Norse - noen tanker om fremtiden

Realisten2
NORSE 06.12.2022 kl 21:27 93820

Har brukt en del tid den siste tiden til å se nærmere på mulighetene til Norse og tenkte å dele noen tanker rundt det jeg ser. Jeg har vært skeptisk etter informasjonen om den rettede emisjon, da jeg ikke var særlig tilfreds med ledelsen/styret sin måte å gjennomføre dette på, samt at jeg satt med følelse av at all informasjon ikke ble delt. Videre var prisfastsettelsen lite tillitsvekkende. Jeg er nå mye mer positiv til det jeg ser og mener dette er et riktig trekk.

Det volum selskapet har i dag er ikke livskraftig på sikt. Volumet må opp. Ruten London – New York er en av de mest attraktive rutene globalt, men må kombineres med flere ruter/øket kapasitet for å få driftskostnadene ned. Den kommende Paris – New York er også blant topp 10 longhault legs, og vil sammen med øket satsning ut fra UK være strategisk viktige for å nå volum.

Internasjonalt er flyselskapene i en helt annen situasjon enn i Norge og Scandinavia. Flere store aktører har nå volum over 2019 nivå og prisene er i bedring. Selskaper som Lufthansa har ikke kapasitet nok og er nå tvunget til reaktivere A380 som har stått på bakken siden 2019/2020. Dette er lite attraktive maskiner som har en altfor høy driftskostnad, men for at Lufthansa skal klare å beholde markedsandel og levere på sine forpliktelser, så må A380 inn i flåten. Den første A380 (Navn: Dusseldorf) kommer i drift igjen om noen uker. Flere A380 maskiner klargjøres. (Totalt har Lufthansa 8 A380, 4 er planlagt reaktivert).

En A380 har et fuelforbruk på 11-12 000 liter i timen, mens Norse sin 787 flåte har et forbruk på ca 4800 – 4900 liter i timen. En 787 har noe mindre kapasitet, men Norse sine 787 har en meget høy kapasitets-layout. Omregnet i forbruk per sete så bruker en Dreamliner 14,3 liter fuel per sete pr time og en A380 (Lufthansa sin konfigurasjon) forbruker ca 23,6 liter fuel per sete per time.

787 Dreamliner er den mest økonomisk maskin på langdistanser, men det som er mest interessant med dette, er å se på bakgrunnen for reaktiveringen av A380. Grunnen er forsinkelser på leveranser av nye maskiner pga komponentmangel. Flere A350 langdistanse maskiner er forsinket med opp til 12 måneder. Når jeg ser nærmere på dette så ser jeg at flere selskap sliter med kapasitet på langdistanse – på grunn av forsinkelser. Flere maskiner som står for levering i 2023 blir ikke levert for et stykke inn i 2024. Dette gir gode muligheter, og driftskostnadene på eldre maskiner gjør at billettprisene (inntektene) går opp.

Videre er det slik at snitt billettpriser er på full vei oppover internasjonal uavhengig av den kommende knapphet på maskiner (som først fremover gjør seg gjeldende i 2023). Selskap som Delta, AA og andre leverer nå gode resultater. Billettprisene i USA er høye, men det virker ikke inn på volum.
Jeg har også sett litt på Norse sine billettpriser for Desember (høysesong på vinter) samt et par sommermåneder. I desember er snittprisen på en økonomibillett fra London til New York ca kr 4150 (før bagasje, setevalg osv) mot kr 2800 for noen uker tilbake. En premium billett koster i snitt kr 7500 før valgene. Disse prisene er justert opp ca 50% de sist uker (selvsagt også fordi vi nå er i desember), men den samme trend ser jeg til neste år (selv om økningen ikke er like stor).

Andre selskap har vært ute med informasjon om booking-graden for neste år. Den er meget god og kapasiteten påvirker prisene lengre frem i tid.

Basert på dette bilde så mener jeg dette kan bli meget bra fremover, men det fordrer at enn virkelig satser på å ta markedsandeler nå.
For to-tre uker tilbake vurderte jeg å selge meg ut, men har nå valgt å kjøpe meg opp. Har de siste dagene kjøpt en del til kr2,50 og tenker at dette vil være en spennende aksje å sitte med frem til April/Mai. Selskapet er i dag priset til 170Mnok, noe som gir et betydelig potensial.

