Norse - noen tanker om fremtiden
Har brukt en del tid den siste tiden til å se nærmere på mulighetene til Norse og tenkte å dele noen tanker rundt det jeg ser. Jeg har vært skeptisk etter informasjonen om den rettede emisjon, da jeg ikke var særlig tilfreds med ledelsen/styret sin måte å gjennomføre dette på, samt at jeg satt med følelse av at all informasjon ikke ble delt. Videre var prisfastsettelsen lite tillitsvekkende. Jeg er nå mye mer positiv til det jeg ser og mener dette er et riktig trekk.
Det volum selskapet har i dag er ikke livskraftig på sikt. Volumet må opp. Ruten London – New York er en av de mest attraktive rutene globalt, men må kombineres med flere ruter/øket kapasitet for å få driftskostnadene ned. Den kommende Paris – New York er også blant topp 10 longhault legs, og vil sammen med øket satsning ut fra UK være strategisk viktige for å nå volum.
Internasjonalt er flyselskapene i en helt annen situasjon enn i Norge og Scandinavia. Flere store aktører har nå volum over 2019 nivå og prisene er i bedring. Selskaper som Lufthansa har ikke kapasitet nok og er nå tvunget til reaktivere A380 som har stått på bakken siden 2019/2020. Dette er lite attraktive maskiner som har en altfor høy driftskostnad, men for at Lufthansa skal klare å beholde markedsandel og levere på sine forpliktelser, så må A380 inn i flåten. Den første A380 (Navn: Dusseldorf) kommer i drift igjen om noen uker. Flere A380 maskiner klargjøres. (Totalt har Lufthansa 8 A380, 4 er planlagt reaktivert).
En A380 har et fuelforbruk på 11-12 000 liter i timen, mens Norse sin 787 flåte har et forbruk på ca 4800 – 4900 liter i timen. En 787 har noe mindre kapasitet, men Norse sine 787 har en meget høy kapasitets-layout. Omregnet i forbruk per sete så bruker en Dreamliner 14,3 liter fuel per sete pr time og en A380 (Lufthansa sin konfigurasjon) forbruker ca 23,6 liter fuel per sete per time.
787 Dreamliner er den mest økonomisk maskin på langdistanser, men det som er mest interessant med dette, er å se på bakgrunnen for reaktiveringen av A380. Grunnen er forsinkelser på leveranser av nye maskiner pga komponentmangel. Flere A350 langdistanse maskiner er forsinket med opp til 12 måneder. Når jeg ser nærmere på dette så ser jeg at flere selskap sliter med kapasitet på langdistanse – på grunn av forsinkelser. Flere maskiner som står for levering i 2023 blir ikke levert for et stykke inn i 2024. Dette gir gode muligheter, og driftskostnadene på eldre maskiner gjør at billettprisene (inntektene) går opp.
Videre er det slik at snitt billettpriser er på full vei oppover internasjonal uavhengig av den kommende knapphet på maskiner (som først fremover gjør seg gjeldende i 2023). Selskap som Delta, AA og andre leverer nå gode resultater. Billettprisene i USA er høye, men det virker ikke inn på volum.
Jeg har også sett litt på Norse sine billettpriser for Desember (høysesong på vinter) samt et par sommermåneder. I desember er snittprisen på en økonomibillett fra London til New York ca kr 4150 (før bagasje, setevalg osv) mot kr 2800 for noen uker tilbake. En premium billett koster i snitt kr 7500 før valgene. Disse prisene er justert opp ca 50% de sist uker (selvsagt også fordi vi nå er i desember), men den samme trend ser jeg til neste år (selv om økningen ikke er like stor).
Andre selskap har vært ute med informasjon om booking-graden for neste år. Den er meget god og kapasiteten påvirker prisene lengre frem i tid.
Basert på dette bilde så mener jeg dette kan bli meget bra fremover, men det fordrer at enn virkelig satser på å ta markedsandeler nå.
For to-tre uker tilbake vurderte jeg å selge meg ut, men har nå valgt å kjøpe meg opp. Har de siste dagene kjøpt en del til kr2,50 og tenker at dette vil være en spennende aksje å sitte med frem til April/Mai. Selskapet er i dag priset til 170Mnok, noe som gir et betydelig potensial.
Dette kan bli meget spennende, men flere maskiner må i luften raskt! Da er det riktig å hente inn mer penger og satse.
Det volum selskapet har i dag er ikke livskraftig på sikt. Volumet må opp. Ruten London – New York er en av de mest attraktive rutene globalt, men må kombineres med flere ruter/øket kapasitet for å få driftskostnadene ned. Den kommende Paris – New York er også blant topp 10 longhault legs, og vil sammen med øket satsning ut fra UK være strategisk viktige for å nå volum.
