Norse - noen tanker om fremtiden
Har brukt en del tid den siste tiden til å se nærmere på mulighetene til Norse og tenkte å dele noen tanker rundt det jeg ser. Jeg har vært skeptisk etter informasjonen om den rettede emisjon, da jeg ikke var særlig tilfreds med ledelsen/styret sin måte å gjennomføre dette på, samt at jeg satt med følelse av at all informasjon ikke ble delt. Videre var prisfastsettelsen lite tillitsvekkende. Jeg er nå mye mer positiv til det jeg ser og mener dette er et riktig trekk.
Det volum selskapet har i dag er ikke livskraftig på sikt. Volumet må opp. Ruten London – New York er en av de mest attraktive rutene globalt, men må kombineres med flere ruter/øket kapasitet for å få driftskostnadene ned. Den kommende Paris – New York er også blant topp 10 longhault legs, og vil sammen med øket satsning ut fra UK være strategisk viktige for å nå volum.
Internasjonalt er flyselskapene i en helt annen situasjon enn i Norge og Scandinavia. Flere store aktører har nå volum over 2019 nivå og prisene er i bedring. Selskaper som Lufthansa har ikke kapasitet nok og er nå tvunget til reaktivere A380 som har stått på bakken siden 2019/2020. Dette er lite attraktive maskiner som har en altfor høy driftskostnad, men for at Lufthansa skal klare å beholde markedsandel og levere på sine forpliktelser, så må A380 inn i flåten. Den første A380 (Navn: Dusseldorf) kommer i drift igjen om noen uker. Flere A380 maskiner klargjøres. (Totalt har Lufthansa 8 A380, 4 er planlagt reaktivert).
En A380 har et fuelforbruk på 11-12 000 liter i timen, mens Norse sin 787 flåte har et forbruk på ca 4800 – 4900 liter i timen. En 787 har noe mindre kapasitet, men Norse sine 787 har en meget høy kapasitets-layout. Omregnet i forbruk per sete så bruker en Dreamliner 14,3 liter fuel per sete pr time og en A380 (Lufthansa sin konfigurasjon) forbruker ca 23,6 liter fuel per sete per time.
787 Dreamliner er den mest økonomisk maskin på langdistanser, men det som er mest interessant med dette, er å se på bakgrunnen for reaktiveringen av A380. Grunnen er forsinkelser på leveranser av nye maskiner pga komponentmangel. Flere A350 langdistanse maskiner er forsinket med opp til 12 måneder. Når jeg ser nærmere på dette så ser jeg at flere selskap sliter med kapasitet på langdistanse – på grunn av forsinkelser. Flere maskiner som står for levering i 2023 blir ikke levert for et stykke inn i 2024. Dette gir gode muligheter, og driftskostnadene på eldre maskiner gjør at billettprisene (inntektene) går opp.
Videre er det slik at snitt billettpriser er på full vei oppover internasjonal uavhengig av den kommende knapphet på maskiner (som først fremover gjør seg gjeldende i 2023). Selskap som Delta, AA og andre leverer nå gode resultater. Billettprisene i USA er høye, men det virker ikke inn på volum.
Jeg har også sett litt på Norse sine billettpriser for Desember (høysesong på vinter) samt et par sommermåneder. I desember er snittprisen på en økonomibillett fra London til New York ca kr 4150 (før bagasje, setevalg osv) mot kr 2800 for noen uker tilbake. En premium billett koster i snitt kr 7500 før valgene. Disse prisene er justert opp ca 50% de sist uker (selvsagt også fordi vi nå er i desember), men den samme trend ser jeg til neste år (selv om økningen ikke er like stor).
Andre selskap har vært ute med informasjon om booking-graden for neste år. Den er meget god og kapasiteten påvirker prisene lengre frem i tid.
Basert på dette bilde så mener jeg dette kan bli meget bra fremover, men det fordrer at enn virkelig satser på å ta markedsandeler nå.
For to-tre uker tilbake vurderte jeg å selge meg ut, men har nå valgt å kjøpe meg opp. Har de siste dagene kjøpt en del til kr2,50 og tenker at dette vil være en spennende aksje å sitte med frem til April/Mai. Selskapet er i dag priset til 170Mnok, noe som gir et betydelig potensial.
Dette kan bli meget spennende, men flere maskiner må i luften raskt! Da er det riktig å hente inn mer penger og satse.
Det volum selskapet har i dag er ikke livskraftig på sikt. Volumet må opp. Ruten London – New York er en av de mest attraktive rutene globalt, men må kombineres med flere ruter/øket kapasitet for å få driftskostnadene ned. Den kommende Paris – New York er også blant topp 10 longhault legs, og vil sammen med øket satsning ut fra UK være strategisk viktige for å nå volum.
