Norse - noen tanker om fremtiden

Realisten2
NORSE 06.12.2022 kl 21:27 89527

Har brukt en del tid den siste tiden til å se nærmere på mulighetene til Norse og tenkte å dele noen tanker rundt det jeg ser. Jeg har vært skeptisk etter informasjonen om den rettede emisjon, da jeg ikke var særlig tilfreds med ledelsen/styret sin måte å gjennomføre dette på, samt at jeg satt med følelse av at all informasjon ikke ble delt. Videre var prisfastsettelsen lite tillitsvekkende. Jeg er nå mye mer positiv til det jeg ser og mener dette er et riktig trekk.

Det volum selskapet har i dag er ikke livskraftig på sikt. Volumet må opp. Ruten London – New York er en av de mest attraktive rutene globalt, men må kombineres med flere ruter/øket kapasitet for å få driftskostnadene ned. Den kommende Paris – New York er også blant topp 10 longhault legs, og vil sammen med øket satsning ut fra UK være strategisk viktige for å nå volum.

Internasjonalt er flyselskapene i en helt annen situasjon enn i Norge og Scandinavia. Flere store aktører har nå volum over 2019 nivå og prisene er i bedring. Selskaper som Lufthansa har ikke kapasitet nok og er nå tvunget til reaktivere A380 som har stått på bakken siden 2019/2020. Dette er lite attraktive maskiner som har en altfor høy driftskostnad, men for at Lufthansa skal klare å beholde markedsandel og levere på sine forpliktelser, så må A380 inn i flåten. Den første A380 (Navn: Dusseldorf) kommer i drift igjen om noen uker. Flere A380 maskiner klargjøres. (Totalt har Lufthansa 8 A380, 4 er planlagt reaktivert).

En A380 har et fuelforbruk på 11-12 000 liter i timen, mens Norse sin 787 flåte har et forbruk på ca 4800 – 4900 liter i timen. En 787 har noe mindre kapasitet, men Norse sine 787 har en meget høy kapasitets-layout. Omregnet i forbruk per sete så bruker en Dreamliner 14,3 liter fuel per sete pr time og en A380 (Lufthansa sin konfigurasjon) forbruker ca 23,6 liter fuel per sete per time.

787 Dreamliner er den mest økonomisk maskin på langdistanser, men det som er mest interessant med dette, er å se på bakgrunnen for reaktiveringen av A380. Grunnen er forsinkelser på leveranser av nye maskiner pga komponentmangel. Flere A350 langdistanse maskiner er forsinket med opp til 12 måneder. Når jeg ser nærmere på dette så ser jeg at flere selskap sliter med kapasitet på langdistanse – på grunn av forsinkelser. Flere maskiner som står for levering i 2023 blir ikke levert for et stykke inn i 2024. Dette gir gode muligheter, og driftskostnadene på eldre maskiner gjør at billettprisene (inntektene) går opp.

Videre er det slik at snitt billettpriser er på full vei oppover internasjonal uavhengig av den kommende knapphet på maskiner (som først fremover gjør seg gjeldende i 2023). Selskap som Delta, AA og andre leverer nå gode resultater. Billettprisene i USA er høye, men det virker ikke inn på volum.
Jeg har også sett litt på Norse sine billettpriser for Desember (høysesong på vinter) samt et par sommermåneder. I desember er snittprisen på en økonomibillett fra London til New York ca kr 4150 (før bagasje, setevalg osv) mot kr 2800 for noen uker tilbake. En premium billett koster i snitt kr 7500 før valgene. Disse prisene er justert opp ca 50% de sist uker (selvsagt også fordi vi nå er i desember), men den samme trend ser jeg til neste år (selv om økningen ikke er like stor).

Andre selskap har vært ute med informasjon om booking-graden for neste år. Den er meget god og kapasiteten påvirker prisene lengre frem i tid.

Basert på dette bilde så mener jeg dette kan bli meget bra fremover, men det fordrer at enn virkelig satser på å ta markedsandeler nå.
For to-tre uker tilbake vurderte jeg å selge meg ut, men har nå valgt å kjøpe meg opp. Har de siste dagene kjøpt en del til kr2,50 og tenker at dette vil være en spennende aksje å sitte med frem til April/Mai. Selskapet er i dag priset til 170Mnok, noe som gir et betydelig potensial.

Dette kan bli meget spennende, men flere maskiner må i luften raskt! Da er det riktig å hente inn mer penger og satse.
Redigert 06.12.2022 kl 23:12 Du må logge inn for å svare
rischioso
I går kl 15:04 314

Kursen gjenspeiler ikke en uløselig likviditetskrise for om markedet skulle ha priset det inn så ville vi ha sett en konkurs prising - noe vi ikke gjør - mao, dagens kurs gjenspeiler en en form for løselig likviditetskrise hvor løsningen er ukjent derav usikkerheten for hel eller delvis utvanning det være seg emisjon, emisjon i kombinasjon med annet og/eller en annen løsning som vil trigge flere aksjer og gjennom det bli utvannende...
Lurifax
I går kl 15:29 304

Det vi ser nå er en tilnærmet konkursprising - det regnes knapt inn verdier i det hele tatt pga mistillit til økonomistyring og hovedeiere.
rischioso
I går kl 19:38 219

Vil ikke kalle en markedsverdi på rett i overkant 500mnok for konkursprising når selskapet ikke har rart med assets så at det fortsatt er baket inn en del i kursen er ikke til å komme bort i fra - dagens MCap er tilnærmet lik den årlige lease kostnaden for alle fly og annet for å sette det i perspektiv....;)

Det er ikke til å komme bort i fra at selskapet brenner penger raskere enn de får de inn og selv med det nylige aksjonærlånet fra april på 20musd som skulle fungere som en buffer nettopp frem til bedre tider med en rentestol på 15% ved bruk og en rentesats på 4,5% hvis ubenyttet og ikke minst så vil all bruk forfalle allerede i oktober så når selskapet allerede nå rett i etterkant hinter om at de trenger kapital så er det en reell grunn til bekymring - derav kursnedgangen...
SPXL
I går kl 19:56 203

Før de fikk flyene i luften så var vel kursen 50kr+ nå er kursen 4kr og de har vel aldri hatt så mye flyvninger og inntjening som nå.
Lurifax
I går kl 21:16 153

Selskapet har aldri gått bedre, men samtidig aldri gått dårligere - skjønn det den som kan..
Anywhere
I går kl 23:56 82

Du burde forstå dette, SPXL, siden du er god på å fremheve at DNO hadde høyere kurs før de produserte et eneste oljefat i Irak i forhold til det de har når de produserer 100k fat pr dag....
SPXL
I dag kl 00:06 65

Ja, det har jeg aldri heller forstått men jeg advarte mot å satse i Irak.Hva gjelder Dno så var kursmålene skyhøye og tawke skulle også gjøre Dno større en STL, ting går jo feil vei i forhold til det «expertene « sa. Norse er mye yngre en Dno som ble grunnlagt i 1971 og som enda ikke har lyktes, norse kommer til å ha en mye bedre kursutvikling fra nå en Dno. Norse er et nyoppstartet selskap.
elnomi
I dag kl 00:12 58

Det er dyrt å være fattig»

Nå er Norse fattig, det kan vise serg å bli dyrt.