Internasjonalt er flyselskapene i en helt annen situasjon enn i Norge og Scandinavia. Flere store aktører har nå volum over 2019 nivå og prisene er i bedring. Selskaper som Lufthansa har ikke kapasitet nok og er nå tvunget til reaktivere A380 som har stått på bakken siden 2019/2020. Dette er lite attraktive maskiner som har en altfor høy driftskostnad, men for at Lufthansa skal klare å beholde markedsandel og levere på sine forpliktelser, så må A380 inn i flåten. Den første A380 (Navn: Dusseldorf) kommer i drift igjen om noen uker. Flere A380 maskiner klargjøres. (Totalt har Lufthansa 8 A380, 4 er planlagt reaktivert).
En A380 har et fuelforbruk på 11-12 000 liter i timen, mens Norse sin 787 flåte har et forbruk på ca 4800 – 4900 liter i timen. En 787 har noe mindre kapasitet, men Norse sine 787 har en meget høy kapasitets-layout. Omregnet i forbruk per sete så bruker en Dreamliner 14,3 liter fuel per sete pr time og en A380 (Lufthansa sin konfigurasjon) forbruker ca 23,6 liter fuel per sete per time.
787 Dreamliner er den mest økonomisk maskin på langdistanser, men det som er mest interessant med dette, er å se på bakgrunnen for reaktiveringen av A380. Grunnen er forsinkelser på leveranser av nye maskiner pga komponentmangel. Flere A350 langdistanse maskiner er forsinket med opp til 12 måneder. Når jeg ser nærmere på dette så ser jeg at flere selskap sliter med kapasitet på langdistanse – på grunn av forsinkelser. Flere maskiner som står for levering i 2023 blir ikke levert for et stykke inn i 2024. Dette gir gode muligheter, og driftskostnadene på eldre maskiner gjør at billettprisene (inntektene) går opp.
Videre er det slik at snitt billettpriser er på full vei oppover internasjonal uavhengig av den kommende knapphet på maskiner (som først fremover gjør seg gjeldende i 2023). Selskap som Delta, AA og andre leverer nå gode resultater. Billettprisene i USA er høye, men det virker ikke inn på volum.
Jeg har også sett litt på Norse sine billettpriser for Desember (høysesong på vinter) samt et par sommermåneder. I desember er snittprisen på en økonomibillett fra London til New York ca kr 4150 (før bagasje, setevalg osv) mot kr 2800 for noen uker tilbake. En premium billett koster i snitt kr 7500 før valgene. Disse prisene er justert opp ca 50% de sist uker (selvsagt også fordi vi nå er i desember), men den samme trend ser jeg til neste år (selv om økningen ikke er like stor).
Andre selskap har vært ute med informasjon om booking-graden for neste år. Den er meget god og kapasiteten påvirker prisene lengre frem i tid.
Basert på dette bilde så mener jeg dette kan bli meget bra fremover, men det fordrer at enn virkelig satser på å ta markedsandeler nå.
For to-tre uker tilbake vurderte jeg å selge meg ut, men har nå valgt å kjøpe meg opp. Har de siste dagene kjøpt en del til kr2,50 og tenker at dette vil være en spennende aksje å sitte med frem til April/Mai. Selskapet er i dag priset til 170Mnok, noe som gir et betydelig potensial.
Dette kan bli meget spennende, men flere maskiner må i luften raskt! Da er det riktig å hente inn mer penger og satse.
Redigert 06.12.2022 kl 23:12
Du må logge inn for å svare
Strategi
09.08.2024 kl 08:42
2198
I går var det "turning point" for flyaksjer i USA og rally i sektoren, får håpe dette også smitter over på Norse i dag og videre frem.
Det er tidligere kommunisert at selskapet på nåværende tidspunkt ikke har planer om emisjon og at selskapet forventer profitt på driften fremover.
Det kan komme friere på banen.
Hvem vet.
Uansett kan man nok enes om at kursen nå ikke reflekterer verdien på Norse- her er vi veldig langt unna.
Det er tidligere kommunisert at selskapet på nåværende tidspunkt ikke har planer om emisjon og at selskapet forventer profitt på driften fremover.
Det kan komme friere på banen.
Hvem vet.
Uansett kan man nok enes om at kursen nå ikke reflekterer verdien på Norse- her er vi veldig langt unna.
Realisten2
08.08.2024 kl 23:32
2297
Der må gjerne komme en rettet emisjon på eks 10% kombinert med nedsalg fra de største eierne, til en strategisk partner som tar eks 25-30% til en pris som er akseptabel. Det gir løft i pris kombinert med noe kapitaltilførsel.
Jeg har overhode ingen tro på en emisjon til det nivå vi nå ser. Der er helt sikkert interesse blant strategiske aktører som langt overgår dagens pris, om de bare får en meningsfull andel.
