Norse - noen tanker om fremtiden

Realisten2
NORSE 06.12.2022 kl 21:27 138605

Har brukt en del tid den siste tiden til å se nærmere på mulighetene til Norse og tenkte å dele noen tanker rundt det jeg ser. Jeg har vært skeptisk etter informasjonen om den rettede emisjon, da jeg ikke var særlig tilfreds med ledelsen/styret sin måte å gjennomføre dette på, samt at jeg satt med følelse av at all informasjon ikke ble delt. Videre var prisfastsettelsen lite tillitsvekkende. Jeg er nå mye mer positiv til det jeg ser og mener dette er et riktig trekk.

Det volum selskapet har i dag er ikke livskraftig på sikt. Volumet må opp. Ruten London – New York er en av de mest attraktive rutene globalt, men må kombineres med flere ruter/øket kapasitet for å få driftskostnadene ned. Den kommende Paris – New York er også blant topp 10 longhault legs, og vil sammen med øket satsning ut fra UK være strategisk viktige for å nå volum.

Internasjonalt er flyselskapene i en helt annen situasjon enn i Norge og Scandinavia. Flere store aktører har nå volum over 2019 nivå og prisene er i bedring. Selskaper som Lufthansa har ikke kapasitet nok og er nå tvunget til reaktivere A380 som har stått på bakken siden 2019/2020. Dette er lite attraktive maskiner som har en altfor høy driftskostnad, men for at Lufthansa skal klare å beholde markedsandel og levere på sine forpliktelser, så må A380 inn i flåten. Den første A380 (Navn: Dusseldorf) kommer i drift igjen om noen uker. Flere A380 maskiner klargjøres. (Totalt har Lufthansa 8 A380, 4 er planlagt reaktivert).

En A380 har et fuelforbruk på 11-12 000 liter i timen, mens Norse sin 787 flåte har et forbruk på ca 4800 – 4900 liter i timen. En 787 har noe mindre kapasitet, men Norse sine 787 har en meget høy kapasitets-layout. Omregnet i forbruk per sete så bruker en Dreamliner 14,3 liter fuel per sete pr time og en A380 (Lufthansa sin konfigurasjon) forbruker ca 23,6 liter fuel per sete per time.

787 Dreamliner er den mest økonomisk maskin på langdistanser, men det som er mest interessant med dette, er å se på bakgrunnen for reaktiveringen av A380. Grunnen er forsinkelser på leveranser av nye maskiner pga komponentmangel. Flere A350 langdistanse maskiner er forsinket med opp til 12 måneder. Når jeg ser nærmere på dette så ser jeg at flere selskap sliter med kapasitet på langdistanse – på grunn av forsinkelser. Flere maskiner som står for levering i 2023 blir ikke levert for et stykke inn i 2024. Dette gir gode muligheter, og driftskostnadene på eldre maskiner gjør at billettprisene (inntektene) går opp.

Videre er det slik at snitt billettpriser er på full vei oppover internasjonal uavhengig av den kommende knapphet på maskiner (som først fremover gjør seg gjeldende i 2023). Selskap som Delta, AA og andre leverer nå gode resultater. Billettprisene i USA er høye, men det virker ikke inn på volum.
Jeg har også sett litt på Norse sine billettpriser for Desember (høysesong på vinter) samt et par sommermåneder. I desember er snittprisen på en økonomibillett fra London til New York ca kr 4150 (før bagasje, setevalg osv) mot kr 2800 for noen uker tilbake. En premium billett koster i snitt kr 7500 før valgene. Disse prisene er justert opp ca 50% de sist uker (selvsagt også fordi vi nå er i desember), men den samme trend ser jeg til neste år (selv om økningen ikke er like stor).

Andre selskap har vært ute med informasjon om booking-graden for neste år. Den er meget god og kapasiteten påvirker prisene lengre frem i tid.

Basert på dette bilde så mener jeg dette kan bli meget bra fremover, men det fordrer at enn virkelig satser på å ta markedsandeler nå.
For to-tre uker tilbake vurderte jeg å selge meg ut, men har nå valgt å kjøpe meg opp. Har de siste dagene kjøpt en del til kr2,50 og tenker at dette vil være en spennende aksje å sitte med frem til April/Mai. Selskapet er i dag priset til 170Mnok, noe som gir et betydelig potensial.

