Norse - noen tanker om fremtiden

Realisten2
NORSE 06.12.2022 kl 21:27 149933

Har brukt en del tid den siste tiden til å se nærmere på mulighetene til Norse og tenkte å dele noen tanker rundt det jeg ser. Jeg har vært skeptisk etter informasjonen om den rettede emisjon, da jeg ikke var særlig tilfreds med ledelsen/styret sin måte å gjennomføre dette på, samt at jeg satt med følelse av at all informasjon ikke ble delt. Videre var prisfastsettelsen lite tillitsvekkende. Jeg er nå mye mer positiv til det jeg ser og mener dette er et riktig trekk.

Det volum selskapet har i dag er ikke livskraftig på sikt. Volumet må opp. Ruten London – New York er en av de mest attraktive rutene globalt, men må kombineres med flere ruter/øket kapasitet for å få driftskostnadene ned. Den kommende Paris – New York er også blant topp 10 longhault legs, og vil sammen med øket satsning ut fra UK være strategisk viktige for å nå volum.

Internasjonalt er flyselskapene i en helt annen situasjon enn i Norge og Scandinavia. Flere store aktører har nå volum over 2019 nivå og prisene er i bedring. Selskaper som Lufthansa har ikke kapasitet nok og er nå tvunget til reaktivere A380 som har stått på bakken siden 2019/2020. Dette er lite attraktive maskiner som har en altfor høy driftskostnad, men for at Lufthansa skal klare å beholde markedsandel og levere på sine forpliktelser, så må A380 inn i flåten. Den første A380 (Navn: Dusseldorf) kommer i drift igjen om noen uker. Flere A380 maskiner klargjøres. (Totalt har Lufthansa 8 A380, 4 er planlagt reaktivert).

En A380 har et fuelforbruk på 11-12 000 liter i timen, mens Norse sin 787 flåte har et forbruk på ca 4800 – 4900 liter i timen. En 787 har noe mindre kapasitet, men Norse sine 787 har en meget høy kapasitets-layout. Omregnet i forbruk per sete så bruker en Dreamliner 14,3 liter fuel per sete pr time og en A380 (Lufthansa sin konfigurasjon) forbruker ca 23,6 liter fuel per sete per time.

787 Dreamliner er den mest økonomisk maskin på langdistanser, men det som er mest interessant med dette, er å se på bakgrunnen for reaktiveringen av A380. Grunnen er forsinkelser på leveranser av nye maskiner pga komponentmangel. Flere A350 langdistanse maskiner er forsinket med opp til 12 måneder. Når jeg ser nærmere på dette så ser jeg at flere selskap sliter med kapasitet på langdistanse – på grunn av forsinkelser. Flere maskiner som står for levering i 2023 blir ikke levert for et stykke inn i 2024. Dette gir gode muligheter, og driftskostnadene på eldre maskiner gjør at billettprisene (inntektene) går opp.

Videre er det slik at snitt billettpriser er på full vei oppover internasjonal uavhengig av den kommende knapphet på maskiner (som først fremover gjør seg gjeldende i 2023). Selskap som Delta, AA og andre leverer nå gode resultater. Billettprisene i USA er høye, men det virker ikke inn på volum.
Jeg har også sett litt på Norse sine billettpriser for Desember (høysesong på vinter) samt et par sommermåneder. I desember er snittprisen på en økonomibillett fra London til New York ca kr 4150 (før bagasje, setevalg osv) mot kr 2800 for noen uker tilbake. En premium billett koster i snitt kr 7500 før valgene. Disse prisene er justert opp ca 50% de sist uker (selvsagt også fordi vi nå er i desember), men den samme trend ser jeg til neste år (selv om økningen ikke er like stor).

Andre selskap har vært ute med informasjon om booking-graden for neste år. Den er meget god og kapasiteten påvirker prisene lengre frem i tid.

Basert på dette bilde så mener jeg dette kan bli meget bra fremover, men det fordrer at enn virkelig satser på å ta markedsandeler nå.
For to-tre uker tilbake vurderte jeg å selge meg ut, men har nå valgt å kjøpe meg opp. Har de siste dagene kjøpt en del til kr2,50 og tenker at dette vil være en spennende aksje å sitte med frem til April/Mai. Selskapet er i dag priset til 170Mnok, noe som gir et betydelig potensial.

