Norse - noen tanker om fremtiden

Realisten2
NORSE 06.12.2022 kl 21:27 92375

Har brukt en del tid den siste tiden til å se nærmere på mulighetene til Norse og tenkte å dele noen tanker rundt det jeg ser. Jeg har vært skeptisk etter informasjonen om den rettede emisjon, da jeg ikke var særlig tilfreds med ledelsen/styret sin måte å gjennomføre dette på, samt at jeg satt med følelse av at all informasjon ikke ble delt. Videre var prisfastsettelsen lite tillitsvekkende. Jeg er nå mye mer positiv til det jeg ser og mener dette er et riktig trekk.

Det volum selskapet har i dag er ikke livskraftig på sikt. Volumet må opp. Ruten London – New York er en av de mest attraktive rutene globalt, men må kombineres med flere ruter/øket kapasitet for å få driftskostnadene ned. Den kommende Paris – New York er også blant topp 10 longhault legs, og vil sammen med øket satsning ut fra UK være strategisk viktige for å nå volum.

Internasjonalt er flyselskapene i en helt annen situasjon enn i Norge og Scandinavia. Flere store aktører har nå volum over 2019 nivå og prisene er i bedring. Selskaper som Lufthansa har ikke kapasitet nok og er nå tvunget til reaktivere A380 som har stått på bakken siden 2019/2020. Dette er lite attraktive maskiner som har en altfor høy driftskostnad, men for at Lufthansa skal klare å beholde markedsandel og levere på sine forpliktelser, så må A380 inn i flåten. Den første A380 (Navn: Dusseldorf) kommer i drift igjen om noen uker. Flere A380 maskiner klargjøres. (Totalt har Lufthansa 8 A380, 4 er planlagt reaktivert).

En A380 har et fuelforbruk på 11-12 000 liter i timen, mens Norse sin 787 flåte har et forbruk på ca 4800 – 4900 liter i timen. En 787 har noe mindre kapasitet, men Norse sine 787 har en meget høy kapasitets-layout. Omregnet i forbruk per sete så bruker en Dreamliner 14,3 liter fuel per sete pr time og en A380 (Lufthansa sin konfigurasjon) forbruker ca 23,6 liter fuel per sete per time.

787 Dreamliner er den mest økonomisk maskin på langdistanser, men det som er mest interessant med dette, er å se på bakgrunnen for reaktiveringen av A380. Grunnen er forsinkelser på leveranser av nye maskiner pga komponentmangel. Flere A350 langdistanse maskiner er forsinket med opp til 12 måneder. Når jeg ser nærmere på dette så ser jeg at flere selskap sliter med kapasitet på langdistanse – på grunn av forsinkelser. Flere maskiner som står for levering i 2023 blir ikke levert for et stykke inn i 2024. Dette gir gode muligheter, og driftskostnadene på eldre maskiner gjør at billettprisene (inntektene) går opp.

Videre er det slik at snitt billettpriser er på full vei oppover internasjonal uavhengig av den kommende knapphet på maskiner (som først fremover gjør seg gjeldende i 2023). Selskap som Delta, AA og andre leverer nå gode resultater. Billettprisene i USA er høye, men det virker ikke inn på volum.
Jeg har også sett litt på Norse sine billettpriser for Desember (høysesong på vinter) samt et par sommermåneder. I desember er snittprisen på en økonomibillett fra London til New York ca kr 4150 (før bagasje, setevalg osv) mot kr 2800 for noen uker tilbake. En premium billett koster i snitt kr 7500 før valgene. Disse prisene er justert opp ca 50% de sist uker (selvsagt også fordi vi nå er i desember), men den samme trend ser jeg til neste år (selv om økningen ikke er like stor).

Andre selskap har vært ute med informasjon om booking-graden for neste år. Den er meget god og kapasiteten påvirker prisene lengre frem i tid.

Basert på dette bilde så mener jeg dette kan bli meget bra fremover, men det fordrer at enn virkelig satser på å ta markedsandeler nå.
For to-tre uker tilbake vurderte jeg å selge meg ut, men har nå valgt å kjøpe meg opp. Har de siste dagene kjøpt en del til kr2,50 og tenker at dette vil være en spennende aksje å sitte med frem til April/Mai. Selskapet er i dag priset til 170Mnok, noe som gir et betydelig potensial.

Dette kan bli meget spennende, men flere maskiner må i luften raskt! Da er det riktig å hente inn mer penger og satse.
Redigert 06.12.2022 kl 23:12 Du må logge inn for å svare
Realisten2
I dag kl 11:47 192

Lufthansa kom ut med en profit warning for noen dager siden. De bruker i stor grad eldre fly. De har noen nyere 787, men flåten er 13,8 år i snitt. De har også 5-6 store A380 som ble satt inn i trafikk igjen. Det kostet rundt 40mUsd å få hver av de tilbake i trafikk. Disse A380 maskinene er satt inn i Inter-trans trafikk. Dersom enn sammenligner disse med 787-9 for eks London til NewYork, så bruker en A380 $146 i drivstoff pr sete, mens en 787-9 bruker $109, med dagens snitt fuelpriser.
Med 787-9 med 85%load, så er besparelsen på vare drivstoffet kr 105 000 pr tur.