Internasjonalt er flyselskapene i en helt annen situasjon enn i Norge og Scandinavia. Flere store aktører har nå volum over 2019 nivå og prisene er i bedring. Selskaper som Lufthansa har ikke kapasitet nok og er nå tvunget til reaktivere A380 som har stått på bakken siden 2019/2020. Dette er lite attraktive maskiner som har en altfor høy driftskostnad, men for at Lufthansa skal klare å beholde markedsandel og levere på sine forpliktelser, så må A380 inn i flåten. Den første A380 (Navn: Dusseldorf) kommer i drift igjen om noen uker. Flere A380 maskiner klargjøres. (Totalt har Lufthansa 8 A380, 4 er planlagt reaktivert).
En A380 har et fuelforbruk på 11-12 000 liter i timen, mens Norse sin 787 flåte har et forbruk på ca 4800 – 4900 liter i timen. En 787 har noe mindre kapasitet, men Norse sine 787 har en meget høy kapasitets-layout. Omregnet i forbruk per sete så bruker en Dreamliner 14,3 liter fuel per sete pr time og en A380 (Lufthansa sin konfigurasjon) forbruker ca 23,6 liter fuel per sete per time.
787 Dreamliner er den mest økonomisk maskin på langdistanser, men det som er mest interessant med dette, er å se på bakgrunnen for reaktiveringen av A380. Grunnen er forsinkelser på leveranser av nye maskiner pga komponentmangel. Flere A350 langdistanse maskiner er forsinket med opp til 12 måneder. Når jeg ser nærmere på dette så ser jeg at flere selskap sliter med kapasitet på langdistanse – på grunn av forsinkelser. Flere maskiner som står for levering i 2023 blir ikke levert for et stykke inn i 2024. Dette gir gode muligheter, og driftskostnadene på eldre maskiner gjør at billettprisene (inntektene) går opp.
Videre er det slik at snitt billettpriser er på full vei oppover internasjonal uavhengig av den kommende knapphet på maskiner (som først fremover gjør seg gjeldende i 2023). Selskap som Delta, AA og andre leverer nå gode resultater. Billettprisene i USA er høye, men det virker ikke inn på volum.
Jeg har også sett litt på Norse sine billettpriser for Desember (høysesong på vinter) samt et par sommermåneder. I desember er snittprisen på en økonomibillett fra London til New York ca kr 4150 (før bagasje, setevalg osv) mot kr 2800 for noen uker tilbake. En premium billett koster i snitt kr 7500 før valgene. Disse prisene er justert opp ca 50% de sist uker (selvsagt også fordi vi nå er i desember), men den samme trend ser jeg til neste år (selv om økningen ikke er like stor).
Andre selskap har vært ute med informasjon om booking-graden for neste år. Den er meget god og kapasiteten påvirker prisene lengre frem i tid.
Basert på dette bilde så mener jeg dette kan bli meget bra fremover, men det fordrer at enn virkelig satser på å ta markedsandeler nå.
For to-tre uker tilbake vurderte jeg å selge meg ut, men har nå valgt å kjøpe meg opp. Har de siste dagene kjøpt en del til kr2,50 og tenker at dette vil være en spennende aksje å sitte med frem til April/Mai. Selskapet er i dag priset til 170Mnok, noe som gir et betydelig potensial.
Dette kan bli meget spennende, men flere maskiner må i luften raskt! Da er det riktig å hente inn mer penger og satse.
Redigert 06.12.2022 kl 23:12
Du må logge inn for å svare
Realisten2
18.07.2024 kl 11:47
2870
Lufthansa kom ut med en profit warning for noen dager siden. De bruker i stor grad eldre fly. De har noen nyere 787, men flåten er 13,8 år i snitt. De har også 5-6 store A380 som ble satt inn i trafikk igjen. Det kostet rundt 40mUsd å få hver av de tilbake i trafikk. Disse A380 maskinene er satt inn i Inter-trans trafikk. Dersom enn sammenligner disse med 787-9 for eks London til NewYork, så bruker en A380 $146 i drivstoff pr sete, mens en 787-9 bruker $109, med dagens snitt fuelpriser.
Med 787-9 med 85%load, så er besparelsen på vare drivstoffet kr 105 000 pr tur.
Greit å vite når vi leser om profit warning fra de store, med gammel flåte.
Med 787-9 med 85%load, så er besparelsen på vare drivstoffet kr 105 000 pr tur.
Greit å vite når vi leser om profit warning fra de store, med gammel flåte.
Gullhaugen
18.07.2024 kl 11:51
2863
Ja nå haster det for kassen var slunken og utgiftene må betales. Jeg er redd det blir en krise emisjon
Octagon
18.07.2024 kl 13:08
2830
Ja, tidsfaktoren her kan tyde på at "kassa allerede er tom" og for hver dag som går uten melding øker sannsynligheten for (krise) emisjon.
Det er selvsagt negativt for booking, investorer og alle at det trekker ut. Vi vet ikke hvordan dette påvirker booking.
Og selskapet ville vel om de hadde kunnet så snart som mulig roet markedet og all potensiell kunde/booking usikkerhet.
Ser ut til at et lav pris selskap må ha meget høy kapasitetsutnyttelse inkludert tilleggs-salg for å kunne vise marginer, for et selskap med i snitt høyere billettpriser så er sikkert 85% bra.
Håper jo en får til annen form for løsning her uten emisjon, men tiden det tar taler jo sitt språk det også..