Dette kan bli meget spennende, men flere maskiner må i luften raskt! Da er det riktig å hente inn mer penger og satse.
Redigert 06.12.2022 kl 23:12 Du må logge inn for å svare
Lurifax
08.08.2024 kl 18:00 1890

Det er absolutt ingenting som tyder på at selskapet ikke har kontroll, (bortsett fra likviditetsskvisen, som kom under kontroll) noe som gjør det desto mer fascinerende at markedet priser selskapet som helt ute av kontroll..
Lurifax
08.08.2024 kl 15:18 1958

Det hjelper ikke med store underliggende verdier hvis man sitter på feil side av forhandlingsbordet..
desirata
08.08.2024 kl 15:18 1914

Markedet er nådeløst, bryr seg ikke om dagen og bakspeilet. De lurer på hva er status i mars neste år og om Norse står på egne ben da.

Hvorfor ta slike sjanser når de kan kjøpe aksjer med bedre utsikter, og lite downside, dvs gunstig Risk / reward.

eks, DOF, KCC, bank, o.l.
Strategi
08.08.2024 kl 14:58 1917

Det er veldig få her inne som er opptatt av de underliggende verdiene i selskapet.
Dette bør ha et betydelig fokus, regner med at Norse allerede er i samtaler.
Goldsmith
08.08.2024 kl 14:51 1926

Dette er ikke noe nytt, men ja!
Goldsmith
08.08.2024 kl 14:02 1978

Ja, nå vil de frigjøre ca. USD 30 millioner fra billettfordringer og ha rundt USD 70 - 85 millioner i kassen ved september utløpet.
Larsen lover lønnsomhet for hele 2H - ikke bare 3Q, og da er det god sannsynlighet for at kassen holder gjennom vinteren.

De har vært lite flinke til å kommunisere at vintersesongen (oktober - april) skal dreies til chartertrafikk. Over halvparten av ASK vil komme fra Charter i vintersesongen. Det gir en helt annen cash flow (betaling up-front versus dagens 62 dg etter booking) og en helt annet forutsigbarhet i omsetningen fremover.

Til sammen gir dette et godt fundament for at kassen holder gjennom vinteren!
Redigert 08.08.2024 kl 14:04 Du må logge inn for å svare
Gullhaugen
08.08.2024 kl 13:49 1960

Slettet bruker skrev Flyaksjer asså!!
Denne aksjen er bunnløs. Hvem vil gå inn med mer kapital nå?
Lurifax
08.08.2024 kl 13:08 1988

Det jeg mente med tvang er at jeg ikke tror de har stort annet valg enn å selge, gitt at de ikke kan hente penger på disse nivåene og at de ikke kan regne hjem vinteren.
Slettet bruker
08.08.2024 kl 12:56 1966

Flyaksjer asså!!
Strategi
08.08.2024 kl 12:48 1960

Kortversjonen av beskrivelse av aksjekursen i Norse er : PENGER PÅ GATA.
Goldsmith
08.08.2024 kl 12:43 1962

NORSE jobber med Seabury for å selge flyleasene ved et salg av hele selskapet.

Gitt at selskapet leverer overskudd i 2H iht Larsens uttalelser så er det ikke snakk om en tvangssituasjon, men et kalkulert salg.
Lurifax
07.08.2024 kl 19:34 2125

Markedet har sendt Norse ned i knestående, og det er ingen quick-fix i sikte - jeg tror de tvinges til å selge.
SPXL
07.08.2024 kl 19:08 2143

Norse var oppe i 80kr på starten og nå 2tallet, BTL har gjort en flott jobb…..merkelig at han fortsatt sitter! Virker ikke som det er noe bunn heller i denne aksjen.
Realisten2
07.08.2024 kl 16:13 2208

Det betyr lite I et kunde-perspektiv men fordi selskapet er notert I Oslo så betyr det mye på kursen, mener jeg...
Selskapet rir dette av ila de neste uker.. :-)
Octagon
07.08.2024 kl 15:07 2200

Har jo ikke bare vært i norske dette da. Satser på at de fleste ikke sjekker slike forhold før de bestiller reise.

Tror på pluss inntekter i august og september. Så får vi håpe at konkurrentene som også har dynamisk prising ikke dumper for mye på destinasjonene Norse flyr (ref. Juni/q2).

