Norse - noen tanker om fremtiden
Har brukt en del tid den siste tiden til å se nærmere på mulighetene til Norse og tenkte å dele noen tanker rundt det jeg ser. Jeg har vært skeptisk etter informasjonen om den rettede emisjon, da jeg ikke var særlig tilfreds med ledelsen/styret sin måte å gjennomføre dette på, samt at jeg satt med følelse av at all informasjon ikke ble delt. Videre var prisfastsettelsen lite tillitsvekkende. Jeg er nå mye mer positiv til det jeg ser og mener dette er et riktig trekk.
Det volum selskapet har i dag er ikke livskraftig på sikt. Volumet må opp. Ruten London – New York er en av de mest attraktive rutene globalt, men må kombineres med flere ruter/øket kapasitet for å få driftskostnadene ned. Den kommende Paris – New York er også blant topp 10 longhault legs, og vil sammen med øket satsning ut fra UK være strategisk viktige for å nå volum.
Internasjonalt er flyselskapene i en helt annen situasjon enn i Norge og Scandinavia. Flere store aktører har nå volum over 2019 nivå og prisene er i bedring. Selskaper som Lufthansa har ikke kapasitet nok og er nå tvunget til reaktivere A380 som har stått på bakken siden 2019/2020. Dette er lite attraktive maskiner som har en altfor høy driftskostnad, men for at Lufthansa skal klare å beholde markedsandel og levere på sine forpliktelser, så må A380 inn i flåten. Den første A380 (Navn: Dusseldorf) kommer i drift igjen om noen uker. Flere A380 maskiner klargjøres. (Totalt har Lufthansa 8 A380, 4 er planlagt reaktivert).
En A380 har et fuelforbruk på 11-12 000 liter i timen, mens Norse sin 787 flåte har et forbruk på ca 4800 – 4900 liter i timen. En 787 har noe mindre kapasitet, men Norse sine 787 har en meget høy kapasitets-layout. Omregnet i forbruk per sete så bruker en Dreamliner 14,3 liter fuel per sete pr time og en A380 (Lufthansa sin konfigurasjon) forbruker ca 23,6 liter fuel per sete per time.
787 Dreamliner er den mest økonomisk maskin på langdistanser, men det som er mest interessant med dette, er å se på bakgrunnen for reaktiveringen av A380. Grunnen er forsinkelser på leveranser av nye maskiner pga komponentmangel. Flere A350 langdistanse maskiner er forsinket med opp til 12 måneder. Når jeg ser nærmere på dette så ser jeg at flere selskap sliter med kapasitet på langdistanse – på grunn av forsinkelser. Flere maskiner som står for levering i 2023 blir ikke levert for et stykke inn i 2024. Dette gir gode muligheter, og driftskostnadene på eldre maskiner gjør at billettprisene (inntektene) går opp.
Videre er det slik at snitt billettpriser er på full vei oppover internasjonal uavhengig av den kommende knapphet på maskiner (som først fremover gjør seg gjeldende i 2023). Selskap som Delta, AA og andre leverer nå gode resultater. Billettprisene i USA er høye, men det virker ikke inn på volum.
Jeg har også sett litt på Norse sine billettpriser for Desember (høysesong på vinter) samt et par sommermåneder. I desember er snittprisen på en økonomibillett fra London til New York ca kr 4150 (før bagasje, setevalg osv) mot kr 2800 for noen uker tilbake. En premium billett koster i snitt kr 7500 før valgene. Disse prisene er justert opp ca 50% de sist uker (selvsagt også fordi vi nå er i desember), men den samme trend ser jeg til neste år (selv om økningen ikke er like stor).
Andre selskap har vært ute med informasjon om booking-graden for neste år. Den er meget god og kapasiteten påvirker prisene lengre frem i tid.
Basert på dette bilde så mener jeg dette kan bli meget bra fremover, men det fordrer at enn virkelig satser på å ta markedsandeler nå.
For to-tre uker tilbake vurderte jeg å selge meg ut, men har nå valgt å kjøpe meg opp. Har de siste dagene kjøpt en del til kr2,50 og tenker at dette vil være en spennende aksje å sitte med frem til April/Mai. Selskapet er i dag priset til 170Mnok, noe som gir et betydelig potensial.