Det er selvsagt negativt for booking, investorer og alle at det trekker ut. Vi vet ikke hvordan dette påvirker booking.
Og selskapet ville vel om de hadde kunnet så snart som mulig roet markedet og all potensiell kunde/booking usikkerhet.
Ser ut til at et lav pris selskap må ha meget høy kapasitetsutnyttelse inkludert tilleggs-salg for å kunne vise marginer, for et selskap med i snitt høyere billettpriser så er sikkert 85% bra.
Håper jo en får til annen form for løsning her uten emisjon, men tiden det tar taler jo sitt språk det også..
Lurifax
18.07.2024 kl 13:12
2840
Aksjekursen er enda mer slunken; for slunken til at man kan kjøre en emisjon.
elnomi
18.07.2024 kl 13:18
2867
«Ja, tidsfaktoren her kan tyde på at "kassa allerede er tom" og for hver dag som går uten melding øker sannsynligheten for (krise) emisjon.
Det er selvsagt negativt for booking, investorer og alle at det trekker ut. Vi vet ikke hvordan dette påvirker booking»
Spot on!
Selskapet har selv meldt om likviditetsutfordringer og det må løses snarest. For hver dag som går uten løsning meldes øker jo faren for en (krise) emisjon og usikkerheten sprer seg i markedet og til kunder eller?
Det er selvsagt negativt for booking, investorer og alle at det trekker ut. Vi vet ikke hvordan dette påvirker booking»
Spot on!
Selskapet har selv meldt om likviditetsutfordringer og det må løses snarest. For hver dag som går uten løsning meldes øker jo faren for en (krise) emisjon og usikkerheten sprer seg i markedet og til kunder eller?
Lurifax
18.07.2024 kl 13:48
2849
Hadde løsningen vært emisjon så hadde den kommet allerede - men selskapet kan ikke ta seg råd til å kjøre en emisjon som lagt opp på denne måten og på dette nivået fordi det ikke kun avhengig av markedets penger, men også av markedets tillit for å kunne drive dette bærekraftig videre. Eneste måten å løse dette på er å gjenvinne tillit ved å løse skvisen uten emisjon, gjenvinne enda mer tillit ved å kunne vise til en knallsterk sommersesong, for så å kunne sette en eventuell emisjon på høyere kurs ila vinterhalvåret.
Realisten2
18.07.2024 kl 14:08
2834
Der krisemaksimeres mye her nå. De informerte om en kortsiktig likviditetssqueeze. Samtidig gjorde de oppmerksom på at biletter bestilles tettere på avreisedato. Dette er biletter til en høyere pris..ikke bare for Norse men i hele markedet. Så opplyste de om at de har 450 mnok utestående for leverte reiser og at der var pågående forhandlinger..
Jeg var og er frustrert over at der ikke kommer noen bekreftelser på at likviditetsutfordringen er løst.. men på den andre siden så anser jeg der som helt utelukket at der nå kommer en kriseemisjon. BTL og Scorpio er tjent med å bygge tillitt. Jeg er rimelig sikker på at vi står ovenfor noen gode måneder her... tenker at der nok også pågår noen diskusjoner med partners...
Jeg var og er frustrert over at der ikke kommer noen bekreftelser på at likviditetsutfordringen er løst.. men på den andre siden så anser jeg der som helt utelukket at der nå kommer en kriseemisjon. BTL og Scorpio er tjent med å bygge tillitt. Jeg er rimelig sikker på at vi står ovenfor noen gode måneder her... tenker at der nok også pågår noen diskusjoner med partners...
Octagon
18.07.2024 kl 14:30
2817
Må jo regne med at de begynte å arbeide med de muligheter de hadde straks de "oppdaget" likviditets problemet slik at de naturligvis allerede hadde startet arbeidene med eventuelle kortsiktige lån med pant etc. i god tid før investor presentasjonen 2 Juli. De skrev jo også samme dato .. " working capital initiatives ongoing". De inviterte til denne presentasjonen allerede 26 Juni.
Om det enkelt lot seg ordne med faktura salg etc. så hadde de jo aldri behøvd å informere om "skvis" i forkant, bare sendt ut melding når de hadde avtalen i boks med en begrunnelse for finansieringen.
Nå lar de markedet/aksjekursen og potensielt booking situasjonen "blø" over flere uker, tyder dette også på at det ikke kan være en fullt så enkel sak å ordne.
De har tydeligvis antatt at det strategiske alternativet var i mål , penger på vei inn ganske snart - og da sett på siste styrebehandling hos partner som en ren formalitet. Og derved hatt et mer "avslappet" forhold til egen likviditet i en periode.
Kreditt kort selskapene bryr seg ikke videre om Norse og har vel samme regelverk for alle selskap ut fra deres rating/økonomi etc. slik at reforhandling her tror jeg ikke er mulig. Pengene tikker likevel inn hver dag nå, men sannsynligvis ikke nok til å løse "skvis", må vel anta at de har regnet på dette før 2 Juli.