Dette kan bli meget spennende, men flere maskiner må i luften raskt! Da er det riktig å hente inn mer penger og satse.
Redigert 06.12.2022 kl 23:12 Du må logge inn for å svare
Goldsmith
06.08.2024 kl 09:50 1514

Der er du vel inne på hvorfor tillitten er lav!

Når det gjelder avtalen så var den ferdigbehandlet (i følge NORSE), men styret i partneren ville ikke ta dealen. Det er slikt som hender (veldig sjelden).
Når det gjelder inntjening har han lovet overskudd før og ikke holdt det (2H 2023), så det er all grunn til å være realist.
Poenget er dog at dersom han nok en gang "feilinformerer" - ja da har han brukt alle sine liv!
Strategi
06.08.2024 kl 09:36 1502

Nei selger ikke denne.
Kjøper heller mye mer om den faller.
Redigert 06.08.2024 kl 09:37 Du må logge inn for å svare
Strategi
06.08.2024 kl 09:30 1503

Tipper Norse kurs opp mot 3.60-3,80 kr i dag.
Vet det er hårete, men fullt mulig.
Det koster smuler å komme dit, men kan generere store verdier på kort og lang sikt.
Redigert 06.08.2024 kl 09:35 Du må logge inn for å svare
Strategi
06.08.2024 kl 07:50 1594

Norse sitter på store verdier i flyflåten som er betydelig- gjentar "betydelig" høyere enn børsverdien av selskapet.

Dette er ikke noe å lure på.
De som er investert i aksjen bør heller ha fokus på dette og at selskapet sitter på Dream linere som er et av de aller beste fly på langdistanse når det gjelder drivstoff økonomi.

NORSE: Norse Atlantic Airways Completes Historic Charter Flight Between Norway and Darwin, Australia
i går kl. 09:00 ∙ Oslo Børs
Norse Atlantic Airways is proud to announce the successful completion of a
landmark flight between Norway and Darwin, Australia, chartered by Albastar S.A.
and brokered by Aircontact, Scandinavia's largest and leading air broker firm.
This milestone marks the first time that a nonstop flight from Norway to
Australia has taken place and highlights the efficiency of the state-of-the-art
Boeing 787-900 Dreamliner and the operational excellence of the Norse Atlantic
charter team.

https://www.nordnet.no/market/news/b1c91636-6239-4811-af36-2264db071a9b

Denne flighten Norge - Australia NON STOP blir lagt merke til Globalt!!
Redigert 06.08.2024 kl 07:54 Du må logge inn for å svare
Lurifax
05.08.2024 kl 19:46 1800

Uheldigheter skaper usikkerhet rundt eventuelle videre Uheldigheter..
Akagunners
05.08.2024 kl 19:29 1782

De har vært uheldige. Jeg tror den avtalen var så å si i boks, og skulle formelt godkjennes av styre. Et styre som plutselig så at sommersesongen ikke ble like god som alle ventet seg og som trakk seg i siste sekund. Tror ikke BTLarsen snakket usant om dette da han sa de var 90 og noe prosent ferdigforhandlet. Fristende p si at de kunne ventet med å iinformere om likviditets utfordringen til det forelå en avtale, slik de nå har fått til, men kunne de det? De har vel en rimelig erfaren CFO som kan dette og hva de har krav å informere om.
Lurifax
05.08.2024 kl 18:33 1821

Strategi skrev Helt riktig.
Men hvorfor skal markedet la seg overbevise når samme mann informerte markedet om at man var så godt som ferdigforhandlet med å lande et strategisk samarbeid, hvorpå samme mann informerte markedet om likviditetsproblemer som visstnok ikke var problematiske..?

