Norse - noen tanker om fremtiden

Realisten2
NORSE 06.12.2022 kl 21:27 105956

Har brukt en del tid den siste tiden til å se nærmere på mulighetene til Norse og tenkte å dele noen tanker rundt det jeg ser. Jeg har vært skeptisk etter informasjonen om den rettede emisjon, da jeg ikke var særlig tilfreds med ledelsen/styret sin måte å gjennomføre dette på, samt at jeg satt med følelse av at all informasjon ikke ble delt. Videre var prisfastsettelsen lite tillitsvekkende. Jeg er nå mye mer positiv til det jeg ser og mener dette er et riktig trekk.

Det volum selskapet har i dag er ikke livskraftig på sikt. Volumet må opp. Ruten London – New York er en av de mest attraktive rutene globalt, men må kombineres med flere ruter/øket kapasitet for å få driftskostnadene ned. Den kommende Paris – New York er også blant topp 10 longhault legs, og vil sammen med øket satsning ut fra UK være strategisk viktige for å nå volum.

Internasjonalt er flyselskapene i en helt annen situasjon enn i Norge og Scandinavia. Flere store aktører har nå volum over 2019 nivå og prisene er i bedring. Selskaper som Lufthansa har ikke kapasitet nok og er nå tvunget til reaktivere A380 som har stått på bakken siden 2019/2020. Dette er lite attraktive maskiner som har en altfor høy driftskostnad, men for at Lufthansa skal klare å beholde markedsandel og levere på sine forpliktelser, så må A380 inn i flåten. Den første A380 (Navn: Dusseldorf) kommer i drift igjen om noen uker. Flere A380 maskiner klargjøres. (Totalt har Lufthansa 8 A380, 4 er planlagt reaktivert).

En A380 har et fuelforbruk på 11-12 000 liter i timen, mens Norse sin 787 flåte har et forbruk på ca 4800 – 4900 liter i timen. En 787 har noe mindre kapasitet, men Norse sine 787 har en meget høy kapasitets-layout. Omregnet i forbruk per sete så bruker en Dreamliner 14,3 liter fuel per sete pr time og en A380 (Lufthansa sin konfigurasjon) forbruker ca 23,6 liter fuel per sete per time.

787 Dreamliner er den mest økonomisk maskin på langdistanser, men det som er mest interessant med dette, er å se på bakgrunnen for reaktiveringen av A380. Grunnen er forsinkelser på leveranser av nye maskiner pga komponentmangel. Flere A350 langdistanse maskiner er forsinket med opp til 12 måneder. Når jeg ser nærmere på dette så ser jeg at flere selskap sliter med kapasitet på langdistanse – på grunn av forsinkelser. Flere maskiner som står for levering i 2023 blir ikke levert for et stykke inn i 2024. Dette gir gode muligheter, og driftskostnadene på eldre maskiner gjør at billettprisene (inntektene) går opp.

Videre er det slik at snitt billettpriser er på full vei oppover internasjonal uavhengig av den kommende knapphet på maskiner (som først fremover gjør seg gjeldende i 2023). Selskap som Delta, AA og andre leverer nå gode resultater. Billettprisene i USA er høye, men det virker ikke inn på volum.
Jeg har også sett litt på Norse sine billettpriser for Desember (høysesong på vinter) samt et par sommermåneder. I desember er snittprisen på en økonomibillett fra London til New York ca kr 4150 (før bagasje, setevalg osv) mot kr 2800 for noen uker tilbake. En premium billett koster i snitt kr 7500 før valgene. Disse prisene er justert opp ca 50% de sist uker (selvsagt også fordi vi nå er i desember), men den samme trend ser jeg til neste år (selv om økningen ikke er like stor).

Andre selskap har vært ute med informasjon om booking-graden for neste år. Den er meget god og kapasiteten påvirker prisene lengre frem i tid.

Basert på dette bilde så mener jeg dette kan bli meget bra fremover, men det fordrer at enn virkelig satser på å ta markedsandeler nå.
For to-tre uker tilbake vurderte jeg å selge meg ut, men har nå valgt å kjøpe meg opp. Har de siste dagene kjøpt en del til kr2,50 og tenker at dette vil være en spennende aksje å sitte med frem til April/Mai. Selskapet er i dag priset til 170Mnok, noe som gir et betydelig potensial.