Jeg har overhode ingen tro på en emisjon til det nivå vi nå ser. Der er helt sikkert interesse blant strategiske aktører som langt overgår dagens pris, om de bare får en meningsfull andel.
elnomi
08.08.2024 kl 23:24
2308
Enig i at mye (langt fra alt) har et turningpoint, men det betinger at det ikke kommer en ny emisjon..
Strategi
08.08.2024 kl 23:11
2303
Viktig å huske på at alt har et «turning point», for Norse sin del kan dagens bunnkurs på 2.56 vært bunnen.
elnomi
08.08.2024 kl 22:44
2314
Hvorfor tror dere kursen faller og faller?
Jo det kan oppsummeres i to enkle ord:
tillitskrise og emisjonsfrykt.
Jo det kan oppsummeres i to enkle ord:
tillitskrise og emisjonsfrykt.
Realisten2
08.08.2024 kl 22:34
2316
Nå er det ikke sikkert vi påvirkes her på berget.....men Delta, American Airlines or United Airlines er alle opp over 6% i dag.
SPXL
08.08.2024 kl 19:49
2333
Bare en tragedie dette selskapet, ny ATL rekord igjen. BTL må tre til siden for dette er for stor oppgave for han, han har tatt selskapet fra en kurs på 80kr til i dag på 2 tallet.. Han må prøve prøve å selge eller få noen til og overta sjefstolen.
Strategi
08.08.2024 kl 19:35
2341
Delta Airlines går sterkt i USA i kveld
38.92
+ 1.60
4.29%
Today
Current price
USD · 1:21 PM ET · Aug 8, 2024 · BATS BZX
Dette bør smitte over Norse og Norwegian Group i morgen.
Gunstig pris på olja som er største utgiftspost for flyselskapene hjelper nok på.
Det klinger i allefall i kassa til Norse og Norwegian Group
38.92
+ 1.60
4.29%
Today
Current price
USD · 1:21 PM ET · Aug 8, 2024 · BATS BZX
Dette bør smitte over Norse og Norwegian Group i morgen.
Gunstig pris på olja som er største utgiftspost for flyselskapene hjelper nok på.
Det klinger i allefall i kassa til Norse og Norwegian Group
Lurifax
08.08.2024 kl 18:00
2395
Goldsmith skrevInnlegget er slettet
Det er absolutt ingenting som tyder på at selskapet ikke har kontroll, (bortsett fra likviditetsskvisen, som kom under kontroll) noe som gjør det desto mer fascinerende at markedet priser selskapet som helt ute av kontroll..
Lurifax
08.08.2024 kl 15:18
2462
Det hjelper ikke med store underliggende verdier hvis man sitter på feil side av forhandlingsbordet..
desirata
08.08.2024 kl 15:18
2418
Markedet er nådeløst, bryr seg ikke om dagen og bakspeilet. De lurer på hva er status i mars neste år og om Norse står på egne ben da.
Hvorfor ta slike sjanser når de kan kjøpe aksjer med bedre utsikter, og lite downside, dvs gunstig Risk / reward.
eks, DOF, KCC, bank, o.l.
Hvorfor ta slike sjanser når de kan kjøpe aksjer med bedre utsikter, og lite downside, dvs gunstig Risk / reward.
eks, DOF, KCC, bank, o.l.
Strategi
08.08.2024 kl 14:58
2421
Gullhaugen skrev Denne aksjen er bunnløs. Hvem vil gå inn med mer kapital nå?
Det er veldig få her inne som er opptatt av de underliggende verdiene i selskapet.
Dette bør ha et betydelig fokus, regner med at Norse allerede er i samtaler.
Dette bør ha et betydelig fokus, regner med at Norse allerede er i samtaler.
Gullhaugen
08.08.2024 kl 13:49
2468
Slettet brukerskrev Flyaksjer asså!!
Denne aksjen er bunnløs. Hvem vil gå inn med mer kapital nå?
Lurifax
08.08.2024 kl 13:08
2497
Goldsmith skrevInnlegget er slettet
Det jeg mente med tvang er at jeg ikke tror de har stort annet valg enn å selge, gitt at de ikke kan hente penger på disse nivåene og at de ikke kan regne hjem vinteren.
Manawa
08.08.2024 kl 13:06
2494
Goldsmith skrevInnlegget er slettet
Har du dette direkte fra kilden?
Strategi
08.08.2024 kl 12:48
2471
Goldsmith skrevInnlegget er slettet
Kortversjonen av beskrivelse av aksjekursen i Norse er : PENGER PÅ GATA.
Lurifax
07.08.2024 kl 19:34
2634
Markedet har sendt Norse ned i knestående, og det er ingen quick-fix i sikte - jeg tror de tvinges til å selge.