Markedet har inntrykk av at denne mannen snakker med to tunger, og det vet ikke helt hvilken av tungene som gir det riktige bildet rundt tingenes tilstand..
Strategi
05.08.2024 kl 16:39 1909

Goldsmith skrev Innlegget er slettet
Helt riktig.
Akagunners
05.08.2024 kl 16:01 1919

Ja, det er vanskelig å love at de skal være lønnsomme hele neste år, slik han har sagt. Men han sa også at de vil være lønnsomme andre halvår. Uttalelsen kom for kun noen dager siden. Jeg nekter å tro at han kan si noe sånt hvis det er totalt på bærtur. De har tross alt mesteparten av inntjeningen i sommerhalvåret, dvs. at han må se noen tall nå som gjør at han kan uttale seg slik.
Lurifax
05.08.2024 kl 14:42 1968

Goldsmith skrev Innlegget er slettet
Jeg og du tror at det er sannsynlig at utsagnene hans holder vann - men det gjør ikke markedet - markedet trenger bevis for at utsagnene holder vann for å sende kursen opp der den hører hjemme.
rischioso
05.08.2024 kl 14:34 1976

Goldsmith skrev Innlegget er slettet
Viktig å skjønne at det Larsen & Co lover ikke er ulikt andre sine håp - altså de vet like lite om fremtiden som noen andre så og vektlegge en lovnad basert på håp er ikke en garanti, men en risk...;)
Gullhaugen
05.08.2024 kl 13:30 2022

Oversikt for NORSE (NORSE ATLANTIC ASA ). Oppdatert VPS 5.08.2024 - Nedsalget til Top 50 fortsetter

01 SCORPIO HOLDINGS LIMITED 21.22% 84.95m 27.27m
02 B T LARSEN & CO LIMITED 18.88% 75.61m 24.27m
03 SONGA CAPITAL AS 2.69% 10.78m 3 461k
04 THE BANK OF NEW YORK MELLON 2.36% 9 445.2k 3 032k
05 UBS SWITZERLAND AG 2.28% 9 131.3k 2 931k
06 SKAGEN VEKST VERDIPAPIRFOND 2.03% 8 120.4k 2 607k
07 J.P. MORGAN SECURITIES PLC 1.84% 7 354.8k 2 361k -198
08 MH CAPITAL AS 1.43% 5 726k 1 838k
09 VICAMA CAPITAL AS 1.32% 5 300.4k 1 702k
10 ALTO HOLDING AS 1.23% 4 909.7k 1 576k
11 THE BANK OF NEW YORK MELLON SA/NV 1.21% 4 832.4k 1 551k -10 000
12 SKANDINAVISKA ENSKILDA BANKEN AB 1.17% 4 672.5k 1 500k
13 VICAMA AS 1.01% 4 053.3k 1 301k
14 UBS SWITZERLAND AG 0.90% 3 602.4k 1 156k
15 MAXIMUS INVEST AS 0.78% 3 115k 1 000k
16 PURE AS 0.78% 3 106.6k 997.3k
17 NORDNET LIVSFORSIKRING AS 0.76% 3 050k 979.1k 61 050
18 PEGASI AS 0.71% 2 858.6k 917.7k
19 FENDER EIENDOM AS 0.68% 2 740.2k 879.7k 130.8k
20 VERDIPAPIRFONDET DELPHI NORDIC 0.68% 2 702.9k 867.7k -306.7k
21 SWEDBANK AS 0.66% 2 627.7k 843.6k
22 SPAR KAPITAL INVESTOR AS 0.62% 2 472.1k 793.6k
23 OBSERVATORIET INVEST AS 0.61% 2 445.3k 785k
24 GOLDMAN SACHS INTERNATIONAL 0.60% 2 407.8k 773k -23
25 JAHATT AS 0.59% 2 360.5k 757.8k
26 MÜLLER EMIL 0.58% 2 305.1k 740k
27 F2 FUNDS AS 0.54% 2 180.5k 700k
28 SOCIÉTÉ GÉNÉRALE 0.51% 2 038.1k 654.3k
29 KVADE KAI VIDAR 0.51% 2 024.8k 650k
30 EMIL MÜLLER CONSULTING AS 0.50% 1 993.6k 640k
31 CLEARSTREAM BANKING S.A. 0.49% 1 970.6k 632.6k
32 SILJAN INDUSTRIER AS 0.49% 1 946.9k 625k 84 929
33 DIMA AS 0.43% 1 715.1k 550.6k
34 LIVERMORE INVEST AS 0.43% 1 713.3k 550k
35 VALLELØKKEN AS 0.41% 1 644.3k 527.9k
36 BROWN BROTHERS HARRIMAN & CO. 0.40% 1 608.4k 516.3k
37 TIGERSTADEN AS 0.39% 1 557.5k 500k
38 MERRILL LYNCH, PIERCE, FENNER & SM 0.38% 1 508.4k 484.2k
39 DJB INVEST AS 0.35% 1 413k 453.6k
40 F1 FUNDS AS 0.35% 1 401.8k 450k
41 GÅRDEN TORE 0.34% 1 361.9k 437.2k
42 SPAREBANK 1 MARKETS AS MARKET-MAKING 0.34% 1 355k 435k
43 AKB AS 0.33% 1 315.1k 422.2k
44 AGMABLY AS 0.33% 1 315.1k 422.2k
45 JJB AS 0.33% 1 315.1k 422.2k
46 SØRLUND BJØRN LEO 0.32% 1 289.9k 414.1k
47 THUE TORSTEIN 0.31% 1 246k 400k
48 METAL MONKEY AS 0.30% 1 204.2k 386.6k
49 KVANTIA AS 0.29% 1 161.9k 373k
50 LMJ HOLDING AS 0.29% 1 152.5k 370k
51 Other investors 23.04% 92.22m 29.6m 148.2k
Klabbeføre
05.08.2024 kl 12:21 2071