Greit å vite når vi leser om profit warning fra de store, med gammel flåte.
Gullhaugen
I dag kl 11:51 184

Ja nå haster det for kassen var slunken og utgiftene må betales. Jeg er redd det blir en krise emisjon
Octagon
I dag kl 13:08 152

Ja, tidsfaktoren her kan tyde på at "kassa allerede er tom" og for hver dag som går uten melding øker sannsynligheten for (krise) emisjon.

Det er selvsagt negativt for booking, investorer og alle at det trekker ut. Vi vet ikke hvordan dette påvirker booking.

Og selskapet ville vel om de hadde kunnet så snart som mulig roet markedet og all potensiell kunde/booking usikkerhet.

Ser ut til at et lav pris selskap må ha meget høy kapasitetsutnyttelse inkludert tilleggs-salg for å kunne vise marginer, for et selskap med i snitt høyere billettpriser så er sikkert 85% bra.

Håper jo en får til annen form for løsning her uten emisjon, men tiden det tar taler jo sitt språk det også..
Lurifax
I dag kl 13:12 149

Aksjekursen er enda mer slunken; for slunken til at man kan kjøre en emisjon.
elnomi
I dag kl 13:18 141

«Ja, tidsfaktoren her kan tyde på at "kassa allerede er tom" og for hver dag som går uten melding øker sannsynligheten for (krise) emisjon.
Det er selvsagt negativt for booking, investorer og alle at det trekker ut. Vi vet ikke hvordan dette påvirker booking»

Spot on!
Selskapet har selv meldt om likviditetsutfordringer og det må løses snarest. For hver dag som går uten løsning meldes øker jo faren for en (krise) emisjon og usikkerheten sprer seg i markedet og til kunder eller?
Lurifax
I dag kl 13:48 108

Hadde løsningen vært emisjon så hadde den kommet allerede - men selskapet kan ikke ta seg råd til å kjøre en emisjon som lagt opp på denne måten og på dette nivået fordi det ikke kun avhengig av markedets penger, men også av markedets tillit for å kunne drive dette bærekraftig videre. Eneste måten å løse dette på er å gjenvinne tillit ved å løse skvisen uten emisjon, gjenvinne enda mer tillit ved å kunne vise til en knallsterk sommersesong, for så å kunne sette en eventuell emisjon på høyere kurs ila vinterhalvåret.
Realisten2
I dag kl 14:08 92

Der krisemaksimeres mye her nå. De informerte om en kortsiktig likviditetssqueeze. Samtidig gjorde de oppmerksom på at biletter bestilles tettere på avreisedato. Dette er biletter til en høyere pris..ikke bare for Norse men i hele markedet. Så opplyste de om at de har 450 mnok utestående for leverte reiser og at der var pågående forhandlinger..
Jeg var og er frustrert over at der ikke kommer noen bekreftelser på at likviditetsutfordringen er løst.. men på den andre siden så anser jeg der som helt utelukket at der nå kommer en kriseemisjon. BTL og Scorpio er tjent med å bygge tillitt. Jeg er rimelig sikker på at vi står ovenfor noen gode måneder her... tenker at der nok også pågår noen diskusjoner med partners...
Octagon
I dag kl 14:30 69

Må jo regne med at de begynte å arbeide med de muligheter de hadde straks de "oppdaget" likviditets problemet slik at de naturligvis allerede hadde startet arbeidene med eventuelle kortsiktige lån med pant etc. i god tid før investor presentasjonen 2 Juli. De skrev jo også samme dato .. " working capital initiatives ongoing". De inviterte til denne presentasjonen allerede 26 Juni.

Om det enkelt lot seg ordne med faktura salg etc. så hadde de jo aldri behøvd å informere om "skvis" i forkant, bare sendt ut melding når de hadde avtalen i boks med en begrunnelse for finansieringen.

Nå lar de markedet/aksjekursen og potensielt booking situasjonen "blø" over flere uker, tyder dette også på at det ikke kan være en fullt så enkel sak å ordne.

De har tydeligvis antatt at det strategiske alternativet var i mål , penger på vei inn ganske snart - og da sett på siste styrebehandling hos partner som en ren formalitet. Og derved hatt et mer "avslappet" forhold til egen likviditet i en periode.

Kreditt kort selskapene bryr seg ikke videre om Norse og har vel samme regelverk for alle selskap ut fra deres rating/økonomi etc. slik at reforhandling her tror jeg ikke er mulig. Pengene tikker likevel inn hver dag nå, men sannsynligvis ikke nok til å løse "skvis", må vel anta at de har regnet på dette før 2 Juli.

Redigert i dag kl 14:31 Du må logge inn for å svare
Lurifax
I dag kl 14:37 60

Løsningen burde vært klar - det er vi alle enige om.