Dette kan bli meget spennende, men flere maskiner må i luften raskt! Da er det riktig å hente inn mer penger og satse.
Redigert 06.12.2022 kl 23:12 Du må logge inn for å svare
Realisten2
18.07.2024 kl 11:47 979

Lufthansa kom ut med en profit warning for noen dager siden. De bruker i stor grad eldre fly. De har noen nyere 787, men flåten er 13,8 år i snitt. De har også 5-6 store A380 som ble satt inn i trafikk igjen. Det kostet rundt 40mUsd å få hver av de tilbake i trafikk. Disse A380 maskinene er satt inn i Inter-trans trafikk. Dersom enn sammenligner disse med 787-9 for eks London til NewYork, så bruker en A380 $146 i drivstoff pr sete, mens en 787-9 bruker $109, med dagens snitt fuelpriser.
Med 787-9 med 85%load, så er besparelsen på vare drivstoffet kr 105 000 pr tur.

Greit å vite når vi leser om profit warning fra de store, med gammel flåte.
Gullhaugen
18.07.2024 kl 11:51 971

Ja nå haster det for kassen var slunken og utgiftene må betales. Jeg er redd det blir en krise emisjon
Octagon
18.07.2024 kl 13:08 939

Ja, tidsfaktoren her kan tyde på at "kassa allerede er tom" og for hver dag som går uten melding øker sannsynligheten for (krise) emisjon.

Det er selvsagt negativt for booking, investorer og alle at det trekker ut. Vi vet ikke hvordan dette påvirker booking.

Og selskapet ville vel om de hadde kunnet så snart som mulig roet markedet og all potensiell kunde/booking usikkerhet.

Ser ut til at et lav pris selskap må ha meget høy kapasitetsutnyttelse inkludert tilleggs-salg for å kunne vise marginer, for et selskap med i snitt høyere billettpriser så er sikkert 85% bra.

Håper jo en får til annen form for løsning her uten emisjon, men tiden det tar taler jo sitt språk det også..
Lurifax
18.07.2024 kl 13:12 936

Aksjekursen er enda mer slunken; for slunken til at man kan kjøre en emisjon.
elnomi
18.07.2024 kl 13:18 928

«Ja, tidsfaktoren her kan tyde på at "kassa allerede er tom" og for hver dag som går uten melding øker sannsynligheten for (krise) emisjon.
Det er selvsagt negativt for booking, investorer og alle at det trekker ut. Vi vet ikke hvordan dette påvirker booking»

Spot on!
Selskapet har selv meldt om likviditetsutfordringer og det må løses snarest. For hver dag som går uten løsning meldes øker jo faren for en (krise) emisjon og usikkerheten sprer seg i markedet og til kunder eller?
Lurifax
18.07.2024 kl 13:48 895

Hadde løsningen vært emisjon så hadde den kommet allerede - men selskapet kan ikke ta seg råd til å kjøre en emisjon som lagt opp på denne måten og på dette nivået fordi det ikke kun avhengig av markedets penger, men også av markedets tillit for å kunne drive dette bærekraftig videre. Eneste måten å løse dette på er å gjenvinne tillit ved å løse skvisen uten emisjon, gjenvinne enda mer tillit ved å kunne vise til en knallsterk sommersesong, for så å kunne sette en eventuell emisjon på høyere kurs ila vinterhalvåret.
Realisten2
18.07.2024 kl 14:08 879

Der krisemaksimeres mye her nå. De informerte om en kortsiktig likviditetssqueeze. Samtidig gjorde de oppmerksom på at biletter bestilles tettere på avreisedato. Dette er biletter til en høyere pris..ikke bare for Norse men i hele markedet. Så opplyste de om at de har 450 mnok utestående for leverte reiser og at der var pågående forhandlinger..
Jeg var og er frustrert over at der ikke kommer noen bekreftelser på at likviditetsutfordringen er løst.. men på den andre siden så anser jeg der som helt utelukket at der nå kommer en kriseemisjon. BTL og Scorpio er tjent med å bygge tillitt. Jeg er rimelig sikker på at vi står ovenfor noen gode måneder her... tenker at der nok også pågår noen diskusjoner med partners...
Octagon
18.07.2024 kl 14:30 855

Må jo regne med at de begynte å arbeide med de muligheter de hadde straks de "oppdaget" likviditets problemet slik at de naturligvis allerede hadde startet arbeidene med eventuelle kortsiktige lån med pant etc. i god tid før investor presentasjonen 2 Juli. De skrev jo også samme dato .. " working capital initiatives ongoing". De inviterte til denne presentasjonen allerede 26 Juni.

Om det enkelt lot seg ordne med faktura salg etc. så hadde de jo aldri behøvd å informere om "skvis" i forkant, bare sendt ut melding når de hadde avtalen i boks med en begrunnelse for finansieringen.

Nå lar de markedet/aksjekursen og potensielt booking situasjonen "blø" over flere uker, tyder dette også på at det ikke kan være en fullt så enkel sak å ordne.

De har tydeligvis antatt at det strategiske alternativet var i mål , penger på vei inn ganske snart - og da sett på siste styrebehandling hos partner som en ren formalitet. Og derved hatt et mer "avslappet" forhold til egen likviditet i en periode.

