Norse - noen tanker om fremtiden

Realisten2
NORSE 06.12.2022 kl 21:27 104640

Har brukt en del tid den siste tiden til å se nærmere på mulighetene til Norse og tenkte å dele noen tanker rundt det jeg ser. Jeg har vært skeptisk etter informasjonen om den rettede emisjon, da jeg ikke var særlig tilfreds med ledelsen/styret sin måte å gjennomføre dette på, samt at jeg satt med følelse av at all informasjon ikke ble delt. Videre var prisfastsettelsen lite tillitsvekkende. Jeg er nå mye mer positiv til det jeg ser og mener dette er et riktig trekk.

Det volum selskapet har i dag er ikke livskraftig på sikt. Volumet må opp. Ruten London – New York er en av de mest attraktive rutene globalt, men må kombineres med flere ruter/øket kapasitet for å få driftskostnadene ned. Den kommende Paris – New York er også blant topp 10 longhault legs, og vil sammen med øket satsning ut fra UK være strategisk viktige for å nå volum.

Internasjonalt er flyselskapene i en helt annen situasjon enn i Norge og Scandinavia. Flere store aktører har nå volum over 2019 nivå og prisene er i bedring. Selskaper som Lufthansa har ikke kapasitet nok og er nå tvunget til reaktivere A380 som har stått på bakken siden 2019/2020. Dette er lite attraktive maskiner som har en altfor høy driftskostnad, men for at Lufthansa skal klare å beholde markedsandel og levere på sine forpliktelser, så må A380 inn i flåten. Den første A380 (Navn: Dusseldorf) kommer i drift igjen om noen uker. Flere A380 maskiner klargjøres. (Totalt har Lufthansa 8 A380, 4 er planlagt reaktivert).

En A380 har et fuelforbruk på 11-12 000 liter i timen, mens Norse sin 787 flåte har et forbruk på ca 4800 – 4900 liter i timen. En 787 har noe mindre kapasitet, men Norse sine 787 har en meget høy kapasitets-layout. Omregnet i forbruk per sete så bruker en Dreamliner 14,3 liter fuel per sete pr time og en A380 (Lufthansa sin konfigurasjon) forbruker ca 23,6 liter fuel per sete per time.

787 Dreamliner er den mest økonomisk maskin på langdistanser, men det som er mest interessant med dette, er å se på bakgrunnen for reaktiveringen av A380. Grunnen er forsinkelser på leveranser av nye maskiner pga komponentmangel. Flere A350 langdistanse maskiner er forsinket med opp til 12 måneder. Når jeg ser nærmere på dette så ser jeg at flere selskap sliter med kapasitet på langdistanse – på grunn av forsinkelser. Flere maskiner som står for levering i 2023 blir ikke levert for et stykke inn i 2024. Dette gir gode muligheter, og driftskostnadene på eldre maskiner gjør at billettprisene (inntektene) går opp.

Videre er det slik at snitt billettpriser er på full vei oppover internasjonal uavhengig av den kommende knapphet på maskiner (som først fremover gjør seg gjeldende i 2023). Selskap som Delta, AA og andre leverer nå gode resultater. Billettprisene i USA er høye, men det virker ikke inn på volum.
Jeg har også sett litt på Norse sine billettpriser for Desember (høysesong på vinter) samt et par sommermåneder. I desember er snittprisen på en økonomibillett fra London til New York ca kr 4150 (før bagasje, setevalg osv) mot kr 2800 for noen uker tilbake. En premium billett koster i snitt kr 7500 før valgene. Disse prisene er justert opp ca 50% de sist uker (selvsagt også fordi vi nå er i desember), men den samme trend ser jeg til neste år (selv om økningen ikke er like stor).

Andre selskap har vært ute med informasjon om booking-graden for neste år. Den er meget god og kapasiteten påvirker prisene lengre frem i tid.

Basert på dette bilde så mener jeg dette kan bli meget bra fremover, men det fordrer at enn virkelig satser på å ta markedsandeler nå.
For to-tre uker tilbake vurderte jeg å selge meg ut, men har nå valgt å kjøpe meg opp. Har de siste dagene kjøpt en del til kr2,50 og tenker at dette vil være en spennende aksje å sitte med frem til April/Mai. Selskapet er i dag priset til 170Mnok, noe som gir et betydelig potensial.