Dette kan bli meget spennende, men flere maskiner må i luften raskt! Da er det riktig å hente inn mer penger og satse.
Redigert 06.12.2022 kl 23:12 Du må logge inn for å svare
Taubåt
03.08.2024 kl 16:33 1641

Over 1 time Q&A med BTL på Norse Atlantic Airways travelers and fans, snakkes også om ‘’likviditetskrisa’’
Klabbeføre
03.08.2024 kl 17:16 1620

Riskokern vil alltid ha en aksje 10-20% billigere når den allerede er ekstremt billig, ender som regel opp på perrongen når toget går..
SPXL
03.08.2024 kl 22:55 1521

Er nok redd det er høst og vintersesongen markedet fokuserer på fra nå. Sommersesongen har vært bra men det har ikke løftet kursen pga usikkerheten rundt likviditeten. Til uka så kommer juli tallene men tror nok uansett hvor bra det er så vil nok ikke kursen mye opp og gjør den det så faller den bare tilbake igjen. BTL har liten tillit i markedet og det skal mye til å vinne den tilbake. Tenk hvor høy kursen var og det uten fly i trafikk, BTL er kanskje ikke rett man for jobben.
Akagunners
03.08.2024 kl 23:09 1514

Jeg svarte på en uttalelse om at sommersesongen allerede var priset inn, og om hvor enkelt det var å skjønne syklusen rundt dette og bare følge den, som om ingen av oss har tenkt på det. Er ellers helt enig i at det ikke er sikkert kursen beveger seg allverden enda. ble som skyldes investorskepsis og lite tiltro til ledelse. Men jeg blir fornøyd hvis selskapet rapporterer greie tall og at de igjen bekrefter at de vil være lønnsomme fremover f.o.m andre halvår.
Goldsmith
04.08.2024 kl 12:43 1356

I forrige uke slapp Facebook gruppen Norse Atlantic Travelers and fans et times langt intervju med Bjørn Tore Larsen.
Her var han tydelig på flere momenter for den øknomiske situasjonen til selskapet:

NORSE vil gå med overskudd i 3Q
NORSE vil gå med overskudd i 2H
NORSE har løst likviditetsbehovet.

Det synes forunderlig om han nå uttaler dette uten at det er godt forankret i operative planer og resultatprognoser.
Denne bekreftelsen på at operasjonen og økonomien til NORSE utvikler seg godt bør være med å føre markedsverdien opp mot 10 kr. igjen!

Men hvem vet?
Alltid positiv
04.08.2024 kl 13:08 1335

Er selv medlem i: Norse Atlantic Airways travelers og finner ikke noe informasjon om intervjuet her.

Finner heller ikke noe informasjon om Norse Atlantic travelers. Har du en link?
Taubåt
04.08.2024 kl 13:45 1314

Norse Atlantic travelers and fans heter gruppa
Lurifax
04.08.2024 kl 14:37 1275

Selskapet må bevise at det har kontroll på det operative og det økonomiske for å få markedsverdien opp igjen.
Alltid positiv
04.08.2024 kl 15:25 1248

Fant det. Dette var veldig interessant. Bør absolutt høres :-)
rischioso
I går kl 10:40 935

En touchdown på 2 tallet legger føringer for flere så det er å forvente at vi vil se mer til det nivået den nærmeste tiden så ingen hast med å plukke på oversiden...;)
Klabbeføre
I går kl 12:21 874

Tja, Norse er faktisk i pluss igjen og det betyr vel at rischioso nok en gang står igjen på perrongen
Gullhaugen
I går kl 13:30 803

Oversikt for NORSE (NORSE ATLANTIC ASA ). Oppdatert VPS 5.08.2024 - Nedsalget til Top 50 fortsetter