SPXL
07.08.2024 kl 19:08
2654
Norse var oppe i 80kr på starten og nå 2tallet, BTL har gjort en flott jobb…..merkelig at han fortsatt sitter! Virker ikke som det er noe bunn heller i denne aksjen.
Realisten2
07.08.2024 kl 16:13
2720
Det betyr lite I et kunde-perspektiv men fordi selskapet er notert I Oslo så betyr det mye på kursen, mener jeg...
Selskapet rir dette av ila de neste uker.. :-)
Selskapet rir dette av ila de neste uker.. :-)
Octagon
07.08.2024 kl 15:07
2716
Har jo ikke bare vært i norske dette da. Satser på at de fleste ikke sjekker slike forhold før de bestiller reise.
Tror på pluss inntekter i august og september. Så får vi håpe at konkurrentene som også har dynamisk prising ikke dumper for mye på destinasjonene Norse flyr (ref. Juni/q2).
Var jo ganske skuffende tall i dag om en ser det i relasjon til den økte kapasiteten i 2024.
Det beste hadde nok vært at selskapet ble solgt slik at emisjons spøkelset forsvinner for godt. :-)
Tror på pluss inntekter i august og september. Så får vi håpe at konkurrentene som også har dynamisk prising ikke dumper for mye på destinasjonene Norse flyr (ref. Juni/q2).
Var jo ganske skuffende tall i dag om en ser det i relasjon til den økte kapasiteten i 2024.
Det beste hadde nok vært at selskapet ble solgt slik at emisjons spøkelset forsvinner for godt. :-)
Redigert 07.08.2024 kl 15:13
Du må logge inn for å svare
Manawa
07.08.2024 kl 13:56
1493
Er nok i hvert fall ikke positivt, men vil tro at 95% av kundene ikke forholder seg til Norsk media??
Octagon
07.08.2024 kl 13:10
1497
Ingen som tror alt nyhetsbråket Norse selv stelte i land rundt likviditet ikke har påvirket booking tallene presentert nå og fremover ?
Lurifax
07.08.2024 kl 10:49
1584
Goldsmith skrevInnlegget er slettet
Primærmålet er/har vært å få inn en strategisk partner, men når man (hittil) ikke har lykkes med det så er det naturlig at mandatet utvides til å kunne inkludere salg.
Lurifax
07.08.2024 kl 10:18
1592
Norse befinner seg i en negativ spiral, hvor alt som kan tolkes negativt blir tolket negativt - og når alt som kan tolkes positivt også blir tolket negativt så blir resultatet konkursprising.
SPXL
07.08.2024 kl 09:53
1629
Goldsmith skrevInnlegget er slettet
Når ledelsen har NULL tillit så hjelper trafikktallene ingenting
Holymoses25
07.08.2024 kl 09:40
1548
Stepping skrev Går bra denne
Nesten null på selgersiden .
Tenker at denne flyr høyt etter lunsj idag.
Tenker at denne flyr høyt etter lunsj idag.
SPXL
06.08.2024 kl 23:05
1627
Trafikk tallene for juni kom 2.juli, samme dag som de gikk ut med likviditets utfordringene. Hvorfor klarte de å komme med trafikk tallene så fort når de ellers ikke klare å få de ut før nærmere 10. hver mnd. Var det for å prøve å dempe kursfallet på de andre møkkameldingene, det fungerte iallefall ikke. Nas har allerede gått ut med tallene mens norse drøyer..BTL er ikke rett mann for denne jobben ser det ut til.
Lurifax
06.08.2024 kl 11:27
1808
Goldsmith skrevInnlegget er slettet
Ok, skjønner - det jeg reagerer på er at du skrev "..Larsen må være like dum dersom han nå ikke har gitt rådgiverne i oppdrag å selge selskapet.."
Som jeg ser det vil det ikke være dumt å jobbe mot å se an mulighetene for et salg som et alternativ å ha i bakhånden - men all den tid selskapet fortsetter å bli en etablert aktør som tar markedsandeler så mener jeg det vil være dumt av Larsen å kaste de ti lekre fuglene på taket mot en ganske fin fugl i hånden.
Som jeg ser det vil det ikke være dumt å jobbe mot å se an mulighetene for et salg som et alternativ å ha i bakhånden - men all den tid selskapet fortsetter å bli en etablert aktør som tar markedsandeler så mener jeg det vil være dumt av Larsen å kaste de ti lekre fuglene på taket mot en ganske fin fugl i hånden.
Lurifax
06.08.2024 kl 09:59
1856
Goldsmith skrevInnlegget er slettet
Hvorfor mener du han skal jobbe for å selge selskapet hvis det går mot lønnsomhet?