Dette kan bli meget spennende, men flere maskiner må i luften raskt! Da er det riktig å hente inn mer penger og satse.
Det volum selskapet har i dag er ikke livskraftig på sikt. Volumet må opp. Ruten London – New York er en av de mest attraktive rutene globalt, men må kombineres med flere ruter/øket kapasitet for å få driftskostnadene ned. Den kommende Paris – New York er også blant topp 10 longhault legs, og vil sammen med øket satsning ut fra UK være strategisk viktige for å nå volum.
Internasjonalt er flyselskapene i en helt annen situasjon enn i Norge og Scandinavia. Flere store aktører har nå volum over 2019 nivå og prisene er i bedring. Selskaper som Lufthansa har ikke kapasitet nok og er nå tvunget til reaktivere A380 som har stått på bakken siden 2019/2020. Dette er lite attraktive maskiner som har en altfor høy driftskostnad, men for at Lufthansa skal klare å beholde markedsandel og levere på sine forpliktelser, så må A380 inn i flåten. Den første A380 (Navn: Dusseldorf) kommer i drift igjen om noen uker. Flere A380 maskiner klargjøres. (Totalt har Lufthansa 8 A380, 4 er planlagt reaktivert).
En A380 har et fuelforbruk på 11-12 000 liter i timen, mens Norse sin 787 flåte har et forbruk på ca 4800 – 4900 liter i timen. En 787 har noe mindre kapasitet, men Norse sine 787 har en meget høy kapasitets-layout. Omregnet i forbruk per sete så bruker en Dreamliner 14,3 liter fuel per sete pr time og en A380 (Lufthansa sin konfigurasjon) forbruker ca 23,6 liter fuel per sete per time.
787 Dreamliner er den mest økonomisk maskin på langdistanser, men det som er mest interessant med dette, er å se på bakgrunnen for reaktiveringen av A380. Grunnen er forsinkelser på leveranser av nye maskiner pga komponentmangel. Flere A350 langdistanse maskiner er forsinket med opp til 12 måneder. Når jeg ser nærmere på dette så ser jeg at flere selskap sliter med kapasitet på langdistanse – på grunn av forsinkelser. Flere maskiner som står for levering i 2023 blir ikke levert for et stykke inn i 2024. Dette gir gode muligheter, og driftskostnadene på eldre maskiner gjør at billettprisene (inntektene) går opp.
Videre er det slik at snitt billettpriser er på full vei oppover internasjonal uavhengig av den kommende knapphet på maskiner (som først fremover gjør seg gjeldende i 2023). Selskap som Delta, AA og andre leverer nå gode resultater. Billettprisene i USA er høye, men det virker ikke inn på volum.
Jeg har også sett litt på Norse sine billettpriser for Desember (høysesong på vinter) samt et par sommermåneder. I desember er snittprisen på en økonomibillett fra London til New York ca kr 4150 (før bagasje, setevalg osv) mot kr 2800 for noen uker tilbake. En premium billett koster i snitt kr 7500 før valgene. Disse prisene er justert opp ca 50% de sist uker (selvsagt også fordi vi nå er i desember), men den samme trend ser jeg til neste år (selv om økningen ikke er like stor).
Andre selskap har vært ute med informasjon om booking-graden for neste år. Den er meget god og kapasiteten påvirker prisene lengre frem i tid.
Basert på dette bilde så mener jeg dette kan bli meget bra fremover, men det fordrer at enn virkelig satser på å ta markedsandeler nå.
For to-tre uker tilbake vurderte jeg å selge meg ut, men har nå valgt å kjøpe meg opp. Har de siste dagene kjøpt en del til kr2,50 og tenker at dette vil være en spennende aksje å sitte med frem til April/Mai. Selskapet er i dag priset til 170Mnok, noe som gir et betydelig potensial.
Dette kan bli meget spennende, men flere maskiner må i luften raskt! Da er det riktig å hente inn mer penger og satse.
Redigert 06.12.2022 kl 23:12
Du må logge inn for å svare
elnomi
30.07.2024 kl 09:52
3693
Hentet fra et annet forum - synspunkter?