01 SCORPIO HOLDINGS LIMITED 21.22% 84.95m 27.27m
02 B T LARSEN & CO LIMITED 18.88% 75.61m 24.27m
03 SONGA CAPITAL AS 2.69% 10.78m 3 461k
04 THE BANK OF NEW YORK MELLON 2.36% 9 445.2k 3 032k
05 UBS SWITZERLAND AG 2.28% 9 131.3k 2 931k
06 SKAGEN VEKST VERDIPAPIRFOND 2.03% 8 120.4k 2 607k
07 J.P. MORGAN SECURITIES PLC 1.84% 7 354.8k 2 361k -198
08 MH CAPITAL AS 1.43% 5 726k 1 838k
09 VICAMA CAPITAL AS 1.32% 5 300.4k 1 702k
10 ALTO HOLDING AS 1.23% 4 909.7k 1 576k
11 THE BANK OF NEW YORK MELLON SA/NV 1.21% 4 832.4k 1 551k -10 000
12 SKANDINAVISKA ENSKILDA BANKEN AB 1.17% 4 672.5k 1 500k
13 VICAMA AS 1.01% 4 053.3k 1 301k
14 UBS SWITZERLAND AG 0.90% 3 602.4k 1 156k
15 MAXIMUS INVEST AS 0.78% 3 115k 1 000k
16 PURE AS 0.78% 3 106.6k 997.3k
17 NORDNET LIVSFORSIKRING AS 0.76% 3 050k 979.1k 61 050
18 PEGASI AS 0.71% 2 858.6k 917.7k
19 FENDER EIENDOM AS 0.68% 2 740.2k 879.7k 130.8k
20 VERDIPAPIRFONDET DELPHI NORDIC 0.68% 2 702.9k 867.7k -306.7k
21 SWEDBANK AS 0.66% 2 627.7k 843.6k
22 SPAR KAPITAL INVESTOR AS 0.62% 2 472.1k 793.6k
23 OBSERVATORIET INVEST AS 0.61% 2 445.3k 785k
24 GOLDMAN SACHS INTERNATIONAL 0.60% 2 407.8k 773k -23
25 JAHATT AS 0.59% 2 360.5k 757.8k
26 MÜLLER EMIL 0.58% 2 305.1k 740k
27 F2 FUNDS AS 0.54% 2 180.5k 700k
28 SOCIÉTÉ GÉNÉRALE 0.51% 2 038.1k 654.3k
29 KVADE KAI VIDAR 0.51% 2 024.8k 650k
30 EMIL MÜLLER CONSULTING AS 0.50% 1 993.6k 640k
31 CLEARSTREAM BANKING S.A. 0.49% 1 970.6k 632.6k
32 SILJAN INDUSTRIER AS 0.49% 1 946.9k 625k 84 929
33 DIMA AS 0.43% 1 715.1k 550.6k
34 LIVERMORE INVEST AS 0.43% 1 713.3k 550k
35 VALLELØKKEN AS 0.41% 1 644.3k 527.9k
36 BROWN BROTHERS HARRIMAN & CO. 0.40% 1 608.4k 516.3k
37 TIGERSTADEN AS 0.39% 1 557.5k 500k
38 MERRILL LYNCH, PIERCE, FENNER & SM 0.38% 1 508.4k 484.2k
39 DJB INVEST AS 0.35% 1 413k 453.6k
40 F1 FUNDS AS 0.35% 1 401.8k 450k
41 GÅRDEN TORE 0.34% 1 361.9k 437.2k
42 SPAREBANK 1 MARKETS AS MARKET-MAKING 0.34% 1 355k 435k
43 AKB AS 0.33% 1 315.1k 422.2k
44 AGMABLY AS 0.33% 1 315.1k 422.2k
45 JJB AS 0.33% 1 315.1k 422.2k
46 SØRLUND BJØRN LEO 0.32% 1 289.9k 414.1k
47 THUE TORSTEIN 0.31% 1 246k 400k
48 METAL MONKEY AS 0.30% 1 204.2k 386.6k
49 KVANTIA AS 0.29% 1 161.9k 373k
50 LMJ HOLDING AS 0.29% 1 152.5k 370k
51 Other investors 23.04% 92.22m 29.6m 148.2k
Goldsmith
I går kl 13:47 786

Larsen skal være temmelig dum dersom han lover dette og ikke klarer å holde det. Da er både han, pengene hans og selskapet ferdig.
Så det kan synes som om det er en god sannsynlighet for at disse utsagnene holder. Det bør ha effekt nå på kursen.

Larsen må være like dum dersom han nå ikke har gitt rådgiverne i oppdrag å selge selskapet til en airline med behov for flere Dreamlinere. Da vil han få realisert verdiene som ligger i selskapet - som er langt over både 3, 7 og 10 kroner aksjen.

Vi får se!
rischioso
I går kl 14:34 742

Viktig å skjønne at det Larsen & Co lover ikke er ulikt andre sine håp - altså de vet like lite om fremtiden som noen andre så og vektlegge en lovnad basert på håp er ikke en garanti, men en risk...;)
Lurifax
I går kl 14:42 731

Jeg og du tror at det er sannsynlig at utsagnene hans holder vann - men det gjør ikke markedet - markedet trenger bevis for at utsagnene holder vann for å sende kursen opp der den hører hjemme.
Akagunners
I går kl 16:01 657

Ja, det er vanskelig å love at de skal være lønnsomme hele neste år, slik han har sagt. Men han sa også at de vil være lønnsomme andre halvår. Uttalelsen kom for kun noen dager siden. Jeg nekter å tro at han kan si noe sånt hvis det er totalt på bærtur. De har tross alt mesteparten av inntjeningen i sommerhalvåret, dvs. at han må se noen tall nå som gjør at han kan uttale seg slik.
Lurifax
I går kl 18:33 537

Men hvorfor skal markedet la seg overbevise når samme mann informerte markedet om at man var så godt som ferdigforhandlet med å lande et strategisk samarbeid, hvorpå samme mann informerte markedet om likviditetsproblemer som visstnok ikke var problematiske..?