Kreditt kort selskapene bryr seg ikke videre om Norse og har vel samme regelverk for alle selskap ut fra deres rating/økonomi etc. slik at reforhandling her tror jeg ikke er mulig. Pengene tikker likevel inn hver dag nå, men sannsynligvis ikke nok til å løse "skvis", må vel anta at de har regnet på dette før 2 Juli.

Redigert 18.07.2024 kl 14:31 Du må logge inn for å svare
Lurifax
18.07.2024 kl 14:37 846

Løsningen burde vært klar - det er vi alle enige om.
SPXL
19.07.2024 kl 13:28 695

Nå må BTL komme på banen med en løsning, denne ventingen gjør at aksjen synker. Dette er skuffende av BTL .
Gullhaugen
19.07.2024 kl 14:19 665

Ja nå haster det. Hva er problemet? Er det ingen banker som stiller opp? Hva med hovedaksjonær?
Gullhaugen
19.07.2024 kl 14:34 657

Oversikt for NORSE (NORSE ATLANTIC ASA ). Oppdatert VPS 19.07.2024 - her er det nedsalg fra TOP 50

01 SCORPIO HOLDINGS LIMITED 21.22% 103.23m 27.27m
02 B T LARSEN & CO LIMITED 18.88% 91.87m 24.27m
03 SONGA CAPITAL AS 2.69% 13.1m 3 461k
04 THE BANK OF NEW YORK MELLON 2.36% 11.48m 3 032k
05 UBS SWITZERLAND AG 2.28% 11.09m 2 931k
06 THE BANK OF NEW YORK MELLON SA/NV 2.17% 10.53m 2 783k
07 SKAGEN VEKST VERDIPAPIRFOND 2.03% 9 867.1k 2 607k
08 J.P. MORGAN SECURITIES PLC 1.82% 8 847.7k 2 338k 9
09 MH CAPITAL AS 1.43% 6 957.5k 1 838k
10 VICAMA CAPITAL AS 1.32% 6 440.4k 1 702k
11 SKANDINAVISKA ENSKILDA BANKEN AB 1.17% 5 677.5k 1 500k
12 ALTO HOLDING AS 1.15% 5 587.2k 1 476k
13 FENDER EIENDOM AS 1.07% 5 221.5k 1 380k -200k
14 VICAMA AS 1.01% 4 925.1k 1 301k
15 UBS SWITZERLAND AG 0.90% 4 377.3k 1 156k
16 UBS AG LONDON BRANCH 0.79% 3 822.2k 1 010k
17 MAXIMUS INVEST AS 0.78% 3 785k 1 000k
18 PURE AS 0.78% 3 774.8k 997.3k
19 PEGASI AS 0.71% 3 473.4k 917.7k
20 GOLDMAN SACHS INTERNATIONAL 0.67% 3 251.2k 859k -7 176
21 SWEDBANK AS 0.65% 3 151.3k 832.6k 1 500
22 SPAR KAPITAL INVESTOR AS 0.62% 3 003.8k 793.6k
23 OBSERVATORIET INVEST AS 0.61% 2 971.2k 785k
24 KVANTIA AS 0.60% 2 925.8k 773k
25 JAHATT AS 0.59% 2 868.2k 757.8k
26 MÜLLER EMIL 0.58% 2 800.9k 740k
27 SOCIÉTÉ GÉNÉRALE 0.51% 2 476.4k 654.3k
28 EMIL MÜLLER CONSULTING AS 0.50% 2 422.4k 640k
29 CLEARSTREAM BANKING S.A. 0.49% 2 397.4k 633.4k
30 NORDNET LIVSFORSIKRING AS 0.46% 2 246.4k 593.5k -249.2k
31 DIMA AS 0.43% 2 084k 550.6k
32 LIVERMORE INVEST AS 0.43% 2 081.8k 550k
33 KVADE KAI VIDAR 0.41% 2 006k 530k
34 VALLELØKKEN AS 0.41% 1 998k 527.9k
35 BROWN BROTHERS HARRIMAN & CO. 0.40% 1 954.4k 516.3k
36 F2 FUNDS AS 0.39% 1 892.5k 500k
37 TIGERSTADEN AS 0.39% 1 892.5k 500k
38 MERRILL LYNCH, PIERCE, FENNER & SM 0.38% 1 832.8k 484.2k
39 DJB INVEST AS 0.35% 1 716.9k 453.6k
40 GÅRDEN TORE 0.35% 1 715.1k 453.1k
41 SPAREBANK 1 MARKETS AS MARKET-MAKING 0.34% 1 646.5k 435k
42 SILJAN INDUSTRIER AS 0.33% 1 608.6k 425k
43 AKB AS 0.33% 1 598k 422.2k
44 AGMABLY AS 0.33% 1 597.9k 422.2k
45 JJB AS 0.33% 1 597.9k 422.2k
46 SØRLUND BJØRN LEO 0.32% 1 561.7k 412.6k
47 THUE TORSTEIN 0.31% 1 514k 400k
48 METAL MONKEY AS 0.30% 1 463.3k 386.6k
49 LMJ HOLDING AS 0.29% 1 400.5k 370k
50 SONGA X AS 0.29% 1 390.9k 367.5k
51 Other investors 22.06% 107.32m 28.35m 290.4k