"Det gir vel ledelsen et lite pusterom på kort sikt, men det løser jo ikke likviditetsproblemet på lengre sikt. Er greit å ha en solid kapital, for flyselskap er veldig utsatt."
"Det gir vel ledelsen et lite pusterom på kort sikt, men det løser jo ikke likviditetsproblemet på lengre sikt. Er greit å ha en solid kapital, for flyselskap er veldig utsatt."
Lurifax
30.07.2024 kl 10:15
3633
Ja, markedet frykter nå at skvisen bare er skjøvet litt frem i tid..
SPXL
30.07.2024 kl 10:16
3671
verdensmester skrev Kursen bør løfte seg minimum 100% i dag
Gikk ned -47% på negativ nyhet og 100% opp ville hentet det inn igjen men så enkelt er det ikke. Veien tilbake til 8-10kr er utrolig lang og vil nok ikke skje før likviditeten er permanent løst og det tviler jeg på kommer til å skje. Tipper det meste av oppgangen er borte i løpet av dagen, kanskje den til og med ender i minus.
Redigert 30.07.2024 kl 10:18
Du må logge inn for å svare
Lurifax
30.07.2024 kl 10:24
3638
En ting er hva markedet ser ifht likviditetssituasjonen fremover, en annen ting er hva selskapet selv ser ifht likviditetssituasjonen fremover..
Hobbykailn
30.07.2024 kl 10:27
3680
Om salget av reiser går som forventet så løser jo likviditetssituasjonen seg av seg selv. Tror dette går rette veien nå og at kursen kommer til å stige kraftig til høsten..
Lurifax
30.07.2024 kl 10:45
3642
Iom at man ikke ser behov for emisjon per nå, så er det det ligger an til..
Manawa
30.07.2024 kl 10:46
3648
Fascinerende hvordan noen leser en hver setning som fanden leser bibelen. Alle med elementær finans/regnskaps kompetanse har hele tiden sagt at dette var en storm i et vannglass, noe det viste seg å også være.
Vi er nå midt i høysesong hvor selskapet i løpet av Q3 bør tjene MUSD 90+.
I mine estimater har selskapet MUSD 85 i cash UB Q3 og MUSD 100,1 UB Q4.
Om ikke noe veldig uventet skulle inntreffe vil det overhodet ikke være behov for en emisjon.
Vi er nå midt i høysesong hvor selskapet i løpet av Q3 bør tjene MUSD 90+.
I mine estimater har selskapet MUSD 85 i cash UB Q3 og MUSD 100,1 UB Q4.
Om ikke noe veldig uventet skulle inntreffe vil det overhodet ikke være behov for en emisjon.
Bullen
30.07.2024 kl 10:54
3637
Ser bra ut dette. Eneste risikoen er vel om Midtøsten eksploderer og olje prisen går bananas
Manawa
30.07.2024 kl 11:05
3608
Nå må du ikke sette enda flere ideer i hodet på den gjengen:)
Blir det WW3 er nok også negativt:)
Blir det WW3 er nok også negativt:)
Lurifax
30.07.2024 kl 11:09
3658
Men det er jo nettopp den irrasjonelle pessimistiske gjengen som gir oss andre kjøpsmuligheter i aksjemarkedet..
Manawa
30.07.2024 kl 11:20
3696
Tviler på at den gjengen har særlig innflytelse i et normalt marked.
Kanskje i et sommerlett marked dog, hvor flere av disse lemper ut aksjer til gi bort pris.
Kanskje i et sommerlett marked dog, hvor flere av disse lemper ut aksjer til gi bort pris.
Stepping
30.07.2024 kl 12:31
3671
Skal mann driste seg frempå å spå insider på kjøperen nå som sekken er dratt ut av katten?
Lurifax
30.07.2024 kl 13:19
3624
Så lenge arbeidet mot strategiske alternativer fortsatt pågår så skal man ikke utelukke at det kan dras flere sekker ut av katten..
Manawa
30.07.2024 kl 20:33
3375
Gullhaugen skrev De må nok ha et godt påfyll med egenkapital ja
Supert om du utbroderer dette litt. Hvor mye og når estimerer du at de trenger mer kapital.
Tar det for gitt at ingen er så dumme at de slenger ut slike påstander på magefølelse?