Om det enkelt lot seg ordne med faktura salg etc. så hadde de jo aldri behøvd å informere om "skvis" i forkant, bare sendt ut melding når de hadde avtalen i boks med en begrunnelse for finansieringen.
Nå lar de markedet/aksjekursen og potensielt booking situasjonen "blø" over flere uker, tyder dette også på at det ikke kan være en fullt så enkel sak å ordne.
De har tydeligvis antatt at det strategiske alternativet var i mål , penger på vei inn ganske snart - og da sett på siste styrebehandling hos partner som en ren formalitet. Og derved hatt et mer "avslappet" forhold til egen likviditet i en periode.
Kreditt kort selskapene bryr seg ikke videre om Norse og har vel samme regelverk for alle selskap ut fra deres rating/økonomi etc. slik at reforhandling her tror jeg ikke er mulig. Pengene tikker likevel inn hver dag nå, men sannsynligvis ikke nok til å løse "skvis", må vel anta at de har regnet på dette før 2 Juli.
Redigert 18.07.2024 kl 14:31
Du må logge inn for å svare
SPXL
19.07.2024 kl 13:28
2666
Nå må BTL komme på banen med en løsning, denne ventingen gjør at aksjen synker. Dette er skuffende av BTL .
Gullhaugen
19.07.2024 kl 14:19
2644
Ja nå haster det. Hva er problemet? Er det ingen banker som stiller opp? Hva med hovedaksjonær?
Gullhaugen
19.07.2024 kl 14:34
2650
Oversikt for NORSE (NORSE ATLANTIC ASA ). Oppdatert VPS 19.07.2024 - her er det nedsalg fra TOP 50
01 SCORPIO HOLDINGS LIMITED 21.22% 103.23m 27.27m
02 B T LARSEN & CO LIMITED 18.88% 91.87m 24.27m
03 SONGA CAPITAL AS 2.69% 13.1m 3 461k
04 THE BANK OF NEW YORK MELLON 2.36% 11.48m 3 032k
05 UBS SWITZERLAND AG 2.28% 11.09m 2 931k
06 THE BANK OF NEW YORK MELLON SA/NV 2.17% 10.53m 2 783k
07 SKAGEN VEKST VERDIPAPIRFOND 2.03% 9 867.1k 2 607k
08 J.P. MORGAN SECURITIES PLC 1.82% 8 847.7k 2 338k 9
09 MH CAPITAL AS 1.43% 6 957.5k 1 838k
10 VICAMA CAPITAL AS 1.32% 6 440.4k 1 702k
11 SKANDINAVISKA ENSKILDA BANKEN AB 1.17% 5 677.5k 1 500k
12 ALTO HOLDING AS 1.15% 5 587.2k 1 476k
13 FENDER EIENDOM AS 1.07% 5 221.5k 1 380k -200k
14 VICAMA AS 1.01% 4 925.1k 1 301k
15 UBS SWITZERLAND AG 0.90% 4 377.3k 1 156k
16 UBS AG LONDON BRANCH 0.79% 3 822.2k 1 010k
17 MAXIMUS INVEST AS 0.78% 3 785k 1 000k
18 PURE AS 0.78% 3 774.8k 997.3k
19 PEGASI AS 0.71% 3 473.4k 917.7k
20 GOLDMAN SACHS INTERNATIONAL 0.67% 3 251.2k 859k -7 176
21 SWEDBANK AS 0.65% 3 151.3k 832.6k 1 500
22 SPAR KAPITAL INVESTOR AS 0.62% 3 003.8k 793.6k
23 OBSERVATORIET INVEST AS 0.61% 2 971.2k 785k
24 KVANTIA AS 0.60% 2 925.8k 773k
25 JAHATT AS 0.59% 2 868.2k 757.8k
26 MÜLLER EMIL 0.58% 2 800.9k 740k
27 SOCIÉTÉ GÉNÉRALE 0.51% 2 476.4k 654.3k
28 EMIL MÜLLER CONSULTING AS 0.50% 2 422.4k 640k
29 CLEARSTREAM BANKING S.A. 0.49% 2 397.4k 633.4k
30 NORDNET LIVSFORSIKRING AS 0.46% 2 246.4k 593.5k -249.2k
31 DIMA AS 0.43% 2 084k 550.6k
32 LIVERMORE INVEST AS 0.43% 2 081.8k 550k
33 KVADE KAI VIDAR 0.41% 2 006k 530k
34 VALLELØKKEN AS 0.41% 1 998k 527.9k
35 BROWN BROTHERS HARRIMAN & CO. 0.40% 1 954.4k 516.3k
36 F2 FUNDS AS 0.39% 1 892.5k 500k
37 TIGERSTADEN AS 0.39% 1 892.5k 500k
38 MERRILL LYNCH, PIERCE, FENNER & SM 0.38% 1 832.8k 484.2k
39 DJB INVEST AS 0.35% 1 716.9k 453.6k
40 GÅRDEN TORE 0.35% 1 715.1k 453.1k
41 SPAREBANK 1 MARKETS AS MARKET-MAKING 0.34% 1 646.5k 435k
42 SILJAN INDUSTRIER AS 0.33% 1 608.6k 425k
43 AKB AS 0.33% 1 598k 422.2k
44 AGMABLY AS 0.33% 1 597.9k 422.2k
45 JJB AS 0.33% 1 597.9k 422.2k
46 SØRLUND BJØRN LEO 0.32% 1 561.7k 412.6k
47 THUE TORSTEIN 0.31% 1 514k 400k
48 METAL MONKEY AS 0.30% 1 463.3k 386.6k
49 LMJ HOLDING AS 0.29% 1 400.5k 370k
50 SONGA X AS 0.29% 1 390.9k 367.5k
51 Other investors 22.06% 107.32m 28.35m 290.4k
Disse er ute nå
BARCLAYS BANK PLC
UBS AG
VERDIPAPIRFONDET DELPHI NORDIC
ALDEN AS
CREDIT SUISSE (SWITZERLAND) LTD.
