 å ende positivt.
*Jobber med å "brolåne" med sikkerhet beløpet på MUSD 41 de har flydd, men ikke får ennå.
*Veldig bra salg for juli.
Emisjon er med andre ord ikke aktuelt nå.
https://mb.cision.com/Public/21212/4009783/beb27bba9bcaee2c.pdf
*Bilettprisene i Q2 noe lavere enn i 2023 (335)
*Forventer fortsatt 2024 å ende positivt.
*Jobber med å "brolåne" med sikkerhet beløpet på MUSD 41 de har flydd, men ikke får ennå.
*Veldig bra salg for juli.
Emisjon er med andre ord ikke aktuelt nå.
https://mb.cision.com/Public/21212/4009783/beb27bba9bcaee2c.pdf
Redigert 02.07.2024 kl 12:31
Du må logge inn for å svare
Mr Big
02.07.2024 kl 12:57
2700
Straffes altfor hardt. Nedgang på -47,46 prosent. Gylden mulighet til å kjøpe billige aklsjer.
Manawa
02.07.2024 kl 13:19
2607
Har du i det hele tatt forstått hva de sa?
Skjønner det er vanskelig å holde kjeft med tilbakevirkende kraft men....
Skjønner det er vanskelig å holde kjeft med tilbakevirkende kraft men....
Lurifax
02.07.2024 kl 13:49
2553
Når man bruker magen og ikke hjernen til å tenke med, så kommer det mye rart ut..
Gullhaugen
02.07.2024 kl 14:08
2501
Et brolån med pant i fordringen er dyrt og skal tilbakebetales , det er som å pisse i buksa = like langt . Det er rett å slett utrolig at de ikke har tatt høyde for innløsertid / kredittkort for lengst. Dette er noe alle som driver slik butikk kan.
Manawa
02.07.2024 kl 14:20
2480
Ja forstår det, men neste gang bør du gå en runde rundt huset så du også klarer å tenke med hodet og ikke magen.
Manawa
02.07.2024 kl 14:20
2530
Ja forstår det, men neste gang bør du gå en runde rundt huset så du også klarer å tenke med hodet og ikke magen.
Manawa
02.07.2024 kl 14:22
2531
Tror du mangler helt elementær innsikt i hvordan kontantstrømmen i et selskap fungerer, virker i hvertfall slik.
Et slikt lån er super-billig og helt vanlig å ha en slik ramme å trekke på.
Et slikt lån er super-billig og helt vanlig å ha en slik ramme å trekke på.