Tar det for gitt at ingen er så dumme at de slenger ut slike påstander på magefølelse?
Anywhere
31.07.2024 kl 12:22
3140
Dagens Lufthansa-bekymring om overkapasitet er ikke akkurat smågodt å tygge på for Norse-eiere. Følgene er ikke høyere billettpriser generelt for å si det sånn, en vesentlighet for å bedre kontantstrøm for flyselskaper. Nå har mange umiddelbare kostnadsøkninger på trappene, bl.a med vesentlig forhøyet personellkost. Jeg er redd det blir smalhans i luften fremover, så her får dessverre ikke heller Norse noen økende kakestykke å tygge på, tvert om.
Lurifax
31.07.2024 kl 12:32
3137
Norse sin flyflåte står seg ihvertfall godt mot de 50 langdistanseflyene som Lufthansa nå skal fase ut..
Octagon
31.07.2024 kl 12:41
3123
Goldsmith skrevInnlegget er slettet
Enig.
Også åpenbart at selskapet må lære seg å kommunisere med markedet på et mindre klønete vis enn det som har skjedd i den siste tiden.
Ellers vil de kun skuffe gang på gang. Såpass dårlig at både meg og flere trodde det kunne være en styrt utvikling.
Slik jeg ser det er det viktigste å kommunisere at det ikke er et kjent emisjonsbehov foran neste vinter, det er vel det som holder kursen mest igjen akkurat nå.
Vi får se om de klarer å bekrefte de positive elementene du nevner i august (yieldutvikling i august og september, bekrefte nye holdback vilkår etc.)
Eller om de kun understreker de skuffende resultater i Q2 alene i den siste tidens "ånd".
Også åpenbart at selskapet må lære seg å kommunisere med markedet på et mindre klønete vis enn det som har skjedd i den siste tiden.
Ellers vil de kun skuffe gang på gang. Såpass dårlig at både meg og flere trodde det kunne være en styrt utvikling.
Slik jeg ser det er det viktigste å kommunisere at det ikke er et kjent emisjonsbehov foran neste vinter, det er vel det som holder kursen mest igjen akkurat nå.
Vi får se om de klarer å bekrefte de positive elementene du nevner i august (yieldutvikling i august og september, bekrefte nye holdback vilkår etc.)
Eller om de kun understreker de skuffende resultater i Q2 alene i den siste tidens "ånd".
rischioso
31.07.2024 kl 13:25
3167
Goldsmith skrevInnlegget er slettet
Den midlertidige redningen virker ikke å rekke til å betale alle de som har fått flightene sine kansellert - min ble kansellert i desember og har fortsatt ikke fått ei krone...
Anywhere
31.07.2024 kl 15:44
3077
Lurifax, greit nok at flyene er bra og billig, men også Norse trenger et bra marked for flyene sine...
Lurifax
31.07.2024 kl 16:34
3033
Poenget mitt er at Norse sin flyflåte blir mer attraktiv å få tilgang til for større aktører som sliter med eldre/ineffektiv flyflåte..
Anywhere
31.07.2024 kl 17:06
3078
Ok, enig med deg der, og for meg er det dessverre bare som asset play Norse nå kan være interessant. Men man kan ikke slutte mye kniving om flyene til Norse ut fra aksjekurs heller....så jeg er redd at en evnt kjøper "selger seg" dyrt...
Jeg holder meg borte fra tradingfokus enda, det er for stor risk for meg at det skal inn mer kapital, og da kan man fortsatt våkne til brutale 50%-skrell og mer....
Jeg holder meg borte fra tradingfokus enda, det er for stor risk for meg at det skal inn mer kapital, og da kan man fortsatt våkne til brutale 50%-skrell og mer....
Lurifax
31.07.2024 kl 17:42
3095
Det blir ihvertfall spennende å se hvor mye mer effektivt Norse klarer å drifte sin flåte ifht andre aktører- og ettersom flyflåter fases ut hos andre aktører kan en potensiell overkapasitet i markedet fort bli til underkapasitet..
Octagon
01.08.2024 kl 10:19
2909
Om de som jeg har skrevet på tråden tidligere i stedet for å kommunisere kortsiktige likviditetsproblemer i egen børsmelding og investor presentasjon med ditto 40% kursnedgang - bare heller hadde løst problemet i mellomtiden slik at eneste melding vi fikk var den forleden om at avtaler med kredittkort selskapene var reforhandlet...