Var jo ganske skuffende tall i dag om en ser det i relasjon til den økte kapasiteten i 2024.


Det beste hadde nok vært at selskapet ble solgt slik at emisjons spøkelset forsvinner for godt. :-)

Redigert 07.08.2024 kl 15:13 Du må logge inn for å svare
Goldsmith
07.08.2024 kl 14:01 2243

Det er lite trolig at det har noen (merkbar) effekt. Kundene er ikke norske, aksjeinteresserte menn. Det er europeere og amerikanere.

Derimot hadde terrorfrykten ifm Paris OL en effekt for hele leisure markedet, og det var ikke bra.
Manawa
07.08.2024 kl 13:56 1015

Er nok i hvert fall ikke positivt, men vil tro at 95% av kundene ikke forholder seg til Norsk media??
Octagon
07.08.2024 kl 13:10 1019

Ingen som tror alt nyhetsbråket Norse selv stelte i land rundt likviditet ikke har påvirket booking tallene presentert nå og fremover ?
Lurifax
07.08.2024 kl 10:49 1102

Primærmålet er/har vært å få inn en strategisk partner, men når man (hittil) ikke har lykkes med det så er det naturlig at mandatet utvides til å kunne inkludere salg.
Goldsmith
07.08.2024 kl 10:41 1085

Det som sies fra IBankerne som jobber med selskapet er at NORSE utvidet mandatet til Seabury til å inkludere regulært salg av selskapet i mai/juni.
Det synes langt mer sannsynlig at selskapet vil bli solgt og ikke bare få en strategisk partner. Det kan synes som markedet ikke forstår det gitt den lave prisingen av egenkapitalen.
Lurifax
07.08.2024 kl 10:18 1111

Norse befinner seg i en negativ spiral, hvor alt som kan tolkes negativt blir tolket negativt - og når alt som kan tolkes positivt også blir tolket negativt så blir resultatet konkursprising.
SPXL
07.08.2024 kl 09:53 1147

Når ledelsen har NULL tillit så hjelper trafikktallene ingenting
Goldsmith
07.08.2024 kl 09:45 1081

Trafikktallene var nok en gang veldig gode. Kabinfaktor litt ned men RPK betydelig opp og på linje med Juni. Det er bra.
Holymoses25
07.08.2024 kl 09:40 1068

Stepping skrev Går bra denne
Nesten null på selgersiden .
Tenker at denne flyr høyt etter lunsj idag.
SPXL
06.08.2024 kl 23:05 1143

Trafikk tallene for juni kom 2.juli, samme dag som de gikk ut med likviditets utfordringene. Hvorfor klarte de å komme med trafikk tallene så fort når de ellers ikke klare å få de ut før nærmere 10. hver mnd. Var det for å prøve å dempe kursfallet på de andre møkkameldingene, det fungerte iallefall ikke. Nas har allerede gått ut med tallene mens norse drøyer..BTL er ikke rett mann for denne jobben ser det ut til.
Lurifax
06.08.2024 kl 11:27 1321

Ok, skjønner - det jeg reagerer på er at du skrev "..Larsen må være like dum dersom han nå ikke har gitt rådgiverne i oppdrag å selge selskapet.."

Som jeg ser det vil det ikke være dumt å jobbe mot å se an mulighetene for et salg som et alternativ å ha i bakhånden - men all den tid selskapet fortsetter å bli en etablert aktør som tar markedsandeler så mener jeg det vil være dumt av Larsen å kaste de ti lekre fuglene på taket mot en ganske fin fugl i hånden.
Goldsmith
06.08.2024 kl 10:53 1342

Godt spørsmål.

Leasene er verdt mye i from av reduserte kapitalkostnader relativt til dagens leasepriser for Dreamlinere. Det er mange flyselskaper som trenger Dreamlinere og har disse fra før - lik at de kan tas inn i en eksisterende flåte og en eksistrende AOC. Birsitsh Airways er et eksempel på en aktør som kan kjøpe NORSE, ta over flyene og sette inn i eget nettverk (Teknisk gjør en dette vet å wetleae flyene fra NORSE til British Airways i en periode). JetBlue en annen.

En salgspris for NORSE i en slik situasjon er høy. Veldig høy ift dagens aksjekurs.

