Norse - noen tanker om fremtiden

Realisten2
NORSE 06.12.2022 kl 21:27 91204

Har brukt en del tid den siste tiden til å se nærmere på mulighetene til Norse og tenkte å dele noen tanker rundt det jeg ser. Jeg har vært skeptisk etter informasjonen om den rettede emisjon, da jeg ikke var særlig tilfreds med ledelsen/styret sin måte å gjennomføre dette på, samt at jeg satt med følelse av at all informasjon ikke ble delt. Videre var prisfastsettelsen lite tillitsvekkende. Jeg er nå mye mer positiv til det jeg ser og mener dette er et riktig trekk.

Det volum selskapet har i dag er ikke livskraftig på sikt. Volumet må opp. Ruten London – New York er en av de mest attraktive rutene globalt, men må kombineres med flere ruter/øket kapasitet for å få driftskostnadene ned. Den kommende Paris – New York er også blant topp 10 longhault legs, og vil sammen med øket satsning ut fra UK være strategisk viktige for å nå volum.

Internasjonalt er flyselskapene i en helt annen situasjon enn i Norge og Scandinavia. Flere store aktører har nå volum over 2019 nivå og prisene er i bedring. Selskaper som Lufthansa har ikke kapasitet nok og er nå tvunget til reaktivere A380 som har stått på bakken siden 2019/2020. Dette er lite attraktive maskiner som har en altfor høy driftskostnad, men for at Lufthansa skal klare å beholde markedsandel og levere på sine forpliktelser, så må A380 inn i flåten. Den første A380 (Navn: Dusseldorf) kommer i drift igjen om noen uker. Flere A380 maskiner klargjøres. (Totalt har Lufthansa 8 A380, 4 er planlagt reaktivert).

En A380 har et fuelforbruk på 11-12 000 liter i timen, mens Norse sin 787 flåte har et forbruk på ca 4800 – 4900 liter i timen. En 787 har noe mindre kapasitet, men Norse sine 787 har en meget høy kapasitets-layout. Omregnet i forbruk per sete så bruker en Dreamliner 14,3 liter fuel per sete pr time og en A380 (Lufthansa sin konfigurasjon) forbruker ca 23,6 liter fuel per sete per time.

787 Dreamliner er den mest økonomisk maskin på langdistanser, men det som er mest interessant med dette, er å se på bakgrunnen for reaktiveringen av A380. Grunnen er forsinkelser på leveranser av nye maskiner pga komponentmangel. Flere A350 langdistanse maskiner er forsinket med opp til 12 måneder. Når jeg ser nærmere på dette så ser jeg at flere selskap sliter med kapasitet på langdistanse – på grunn av forsinkelser. Flere maskiner som står for levering i 2023 blir ikke levert for et stykke inn i 2024. Dette gir gode muligheter, og driftskostnadene på eldre maskiner gjør at billettprisene (inntektene) går opp.

Videre er det slik at snitt billettpriser er på full vei oppover internasjonal uavhengig av den kommende knapphet på maskiner (som først fremover gjør seg gjeldende i 2023). Selskap som Delta, AA og andre leverer nå gode resultater. Billettprisene i USA er høye, men det virker ikke inn på volum.
Jeg har også sett litt på Norse sine billettpriser for Desember (høysesong på vinter) samt et par sommermåneder. I desember er snittprisen på en økonomibillett fra London til New York ca kr 4150 (før bagasje, setevalg osv) mot kr 2800 for noen uker tilbake. En premium billett koster i snitt kr 7500 før valgene. Disse prisene er justert opp ca 50% de sist uker (selvsagt også fordi vi nå er i desember), men den samme trend ser jeg til neste år (selv om økningen ikke er like stor).

Andre selskap har vært ute med informasjon om booking-graden for neste år. Den er meget god og kapasiteten påvirker prisene lengre frem i tid.

Basert på dette bilde så mener jeg dette kan bli meget bra fremover, men det fordrer at enn virkelig satser på å ta markedsandeler nå.
For to-tre uker tilbake vurderte jeg å selge meg ut, men har nå valgt å kjøpe meg opp. Har de siste dagene kjøpt en del til kr2,50 og tenker at dette vil være en spennende aksje å sitte med frem til April/Mai. Selskapet er i dag priset til 170Mnok, noe som gir et betydelig potensial.