BECK ASSET MANAGEMENT AS
CITIGROUP GLOBAL MARKETS LTD
KVARTEN 1 AS
SONGA BULK CHARTERING AS
NORDNET BANK AB
AB INVEST A/S
CAM AS
KISTEFOS AS
GUTTIS AS
DNB BANK ASA
GOLDMAN SACHS INT. - EQUITY
SPAREBANK 1 MARKETS AS MEGLERKONTO
THE BANK OF NEW YORK MELLON SA/NV
THE BANK OF NEW YORK MELLON SA/NV
INRO HOLDING AS
01 SCORPIO HOLDINGS LIMITED 21.22% 103.23m 27.27m
02 B T LARSEN & CO LIMITED 18.88% 91.87m 24.27m
03 SONGA CAPITAL AS 2.69% 13.1m 3 461k
04 THE BANK OF NEW YORK MELLON 2.36% 11.48m 3 032k
05 UBS SWITZERLAND AG 2.28% 11.09m 2 931k
06 THE BANK OF NEW YORK MELLON SA/NV 2.17% 10.53m 2 783k
07 SKAGEN VEKST VERDIPAPIRFOND 2.03% 9 867.1k 2 607k
08 J.P. MORGAN SECURITIES PLC 1.82% 8 847.7k 2 338k 9
09 MH CAPITAL AS 1.43% 6 957.5k 1 838k
10 VICAMA CAPITAL AS 1.32% 6 440.4k 1 702k
11 SKANDINAVISKA ENSKILDA BANKEN AB 1.17% 5 677.5k 1 500k
12 ALTO HOLDING AS 1.15% 5 587.2k 1 476k
13 FENDER EIENDOM AS 1.07% 5 221.5k 1 380k -200k
14 VICAMA AS 1.01% 4 925.1k 1 301k
15 UBS SWITZERLAND AG 0.90% 4 377.3k 1 156k
16 UBS AG LONDON BRANCH 0.79% 3 822.2k 1 010k
17 MAXIMUS INVEST AS 0.78% 3 785k 1 000k
18 PURE AS 0.78% 3 774.8k 997.3k
19 PEGASI AS 0.71% 3 473.4k 917.7k
20 GOLDMAN SACHS INTERNATIONAL 0.67% 3 251.2k 859k -7 176
21 SWEDBANK AS 0.65% 3 151.3k 832.6k 1 500
22 SPAR KAPITAL INVESTOR AS 0.62% 3 003.8k 793.6k
23 OBSERVATORIET INVEST AS 0.61% 2 971.2k 785k
24 KVANTIA AS 0.60% 2 925.8k 773k
25 JAHATT AS 0.59% 2 868.2k 757.8k
26 MÜLLER EMIL 0.58% 2 800.9k 740k
27 SOCIÉTÉ GÉNÉRALE 0.51% 2 476.4k 654.3k
28 EMIL MÜLLER CONSULTING AS 0.50% 2 422.4k 640k
29 CLEARSTREAM BANKING S.A. 0.49% 2 397.4k 633.4k
30 NORDNET LIVSFORSIKRING AS 0.46% 2 246.4k 593.5k -249.2k
31 DIMA AS 0.43% 2 084k 550.6k
32 LIVERMORE INVEST AS 0.43% 2 081.8k 550k
33 KVADE KAI VIDAR 0.41% 2 006k 530k
34 VALLELØKKEN AS 0.41% 1 998k 527.9k
35 BROWN BROTHERS HARRIMAN & CO. 0.40% 1 954.4k 516.3k
36 F2 FUNDS AS 0.39% 1 892.5k 500k
37 TIGERSTADEN AS 0.39% 1 892.5k 500k
38 MERRILL LYNCH, PIERCE, FENNER & SM 0.38% 1 832.8k 484.2k
39 DJB INVEST AS 0.35% 1 716.9k 453.6k
40 GÅRDEN TORE 0.35% 1 715.1k 453.1k
41 SPAREBANK 1 MARKETS AS MARKET-MAKING 0.34% 1 646.5k 435k
42 SILJAN INDUSTRIER AS 0.33% 1 608.6k 425k
43 AKB AS 0.33% 1 598k 422.2k
44 AGMABLY AS 0.33% 1 597.9k 422.2k
45 JJB AS 0.33% 1 597.9k 422.2k
46 SØRLUND BJØRN LEO 0.32% 1 561.7k 412.6k
47 THUE TORSTEIN 0.31% 1 514k 400k
48 METAL MONKEY AS 0.30% 1 463.3k 386.6k
49 LMJ HOLDING AS 0.29% 1 400.5k 370k
50 SONGA X AS 0.29% 1 390.9k 367.5k
51 Other investors 22.06% 107.32m 28.35m 290.4k
Disse er ute nå
BARCLAYS BANK PLC
UBS AG
VERDIPAPIRFONDET DELPHI NORDIC
ALDEN AS
CREDIT SUISSE (SWITZERLAND) LTD.