Hva hadde da kursen stått i ? Uten dette drama i egen regi som de satte i gang 2 Juli ?
Uansett hadde det også vært en grei sak å løse kortsiktig likviditet om det eventuelt måtte gjøres på annen måte , pant i fordring mot Amex/Visa/Mastercard er tross alt meget god sikkerhet.
Ellers har de jo tidligere kommunisert rekord sesong for Q3 basert på bookingtall, fuel er også en del lavere enn antatt (høyeste driftskostnad), så Q3 tallene skal være knall sterke og eliminere behovet for kapital før vinteren. Må ikke glemme at Norse har markedets gunstigste leasingavtaler på flyparken og er gjeldfrie (ser innlegg hvor enkelte later til å tro at selskapet har gjeld).
Regner også med sterke Juli tall om få dager. Og de har ikke kommet med noen antydninger om at Q3 skulle bli svakere enn tidligere kommunisert, de ser jo det meste av Q3 allerede ut fra booking vil jeg anta i sin presentasjon av 2 Juli.
Vanskelig å forstå verdsettingen av selskapet nå på annet vis enn at Norse ledelsen selv har klønet dette til med sin informasjonshåndtering.
Hva hadde da kursen stått i ? Uten dette drama i egen regi som de satte i gang 2 Juli ?
Uansett hadde det også vært en grei sak å løse kortsiktig likviditet om det eventuelt måtte gjøres på annen måte , pant i fordring mot Amex/Visa/Mastercard er tross alt meget god sikkerhet.
Ellers har de jo tidligere kommunisert rekord sesong for Q3 basert på bookingtall, fuel er også en del lavere enn antatt (høyeste driftskostnad), så Q3 tallene skal være knall sterke og eliminere behovet for kapital før vinteren. Må ikke glemme at Norse har markedets gunstigste leasingavtaler på flyparken og er gjeldfrie (ser innlegg hvor enkelte later til å tro at selskapet har gjeld).
Regner også med sterke Juli tall om få dager. Og de har ikke kommet med noen antydninger om at Q3 skulle bli svakere enn tidligere kommunisert, de ser jo det meste av Q3 allerede ut fra booking vil jeg anta i sin presentasjon av 2 Juli.
Vanskelig å forstå verdsettingen av selskapet nå på annet vis enn at Norse ledelsen selv har klønet dette til med sin informasjonshåndtering.
Redigert 01.08.2024 kl 10:21
Du må logge inn for å svare
Lurifax
01.08.2024 kl 12:28
2835
Markedet mener åpenbart at det er noe som skurrer, og klarer ikke lenger å få 2+2 til å bli 4..
Lurifax
02.08.2024 kl 10:24
2659
Det mislykkede strategiske alternativet og likviditetsrotet har satt en støkk i markedet - han har ingenting å vise til og alt å bevise..
rischioso
03.08.2024 kl 11:32
2493
Feilen du mfl virker å gjøre er at dere sitter fastlåst i at sommersesongen blir knallsterk - ingen som er uenig i dette, MEN den er priset inn for lengst hvor markedet nå begynner å prise inn lavsesongen fordi markedet alltid ligger minst ett kvartal i forkant. Dette gjelder alle flyselskaper hvor småaksjonærene alle plasser sitter og skriver det samme. Nå er det lavsesongen som skal prises inn fremover og når lavsesongen har startet hvor det er forventet svakt Q så begynner høysesongen å prises inn på forskudd - skjønner man dette så blir det også langt lettere å time riktig og man slipper å bli med ned som så mange virker å gjøre i disse tider...;)
Akagunners
03.08.2024 kl 13:14
2450
At sommersesongen er priset inn for lengst er bare sprøyt! Skjønner i utgangspunktet tanken din, men du har tydeligvis ikke satt deg inn i Norse caset det siste halve året. For at sommersesongen hadde vært priset inn så snakker vi 4x dagens kurs.
Klabbeføre
03.08.2024 kl 13:46
2464
Det er vel strengt tatt ikke mye som er priset inn i Norse Atlantic aksjen nå rischioso