Dette kan bli meget spennende, men flere maskiner må i luften raskt! Da er det riktig å hente inn mer penger og satse.
Redigert 06.12.2022 kl 23:12 Du må logge inn for å svare
StephanDerrick
04.07.2024 kl 12:50 3022

Problemet er at kunder som har prøvd Norse faller fra. De ser at de betaler høy pris for et produkt som de kan få sikrere og til samme pris av andre,
Manawa
04.07.2024 kl 13:05 2994

Hva er din begrunnelse for den påstanden, enda mer meningsløs synsing?

Skytrax award 2024 :

The World’s Best Long Haul Low-Cost Airlines in 2024
1. Scoot
2. Jetstar Airways
3. Norse Atlantic Airways
4. Air Canada rouge
5. ZIPAIR

https://cruisepassenger.com.au/news/worlds-best-airlines-revealed/
desirata
04.07.2024 kl 13:17 2981

I min omgangs krets kjenner jeg til 2-3 tilfeller fra siste ukene, der de unngår å kjøpe hos Norse pga konkurs faren. OK du får pengene tilbake 6mnd etterpå, men deretter må du kjøpe ny billett nærmere reisedato. Dette blir dyrt, irriterende og tungvint.

Dersom mange tenker slikt, blir det merkbart.
Lurifax
04.07.2024 kl 14:13 2915

I et nyoppstartet (fly)selskap vil det alltid være konkursfare - så det er ikke noe nytt.
Manawa
04.07.2024 kl 14:35 2879

Du får heller kjøpe aksjer i SAS da:)
StephanDerrick
04.07.2024 kl 14:43 2877

Jeg har en barndomsvenn som bor i USA og som er hjem med familien 1-2 ganger i året. Han fløy med Norse inntil i fjor sommer, men var etterhvert ikke fornøyd med pris vs tilbud/kundeopplevelse og har nå gått tilbake til å velge blant en av de større operatørene på transatlantiske flygninger.

Et selskap som Norse kommer fort inn i en ond spiral. De sa her om dagen at de slet med at kunder bestillte billetter tett opp mot avgang, noe som påvirket Cash-posisjonen negativt. Etter at de slapp nyhetene har dette neppe blitt bedre, snarere tvert om.

Ville ikke tatt i caset slik det ligger an nå.
Lurifax
04.07.2024 kl 15:06 2851

Det er det som er så fascinerende ihht til dagens prising; at caset aldri har stått seg bedre enn det gjør nå - derfor tar jeg i det med begge hender..
Goldsmith
05.07.2024 kl 10:03 2617

Det var interessant å se Prof. Steen på Dagsrevyen her om dagen. Han var inne på det helt åpenbare; er manglende arbeidskapital et resultat av et rent likviditetsbehov som følge av tilbakeholdte kontanter, så lar behovet seg løse uten egenkapital.

Prisingen i dag reflekterer derimot en betydelig sannsynlighet for en umiddelbar emisjon!
Redigert 05.07.2024 kl 10:04 Du må logge inn for å svare
Lurifax
05.07.2024 kl 11:12 2558

Ja, det er fascinerende at markedet priser inn muligheten for emisjon som reell.
Realisten2
05.07.2024 kl 13:44 2479

Tror vi må innse at den er reell, men er sikker på at ledelsen gjør alt som er mulig for å unngå dette.
Et alternativ er å utstede nye aksjer nå, men hvor selskapet kjøper tilbake samme antall innen 3 måneder. Ergo ingen utvanning.
Krever nok en GF, men ville løst utfordringen raskt
Lurifax
05.07.2024 kl 14:06 2472

Så la oss si at den reelle sannsynligheten for at det må en emisjon til er på 10%, mens markedet priser inn en sannsynlighetsgrad på 90%.
Lurifax
05.07.2024 kl 14:25 2489

En emisjon nå vil ruinere tilliten, og BTL har sagt at oppgaven fremover er å gjenvinne tillit..
rischioso
06.07.2024 kl 13:36 2280

.... ikke uenig i det - om de hadde hatt noen tillitt å ruinere - og det har de jo ikke pr nå...