Dette kan bli meget spennende, men flere maskiner må i luften raskt! Da er det riktig å hente inn mer penger og satse.
Redigert 06.12.2022 kl 23:12 Du må logge inn for å svare
Taubåt
03.08.2024 kl 16:33 941

Over 1 time Q&A med BTL på Norse Atlantic Airways travelers and fans, snakkes også om ‘’likviditetskrisa’’
Klabbeføre
03.08.2024 kl 17:16 919

Riskokern vil alltid ha en aksje 10-20% billigere når den allerede er ekstremt billig, ender som regel opp på perrongen når toget går..
SPXL
03.08.2024 kl 22:55 820

Er nok redd det er høst og vintersesongen markedet fokuserer på fra nå. Sommersesongen har vært bra men det har ikke løftet kursen pga usikkerheten rundt likviditeten. Til uka så kommer juli tallene men tror nok uansett hvor bra det er så vil nok ikke kursen mye opp og gjør den det så faller den bare tilbake igjen. BTL har liten tillit i markedet og det skal mye til å vinne den tilbake. Tenk hvor høy kursen var og det uten fly i trafikk, BTL er kanskje ikke rett man for jobben.
Akagunners
03.08.2024 kl 23:09 813

Jeg svarte på en uttalelse om at sommersesongen allerede var priset inn, og om hvor enkelt det var å skjønne syklusen rundt dette og bare følge den, som om ingen av oss har tenkt på det. Er ellers helt enig i at det ikke er sikkert kursen beveger seg allverden enda. ble som skyldes investorskepsis og lite tiltro til ledelse. Men jeg blir fornøyd hvis selskapet rapporterer greie tall og at de igjen bekrefter at de vil være lønnsomme fremover f.o.m andre halvår.
Goldsmith
I går kl 12:43 655

I forrige uke slapp Facebook gruppen Norse Atlantic Travelers and fans et times langt intervju med Bjørn Tore Larsen.
Her var han tydelig på flere momenter for den øknomiske situasjonen til selskapet:

NORSE vil gå med overskudd i 3Q
NORSE vil gå med overskudd i 2H
NORSE har løst likviditetsbehovet.

Det synes forunderlig om han nå uttaler dette uten at det er godt forankret i operative planer og resultatprognoser.
Denne bekreftelsen på at operasjonen og økonomien til NORSE utvikler seg godt bør være med å føre markedsverdien opp mot 10 kr. igjen!

Men hvem vet?
Alltid positiv
I går kl 13:08 634

Er selv medlem i: Norse Atlantic Airways travelers og finner ikke noe informasjon om intervjuet her.

Finner heller ikke noe informasjon om Norse Atlantic travelers. Har du en link?
Taubåt
I går kl 13:45 613

Norse Atlantic travelers and fans heter gruppa
Lurifax
I går kl 14:37 574

Selskapet må bevise at det har kontroll på det operative og det økonomiske for å få markedsverdien opp igjen.
Alltid positiv
I går kl 15:25 548

Fant det. Dette var veldig interessant. Bør absolutt høres :-)
rischioso
I dag kl 10:40 235

En touchdown på 2 tallet legger føringer for flere så det er å forvente at vi vil se mer til det nivået den nærmeste tiden så ingen hast med å plukke på oversiden...;)
Klabbeføre
I dag kl 12:21 174

Tja, Norse er faktisk i pluss igjen og det betyr vel at rischioso nok en gang står igjen på perrongen
Gullhaugen
I dag kl 13:30 103

Oversikt for NORSE (NORSE ATLANTIC ASA ). Oppdatert VPS 5.08.2024 - Nedsalget til Top 50 fortsetter