Disse er ute nå
BARCLAYS BANK PLC
UBS AG
VERDIPAPIRFONDET DELPHI NORDIC
ALDEN AS
CREDIT SUISSE (SWITZERLAND) LTD.
BECK ASSET MANAGEMENT AS
CITIGROUP GLOBAL MARKETS LTD
KVARTEN 1 AS
SONGA BULK CHARTERING AS
NORDNET BANK AB
AB INVEST A/S
CAM AS
KISTEFOS AS
GUTTIS AS
DNB BANK ASA
GOLDMAN SACHS INT. - EQUITY
SPAREBANK 1 MARKETS AS MEGLERKONTO
THE BANK OF NEW YORK MELLON SA/NV
THE BANK OF NEW YORK MELLON SA/NV
INRO HOLDING AS

Lurifax
19.07.2024 kl 15:18 626

Hadde man vært inne på en korttenkt/lite gjennomtenkt løsning så hadde vi fått en emisjon for lengst - er man ute etter å finne en konstruktiv løsning så utnytter man all den tiden man har til rådighet.
zool
19.07.2024 kl 16:00 586

Kommer litt an på hva man ser på. Jeg ser på markedsverdien satt opp mot verdiene i selskapet. Kjøpte en liten attpåklatt i dag, siden markedsverdien ikke engang dekker verdien på slotene på Gatwick var det, synes å huske en god podkast hvor de gikk gjennom caset og verdsatte slotene til 50 mill usd.

Okkesom, synes det krisemaksimeres mye på diverse fora over en kortsiktig likvidetsskvis mens man venter på større allerede inntjente beløp, spesielt når de sitter på rundt 1,7 mrd kroner og det beløpet øker vel bra nå i juli. Legg til 15 fly med leasingavtaler og selskapet verdsettes kun til en brøkdel av verdien dersom selskapet ville blitt slaktet og alt solgt.

Kjøpe en krone for femti øre sies det, her betales det langt mindre med dagens lave verdsettelse på under 500 mill NOK.. Men hver sin lyst, kjøper aksjer på salg når jeg har likviditet for min del.
Lurifax
19.07.2024 kl 16:11 576

Hehe, kommer aldri til å ende opp som noe konkursbo ala Flyr dette nei.
elnomi
I dag kl 14:53 271

Norse forsetter nedover, hvor blir det av løsningen på finansieringen?
Ser ikke ledelsen at de snart må få gjort noe her?
Synspunkter?
SPXL
I dag kl 15:53 215

Ja, dette er håpløst. BTL er jo helt handlingslammet og må få ut fingern ASAP. Nå MÅ ledelsen komme med noe bra ellers blir dette enda verre.
desirata
I dag kl 15:57 204

Samme som navnebrorer Atlantic Sapphire.

Samme børs kurs, samme Market cap. Samme framtid ?
Lurifax
I dag kl 16:20 180

Har han sagt at han er han er handlingslammet - det har jeg ikke fått med meg. Så vidt jeg vet har det blitt sagt at det jobbes med initiativer ifht arbeidskapitalskvisen, og da må man jo regne med at dette fortsatt pågår ellers hadde vi vel fått en oppdatering rundt en eventuell handlingslammelse..
Anywhere
I dag kl 19:58 82

For dem som taper penger her, så skal man ikke si at det manglet på advarsler i alle fall. Personlig en tilhenger av short her siden tidlig i år. Da i kombi long oljeservice. Tror vel kanskje ikke helt man har truffet noe bunn.

Og skulle man måtte hente kapital, og må ta egenkapital-veien, ja så bør alle her vite at det IKKE skjer på 3,50 kroner pr aksje, men på brøkdelen. Og ja, den kapitalen man nå kan trenge, blir da betydelig i forhold til eksisterende aksjekapital!! Så vær beredt! Her bør man ha svært liten andel av investeringsporteføljen...helst ingenting long.....
Redigert i dag kl 19:59 Du må logge inn for å svare
Lurifax
I dag kl 22:06 12

Kan ikke se at noen har bedt om investeringsrådgivning, men takk.