Tillit er viktig, MEN vi må vi ikke glemme at de ikke er på børs primært for å vinne tillit, men primært for å hente penger så om de må velge mellom disse 2 så er valget enkelt for uten penger stopper alt...;)
Redigert 06.07.2024 kl 13:42 Du må logge inn for å svare
elnomi
06.07.2024 kl 14:13 2253

Trenger et selskap kapital så trenger et selskap kapital, så enkelt er det. Det gjelder å beholde realismen og flyselskaper er som kjent meget kapitalkrevende
Lurifax
06.07.2024 kl 14:14 2248

Markedet må ha tillit til hva det putter penger i for å putte penger i det, så uten tillit stopper alt.
Bullen
06.07.2024 kl 15:54 2190

Norse har til gode ca. 42 mill dollar hos kortselskapene som kundene allerede har reist for. Pengene utbetales til Norse om 62 dager hvis jeg har forstått dette riktig. Det er jo som penger i banken. Bør ikke by på problemer for Norse å låne penger i et par måneder?
Octagon
06.07.2024 kl 16:08 2194

Nei, det bør ikke gjøre det, men de vil sikkert beregne solid rente selv med pant i fordringene..
Bullen
06.07.2024 kl 16:11 2209

Hva mener du at de bør gjøre hvis de trenger cash?
Lurifax
06.07.2024 kl 16:45 2189

Hvis BTL vil gjenvinne tillit så bør han hoste opp pengene selv..
Bullen
06.07.2024 kl 22:34 2061

BTL og Scorpio må forstå at Norse caset er vanskeligere enn de trodde. Ta tapet og selge selskapet til en større aktør.
Hva blir prisen? Ikke så lett å vite… mellom 7 og 10? Det er manko på fly der ute, så det bør ikke være så vanskelig å gjennom føre et salg til en grei pris?
Lurifax
06.07.2024 kl 22:54 2057

Det gir ingen mening å gi seg nå som man er på vei til full utnyttelse av kapasiteten, og gå fra 12 til 15 fly - det er fra nå av caset virkelig skal begynne å utspille seg..
Lucky -uke
07.07.2024 kl 17:40 1756

Det er nok en sannhet med modifikasjoner, hadde det vært så greit hadde nok BTL og reder vennen fortsatt å låne ut penger til skyhøy rente, men saken er nok at dem vil trenge frisk kapital utover høsten på flere hundre millioner for å greie seg gjennom vinteren, og det er nok ikke mange som vil gjøre det. Dem har billig leasingavtaler, men må også ta med i beregningen at det begynner å bli gamle fly og motorproblemene er fortsatt ikke over.
Lurifax
07.07.2024 kl 18:06 1823

Og du har selvsagt noen beregninger å vise til når du slenger ut påstander om "flere hundre millioner for å greie seg gjennom vinteren"..?
rischioso
08.07.2024 kl 00:53 1661

Og du - har du noen beregninger som viser at de ikke trenger...?...;)

Jeg har fortsatt ikke fått betalt for kanselleringen i desember - 600euro + hotell og mat og det gjelder tusenvis av andre så at de trenger penger når de ikke en gang kan gjøre opp for seg med slike ting sier vel sitt - for de skulle jo jobbe med å styrke tilliten så da hadde jo dette vært en god start, men så lenge slikt uteblir så har jeg booket billetter i andre selskap og det er det nok mange andre som også har gjort....
Redigert 08.07.2024 kl 01:26 Du må logge inn for å svare
Manawa
08.07.2024 kl 11:14 1476

Ser på flightradar at LN-FNL nå går fra BKK-DRW (Darwin) på charter. Den har også vært i t/r Roma-.Lagos i helgen. Tydelig at de bruker vinduet til å melke litt i det supergunstige sommer-chartermarkedet som BTL nevnte på investorpresentasjonen.