01 SCORPIO HOLDINGS LIMITED 21.22% 84.95m 27.27m
02 B T LARSEN & CO LIMITED 18.88% 75.61m 24.27m
03 SONGA CAPITAL AS 2.69% 10.78m 3 461k
04 THE BANK OF NEW YORK MELLON 2.36% 9 445.2k 3 032k
05 UBS SWITZERLAND AG 2.28% 9 131.3k 2 931k
06 SKAGEN VEKST VERDIPAPIRFOND 2.03% 8 120.4k 2 607k
07 J.P. MORGAN SECURITIES PLC 1.84% 7 354.8k 2 361k -198
08 MH CAPITAL AS 1.43% 5 726k 1 838k
09 VICAMA CAPITAL AS 1.32% 5 300.4k 1 702k
10 ALTO HOLDING AS 1.23% 4 909.7k 1 576k
11 THE BANK OF NEW YORK MELLON SA/NV 1.21% 4 832.4k 1 551k -10 000
12 SKANDINAVISKA ENSKILDA BANKEN AB 1.17% 4 672.5k 1 500k
13 VICAMA AS 1.01% 4 053.3k 1 301k
14 UBS SWITZERLAND AG 0.90% 3 602.4k 1 156k
15 MAXIMUS INVEST AS 0.78% 3 115k 1 000k
16 PURE AS 0.78% 3 106.6k 997.3k
17 NORDNET LIVSFORSIKRING AS 0.76% 3 050k 979.1k 61 050
18 PEGASI AS 0.71% 2 858.6k 917.7k
19 FENDER EIENDOM AS 0.68% 2 740.2k 879.7k 130.8k
20 VERDIPAPIRFONDET DELPHI NORDIC 0.68% 2 702.9k 867.7k -306.7k
21 SWEDBANK AS 0.66% 2 627.7k 843.6k
22 SPAR KAPITAL INVESTOR AS 0.62% 2 472.1k 793.6k
23 OBSERVATORIET INVEST AS 0.61% 2 445.3k 785k
24 GOLDMAN SACHS INTERNATIONAL 0.60% 2 407.8k 773k -23
25 JAHATT AS 0.59% 2 360.5k 757.8k
26 MÜLLER EMIL 0.58% 2 305.1k 740k
27 F2 FUNDS AS 0.54% 2 180.5k 700k
28 SOCIÉTÉ GÉNÉRALE 0.51% 2 038.1k 654.3k
29 KVADE KAI VIDAR 0.51% 2 024.8k 650k
30 EMIL MÜLLER CONSULTING AS 0.50% 1 993.6k 640k
31 CLEARSTREAM BANKING S.A. 0.49% 1 970.6k 632.6k
32 SILJAN INDUSTRIER AS 0.49% 1 946.9k 625k 84 929
33 DIMA AS 0.43% 1 715.1k 550.6k
34 LIVERMORE INVEST AS 0.43% 1 713.3k 550k
35 VALLELØKKEN AS 0.41% 1 644.3k 527.9k
36 BROWN BROTHERS HARRIMAN & CO. 0.40% 1 608.4k 516.3k
37 TIGERSTADEN AS 0.39% 1 557.5k 500k
38 MERRILL LYNCH, PIERCE, FENNER & SM 0.38% 1 508.4k 484.2k
39 DJB INVEST AS 0.35% 1 413k 453.6k
40 F1 FUNDS AS 0.35% 1 401.8k 450k
41 GÅRDEN TORE 0.34% 1 361.9k 437.2k
42 SPAREBANK 1 MARKETS AS MARKET-MAKING 0.34% 1 355k 435k
43 AKB AS 0.33% 1 315.1k 422.2k
44 AGMABLY AS 0.33% 1 315.1k 422.2k
45 JJB AS 0.33% 1 315.1k 422.2k
46 SØRLUND BJØRN LEO 0.32% 1 289.9k 414.1k
47 THUE TORSTEIN 0.31% 1 246k 400k
48 METAL MONKEY AS 0.30% 1 204.2k 386.6k
49 KVANTIA AS 0.29% 1 161.9k 373k
50 LMJ HOLDING AS 0.29% 1 152.5k 370k
51 Other investors 23.04% 92.22m 29.6m 148.2k
Goldsmith
I dag kl 13:47 87

Larsen skal være temmelig dum dersom han lover dette og ikke klarer å holde det. Da er både han, pengene hans og selskapet ferdig.
Så det kan synes som om det er en god sannsynlighet for at disse utsagnene holder. Det bør ha effekt nå på kursen.

Larsen må være like dum dersom han nå ikke har gitt rådgiverne i oppdrag å selge selskapet til en airline med behov for flere Dreamlinere. Da vil han få realisert verdiene som ligger i selskapet - som er langt over både 3, 7 og 10 kroner aksjen.

Vi får se!
rischioso
I dag kl 14:34 44

Viktig å skjønne at det Larsen & Co lover ikke er ulikt andre sine håp - altså de vet like lite om fremtiden som noen andre så og vektlegge en lovnad basert på håp er ikke en garanti, men en risk...;)
Lurifax
I dag kl 14:42 33

Jeg og du tror at det er sannsynlig at utsagnene hans holder vann - men det gjør ikke markedet - markedet trenger bevis for at utsagnene holder vann for å sende kursen opp der den hører hjemme.