Norse - noen tanker om fremtiden

Realisten2
NORSE 06.12.2022 kl 21:27 107934

Har brukt en del tid den siste tiden til å se nærmere på mulighetene til Norse og tenkte å dele noen tanker rundt det jeg ser. Jeg har vært skeptisk etter informasjonen om den rettede emisjon, da jeg ikke var særlig tilfreds med ledelsen/styret sin måte å gjennomføre dette på, samt at jeg satt med følelse av at all informasjon ikke ble delt. Videre var prisfastsettelsen lite tillitsvekkende. Jeg er nå mye mer positiv til det jeg ser og mener dette er et riktig trekk.

Det volum selskapet har i dag er ikke livskraftig på sikt. Volumet må opp. Ruten London – New York er en av de mest attraktive rutene globalt, men må kombineres med flere ruter/øket kapasitet for å få driftskostnadene ned. Den kommende Paris – New York er også blant topp 10 longhault legs, og vil sammen med øket satsning ut fra UK være strategisk viktige for å nå volum.

Internasjonalt er flyselskapene i en helt annen situasjon enn i Norge og Scandinavia. Flere store aktører har nå volum over 2019 nivå og prisene er i bedring. Selskaper som Lufthansa har ikke kapasitet nok og er nå tvunget til reaktivere A380 som har stått på bakken siden 2019/2020. Dette er lite attraktive maskiner som har en altfor høy driftskostnad, men for at Lufthansa skal klare å beholde markedsandel og levere på sine forpliktelser, så må A380 inn i flåten. Den første A380 (Navn: Dusseldorf) kommer i drift igjen om noen uker. Flere A380 maskiner klargjøres. (Totalt har Lufthansa 8 A380, 4 er planlagt reaktivert).

En A380 har et fuelforbruk på 11-12 000 liter i timen, mens Norse sin 787 flåte har et forbruk på ca 4800 – 4900 liter i timen. En 787 har noe mindre kapasitet, men Norse sine 787 har en meget høy kapasitets-layout. Omregnet i forbruk per sete så bruker en Dreamliner 14,3 liter fuel per sete pr time og en A380 (Lufthansa sin konfigurasjon) forbruker ca 23,6 liter fuel per sete per time.

787 Dreamliner er den mest økonomisk maskin på langdistanser, men det som er mest interessant med dette, er å se på bakgrunnen for reaktiveringen av A380. Grunnen er forsinkelser på leveranser av nye maskiner pga komponentmangel. Flere A350 langdistanse maskiner er forsinket med opp til 12 måneder. Når jeg ser nærmere på dette så ser jeg at flere selskap sliter med kapasitet på langdistanse – på grunn av forsinkelser. Flere maskiner som står for levering i 2023 blir ikke levert for et stykke inn i 2024. Dette gir gode muligheter, og driftskostnadene på eldre maskiner gjør at billettprisene (inntektene) går opp.

Videre er det slik at snitt billettpriser er på full vei oppover internasjonal uavhengig av den kommende knapphet på maskiner (som først fremover gjør seg gjeldende i 2023). Selskap som Delta, AA og andre leverer nå gode resultater. Billettprisene i USA er høye, men det virker ikke inn på volum.
Jeg har også sett litt på Norse sine billettpriser for Desember (høysesong på vinter) samt et par sommermåneder. I desember er snittprisen på en økonomibillett fra London til New York ca kr 4150 (før bagasje, setevalg osv) mot kr 2800 for noen uker tilbake. En premium billett koster i snitt kr 7500 før valgene. Disse prisene er justert opp ca 50% de sist uker (selvsagt også fordi vi nå er i desember), men den samme trend ser jeg til neste år (selv om økningen ikke er like stor).

Andre selskap har vært ute med informasjon om booking-graden for neste år. Den er meget god og kapasiteten påvirker prisene lengre frem i tid.

Basert på dette bilde så mener jeg dette kan bli meget bra fremover, men det fordrer at enn virkelig satser på å ta markedsandeler nå.
For to-tre uker tilbake vurderte jeg å selge meg ut, men har nå valgt å kjøpe meg opp. Har de siste dagene kjøpt en del til kr2,50 og tenker at dette vil være en spennende aksje å sitte med frem til April/Mai. Selskapet er i dag priset til 170Mnok, noe som gir et betydelig potensial.

Dette kan bli meget spennende, men flere maskiner må i luften raskt! Da er det riktig å hente inn mer penger og satse.
Redigert 06.12.2022 kl 23:12 Du må logge inn for å svare
Goldsmith
I går kl 14:01 774

Det er lite trolig at det har noen (merkbar) effekt. Kundene er ikke norske, aksjeinteresserte menn. Det er europeere og amerikanere.

Derimot hadde terrorfrykten ifm Paris OL en effekt for hele leisure markedet, og det var ikke bra.
Octagon
I går kl 15:07 722

Har jo ikke bare vært i norske dette da. Satser på at de fleste ikke sjekker slike forhold før de bestiller reise.

Tror på pluss inntekter i august og september. Så får vi håpe at konkurrentene som også har dynamisk prising ikke dumper for mye på destinasjonene Norse flyr (ref. Juni/q2).