For disse flyvningene får de oppgjør på forskud
Redigert 08.07.2024 kl 11:15 Du må logge inn for å svare
Realisten2
08.07.2024 kl 11:20 1478

Gjorde også noen 'billettsøk' igjen i dag. En rekke ruter er utsolgt de neste dager, og prisene er bra. Operasjonelt ser dette meget bra ut. Kjøpte litt mer I dag.. kan bare gå en vei dette. Forventer noen avklaringer ila uken...
Lurifax
08.07.2024 kl 11:52 1448

Så sant ikke aksjen ødelegges av en emisjon på disse nivåene så kan dette bare gå en vei ja..
Manawa
08.07.2024 kl 11:59 1436

Ja ser veldig bra ut. Ser de akkurat nå har 11 maskiner i luften og LGW-MIA er snart i luften. Det betyr at de kjører full gass med all 12 maskinene.
Blir bra dette:)
rischioso
08.07.2024 kl 16:58 1323

Ikke for å være en festbrems, MEN det koster penger å ha fly både i lufta og på bakken - mest i lufta. Penger som selskapet selv har meldt at de mangler. Om ikke snart cashkassa fylles opp så skal man ikke se bort i fra at de kommer i en situasjon som NAS var i hvor de mistet kreditten på fuel og måtte betale cash for hver fylling - og kommer man dit så så går det raskt nedover hvor selskapet blir tvunget til å ta upopulære grep og da kan det fort bli satt en godt rabattert kriseemisjon...
Redigert 08.07.2024 kl 17:03 Du må logge inn for å svare
Lurifax
08.07.2024 kl 18:00 1284

Åja, koster det å ha flyene i lufta - det hadde vi ikke tenkt på.
Lurifax
08.07.2024 kl 18:13 1265

Enda godt de ikke flyr med tomme fly da..
SPXL
09.07.2024 kl 10:10 1034

Så de hadde en flyvning mellom Bangkok og Darwin , Australia i går, hva kan det være , noen som vet? De har vel ingen charter nå. Ellers så ser det ut som alle flyene de har går som bare det. Nå tjener de vel mere en de noen gang har gjort mens kursen aldri har vært lavere.
Octagon
09.07.2024 kl 12:38 948

Markedet priser inn en emisjon nå, liten tvil om det....

Norse ledelsen har dessverre hatt som vane å "snakke ned kursen". Sist dette ble gjort var forut for forrige emisjon i november i fjor.
I følge Trygve Hegnar var motivet med dette at hovedaksjonærer skulle komme inn på lavest mulig kurs.
"De hadde en grisete emisjon" - se:
https://www.finansavisen.no/finans/2023/11/05/8054558/hegnar-de-hadde-en-grisete-emisjon

Det samme ser vi at muligens spiller ut nå (?).

I stedet for arbeider for å sikre likviditet i forkant og så en børsmelding om at de har sikret en factoring avtale, nytt aksjonær lån eller liknende med info om bakgrunnen for dette. Så får vi denne dramatiske investor presentasjonen med melding i forkant om likviditets problemer.
Kan tyde på at disse muligheter allerede var undersøkt (??)

B.T.L uttaler til lokal avis i Arendal om "drama", men så kan en jo stille spørsmål om håndteringen av både forrige emisjon og nå måten likviditets gapet nå ble kommunisert på ikke er "drama".

Dette er ikke shipping, men luftfart , og jeg anser det som lite sannsynlig at det er mulig for hovedaksjonærer å få igjen alle investerte kroner i et salg til annen aktør. Tror hovedårsak til at dette strandet lå nettopp her. Pris med andre ord. Slik markedet er om dagen så tror jeg snart nye strategiske muligheter vil dukke opp, og la seg gjennomføre om en klarer å bli enige uten urealistiske forhåpninger.

En del av likviditets situasjonen har åpenbart bakgrunn i at de har "tatt litt lettere på det" i og med at de sikkert hadde regnet avtalen med investor som i orden og sett på senere styre behandling hos denne som en "formalitet". De ville jo da fått en kapital innsprøytning.

I Q3 skal de selv med forventet gode tall tilbakebetale 20 MUSD i aksjonær lån med 15% rente innen 15.10.24 og samtidig ha nok likviditet til Q4/Q1-25. Selv om denne sesongen ser mer lovende ut enn tidligere så skal de sysselsette en større flåte og tapte ganske mye i Q4/Q!-24. Så selv om de for eksempel greier å halvere dette tapet så er det fortsatt mye penger.

Hvordan aksje kurs utviklingen blir avhenger i stor grad av hvilken kurs emisjon settes til, aksjekursen vil som regel midlertidig tendere ned mot emisjonskursen.

Sikres selskapet nok kapital nå snart så vil aksjen kunne "ta av" ganske snart slik jeg ser det.