Tja, Norse er faktisk i pluss igjen og det betyr vel at rischioso nok en gang står igjen på perrongen
rischioso
05.08.2024 kl 10:40 2128

En touchdown på 2 tallet legger føringer for flere så det er å forvente at vi vil se mer til det nivået den nærmeste tiden så ingen hast med å plukke på oversiden...;)
Alltid positiv
04.08.2024 kl 15:25 2428

Fant det. Dette var veldig interessant. Bør absolutt høres :-)
Lurifax
04.08.2024 kl 14:37 2453

Goldsmith skrev Innlegget er slettet
Selskapet må bevise at det har kontroll på det operative og det økonomiske for å få markedsverdien opp igjen.
Alltid positiv
04.08.2024 kl 13:08 2506

Goldsmith skrev Innlegget er slettet
Er selv medlem i: Norse Atlantic Airways travelers og finner ikke noe informasjon om intervjuet her.

Finner heller ikke noe informasjon om Norse Atlantic travelers. Har du en link?
Akagunners
03.08.2024 kl 23:09 2621

Jeg svarte på en uttalelse om at sommersesongen allerede var priset inn, og om hvor enkelt det var å skjønne syklusen rundt dette og bare følge den, som om ingen av oss har tenkt på det. Er ellers helt enig i at det ikke er sikkert kursen beveger seg allverden enda. ble som skyldes investorskepsis og lite tiltro til ledelse. Men jeg blir fornøyd hvis selskapet rapporterer greie tall og at de igjen bekrefter at de vil være lønnsomme fremover f.o.m andre halvår.
SPXL
03.08.2024 kl 22:55 2594

Er nok redd det er høst og vintersesongen markedet fokuserer på fra nå. Sommersesongen har vært bra men det har ikke løftet kursen pga usikkerheten rundt likviditeten. Til uka så kommer juli tallene men tror nok uansett hvor bra det er så vil nok ikke kursen mye opp og gjør den det så faller den bare tilbake igjen. BTL har liten tillit i markedet og det skal mye til å vinne den tilbake. Tenk hvor høy kursen var og det uten fly i trafikk, BTL er kanskje ikke rett man for jobben.
Klabbeføre
03.08.2024 kl 17:16 2680

Riskokern vil alltid ha en aksje 10-20% billigere når den allerede er ekstremt billig, ender som regel opp på perrongen når toget går..
Taubåt
03.08.2024 kl 16:33 2681

Over 1 time Q&A med BTL på Norse Atlantic Airways travelers and fans, snakkes også om ‘’likviditetskrisa’’
Lurifax
03.08.2024 kl 15:26 1873

Det er jo også feil nettopp fordi du ikke kan gi en slik garanti.
Klabbeføre
03.08.2024 kl 13:46 1922

Det er vel strengt tatt ikke mye som er priset inn i Norse Atlantic aksjen nå rischioso
Akagunners
03.08.2024 kl 13:14 1910