Var jo ganske skuffende tall i dag om en ser det i relasjon til den økte kapasiteten i 2024.


Det beste hadde nok vært at selskapet ble solgt slik at emisjons spøkelset forsvinner for godt. :-)

Redigert i går kl 15:13 Du må logge inn for å svare
Realisten2
I går kl 16:13 680

Det betyr lite I et kunde-perspektiv men fordi selskapet er notert I Oslo så betyr det mye på kursen, mener jeg...
Selskapet rir dette av ila de neste uker.. :-)
SPXL
I går kl 19:08 586

Norse var oppe i 80kr på starten og nå 2tallet, BTL har gjort en flott jobb…..merkelig at han fortsatt sitter! Virker ikke som det er noe bunn heller i denne aksjen.
Lurifax
I går kl 19:34 567

Markedet har sendt Norse ned i knestående, og det er ingen quick-fix i sikte - jeg tror de tvinges til å selge.
Goldsmith
I dag kl 12:43 394

NORSE jobber med Seabury for å selge flyleasene ved et salg av hele selskapet.

Gitt at selskapet leverer overskudd i 2H iht Larsens uttalelser så er det ikke snakk om en tvangssituasjon, men et kalkulert salg.
Strategi
I dag kl 12:48 384

Kortversjonen av beskrivelse av aksjekursen i Norse er : PENGER PÅ GATA.
TrumpGold
I dag kl 12:56 364

Flyaksjer asså!!
Lurifax
I dag kl 13:08 349

Det jeg mente med tvang er at jeg ikke tror de har stort annet valg enn å selge, gitt at de ikke kan hente penger på disse nivåene og at de ikke kan regne hjem vinteren.
Gullhaugen
I dag kl 13:49 314

TrumpGold skrev Flyaksjer asså!!
Denne aksjen er bunnløs. Hvem vil gå inn med mer kapital nå?
Goldsmith
I dag kl 14:02 293

Ja, nå vil de frigjøre ca. USD 30 millioner fra billettfordringer og ha rundt USD 70 - 85 millioner i kassen ved september utløpet.
Larsen lover lønnsomhet for hele 2H - ikke bare 3Q, og da er det god sannsynlighet for at kassen holder gjennom vinteren.

De har vært lite flinke til å kommunisere at vintersesongen (oktober - april) skal dreies til chartertrafikk. Over halvparten av ASK vil komme fra Charter i vintersesongen. Det gir en helt annen cash flow (betaling up-front versus dagens 62 dg etter booking) og en helt annet forutsigbarhet i omsetningen fremover.

Til sammen gir dette et godt fundament for at kassen holder gjennom vinteren!
Redigert i dag kl 14:04 Du må logge inn for å svare
Goldsmith
I dag kl 14:51 228

Dette er ikke noe nytt, men ja!
Strategi
I dag kl 14:58 217

Det er veldig få her inne som er opptatt av de underliggende verdiene i selskapet.
Dette bør ha et betydelig fokus, regner med at Norse allerede er i samtaler.
desirata
I dag kl 15:18 184

Markedet er nådeløst, bryr seg ikke om dagen og bakspeilet. De lurer på hva er status i mars neste år og om Norse står på egne ben da.

Hvorfor ta slike sjanser når de kan kjøpe aksjer med bedre utsikter, og lite downside, dvs gunstig Risk / reward.

eks, DOF, KCC, bank, o.l.
Lurifax
I dag kl 15:18 182

Det hjelper ikke med store underliggende verdier hvis man sitter på feil side av forhandlingsbordet..
Lurifax
I dag kl 18:00 100

Det er absolutt ingenting som tyder på at selskapet ikke har kontroll, (bortsett fra likviditetsskvisen, som kom under kontroll) noe som gjør det desto mer fascinerende at markedet priser selskapet som helt ute av kontroll..
Strategi
I dag kl 19:35 47

Delta Airlines går sterkt i USA i kveld
38.92
+ 1.60
4.29%
Today
Current price
USD · 1:21 PM ET · Aug 8, 2024 · BATS BZX

Dette bør smitte over Norse og Norwegian Group i morgen.

Gunstig pris på olja som er største utgiftspost for flyselskapene hjelper nok på.
Det klinger i allefall i kassa til Norse og Norwegian Group
SPXL
I dag kl 19:49 34

Bare en tragedie dette selskapet, ny ATL rekord igjen. BTL må tre til siden for dette er for stor oppgave for han, han har tatt selskapet fra en kurs på 80kr til i dag på 2 tallet.. Han må prøve prøve å selge eller få noen til og overta sjefstolen.
Six5
I dag kl 19:50 31

I april hadde Norse Atlantic Airways 98 542 passasjerer. Selskapet gjør det også mye bedre med hensyn til kabinfaktoren, som nå er på 77 prosent. Selskapet har også fått skikkelig orden på punktligheten, som nå er på 81 prosent. Og nå i juli 176 934 kabinfaktor 83.. senere i august kan fort snu til positiv til og med september oktober også . Sitter i ro her, forsatt tro på 😀