BECK ASSET MANAGEMENT AS
CITIGROUP GLOBAL MARKETS LTD
KVARTEN 1 AS
SONGA BULK CHARTERING AS
NORDNET BANK AB
AB INVEST A/S
CAM AS
KISTEFOS AS
GUTTIS AS
DNB BANK ASA
GOLDMAN SACHS INT. - EQUITY
SPAREBANK 1 MARKETS AS MEGLERKONTO
THE BANK OF NEW YORK MELLON SA/NV
THE BANK OF NEW YORK MELLON SA/NV
INRO HOLDING AS
Lurifax
19.07.2024 kl 15:18
2636
Hadde man vært inne på en korttenkt/lite gjennomtenkt løsning så hadde vi fått en emisjon for lengst - er man ute etter å finne en konstruktiv løsning så utnytter man all den tiden man har til rådighet.
zool
19.07.2024 kl 16:00
2630
Kommer litt an på hva man ser på. Jeg ser på markedsverdien satt opp mot verdiene i selskapet. Kjøpte en liten attpåklatt i dag, siden markedsverdien ikke engang dekker verdien på slotene på Gatwick var det, synes å huske en god podkast hvor de gikk gjennom caset og verdsatte slotene til 50 mill usd.
Okkesom, synes det krisemaksimeres mye på diverse fora over en kortsiktig likvidetsskvis mens man venter på større allerede inntjente beløp, spesielt når de sitter på rundt 1,7 mrd kroner og det beløpet øker vel bra nå i juli. Legg til 15 fly med leasingavtaler og selskapet verdsettes kun til en brøkdel av verdien dersom selskapet ville blitt slaktet og alt solgt.
Kjøpe en krone for femti øre sies det, her betales det langt mindre med dagens lave verdsettelse på under 500 mill NOK.. Men hver sin lyst, kjøper aksjer på salg når jeg har likviditet for min del.
Okkesom, synes det krisemaksimeres mye på diverse fora over en kortsiktig likvidetsskvis mens man venter på større allerede inntjente beløp, spesielt når de sitter på rundt 1,7 mrd kroner og det beløpet øker vel bra nå i juli. Legg til 15 fly med leasingavtaler og selskapet verdsettes kun til en brøkdel av verdien dersom selskapet ville blitt slaktet og alt solgt.
Kjøpe en krone for femti øre sies det, her betales det langt mindre med dagens lave verdsettelse på under 500 mill NOK.. Men hver sin lyst, kjøper aksjer på salg når jeg har likviditet for min del.
Lurifax
19.07.2024 kl 16:11
2747
Hehe, kommer aldri til å ende opp som noe konkursbo ala Flyr dette nei.
elnomi
22.07.2024 kl 14:53
2457
Norse forsetter nedover, hvor blir det av løsningen på finansieringen?
Ser ikke ledelsen at de snart må få gjort noe her?
Synspunkter?
Ser ikke ledelsen at de snart må få gjort noe her?
Synspunkter?
SPXL
22.07.2024 kl 15:53
2439
Ja, dette er håpløst. BTL er jo helt handlingslammet og må få ut fingern ASAP. Nå MÅ ledelsen komme med noe bra ellers blir dette enda verre.
desirata
22.07.2024 kl 15:57
2464
Samme som navnebrorer Atlantic Sapphire.
Samme børs kurs, samme Market cap. Samme framtid ?
Samme børs kurs, samme Market cap. Samme framtid ?
Lurifax
22.07.2024 kl 16:20
2455
Har han sagt at han er han er handlingslammet - det har jeg ikke fått med meg. Så vidt jeg vet har det blitt sagt at det jobbes med initiativer ifht arbeidskapitalskvisen, og da må man jo regne med at dette fortsatt pågår ellers hadde vi vel fått en oppdatering rundt en eventuell handlingslammelse..
Anywhere
22.07.2024 kl 19:58
2474
For dem som taper penger her, så skal man ikke si at det manglet på advarsler i alle fall. Personlig en tilhenger av short her siden tidlig i år. Da i kombi long oljeservice. Tror vel kanskje ikke helt man har truffet noe bunn.
Og skulle man måtte hente kapital, og må ta egenkapital-veien, ja så bør alle her vite at det IKKE skjer på 3,50 kroner pr aksje, men på brøkdelen. Og ja, den kapitalen man nå kan trenge, blir da betydelig i forhold til eksisterende aksjekapital!! Så vær beredt! Her bør man ha svært liten andel av investeringsporteføljen...helst ingenting long.....
