Norse - noen tanker om fremtiden

Realisten2
NORSE 06.12.2022 kl 21:27 99864

Har brukt en del tid den siste tiden til å se nærmere på mulighetene til Norse og tenkte å dele noen tanker rundt det jeg ser. Jeg har vært skeptisk etter informasjonen om den rettede emisjon, da jeg ikke var særlig tilfreds med ledelsen/styret sin måte å gjennomføre dette på, samt at jeg satt med følelse av at all informasjon ikke ble delt. Videre var prisfastsettelsen lite tillitsvekkende. Jeg er nå mye mer positiv til det jeg ser og mener dette er et riktig trekk.

Det volum selskapet har i dag er ikke livskraftig på sikt. Volumet må opp. Ruten London – New York er en av de mest attraktive rutene globalt, men må kombineres med flere ruter/øket kapasitet for å få driftskostnadene ned. Den kommende Paris – New York er også blant topp 10 longhault legs, og vil sammen med øket satsning ut fra UK være strategisk viktige for å nå volum.

Internasjonalt er flyselskapene i en helt annen situasjon enn i Norge og Scandinavia. Flere store aktører har nå volum over 2019 nivå og prisene er i bedring. Selskaper som Lufthansa har ikke kapasitet nok og er nå tvunget til reaktivere A380 som har stått på bakken siden 2019/2020. Dette er lite attraktive maskiner som har en altfor høy driftskostnad, men for at Lufthansa skal klare å beholde markedsandel og levere på sine forpliktelser, så må A380 inn i flåten. Den første A380 (Navn: Dusseldorf) kommer i drift igjen om noen uker. Flere A380 maskiner klargjøres. (Totalt har Lufthansa 8 A380, 4 er planlagt reaktivert).

En A380 har et fuelforbruk på 11-12 000 liter i timen, mens Norse sin 787 flåte har et forbruk på ca 4800 – 4900 liter i timen. En 787 har noe mindre kapasitet, men Norse sine 787 har en meget høy kapasitets-layout. Omregnet i forbruk per sete så bruker en Dreamliner 14,3 liter fuel per sete pr time og en A380 (Lufthansa sin konfigurasjon) forbruker ca 23,6 liter fuel per sete per time.

787 Dreamliner er den mest økonomisk maskin på langdistanser, men det som er mest interessant med dette, er å se på bakgrunnen for reaktiveringen av A380. Grunnen er forsinkelser på leveranser av nye maskiner pga komponentmangel. Flere A350 langdistanse maskiner er forsinket med opp til 12 måneder. Når jeg ser nærmere på dette så ser jeg at flere selskap sliter med kapasitet på langdistanse – på grunn av forsinkelser. Flere maskiner som står for levering i 2023 blir ikke levert for et stykke inn i 2024. Dette gir gode muligheter, og driftskostnadene på eldre maskiner gjør at billettprisene (inntektene) går opp.

Videre er det slik at snitt billettpriser er på full vei oppover internasjonal uavhengig av den kommende knapphet på maskiner (som først fremover gjør seg gjeldende i 2023). Selskap som Delta, AA og andre leverer nå gode resultater. Billettprisene i USA er høye, men det virker ikke inn på volum.
Jeg har også sett litt på Norse sine billettpriser for Desember (høysesong på vinter) samt et par sommermåneder. I desember er snittprisen på en økonomibillett fra London til New York ca kr 4150 (før bagasje, setevalg osv) mot kr 2800 for noen uker tilbake. En premium billett koster i snitt kr 7500 før valgene. Disse prisene er justert opp ca 50% de sist uker (selvsagt også fordi vi nå er i desember), men den samme trend ser jeg til neste år (selv om økningen ikke er like stor).

Andre selskap har vært ute med informasjon om booking-graden for neste år. Den er meget god og kapasiteten påvirker prisene lengre frem i tid.

Basert på dette bilde så mener jeg dette kan bli meget bra fremover, men det fordrer at enn virkelig satser på å ta markedsandeler nå.
For to-tre uker tilbake vurderte jeg å selge meg ut, men har nå valgt å kjøpe meg opp. Har de siste dagene kjøpt en del til kr2,50 og tenker at dette vil være en spennende aksje å sitte med frem til April/Mai. Selskapet er i dag priset til 170Mnok, noe som gir et betydelig potensial.

Dette kan bli meget spennende, men flere maskiner må i luften raskt! Da er det riktig å hente inn mer penger og satse.
Redigert 06.12.2022 kl 23:12 Du må logge inn for å svare
elnomi
I dag kl 09:52 317

Hentet fra et annet forum - synspunkter?
"Det gir vel ledelsen et lite pusterom på kort sikt, men det løser jo ikke likviditetsproblemet på lengre sikt. Er greit å ha en solid kapital, for flyselskap er veldig utsatt."
Lurifax
I dag kl 10:15 251

Ja, markedet frykter nå at skvisen bare er skjøvet litt frem i tid..
SPXL
I dag kl 10:16 249

Gikk ned -47% på negativ nyhet og 100% opp ville hentet det inn igjen men så enkelt er det ikke. Veien tilbake til 8-10kr er utrolig lang og vil nok ikke skje før likviditeten er permanent løst og det tviler jeg på kommer til å skje. Tipper det meste av oppgangen er borte i løpet av dagen, kanskje den til og med ender i minus.
Redigert i dag kl 10:18 Du må logge inn for å svare
Lurifax
I dag kl 10:24 220

En ting er hva markedet ser ifht likviditetssituasjonen fremover, en annen ting er hva selskapet selv ser ifht likviditetssituasjonen fremover..
Hobbykailn
I dag kl 10:27 211

Om salget av reiser går som forventet så løser jo likviditetssituasjonen seg av seg selv. Tror dette går rette veien nå og at kursen kommer til å stige kraftig til høsten..
Lurifax
I dag kl 10:45 171

Iom at man ikke ser behov for emisjon per nå, så er det det ligger an til..
Manawa
I dag kl 10:46 167

Fascinerende hvordan noen leser en hver setning som fanden leser bibelen. Alle med elementær finans/regnskaps kompetanse har hele tiden sagt at dette var en storm i et vannglass, noe det viste seg å også være.

Vi er nå midt i høysesong hvor selskapet i løpet av Q3 bør tjene MUSD 90+.
I mine estimater har selskapet MUSD 85 i cash UB Q3 og MUSD 100,1 UB Q4.

Om ikke noe veldig uventet skulle inntreffe vil det overhodet ikke være behov for en emisjon.
Bullen
I dag kl 10:54 136

Ser bra ut dette. Eneste risikoen er vel om Midtøsten eksploderer og olje prisen går bananas
Manawa
I dag kl 11:05 103

Nå må du ikke sette enda flere ideer i hodet på den gjengen:)
Blir det WW3 er nok også negativt:)
Lurifax
I dag kl 11:09 94

Men det er jo nettopp den irrasjonelle pessimistiske gjengen som gir oss andre kjøpsmuligheter i aksjemarkedet..
Manawa
I dag kl 11:20 71

Tviler på at den gjengen har særlig innflytelse i et normalt marked.

Kanskje i et sommerlett marked dog, hvor flere av disse lemper ut aksjer til gi bort pris.