At sommersesongen er priset inn for lengst er bare sprøyt! Skjønner i utgangspunktet tanken din, men du har tydeligvis ikke satt deg inn i Norse caset det siste halve året. For at sommersesongen hadde vært priset inn så snakker vi 4x dagens kurs.
rischioso
03.08.2024 kl 11:32 1948

Feilen du mfl virker å gjøre er at dere sitter fastlåst i at sommersesongen blir knallsterk - ingen som er uenig i dette, MEN den er priset inn for lengst hvor markedet nå begynner å prise inn lavsesongen fordi markedet alltid ligger minst ett kvartal i forkant. Dette gjelder alle flyselskaper hvor småaksjonærene alle plasser sitter og skriver det samme. Nå er det lavsesongen som skal prises inn fremover og når lavsesongen har startet hvor det er forventet svakt Q så begynner høysesongen å prises inn på forskudd - skjønner man dette så blir det også langt lettere å time riktig og man slipper å bli med ned som så mange virker å gjøre i disse tider...;)
Lurifax
02.08.2024 kl 10:24 2112

Det mislykkede strategiske alternativet og likviditetsrotet har satt en støkk i markedet - han har ingenting å vise til og alt å bevise..
SPXL
02.08.2024 kl 10:06 2132

Tirsdagens oppgang blåst bort, BTL har ingen troverdighet igjen.
Lurifax
01.08.2024 kl 12:28 2293

Markedet mener åpenbart at det er noe som skurrer, og klarer ikke lenger å få 2+2 til å bli 4..
Octagon
01.08.2024 kl 10:19 2365

Om de som jeg har skrevet på tråden tidligere i stedet for å kommunisere kortsiktige likviditetsproblemer i egen børsmelding og investor presentasjon med ditto 40% kursnedgang - bare heller hadde løst problemet i mellomtiden slik at eneste melding vi fikk var den forleden om at avtaler med kredittkort selskapene var reforhandlet...

Hva hadde da kursen stått i ? Uten dette drama i egen regi som de satte i gang 2 Juli ?

Uansett hadde det også vært en grei sak å løse kortsiktig likviditet om det eventuelt måtte gjøres på annen måte , pant i fordring mot Amex/Visa/Mastercard er tross alt meget god sikkerhet.

Ellers har de jo tidligere kommunisert rekord sesong for Q3 basert på bookingtall, fuel er også en del lavere enn antatt (høyeste driftskostnad), så Q3 tallene skal være knall sterke og eliminere behovet for kapital før vinteren. Må ikke glemme at Norse har markedets gunstigste leasingavtaler på flyparken og er gjeldfrie (ser innlegg hvor enkelte later til å tro at selskapet har gjeld).

Regner også med sterke Juli tall om få dager. Og de har ikke kommet med noen antydninger om at Q3 skulle bli svakere enn tidligere kommunisert, de ser jo det meste av Q3 allerede ut fra booking vil jeg anta i sin presentasjon av 2 Juli.

Vanskelig å forstå verdsettingen av selskapet nå på annet vis enn at Norse ledelsen selv har klønet dette til med sin informasjonshåndtering.
Redigert 01.08.2024 kl 10:21 Du må logge inn for å svare
Lurifax
31.07.2024 kl 17:42 2553

Det blir ihvertfall spennende å se hvor mye mer effektivt Norse klarer å drifte sin flåte ifht andre aktører- og ettersom flyflåter fases ut hos andre aktører kan en potensiell overkapasitet i markedet fort bli til underkapasitet..
Anywhere
31.07.2024 kl 17:06 2536

Ok, enig med deg der, og for meg er det dessverre bare som asset play Norse nå kan være interessant. Men man kan ikke slutte mye kniving om flyene til Norse ut fra aksjekurs heller....så jeg er redd at en evnt kjøper "selger seg" dyrt...
Jeg holder meg borte fra tradingfokus enda, det er for stor risk for meg at det skal inn mer kapital, og da kan man fortsatt våkne til brutale 50%-skrell og mer....
Manawa
31.07.2024 kl 16:56 2482

Goldsmith skrev Innlegget er slettet
Tiltredes på alle punkter👍
Lurifax
31.07.2024 kl 16:34 2494

Poenget mitt er at Norse sin flyflåte blir mer attraktiv å få tilgang til for større aktører som sliter med eldre/ineffektiv flyflåte..