Og skulle man måtte hente kapital, og må ta egenkapital-veien, ja så bør alle her vite at det IKKE skjer på 3,50 kroner pr aksje, men på brøkdelen. Og ja, den kapitalen man nå kan trenge, blir da betydelig i forhold til eksisterende aksjekapital!! Så vær beredt! Her bør man ha svært liten andel av investeringsporteføljen...helst ingenting long.....
Redigert 22.07.2024 kl 19:59
Du må logge inn for å svare
elnomi
23.07.2024 kl 10:32
2188
100% enig!
Ledelsen har sannelig gjort en meget god jobb med å skape usikkerhet og med det få kjørt aksjekursen nedover!
Ledelsen har sannelig gjort en meget god jobb med å skape usikkerhet og med det få kjørt aksjekursen nedover!
Lurifax
23.07.2024 kl 11:34
2194
Ledelsen har sagt at de med sikkerhet jobber med initiativ for arbeidskapital som ikke innebærer emisjon - hva er det som er usikkert ved det? At markedet velger å kjøre kursen ned pga usikkerhet/manglende tillit ifht at ledelsen vil lykkes med initiativ for arbeidskapital uten å gå veien om emisjon er ikke ledelsens skyld.
Manawa
23.07.2024 kl 14:50
2124
100% enig. Spørsmålet er hvor vanskelig er der å låne penger når man kan stille en fordring på Mastercard, Amex og visa som sikkerher.
Tror årsaken til at selskaper ikke varsler er at dette er en ikke-sak og alle med minimal finanskompetanse forstår dette.
Er en grunn til det nesten ikke er endringer i top 50 aksjonærlisten,
Tror årsaken til at selskaper ikke varsler er at dette er en ikke-sak og alle med minimal finanskompetanse forstår dette.
Er en grunn til det nesten ikke er endringer i top 50 aksjonærlisten,
SPXL
23.07.2024 kl 18:20
2082
Hvis det er en ikke-sak så burde vel BTL gå ut å si det , enn og si at det er en likviditets krise for så å ikke si noe mer, da blir markedet nervøst og kursen havarerer slik vi har sett nå. Fra ca 11,- til 3,30 på kort tid og ikke et ord fra BTL, det er skuffende.
elnomi
23.07.2024 kl 18:24
2111
Fra ca 11,- til 3,30 på kort tid og ikke et ord fra BTL, det er skuffende.«
Helt enig og en kan jo begynne å spekulere i hvorfor BTL/Norse håndterer dette så dårlig?
Helt enig og en kan jo begynne å spekulere i hvorfor BTL/Norse håndterer dette så dårlig?
Lurifax
23.07.2024 kl 18:38
2128
BTL har ikke med ett eneste ord definert det som en "likviditetskrise", men som en "likviditetsskvis" - det er markedet som definerer likviditetsskvisen som en likviditetskrise. Det er nok sånn at markedets logikk er at jo lenger tid dette tar desto mer vil skvisen tolkes som en krise..
SPXL
23.07.2024 kl 19:19
2112
Hvis det ikke er “krise“, hvorfor kommer ikke BTL på banen når kursen har blitt gruset? Han sitter jo taus og virker ikke å bry seg.
SjonkelRolf
24.07.2024 kl 02:19
2009
Ja, er vel stort sett folk her inne som bryr seg.
Noen som vet om bestilling av turer er stoppet eller?
Penger på vei inn, masse penger. Kan sikkert vris til noe negativt det også.
Huff
Noen som vet om bestilling av turer er stoppet eller?
Penger på vei inn, masse penger. Kan sikkert vris til noe negativt det også.
Huff
Manawa
24.07.2024 kl 05:35
2013
Søk på f.eks lgw-jfk eller lgw-mia ut måneden.
Ser ut som nesten alt er solgt og da med overbooking.
Ser ut som nesten alt er solgt og da med overbooking.
Lurifax
24.07.2024 kl 06:50
2000
Huff, overbooking? Det betyr jo at man kunne solgt billetter til høyere pris og tapt enda mindre penger(eller var det tjent enda mer penger..?) - nå må BTL på rullebanen!
Manawa
24.07.2024 kl 08:10
1948
At de overbooker betyr at de selger flere seter enn de har ettersom det alltid er 5-10% som ikke møter opp. På dette får de da load på opp mot 105% til gode priser og slike flygninger er svært lønnsomme.
Enig i at dette er veldig negativt;). Ikke minst kommer det nok snart noen eksertkommentatorer her som mener dette tyder på emisjon fordi det gir høyere abeidskapital:):)
Enig i at dette er veldig negativt;). Ikke minst kommer det nok snart noen eksertkommentatorer her som mener dette tyder på emisjon fordi det gir høyere abeidskapital:):)
Redigert 24.07.2024 kl 08:29
Du må logge inn for å svare
elnomi
24.07.2024 kl 08:43
1933
Dere må gjerne flåse, men nå er den største utfordringen til Norse likviditet og den må løses rimelig raskt. Selskapet har selvforskyldt havnet med denne utfordringen i fanget og klokken tikker raskt.