Alternativet er å fortsette mot Larsens lønnsomhet. Samtidig vet vi at Intercont markedet er mettet, amerikanerne uteblir fra reiser ift ifjor, amerikansk Consumer Confidence er på vei ned, og en krig eller to kan komme. Fremtidig inntjening er etter min mening usikker i 2025 og 2026.

Derfor synes det er bedre med en ganske fin fulg i hånden enn ti lekre på taket!
Redigert 06.08.2024 kl 10:54 Du må logge inn for å svare
Lurifax
06.08.2024 kl 09:59 1370

Hvorfor mener du han skal jobbe for å selge selskapet hvis det går mot lønnsomhet?
Goldsmith
06.08.2024 kl 09:50 1383

Der er du vel inne på hvorfor tillitten er lav!

Når det gjelder avtalen så var den ferdigbehandlet (i følge NORSE), men styret i partneren ville ikke ta dealen. Det er slikt som hender (veldig sjelden).
Når det gjelder inntjening har han lovet overskudd før og ikke holdt det (2H 2023), så det er all grunn til å være realist.
Poenget er dog at dersom han nok en gang "feilinformerer" - ja da har han brukt alle sine liv!
Strategi
06.08.2024 kl 09:36 1371

Nei selger ikke denne.
Kjøper heller mye mer om den faller.
Redigert 06.08.2024 kl 09:37 Du må logge inn for å svare
Strategi
06.08.2024 kl 09:30 1375

Tipper Norse kurs opp mot 3.60-3,80 kr i dag.
Vet det er hårete, men fullt mulig.
Det koster smuler å komme dit, men kan generere store verdier på kort og lang sikt.
Redigert 06.08.2024 kl 09:35 Du må logge inn for å svare
Strategi
06.08.2024 kl 07:50 1465

Norse sitter på store verdier i flyflåten som er betydelig- gjentar "betydelig" høyere enn børsverdien av selskapet.

Dette er ikke noe å lure på.
De som er investert i aksjen bør heller ha fokus på dette og at selskapet sitter på Dream linere som er et av de aller beste fly på langdistanse når det gjelder drivstoff økonomi.

NORSE: Norse Atlantic Airways Completes Historic Charter Flight Between Norway and Darwin, Australia
i går kl. 09:00 ∙ Oslo Børs
Norse Atlantic Airways is proud to announce the successful completion of a
landmark flight between Norway and Darwin, Australia, chartered by Albastar S.A.
and brokered by Aircontact, Scandinavia's largest and leading air broker firm.
This milestone marks the first time that a nonstop flight from Norway to
Australia has taken place and highlights the efficiency of the state-of-the-art
Boeing 787-900 Dreamliner and the operational excellence of the Norse Atlantic
charter team.

https://www.nordnet.no/market/news/b1c91636-6239-4811-af36-2264db071a9b

Denne flighten Norge - Australia NON STOP blir lagt merke til Globalt!!
Redigert 06.08.2024 kl 07:54 Du må logge inn for å svare
Lurifax
05.08.2024 kl 19:46 1672

Uheldigheter skaper usikkerhet rundt eventuelle videre Uheldigheter..
Akagunners
05.08.2024 kl 19:29 1654

De har vært uheldige. Jeg tror den avtalen var så å si i boks, og skulle formelt godkjennes av styre. Et styre som plutselig så at sommersesongen ikke ble like god som alle ventet seg og som trakk seg i siste sekund. Tror ikke BTLarsen snakket usant om dette da han sa de var 90 og noe prosent ferdigforhandlet. Fristende p si at de kunne ventet med å iinformere om likviditets utfordringen til det forelå en avtale, slik de nå har fått til, men kunne de det? De har vel en rimelig erfaren CFO som kan dette og hva de har krav å informere om.
Lurifax
05.08.2024 kl 18:33 1693

Strategi skrev Helt riktig.
Men hvorfor skal markedet la seg overbevise når samme mann informerte markedet om at man var så godt som ferdigforhandlet med å lande et strategisk samarbeid, hvorpå samme mann informerte markedet om likviditetsproblemer som visstnok ikke var problematiske..?

Markedet har inntrykk av at denne mannen snakker med to tunger, og det vet ikke helt hvilken av tungene som gir det riktige bildet rundt tingenes tilstand..