Enkelt og greit fordi at situasjonen rundt booking etc. ser bedre ut enn på lenge og at om de ikke har urealistiske forhold til pris så vil det også finnes mange strategiske muligheter fremover og at nåværende pris overhodet ikke fanger inn selskapets verdier.

Så tror snart vi ser en rettet emisjon her, om de da ikke ønsker kursen enda mer ned slik at hovedaksjonærer får snittet ned eget snitt pr aksje så det monner om de som nå sannsynligvis vil måtte delta i en ny emisjon enten de vil eller ei....





Lurifax
09.07.2024 kl 12:54 925

Mer enn nok rabatt er priset inn i aksjen nå, så worst case blir det en emisjon satt på 4 kr.
Octagon
09.07.2024 kl 12:57 924

Mulig, tiden vil vise.

Normalt settes emisjoner godt under børskurs.

Og skal/må BTL og Scorpio først inn med nye 500-600 MNOK f.eks. så vil de jo ønske lavest mulig kurs.

Slikt sett så snitter de ned eksisterende kjøpskurs pr aksje betydelig.

Dette vil også etter all sannsynlighet bli en rettet emisjon mot disse 2 hoved aksjonærer uten påfølgende rep. emisjon.

De sikret seg dette ved sist general forsamling hvor det ble vedtatt at de kunne fravike like behandling av alle aksjonærer ved emisjoner.

Den gode nyheten er at selv om aksje kursen vil falle ned mot emisjonskursen på kort sikt så er da usikkerhet ryddet av veien og kursen vil i takt med et stadig sterkere selskap bevege seg gradvis "nord" over.

Og BTL/Scorpio har ingen planer om salg av aksjer fremover, i det minste ikke før kursen er godt over deres inngangs kurs.

Så får vi håpe på et strategisk alternativ (oppkjøp) i det litt lengre bildet og som nevnt håpe vi har med å gjøre realistiske kjøpe summer.

Moderne fly, stort behov i markedet for slike fly, gode og verdifulle slotts London New York, markedets gunstigste leasing avtaler, og god drift bær medføre interesse fra større aktører.

"Irriterende" nok for dem å måtte dumpe priser over atlanteren i Q2 grunnet slike som Norse, men viser også hvor sårbart Norse er om de blir stående alene stort lengre.

Hva skjer for eksempel om de fortsetter å dumpe priser i Q3 og oljeprisen passerer 90 USD, hvor er Norse da ?

Er klar over at Norse opplyser om at de trekker ut litt kapasitet og at oljeprisen snarere sannsynligvis vil synke fremover, men både verden og konkurrentenes manøvre er uforutsigbare.

Redigert 09.07.2024 kl 13:37 Du må logge inn for å svare
Lurifax
09.07.2024 kl 13:05 909

Samme greia skjedde i Elektroimportøren - kursen gruset i forkant, og emisjonen satt med lav rabatt ifht den allerede nedsablede børskursen.
elnomi
09.07.2024 kl 13:20 913

Jeg tror det kommer en snarlig emisjon for å sikre driften, men det er nå bare mine tanker rundt denne kapitalknipen Norse har satt seg i.
Lurifax
09.07.2024 kl 13:31 900

Ja, og kommer det en emisjon så har som sagt markedet allerede satt "den grisete rabatten".
Octagon
09.07.2024 kl 13:44 886

Og det var vel nettopp det de søkte å oppnå ? Børsmelding om dårlig likviditet. Dramatisk investor presentasjon.

Om en legger historikken til grunn for resonnementet ?
Og at de har manøvrert seg inn i en posisjon hvor de har få andre valg, da vil de jo for enhver pris søke å plassere en rettet emisjon til lavest mulige kurs ?

Alternativt kunne de plassert en rettet emisjon straks forhandlinger om strategisk alternativ gikk i stå, men da til en "uønsket" børskurs.

Sannsynligvis var dette første tidspunkt de innså at de måtte ha mer penger for å klare høsten (likviditets skvis og tilbakebetaling av aksjonærlånet innen 15.10) samt kapital foran vinter sesongen.

Tror emisjon plasseres med en god rabatt under nåværende kurs og at kursen vil krype ned dit, men likevel stå godt over dagens kurs utover Q3.