Redigert 24.07.2024 kl 08:46
Du må logge inn for å svare
Manawa
24.07.2024 kl 08:49
1922
Hvordan vet ikke at presset på cash allerede er håndtert?
Tipper de melder om dette i forbindelse med trafikktall for juli.
Tipper de melder om dette i forbindelse med trafikktall for juli.
Redigert 24.07.2024 kl 08:49
Du må logge inn for å svare
Manawa
24.07.2024 kl 10:02
1848
Ok, helt seriøst. Sjekk erfaringen til Norse sin CFO på linkedin.
Han har vært CFO i børsnoterte seslkaper siden 2007. Mange år i Fredriksen selskap. Var også CFO i flere år i Solstad hvor han gjennomførte en omfattende rekonstrulsjon.
Tror du denne karen driter seg ut på noe så elementært som dette?
Er helt sikker på at han kan alle triksene i boka for å bridge slike utfordringer og slike triks er der veldig mange av.
Han har vært CFO i børsnoterte seslkaper siden 2007. Mange år i Fredriksen selskap. Var også CFO i flere år i Solstad hvor han gjennomførte en omfattende rekonstrulsjon.
Tror du denne karen driter seg ut på noe så elementært som dette?
Er helt sikker på at han kan alle triksene i boka for å bridge slike utfordringer og slike triks er der veldig mange av.
Lurifax
24.07.2024 kl 10:35
1820
Nå er jo folk flest såpass irrasjonelt anlagt at de stort sett baserer troen sin på aksjekursutvikling- og aksjekursutviklingen tilsier at CFO ikke innehar evnen/viljen til å bridge denne utfordringen.
Goldsmith
24.07.2024 kl 10:52
1823
Nå er verdien av NORSE USD 37.5 millioner. Det er USD 2.5 millioner per fly. Det er rett og slett ingen ting.
Grunnen til dette synes å være redde småaksjonærer. Dette er forunderlig.
Å få til lettelse i kravene fra kredittkortselskapene til tilbakeholdt omsetning er ikke gjort i en feil, ei heller å få på plass eventuell factoring eller private lån (banklån kan de glemme). Samtidig er det i alle disse aktørenes interesse å finne en annen, bedre balanse mellom deres sikkerhet og NORSE sin likviditet. Kredittkortselskapene bidrar til bedre forutsetninger for vekst, mens factoring og långivere vil tjene gode risikojusterte renter.
Med en kabinfaktor på over 80% - som indikerer en veldig god konsumentinteresse for produktet, vil det være tilnærmet utenkelig at NORSE ikke skal kunne finne en løsning på det grunnleggende problemet i høysesong; kostnadene kommer i dag (flere av de), billettinntekten om 72 dager.
Det er ingen tvil om at dette arbeidskapitalbehovet er kinkig. Det er også ingen tvil om at det er overraskende at NORSE ikke går med overskudd i 2Q gitt den gode kabinfaktoren i 2Q. Den lave yielden er selvfølgelig bekymringsverdig!
Men at det skal bety at selskapet konkursprises - er meget overraskende og feil.
Det jeg oppfatter er at arbeidet med å få til en bedre likviditet skrider fremover slik det skal og yielden i markedet har flatet ut og krøpet oppover igjen ift fjoråret. Da skal NORSE tilbake til 10-15 kr om dette realiseres slik NORSE arbeider mot.
Grunnen til dette synes å være redde småaksjonærer. Dette er forunderlig.
Å få til lettelse i kravene fra kredittkortselskapene til tilbakeholdt omsetning er ikke gjort i en feil, ei heller å få på plass eventuell factoring eller private lån (banklån kan de glemme). Samtidig er det i alle disse aktørenes interesse å finne en annen, bedre balanse mellom deres sikkerhet og NORSE sin likviditet. Kredittkortselskapene bidrar til bedre forutsetninger for vekst, mens factoring og långivere vil tjene gode risikojusterte renter.
Med en kabinfaktor på over 80% - som indikerer en veldig god konsumentinteresse for produktet, vil det være tilnærmet utenkelig at NORSE ikke skal kunne finne en løsning på det grunnleggende problemet i høysesong; kostnadene kommer i dag (flere av de), billettinntekten om 72 dager.
Det er ingen tvil om at dette arbeidskapitalbehovet er kinkig. Det er også ingen tvil om at det er overraskende at NORSE ikke går med overskudd i 2Q gitt den gode kabinfaktoren i 2Q. Den lave yielden er selvfølgelig bekymringsverdig!
Men at det skal bety at selskapet konkursprises - er meget overraskende og feil.
Det jeg oppfatter er at arbeidet med å få til en bedre likviditet skrider fremover slik det skal og yielden i markedet har flatet ut og krøpet oppover igjen ift fjoråret. Da skal NORSE tilbake til 10-15 kr om dette realiseres slik NORSE arbeider mot.
Redigert 24.07.2024 kl 10:53
Du må logge inn for å svare