Markedet har inntrykk av at denne mannen snakker med to tunger, og det vet ikke helt hvilken av tungene som gir det riktige bildet rundt tingenes tilstand..
Akagunners
I går kl 19:29 499

De har vært uheldige. Jeg tror den avtalen var så å si i boks, og skulle formelt godkjennes av styre. Et styre som plutselig så at sommersesongen ikke ble like god som alle ventet seg og som trakk seg i siste sekund. Tror ikke BTLarsen snakket usant om dette da han sa de var 90 og noe prosent ferdigforhandlet. Fristende p si at de kunne ventet med å iinformere om likviditets utfordringen til det forelå en avtale, slik de nå har fått til, men kunne de det? De har vel en rimelig erfaren CFO som kan dette og hva de har krav å informere om.
Lurifax
I går kl 19:46 486

Uheldigheter skaper usikkerhet rundt eventuelle videre Uheldigheter..
Strategi
I dag kl 07:50 274

Norse sitter på store verdier i flyflåten som er betydelig- gjentar "betydelig" høyere enn børsverdien av selskapet.

Dette er ikke noe å lure på.
De som er investert i aksjen bør heller ha fokus på dette og at selskapet sitter på Dream linere som er et av de aller beste fly på langdistanse når det gjelder drivstoff økonomi.

NORSE: Norse Atlantic Airways Completes Historic Charter Flight Between Norway and Darwin, Australia
i går kl. 09:00 ∙ Oslo Børs
Norse Atlantic Airways is proud to announce the successful completion of a
landmark flight between Norway and Darwin, Australia, chartered by Albastar S.A.
and brokered by Aircontact, Scandinavia's largest and leading air broker firm.
This milestone marks the first time that a nonstop flight from Norway to
Australia has taken place and highlights the efficiency of the state-of-the-art
Boeing 787-900 Dreamliner and the operational excellence of the Norse Atlantic
charter team.

https://www.nordnet.no/market/news/b1c91636-6239-4811-af36-2264db071a9b

Denne flighten Norge - Australia NON STOP blir lagt merke til Globalt!!
Redigert i dag kl 07:54 Du må logge inn for å svare
Strategi
I dag kl 09:30 176

Tipper Norse kurs opp mot 3.60-3,80 kr i dag.
Vet det er hårete, men fullt mulig.
Det koster smuler å komme dit, men kan generere store verdier på kort og lang sikt.
Redigert i dag kl 09:35 Du må logge inn for å svare
Stepping
I dag kl 09:33 168

Du skal selge på 3,19?
Strategi
I dag kl 09:36 161

Nei selger ikke denne.
Kjøper heller mye mer om den faller.
Redigert i dag kl 09:37 Du må logge inn for å svare
Goldsmith
I dag kl 09:50 140

Der er du vel inne på hvorfor tillitten er lav!

Når det gjelder avtalen så var den ferdigbehandlet (i følge NORSE), men styret i partneren ville ikke ta dealen. Det er slikt som hender (veldig sjelden).
Når det gjelder inntjening har han lovet overskudd før og ikke holdt det (2H 2023), så det er all grunn til å være realist.
Poenget er dog at dersom han nok en gang "feilinformerer" - ja da har han brukt alle sine liv!
Lurifax
I dag kl 09:59 120

Hvorfor mener du han skal jobbe for å selge selskapet hvis det går mot lønnsomhet?
Goldsmith
I dag kl 10:53 75

Godt spørsmål.

Leasene er verdt mye i from av reduserte kapitalkostnader relativt til dagens leasepriser for Dreamlinere. Det er mange flyselskaper som trenger Dreamlinere og har disse fra før - lik at de kan tas inn i en eksisterende flåte og en eksistrende AOC. Birsitsh Airways er et eksempel på en aktør som kan kjøpe NORSE, ta over flyene og sette inn i eget nettverk (Teknisk gjør en dette vet å wetleae flyene fra NORSE til British Airways i en periode). JetBlue en annen.

En salgspris for NORSE i en slik situasjon er høy. Veldig høy ift dagens aksjekurs.

Alternativet er å fortsette mot Larsens lønnsomhet. Samtidig vet vi at Intercont markedet er mettet, amerikanerne uteblir fra reiser ift ifjor, amerikansk Consumer Confidence er på vei ned, og en krig eller to kan komme. Fremtidig inntjening er etter min mening usikker i 2025 og 2026.

Derfor synes det er bedre med en ganske fin fulg i hånden enn ti lekre på taket!
Redigert i dag kl 10:54 Du må logge inn for å svare
Lurifax
I dag kl 11:27 40

Ok, skjønner - det jeg reagerer på er at du skrev "..Larsen må være like dum dersom han nå ikke har gitt rådgiverne i oppdrag å selge selskapet.."

Som jeg ser det vil det ikke være dumt å jobbe mot å se an mulighetene for et salg som et alternativ å ha i bakhånden - men all den tid selskapet fortsetter å bli en etablert aktør som tar markedsandeler så mener jeg det vil være dumt av Larsen å kaste de ti lekre fuglene på taket mot en ganske fin fugl i hånden.